“Khalid perlu insaf sebagai MB Melayu dan Islam”

sumber klpos

HARI-HARI mendatang terus memberi cabaran dan menguji kebijaksanaan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor. Mungkin kini beliau baru tahu mengurus sebuah kerajaan tidak semudah mengurus sebuah badan Korporat atau ladang. Menjadi MB tidak semudah menjadi CEO kepada syarikat GLC. Itu jelas!

Sebagai menteri besar, Khalid harus berani membuat keputusan dan juga menolak mana-mana permohonan yang dikira tidak wajar dan boleh mencemarkan kesucian Islam dan menodai kemurnian bangsa.

Beliau tidak perlu terikat dengan mana-mana konvensyen politik semasa. Beliau juga perlu insaf sebagai MB Melayu dan beragama Islam beliau harus meletakkan kepentingan itu di hadapan dan mengatasi kepentingan lain.

Kelemahan dan terlalu tolak ansur kerana kepentingan politik merbahayakan masa depan Khalid. Beliau mungkin popular dari kalangan satu puak tetapi beliau dibenci dan dimarah oleh puak lain.

Khalid kena berhati-hati dan perlu meluaskan bingkai ruang politiknya sebelum membuat sesuatu keputusan bagi mengelakkan kontroversi dan menanggung kerugian.

Beliau tidak boleh dibelit oleh penasihat politik yang bersifat parasit seperti pokok dedalu. Kerana lama kelamaan beliau akan mati seperti pohon mangga yang mati kerana dibelit oleh pohon dedalu secara halus dan licit!

Ingat sikap dan rasmi dedalu mulanya ia menumpang sahaja lama kelamaan menjadi raja atas bangkai orang yang ditumpanginya.

Projek ladang babi mega (pinjam istilah Khir Toyo) bernilai RM100 juta mungkin sudah selesai dan Khalid berjaya dalam isu kontroversial ini.

Projek itu memberi penyelesaian kepada semua kaum walaupun secara spesifiknya ia menguntungkan satu kaum saja, Cina. Kesilapan pertama itu boleh dimaafi.

Apa yang menarik dan sedang menanti kini ialah mengenai cadangan untuk merombak peraturan saiz pembinaan rumah ibadat selain Islam di Selangor agar melebihi 10,000 kaki persegi seperti mana yang dihadkan sebelum ini.

Cadangan ini nampak cukup liberal namun ianya sangat sensitif dan bahaya.

Peraturan dan kawalan ini sudah ada. Tidak perlu ianya dirombak. Menjadi tugas Khalid untuk mempertahankan peraturan yang sedia ada ini.

Perlu diingat sesuatu yang baik yang dilaksanakan oleh kerajaan terdahulu wajar dikekalkan dan tidak payah dipinda-pindakan lagi.

Kita bimbang kalau permohonan ini diterima, Khalid akan berhadapan dengan masalah. Orang Melayu dan Islam Selangor akan marahkan Khalid. Lagipun tidak ada logiknya untuk dirombak peraturan itu.

Statistik yang ada kini menjelaskan tidak ada keperluan untuk berbuat demikian. Dari nisbah penduduk orang India di Selangor hanya 700,000 orang namun bilangan kuilnya sebanyak 1,000 buah. Manakala Melayunya seramai lebih 4 juta tetapi masjid hanya 380.

Jika diukur dari segi jumlah ini jelas Islam di Selangor tidak proaktif bebanding dengan Hindu?

Pada saya cadangan yang dikemukakan oleh Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Dr Xavier Jayakumar itu dan Exco Jawatankuasa Pengerusi Tetap Kerajaan Tempatan, Pendidikan dan Pembangunan Negeri, Ronnie Liu cukup merbahaya dan bakal menambahkan kemarahan orang Melayu.

Kalau Khalid tidak hati-hati dan bijak menangani cadangan itu ianya akan menjadi pemulaan kepada sengeketa antara penyokong Pakatan Rakyat di Selangor.

Mengenai hal ini rakan-rakan PKR di dalam Pakatan Rakyat jangan terlalu agresif sangat memperjuangkan hak masing-masing. Mereka sepatutnya menumpukan kepada soal-soal kepentingan bersama secara sihat dan bukannnya menitik berat kepada soal-soal kepentingan peribadian.

Ingatan kerajaan Pakatan Rakyat baru bertunas dan ubun-ubunnya belum keras. Jangan tunas yang mula hendak berkembang itu patah dan relai begitu saja kerana kegelojohan tuan yang menanamnya ingin memakan hasil!

Penulis dilahirkan di Kampung Gual Nibong, Gual Periok, Pasir Mas Kelantan pada Feb, 1960. Mendapat pendidikan dan pengalaman kewartawanan di Indonesia awal tahun 1980-an. Berkecimpung dalam dunia kewartawan/penulisan buku politik sejak lebih 20 tahun. Sehingga kini telah menghasilkan lebih 45 buah buku politik semasa. Antara buku yang menjadi sebutan “Anwar Ibrahim: Mimpi dan Realiti, “Sumpah dan Airmata Reformis Bangsa:,”Saya Mahafiraun”, “Hitam Putih: Darul Arqam” dan lain-lain. Blog beliau boleh dilayari di msomelayu.blogspot.com

nota: penulis sudahpun menulis artikel mengenai peraturan had rumah ibadat bukan Islam di Selangor di dalam posting terdahulu – syabas selangor!

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

One response to ““Khalid perlu insaf sebagai MB Melayu dan Islam”

  1. adian

    Racist betul penulis blog ni, Aku pun melayu jugak tapi takde pemikiran yg kolot ni hanya pentingkan bangsa sendiri , takde muafakat dgn bangsa lain patutlah pemikiran bangsa melayu tak maju2. Kat ahirat nanti ditanye jugak kenapa tidak adil sebagai pemimpin. Kalau hak bangsa cina ngan india tak dipedulikan jgn jadi pemimpin, pegi jadi samseng kampung. Ladang babi dan kuil2 tu kalau nak dibandingkan dgn kes rasuah pemimpin2 negara bagaikan semut ngan gajah je.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s