Anwar: MP BN lompat seperti dirancang

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tarikh ahli Parliman (MP) Barisan Nasional (BN) menyertai Pakatan Rakyat kekal sepertimana yang dirancangkan pada pada 16 September depan.

anwar ibrahim pc 120508 03Pakatan Rakyat memerlukan sokongan 30 ahli Parlimen BN untuk mengambil alih kerajaan pusat.

Beliau bagaimanapun enggan memberi butir-butir lanjut mengenai jumlah ahli Parlimen BN terbabit “atas sebab-sebab keselamatan mereka”.

Katanya sesetengah daripada mereka terpaksa terbang senyap-senyap ke negara jiran untuk mengadakan perbincangan (dengannya).

Oleh itu, kata Anwar, adalah merbahaya jika beliau mendedahkan sebarang nama sekarang.

Beliau juga mengakui telah menemui sesetengah daripada mereka di Sabah, ketika dalam perjalanan ke Filipina semalam.

Menurut Anwar lagi, pengumuman mengenai ahli Parlimen BN menyertai Pakatan akan hanya didedahkan ketika Parlimen sidang.

Beliau bagaimanapun berkata, keputusan mengenainya perlu dibincangkan secara terperinci dengan barisan pemimpin Pakatan.

Beliau bercakap dalam satu sidang akhbar selepas mengumumkan senarai anggota Majlis Kepimpinan Tertinggi (MP) PKR di ibu pejabat baru parti itu di Tropicana, Damansara.

Antara ahli MPT yang dilantik ialah Presiden KOngres Kesatuan sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud; bekas Presiden Abim, Dr Mohd Noor Manuti dan bekas ahli exco MCA, Felicia Lim. Parti itu menerima 50,000 ahli baru hari ini.

Ulas kenyataan Karpal

Anwar juga menjawab soalan mengenai kemungkinan wujud perbezaan pendapat dalam Pakatan berhubung isu MP BN menyertai Pakatan.

Beliau ditanya secara khusus mengenai kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang berkata beliau tidak yakin ada MP BN yang akan melompat parti dan secara peribadi beliau tidak menyokong sebarang tindakan melompat parti.

Anwar berkata, laporan media telah memetik Karpal “luar dari kontek” dan menambah beliau (Anwar) sering berkongsi keprihatiannya mengenai MP melompat parti dengan pemimpin Pakatan yang lain.

“Mereka menerima hakikat itu dan akan menimbang permohonan sesiapa sahaja yang menerima agenda Pakatan,” kata Anwar.

“Jika mereka menerima agenda dan dasar (kita), Karpal tidak ada masalah dengan (tindakan melompat parti itu),” katanya.

Sedia bertanding

Anwar seterusnya menjelaskan bahawa beliau tidak memerlukan kebenaran dari Peguam Negara, Tan sri Abdul Gani Patail untuk bertanding dalam pilihanraya kecil.

Larangan terhadap Anwar untuk bertanding dalam pilihanraya dan memegang jawatan dalam parti, berakhir pada 14 April tahun ini.

Katanya, beliau belum bertanding dalam pilihanraya kecil kerana masih berbincang dengan pemimpin lain parti tersebut dan juga dengan beberapa ahli Parlimen yang bersedia meletak jawatan untuk membolehkan beliau bertanding.

Anwar juga berkata, beliau telah menerima surat dari Pendaftar Pertubuhan yang membenarkan beliau untuk aktif semula dalam politik.

Beliau turut mengulangi pendirian Pakatan untuk menurunkan harga minyak jika mereka memerintah, dan menambah beliau lebih rela kehilangan jawatan daripada membiarkan rakyat merana.

Anwar merupakan calon pilihan Pakatan untuk menjadi perdana menteri jika gabungan itu berkuasa.

Minggu lalu, kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak sebanyak 78 sen bagi Petrol dan RM1 bagi minyak diesel.

sumber – malaysiakini

nota. DSAI telah berulang kali memainkan isu lompat-melompat ini. Tidak ketinggalan juga dengan Jeffry Kitingan yang mengatakan lompatan ini akan berlaku dalam tempoh terdekat. Tetapi sudah lebih dari 3 tarikh yang disebut-sebut berlalu tanpa berlaku lompatan dari mp BN. Adakah budaya lompat ini sesuatu budaya yang positif politik di negara kita. Adakah slogan anti korupsi yang dilaungkan oleh pembangkang selama ini hanya lah sandiwara semata-mata di mana sejumlah wang ditawarkan kepada mp BN yang akan melompat?? lihat posting awal kami di sini

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

2 responses to “Anwar: MP BN lompat seperti dirancang

  1. Mamak Penang

    Alahai Dsai..Dsai…tak pernah bersyukur dan terima kasih pada rakan-rakan yang tolong!.cepat sangat lupa budi orang….!”Hutang emas boleh dibayar hutang budi bawak mati”.Kononnya hebat dalam politik dan kewangan!.Lupa kah rakyat Malaysia berapa billion yang di hanguskan duit bank negara dalam forex?.Kononnya aktivis Islam yang boleh bangunkan Negara Islam semasa duduk kat Abim..bila masuk UMNO apa jadi?.Bila keluar UMNO nak buat pakatan rakyat menipu kaum lain dengan janji boleh dapatkan hak kaum lain sama rata dengan orang Melayu nak buat macam dekat Amerika..Tapi kesian Al Gore dah tak ada!.yang tak faham pun ikut main tabla dengan dia..!!.Individualist and cat’s paw…!dah lah DSAI masuk je dalam UMNO macam Ezam yang cerdik.TDM dah tak ada lagi …apa yang benci sangat kat Pak Lah….lupakan semua…!Kita hanya merancang Allah yang menetukan!.Fikirlah kesilapan dan sikap ke egoan dulu..nak semua cepat..!!!.Ada masa lagi bertaubat dan masuk sebagai parti komponen kalau malu nak masuk UMNO boleh membantu ..Negara untuk maju!!!!.lupakanlah Idea nak jadi PM..lagi haru-biru Malaysia ini!!!!.Masa telah berlalu untuk jadi PM…!.

  2. Kuntakinte

    Salam, mamak nasi kandarrrr satu!!!!. minum air kosong tarik satu!!!

    Mamak, dah teringin sesangat dah si anwar ni, kadang2 kesian jugak tengok anwar ni, mamak kasi jampi air sikit kasi dia minum, kasi dia sikit lupa lah itu hal… tarak kalu ana takut dia boleh masuk tanjung rambutan, lagi senang sana dalam lagi ramai AP mau lompat pagar.

    Mamak… tarak orang ka mau nasihat panggil si anwar ni muhasabah diri, berstatus ex banduan buat la cara ex banduan, kalau ex banduan tahanan ISA boleh tahan, ini ex banduan penjara Sg. Buluh tak kan kita nak bagi dia jadi PM, hancur lah Malaysia, kelam kelibut la Malaysia, mati lah Polis nak kerja, habis penjara semua tutup, banduan semua diampun kan, jenayah berleluasa, sebab chief diorang dah jadi PM.

    Pening lah ana, lompat….lompat…lompat, tak juga lompat bermacam2 tarikh dah kata nak lompat, baik kita nyanyi lagu lompat sikatak lompat.

    p/s mamak… nasi kandarrr tak habis makan kasi tapau

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s