Sajak Dato’ Norza Zakaria – Nyalakan

NYALAKAN

Sahabat,

Hujan semalam memberi pesan,
Agar kita menyorot arah,
Agar kita sedar,

Semalam

Hampir terpadam api yang semalam ini semarak,
Hampir menghilangnya erti kewujudan,
Hampir tiris dari genggaman

Sahabat

Hujan semalam memberi pesan
Agar melangkah dalam jaga
agar kita tidak lupa

Sahabat

Apai yang terpadam perlu dinyalakan semula,
Agar dalam mengertikan bangsa,
Agar semarak perjuangan kita,

Ayuh

Kita himpun semula
Unggun api yang semalam basah,
Kita tiup dengan semangat,
Kita tiup sampai nyala,

Agar perjuangan kita hidup semula,
Agar menyala erti bangsa,
Agar kita berjaya,

Dalam mengertikan perjuangan ini,

Sahabat

Ini sumpah kita sekeluarga

Norza Zakaria
25 Mac 2008

8 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

8 responses to “Sajak Dato’ Norza Zakaria – Nyalakan

  1. jangan malukan melayu… ni bukan tahun 59. ni bukan zaman 69. ini zaman 2009 la dato. sudahlah. rentikanla berjuang dalam umno….
    UMNO?? uwek! menjijikkan!!!!

  2. kuntakinte

    Salam, dah cakap dari dulu pun UMNO akan membuat pembersihan… sekarang dah bukti siapa pun akan di tangkap kalau terbukti rasuah.. laksana tetap laksana kerana ada kejujuran untuk memberish perkara yang mungkar sebab tu Suruhan jaya Rasuah di tubuh oleh Kerajaan… heran ke benda tu!!!

    uwek…lah pulak perangai puak hampeh mu mengaku sondol jalang China kata pulak sedekah bagi nampak bunyi ugama sikit, tak mengaku sapu duit rasuah tunding orang lain perangkap, walhal duit dah habis kebas shoping jubah mahal…

    uwek…lah pulak berkhalwat dengan bini orang dalam bilik hotel, kena tangkap lepas.. sebab selamat dik Tok Guru punya fatwa…

    uwek le lagi buat muktamar PAih di Perak baru2 ni, Dewan, bilik Hotel, Makan/minum dibayar dik taukeh balak cina si kafir harbi rasuah ke sedekah fatwa tok guru… mesti fatwa tok guru kata sedekah…errkkkk alhamdullilah.

    uwek… le pulak kahwin 2 dgn perempuan luar pakai sijil nikah palsu…uwekk.. cerai kan pulak..

    uwekkkkkkk kaum penzina, perasuah dan pemfitnah, uwekkkk …uwekkkkk lagi.. hee…jijikkkk..uwekkk

    ha..ha.. jangan mare sabor…bukan susah nak balas yeop.

  3. guaneMUng

    bila Suruhan jaya Rasuah nak siasat kes beri kain pelikat dan dan sewa hotel percuma serta duit poket kat ketua bahagian atas aduan baru2 ni…jangan lah uwek…
    Tak perlu uwek lagi sebab…
    1.dalam umno dah ramai ulamak….
    2. tok guru yang sokong pembangkang semua tak betul…sokong umno betul sebab tu konsert Rihana boleh diteruskan untuk hari kekasih oleh kerajaan umno..penasihat kerajaan semua terdiri dari ulamak..
    3. UMNO akan benteras rasuah habis-habisan tu sebab yg kena tangkap ramai yang semuanya terdiri daripada pemimpin peringkat bahagian..pemimpin yang tertinggi lain tak pernah rasuah…sapa kata rasuah buktikan..
    4. pemimpin umno buat kerja amal semua ikhlas dan keluar duit poket sendiri dan tak akan minta toke2 cina sponser…sebab sponser2 bukan amalan UMNO selama 50 tahun…PR tak sampai 5 tahun dah pandai minta toke cina sponser ,,umno mana buat kerja2 terkutuk macam tu.
    5.UMNO memerintah dgn amanah…negeri diperintah pr tiap2 hari cerita keburukan di TV3, negeri diperintah BN tak de pun …itu menunjukkan BN dah berubah, ini kerana kreadibiliti media memang tak perlu dipersoalkan kerana selama 50 tahun media di malaysia sangat adil dan saksama, tak mainlah nak timbang biasa…semua pakai timbang tradisional iaitu dacing.
    6.Negeri di perintah PR semua kena ceroboh ambil balak…negeri bawah BN tak ada curi balak terutama Pahang,Sabah, Serawak…semua dijaga dengan baik sekali oleh menteri besar BN.
    7. Suruhanjaya Rasuah cepat bertindak ke atas aduan yang dibuat terhadap pemimpin UMNO terutama baru2 ni salah guna kemudahan kerajaan utk kempen pilihan raya KT..semua dah masuk penjara..kes politik wang baru 15minit buat aduan dah ramai kena tangkap…pasal menteri besar selangor pulak aduan november lepas baru minggu ni nak ambil tindakan…memang suruhanjaya rasuah ni tak adil ke atas pemimpin UMNO…memang tak patut..
    9. banyak lagi…tapi tak larat nak tulis dah ngantuk memikirkan kebaikan pembaharuan yg UMNO buat berbanding PR yg selalu menggunakan media massa utk sorok kelemahan mereka..memang tak patut.

  4. kuntakinte

    Salam, hahh.. reti pun, ingat kan tengging. suruh puak2 mu belajar dulu dengan UMNO.. menyumbang dulu pada negara 51 tahun baru la cari duit isi perut, ini tidak baru setahun jagung dah pandai nak sapu rasuah…dah pandai nak seleweng kuasa, dah pandai nak main2 zina, dah pandai nak naik kereta sedap. uwekkk

  5. ooo..aaala

    he…he..he jelas menunjukkan seseorang yang bodoh yang tak paham sindidran he..he..he sukanya..menulis berlagak macam bijak tapi hampeh tak faham bahasa terbalik…hua..hua..hua modal kereta pun jadi isu..
    buat fitnah nombor satu…dulu tuduh PR liwat,
    le ni tuduh PR tangkap basah…dasyatnya bila syaitan duduk dalam darah…

  6. kuntakinte

    Salam, memang le darah dah kotor sebab meliwat yeop, bodoh he..he…

  7. kuntakinte

    salam, yeop…tu ada sekor lagi exco kedah bersekeduduk.. he..he… malu nya aku.. tak ada duit nak kahwin minta le balak kat MB, dia tunggu je masa nak sapu balak di kawasan tadahan air tu, kongsi2 le…he..he..

  8. umnomangkuk

    lagi bongok ni makan fitnah…ari ni jelas itu isteri nombor dua di..tu lah bengap caya sangat kat umno…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s