Daily Archives: July 9, 2008

MAHKAMAH SYARIAH PENENTU NASIB ANWAR?

sumber mstar

Kenapa Dato Seri Anwar Ibrahim merujuk kes dakwaan liwatnya ke Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan? Beliau pernah berkata dia berani bersumpah tapi dengan bersyarat? Buktikan tuduhan dahulu, katanya.

Adakah ini ‘madah berhelah’ terbaru dari Anwar atau kejujuran yang dituntut oleh penyokong-penyokongnya?

Mungkinkah Anwar akur dengan nasihat Mufti Perak, Datuk Dr Harussani Zakaria yang mencadangkan kes fitnah meliwat ini dibawa ke Mahkamah Syariah.

Persoalan beranikah Anwar mahupun Saiful bermubahalah (sumpah laknat), bersumpah guna nama Allah ataupun berani menjunjung Al-Quran masih menjadi tanda tanya?

Yang penting, cabar mencabar untuk bersumpah adalah satu perkara baru dalam senario politik Malaysia.

Akidah dan pemahaman umat Islam juga turut dicabar untuk kembali kepada apa yang pernah dibuat oleh junjungan kita Nabi Muhammad SAW apabila berhadapan dengan dakwaan Saiful Bukhari Azlan menuduh Anwar meliwatnya.

Di zaman Rasulullah, Nabi Muhammad SAW tidak sewenang-wenangnya menggunakan kaedah yang kita kenal dengan nama mubahalah melainkan seperti dilakarkan dalam tinta sejarah bilamana Rasulullah dicabar puak Najran untuk menegakkan kenabiannya.

Pelik sekali, Malaysia yang tidak beramal dengan syariah Islam tiba-tiba mengusulkan kes liwat ini dirujuk pada Mahkamah Syariah? Dan mereka-mereka yang tidak pernah mengamal apa yang dituntut oleh Al-Quran tiba-tiba mengusulkan merujuk pada Al-Quran sepenuhnya.

Mubahalah adalah jalan terbaik untuk mengadili sesuatu perkara yang melibatkan tuduhan zina, rogol atau liwat. Dan ketika kita berada dalam keadaan sangsi, ragu, buntu dan tidak percaya dengan sistem kehakiman negara kita.

Siapakah di antara Anwar dan Saiful yang berani mengungkapkan bermubahalah sumpah laknat: “Ya Allah! Jika aku lakukan apa yang dituduh ke atasku, maka laknatilah aku” manakala satu pihak lagi perlu menyebut ” Ya Allah! Jika dia tidak lakukan apa yang aku tuduh itu, maka laknatilah aku.”

Bak kata Tok Guru Nik Aziz Nik Mat, “Sumpah laknat adalah jalan terakhir!”.

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar Terjerat..Beberapa ADUN/MP PKR Pula Sedia Untuk Melompat

Parti Keadilan Rakyat sekarang berada dalam krisis keyakinan yang paling runcing sejak kemenangan gemilangnya dalam pilihanraya 8 Mac lalu.Ikut ceritanya angin sudah bertiup bahawa krisis ini membawa kemungkinan keadaan yang terbalik kot.

Kalau sebelum ini heboh cerita pasal adanya Ahli Parlimen Barisan Nasional yang nak lompat ke pembangkang kini jangan terkejut kalau terdengar ada Ahli Parlimen PKR yang menghitung hari nak paling tadah.

Ini adalah berikutan aduan liwat kepada polis yang dibuat terhadap pemimpin tertinggi mereka Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan juga penafian yang dibuat oleh penyiasat bersendirian P.Balasubramaniam terhadap akuan bersumpahnya yang mengandungi berbagai tuduhan dahsyat terhadap Timbalan Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak.

Penafian itu pada pagi Jumaat telah menggemparkan seluruh negara dan sekaligus menjadi tamparan yang memalukan Anwar kerana beliau memberikan sidang akhbar berhubung dengan perkara itu atas keyakinannya kepada P.Balasubramanian.

Pemerhati pemberhati politik menganggap pihak tertentu telah mengambil kesempatan dalam keadaan Anwar berada dalam kecemasan dan kegelisahan untuk meyakinkannya terhadap suatu bukti yang akan membuka jalan mudah kepadanya bagi menjadi Perdana Menteri menjelang 16 September ini.

Keadaan cemas dan marah Anwar terlihat diwajahnya di kaca telivisyen ketika beliau memberikan sidang akhbar yang membuat berbagai tuduhan terhadap Najib. “dia jelas tidak tenteram dan tidak tenang seperti biasa” kata beberapa orang yang mengikuti sidang akhbar itu dan juga yang menghadhiri perhimpunan besar di Shah Alam Selasa malam di mana beliau membuat penafian terlibat dengan liwat bagi kali kedua.

Suatu sumber membertiahu Agendadaily bahawa Anwar telah termasuk dalam perangkap yang menyebabkan orang ramai mulai yakin kepada laporan mengenai liwat yang dibuat oleh seorang pemuda yang pernah menjadi pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Orangramai yang pada mulanya tidak yakin dengan lapuran itu sekarang mulai sangsi teruatama sekali mengapa Anwar lari ke Kedutaan Turki dan juga penafian kedutaan Turki bahawa mereka menjemputnya ke kedutaaan itu.

Orangramai juga tidak percaya kepada dakwaannya ada percubaan untuk membunuhnya dan juga dakwaaan seorang pemimpin PAS kononnya beliau mendapat maklumat dari inteligen sebuah negara jiran mengenai pekara itu.

Tidaklah mudah bagi sesebuah negara jiran untuk memberikan susuatu maklumt kepada pihak- pihak yang tidak mempunyai pertalian rasmi dan bukan kerajaan dan di Malaysia hal ini tidak mungkin akan berlaku.

Anwar berhasrat untuk menjadikan isu ini bagi mendorong rakyat untuk mengadakan perarakan reformasi besaran besaran bagi menjatuhkan kerajaan seperti yang dilakukan oleh pemuda-pemuda Indonesia terhadap Presiden Suharto.Anwar telah gagal melakukan ini 10 tahun dahulu tetapi beliau yakin akan dapat melakukan ini terhadap Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dengan menggunakan isu minyak dan kenaikan harga barang.

Bagaimana pun laporan liwat yang dibuat oleh bekas pembantunya telah mengecewakannya kerana menimbulkan semula banyak keraguan terhadapnya termasuk di kalangan keluarganya.Isterinya sendiri Datin Seri Wan Azizah kelihatan sedih dan tidak senang di dalam sidang akhbar selepas menemui Perdana Menteri Abdullah Badawi petang Selasa lalu.

Sumber-sumber memberitahu Agendadaily perasaan ragu telah menjalar dikalangan pimpinan PAS termasuk golongan muda dalam parti itu berikutan laporan dakwaan liwat kali kedua ini.

Mereka dikatakan mendasarkan ini kepada aksi Anwar dikaca TV dan juga tindakan tindakannya yang gopah gapah dengan lari ke kedutaan Turki,mengadakan perhimpunan meminta sokongan di Stadium Melawati, Shah Alam serta membuat tuduhan liar kepada beberapa pihak dengan tiba-tiba.

Perasaan ragu mereka jadi tambah membara bila Balasubramanian membuat penafian terhadap akuan berumpahnya.

Juga tidak menghairan jika tidak ramai lagi kalangan pemimpin PAS dan ahli parti itu tidak hadir di perjumpaan-perjumpaan yang bakal diadakan oleh PKR.

Bagaimanapun yang masih menyokong kuat Anwar ialah pemimpin DAP,Lim Kit Siang.Didalam blognya hari Jumaat beliau telah meminta kerajaan supaya menubuhkan Suruhajaya Penyiasat Diraja untuk membuktikan tuduhan terhadap Timbalan Perdana Menteri oleh P.Balasubramaniam walaupun Balasubramanian telah menapikan seluruh tuduhannya itu.

Didalam blognya beliau juga mencatitkan nama Najib sebagai Najis.

Pemerhati politik beranggapan bahawa Lim Kit Siang berbuat demikian kerana satu satunya harapan orang Cina bagi memperjuangkan Malaysian Malaysia ialah Anwar.

Oleh kerana bimbangkan kredibiliti Anwar akan semakin teruk,Ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar hari Jumaat membuat laporan polis supaya penyiasatan diteruskan bagi akuan bersumpah yang dibuat oleh Raja Petra dan Balasubramanian.

Wakil Reuter di Malaysia juga telah melaporkan kepada dunia bahawa sebahagian besar rakyat Malaysia tidak percaya bahawa Anwar sekali lagi melakukan liwat.Laporan agensi berita asing yang mengambil angle itu memang tidak menghairankan.

Bekas Perdana Menteri Malaysia Dr.Mahathir Mohammad dalam blognya http://www.chedet.com juga telah mulai mengulas tentang tuduhan liwat kali kedua terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Beliau yang membuat ulasan itu atas permintaan ramai telah menyatakan tidak percaya bahawa cerita itu sengaja diadakan oleh Anwar sendiri sebaliknya beliau mengemukakan hujah hakim dalam perbicaraan Anwar dahulu bahawa kejadian liwat oleh Anwar ada berlaku tetapi tidak dapat disahkan oleh pendakwa.

Sementara itu Pengarah Perisikan Pertahanan Leftenan Jeneral Datuk Salleh Ismail telah menafikan dakwaaan Raja Petra Kamaruddin dalam akuan bersumpahnya bahawa unitnya telah memberikan lapuran kes Altantuya Shaaribu kepada Perdana Menteri.

Menantu Abdullah,Khairy Jamaluddin juga telah menafikan ada menerima laporan itu.

Namun Dr.Mahathir dalam blognya telah mempertikaikan pandangan Khairy sebagai ‘ tak masuk akal’ kononnya Anwar sengaja menyuruh Saiful buat laporan dia diliwat dalam usahanya untuk meraih simpati orangramai.

nota: Menurut beberapa sumber politik, dimaklumkan beberapa ahli politik PKR terutama di negeri PKR akan menukar ‘baju’ mereka  tidak lama lagi. Namun tiada nama yang spesifik disebut. Doakanlah ianya terjadi dan moga bangsa Melayu di Perak kembali terbela.

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Kes Liwat: Anwar Bawa Isu ke JAWI

Dakwaan liwat pembantu Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadapnya hari ini bertukar menjadi isu qazaf – kesalahan bawah jenayah syariah bagi tuduhan palsu.

Penasihat PKR mengadukan isu laporan polis Mohd Saiful Bukhari Azlan bulan lepas kepada unit siasatan, bahagian penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) pagi ini.

“Atas nasihat ulama dan peguam, saya telah membuat aduan kepada bahagian penguatkuasaan, membersihkan nama saya dan keluarga daripada fitnah jahat dan mengaibkan ini,” katanya selepas aduan.

anwar ibrahim and saiful bukhari azlan”Dan saya dinasihatkan membawa kes ini mengikut undang-undang peruntukan qazaf. Jadi, (saya) minta bahagian penguatkuasaan buat siasatan segera.”

Menurut seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997, “mana-mana orang yang menuduh orang lain melakukan zina (atau liwat) tanpa mengemukakan, mengikut hukum syarak, empat orang saksi lelaki atau ikrar orang yang dituduh itu adalah melakukan suatu kesalahan.”

Jika disabitkan dengan kesalahan qazaf, seseorang boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Anwar diiringi oleh isterinya dan juga presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail dan dua peguam, Ahmad Shabrimi Mohamed Sidek dan Kamar Ainiah Kamaruzaman.

Mereka tiba di pejabat JAWI di Jalan Damansara pada jam 10.15 pagi.

Tiada penyokong beliau kelihatan di situ, kecuali kira-kira 50 wartawan dan jurugambar.

Anwar kelihatan keluar dari pejabat JAWI selepas 45 minit membuat aduan.

sumber malaysiakini

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Terkini: Anwar di Pejabat JAWI

sumber mkini

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) pada jam 10.15 pagi.

Beliau kemudiannya masuk ke unit siasatan di bangunan penguatkuasa JAWI pada jam 10.20 pagi.

Mantan timbalan perdana menteri itu ditemani isteri beliau, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan dua orang peguam.

Tiada penyokong beliau kelihatan di situ, kecuali kira-kira 50 wartawan dan jurugambar.

Anwar kelihatan keluar dari pejabat JAWI pada kira-kira jam 10.50 pagi.

nota: penulis merasakan bahawa kehadiran DSAI ada kena mengena dengan desakan supaya beliau dan Saiful untuk membuat pengakuan bersumpah.

18 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Pas anggap Protes gagal capai matlamat & Nik Aziz Kecewa

SHAH ALAM 8 Julai – Pas Selangor menyifatkan Perhimpunan Protes Sejuta Rakyat-Protes Sampai Turun di Kelana Jaya, Ahad lalu, sebagai tidak relevan dan gagal mencapai matlamatnya.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr. Hassan Mohamed Ali berkata, perhimpunan itu gagal selepas tindakan penganjur mengundang kumpulan muzik underground sehingga mencetuskan insiden aksi penyanyinya melondehkan seluar pada persembahannya.

Katanya, pihak penganjur seharusnya peka dengan budaya serta agama kerana tindakan penyanyi kumpulan Carburetor Dung, Alak jelas bertentangan dengan budaya dan agama yang diamalkan di negara ini.

Menurut beliau, insiden berkenaan juga dilihat tidak menjurus kepada matlamat sebenar perhimpunan itu diadakan bagi membantah kenaikan harga minyak yang dikatakan membebankan rakyat ketika ini.

‘‘Saya tidak nampak apa relevannya pihak penganjur mengundang kumpulan itu mengadakan persembahan sedemikian kerana ia jelas tidak sesuai dengan tujuan sebenar perhimpunan itu. Malah, ia juga dilihat seolah-olah satu pertunjukan hiburan.

‘‘Saya difahamkan juga, ketika perhimpunan itu, kira-kira 700 orang Unit Badan Amal Pas turut menarik diri sebagai urus setia dan saya tak salahkan mereka.

‘‘Tetapi saya fikir, jika itu (persembahan) merupakan tarikan orang ramai hadir ke perhimpunan tersebut, saya anggap ia tidak mencapai sasaran dan tidak berjaya,’’ jelas beliau yang juga Exco Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, di sini hari ini.

dan

KOTA BHARU 8 Julai – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kecewa dengan perjalanan perhimpunan Protes Sejuta Rakyat-Protes Sampai Turun kelmarin yang bertukar menjadi majlis ‘seronok-seronok’.

Menurut Nik Abdul Aziz, beliau tidak terfikir program yang digerakkan oleh pakatan pembangkang bagi membantah kenaikan harga minyak turut diselitkan dengan persembahan muzik liar dan melampau itu.

“Saya kecewa betul, saya tak terfikir benda tu boleh berlaku, macam mana saya pun tak faham,” katanya yang juga Menteri Besar Kelantan kepada pemberita selepas sidang Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Sehubungan itu, katanya, beliau bersetuju dengan tindakan ahli Pas termasuk unit amalnya yang dikatakan bertindak keluar dari stadium kerana tidak menyenangi apa yang berlaku.

“Saya memang setuju, buat apa kita turut orang, turun dari rumah kita nak protes, tiba-tiba sampai di sana, orang lain buat cara bukan nak protes, tapi nak seronok-seronok, tak boleh,” katanya.

nota: tujuan utama himpunan ini amat diragui. Ia jelas bahawa himpunan ini adalah bermotifkan politik. Ramai rakyat yang tertipu. Itulah Pakatan Rakyat..Islam Hadhari Ditolak…Budaya PUNK dijemput!!!

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Kandungan emel Saiful Bukhari Azlan ke TV3

From: Saiful Bukhari [……….]
Sent: Tuesday, July 08, 2008 4:41 AM
To: news
Subject: Bermuhabalah
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera Rakyat Malaysia,

Dengan ini, saya Mohd Saiful Bukhari Bin Azlan ingin mencabar Anwar Ibrahim supaya BERMUBAHALAH di hadapan para ulamak.

Kepada Rakyat Malaysia yang dikasihi, Ingin saya tegaskan disini bahawa isu ini adalah ISU PERIBADI antara saya dan Anwar. Saya harap agar seluruh rakyat Malaysia bertenang dan tidak termakan dengan taktik kotor si MUNAFIK yang sedang dalam kelemasan ini.

Saya terima segala tohmahan dengan hati terbuka dan tidak sesekali mempersalahkan rakyat dalam hal ini.

Sebagai mangsa, saya berhak untuk mendapat pembelaan.

“Yang HAK Pasti Berdiri, Yang BATIL Pasti Jatuh”, Allahhuakbar.

Sekian,

Saiful Bukhari.

p/s: Kepada Anwar, tetapkan tarikh dan masa untuk BERMUBAHALAH . Insyaallah saya akan hadir. Saya tidak gentar.

dari mstar

nota: setakat skrg, saudara saiful masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi mengenai email ini

78 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Protes harus disalahkan

Penganjur perhimpunan membantah kenaikan harga minyak Ahad lalu harus dipersalahkan atas kontroversi kumpulan Carburetor Dung, kata seorang sasterawan veteran.

“Kalau nak salahkan sesiapa, penganjur yang patut dipersalahkan. Dah tahu kumpulan itu macam itu, kenapa jemput? Lagipun persembahan rock macam ini bukan budaya kita,” kata Razali Endun.

“Lain kali (penganjur) mestilah berhati-hati. (Perhimpunan) ini bukan kelab malam.”Beliau juga menambah: “Perbuatan itu kurang ajar, tidak tengok tempat. Aksi itu tidak patut berlaku. Perbuatan itu tidak kena dengan tempatnya dan menjejaskan nama baik penganjur dan PKR. Banyak benda lagi boleh buat.”

Mengulas cara bantahan penonton yang menggunakan kekerasan, Razali berkata:

“Tidak boleh salahkan penonton. Penonton ada macam-macam jenis. Itu aksi dia (Carburetor Dung), itu dia dapat.

“Apa yang dia buat, sesiapa pun akan marah. (Penonton) yang suka sedikit, (mereka) yang tidak suka ramai.”

Perhimpunan anjuran Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak (Protes) di stadium Kelana Jaya kelmarin menyaksikan kekecohan sewaktu penghujung persembahan konsert kumpulan punk tersebut.Penyanyinya Alak mengalami cedera ringan dalam serbuan sekumpulan penyokong pembangkang, sementara botol minuman dan batu bata melayang ke pentas utama.

Mereka dilaporkan marah dengan aksi menayangkan punggung ke arah penonton sewaktu penyanyi itu menyampaikan Mari nyanyi menjilat – lagu mengkritik budaya mengampu dan kebergantungan kepada korporat.

Difahamkan, isu kontroversi yang mendapat liputan meluas media ini dijangkakan akan dibincangkan dalam mesyuarat Protes hari ini bagi menilai program sehari suntuk yang berjaya menarik 25,000 orang.

Penyair tersohor Pyanhabib juga tidak senang dengan kontroversi itu. Bagaimanapun beliau bersimpati dengan kumpulan tersebut.

“Perkara ini sepatutnya tidak berlaku. Susah payah Protes, jadi  habis begitu sahaja. Tidak pasal-pasal, yang difokuskan sekarang bukan hal minyak naik tetapi hal peserta naik minyak,” katanya, yang turut serta membaca puisinya membantah kenaikan harga minyak sebelum kejadian.

“Kasihan pemuzik, kasihan (golongan) fanatik, kasihan Protes. Lagi, waktu hampir maghrib, tidak elok berlaku begitu (kekecohan),” tambahnya.

Menurut Pyanhabib lagi, kontroversi itu berlaku disebabkan “peserta pengacau yang hipokrit”.”Mereka (Carburetor Dung) jadi mangsa peserta pengacau yang hipokrit. Peserta (bersikap) hipokrit sebab dua lagu sebelum itu boleh diterima, kenapa lagu ketiga mereka buat kacau?

“Mereka harapkan lagu yang baik-baik? Memang pemuzik bawah tanah (underground) baik-baik cuma cara penyampaian mereka telah kaburkan maksud baik (itu). Jika tidak suka cara pemuzik bawah tanah itu, (pergilah) jumpa penganjur persembahan pertama sebelum bontot ditunjukkan, habis cerita,” katanya.

Peserta yang fanatik ini, tambahnya, datang dari jauh dan bersemangat tetapi tidak bersikap terbuka.

“Kasihan (juga pada) peserta fanatik, mereka ini rasanya datang dari jauh. Mereka bersemangat, tetapi tidak (berfikiran) terbuka. Bila ternampak ‘bontot’ mereka hilang fokus.

“Tahu tak ada menteri tayang bontot, tepuk bontot atau raba bontot?” kata Pyanhabib yang terkenal dengan sajak-sajak satira politiknya.Kurator di Yayasan Kesenian Perak (YKP), Nur Hanim Mohamed Khairuddin pula menyifatkan pemuzik indie itu gagal memahami konteks acara itu sehingga tercetus kontroversi.

“Mereka patut faham konteks. Ia berbeza dengan persembahan di gig. Perhimpunan itu disertai orang daripada pelbagai latar, parti dan agama.

“(Kekecohan) ini sebuah konflik budaya. Mungkin juga sebab kumpulan itu punk rock. Pemuzik lain (yang membuat persembahan) tiada masalah.”Beliau bagaimanapun tidak bersetuju dengan bantahan kelmarin dan menyifatkannya sebagai “primitif”.

“Saya tidak setuju dengan bantahan itu kerana tidak memberi peluang anak muda berekspresi. Tetapi dengan cara melempar (objek), itu (tindakan) primitif. Mesti ada yang memulakan.

“Mana datang batu bata? Mana ada orang pergi perhimpunan bawa batu bata? Dari mana ia datang?

“Lagi pun benda ini boleh berjangkit, ada elemen histeria, melatah. Amuk ini cepat sangat. Ini pengajaran,” katanya.

Alak semalam percaya kekecohan bermula daripada provokasi tiga orang penonton.

Komunite Seni Jalan Telawi (KsJT) pula berpendapat kontroversi itu sebagai “pengalaman pertama kepada pihak yang prodemokrasi untuk matang”.

“(Gelagat) Carburator Dung pada hari itu adalah simbol tekanan berpuluh-puluh tahun terhadap generasi muda.

“Carburetor Dung adalah produk (politik) autokratik. Tindakannya harus dilihat sebagai period demokrasi pada peringkat awal,” kata jurucakapnya Hasmi Hashim.

“Di mana-mana tempat pun, peralihan (daripada pemerintahan autokrasi kepada demokrasi) akan ada period menuju kematangan demokrasi.

“Begitu dengan Faizal Tahir (membuka baju di pentas, Januari lalu) – itu ekspresi menuju demokrasi dan proses pendewasaan menuju demokrasi sebenar.

“Kita tidak mahu halang ekspresi – ia akan perlahan-lahan matang. Di Indonesia pada 1998 dan 1999 lagi banyak perkara berlaku. Kita tidak boleh berpatah balik,” tambah penulis isu-isu seni ini, yang juga ketua penerangan PKR Johor.Mengulas bantahan itu yang menggunakan kekerasan, Hasmi berkata, khalayak tidak harus dipersalahkan tetapi lebih penting mengawal keselamatan dan meredakan kemarahan semua pihak.

“Kita tak boleh halang campur tangan khalayak. Yang penting ada pasukan mengawal. AMK (angkatan muda PKR) mengawal dengan baik dan keadaaan terkawal. Itu adalah sentimen dan reaksi orang bawah.

“Yang penting adalah proses meredakan kemarahan orang bawah dengan memastikan keselamatan semua pihak terjamin dan memberi peluang pihak yang berkenaan membuat penjelasan.

Mengulas tindakan segera penulis kolum terkenal Hishamuddin Rais, yang turut terlibat mengatur segmen muzik dalam perhimpunan Protes itu, memohon maaf kepada khalayak dan mengambil sepenuhnya tanggungjawab, Hasmi berkata:

“Saya belum nampak orang sebesar dia tunduk dan memohon maaf.”

Hasmi mencadangkan kumpulan pemuzik itu “berekspresi dengan lebih bijaksana” untuk persembahan mereka akan datang. sumber mkini

nota: langkah untuk menjemput kumpulan rock punk merupakan langkah terdesak penganjur untuk menarik minat golongan belia bagi menyertai himpunan tempohari. Persoalannya mengapa tidak dijemput kumpulan2 lain seperti kumpulan nasyid ataupun penyanyi lain yang sudah dipercayai tahap profesional mereka dan lirik lagu yang agak bersopan berbanding lagu JILAT???

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Tanpa kuota saya menang – Ku Li

dari agendadaily

Setiap kali berlakunya pertandingan di peringkat Majlis Tertinggi UMNO, nama Tengku Razaliegh Hamzah pasti menjadi sebutan bukan sahaja di kalangan ahli-ahli UMNO tetapi juga orangramai.Tengku Razaliegh (Ku Li) pernah mencabar dan hampir-hampir menyingkirkan Tun Dr. Mahathir Mohamed dalam pertempuran yang sangat sengit pada tahun 1987 sehingga mewujudkan Team A dan Team B dan membawa kepada pengharaman UMNO melalui proses mahkamah.Kini, dalam usia 71 tahun iaitu usia orang lain mencari jalan keluar dari gelanggang politik, Ku Li masih mahu bertanding merebut jawatan Presiden UMNO dalam pemilihan Disember ini. Berbeza dengan pemilihan sebelumnya di mana beliau hanya mendapat satu pencalonan daripada bahagiannya sendiri iaitu Gua Musang, Ku Li yakin kali ini beliau akan dapat melepasi halangan utama itu.“Halangan yang paling besar ialah sistem kuota. Tanpa kuota, sekarangpun saya dah boleh menang,’’ kata Ku Li kepada Agendadaily dalam satu pertemuan di kediamannya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.Beliau juga melihat kod-etika pemilihan kali ini sangat ketat dan merupakan satu lagi rintangan untuk calon-calon merapati ahli-ahli atau perwakilan. Namun, beliau mengingatkan bahawa kod-etika itu juga boleh menjadi perangkap kepada para pemegang jawatan.Pasukan wartawan Agendadaily mengasak beliau dengan pelbagai persoalan tetapi bekas Menteri Kewangan ini menjawab segala pertanyaan.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda