Tindakan SAPP akibat sikap tamak Datuk Yong Teck Lee – Pak Lah

sumber bharian

PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata tindakan terbaru Presiden Parti Maju Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee ada kaitan “Hanya kerana saya tidak mampu menenuhi kehendak peribadinya yang keterlaluan.

Perdana Menteri bagaimanapun tidak memperincikan perkara itu.

Bagaimanapun, rakannya memberitahu bahawa Perdana Menteri akan menjelaskan perkara itu kemudian.

Teck Lee petang ini mengisytiharkan SAPP sudah hilang kepercayaan terhadap Perdana Menteri. – Bernama

nota: walaupun Pak Lah tidak memberi perincian terhadap kehendak peribadi Datuk Yong Teck Lee(YTL), penulis bersetuju dengan pendapat Pak Lah. Ini dikuatkan lagi dengan kenyataan YTL yang memaklumkan pada sidang akhbar petang tadi bahawa beliau telah menemui Penasihat PKR, DSAI dua kali iaitu di Hong Kong dan di Kuala Lumpur. Ternyata murahnya maruah pemimpin utama SAPP YTL yang sudi menerima ‘gula-gula’ yang ditawarkan oleh PKR. Penulis juga menerima satu email yang mengatakan bahawa faktor ‘DENDAM KESUMAT’ YTL menjadi tunggak utama menyokong undi tidka percaya kepada Pak Lah.

Dendam yang dimaksudkan ialah pemansuhan penggiliran Ketua Menteri Sabah yang dilakukan oleh Pak Lah sebaik sahaja menjadi PM Malaysia. YTL tahu bahawa sebagai sebuah parti komponen yang amat kecil dalam BN, sudah tentu wakil SAPP tidak dapat diberi mandat yang besar di dalam kabinet persekutuan Malaysia. Penulis berasa kan bahawa satu pengumuman keluar dari BN akan dibuat oleh SAPP dalam mesyuarat tertinggi parti Jumaat ini.

Ternyata tawaran ‘gula-gula’ DSAI kepada pemimpin parti di Sabah sudah mengena. Tetapi bagaimana pula sekiranya ‘gula-gula’ yang diberikan itu tidak semanis yang disangka. Penulis amat kecewa melihat sidang akhbar YTL di kaca TV lagi. Tindakan angkuh beliau amat mementingkan diri sendiri dengan menjadi negeri Sabah sebagai kuda tunggangan beliau untuk mengemukakan pendirian menyokong undi tidak percaya terhadap PM. Tidakkah beliau sedar bahawa Ahli MP dan ADUN SAPP dipilih di atas tiket Barisan Nasional…dan tidakkah beliau sedar bukan Sabah sahaja negeri yang bernaung di bawah Persekutuan Malaysia yang memerlukan pembelaan dari kerajaan pusat. Bukankah ‘gula-gula’ ini juga adalah satu unsur RASUAH??

Penulis ingin menarik perhatian pembaca dengan kenyataan YTL di dalam kenyataan akhbarnya di Malaysiakini

“Beliau mengkritik rekod BN di Sabah, dengan berkata negeri itu dikenakan undang-undang yang tidak adil dan cukai yang keterlaluan.

“Itulah sebabnya kita perlu membuat segera pengisytiharan tidak percaya kepada PM dan kerajaan, untuk memberitahu kerajaan BN bahawa kita tidak boleh lagi bertolak ansur dengan sikap mereka yang tidak sensitif terhadap isu-isu yang amat serius di Sabah,” katanya dalam satu sidang akhbar di ibupejabat parti itu pada jam 2 petang tadi.“

Apakah tindakan beliau semasa beliau menjadi Pengerusi BN Sabah yang juga sebagai Ketua Menteri Sabah sebelum ini mengenai isu-isu di atas. Adakah disebabkan pada masa itu beliau berada di dalam keadaan selesa sehingga beliau sendiri tidak membawa isu berkenaan kepada pucuk pimpinan Barisan Nasional? Ini adalah salah satu contoh kepimpinan yang buruk yang harus dijauhi oleh semua rakyat. Tatkala beliau berkuasa, beliau hanya mendiamkan diri kononya polisi kerajaan amat sesuai dengan negeri Sabah. Pemimpin talam dua muka seperti ini harus ditolak oleh rakyat terutama kepada rakyat Sabah. Bolehkah anda fikirkan apakah yang bakal dibuat oleh pemimpin seperti YTL sekiranya royalty minyak dinaikkan kepada 20%. Sudah tentu beliau sendiri akan tetap dengan gaya kepimpinan beliau semasa beliau menjadi ketua menteri sabah. Tidak akan ada satu tindakan drastik yang diambil utk diberi perhatian oleh kerajaan pusat. Sikap hanya bertolak ansur ada pada ketika menjawat jawatan tinggi.

Penulis percaya ramai penyokong Pakatan Rakyat bersorak gembira dengan tindakan SAPP ini. Tetapi tidakkah semua melihat perkara seperti ini boleh berlaku sekiranya SAPP menyertai mereka. Persoalan sekarang bukanlah isu-isu domestik Sabah tetapi ia lebih menjerumus kepada isu-isu dan kepentingan peribadi pemimpin yang tamak seperti YTL. DSAI seharusnya tidak gembira dengan berita seperti ini. Tetapi apakan daya bila manusia tamakkan kuasa, sudah pasti DSAI melompat gembira dengan tindakan SAPP ini.

Penulis bersetuju sekiranya parti-parti komponen kecil seperti SAPP dan IPF disingkirkan dari Barisan Nasional. Ini disebabkan:

1. IPF – dengan terang mendakwa bahawa mereka tidak menyokong BN pada PRU yang lepas. Undi mereka diberikan kepada pembangkang.

2. SAPP – Tindakan kurang ajar melanggar semangat setiakawan yang diamalkan selama ini boleh mengundang bencana kepada arena politik Malaysia bukan sahaja BN tetapi PR. Keperluan peribadi diutamakan dan bukannya kepentingan rakyat.

Sudah tiba masanya Barisan Nasional mengkaji semula hubungan dengan parti-parti komponen yang lain. Kajian sama ada semangat muafakat harus dipertingkatkan atau ada parti yang harus digugurkan perlu dilakukan. Ini kerana bukan kuantiti yang diperlukan tetapi kualiti yang diperlukan demi perpaduan parti dikukuhkan seterusnya dapat memberi khidmat yang cemerlang kepada rakyat.

21 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

21 responses to “Tindakan SAPP akibat sikap tamak Datuk Yong Teck Lee – Pak Lah

  1. Mamak Penang

    Salam,
    “Discretion is the better part of valour”.YTL used jokingly to excuse himself for not talking unnecessary risks.YTL ini bukan apa, dia seorang peguam yang mana pernah jadi ketua menteri Sabah dan muda lagi kalau ia pun semuanya betul apa yang diperkatakan tetapi sebagai seorang peguam beliau salah dari segi moral dan cara pemikiran politiknya ugut BN dan pemimpin tertinggi kerajaan dengan cara begitu.Mamak geli hati dia yakin sangat dengan gula-gula ketua PKR itu.Dia mungkin lupa ketua PKR itu apabila kuasa pada tangannya dia boleh “GULAI YTL”dan Rakyat Sabah hidup-hidup!!!.Kalau dia dapat kuasa bukan nak bagi gula-gula kat hampa semua tapi siaplah digulai negara ini kelak!.Mula digulai Abim,lepas itu Pas kena gulai,lepas itu UMNO kena gulai,lepas itu TDM kena gulai,lepas itu Pak Lah dan Menantu kena gulai,lepas itu Bukan Melayu kena Gulai,Lepas itu Rakyat Sabah kena Gulai,lepas ituDAP + PAS kena gulai ,Akhir sekali dia akan Gulai Negara ini..terimalah padah nya.Kalau tak percaya hampa tunggulah wahai orang Melayu yang polisi Tak apa!!!.Wasalam.

  2. PM bubar parlimen, then ahli yang lompat parti kena tanding pakai baju baru, baru adiil kepada rakyat yang memilih

  3. Kuntakinte

    Salam, nonam, kuntakinte setuju dengan cadangan tu, tapi yang keluar pun kita tahu memang jenis haprak!!! pun, masa senang semua nak labuh, semua nak sapu, jawatan semua ndak dah BN susah sikit cabut lari, good bye!!, apa setakat parti kecil dia tu keluar dia ingat BN ranap ke, species kacang lupa kan kulit, mana berani nonam di nak salin baju kalau pilihanraya dia pandai juga takut rabak baju dia.

