Daily Archives: June 21, 2008

Mufti Perlis: Sedia 20 dalil sebab Pak Lah perlu berhenti

sumber mstar

PUTRAJAYA: Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin menyarankankan agar mereka yang tidak puas hati dengan Datuk Seri Abdullah Badawi agar senaraikan masalah yang timbul dari kepimpinannya dan beri ruang untuk beliau mengatasinya.

“Jangan sibuk timbulkan isu tidak percaya kepada kepemimpinannya. Bertanya dulu siapa calon yang hendak dilantik dan bukan soalkan siapa yang hendak ditumbangkan. Takut nanti penggantinya lebih buruk.

“Adakah penggantinya lebih baik darinya? Kalau tidak nanti, takut keluar mulut harimau, masuk mulut buaya,” kata beliau kepada mStar Online di sini hari ini.

Beliau mengesyorkan agar disenaraikan dulu 20 dalil kenapa Pak Lah perlu berhenti dan 20 dalil bagi membuktikan penggantinya lebih baik dan bukan sekadar menukar orang sahaja.

Tambah beliau, persoalan sekarang tidak berkisar pada Barisan Nasional (BN) lagi kerana dalam BN ada desas desus yang tidak suka kepimpinan Pak Lah.

Menurut Dr Asri, terpulang pada kejujuran Abdullah sendiri untuk mengatasi masalah yang telah disenaraikan ini.

“Jika soal-soal yang membabitkan keluarga, tengok sejauhmana ketulusan beliau menangani masalah ini. Atau adakah ideanya yang tidak cukup bernas supaya kita boleh selesaikan perkara ini dengan lebih objektif kerana situasi ini sudah menjadi sentimen umum,” jelasnya.

Beliau turut melahirkan kebimbangan berhubung pengganti Abdullah.

“Mungkin nanti penggantinya juga ada masalah yang sama atau lebih buruk,” katanya.

Kata Dr Asri lagi, masalahnya sekarang, sistem demokrasi kita sudah begitu yakni sistem demokrasi ala barat walaupun dicorak dalam acuan sendiri.

“Islam ada pendekatan sendiri untuk mengatasi masalah ini seperti mengadakan majlis syura dengan mereka yang berkenaan. Bukannya mengikut cakap para penyokong dan pengampu,” katanya.

Krisis politik sekarang perlu dilihat dengan kaca mata yang lebih objektif, ujar Dr Asri.

“Kalau hendak berbalahpun, berbalahlah tapi kena lihat kesan dari perbalahan itu yang meninggalkan kesan besar pada rakyat.

“Saya sendiri setuju Pasca PRU 12 telah membuktikan beberapa perkara seperti ia berjaya mematahkan keegoaan, keangkuhan dan kesombongan sesetengah ahli politik Barisan Nasional yang selama ini ingat mereka tidak boleh tumbang dan jatuh.

Tapi episod itu sudah berlalu dan PRU telah membayar dan menunaikan hasrat rakyat. Sudah cukup pengajaran itu. Orang yang hendak dihukum telahpun dihukum. Jangan bicara lagi pasal hukuman, lihat kesan pada hukuman. Umno pun telah dihukum, yang tinggalpun nyawa-nyawa ikan…,” kata Dr Asri.

Kata Dr Asri, jangan disebabkan kita ghairah menumbangkan satu keegoan, kita timbulkan satu keegoaan yang baru. Pihak alternatif hendaklah memastikan mereka tidak mengulangi kesilapan dan kesombongan BN.

“Kini masanya untuk uruskan negara dengan baik bukan untuk berbalah,” kata Dr Asri.

Beliau juga berpendapat walaupun kepimpinan Abdullah banyak dikritik, tapi hakikatnya setuju atau tidak Abdullah telah memberikan kebebasan kepada media.

“Memang benar banyak perkara yang kerajaan hendak lakukan tidak boleh dilakukan kerana kerajaan tidak cukup kuat. Tapi kita juga kena akur, di bawah kepimpinan Pak Lak banyak ruang telah diberikan pada pihak akhbar, yang mana peluang ini tidak pernah diberikan sebelum ini. Begitu juga dengan Badan Kehakiman. Jadi kita kena timbang tara dengan adil kesemua kelemahan dan kekuatan Pak Lah secara rasional.

“Buat pertama kali kita menikmati kebebasan akhbar. Cuma ditakuti kebebasan yang diberikan itu akan mengulangi kesilapan Presiden BJ Habibi Indonesia bila mana ia membuka ruang tapi akhirnya ruang itu telah menyusahkannya,” kata Dr Asri.

“Sepatutnya apabila kita memberi senjata pada orang, kita sendiri kena tangkas bermain dengan senjata barulah terserlah kehebatan kita. Walau bagaimanapun Pak Lah bukan seorang yang zalim,” jelas Dr Asri mengakhiri perbualan.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

RPK sudah bersumpah..anwar bila lagi?

terdapat pelbagai tuduhan terhadap DSAI seperti Agen Amerika, Agen yahudi, kes liwat dan sebagainya….
keberanian raja petra untuk membuat pengakuan bersumpah dalam isu Altantuya amat penulis pandang tinggi….sila rujuk posting awal di sini .bukan calang-calang orang yang berani membuat pengakuan bersumpah atas kebenaran maklumat yang beliau terima…..kini penulis berasakan sudah tiba masanya untuk DSAI membuat pengakuan bersumpah bagi menangkis tuduhan-tuduhan yang ditujukan ke atas beliau sekiranya tuduhan-tuduhan itu tidak berasas…masakan pokok akan bergoyang…sekiranya tiada angin atau tangan yang menggoncangkannya….

14 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Protes AMK PKR Di Selangor GAGAL!!!!

dari malaysiakini

Angkatan Muda (AMK) PKR Selangor merancang mengadakan 10 bantahan serentak selepas solat Jumaat hari ini di seluruh negeri tetapi tiada sambutan.

Tinjauan Malaysiakini di masjid negeri di Shah Alam menunjukkan tiada sesiapa hadir, manakala di sebuah masjid di Ampang, hanya empat orang kelihatan mengangkat sepanduk bantahan.

petrol hike 30 cents 280206 khairul anuar ahmad zainudinBerbeza dengan sambutan 2,000 penyokong pembangkang dalam demonstrasi Jumaat minggu lalu yang diketuai ketua Pemuda PAS Salahuddin Ayub, bantahan pergerakan muda PKR disertai tidak sampai 100 orang.

Menurut kenyataan ketuanya Khairul Anuar Ahmad Zainudin semalam, masjid-masjid yang bakal menyaksikan protes pada hari ini ialah: masjid Kampung Melayu Ampang, masjid Hasanah di Bandar Baru Bangi, masjid simpang tiga di Gombak, masjid Kajang, masjid Sekincan, masjid negeri di Shah Alam, masjid bandar baru Sungai Buloh, masjid Hulu Bernam, masjid Bukit Naga di Seksyen 32, Shah Alam dan masjid di Damansara Utama.

Difahamkan tiada bantahan di Sekinchan dan Kajang – dua kawasan yang dikuasai pembangkang di negeri yang kini ditadbir Pakatan Rakyat.

Usaha AMK negeri ini dalam rangka menggerakkan kempen ‘protes sejuta rakyat’ 2008 bertempat di Petaling Jaya pada 6 Julai depan.

“Slogan yang tegas ‘turun’ dan warna merah adalah manifestasi kemarahan rakyat terhadap tindakan gila kerajaan menaikkan harga minyak yang melampau,” kata Khairul Anuar.

Protes itu, tambahnya, “pasti mendapat penyertaan dan sokongan dari segenap lapisan kelas masyarakat merentasi latar politik, kaum dan agama.”

Malaysiakini difahamkan pembangkang merancang demonstrasi besar awal bulan depan.

Namun, kegagalan kempen AMK negeri hari ini – kira-kira dua minggu lagi – dipercayai boleh membantutkan rancangan tersebut.

nota: tahniah diucapkan kepada semua rakyat yang mempunyai pemikiran warasa dan matang dengan tidak menyertai PROTES SIA-SIA yang dianjurkan oleh pakar demostrasi jalanan iaitu PKR. Diharap agar rakyat faham dan jelas mengapa harga minyak dinaikkan. Akhbar utusan hari ini melaporkan negara China juga menaikkan harga minyak mereka. Adakah mana-mana negara yang mengumumkan harga minyak mereka turun mutakhir ini?? Adalah satu janji gila oleh DSAI yang mengatakan harga minyak akan turun sekiranya beliau menjadi PM Malaysia.

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar tawar jawatan TPM kepada Teck Lee?

sumber mstar

KOTA BAHARU: Langkah Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee mengisytiharkan parti itu telah hilang kepercayaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dipercayai termakan tawaran daripada bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar  Ibrahim.

Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata, beliau difahamkan, Yong akan dilantik jawatan nombor dua  kerajaan sekiranya Anwar menjadi Perdana Menteri kelak.

“Dengar kata macam-macam yang ditawarkan (kepada  Yong) seperti jawatan Timbalan Perdana Menteri dan royalti minyak.

“Sebenarnya saya nak tahu, apakah tawaran secara  individu dari Anwar kepada Yong, adakah Yong ditawarkan jawatan TPM kalau Anwar jadi PM. Jika benar, ia membuktikan  ini bukan pendirian berprinsip, tapi bersyarat sebab dia  memang dah berjumpa,” katanya ketika ditemui pemberita di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di sini, hari ini.

Khairy sebelum itu mengadakan perjumpaan tertutup dengan 14 ketua Pemuda Umno bahagian di Kelantan.

Beliau turut menyelar tindakan Yong dan Anwar, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), mengadakan perjumpaan di Hong Kong.

“Dari segi moral itu pun dah salah kerana bila dah mengaku jumpa Anwar dan kemudian nak sokong usul tidak  percaya pada Perdana Menteri walaupun dia (Yong) masih lagi berlapik dan kata tak nak keluar dari Barisan Nasional (BN), ini menimbulkan tanda tanya.

“Kenapa nak jumpa di Hong Kong? Takut orang nampak?. Ini menimbulkan pelbagai tanda tanya, kita tahu sejarah  Anwar dan Yong pada 1994 yang menyebabkan kerajaan Sabah  jatuh. Ini bukan perkara baru,” katanya.

Jelas Ahli Parlimen Rembau itu, tindakan SAPP yang akan membawa usul tidak percaya terhadap Perdana  Menteri juga menunjukkan pendirian parti yang tidak konsisten.
Ini kerana, katanya, mustahil bagi parti komponen BN untuk menyokong usul tidak percaya kepada pengerusi BN dan pada masa yang sama masih lagi mahu memperjuangkan politik yang dibawa BN.

Katanya, Yong juga didakwa menggunakan kedudukan sebagai presiden parti untuk mendapat persetujuan mereka menyokong  pendirian beliau berhubung usul itu.

“Saya difahamkan sebahagian besar anggota Majlis Tertinggi SAPP tidak setuju dengan pendirian Yong, tetapi  beliau berjaya dapat persetujuan daripada mereka.

“Soalnya sekarang ni, adakah mereka dalam SAPP yang tak menyokong Yong akan tampil ke depan untuk membuat pendirian berbeza yang lebih konsisten iaitu kalau nak terus bersama BN, mesti sokong pengerusi BN, tak ada pilihan bagi manamana parti dalam BN untuk tidak menyokong  pengerusinya.

Sebagai anggota parlimen juga, katanya, beliau akan  lihat apakah tindakan anggota parlimen SAPP yang lain iaitu  Anggota Parlimen Tawau, Chua Soon Bui yang juga naib presiden parti dan Anggota Parlimen Sepanggar, Datuk Eric Majimbun sama ada mereka akan bentang dan sokong usul tersebut.

“Saya harap Ketua Whip BN akan ambil tindakan  sewajarnya jika mereka tetap dengan rancangan mereka,”  katanya. BERNAMA

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Gempar: Pengakuan Bersumpah Raja Petra

sumber imej dari malaysia kini. klik sini utk imej sepenuhnya

nota: Pengakuan ini bersumpah ini merupakan satu tamparan hebat bagi Dato’ Seri Najib tatkala isu peralihan kuasa sibuk diperkatakan. Penulis percaya Dato’ Seri Najib nampaknya terpaksa membuat ‘kerja-rumah’ yang lebih sebelum beliau menjadi Perdana Menteri. Terdapat berbagai versi cerita pembunuhan Mendiang Altantunya yang didengari. Apa2pun prosiding mahkamah masih dilakukan dan penulis percaya tindakan yang seadil-adilnya akan dibuat terhadap pembunuh Altantunya. Apakah dengan pengakuan akan melambatkan proses peralihan kuasa yang telah dijanjikan oleh Pak Lah. Adakah peralihan kuasa ini masih menamakan Dato’ Seri Najib sebagai Perdana Menteri ke 6 Malaysia sesudah pengakuan bersumpah ini dibuat atau nama lain akan disebut untuk dipilih oleh Pak Lah sebagai ‘successor’ beliau?

Apa2pun diharap polis dapat melakukan siasatan mengenai pengakuan bersumpah ini.

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda