Sumpah Ezam : Anwar bukan muslim yang baik

dipetik dari mykmu

Sumpah Ezam Mohd Noor, bekas orang kuat Anwar Ibrahim. Malah Ezam juga dikatakan telah mendedahkan bahawa Anwar Ibrahim bukan seorang Muslim yang baik dan tidak layak sama sekali untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia. Apakah makna yang tersirat di sebalik sumpah Ezam ini? Apakah yang Ezam sembunyikan selama ini tentang Anwar? Apakah selama ini Ezam turut bersubahat menyembunyikan sesuatu yang kotor serta jijik tentang Anwar daripada pengetahuan seluruh rakyat?
“SAYA bersumpah dengan nama Allah dan Rasulullah S.A.W dan dengan berpegang teguh kepada prinsip sebagai seorang Muslimin, saya tidak akan sama sekali membenarkan Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri…” Deklarasi Ezam Mohd Nor.
Benar Ezam lebih mengerti serta memahami siapa sebenarnya Anwar Ibrahim. Ezam lebih dekat dengan kehidupan politik dan peribadi Anwar Ibrahim. Ezam lebih mengetahui bunga pencak silat politik Anwar malah wajah Anwar Ibrahim yang sedang di jaja merata-rata tempat hari ini akan ada wajah lain di sebaliknya pada kaca mata Ezam seandainya terdedah.

Ezam yang sekian lama menjadi alas kaki Anwar dan akhirnya bangun bertaubat untuk membuktikan kepada khalayak betapa jijiknya Anwar sehingga beliau begitu berani melontarkan pandangan bahawa Anwar bukan seorang muslim yang baik.

Adakah kenyataan Ezam ini ada rasionalnya kerana Anwar dengan imej serta perwatakan Islamnya sedang diterima hebat sebagi penyokong gerakan Islam sejati malah aura keperibadian Islamnya begitu sekali diagungkan oleh PAS sehingga mereka sanggup tunduk dan menjadi pencacai dalam gerakan Pakatan Palsu Rakyat.

Namun sumpah Ezam ini membuktikan ada sesuatu yang Ezam dan Anwar sembunyikan daripada pengetahuan rakyat. Kejujuran Ezam untuk mendedahkan siapa Anwar sebenarnya adalah dituntut sebelum Anwar melakukan sesuatu yang bakal merosakkan agama, bangsa dan Negara.

Anwar yang sedang menggilai kerusi Perdana Menteri selepas Pak Lah perlu dihalang dengan apa cara sekalipun dan keberanian Ezam untuk mendedahkan `musang berbulu ayam’ ataupun ‘ musang berjanggut’ ini amat sekali dialu-alukan dan Ezam harus menunaikan sumpah itu dari sekarang kerana kelibat Anwar yang sedang menjajakan ranjang kotor landskap politik Negara makin menular.

Kebencian rakyat terhadap Pak Lah tidak seharusnya dijadikan hamparan untuk menukar beliau dengan Pak Lah dan Anwar bukanlah satu-satunya pemimpin `Melayu’ yang diharapkan untuk menjamin kestabilan politik negara ini. Anwar ada sejarahnya tersendiri, Anwar ada keperibadian yang hanya beliau seorang sahaja yang tahu.

Kita melihat Anwar seakan memimpin satu gerakan kepimpinan yang boleh menghancurkan Negara. Setiap bait-bait perkataan yang keluar dari mulutnya hanyalah sekadar umpan mahu memancing sokongan untuk beliau berkuasa. Bahasa badan mampu meruntuhkan keyakinan khalayak kepada kerajaan dan rakyat terpesona dengan hujah pidatonya yang mungkin telah dihafal berlama-lama.

Ezam sudah tidak mempunyai banyak masa untuk menunaikan sumpah tersebut. Ezam ada kemampuan untuk meyakinkan rakyat. Ezam ada kelebihan untuk memberitahu rakyat yang telah sekian lama terpesong ideologi kerana dirasuk oleh Anwar.

Dosa Ezam terhadap UMNO dan rakyat akan terampun seandainya Ezam mula sedar betapa bahayanya Anwar kalau tidak dihalang dari sekarang dan Ezam harus dengan gagah mendedahkan segala-galanya tentang Anwar.

Mendedahkan maksud Anwar bukan Muslim yang baik harus diperjelaskan oleh Ezam agar tidak ada rakyat terus terpesong dengan imej Islam yang sedang mewarnai Anwar hari ini. Kalau Ezam hanya sekadar melontarkan kenyataan semata-mata tanpa apa-apa yang membenarkan segala sumpah beliau tersebut, Ezam juga akan turut ditempelak sebagai seorang pemimpin retorik, sama seperti Anwar Ibarhim.

Ezam di tuntut hari ini untuk menebus apa yang dilakukan sebelum ini agar orang seperti Anwar dapat dilihat oleh masyarakat dari sudut sebenarnya. Arca Islamik yang dipotretnya mampu memesongkan rakyat.  Anwar juga hari ini kelihatan membelakangi orang Melayu hanya untuk mencapai cita-cita yang terbit dari dendam peribadi. Langkah Anwar mampu dipatahkan oleh seorang yang tahu, pernah berkorban untuk Anwar dan faham selok-belok mainan politik Anwar. Ini perlu dilaksanakan dengan segera agar Malaysia terselamat dari Anwar Ibrahim.

Advertisements

85 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

85 responses to “Sumpah Ezam : Anwar bukan muslim yang baik

  1. engkau lah racun ezammmmmmmmmmmm..dunia ni bukan budak budak lagi. eja ni, T R A N S formasi.

    engkau dengan khairy, sama. kes jakarta jangan lupa ezam !..cari kerja lain lah ezam. kilang banyak tutup sekarang ni, perlu manager baru, boleh tukar kilang sawit jadi kilang tahu. amacam, boleh saya jadi mando bawak duit dan fail keliling dunia.

    http://wordpress22.wordpress.com/2008/07/10/confirm-100-parlimen-malaysia-mps-tolak-no/

    ezam ezam. budak london perhati.

  2. Binjai…binjai salam ucapkan,
    Apalah saudara yang lepas itu lepas..kalau dia bertaubat bermakna dia juga ada syer tertentu dengan si nuar!.Kadangkala Mamak nak salahkan KJ pun serba-salah juga kerana kadangkala nawaithu mereka ini sebenarnya bertujuan bagus dan baik.Mungkin KJ lakukan yang terbaik untuk tarik kawannya dari lumpur.Dari kawa Mamak ezam ini banyak berubah selepas ISA dan mendalami Agama dan bersungguh-sungguh dalam amalan.Contohnya beliau sering mengaji al-quran selepas subuh…!!!.Mungkin doa dan istiqarahnya beliau telah kembali ke UMNO!.Kenapa orang Melayu yang sokong anuar ini pandang perjuangan UMNO ini sebagai perjuangan Nazi!.Bukankah anuar dan lain-lain ahli parti ini semua Klon UMNO.Tak akan klon akan jadi lebih baik dari ori nya!.Pas tak apa ideologi yang berlainan.

    Mudah je perhitungan anuar ini ;sekiranya dia tak dapat jadi PM dalam penggal ini nescaya terkuburlah cita-citanya dan PKR itu sendiri.Pakatan Rakyat akan menjadi seperti perpaduan Ummah dan Semangat 46!.Jadi saudar-saudara fikirkanlah dia ini akan gunakan apa cara sekali pun untuk mendapatkan cita-citanya.Kalau TDM pun gentar dengan dia apakah UMNO kini bersedia untuk menangkis serangannya!.Dia ini hanya serang yang kuat dan patahkan semangat yang kuat macam TPM.Polis Malaysia perlu cerdik menanggani kes-kes konspirasi politik yang sedang berlaku.Nilai profeslima kepolisan sedang menghadapi era penilaian.Sistem pakai kabel untuk jawatan tinggi selalunya bawa padah pada negara!.Seperti seorang jurutera yang tak mahir dalam pembinaan jambatan akan termenung dan terkedu sekiranya berlaku retakan pada cerucuk konkritnya.Dalam sistem perjawatan kepentingan negara perlu utamakan kewibawaan dan skill yang ulung untuk menjawat jawatan tersebut.Tapi kalau dilantik berdasarkan kepentingan politik dan peribadi cuma akan membawa padah seperti mencucuk biji mata dengan jari sendiri.Negara sedang menghadapi keadaan getir dari segi ekonomi dan politik tetapi mana perginya elit-elit cendikiawan yang satu masa dulu hadir forum sana dan sini?.Cakep tak serupa bikin!.Untuk pemimpin….. sendiri bikin,sendiri susah!!!.

    p/s:Mamak sebenarnya meluat dengan mengaku pakar masakan tapi nak bubuh garam pun tak tahu..perlu rasa baru tau!!!!.

    Akhir sekali ini Nabi kita sendiri mengampunkan umat apalah kiranya kita lupakan zaman silam ezam dan biarkanlah dia luahkan keresahan lampau tanpa prejudis!.

  3. hampeh

    entah nya ezam kluarkan la bukti nya tu…nak tunggu apa lagi…..aku pun nak tau jugak kalau betul anwar tu tak leh pakai…leh aku sokong org lain jadi PM. sembang tak serta ngan bukti tak guna…PR bukan ade kuasa nak tukar tarikh dakwaan atau aper2 bukti…..tak macam pihak yg satu lagi tu. baik cepat kluar bukti …dah dekat bulan september dah ni…..eh ezam kau pun sama lah….

  4. Wirawaja

    Mengapa mesti takut untuk menerima kenyataan yang akan diberitahu oleh Ezam? Bukankah kita diberi akal dan fikiran untuk sama-sama membuat penilaian akan berita yang akan disampaikan. Dengar dulu dan kita nilai sendiri.

  5. sumpah keramat

    akum, kesian aku tgk ezam ni…
    mcm mcm ada la dia ni…. kotak la. rahsia la..
    jgn ckp je pendekar jawa woi,
    khir toyo dah di bacakn talkin.
    kau blum ada apa2 pun lg…
    ingat politik umno lg kotor bro…

    umno pun nampak mcm dah tak de pelapis je..

    huhu apa pun aku haramkan duit yg aku derma pd kau dulu ezam… mana tau kau terpakai buat umah banglo kau tu…

    dunia ni berputar ezam, kau lah org yg kuat bersumpah akhirnya dimakan sumpah lalu menjadi sesumpah…

  6. Saudaraku islam… Allah swt memberi kita akal untuk berfikir. Gunakanlah akal kamu seolah-olah nyawa kamu bergantung hidup dgnnya. Maka itu adalah bertentangan dengan AlQuran dan Sunnah jika kita membuat suatu tuduhan dan andaian tanpa suatu fakta apalagi menuduh seseorang itu dengan gelaran ALJUBURI. Hukumnya adalah haram jika kamu seorang yg beriman dan berpegang teguh dengan ajaran islam. Islam agama yg sempurna, politik adalah suatu alat untuk kita berjuang dan meletakkan islam sebagai cara hidup dan cara kita berfikir. Dgn politik telah membuktikan kemajuan dan tamaddun yg kita nikmati hari ini, tetapi kalau kita imbau kembali pengertian Tamaddun secara ilmiah kita akan mengerti kemana arah kehidupan kita… Tak dapat dinafikan bhw tamaddun yg berkembang di dunia pd hari ini adalah tamaddun barat. Saudaraku yang beriman… Seperti tubuh manusia, tamaddun juga mempunyai jasad dan roh. Jasad tamaddun barat ini adalah kemajuan, teknologi, gedung2 yang hebat, peralatan2 media dan apajua kesenangan yg kita nikmati pd hari ini dimana pada peringkat rakyat biasa saja sudah mampu utk menikmati segalanya yang boleh membuat raja-raja dizaman lampau cemburu atas nikmat yang mereka tidak dapat perolehi pd hari. Tapi roh tamaddun ini adalah roh yang bercelaru mengenal Allah dan penuh dengan berbagai2 fahaman yang akhirnya membawa kita kejurang kehancuran. Roh dari tamaddun barat ini telah berakar umbi dalam masyarakat, fahaman kebendaan dan fahaman sekular telah menjadi darah daging hingga telah menjadi asas dalam perjuangan politik di Malaysia. Sebahagian rakyat asyik mengejar kekayaan, pangkat, kuasa dan kedudukan. Kebenaran mengikut acuan islam yg berasaskan sunnah dan al quran menjadi senda gurau dan permainan. Perebutan kuasa telah menghalalkan cara… perundangan islam hanya jadi bahan ketawa. Sebab itu kita dituntut mempelajari ilmu dan islam sepenuhnya. Islam adalah sebuah agama yg sempurna yg mendidik kita soal adab, akhlak dan akidah. Islam melarang kita taksub pd sesiapa apalagi menuduh seseorang tanpa ilmu dan pengetahuan… jika ajaran islam kita letakkan ditempat yg hina maka tidak hairanlah pada hari ini ujud golongan yang membenci perjuangan islam, benci pd kebenaran, ujud pemimpin2 yg rakus dan rasuah, zalim dan menindas rakyat. Allahlah hakim yg seadil2nya. Semua makhluk yg bernama manusia akan diadili dgn seadilnya, saudara yg menulis blog yg tidak benar,penguasa dan pemimpin yg memberi hukuman pd seseorang mengikut jalan yg haram semuanya akan diadili. Takutlah pd Allah jika saudara benar2 seorang yg beriman. Hentikanlah tuduhan dan fitnah yg kita tidak ada ilmu dan pengetahuan dalam sesuatu fithah itu. Hentikanlah kata2 panggilan yg kotor, dan bagaimana kiranya apa yg kita tuduh itu tidak benar sama sekali. Fikir-fikirkanlah jika kamu manusia yg berakal.

    amru al as.

  7. hang jebat

    ezam….
    kau la manusia paling jelik pernah aku jumpa

  8. Wirawaja

    Ezam dan Saiful berani bersumpah tanpa apa-apa syarat.

    Anwar bila lagi?

  9. sampoerna

    PKR=Parti Kelirukan Rakyat!!! yeahh..yeahh!!!!

  10. Saya Rakyat Malaysia

    Ezam, ezam.
    Pernah dia ni luahkan ke-frust-annya pada orang bawahnya; dia ni kecewa pada anwar sebab tak dapat habuan yang lebih dari saingannya dalam kapal anwar. Dia rasakan kerja kuat tapi tak dapat gula banding orang lain macam azmin. Macam tak ikhlas lah agaknya.

    Jadi bila dilihat dalam cermin dirinya, rasanya kalau anwar tak nak layannya, puak lawan anwar pasti boleh beri gula yang lebih manis.

    Tapi dalam dunia politik; kawan hari ini lawan hari esok. Jadi macam mana nak percaya orang macam ni… apa pun boleh cakap; bila dah tukar topi tu bolehlah cakap topi dulu bengkoklah, topi dulu cacatlah, topi dulu buruklah, macam-macam lah sampai lupa topi tu dulu adalah topi favoritenya. Sekarang bolehlah kata pakai topi yang lebih bersih dan sedap pakai.

    Sedarlah ezam, lain dulu, lain kini, sampai bilapun pasti berlainan.

  11. Zazaedit

    Bertaubatlah sebelum ajal sampai , harus ingat Allah tak melepaskan kita sekiranya sekongkol dengan kezaliman hindarkan fitnah yang menghancurkan sebenarnya diri kita sendiri, walaupun kita fikir untuk mengambil sebarang kesmpatan diatasnya, jangan sebabkan mengejarkan kehidupan diri kita kecundang diakhirat kelak sekadar untuk peringatan bersama, wassalam.

  12. AbangTuah

    amru al as..
    Kawan dan sahabat semua tak benci pada Islam. Sekira ditakdirkan besok Malaysia menjadi Negara Islam dan mengikut hukum-hukum Islam sepenuhnya..kawan sujud syukor…kawan bersyukor kehadrat illahi kerana kawan yakin pihak kerajaan tentu telah mengkaji segala keburukan dan kebaikannya dan telah benar-benar bersedia..bukan main hamtam sahaja.

    Pihak PAS pula kawan memang tak yakin mampu melaksanakannya..pada kawan hanya strategi politik sahaja…contohnya di Kedah dan Perak..laksanakan..laksanakan…laksanakan….kenapa tak laksanakan…hawattt..takut peluru ka…takut saman ka…takut Pak Lah yang lembik tu ka….atau sebenarnya takut sokongan bukan islam kurang…serban aje besar buah nyior tapi takut mati..phuii…pejuang apa… Awak faham ketidak awak semua dah jatuh jadi…munafikkkun..terbukti sudah…tak silap lagi…

    Awak faham…sekira kerajaan melaksanakan Negara Islam…akan hilang sokongan dari pihak MCA dan MIC dan lain-lain sekutu BN..makanya BN pun tumbang…senanglah PAS nak memerintah negara…bila dah perintah tukar lagi ideologi…bukan lagi sepenuh negara islam…sebaliknya Negara Maju Islam pula…tak mustahil terjadi…pengikut yang benar-benar iklas dan jujur dalam perjuangan tergangga-gangga…bingung. Nii aku nak bagi tahu berapa ramai pengikut PAS yang dah meninggalkan parti PAS..mereka dah hilang keyakinan pada PAS….

    Awak semua penyokong PAS kalau nak tahu majoriti masyarakat Islam tak mahu menyokong PAS kerana kami dah maklum benar kemunafikannya…

  13. assalamuaikum semua !

    apa pun kenapa ler kengkawan macam sumpah keramat, ko yem binjai, saya anak malaysia..(betul ke takut pendatang haram.. teman pun anak malaysia jugak… hampeh) dan kengkawan lain

    jangan ler nampak sangat yop, orang tau mengkomer nyokong siapa. apa ke hel nya marah bebenor kat ezam. jangan ler sebab lambat buka rahsia mengkomer dahmelenting.. iyor ler diadengan caranya… dia setidak tidaknya berani tampil menentang.. yang mengkomer menentang dia ngaper? ada masuk jarum ker… atau pernah merasa atau bersengkokol

    yop dia berani tampil dan mahu buktikan … iyor ler…mengkomer berani ker? soal nak bagi bukti lambat atau slow terpulangler dia…takkan miker tak paham… anuar sendiri yang dok bersumpah dari dulu nak bocor rahsia sampai sekarang pembohong besor lepas satu satu temberang nya keluor sebab nak cover, satu lagi yg teman nak gelak dia ingat org bodoh kot lepas ambik tindakan baru nak sumpah.. bangang sangat ker org nak percayakan dia, kalau udah rasa betui benornya maklumkan jangan simpan bior semua orang tau.. sebabnya nanti jadi fitnah dan merosakkan ummah semua, kalau rasanya nak temberang untuk selamatkan diri.. ingat ler sikit jangan pedayakan bangsa kamu sendiri walaupun teman percaya ada juger beberapa bangang yg akan percaya… tengokler sendiri macamana bukan main dema cover dan nyokong gila BABI. besabor ler yop jangan melenting dulu ..kalau anuar berpuluh kali nak buktikan haram tak nampak bior ler ezam buktikan lagi pun bukan mengkomer hakim, biarlah bicara dulu baru baru ler buat spekulasi..
    jangan hentam kromo yop, teman pelik ater kalau sinuar nak menjerit je … pergi india, asal nak menjerit jer pergi amereka, apa dia tu I C nya dimaner.. macam tau cakap india , kehei nya haram sepatah pun tak tau,

    mana perjuangan untuk rakyatnya sampai sekarang pun tak nampak malah dia yg beriya nak tukar kerajaan sekarang, idak ke komer perasan mana gayanya kalau idak dengan rasuah, teman langsung tak percaya dan nyesal dia putar orang melayu kononya boleh mentabir negarasebelum bila ker.. lantoknya ler. kalau YTL yang cuma ada dua orang ahli parlimen dijanjikan timbalan presiden Malaysia.. abis tu yop orang lain yang lagi banyak kerusi sampai berbelas-belas mana gayanya.. nak janjikan apa lagi takan sekadar macainya jer. akai tak der ke nak orang percaya bulat-bulat. rentikan ler merosak pemikiran org lain,

    sekupang dua tengah memikior macamana kalau betui ler dibuatya anuar menatang terkutuk tu .. mana gayanya yop, kalau miker menyokong maknanya miker pun subahat atau ikut geng …dosa yop .. jangan melenting besabor itu kerja tuhan bukan kerja miker yop… tunggu dan dengor lepas tu nilaikan sendiri..ada paham

  14. anti BA

    anwar memg gile kuasa..anak beranak pun dah ada jawatan..pas nie ko pass kat cucu ko plak yer..biar org pgil family gile kuasa

  15. palohotox

    Abang Tuah..

    “Awak semua penyokong PAS kalau nak tahu majoriti masyarakat Islam tak mahu menyokong PAS kerana kami dah maklum benar kemunafikannya…”

    Saya betulkan kenyataan ini..
    Majoriti masysarakat Islam tak mahu menyokong PAS kerana mereka sudah selesa hidup secara sekular hasil pimpinan kerajaan yang ada sekarang ni. Mereka takut untuk kembali kepada ajaran Islam bimbang di gelar tak ‘cool’, kolot atau mundur.. Sedarlah sedara2 kita sume sebenarnya dah terkena hasutan halus syaitan selama beribu tahun lamanya.. Dulunya masyarakat Eropah berpakaian penuh menutup tubuh. Dengan hasutan syaitan sikit demi sikit sekarang berbogel sudah menjadi biasa bagi masyarakat mereka.. Itulah yang akan terjadi kepada kita tanpa kita sedari.. Mak bapak sekarang lebih bangga kalau anak2 dia jadi artis pakai seksi2.. Tak mustahil 10,50 ,100 tahun lagi berbogel sudah menjadi kebiasaan dalam masyarakat kita.. Ingatlah syaitan sudah hidup beribu2 tahun dan apalah sangat 10,50,100 tahun untuk melihat perubahan tersebut..
    Sedarlah semua hanya kembali kepada ajaran agama sahajalah yang boleh menyelamatkan kita..

  16. penyapoo

    “anwar memg gile kuasa..anak beranak pun dah ada jawatan..pas nie ko pass kat cucu ko plak yer..biar org pgil family gile kuasa”
    Anti BA, aku rasakan tak salah kalo anak beranak berjawatan, dalam umno pon ade gak yg pok n anok, pak m’tua n ank antu, suami isteri, tu semua tak kesah laaa yg penting kewibawaan seseorang dan diterima oleh masyarakat.
    sekiranya jawatan yg disandang tu bkn dari hasil titik peloh cume disebabkan oleh oleh kuasa kebndaan dan keduniawian semata2 tu yang boleh disebut gila kose, orait!!
    ku ni bukan berpihak mana2 cme kite kan de otak pikejelaaa mana yg baik mn yg buruk

  17. Salam penyapoo,
    Tentang penyapoo lama lupakan.Orang kata penyapoo baru lagi bagus dan senang sapu!(New broom sweep well).Tapi penyapu baru ini pulak cepat sangat jadi buruk macam-macam sampah tertinggal kat Selangor!.Mungin Datuk Khir tengah fikir bagi hadiah vaccum cleaner untuk kawan-kawan yang menerajui kerajaan Selangor dari Parti PKR…..

    Mamak respect idea dan pendapat kamu!.Memang mamak memahami hati kamu yang sangat sedih mengenangnkan nasib Melayu di Tanah air!.Tapi sabarlah yang tak baik akan jadi yang terbaik apabila menyedari kesilapan dan Perbetulkan landasan yang telah rosak yang sekian lama dilalui itu.Wassalam.

  18. ezam musuh yg nyata.. kalau betul anwar mcm apa yg dia kata buktikan je la.. tak yah nak kias-kias.. ingat sama idup kita bkn kat dunia ni je. hidup penuh dgn fitnah. Kat akhirat menjawap ler nanti. nak nyesal pun dah tak guna dah..

  19. AbangTuah

    Salam Mamak Haji…
    Ok kawan setuju…yeeaa..kita ada penyapoo baru….sapu kemas-kemas tau…

  20. langbuana

    kalau ada bukti..ezam kau buktikanlah apa nak sorok-sorok lagi tapi kau biar benor dek..jangan main-main cakap saja tapi tak serupa bikin..kalau betul benar dan ada bukti yang soheh..apa lagi ..teruskan saja ler..jangan biarkan kami-kami diluar nie tertanya-tanya..bengang kami kau buat ..

  21. tobjoe

    Ezam,dulu hang kata berkotak kotak sampaila aku tak nampak kotak,tilam dah nak masuk court sekali lagi,hangdok sumpah berpuluh kali tak nampak juga kotak hang, agaknya hang dah jual kot.Kalau hang ada hot isu bukalah kita blh jadi isu panas kat kedai kopi,ni takdak asyik dgn sumpah hang taktik lama brother.Takpa aku tungu kotak dari kerajaan langit kot kot ada altantuya.Jangan habak kat BAGINDA nanti dia murka.Harap-harap hang jumpalah kotak hang tu bukan kotak hantu.

  22. AbangTuah

    Palahotox mu karat…

    Kawan tak pernah mengatakan Islam itu mundur atau kolot…awak yang kata. Hei… beb..sorryla…walau pun kawan UMNO anak bini kawan semua class beb..bini tudung lingkup…anak kawan hantar ngaji Kiraati serta Ikrati…

    Penghidupan kawan baik…kawan praktis penghidupan cara muslim sejati. Kawan kesurau mengerjakan ibadat…kawan tak kerjakan perkara yang menyakiti saudara sendiri…mengumpat, mengeji dan mengaibkan…tidak durhaka pada Ulil Amri yang baik dan adil.

    Awak tak payahlah nak cerita fasal sekular..ke..apa..ke…awak lihat pemerintahan negeri Kedah dan Perak sama je stailnya pemerintahannya macam UMNO yang awak panggil sekular.

    Kawan sebenarnya dah malas nak layan puak-puak macam awak ni…tak boleh nak kembali kepangkal jalan…itu sebabnya orang agama tu kalau sesat terus sesat hingga lubang neraka kerana malu nak mengakui kesilapannya…

  23. Sontoloyo

    Sdr….Jangan main-main dgn SUMPAH!!! Utk. ezamm, ko jgn terimalah nti pembalasan dari Allah Taala..

  24. kamikaze

    PKR : PARTI KEBANGSATAN RAKYAT..
    JD GUA SETUJU SGT PAK SHEIKH JD PENASIHAT

  25. Mana kotak rahsia? Bongkar la. Kami nak gak tahu..

    Lagi satu, siapakah kita nak beritahu orang bahawa taraf keimanan seseorang itu. Kita bukan Allah yang mengetahui siapa yang kuat islamnya, lemah islamnya.. Pikir2 kan laa.. sebelum kita ke liang… korang ni tak takut Allah ker? ini la tanda2 akhir zaman tau…

  26. Apai Ngelai

    Salam semua,

    Kawan tengok dalam banyak-banyak rakan komenter yang lain, begitu banyak sekali menggunakan subject pendidikan moral melalui agama, peringatan akhirat malah complete set sekali ngan doa pun ada. Hehe..

    AbangTuah, Kuntakinte dan mamak, rasanya kat blog ni tak lama lagi suma orang akan cakap hal agama je..cume corrupted oleh penulisan2 yang tak ingat agama ni.. Apa kata buka satu subjek baru yang bertajuk ‘PERPADUAN UMMAH & PEMURNIAN AQIDAH’ bagi mat-mat syeikh yang ketagih sesangat nak istiqomah hal agama kat orang ni untuk buat pahala. Kita tengoklah, sapa-sapa yang suke cakap agama tu kat sini, ada tak ‘nick’ diorang yang masuk subject ni. Kalau takde memang diorang saja cari pasal nak tunjuk warak. Wassalam.

  27. AbangTuah

    Salam…..Apai Ngelai..

    Kawan sokong saranan baik tersebut…dengan tambahan tajuk “Kehidupan Bermasyarakat Mengikut Acuan Islam.”

    Wasalam…

  28. Palohotox

    AbangBuah..

    Kalau awak betul2 nak ikut cara islam tak boleh sampai anak bini jer bebe.. Kata diorang dah sempurna, panjangkanlah untuk ummah2 yang lain yang tengah syiook ‘tonggang’ , curi harta rakyat, korup, maksiat, judi, rogol anak sendiri, bunuh mak sendiri , kidnap budak kecik dan entah apa lagi yang pemimpin ‘agung’ awak dok pejam sebelah mata..

    Jangan dok sokong membuta jer beb.. Nanti akirat tuhan tak salahkan pemimpin 100% jer.. Tangan yang dok pangkah pemimpin pun tak terlepaih jugak beb..

    Kata tak menyakiti saudara sendiri, hang punya statement tu dah macam nak ‘bunuh’ saudara sendiri..

    Sendiri Mau Ingatt..

  29. AbangTuah

    Salam kepala palohotox…

    Keh..keh..keh…petama kali aku jumpa orang yang berani…baguih..macam tu lah yang aku tunggu..aku pun dah boring, boring, boring….ashik tengok yang masuk kebanyakan otak kurap…

    Sebenarnya aku dan para sahabat..brokuntakinte, Mamak Haji, Mok, Yeop kk dan lain-lain dah ambil cuti rehat sementara tunggu cerita Anwar reda dan nak juga tunggu Muzakarah antara PAS dan UMNO…nak lihat keputusannya…jadi tak mahulah mengeruhkan keadaan.

    Kalau keputusan kes tu memang positif dan muzakarah tu gagal…baru kita orang nak sambung kewajipan harian kita orang…membedal puak PKR dan PAS habis-habisan…

    Nii..palahotox..senang ceritalah…buat apa kita nak tuduh sana tuduh sini…siapa-siapa pun boleh buat tuduhan…tetapi apakah awak ni dah kaji tuduhan tu ada ke bukti….jangan-jangan ikut rasa dan kata hati…mencontohi lebai-lebai kashaf….yang matanya boleh tembus hingga 7 lapis langit…

    Kebanyakan tuduhan awak tu isolated sangat..hinggakan kemungkaran rakyat pun awak nak salahkan kerajaan…Kalau semua rakyat tu baik maka kat Saudi Arabia tak adalah penjara…cik oiii…

    Memang dalam politik islam galakan bangkangan tetapi jangan pula jadikan bangkangan tu flatform untuk menghalalkan pula tomahan, fitnah dan kejian…sesat tu…

    Macam ni lah, kawan nak bagi nasihat sikit…kita ni dahlah amalan pun kurang dan entah sempurna entahkan tidak…jadi janganlah pula kita tambah dengan dosa-dosa fitnah, tuduhan, kejian, umpatan dan lain-lain…ditakuti besok MIRZAN penimbang tu condong kesebelah neraka oleh kerana berat dosa mulut kita lebih dari amalan.

    Ikutlah LOGO BN sentiasa mengigatkan kita kepada MIRZAN….ha..itu maknanya..bukan saja-saja bikin logo..keh..keh..keh…Logo PAS dan PKR kawan tak mahu komenlah…nanti dosa pula kawan…kawan takut dosa mulut banyak sangat.

    Pesanan, Titian Siratul Mustakin tu lebih halus dari sehelai rambut dibelah tujuh dan lebuh tajam dari mata pedang…awak tak takut ke dosa-dosa mulut tu kelak membuat awak tak mampu melintasinya, awak juga tak takut ke, besok dari mulut awak keluar nanah yang panas dan amat berbau..dan makanan awak dari pohon berduri dan lahar panas dan baju awak adalah dari potongan-potongan api neraka…panas tu bebb..heiii tak tahan kita bebb…

    Ok jumpa lagi..

  30. Kuntakinte

    Salam, kuntakinte tengah sibuk sikit dah jauh tertinggal kapal, bagus juga cadangan sedara apai ngelai dan abangtuah kita buka satu ruang untuk muzakarah agama, banyak ustaz2 cabuk yang mengunakan pendinding diri dengan ayat sekerat dua ayat dan hujah mengaitkan agama, jangan terkeluar akidah sudah la, kita disini dalam ruangan memberi hujah, komen dan pandangan mengenai sesuatu isu yang tertentu, tapi kadang2 terlalu ramai yang nak tunjuk islamik sangat, bawa bersabar le sedara2 yang mengaitkan agama dalam memberi pandangan, kena hati2 jangan main sedap je, nawaitu tu kena dibetul kan dulu jika tidak buruk padah nya.

  31. jenab

    hai kelakarnya, semuanya dah gila bersumpah, jangan main2 dengan sumpah nanti lama2 jadi sesumpah berkaki dua….. taubatlah sebelum terlambat, nanti dah ‘ke dalam’ dah tak guna dah ezam…….

  32. omeya

    Alah…….spa nak caya cakap org jahat ni.Ezam awak sudah di rasuah atau di bayar berapa juta.

    Dia mengatakan DSAI tiada elok islam nya, tapi tiada pula dia berani bersumpah menyatakan DSAI tiada kuat imannya atau tiada elok islamnya.
    Kalau betul dia sgt tahu ttg DSAI, pasti bagus lia bersumpah begitu so kita ada percaya sikit.

    Wlucmna pun tiada lama lagi Ezam itu yang mendapat mursibah dan kecilakaan.

  33. oh abang buah..
    riak jugak ko yer.syabas..kehkekeh..byk jugak amalan ko.kagum2…

    aku nak tny ni.knp k’jaan bagi surat ugutan rasmi pada pas bila pas nak laksanakan hukum hudud?

    wassalam,
    diri sendiri,sendiri yg tau..

  34. AbangTuah

    astora jabattklon…

    Perjuangan islam tak perlu takut pada saman, peluru, sahabat kafir harbi kau tu…atau maut sekali pun. Aku jenis islam yang berjanji ditepati..kalau tidak jangan sombong dan bongkak mengatakan mampu..tapi sebenarnya tak mampu…takut mampuihh ka.

  35. astora jabatt

    abang buah,

    klu dah x takut,knp k’jaan skrg x laksanakan? KAN TU ADALAH HUKUM ALLAH..

  36. ikankecil

    akum…..

    tahniah pd pejuang2 bangsa kita yg sanggup berjuang demi bangsa yg berdaulat…MELAYU….

    sy sbagai generasi belia rs terpanggil untk join blog ni….slama ini sy hanya melihat dri jauh senario politik negara kita…walaupun sy hanyalah insan yg tidak mampu melakukan apa2 tp sy tahu akan tanggungjawap sy sebagai rakyat malaysia dan yg penting sebagai anak melayu…..

    saya menyokong penuh kepada kerajaan sekarang ini yg sentiasa membela nasib orang2 melayu walaupun ada diantara orang2 melayu yg masih x sedar2 lagi akn kebodohan mereka menyokong kapior…..xsedar yg mereka dah mcm lembu kene cucok idong ditarik oleh kapiok laknatullah….hanya tau berckp tp ble tbe ms untk pelaksanannya habuk pown xde…..

    xnpk lagi bagaimana kelantan yg ditakbir oleh PAS dari dlu smpai skarang masih mundur…..gelaran serambi makkah x sesuai sbb sosial di negeri serambi makkah xkurang hebatnya…..dimana pak sheikh2 yg berserban yg hanya tau mengaji dan mengeji……

    saya akan sentiasa menyokong perjuangan abg2 sy yg sentiasa berjuang untk bangsa dan negara….sy sebagai generasi belia tidak sanggup rasanya diperintah oleh bangsa yg sanggup menindas ank bangsanya sendiri….lihat bagaimana saudara2 sebangsa kita di singapore…dilayan selayak sampah oleh bangsa2 laknatullah….bagaimana nasib kami nti dimasa dpn…..
    dengarlah rintihan kami ini wahai abg2ku……

    kepada bro kuntakinte,mamak haji,sekupangdua dan semua pejuang bansaku teruskan perjuanganmu itu kerana adkmu sentiasa merestui perjuangan abg2 semua……sy sebagai wakil belia pemangkin generasi terbilang akn memberi sokongan dan kepercayaan penuh pada kepimpinan BN….

    UMNO tetap dihati…….

    akum….

  37. AbangTuah

    astora jabattklon…

    Belum sampai masanya…kena buat dua perundangan…satu
    Dewan Parlimen untuk MCA, MIC,DAP dan mana2 Parti yang bukan Islam dan Dewan Syura pula untuk PAS, UMNO dan Islam PKR…senang je nak laksanakan tu…

    Parlimen..hukum2nya dan undang2nya boleh digubal-gubal

    Dewan Syura hukum2nya agama Islamnya tetap…hukum2 berpolitik dan kemasyarakatannya gunakan ijtimak ulama2.

  38. AbangTuah

    Salam ikankecil…

    Selamat datang ke medan perjuangan maya kami di Weblog ni..artikel yang baik…sila teruskan dengan sokongan dan perjuangan mu…

  39. astora jabatt

    buah,

    klu dah ikut perlembagaan kapir..mcm tu la jadinya.bila soal agama di main2kan,rasuah berleluasa..salah sapa tu.smpi bila..anyway apasal lu kata gua klon?

  40. AbangTuah

    astora jabatklon..

    Tok Guru dan lebai kau pun la ni ikut perlembagaan kafir…Dewan Parlimen dan Dewan Rakyat tu fasal apa masuk..kenapa tak protes..buat macam DAP tak payanh pakai songkok..ada juga pendirian..ni kata aje tapi..tak serupa bikin.

    Anyway aku panggil kau klon fasal kalau astora jabat ori..dia dah tentu dapat jawab ujian aku..

  41. kuntakinte

    Salam, hebat adik ikan kecil ni, kalau semua belia2 macam adik di Malaysia ni akan makmur, maju dan sejahtera lah Malaysia, sedara lambang kejayaan kerajaan dalam membentuk belia yang berwawasan dan mempunyai jati diri yang tinggi. tetapi awas, sedara akan di latam oleh species2 yang merasakan belia seperti sedara akan mengugat kedudukan mereka selaku puak2 perosak bangsa.

    Teruskan perjuangan mu dalam menulis didalam webblog ini, ingat walau sebesar huma pun sumbangan yang kita berikan demi untuk kebaikan umat dan ummah, InsyaAllah Allah S.W.T akan membalas dengan kebaikan, sedara telah membuktikan bahawa belia tidak lupa asal usul, belia tidak lupa diri, belia sedar di untong, belia tahu bersyukur, bangga kuntakinte kalau mempunyai anak seperti sedara.

    Tahniah!!!!

  42. assalamuaalikum semua ….heehhehe lawak lawak semua tukang telik macam nujum pak belalang……….aku pelik la kenapa lah manusia macam (ezam.x amk ), TDM , dan kroni-kroni politik setan yang ada dalam negara ni tak pikir sendiri,,,, semua yang baca komen ni ada jawapan dan buat lah analisa dengan hujah-hujah tukang komen yang sentiasa ada dalam macam-macam blog……bagi aku semua pentingkan periuk nasi sendiri …ada jawatan ada duit banyak nasib orang lain biar pi mati macam tu lah yang banyak ada dalam UMNO sekarang ni,,,,,,baper juta lah pak lah bagi kat kroni-kroni yang boleh ngaku jadi setan kat dunia ni ….tak kemananye semua akan mati…..tak kekal pun kaya tu dan boleh bawa kekubur lebih baik naik basikal dan kerja yang halal cukup makan minum pakai dah tak payah la nak selesa sangat tak senang nye dan tak kemananya pun…….. pikir lah melayu…… aku ini sentiasa doakan kita semua aman cukup makan minum, pakai dan semua sihat supaya boleh kerja untuk makan sendiri serta keluarga masing-masing…….dan amam nak kemana pun boleh tanpa gangguan..itu dah cukup baik …sentiasa beramal kita ni Hamba ALLAH….S.W.T

  43. astora jabatt

    buah, buah..

    bila masa la diorg jadik tok guru ngan lebai aku..aku compare kan dengan zaman nabi Muhammad dan zaman2 khalifah..klu compare kan ngan diorg pun,pemimpin ko still jugak ikut perlembagaan kapir…hehe..
    apa la kau ni..kalau aku protes pun aku x protes kat sini..aku protes kat blog diorg la..kehkehkeh

    penyokong astora jabat ori rupanya.patut la…huhuhu

  44. ikankecil

    akum kuntakinte…..

    hamba hanya menjalankan tanggungjwp dan amanah yg tuhan berikan pd hamba….hamba xrela negara yg tercinta ni jatuh ketangan manusia2 laknat yg hanya tau pentingkan kuasa dan diri sendiri……ikankecil masih perlu banyak belajar dari abg2 ikankecil yg hebat2 blaka…..insyaallah ikankecil akn trus berjuang sebagai pelapis pejuang sedia ade…..ikan kecil xgentar dengan cabaran yg mendatang….keris pusaka hamba junjung……hah lagi 1 hamba da siapkan penutup bon+++ yg khas….hahahaha…takot plak hamba nti dah xde gap……hahahahaha…

    UMNO tetap dihati….

    ikankecil berenang bebas…..

    akum..

  45. Big8

    Salam kpd semua pembaca,

    Terlebih dahulu saya mohon maaf sekiranya penulisan saya ini bakal menyinggung perasaan dan emosi saudara-saudari pembaca sekalian.

    Apa yg saya tulis adalah pandangan peribadi dari saya. Sekiranya tersasar minta dibetulkan atau terus abaikan sahaja.

    Senario politik negara sebenarnya tidak la terlalu nazak. Namun ianya amat mengganggu pemikiran rakyat yg perihatin terhadap negara dan kepimpinan. Jika kita lihat, sebenarnya yg menggelabah atau yg berada dalam kekalutan adalah umat melayu. Melayu yg semakin bertelagah. Kenapa kita yg menjadi tuan di bumi bertuah ini yg terjerumus dalam masalah seperti sekarang. Adakah kita sendiri yg meletakkan kekalutan ini terus menguasai kita. Apakah ini yg kita mahukan. Di manakah titik penghujung atau penyelesaian yg kita cari. adakah apabila kita kehilangan hak di bumi sendiri baru kita ingin bersatu. adakah kita menunggu sehingga kita menjadi hamba di tanah sendiri? Entahlah.Kita dapat lihat, yg memperolehi keuntungan dari perbalahan ini bukan kaum melayu, bukan juga saudara kita, semestinya bukan waris2 kita yg akan kita tinggalkan nanti. Adakah Melayu akan menjadi kaum yg mampu berkata ’YES TUAN’ sahaja. Kita tengok sendiri sekarang ini kaum kita dah menjadi pekerja yg setia kepada bangsa yg tiada perkataan bumiputra. Mungkin itu yg kita inginkan.

    Satu lagi, adakah niat parti2 pembangkang betul2 ikhlas? apakah tujuan sebenar para pemimpin yg selalu menabur janji2 manis ini. Jika kita perhatikan betul2, setelah PRU-12, kaum Melayu masih seperti dahulu. Tiada apa yg diusahakan utk kepentingan Melayu. Melayu hanya disogok dgn janji2 manis. Adakah Melayu hanya layak untuk berkumpul dan mendengar janji2 manis tanpa memperolehi kemanisannya. Cuba kita lihat kaum lain, tak perlu berhimpun bersesak-sesak berbalah, tapi mereka dah boleh dapat tanah dapat hak yg dijanjikan. Tiada sebarang masalah utk dilaksanakan. Yg peliknya bila Melayu meminta, mcm2 masalah yg timbul atau sengaja ditimbulkan. Adakah kerana Melayu jenis yg suka bersorak sahaja.

    Pada pandangan saya, parti pembangkang hanya ingin mengejar kuasa tanpa memikirkan hak rakyat. Rakyat hanya dipergunakan. Secara logik, adakah Pas benar2 ingin menubuhkan negara islam? kalau benar niat parti itu, mereka akan membetulkan ahli2 fanatik dalam parti. dari situ parti itu akan berjaya walaupun lambat. InsyaAllah. Tetapi apa yg saya lihat penyokong fanatik ini masih lagi meninggalkan solat 5 waktu, berjudi dan lain2 lagi perkara yg dilarang dalam islam. takkan hanya menyokong Pas dah boleh masuk syurga. Takkan itu yg di ajar oleh pemimpin2 Pas. Macam mana nk memimpin negara yg berbilang kaum sedangkan keluarga sendiri pun x mampu nk di pimpin. Maaf kalau saya salah. tapi itu adalah luahan kekesalan yg keluar dr hati. Saya juga pernah terpengaruh dan mengikuti parti semasa menuntut di IPTA dahulu. Memang bijak cara mereka mendekati dan mempengaruhi para pelajar. Saya mula merasa jemu apabila merasakan hanya membuang masa mengikuti ceramah2 politik tanpa sebarang manfaat yg diperolehi. Hanya menambah dosa mendengar kutukan dan aib orang lain diperkatakan. Ternyata pemimpin2 mereka amat gemar membuka aib orang lain dari berusaha membetulkan kesalahan orang itu sendiri. Padahal mereka mengetahui Allah tidak suka kepada orang yg mendedahkan aib seseorang. Nik Aziz pun ada menyebutnya baru2 ini. Mungkin kerana ada kaitan dgn sekutunya. Kenapa dia tidak menyebutnya kpd rakan2 seperjuangan dalam parti yg suka mengaibkan parti lawan. Adakah ini perjuangan yg diwar-warkan. Bangunlah bangsa ku..Betulkan orang terdekat. Insyaallah, orang terdekat ini akan membantu kita membetulkan org2 sekelilingnya.Bukankah itu lebih mulia dari membantu rakyat bercerita tentang aib para pemimpin..

    Pesanan sasterawan negara

    Jadilah bangsa yg bijaksana
    Memegang tali memegang timba
    Memiliki ekonomi mencipta budaya
    Menjadi tuan di negara merdeka

  46. Big8

    salam astora jabatt..
    Maaf la..kalau kita tengok kesungguhan awak bercakap mencerminkan awak penyokong fanatik PAS. Baguslah. semoga awak faham objektif dan asas perjuangan parti. Disamping itu, untuk merealisasikan perjuangan parti, adalah lebih penting mendalami ilmu. kerana dgn ilmu kita akan diangkat martabatnya oleh Allah dan manusia lain. Dengan ilmu juga kita dapat menundukkan musuh. Insyaallah..
    Saudara bertanya kenapa kerajaan takut dan terus hantar surat ugutan rasmi. Saya nk tanya, kalau betul perjuangan PAS ikhlas kerana Allah, xkan dgn surat ugutan kerajaan dah xjadi laksana hukum tersebut. Macam mana nk berjuang kalau dengan sepucuk surat dah berundur..Elok saudara nilai sendiri pemimpin2 yg saudara pilih. Adakah betul niatnya..Adakah layak digelar pejuang..baru supucuk surat, bukan sepucuk pistol..mcm saudara Anwar kita juga, nk memperjuangkan hak rakyat, ceramah siang malam. Baru kena ugut dah lari masuk rumah org. Mcm anak2 yg takutkan bapa, lari ke kedai cina. Kenapa? kerana cina xpernah marah kalau si anak itu nk beli rokok. Kenapa? kerana anak itu bukan darahnya..biar la rosak keluarga itu..

  47. ikankecil

    akum big8…..
    terima kasih atas nasihat yang saudara berikan…mudah2an mereka dapat memahami apa yg sdr cuuba sampaikan….klu mereka xpaham 2 sdr sedia maklum la….mereka sumenya ahli2 ulamak….nti sdr pula yg dikatakan sesat….pemimpin mereka sumenya benar2 belaka….kata2 cerdik pandai kalau dihulu sungai airnya keruh sampai kemuara pown keruh juga…..

    saya jg berfikiran sepertimana sdr fikirkan….bersamalah kita berjuang menegakkan kebenaran….artikel saudara amat2lah bernas sekali…moga2 sdr xputus memberikan artikel2 begini….kita sam2 berjuang bkn untk siapa untuk bangsa kita juga…..amin….

    ikankecil berenang bebas….

    wasalam..

  48. AbangTuah

    Salam Big8..

    Amat bernas dan jitu menepati situasinya.

    Syabas…

  49. Big8

    Salam AbangTuah n ikankecil,

    Terima kasih atas sokongan saudara terhadap artikel yg saya utarakan. Semoga kita semua dirahmati Allah dan dijauhkan dari perpecahan. Marilah kita sama-sama berdoa agar kita membuat keputusan yg betul di dalam memilih pucuk pimpinan. Insyaallah. Semoga kita dijauhkan dari org2 munafik. Kerana org2 munafik ini juga lah yg merosakkan agama Islam. mereka ini adalah lebih bahaya dari org kafir. Yakni musuh dalam selimut(munafik) lebih bahaya dari musuh terang-terangan(kafir). Semoga Allah melindungi kita dari sifat munafik dan melindungi kita dari orang2 munafik. Amin..

  50. Anti Balun Belakang...

    boleh la… Big 8 ..
    nanti aku tambah lg isinya… skarang busy skit….
    keja banyak….

  51. Anti Balun Belakang...

    Salam Big 8…
    ni den nak inform la ni pasal masalah negara yang den cerito skit… adala kes pg td kot… ada ker patut den tolong ingat kan kat kwn den tu tolong la basuh pinggan coz dia tugas minggu ni tp alih2 bolih lak nak mengamuk… so mcm mana nak cakap lg?? Den guna ayat yg lembut2 jer td pas tu dia angin x tentu pasal… nak menyakitkan hati lg ada la pulak minah yg api 2 kn. ala minah bisnes yang x berapa nak jd 2…. yg pelik nya pulak makcik CC punya kepala macam kura2 bila minah basuh pinggan tu mengamuk…. ada ker dia marah tulis memo pakai nama dia… minta maaf… bukan guna nama CC yer… tapi b/p CC… tolong maklum… Knp guna b/p CC coz semalam den inform Cc suruh dia pesan nanti kat petugas minggu ni tp mcm biasala CC …. dia suruh den inform sendiri… CC kata pesan kat petugas jgn nak tinggal kan taik kat aku minggu dpn… CC yg ckp tau… tp aku olah la ayat jd elok tu pun nak marah lg… Bila tanya CC dia kata bukan dia tulis…. memang tp dia yang izinkan… aku pun x paham basuh pinggan pun nak nangis skarang??? Ntah la…. Tgk la minggu dpn aku pun nak nangis la masa dpt memo nak tgk sapa yang simpati nanti….
    aik salah topik ker ni???? Sory la kawan2…..

  52. Tukang back up

    OOooo mcm tu ceritanya….
    aku pun pelik bukan susah sgt yer kerja basuh pinggan tu… Ntah la…. So Big 8… Ketawa sorang2 dah la… x payah inform kwn2 takut ada pesta tawa dalam tangisan lg nanti… Diam tau… Isu panas ni….
    Alamak yang lain dah bising… sory abg tuah… mamak…. ikan keli…. ikan masin???

  53. panas ni...

    woi….. dah la mengarut jer…. pening aku layan kau…. dah kembali ke landasan sebenar…

  54. apa ni???

    ???????????
    aku x paham…..

  55. Big8

    salam Anti Balun Belakang…

    yg sudah 2 sudah la..itu hal remeh je..remeh sgt. kan kita lelaki..yakni khalifah..xpahyah nk pening2kan kepala..ciput je 2..xkan nk nangis gak kot..masa kena potong anu dulu ko xnangis pun..so, abaikan la ye..emosi pompuan dgn emosi lelaki xsama..sebab 2 hak pemberian talak Allah bg kt lelaki..hak jd imam(pemimpin) pun bg kt lelaki..mana ada pompuan leh tandingi lelaki..seorg pompuan = satu je tulang rusuk ko..maaf gurau je..hanya untuk anti balun belakang…saudari2 yg terasa harap maaf..tiada kaitan dgn pembaca2 sekalian, hanya konflik politik kt opis saya..maaf semua..salam senyum dari sahabat kepada sahabat

  56. astora jabatt

    big8,

    bila aku ckp pasal islam jer terus kau nak kaitkan dgn fanatik pas..
    mcm ni la,aku x sebelah mana2.tapi aku nak bagi pendapat dan pandangan aku.mcm yg kau kata,mungkin pas x ikhlas nak tegakkan agama Allah (kau sendiri pun x pasti kan), tapi mcm mana pulak dengan kerajaan yg hantar surat ugutan tu? xnak cuba tegakkan agama Allah,bahkan ugut pulak org yg nak tegakkan agama Allah.itu yg aku nilaikan la..

    Dan kes anwar pulak,aku x kata dia salah atau betul tapi apa yg aku nampak cara kes tu dikendali pun dah salah.klu berpandukan pada ayat Quran:

    (Surah al-Nur: 4) yang bermaksud, “Dan orang-orang yang melemparkan (tuduhan zina) terhadap orang-orang yang baik-baik, kemudian gagal membawa empat saksi (adil), maka sebatlah mereka (yang menuduh) sebanyak 80 sebatan, dan janganlah kamu terima lagi persaksiannya untuk selama-lamanya, dan mereka itu adalah orang-orang yang fasiq”

    mungkin ada org yang akan kata,klu x buat knp x bersumpah?
    -itu bukan kewajipan org yg kena tuduh utk pertahankan diri dia.kewajipan org yg menuduh la utk tunjukkan bukti.dlm khutbah jumaat kat masjid kat kl minggu lepas pun ada ckp pasal benda ni.adakah cuma dengan bersumpah bermaksud org tu di pihak yg benar?

  57. mahasiswa

    satu argument yg menarik dari astora jebat (klon?). lol, saya pun tak mihak mana2, tapi sedih bila sume melayu bile bercakap, bukak pasal agama
    , sedih.. PAS, BN or mana2 parti bukan tak bleh buat hudud, sume rakyat malaysia penah tanya kenapa british kasi kite merdeka free? btul ke kite merdeka free? kenapa kite beriya2 ikut perlembagaan yg british buat? sume tu adalah syarat2 untuk mendapat kemerdekaan.. kenapa british beriya2 hendak india dan cina masuk skali dlm penubuhan Persekutuan Melayu?
    ini sume sebab nak kite jadi mcm skrang ni la,
    begaduh tak tentu hala
    berfatwa tak pasal2
    berdebat merepek2
    yg gaduh, betekak = melayu;
    yg bertepuk tangan = ?
    mungkin rakyat tak berpuas hati sbab ekonomi kite, dipegang oleh org yg tak pandai pasal ekonomi..
    nabi dulu buta huruf, tapi bisnes? kencang!! jadi perdana menteri madinah? hebat!!
    saya masih BN, tetap BN, tapi Pak Lah mengecewakan saya, sbab?
    contoh harga minyak, Pm kite dan org2 yg bijak pandai ekonomi ( malaysia ) bincangkan pasal nak tarik subsidi dlm masa 4 jam je ( impressive?) dlm masa 4 jam tu bijak pandai nih dpt selesaikan masalah ekonomi malaysia tuk 10 thn akan dtg, bagi saya BN kena berubah, pak lah mcm di pergunakan je, sedih tgk.. hassan marican ckp kos gali minyak naik 500m, terus kesian.. tapi petronas untung 500B lagi sedih dgr, mcm tiap2 hari gali lubang cari minyak, 500B= 500 000 000 000 kire le berapa byk kosong, takyah nak main2 pasal agama, takde guna.. open skit minda, sapa tipu sapa takyah amik tahu, sbab sume polictician hati busuk, BTUL KE SUME ORG (MENTERI2)MEMPERJUANGKAN NASIB MELAYU? OR MEMPERJUANGKAN BAHAGIAN2 YG PATUT MEREKA DPT DLM PROJECT2 KERAJAAN,
    KITE ORG MELAYU TAK HABIS2 BUKAK HADIS SANA SINI, SEDANGKAN ORG Y DAH KAT ATAS GELAK2 KIRE BERAPA KOMISEN DIORANG..

    KALO PM2 LAMA HIDUP LAGI, DIORANG NANGIS KE GELAK TGK MENTERI2 SKRANG?

  58. Big8

    Salam astora jabatt,

    Semoga niat saudara kepada perjuangan bangsa dan agama adalah tulus dan ikhlas. Alhamdulillah. Terlebih dahulu saya memohon kemaafan di atas keterlanjuran penulisan saya. Mungkin saya terlalu melulu menuduh saudara. Maaf sekali lagi..

    merujuk komen saudara, saudara ada menyentuh ayat dlm surah al-nur..terima kasih kerana mengingatkan semua pembaca dan diri saya secara khususnya.

    Maksud ayat itu adalah kepada yg menuduh dan kpd yg dituduh..semoga ada bijak pandai yg sudi menerangkan maksudnya kpd kita semua agar tiada penyelewengan pemahaman ke atas kata2 Allah..

    Dari pemahaman saya(perbetulkan sekiranya salah) Ianya ditujukan sekiranya ada pihak ketiga yg tampil membuat tuduhan ke atas pihak tertuduh. Yakni org yg tidak terlibat yg menuduh. Apa yg berlaku dlm kes anwar, tiada pihak ketiga yg menuduh sebaliknya pihak yg terlibat yg membuat pengakuan. Cuba saudar pikir, sekiranya seorang gadis dirogol dan dia membuat pengaduan, adakah dia perlu membawa 4 org saksi bg mendapat keadilan. bagaimana kalau dia gagal berbuat demikian? Adakah dia akan disebat? maka bebas lah perogol2 ini melasanakan tugas mereka. bawa gadis2 ini ketempat sunyi yg tiada org kemudian rogol..kemudian gadis yg dirogol ini akan dirotan..Adakah sebegitu pemahaman saudara..sekiranya ia dipikir sebegini..sampai kiamat pn pesalah tidak akan bersalah..secara logiknya..xkan org yg berbuat zina(liwat) akan melakukan dikhalayak ramai. Dungu benarkah mereka ini?

    Seperkara yg selalu bermain difikiran saya..kenapa YB2 PAS telah melebelkan anwar ni kaki bontot semasa Anwar dlm UMNO. Semasa Anwar menjdi musuh mereka dahulu..kenapa ye?

  59. HIdupMelayu

    Salam,

    NAk komen sikit pada semua yg ada mata utk melihat(ALLAH SWT yang anugerahkan), ada telinga(ALLAH SWT yang anugerahkan), ada lubang hidung(ALLAH SWT yang anugerahkan), ada jari utk menaip(ALLAH SWT yang anugerahkan), ada akal(ALLAH SWT yang anugerahkan), ada hati(ALLAH SWT yang anugerahkan), ada rasa(ALLAH SWT yang anugerahkan) dan ada segala-galanya! Saya tidaklah belajar seperti mana ABANG TUAH! Jika ABANG TUAH belajar, maka tidaklah begitu dangkal jawapannya kerana riak menguasai diri! Saya menyokong sedara DSAI! sebab musabab tak perlu dinyatakan kerana saya ada akal(ALLAH SWT yang anugerahkan) utk memikirkan yang mana fitnah dan yang mana bukan! Setiap manusia ada kelemahannya. JIka kita sebagai pemimpin yang mempunyai kuasa dan menggunakan kuasa yang ada pada jalan ALLAH, kita akan berasa takut yang amat sangat pada apa yang berlaku. Maha suci ALLAH. Saya tidak ingin bersyarah panjang tapi bagi saya, ABANG TUAH telah RIAK dalam percakapannya! Semoga ramai lagi yang seperti ABANG TUAH ini, berhati2lah dalam percakapan kita! Semoga ALLAH SWT menunjukkan kita(sebelum kita semua mati!) siapakah yang membawa kebenaran! AMIN……

  60. penyapoo

    Big8, aku rase diaorang ni bukan diliwat atau meliwat, tapi sama2 rela. kalau tak, takkan laaa lebih dari skali ye tak?!! (itu pon kalau perkara ini bukan sekadar fitnah)

    lagi 1, mungkin kenapa YB2 PAS telah melebelkan anwar ni kaki b****t (malu nak sebut alat sulit sendiri) semasa Anwar dlm UMNO mungkin juga sebab c Anwar ni kuat KENTOT!! mana laa kita tahu kan hehehehehe :))

    lagi 1 kalau da tau c Anwar ni kaki B****T kenape plak laa c PAS nak joint parti PKR, kan ker kaki B****T tu dilaknat perbuatannye, takkanlaaa diaorg tak mengkaji terlebih duloo, takkanlaaa dia org nak joint skali plak ye tak?

  61. AbangTuah

    Hidupmelayu…

    Atagfirullah…tak semena-mena tiba-tiba wujud macam jatuh dari langit lagaknya…ish..ish..ish..riak tang mana pun AbangTuah tak tahu…yang AbangTuah tahu…jika lawan AbangTuah tu garang..maka garanglah jawabnya…jika jahat maka jahatlah jawabnya…jika baik bahasanya..maka baik jugalah dapatnya…ha..ha..ha..jika riak nak menunjuk maka tertujuklah jawabnya…salah ke tu. AbangTuah lihat ramai lagi pihak pembangkang yang lebih hebat riaknya..bukan itu sahaja..siap dengan tomahan dan fitnah lagi…kenapa tak tegur…doublestandard yee…keh..keh..keh..

    Hanya Allah yang mengetahui…

  62. Big8

    Salam penyapoo,

    Malu x malu benda ni dah heboh satu Malaysia..mungkin satu dunia..ye la, heran ye kenapa si polis dunia tu (amerika musuh Islam la) yg dok menyibuk hal negara org..ish2..rumah tangga sendiri x terurus nk jaga rumah tangga org..yg org dalam rumah tangga malaysia ni pun satu, dok p cerita keburukkan keluarga sendiri kat org luar 2 buat apa..bukan kah kita kena jaga maruah keluarga sendiri..xkan xtahu kot..kata pejuang Islam..yg p cerita kat musuh Islam 2 apehal..

    Kenapa c PAS nk join dgn c PKR? jawapannya mungkin…pangkat dan kuasa…org kalau dah lama lapar, xperlu tggu makanan sedap2 baru nk makan..bagi la apa pun, janji makanan dan boleh kenyang perut..tibai saja..jgn ikut tibai B***** sudah la..maaf semua

  63. taqwa

    fitnah dah berleluasa di negara kita……..tak lama lagi bala Allah akan turun………

  64. HIdupMelayui

    Abang Tuah…

    “Atau patutkah kamu mengatakan, bahawa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dan Nabi Ishak dan Nabi Yaakub berserta anak-anaknya, mereka semua adalah orang-orang Yahudi atau Nasrani, (padahal agama mereka telahpun ada sebelum adanya agama Yahudi atau agama Kristian itu)? Katakanlah (wahai Muhammad): Adakah kamu yang lebih mengetahui atau Allah? Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan.” (Al-Baqarah ayat 139)

    Hayatilah…..

  65. HIdupMelayui

    Abang Tuah…

    “Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. Kecuali orang-orang yang bertaubat dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah ayat 158-159)

    Bertaubatlah pada Allah SWT kerana dialah Maha Penerima Taubat.

  66. AbangTuah

    Niii…HidupMelayui…

    Oii..Lebai terjun cakap baik-baik sikit le…bila pula aku sampai kesitu…pelik tapi benar..oii..bersandar didalam alam nyata…Maka beginilah perangai lebai-lebai terjun yang suka mengunakan kenyataan tak tentu arah bagi memutar-belitkan fakta..dan mengelirukan.

    Ehh wah..apabila bukan puak dia menyatakan sesuatu bukan main lagi ya…macam-macam yang dikeluarkan..apalah…heiiii lebai terjun..yang puak awak mengatakan lebai PAS semua masuk syorga tu dan puak UMNO kafir tentu terjun neraka tu bukan ke mengambil-alih hak Tuhan…Nii..lebai terjun kalau tak tahan dengan ‘Hard Talk’ weblog ni gi duduk kat surau…..culprit..hipokrit.

  67. AbangTuah

    Salam…

    Sahabat UMNO semuanya…setelah kawan teliti, kebanyakkan ‘Bandit Siber’ yang masuk ke weblog kebelakang ini seolah-olah telah menukar taktik serangan mereka. Setelah tewas dengan cara berhujah kini mereka menyerang pula dengan mengunakan agama dan juga taktik perang saraf.

    Taktik perang saraf yang kawan masdsudkan ialah dengan cara melemahkan kekuatan mental kita secara mengasak kita agar berasa bersalah dengan tindaktanduk dan kenyataan kita. Apabila kita telah berasa bersalah dan menyesal makanya kita pula akan diajak bersama mentafsir bahawa perjuangan kita juga telah terkeluar dari landasannya.

    Jadi pada pandangan kawan elok juga kita lebih berwaspada..

    Wassalam…

  68. Kuntakinte

    Salam ababgtuah sekilas ikan haruan di air kita dah tahu jantan betinanya, betul tu abangtuah lebai terjun dah mula masuk ke webblog ni, teman hal agama memang kecut perut nak beri komen lebih2 takut teman teranaiya pulak, tapi teman doa kepada Allah S.W.T agar kuatkan semangat teman agar tidak tersalah akidah teman, ni lah namanya abangtuah guna kan Islam untuk politik, bukan politik untuk kuat kan Islam.

  69. lailamajnun

    asalamualaikum…hanya jauhari mengenali manikam,hanya orang jahat mengenali kejahatan dan terus melakukannya itu dinamakan jahil’.Kalau anuar dah jahat buat apa dari dulu kamu tuan ikut teraju dia? atau ada sesuatu yang tak menepati nafsu tuan maka tindakkan tuan begitu drastik sanggup mengaibkan diri sendiri,bukan anuar. Yang jahat tak lama akan dipertunjukkan balasan nya,buat apa tuan bele iblis yang ada daam hati tuan kalau tuan tahu sangat siapa orang islam yang baik atau tidak. tuan ,nak ajar ketam yang dah tua bangka ni susah tuan,baik tuan solat taubat mohon pada Allah dilindunggi tuan anak beranak dari dihumban ke neraka jahanam.Kalau kasehkan Allah dan Rasul.ajak isteri,anak2 serta sahabat handai masuk syurga Allah yang terlalu Mahal itu. Setipal dengan perbuatan baik kita maka syurga mudah kita jejaki…insyAllah.

  70. HIdupMelayui

    Abang Tuah,

    dan suku sakat yang masih berpaut pada tali kapal yang hendak karam! apara….piraaah!… wa baru bukak sikit petikan firman ALLAH SWT… dah kecut perut! lu kata wa lebai terjun plak? hehehehe…. apa, takut benar pada hukum ALLAH kena kat batang idung ke? atau jiwa tersentak dari lamunan mimpi2 indah yang UMNO canang2kan! Cuba bawa bertenang wahai puak2 yang hendak karam! selamilah diri kita! apa tujuan kita dijadikan ALLAH! sendiri mau cari le beb! lu orang bukan taknak cari, tapi disesatkan oleh propaganda yang menggumbirakan yang dimainkan oleh juak2 UMNO! cuba pi ‘berkhalwat’ yang sebenarnya! nilai diri masing2! apa telah cukup amalan ku? apa telah aku bantu keluargaku? apa telah aku jalankan tanggungjawabku sebagai muslim sejati? apa aku telah memberi khabar yang benar pada mereka yang benar? lu orang nak suruh wa bersyarah ke….? pikir le sendiri bro!… bukan budak lagi! ditarik hidung, kedepan! dipiat telinga, menyenget! apa nak jadi! wa pulak dikatakan LEBAI TERJUN! muakakaka…. wa cam lu orang je beb! cuma wa gunakan AKAL FIKIRAN yang ALLAH SWT bagi kan wa……. salam….

  71. HIdupMelayui

    Abang Tuah dan KuntaKinte,

    Yang hak tetap hak, yang bathil tetap bathil! apa nak kecut perut bila bincang hal agama! agama yang menjadi pedoman dan panduan untuk hidup kita pun lu orang takut untuk bincangkan? apa nak jadi? tu pasal org UMNO selalu gagal dalam memberikan buah fikiran masing2 dalam apa jua isu! takut dan kecut perut untuk dibincangkan! spt jalan mudah untuk tidak memberi buah fikiran takut pihak yang mendengar tahu betapa dangkal dan singkatnya pemikiran mereka! apa nak takut!

    ni lagi satu si Abang Tuah ni! bandit!! culprit!!! apa ni? apakah jiwa Abang Tuah telah mula merasakan tertekan atau terasa panas apabila setiap tindak tanduk yang dilakukan telah pun diberi jawapan oleh ALLAH SWT sejak hampir 2000 tahun dahulu! jangan takut untuk berbicara jika betul ada nas2nya! jika betul ada hujah2nya! kalau setakat berkokok atau meniru ckp pemimpin2 yang dok kuasai UMNO skang, rentikan le! baliklah kepangkal jalan! takde gunanya harta menimbun didunia dan alam nyata ni , kalau tak digunakan ke jalan ALLAH SWT.

    Salam…..

  72. far-conss

    Assalamulaikum sahabat2 ku….

    Sekian lama saya memerhari dan membaca ruangan blogger ini.. Apa pun tahniah saya ucapkan pada Abg tuah dan rakan2nya kerana terus berani berjuang menangkis segala tohmahan dan fitnah2 dari pihak2 yang terus ingin memecah belahkan rakyat Malaysia terutamanya kaum MELAYU…..

    Untuk pengetahuan, saya ini adalah sahabat muda yang masih cetek ilmu dan selok belok dalam politik tapi saya telah hidup dalam keluarga politik UMNO dari masa sejak kecil lagi. Dari pemerhatian saya, dalam UMNO sendiri yang perlu bersatu padu bagi memperkasakan lagi parti sebelum memperkatakan sesuatu yang lebih luas terutamanya perpaduan melayu. Ini hanyalah pendapat peribadi saya kerana telah banyak yang saya lihat punca kelemahan dalam UMNO adalah sikap berpuak-puak dan dengki mendengki.. Apakah sebenarnya yang diwawancarakan oleh golongan-golongan ini? Hingga pada satu-satu ketika saya berpikir apakah ini contoh yang hendak ditunjukkan kepada golongan pelapis seperti saya? Hinggakan saya pernah menolak untuk pertandingan jawatan diperingkat pemuda bahagian hanya kerana sedih melihat rakan-rakan lain begitu rakus dan mementingkan diri sendiri demi jawatan dan kuasa?? Dimanakah sebenarnya bentuk perjuangan yang benar-benar tulin demi agama bangsa dan negara??

    Apakah sebenarnya yang kita cari sehinggakan terlupa akan perjuangan yang sebenar-benarnya??

    Wahai sahabat-sahabat ku bangsa Melayu…
    Masihkan kita mengingati lagu yang dihasilkan untuk mengingati kelalaian kita???

    Renung-renungkanlah lirik lagi WARISAN ini…

    Anak kecil main api..
    Terbakar hatinya yang sepi..
    Air mata darah, bercampur keringat…
    Bumi dipujak milik orang…

    Nenek moyang kaya raya…
    Tergadai seluruh harta benda..
    Akibat sengketa, sesamalah kita…
    Hilang lenyap diarus zaman….

    Indahnya bumi kita ini…
    Warisan berkurun lamanya…
    Hasil mengalir, ketangan yang lain..
    peribumi merintih sendiri…

    Masa depan sungguh kelam…
    Terkenang peristiwa semalam…
    Tertutup lah hati, terkunci mati….
    Maruah peribadi sudah hilang….

    InsyaAllah…. pasti akan muncul warisan baru dalam UMNO yang benar-benar pasti mendukung dan memperkasakan bangsa kita “MELAYU”

    Demi UMNO,BANGSA DAN NEGARA…

    Wasalam….

  73. Pingback: Saiful Bukhari Azlan « Sweet Knowledge ™

  74. unanjaga

    Sumpah Ezam : Anwar bukan muslim yang baik
    Mengulas akan tajuk diatas…sememang nya tiada siapa pun yang akan mengaku diri nya muslim yang baik dan benar benar taat dan tawqa pada Allah….namun kita tetap berkewajiban untuk berlaku taat pada apa jua perintah yang telah digariskan olih Allah serta sedaya upaya untuk meninggalkan apa yang menjadi larangan nya.Manusia itu hanya dikatakan baik bilamana ia dapat menyelamatkan diri dari siksa neraka dengan rahmat Allah kemudian mendapat ketenagan hidup dalam syurga Allah.
    Namun dalam hal untuk kita memilih pemimpin sebagai pemimpin negara atau pun peringakat tertentu perlu lah kita memilih pemimpin yang jiwa nya ada jiwa ugama(setidak nya)…maka barulah kebaikan itu akan dapat kita lihat dan rasai,yakni pemimpin itu tak tergamak untuk berbuat rasuah,salah guna kuasa,apa jua bentuk penyelewangan atau pun apa jua kezaliman.
    Dan tentu nya kita sebagai seorang muslim ingin benar berharap hal itu akan terjadi.Juga kita perlu memahami dengan jelas adalah menjadi kewajiban bagi seluruh umat islam itu tanpa mengira apa jua fahaman politik agar negara ini ditabir mengikut acuan Al-Quran dan sunnah Nabi.Perintah ini amat jelas ada dalam Al_Quran supaya kita masuk dalam islam itu secara keseluruhan.

  75. keris silau

    Assalamualaikum…

    buat melayui, aku nk tanya sikit je. adekah benar kau ikhlas berjuang demi Islam hingga sanggup menggunakan Ayat-ayat Allah yg suci itu? sekiranya niat kau tu ikhlas, aku bersyukur, namun sekiranya ade udang disebalik mee, aku memohon agar Allah beri lagi petunjuk kpd kau. walau niat kau baik, namun perbetulkan dahulu bahasa kerana jika seseorang itu niatnya memperbetulkan sesuatu hendaklah dirinya bersih, dari amarah dan hasad. sesungghunya amarah dan dengki itu permainan syaitan yg dilaknat.

    buat far-conns,
    jgn terlalu taksub dgn apa yg baik2 shj. kadangkala perlu kita lihat sesuatu dari sudut musuh kita melihat. hanya dgn itu kita akan lebih maju ke depan. perjuangan terhadap bangsa mmg baik, namun dahuluilah kerna Agama kita yg tercinta kerna Agama kita la yg akan byk membantu kita baik di dunia mahupun akhirat.

  76. HidupMelayui

    Keris silau,

    baik sekali teguran mu itu! bak kata pepatah, “Pepat di luar, rencung didalam” lagaknya! Ayat-ayat Allah hendaklah dijadikan panduan hidup buat kita semua tidak kira islam, kristian…. bahkan yang tak beragama sekalipun! Dengan panduan yang telah diberi, beroleh kejayaanlah pada yang mengikuti! beroleh kepapaan pada yang tak dapat mengikutinya! Ikhlas? hanya ALLAH saja yang tahu, kerna dia memiliki segala pengetahuan akan apa yang kita tidak tahu! Bagai semut hitam sedang berjalan diatas batu hitam di tengah malam! Kita cuma boleh mengharapkan apa yang dilakukan penuh keikhlasan! pengakhirannya adalah hak ALLAH! selagi aku dikurniakan sekelumit pengetahuan, akan aku gunakan kejalan yang benar! tidak sekali2 akan aku condongkan pegangan hati ini menjauhi kalam ALLAH!
    Bahasa? bahasa melambangkan bangsa! aku sendiri malu untuk menggunakan keadaan bahasa itu! membayangkan kecelaruan bahasa dalam blog ini, ku beratkan hati untuk menggunakannya agar yang melihat dan mendengar dapat beroleh sedikit pengetahuan dalam suasana ‘BAHASA IBUNDA’ mereka! bak kata pepatah, ” masuk kandang kambing mengebek, masuk kandang rimau mengaum”, jadi lebih mudah untuk kumpulan haiwan itu memahami niat kamu! kesilapan yang banyak dilakukan oleh pendakwah2 kerajaan kini, berbahasa tanpa mengetahui slanga bahasa kumpulan yang disasarkan! pengajaran tak dapat! ilmu jauh sekali! umpatan yang dapat!
    Marah? jauh sekali! jika lurus niat untuk memperbaiki, marah hanya ujiannya! akhiran buat saudaraku keris silau, bak kata Sun Tzu,

    “Therefore, if one is not fully cognizant of the dangers inherent in doing battle, one cannot fully know the benefits of doing battle”.

    (untuk mereka2 yang inginkan pengetahuan saja..)

    salam…

  77. AbangTuah

    Salam…ehhhwah melayui…

    Semakin hebat bunga-bungaan kau tu ya…kahkahkah

    Melayui….tetap ada perbezaan hakiki antara BUNGA dengan BUAH,
    Kau hanya bunga aku tetap buah,
    Kau melayui aku tetap TUAH,.
    Sia-sia ku bergelar SI-ABANGTUAH,
    Sekiranya ku tak mengerti HAKIKAT SITUAH,
    Jangan hanya pandai berfalsafah,
    Bersandar kau di alam nyata jangan jadi sampah,
    Martabat haiwani..kata penuh berfalsafah,
    Namun tak pandai kau menjaga maruah,

    TamingSari menari-nari

  78. ajy

    kebanyakan komen tidak berlandaskan ilmu islam yang mendalam jika kita memahami sebenar ajaran yang dibawa oleh Banginda Rasullah saw, iaitu kembali kepada ajaran islam yang sebenar. Islam bukan sekadar mengucap 2 kalimah syahadah, mendirikan solat, puasa, zakat dan menunaikan haji. Alquraan mengandungi 6666 ayat yang menckupi segala permasalahan hidup yang menuntut agar kita patuh akan perintah yang diturunkan oleh Allah melalaui RasulNya disini Allah menguji semua kita yang mengaku muslim sama ada benar2 patuh atau tidak, (JANGAN SESEKALI MEMEPERLEKEHKAN HUKUM ALQURAAN) yang mana nanti semua kita akan disoal atas tanggungjawab yang telah diberikan(pemimpin/individu muslim). sebagai individu muslim yang sejati kita tidak akan bimbang bentuk atau fahaman mana2 parti politik keimanan yang kukuh atas dasar takwa kepada Allah swt sudah barang tentu menjadikan kita manusia yang mulia disisiNya. Ingatlah tiada hari yang lebih azab dari hari pembalasan tiada penyesalan disana nanti…. jadikan diri kita, masyarakat kita dan negara kita contoh yang boleh diikuti – bukan dibenci….oleh semua….

  79. Mohd Zailan Sulaiman

    Pada pandangan saya, apa yang dikatakan oleh saudara ezam itu sukar untuk orang ramai mempecayainya. Ini kerana beliau sendiri pun sebenarnya tidak layak jadi pemimpin samada persatuan hingga ke pertubuhan. Kenapa saya berkata demikian, ini kerana jika seorang pemimpin yang sejati walau apa-apa terjadi kepada persatuan ataupun pertubuhan yang dipimpinnya, ia tidak akan mudah melenting atau pun keluar dari menjadi ahli dari persatuan itu. Tetapi saudara ezam sebaliknya, setelah bersama PKR dalam satu tempoh yang lama tetapi kembali kepada UMNO dan melakukan sesuatu yang bertentangan dengan prinsip pemimpin sejati, adakah orang seperti ini layak menjadi pemimpin dan diterima sebagai ahli UMNO. Jawapanya suatu hari nanti akan berlaku masalah. Ini kerana sejarah telah banyak membuktikanya. Kalau saudara ezam berkata anwar tidak layak menjadi PM kerana beliau tahu anwar bukan muslim sejati, bagaimana mana dengan Dato Seri Najib adakah beliau seorang muslim sejati sedangkan beliau berhadapan dengan pelbagai pertuduhan yang mengaibkan beliau. Sebenarnya saudara ezam pun tidak tahu apa piawaian sebenarnya muslim sejati oleh itu rujuklah kepada pihak yang memahami. Oleh itu saya amat berharap saudara ezam dan yang seangkatandengannya, jangan bercakap benda yang kita sendiri tidak faham melalui platform UMNO. Orang seperti ini akan datang dan pergi kepada UMNO tetapi UMNO hanya akan tinggal nama jika kita membiarkan perkara ini berlaku, UMNO perlukan perubahan secara zahir dan batin. Percayalah perubahan memerlukan pengorbanan kita semua. Hidup UMNO.

  80. ezam ni memang suka main sumpah2 sama la mcm dia sjenis sesumpah gak he he. klau d lihat puak2 umno dari dulu dan skrg suke beno main sumpah dan dh ramai yg kena mkn sumpah(x yah sebut sape dia he he nti aib pula). mengenai perkara sumpah ni kita harus kembali kpd hadis nabi dan al quran. perkara ni yg d ambil sekerat sj oleh puak2 umno ni.

  81. montoya

    aku kalau pasal ezam meluat tenguk muka dia jijik…sebenarnya ezam gila nak jd wakil rakyat (MP) masa kuala terengganu dulu mati2 ia ingat dapat jd calon…tapi umno tak percaya kat dia…masa bukit gantang dulu tak de kelibat batang hidung dia kat sana….frust sbb orang umno tak bagi dia calon kat bt gantang…sehingga kini dia jd sasau dan meroyan tak tentu hala….kesian itu blasan tuhan….dengar kbr dia nak tnding kat penanti….bodoh punya ezam….umno tak nak letak calon kat citu……terkangkang dan terlondeh lagi niat ezam nak jd wakil rakyat…..wahai ezam contohi lah macam azmin ali…1999 jd adun kmudian tahun 2008 jd adun dan MP….sebab apa tuhan tolong dia…sbb kebenaran pd dia..tuhan makbulkan.

  82. kerbau

    kerbau kerbau kenapa engkau gemok.

  83. azry

    ezam…kalau kau bercakap apa-apapun peribadi ko dah terura i pekung…ko tak malu ka..dulu melalak sana sini..kata kenai anwar rapat..dia baik..kononya mcm malaikat dlm ceramah2..tapi tup tup..tup ko ada krisis dalam parti pkr..dengar kata rebut jawatan kot,jelous kat azmin kot…berpaling tadah lahhh..
    mcm ni ka kawan2 kita nak percaya dan angkat sebagai pemimpin kita?..dalam sekelip mata boleh berubah..jadi sebenarnya Ezam ni penipu rakyatlah ye..dulu berkempen kata anwar baik… tapi skrg berkempen tentang keburukan anwar pula….wahai ezam..jangan ingat semua orang punya pemikiran tahap sekolah rendah ok..sebenarnya kau telah ludah kelangit…

  84. sanora

    emm…Ezamnye dah dedahakn ke kepincangana Anuar selama ni ??…ke teka teki lg..kalu ye..apa ke motifnye ???? utk modal PRU seterusnye ke…?? ke ikhlas no la taubatnye ye…betul ke syg rakyat ni…syg ke??? kalau ye jeleskan le…diakan terhebat dlm k=mengenal kawannye dahulu..jgn le simpan2..apa motif simpan2 ni..ke den yg terlepas baca statement dia seterusnye… ada bukti yg betul2 diterima pakai syarak den percaya la..tp aklau setakat bukti rektorik semata ..kawan minta maaf le..selamanye den x percaya..bukan sbb den ampu si anuar..cuma selagi tiada benarnye cka2 sumpah ni den anggap fitnah je..x main la main ikut je kepala taik

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s