  4. Kuntakinte

    Salam, Mamak ini MB Kedah dari mula pegang MB dia teringat2 balak2 tak sudah2, itu je dalam kepala hotak dia sampai sekarang 100 hari memerintah, sampaikan kawasan tadahan air pun dia nak sapu, juling mata dia tengok balak di kawasan tadahan air semua gemuk2 belaka, tak peduli!!! aku nak juga!!! kuasa aku ada, peduli kan pencemaran alam sekitar, pedulikan pencemaran air, pedulikan tanah runtuh, apa dia peduli Allah S.W.T kurnia kan sumber asli untuk di manafaat oleh manusia, ha!!! baik aku manafaat kan, tentu aku puas.

    Statement taik kucing, orang semua kakitangan kerajaan berpuas hati, seronok bekerja di bawah pemerintahan PAS, kita tak buang orang kerja, kita tak kacau depa kerja, ha!!!! dapat CEO Kulim Hi Tech Park. kepimpinanmelalui teladan amalan PAS ni la dia, tu bukan apa, nak bagi juga puak PAS dia kerja, selama ni tak ada kerja, create le jawatan apa yang boleh untuk puak dia ada kerja, lagu MB Perak le, Pegawai Khas MB pun 10 orang, ni semua kes nak bagi kerja pada puak dia yang selama ini tak berkerja, duit sapa depa pakai pun tak tau la bayar gaji, kerja apa hak depa nak buat pun tak tau la mamak, kalau depa hukumnya harus kut, kalau kerajaan BN rasanya bagai nak rak depa kutuk, menyalah guna kuasa, zalim, kafir.

    Kuntakinte, kelmarin tengok statement MB Perak dalam TV3, la punya malu nya standard MB melayu di kapit kiri kanan Nga & Nge, cakap pun tertakut2, kena refer pada 2 ekor species tu, hai!!! mana maruah orang melayu sekarang ni, dalam pada itu kena sebut juga nama nge, apa keputusan dia dgn Nge yang buat.

    Mamak, Dok heboh kat orang kampung MB dulu karut tak profesional tak serah jawatan kepada dia, hak dia pegang jawatan MB sekarang ni tak payah serah pun, dia sapu sampai tak dan2 jumpa Sultan, kalau teman idak teman pegang sebab MB lama tak serah lagi, ni semua puak hipokrit belaka, sanggup berkuli kan diri pada DAP.

  5. INILAH IKTIBARNYA …. jangan risau yang zahirnya kita akan tahu mereka-mereka yang tak hormat undi rakyat ,pembelot , pengkhianat… dan sepatutnya kita patut sedar dari dulu lagi dan pastinya mereka telah tersungkur dlm PRU 12 yang lalu kerana tak siapa yang nak bagi undi pada orang yang mementingkan diri sendiri.

    SEKARANG KITA DAPAT LIHAT SIAPA YANG LOMPAT, SIAPA YG MERASUAH, SIAPA YANG PEMBELOT….Allah mahu menunjukan kapada kamu semua…..

    dan MACHAI-MACHAI MEREKA JUGA KITA AKAN TAHU …… yang terdekat tentunya…dalam blog ni pun kita dapat tahu nanti… maklm ler setan tentunya bagi support kat iblis … kita tunggu jer… bila-bila masa jer dia nak muncul… tak payah panggil Paranormal…

    sekupang dua baru paham bila contoh gelak sitamak macamana.. bila dato yong tunjukan dlm tv… setan juga yg dah terbang…siapa lagi langsuuuu Nuar….hehehe….hehehe…

  6. AbangTuah

    Salam…
    Kawan dah cakap dah prinsip Islam Hadhari iaitu pemuliharaan alam semula jadi tiada dalam kamus PAS…cuma mereka faham..botak…kasi botak licin. Negeri mana yang ada masalah hutan tebal panggil lebai-lebai ni…depa memang pakar hutan.

    SAPP tu ngabihkan boreh yo…kasi sack…tak pun sodokah kekk nuar jadi pecacai…

  7. sabahan

    kepada anda semua, umno sabah adalah keturunan pembelot. jangan pandai cakap sajala. dulu mereka tumbangkan pbs dengan cara kotor. apa komen pak abdullah ? Salah seorang syaitan dalam umno sekaran adalah lazim okin. siapa lazim tu ? tak ada kelulusan pun ! Musa juga keluar daripada pbs. apa komen musa ? BN semua keparat !

  8. sabahan

    musa aman juga pernah jadi pembelot . Lazim pembelot. Boby pembelot. semua dalam umno sabah adalah pembelot. Tutup mulutlah musssssssaaaaaaaaaaaaa

  9. roslan

    la ni tak kisah sapa nak keluar parti bn.pasai selama ni kita duk pangkah parti bn tak dak apa keistimewaan pun minyak naik orang yang pangkah parti bn pun kena tanggung sama macam orang pangkah parti pembangkang.Yang kenyang orang atasan bn.pasai parti bn lah tanah org melayu tinggal 2% di pulau pinang.Bn cakap ngah tolong sana tolong sini ekonomi orang melayu jatuh no 3 tak apa nak bangga pun.yang kekal nanti “keretapi tanah melayu”

  10. perati

    Tu la pasai, Umno dok jaga la tuu. pasai tu ekonomi orang melayu dok nombor 3. tapi jgn lupa ramai gak orang melayu yang kaya-raya. sapa dia melayu tuu???? pi la tengok. tak caya????? semua pemimpin Bn dan kroni. walau pun depa tu tak pandai mana pun. ada yang setakat secondary school jer. yang pandainyer bab buat duit kan cara apa kurang arif ler saya. yang penting baju mesti dacing.

  11. Salam,
    Tuduhan peranti semua pemimpin Bn dan kroni?
    Kroni ada dua jenis satu kenis kroni kapalitisma dan satu lagi kroni dalam pentadiran kerajaan seperti:
    1.Anuar – Isteri jadi Presiden dan wakil rakyat,Anak jadi wakil rakyat,Cucu?.
    2.Presiden Kennedy melantik Mc Namara menjadi setia pertahanan Amerika walau pun mengaku dia ‘O’ dalam jawatannya.
    3.Presiden bank dunia Paul Wolfomit beri jawatan pada Shaha Riza-cuma kawan sekerja!.
    4.Presiden George w.Bush lantik Harriet miers sebagai Hakim makamah Perseketuan cuma kenalan tak tahu menahu undang-undang perlembagaan Amerika.Ramai lagi didunia…..

    Jadi cerita kroni ini tak habis-habis.Susah nak bendung.Mereka cuma ambil kesempatan bukan Pak Lah panggil dan bagi!.Itu dah adat semula jadi Manusia.Tak usahlah kita peningkan!.Cuma janganlah depa ini ambil hak rakyat sudahlah.Dalam berniaga biasa, biarlah mereka berniaga!.Jangan duduk rumah jadi kaya raya itu salahlah!.

  12. AbangTuah

    roslan dan perati
    Oooo…begitu, pangkah kalau dapat keuntungan, tak pangkah kalau tak dapat keuntungan. Jadi ramai yang pi lari pada PKR tu begitu jugalah, fasal tak dapat projek atau tak dapat untung. Isss..isss…isss, kalau macam tu lah sikap hampa tak payah lagi pangkah BN pun tak pa…fasal kami tak mahu berkawan dengan opputunis-opputunis macam hampa takut-takut nanti negara pun hampa dan puak sedarjat hampa gadai demi mendapat keuntungan.

    Tanah melayu yang banyak tergadai tu jangan pula salahkan pihak kerajaan…orang melayu sendiri yang banyak kebulukkan duit,..pantang tengok duit. Kawan bukan budak-budak hampa nak temberang macam tu…kawan dah lama hidup…bukan kawan tak tahu sawah bendang orang kampong jual kepada pemaju perumahaan sebab ditawar harga berjuta. Sebenarnya, kalau hampa nak tahu orang kampong yang dah kaya raya dan bergaya…

    Orang melayu jatuh nombor tiga fasal orang melayu malas berusaha dan malas kerja macam hampa…dok sembang politik kat warung kopi buang masa…, yang hampa pandai, salahkan orang lain fasal apa melayu mundur..dan lagi satu yang kawan nak bagi tahu…orang melayu ni kuat sangat perasaan hasad dengki pada bangsa. Biar bangsa lain maju dan kaya jangan bangsa sendiri. Kalau kerajaan tak tolong bukan sahaja tempat ketiga..tapi dah tak da apa….

    Hampa buanglah pemimpin melayu yang baik-baik hanya kerana dengar cakap orang. Orang tuduh hampa pun ikut tuduh, aku cabar hampa kalau ada bukti semua yang hampa tuduh tu bentangkan disini, sekali dengan bukti,….tapi sebenarnya tak ada apa-apa…, hampa pun tak tahu apa-apa….teringin aku nak bertanya masih islam ka hampa?

  13. Kinabalu Warriors

    Orang melayu sahaja boleh masuk umno. Yang lain ‘united murtad najis organisation’. Kalau di jepun, pengkhianat negara seperti memberi kad pengenalan kepada pendatang haram tanpa izin macam babi tidak tahu sempadan, akan bunuh diri sendiri. Ini hal k/p contohnya macam ‘projek ‘. Siapa yang buat projek ini sepatutnya sudah lama bunuh diri. Kalau belum, bagus orang lain tolong bunuh. Jom lakukan.

  14. Kpd Kinabalu Siou,

    Tolong pegi belek buku sejarah sikit, sabah sebelum ni di bawah pemerintahan siapa dan apa yang telah berlaku sebelum ni.

    Jamalul Alam 16 sept 1888
    http://www.sultanofsulu.org/

  15. fuad

    babi puak puak umno

  16. Pingback: PBS kemuka usul utk singkirkan SAPP « www.pemuda-enggang.org

  17. Kuntakinte

    Salam, ni species haram jadah mana pulak si fuad ni… mulut tak bismillah lah ni, setakat tulis sebaris nak mengambar kan sedara pertahan kan puak2 sedara ha… sori, kita nak kata orang babi, cermin dulu muka kau dan puak2 korang tu dulu terutama PKR di Selangor, pergi la ramai2 buat sembahyang hajat depan kandang babi belaan kerajaan PKR korang tu baru layak nak kata UMNO babi.

    Ini si fuad seekor ni jenis tak sedar kan diri la ni, lahir tak ber azan, ha… ni la dia punya species, kita kalau nak berhujah atau nak kritik mengunakan berwebblog biar lah bersopan, mak bapak kau tak ajar ke ilmu pendidikan kesopanan dan tatasusila sebagai seorang Melayu, bukan kah webblog ini akan di baca oleh berbagai2 latar belakang masyarakat, bir lah beeradat baru ah di hormati orang bangsa melayu, kalau nak kritik biar berfakta kalau nak bidas orang biar dengan bukti, bukan sekadar sekerat ayat lepas tu cabut, haprak!!! betul lah species fuad ni.

    Ni lah dia bukti memnunjuk kan contoh2 pengikut2 puak2 songsang di malaya kita ni. biadap!!!

  18. AbangTuah

    Bro kuntakinte kesian..fight sorang2…dont worry kawan support.
    fuad tu Melayu Proto juga…baru lepas keluar hutan tu yang garang sikit. Kasi can lah sama dia bro fasal punggung baru kena sesah dengan tuan yang tunggang depa…DAP….keh..keh…keh

  19. Salam,
    Fuad ini jenis kinzir yang dibela cara moden di Selangor.Dia cuma jenis baka import dari Jerman untuk menjadikan Bapak-bapak pada anak-anak kinzir yang akan datang!.Kalau khinzir Malaysia ada juga budi bahasa ini kinzir import tak tahu emak bapak!.Hilang pahala Mamak hari ini dengan hampa yang jenis macam ini!!!Lepas geram!!!Wassalam.

  20. Kuntakinte

    Salam, mamak!! abangtuah!!, si fuad tu baru je balik kenduri doa selamat dengan therasa kok dan xavier tu kut, tidak sapa lagi nak habis kan babi pangang therasa kok masak tu, botol hijau yang dibawa dik xavier tu sapa yang nak tegok bagi habis, pasal tu cakap pun keluar ikut buntut.

  21. dolah

    Semua rakyat Malaysia berhak bersuara . Kita bebas untuk memberikan pendapat dan mempertahankan pendapat masing – masing tapi biarlah dengan cara yang matang dan profesional.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s