Daily Archives: March 14, 2008

http://www.pemuda-enggang.org

sila maklum bahawa laman ini boleh diakses melalui

http://www.pemuda-enggang.org

terima kasih

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Raja Perlis lantik Adun Bintong, Md Isa Sabu sebagai MB

sumber dari  mstar

KUALA LUMPUR: Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail berkenan melantik Anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Bintong Datuk Dr Md Isa Sabu sebagai Menteri Besar Perlis yang baru menggantikan Datuk Seri Shahidan Kassim.

Setiausaha Sulit kepada Raja Perlis, Moh Adib Zakaria dalam kenyataan yang diedarkan kepada wartawan yang berkumpul di hadapan Istana Siraj di sini kira-kira 2.40 petang, berkata pelantikan itu adalah menurut Perlembagaan Negeri, Artikel 39 (2) UndangUndang Tubuh Negeri Perlis.

Peruntukan itu menyebut Raja hendaklah melantik seorang yang pada fikirannnya mendapat kepercayaan ramai ahli menjadi Menteri Besar bagi mengetuai majlis kerajaan negeri.

“Berdasarkan kepada peruntukan ini dan setelah berpuas hati dengan kemampuannya untuk mendapat sokongan majoriti dari Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri, maka Duli Yang Maha Mulia Tuanku telah berkenan melantik Datuk Dr Md Isa Sabu sebagai Menteri Besar Perlis berkuatkuasa 14 Mac 2008,” katanya.

Dr Md Isa adalah bekas Exco kerajaan Perlis sehingga 2004 kerana pilihan raya umum 2004, beliau tidak dicalonkan semula untuk bertanding namun setelah sepenggal berehat, beliau dicalonkan semula bagi kerusi DUN Bintong pada pilihan raya Sabtu lepas.

Pada pilihan raya itu, Dr Md Isa mengalahkan calon PAS Mohd Anuar Mohd Tahir dengan majoriti 2,110 undi. Dr Md Isa mendapat 4,882 undi manakala Mohd Anuar 2,772 undi.

Terdahulu Shahidan dilihat memasuki Istana Siraj kira-kira 11.40 pagi untuk mengadap Raja Perlis dan keluar sejam selepas itu.

Ketika ditemui pemberita sejurus keluar dari perkarangan istana, Shahidan berkata perlantikan beliau sebagai Menteri Besar masih belum diputuskan walaupun telah menerima surat watikah pelantikan daripada Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Selasa lepas untuk menerajui semula negeri Indera Kayangan itu.

“Sekarang ini muktamad daripada Perdana Menteri (jawatan Menteri Besar)… sayalah. Raja ada kuasa untuk menentukan lantik sesiapa,” katanya.

Shahidan yang tergesa-gesa meninggalkan perkarangan istana untuk menunaikan solat Jumaat di Masjid Putrajaya, berkata beliau akan menemui Perdana Menteri untuk  perbincangan selanjutnya.

Ditanya mengenai kemungkinan wujud campur tangan daripada pihak tertentu, Shahidan berkata,” Mungkin. Orang itulah. Memang ada orang campur  tangan. Ini banyak melibatkan cerita-cerita munafik dan perjanjian  yang dilanggari.”

Turut kelihatan sebuah kereta Proton Perdana berwarna kelabu  memasuki perkarangan Istana Siraj pada pukul 11.50 pagi yang  mendakwa sebagai wakil Anggota Parlimen Kangar Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad.

Hadir sama pada pertemuan itu adinda Raja Perlis, Datuk Seri Syed Razlan Putra Jamalullail yang juga Adun Pauh, yang tiba pada pukul 12.50 tengah hari dan keluar 15 minit selepas itu, diikuti dengan kereta yang membawa wakil Radzi.

Khamis lalu, Shahidan mengakui ada pihak yang kurang bersetuju dengan perlantikan dirinya sebagai Menteri Besar Perlis dan telah bertemu dengan Abdullah untuk memohon agar beliau tidak diberikan jawatan itu.

Shahidan juga berkata pihak dari dalam kelompok Umno Perlis itu yang sebelum ini telah bersetuju menyokongnya tetapi kini menentang. BERNAMA

nota: tahniah kpd YB Datuk Md Isa Sabu kerana dilantik menjadi MB Perlis yang baru..dan terima kasih kepada mantan MB Perlis iaitu YB Datuk Seri Shahidan Kassim…moga UMNO dan BN lebih perkasa di bawah kepimpinan MB Baru

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

An Open Letter To DAP

I am a Malaysian Chinese residing in Petaling Jaya and had voted for your party’s candidates in the 12th GE.

I had attended practically all your party’s ceramahs in the PJU and nearby areas. In the ceramahs, your speakers had continuously stressed the importance of a multiracial government that takes care of its rakyat regardless of status, race and religion.

It is therefore a great shock and disappointment to hear that the DAP is calling its Perak state assemblymen to boycott the swearing-in ceremony of the new Perak MB tomorrow just because the MB is from PAS. I feel very much let down by this decision.

Firstly, your party calls for the establishment of a Malaysian Malaysia. Isn’t PAS part of Malaysian Malaysia. Or are you telling us now that just because they are from PAS, they are not? Then in the first place, you should not have ask the voters, especially your supporters, to vote for the ‘Bulan’ knowing fully well it is referring to PAS. If you can ask voters, especially your supporters, to vote for PAS, then why can’t your party now accept a PAS assemblyman to head the state government. I was led to believe that as long as a person is qualified, he will be supported. As many speakers said in your ceramahs, ‘It doesn’t matter whether it is a white cat or a black cat, as long as it is able to catch rat, it is a good cat.’ Doesn’t the same argument holds, whether the MB is from PAS, DAP or PKR, as long as he is able to look after the welfare of the rakyat, then he is a good MB.

Secondly, if a candidate from PAS cannot be accepted by the DAP, then why in the first place you decide to set up a coalition government with them? The argument that you can cooperate with the six PAS assemblymen and yet can’t accept a PAS member as the Perak MB does not hold water. Are you trying to fool us just like what the BN government had done over the last 50 years? Don’t think that the public is stupid. How can we, the rakyat, trust you now when even before the state government is set up, you are already fighting among yourselves in the so-called ‘Barisan Rakyat’ coalition.

Thirdly, your party’s Perak state chairman Mr Ngeh Koo Ham had repeatedly said that DAP, PKR and PAS will abide by any decision made by the Sultan on the Perak MB. Now that a decision had been reached, you are going back on your words. As I recall from one of the speeches by Mr Gobind Singh Deo in SS2 on March 7 in which he said, “A politician must be responsible for what he said. After making a statement, he cannot then said that he is saying things in a sarcastic manner etc so as to deny his earlier statement.” Mr Gobind Singh said this when commenting on Tun Mahathir’s statement that when he said Datuk Seri Anwar Ibrahim was innocent, he was being sarcastic about it. The same standard should then be applied to all DAP party leaders and speakers. You must be responsible and accountable for what you say. When you said that you will accept the decision made by the Sultan, then you must stand by what you had said. Going back on your words now can only show that the BN is right and that your party leaders, especially Mr Lim Kit Siang, is only going after personal glory/power without any regard to the well-being of the rakyat and the party. DAP would then be just a party that is “cakap tak serupa bikin”.

Fourthly, your party has not come out with any reason for the rejection of the PAS assemblyman as the Perak MB. I, as a voter that voted for your party, demand to know the reason behind this decision. Your party had always stressed the importance of accountability and transparency in your election manifesto. Now, please ‘walk the talk’ by also being transparent and explain your decision to the public. Anything less would make you no better than the BN government which 50% of the peninsula rakyat had just rejected. Anything less would also guarantee that the rakyat would make their voices heard again in the next general election, voting against the DAP.

There are many more reasons for my feeling of utter disgust and consternation for this decision made by your party’s CEC. However, I will keep them to myself at this moment.

On the morning of March 9, 2008, I truly believe that a new era has dawned on Malaysia as we are finally able to transcend race and religion in our efforts to make Malaysia the truly great country that she should be. A truly Malaysian Malaysia. Sadly, just three days later, that new era does not even have a chance to begin as the group of leaders that are supposed to lead us there are now fighting among themselves for whatever reasons best known to them.

How can we move forward as a nation when we have leaders that are so selfish, egocentric and who don’t practice what they preached? Is our country forever going to be mired in mediocrity amidst a culture of intolerance, suspicion, fear, corruption and cronyism?

I sincerely thought that DAP is part of the future and a cure of our country’s ills. However, this decision by your CEC had shown that DAP is a party of the past. It is already blinded by its election success and is no longer in touch with the aspirations of the rakyat to build a nation based on trust, integrity, tolerance, responsibility and accountability, regardless of status, race and religion. You had forgotten that the rakyat is the boss that voted for you and put you there to serve us. You had betrayed your voters and had rejected the rakyat’s wish to move forward to form a Malaysian Malaysia.

I rest my case.
By Teh Seng Hin

nota: surat ini tersebar luas di ruang internet..moga saudara Lim Kit Siang dapat menggunakan otak dahulu sebelum bertindak…dan kalau boleh berhentilah…

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Kuasa Politik Melayu Islam: Menang Sorak Kampung Tergadai

petikan dari cybertroopers…

Hanya selepas keputusan rasmi satu demi satu keluar, sebahagian besar orang Melayu Islam akhirnya baru terpana, sesetengahnya ada yg masih sakan gembira kepuasan.
Dalam pada keghairahan sesetengah kita (Pas & PKR) meraikan ‘kejayaan’ menumbangkan UMNO dan BN di 5 negeri dan merayakan ‘kejayaan’ meleburkan penguasaan 2/3 kerusi parlimen BN di Dewan Rakyat, kini jauh disudut hati ramai kalangan penyokong Pas, PKR dan UMNO yg berketurunan Melayu, beragama Islam dan bergelar Bumiputera mula terdetik keraguan, bimbang, menyesal, kesal malah berkecamuk dengan seribu satu perasaan yg sukar digambarkan dengan tepat.
Pada malam keputusan PRU12 diumumkan satu demi satu, penulis bersama abang ipar, bapa saudara dan 3 orang lagi rakan sedang menonton TV3 disebuah gerai makan di Besut (berhampiran rumah nenek isteri penulis) menanti keputusan penuh pilihanraya. Setiap kali keputusan memihak kepada Pas, PKR atau DAP mereka berlima bersorak gembira, manakala penulis hanya tersenyum sambil memberi komen-komen hambar.
Bila keputusan satu demi satu ada yg memihak kepada UMNO/BN, mereka mula menghentam dan mengkritik SPR dan UMNO, tatkala keputusan tidak rasmi tersebar melalui SMS bahawa UMNO/BN kekal di Terengganu mereka makin hangat mencela Idris Jusoh, UMNO dan SPR sebagai pembela pengundi hantu. Itu antara suasana yg masih lekat dalam ingatan penulis.
Apabila keputusan mula menunjukkan DAP hampir pasti memerintah Pulau Penang, Pas menang satu demi satu dan pasti memerintah kembali Kelantan, PKR, DAP dan Pas menang kian banyak kerusi di Perak, Selangor, Pahang dan Kedah, suasana bertukar hangat dengan sorakan gembira ditambah pula pengunjung pro Pas & PKR makin bertambah hampir 10 orang.
Tatkala keputusan kian pasti memihak kepada DAP dan PKR di Penang, sama ada secara sedar atau tidak, penulis tiba-tiba menyebut “kafir harbi”… Tidak pasti terlampau kuat atau perlahan, tetapi suasana yg kecoh ketika itu tiba-tiba senyap sunyi hanya suara TV sahaja yg kedengaran.
Pada masa itu, penulis seakan kembali sedar bila abang ipar dan bapa saudara mencuit tangan penulis. Paling ke kanan, ke kiri, baru penulis sedari semua mata memandang penulis mungkin dengan seribu tanda tanya, marah atau geram kerana penulis mengganggu mood mereka.
Kemudian seingat penulis, 2 atau mungkin 3 orang dari pengunjung di situ mula bersuara seakan tidak berpuas hati… manakala abang ipar penulis bersama seorang rakan bertanya apa yg kafir harbi tu?.. Selang sekitar 1 atau 2 minit, penulis hanya diam membisu, tetapi penulis akui dapat rasakan banyak mata masih memandang mahukan penjelasan walaupun penulis cuba mengawal diri dari meluahkan kerisauan disudut hati dengan cuba membaca keputusan PRU di kaca TV3.
Barangkali, kerana tidak tahan menanti, seorang pakcik datang menepuk bahu penulis dan bertanya siapa “kafir harbi..  siapa kafir harbi”… diikuti beberapa kenalan, pengunjung lain menghampiri mengulangi soalan yg hampir sama.. “siapa kafir harbi,.. apa benda kafir harbi…”
Bapa saudara penulis mencuit kaki penulis dengan hujung kakinya dan bersuara,.. “tu orang tanya tu, jawab la”… Memang berasa sedikit kesal dalam hati kerana seolah-olah dipandang cuba mencemari saat gembira mereka ketika tu. Terasa macam nak ditampar-tampar mulut dan kepala ketika itu.. Entah la..
Penulis akhirnya cuba menyusun kata-kata sebaik dan sesopan mungkin utk mengelakkan abang ipar, bapa saudara dan rakan serta pengunjung-pengunjung di situ dari terasa hati atau mungkin menemplek kembali penulis. Antara yg masih penulis ingat kata-kata yg rasanya ringkas yg keluar dari mulut penulis ketika itu lebihkurang begini, “DAP… kafir harbi pegang Perak, Selangor, Pulau Pinang.. Kafir Harbi… Habis la masa depan kuasa politik orang Melayu sana.. Kerusi demo tu banyak dari PKR dengan Pas.. Habis la…”
Masa itu juga, Pakcik yg menepuk bahu penulis bersuara mungkin membalas balik kata-kata penulis, katanya seakan begini,.. “tu Cina MCA, Gerakan pun kafir, UMNO duk saing (berkawan) jugak”…
Penulis hanya mampu membalas dengan nada perlahan, rasanya jelas pada pendengaran orang lain ketika itu.. “Kafir Zimmi tak pertikai hak orang Islam… ada beza dengan DAP si kafir Harbi suka perlekehkan kemampuan dengan hak orang Melayu Islam”… “Pas menang, PKR menang,.. tapi akhirnya bekerjasama dengan kafir harbi utk bantu tubuh kerajaan DAP di Pulau Pinang”… (masa itu keputusan penuh belum keluar lagi utk Selangor dan Perak)…
Ketika itulah, mula kedengaran suara-suara lain,… “kesian orang Melayu Penang”… “Apa jadi nasib demo tu”… “Kita dah tolong hancurkan lagi orang Melayu di Penang”… “ni 2×5 la, dulu kata Penang UMNO serah ko Cina, lo ni Anwar, Pas serah ko Cina juga, lagi teruk dari Cina MCA”…
Selepas itu, masing-masing bersosek-sosek sama sendiri di meja masing-masing, manakala abang ipar penulis hanya geleng kepala, bapa saudara hisap rokok sambil hembus dan mengeluh, ketika tu jugak sekumpulan anak mudan jentera UMNO berkonvoi meraikan kejayaan UMNO/BN sambil membunyikan hon dan berselang seli laungan “Hidup UMNO, Hidup Melayu”.. Selang beberapa ketika (mungkin 5 minit) kelihatan beberapa anak muda bermotosikal dari arah bertentangan berkonvoi membawa bendera Pas dan PKR, kedengaran pekikan, “UMNO kalah di Pulau Pinang, UMNO kalah banyak di Perak”… “padan muka UMNO”…
Dalam suasana diam dan sepi selepas beberapa saat konvoi Pas hilang, seseorang di 2 meja berselang dari meja penulis bersuara,.. “kita menang… menang sorak jah, DAP juga menang besar”…
Selepas itu penulis meminta diri, beberapa pengunjung dan rakan juga beransur angkat punggung… abang ipar dan bapa saudara penulis masih lagi menonton bersama 2, 3 pengunjung lain.
Esoknya selepas subuh, ketika minum kopi di ruang tamu, abang ipar bersuara, “Selangor pun lingkup”… Penulis hanya mampu mengeleng kepala… Memang parah.. itu saja yg terdetik dalam kepala penulis ketika itu..
Selang beberapa ketika bila penulis masih senyap tak bersuara, abang ipar berkata lagi.. “DAP menang besar juga sana… Nampak gaya betul mung kata PKR, Pas tolong kafir harbi, beraya sakan demo tu”.. Penulis hanya mampu senyum tawar… Tiada guna marah atau kesal dengan gelagat emosi orang Melayu.
(nota: utk makluman, dialog atau kata-kata yg penulis tulis tersebut, kebanyakkannya diungkap dalam dialek kelantan kerana masyarakat di Besut kebanyakkannya  bercakap dalam dialek yg hampir sama dengan orang Kelantan dan mempunyai pertalian saudara yg rapat antara satu sama lain. Tidak semua kata-kata yg ditulis tersebut 100% sama, penulis hanya menulis berdasarkan ingatan penulis, mungkin ada yg penulis tersilap dengar atau lupa, harap maklum)
Teringat penulis sehari sebelum pengundian ketika seharian berjalan-jalan di Bilik Gerakan BN di Kota Bharu, Ketereh, Pasir Puteh dan Jerteh, rata-rata rakan-rakan penulis yg bertugas di sana, secara sosek-sosek mengakui mereka akan undi Pas atau PKR untuk protes Pak Lah dan Khairi habis-habisan kali ini, asasnya kerana nak perbetulkan UMNO, nak baiki supaya UMNO sedar supaya kejutkan Pak Lah jangan terikut nasihat Khairi.. Isu kenaikan mendadak harga minyak 60sen dalam masa setahun dan kenaikan harga barang turut dijadikan asas protes.
Ketika itu penulis hanya mampu mengulangi kata-kata, “jangan bakar kelambu, jangan ikut emosi yg rugi kita orang Melayu”… Tapi, penulis teruk dihentam sehingga satu peringkat di Ketereh misalnya, 5 orang ahli/penyokong UMNO di Bilik Gerakan UMNO berselang seli mengeluarkan hujah kenapa penulis berpihak kepada Pak Lah sedangkan Pak Lah dan Khairi sedang merosakkan perjuangan UMNO.. Penulis ketika itu terpaksa meninggikan suara utk menjelaskan bahawa penulis sama sekali tidak menyokong Pak Lah mahupun Khairi, tetapi penulis juga sama sekali tidak sanggup membantu usaha Pas, PKR dan DAP menghancurkan kuasa politik Melayu Islam yg dimiliki UMNO.
Jika penulis turut serta mengundi pembangkang seperti mereka, bermakna penulis turut meletakkan saham dalam meranapkan kuasa politik Melayu yg dipegang UMNO. Itu pandangan penulis,.. sampai kini penulis sukar menerima hakikat, ramai kalangan ahli dan penyokong setia UMNO lebih sanggup korbankan UMNO secara keseluruhannya demi menyatakan protes pada Pak Lah dan Khairi.
Sukar diakui, namun.. setiap sesuatu pasti ada hikmahnya.. Mujur barangkali UMNO dan BN masih menguasai sebahagian besar Kerajaan Negeri dan turut kekal memerintah Malaysia… Moga-moga ada kalangan kita di peringkat atas pimpinan UMNO mampu menterjemahkan signal yg terbit dari keputusan PRU12 kali ini utk memperbetulkan kembali UMNO. Ibarat menelan ubat yang pahit namun baik utk melegakan kesihatan. Tolong sampaikan suara hati rakyat ini kepada Pak Lah dan MT UMNO. Kita harus bersyukur ke hadrat Illahi, kerana kuasaNya lah maka undi protes kali ini walaupun memberi kesan besar dengan kehilangan 5 negeri ke tangan pembangkang, namun Allah s.w.t Maha Kuasa dan Bijaksana bilamana tidak menyeluruhkan kesepakatan undi protes kali ini.. Jika tidak keranaNya maka hanyut dan hancur dan karamlah bahtera UMNO dan BN dilautan politik Malaysia utk selamanya…
Diharapkan kali ini, dengan penuh keinsafan dan kesedaran, penyokong, ahli dan pendokong setia UMNO dapat kembali bersatu tenaga dan fikiran, setidak-tidaknya utk memberi tekanan dan gesaan terhadap pucuk pimpinan UMNO Pusat dan Pemuda, supaya Pak Lah terbuka hati utk berundur. Tiba masa untuk Pak Lah letak jawatan, tiba masa untuk undi tidak percaya kepada Khairi, tiba masa untuk perbetulkan kembali UMNO ke landasan yg sepatutnya.
Mudah-mudahan, Dato’ Seri Najib, jika ada hikmah dan baiknya naik menjadi Pemangku kemudian Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia kelak, akan mampu mengembalikan semula sokongan jitu utk UMNO dan BN. Moga apa yg terjadi alam PRU12 ini menjadi sempadan utk semua, emosi kita biar bertempat, jangan menang sorak kampung tergadai.
Salam Perjuangan Untuk Semua Ahli dan Penyokong UMNO.
nota: hampir seminggu sudah berlalu, para pengundi protes mula menunjukkan tanda kekesalan mereka. rata yang ditemui amat menyesal kerana mengundi mengikut emosi..

7 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda