PKR kecewa debat Anwar-Shabery

PKR melahirkan kekecewaan berhubung perubahan saat-saat akhir program debat isu kenaikan harga minyak antara penasihatnya Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan menteri penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek malam ini.

Debat yang asalnya dijadual sepanjang 90 minit kini dikurangkan kepada sejam, termasuk lapan minit iklan, kata ketua penerangannya Tian Chua.

Beliau juga kecewa dengan keputusan menukar saluran televisyen kepada TV9, asalnya TV3, yang belum mempunyai liputan menyeluruh.

Bernama TV dan Astro Awani akan turut menyiarkan siaran langsung debat “Hari ini membentuk kerajaan, esok turun harga minyak” mulai jam 9 malam ini.

“Apa yang mengecewakan lagi ialah, disebabkan oleh pertukaran stesen penyiaran dari stesen kerajaan kepada stesen swasta, masa penyiaran telah dikurangkan dari satu jam setengah kepada 52 minit ditambah dengan 8 minit iklan,” kata Tian dalam satu kenyataan.

“Pertukaran stesen penyiaran dan pengurangan masa siaran jelas adalah untuk menyekat orang awam daripada mengikuti perdebatan yang jarang ini bagi mendengar penjelasan Anwar Ibrahim berhubung dengan isu harga minyak.

“Tindakan ini timbul tidak lain daripada rasa takut BN untuk berhadapan dengan Anwar dalam isu yang menjadi perhatian semua rakyat.”

Bagaimanapun, tambahnya, Anwar akan tetap menghadiri program debat tersebut anjuran Agendadaily.com yang diadakan di bangunan Dewan Bahasa dan Pustaka.

sumber malaysiakini

nota: pihak pkr harus memahami mengapa masa debat dipendekkan ke 60 minit daripada rancangan asal selama 90minit. Kemunculan program debat ini pada masa puncak siaran sedikit sebanyak menjejaskan pendapatan pihak penyiaran akibat pembatalan waktu-waktu pengiklanan yang terpaksa diubah demi memberi laluan kepada siaran langsung debat khas ini. Tempoh 8 minit iklan ini juga merupakan salah satu cara untuk ruang bagi ‘menarik nafas’ bagi panelis yang akan terlibat pada malam ini disebabkan debat ini pastinya sesuatu yang akan ditontoni jutaan rakyat Malaysia.

94 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

94 responses to “PKR kecewa debat Anwar-Shabery

  1. mok

    Mujur 60 minit.. kalau 90 minit lagi teruk la DSAI kena bantai. First round aja DSAI dah kena tumbukan ceduk yang padu.. nyaris tak tumbang
    (ada akai ker.. turun 50 sen daripada harga baru RM2.70 menjadi RM2.20. Awak berjanji masa harga RM1.9++ !!Bermakna tak ada penurunan harga la daripada harga lama…Ishk, Ishk, Ishk).

    Amacam.. next episode,
    on the Blue Corner, Ketua Penerangan PKR…Tiaaaaaaaan Chua
    vs
    on the Red Corner, Ketua Penerangan UMNO, Mikeeeeeeee Taysooooon.

  2. Jiman Ismail

    apa la korag ni? Kalu dah debat antara anwar ngan shabeery… satu malaysia nak tengok. selang le beratus2 iklan pun…org tgok gak. dah kat situ tv takda untung ke? korg ingat sikit ke yang nak tgok debat ni. lagi panjang masa debat rasanya bepuluh2 syarikat nak taja iklan… tau dak…

  3. penyapoo

    aku pon joint gak mlm td tapi takat tv9 je laaa, nak langgan astro pon tak mampoo tau, minyak naik rege penye pasal

  4. abe

    mok- kalu ko setuju sgt harga skrg 2.70 bagus la mcm tu …jd x payah turun kn nanti tahun depan tgu la harga naik lagi..nati ko juga yg merungut nak salah kan sapa?

  5. hahaha!!! Sesiapa yang masih bendul setelah menonton DEBAt berikut dan masih tak sedar pada hakikat dan realiti ekonomi negara masih la duk bawah jambatan kelang!!! Minyak global naik = Minyak petronas sweet clear unutng besar… untung besar maknanya, Negara kaya, negara kaya maknanya kerajaan berduit… mana datang method hasil negara untung besar tapi negara miskin? sapa ajar? oh lupa… sekolah dari kerajaan ‘B’arang ‘N’aik…
    subsidi untuk sekolah? Islam mengajar melalui kitab Al-Quran… pemerintah adalah WAJIB menyediakan prasarana dan infrastruktur termasuk salah satu ialah pusat pendidikan (sekolah). maka tidak timbul isu subsidi sekolah!!
    memang dah tanggungjawab pemerintah sediakan sekolah!!! deii…..
    Ahmad Sabery? mana jawapan dari panel soalan berkenaan 4.3 billion dan 13 billion yg katanya dijimatkan utk sistem pengangkutan awam? (langsung tak jawab!!!)

    naib canselor tu tahu buat soalan ker? (langsung tak tahu bersoal… kalau nak hujah, berdiri jer a sebelah Ahmad Saberi tuuu…)

    Mana Fakta, Angka, & Penyelesaian dari Ahmad Saberi? …. citer apa dier berhujah? minyak abis tahun 2015? deii maca… setiap 1 liter minyak yg rakyat M’sia gunakan, PETRONAS mendapat minyak baru sebanyak 1.8 liter!!!! tu la baca tak abis… sekolah lagi tajaan ‘B’arang ‘N’aik.

    Minyak Naik = Barang harga tak naik…. sapa ajor nie? perghh… pelik betul Menteri… menteri tahap ilmiah begini yang dicari2….

    nak marah aku?…. aku cakap suma berlandaskan kepada prinsip Al-Quran… kerajaan telus… rakyat sayang… kalau marah aku… makna ko marah ajaran Al-Quran… maknanaya ko marah Allah S.W.T… kalau ko org yang mengucap 2 kalimah shahadah… sama yang aku ucap…. tapi menolak apa yang Al-Quran kata… baik korang mengaku murtad!!! betul tak?

  6. Sokong Orang Serai

    Yezzaaaa..SOKONG Org Serai 200%. Org cakap selalunye org yg tengah kelentong mmg mulutnye berbuih…*wink*

  7. Sokong Orang Serai

    Aku tatau mok kat atas tu bodoh ke ape..sape yg kene bantai?? Shabery chik yg kene bantai cukup2.. Sampai sawan berbuih mulut.. I dont even know that there is such people yg too stupid to realize that. Even a monkey knows that..

  8. hullio

    debat mlm tadi byk membuka mata rakyat, samada dari pihak BN or pembangkang. At least anwar berjaya mencetuskan “spark” dikalangan hati rakyat2 m’sia skang. 4.3 billion money question is not answer at all by menteri penerangan…. that is peoples money and not BN money.

  9. penyapoo

    murtad ke tak murtad tu bia laaa ALLAH taála yang tentukan bro..
    ko nak tahu tak org serai, depa ni mana penah p pasar bli serai, ikan, sayo kangkong, cili e.t.c depa ni datang kenduri kendarake p majlis macam2 lagilaa kat hotel2 mane ade baya, semua di taja, tulaa pasal tak tahu rega barang naik. tak mcm ko, ko jual serai, jual minyak serai wangi tentulaa ko tahu harga pasaran naik ker turunker kan.
    lagi pon derang ni gaji da laaa beso, tak payah kluar duit plak tu, duit masok lagi ade, oiiii kocek nak isi duit sampai da tak muat bro.
    P/S: makin banyak duit, makin nak tambah duit

  10. serai tolol

    kenapa marahkan ko tu samakan marahkan Al Quran..ko tu maksum ker?? nk cakap orang murtad ke tak…siapa ko nak suruh orang mengaku murtad…
    kenapa ko sama kan level ko dengan Al Quran dan Allah SWT..
    ko ke menjadikan alam semesta ni..

    serai bertaubat laa..nk berbicara pun pastikan dengan tanggungjawab….

    biarlah shahbery gagal dan anwar berjaya….
    kite tgk latar belakang mereka berdua…amat berbeza..sorang hanya menteri penerangan dan bekas ketua penerangan s46…
    sorang lagi bekas TPM dan menteri kewangan…..
    pengalaman dsai dan shahbery cheek amat berbeza dan jauh sekali..tapi keberanian shahbery utk jadi wakil kerajaan patut dipuji…

    sorang dulu pembangkang kini di kerusi kerajaan…sorang lagi dulu dikerusi kerajaan sekang pembangkang…..

    ape2pun ko jgn laa cakap skolah tajaan bn ke ape ke…maybe ko memang jenis diajar utk tidak bersekolah yang konon ditaja BN..

    tapi salahker jutaan rakyat malaysia yang skolah di skolah tajaan bn..

    anwar sendiri dapat ijazah dari universiti tajaan bn…..so whats the issue…stupid serai…

  11. Ap dah jadi dengan kerajaan ni, hantar budak2 debat dengan anwar, jelas2 fakta Datuk Ahmad Shabery Cheek banyak menyimpang, dah lama tak dengar suara anwar, ternyata masih tidak mengecewakan rakyat. Tak hairan le kenapa najib, badawi n mahadir takut dengan anwar. Anwar seorang pemimpin yang hebat, sayang di persia-siakan

  12. baguslah si Shabery Cheek berani nk berdebat…tapi bagi saya, sepatutnya PM/TPM/Menteri kewangan yang berdebat dengan anwar nie, barula buku bertemu ruas 🙂 anwar nie bukannya calang-calang orang.

  13. Kuntakinte

    Salam, sedara hullio, orang serai, sokong orang serai, betul lah 4.3b on paper di jangka dapat di jimatkan tetapi digunakan untuk kemudahan2 seperti pengangkutan awam, dan lain2 prasarana, 4.3billion yang ada bukan senang2 keluar semua masuk poket, tu bukan apa nak tuduh lagi lah tu ada penyelewengan, jangkaan dalam paper DIJANGKA akan menjimatkan 4.3 billion, duit tu tersimpanan di perbendaharaan, bukan suka2 keluar pergi anjoi yeop… biar reti sikit seperti sekarang kalau DIJANGKA dapat jimat 13billion duit tu digunakan untuk program bantuan2 lain yang banyak lagi diperlukan untuk digunakan, bukan boleh keluar semua masuk poket, yang jaga duit tu perbendaharaan, jangan ngok sangat, setakat nak nuduh ketirisan dan rasuah sembrono cakap semua orang boleh cakap.

    Sedara sokong orang serai, hormat lah sikit sekurang2 nya diberi peluang untuk berdebat, bukan kita nak tengok sapa menang sapa kalah, kalau fikirkan menang kalah tak dibuat pun debat tu, yang penting ilmu yang kita dapat dari perdebatan tersebut, tak fikir ke apa istimewa nya idea yang diberi.. lebih pada retorik je, setakat itu cara nak turun harga minyak dengan keuntongan petronas juga yang nak di pakai, semua nak dihala kepada minyak…mampus juga rakyat kalau semua subsidi untuk lain2 perkara diabaikan, kita bercakap berdasarkan harga semasa jangan nak seleweng fakta dengan harga ketika dulu.

    wek..wek.. apa setakat tergagap2 apabila terkena batang hidung macam IPP baru le teman tau di tangan dia rupanya kerajaan sekarang terpaksa tanggung, krisis ekonomi dulu ditangan dia, recover balik tarik nafas setakat berdepan dengan Menteri Penerangan hai.. tak le hebat si anwar tu, teman puji le si Menteri Penerangan tu yang berani berdepan dengan si anwar tu, mungkin dia fikir anwar standard dia je dan betul lah rupanya.

    Sedara kata anwar menang, sebelah pihak lagi kata mereka yang menang, ini lah dia sikap anwar dan puak2 dia yang lebih mengambil peluang yang ada berdebat untuk mendapat mileage politik, walhal idea tak ada yang istimewa nya, kalau itu lah caranya teman rasa kerajaan pun memang dah difikirkan tetapi kerajaan tak mampu nak buat kerana perlu memikirkan banyak perkara lain yang juga perlu di bantu dan di beri perhatian spt pendidikan, kesihatan, pengangkutan, kebajikan, ekonomi, pembangunan. Insentif ke subsidi ke tujuan nya tetap sama untuk negara dan rakyat.

    Kalau mike kata anwar hebat, teman nak kata juga Dato Shabery tu lagi hebat, hebat berani berdepan dengan anwar yang dikata2 oleh puak2 PKR hebat sangat, menteri bercakap berpandu kepada dasar2 kerajaan dan pengetahuan nya terhad kepada bidang dia saja tapi dia berani berdepan dengan orang yang sememangnya banyak mencari salah kerajaan dan sembrono je bercakap, kait sana kait sini, akhirnya dia terlupa terkait IPP di tangan dia jadi Menteri Kewangan keputusan nya hingga sekarang terpaksa ditanggung perjanjian nya oleh kerajaan, sekarang senang nak suruh kerajaan batalkan perjanjian tersebut agar biar kerajaan tanggung lagi masalah baru disaman oleh IPP pulak, bijak tahi kucing namanya.

  14. KLon DSAI

    dah kena tahan pun Anwar td… xpyhla nak cerita pasal dia lg… semua org tahu dia memang bapak complain jer… petronas nak ditubuhkan dia Tentang, pas 2 projek2 kerajaan dia kata membazir…. alih2 skarang dgn x malu dia tersenyum2 nak ambil alih… Sedarla dia tu pengamal politik jalanan… memberontak jer… Idea nak memajukan langsung xde…Hasut mahasiswa, hasut beruk 2 yg IQ rendah demontrasi kat jalanraya…semua tu lg la menghancurkan ekonomi… so mana dia usaha nak tolong pulihkan ekonomi?? Nak berbakti pd rakyat konon betulkan akidah tu dulu, baru tolong org lain… nak sgt memerintah, pastikan menang dulu dalam PRU ni baru dpt negeri skit atas ihsan org dah menyalak… ibarat beruk mendapat bunga la… Susah kalau dah gila kuasa ni…

  15. salam,
    Blog ini walaupun UMNO yang punya tapi golongan yang menghentam UMNO lebih hebat dari blog pembangkang.Mamak ucapkan terima kasih kepada Moderator blog ini yang bersikap liberal.Kadangkala penat juga mematahkan serangan yang semakin lama semakin ramai.Mamak cuma kesian dengan kuntakinte,abg tuah,mok,sekupangduas,yang bengkak jari kerana typing…..!!!.

    Bagi Menteri Penerangan banyak kerja yang patut disiapkan dan tak payah layan si nuar ini yang tak ada kerja lain tapi kerjakan orang!!!

  16. Anwar pemidato hebat

    dari mula ke akhir menguasai debat

    Shabery mengenang nostalgia tahun tujuhpuluh empat

    Anwar bercerita terus terang hitam putih

    Sang Shaberi mencarut tak pulih pulih

    sehingga mulutnya berbuih-buih

  17. mok

    A..kum. KuntaKinte, nak buat camno.. penyokong-penyokong DSAI rata-rata malas berfikir, sekadar terpesona dengan gaya dan aksi, susunan kata dan nada bicara. Tetapi bagi yang tajam pengamatan, kuat daya fikir.. ternyata benar, DSAI beretorika. Memang diakui dia seorang orator yang cekap, beri sedikit fakta lebih kurang ditambah dengan gesture bahasa badan, ternganga la mulut mat-mat di ats tu. Hujah DSC di pusingan pertama sahaja, jika diolah, disusun dengan jitu telah memberikan pukulan KO pada DSAI. Sebelum PRU12, beriya-riya DSAI nak turunkan harga minyak RM1.92, tetapi dalam mukaddimah hanya menyatakan penurunan 50 sen sahaja. Ini bermaksud.. harga menjadi RM2.20 daripada harga sekarang RM2.70 seliter. Ternyata tidak ada penurunan.. malah awal-awal lagi DSAI dah lari daripada tajuk perdebatan kerana kedua-dua pihak menaikkan harga minyak. Kerajaan menaikkan 78 sen manakala DSAI menaikkan 28 sen. Ternyata DSAI telah tersepit.. dan barulah keluar kenyataan lambatnya, bahawa 50 sen adalah langkah awal, sekadar untuk menutup malu. Tapi tiada langkah konkrit dikemukakan. Rata-rata penyokong DSAI mempersoalkan bahawa DSC menyerang peribadi DSAI. Apa yang kita lihat.. hanya masalah peribadi yang berkaitan dengan topik disentuh, ini dapat diterima untuk mengukuhkan hujah. Sebenarnya.. DSAI yang banyak menyerang peribadi individu, cuma kaedahnya lebih licik bila menyerang peribadi DSC berkaitan S46, menyerang peribadi Dr Nordin Kardi berkaitan sikap motivator dan menyerang Pak-Pak Menteri. DSAI memainkan sentimen kononnya membela golongan miskin.. tetapi sebenarnya penarikan balik subsidi minyak adalah untuk memastikan subsidi tersebut benar-benar sampai kepada sasarannya dan bukan dibolot oleh tauke-tauke kaya yang memiliki kereta-kereta mewah yang ber c.c. besar.
    Bila DSAI dah terperangkap kes meluluskan IPP, wah senang aja suruh menteri sekarang batalkan. Baru berapa hari menteri tu pegang jawatan, bukan TPM macam dia pun. Kalau senang-senang boleh tarik begitu..takde laPulau Batu Putih terlepas kepada Singapura akibat kesilapan surat pemangku SUK Johor dulu. Apapun berjuta rakyat menjadi saksi DSAI mengaku dia bersalah dalam kes meluluskan IPP.
    Ternyata point dan fakta lebih memihak kepada DSC manakala gaya dan cara penyampaian beretorika lebih memihak kpd DSAI. Tapi orang yang berotak akan memilih yang pertama.

  18. kenapa nk diungkit kisah 1974?

  19. AbangTuah

    Salam..
    Pada pandangan kawan Shaberi Chik telah menjawab dengan baik, cuma tak cukup masa berhujah secara berfakta. Lagi pun beliau dah masak sangat dengan taktik Anwar cuba bermain politik guna flatform debat tersebut…bukan jujur sangat…dari body language ..kita nampak seakan dia cuba meraih simpati…tengok bagaimana dia pandai mengunakan body language bagi memerangkap penonton agar kasihan pada dia. Cuba lihat matanya apabila menyebut..nasib saya pun tak tentu lagi ni…matanya sayu menagih simpati..kalau mak cik-mak cik kat kampung tu dah mengenang air matanya. Silap-silap mereka yang terpukau ni mungkin akan buat demonstrasi…taktik…taktik…

  20. mok

    a..kum.
    Pemerhati.. aduhh.. awak asyik renung muka DSAI ajer ye ? Sampai tak dengar apa kisah mencetus krisis minyak 1974 ? Apa yang TAR nak buat pada tahun tu ? Siapa yang tentang ? Di mana ? Mengapa ? Siapa pula ulang demo jalanan ? Sama tak kes 1974 dengan sekarang ? Siapa sedut minyak sebelum Petronas ? bla.. bla.. ceh, macam ajar budak lembam.

  21. jengo

    Cik MOK..

    mungkin anda tak faham isu yg tepat….

    1. Anuar janji sebelum PU 2008, harga masa tu RM1.92. Kalau Mac baru ni PKR menang, tentu minyak takkan naik sampai RM2.70 macam sekarang. Dan mungkin ada kaedah lain yg boleh diguna untuk menurunkan harga minyak pada ketika itu dan tak perlu naik 78sen macam sekarang.
    2. Sekarang BN yg naikkan harga minyak, nak sokong harga naik ke atau nak sokong harga turun? Tak kira berapa banyak naik atau turun harga minyak, yang penting lebih perit terima kenaikkan harga minyak yg tentunya menyebabkan semua barang lain ikut naik.
    3. Cuba buka minda kita… tak kira siapa jadi kerajaan.. yg penting rakyat terbela bukan ditambah beban.

    Saya bukan pro-Anwar atau anti-BN.. tapi kebanyakan tindakan kerajaan sekarang seolah olah balas dendam kepada rakyat kerana tak sokong BN.. bukan semua tak sokong, tapi semua kena hukum di Selangor, Kedah, Perak, Penang dan Kelantan.
    Macam mana nak percaya lagi pada BN pada Pilihanraya akan datang..
    Entahlah.. dunia dah nak kiamat kot.. kita bergaduh sesama Islam.. nanti bukan Islam yg untung dan ambil kesempatan.

  22. masalahnye tajuk debatnye pun pasal minyak bukan pasal demo.peliknya da lari tajuk nampak.samala ngan shabery 🙂

  23. RakyatBiasa

    Jika benar tindakan kerajaan menaikkan harga minyak secara mendadak adalah betul, sudah pasti Shabery dapat mengemukakan fakta angka yang jelas untuk menyokong tindakan kerajaan.

    Namun apa yang dilihat, Anwar lebih berjaya mengemukakan fakta angka dengan konkrit dikala Shabery terkial-kial menyerang peribadi Anwar. Jelas sekali tindakan Shabery tidak bersifat intelek serta kebudak-budakan.

    Bagi aku tidak kiralah penurunan harga yang dijanjikan sama sebelum atau selepas kenaikan harga, yang penting penurunan harga yang dihujahkan adalah logik dan boleh diguna pakai untuk kesejahteraan rakyat.

    Mesej yang rakyat perolehi berdasarkan perdebatan pada 15 Julai lepas ialah, harga minyak masih BOLEH dan PATUT dikurangkan bagi membendung inflasi yang semakin meninggi.

    Isu penurunan harga minyak ini juga bagi aku begitu relevan kerana kenaikan harga minyak yang mendadak memberi kesan kenaikan berantai kerana minyak merupakan sumber penting dalam menggerakkan pelbagai bentuk industri di Malaysia. Harga minyak naik, segala-gala yang berkaitan secara langsung ataupun tidak kepada minyak akan turut naik. Itulah realitinya.

    Ingin ditegaskan disini, aku bukanlah penyokong Anwar malah tidak begitu berminat dengan arena politik sebelum ini. Cuma sebagai rakyat biasa, perlu dan berhak untuk kami menilai kewajaran keputusan kenaikan harga minyak sekarang ini.

    Kesejahteraan ini untuk rakyat kita, bangsa kita, anak cucu kita, masa depan kita. Kenapa mesti berkira??

  24. shah

    a..kum

    Bersyukur kita—-kalau minyak dapat turun 0.50sen- kalau dia orang mampu lakukan-kenap kita sokong—fikir rakyat…..
    Kpd menteri penerangan-kalau nak berdebat-belajar caranya-rakyat nampak kelemahan tu….
    akui saja kalau kita tak mampu buat yang terbaik-bagi orang lain peluang-untuk rakyat malaysia

  25. Yeop KK

    kalau setakat pandai berpidato, ramai lagi yg hebat dari DSAI. berhujah tampa dapat memberi fakta yg benar akan terserlah kebodohan diri sendiri. kalau ditanya soalan 1+1, aku rasa ramai yg akan menjawab 2 kerana itu jawapan yg lazim tetapi bagi yg cerdik pandai ada jawapan yg lain. lu pikir lah sendiri.

    nak tahu kenapa diungkit benda yg lepas? tanya DSAI sendiri, apa yg telah dibuatnya semasa dia jadi menteri kewanggan dulu. apa faedah yg kita dapat? nasib baik negara kita tidak muflis kalau tidak TUN MAHATHIR yg menyelamatkannya. orang macam inikah yg hendak kita pilih jadi pemimpin. kalau tanya orang yg bodohpun mereka tak rela

  26. mok

    A..kum,
    Kepada yang beriya-riya masuk menulis di sini.. diucapkan selamat datang lah yer. Dapat semangat baru nampak.. Tapi tolonglah berikan fakta, bukannyer auta. Wah, masing-masing mengulas dan berkata.. “tak apa, biarlah, turun berapa pun tak pe, asalkan harga turun”. Aduuh.. senangnyer korang dikelentong. Kalau macam ini caranya.. aku pun reti, naikkan harga tinggi-tinggi kemudian turunkan sikit.. Wahh! aku dah berjaya turunkan harga. Sebenarnya tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekelian, taktik sebegini DSAI dah kenakan kepada rakyat Malaysia sewaktu menjadi menteri kewangan dulu. Aku tak akan lupa.. bila dia naikkan harga lesen memandu kita, daripada RM20.00 mencanak terus menjadi RM50.00 dan ketika rakyat sedang berang.. diturunkan balik menjadi RM30.00 sehingga kini. Wah..masa diturunkan semua orang puji dia melambung, padahal kalau dia naikkan awal-awal menjadi RM30.00 sampai hari ini orang menyumpah.
    Berbalik kepada harga minyak, RM1.92 menjadi RM2.70 dan turun balik jadi RM2.20 seliter, apa ni.. di mana penurunan dalam erti kata sebenar ? Kosmetik sahaja. Lebih parah.. rebat tunai hilang, malah jutawan yang kaut subsidi orang miskin. Sekarang ini kerajaan laksanakan “Penstrukturan Subsidi” faham tak ? Jutawan, hartawan, orang Singapore dan Siam tak boleh lagi bolot duit subsidi yang tersorok dalam setiap titisan minyak itu. Tetapi janganlah bimbang.. duit tersebut akan dikembalikan semula kepada yang berhak.. DALAM BENTUK PEMBANGUNAN RAKYAT, BIASISWA, KEMUDAHAN INFRA, SEKOLAH, NELAYAN, PETANI.. DAN MACAM-MACAM LAGI bukan setakat gula-gula rebat seperti dakwaan ketua pembangkang di Parlimen. Yang pelik dan teramat pelik.. orang yang melenting-lenting ni.. pakai kereta kecil dan kapcai ajer. Awak sebenarnya tengah menuntut dikembalikan semula kepada golongan yang berkereta mewah dengan c.c. besar hak menyedut subsidi ke dalam tangki besar mereka. Tangki kapcai awak besar mana ?

    Ada juga yang kaitkan kenaikan harga minyak berantai dengan harga barang-barang. Sebenarnya itulah sebabnya diberikan fleet card kepada kenderaan pengangkutan khusus untuk diesel. Ini juga suatu mekanisme mengawal kenaikan harga barang, kerana alasan kenaikan kos pengangkutan untuk menaikkan harga bahan mentah, barangan separuh siap dan barangan siap dapat ditangkis.

    Ingatlah.. nak membangkang mudah, nak memusnah mudah tapi nak membina perlu kebijaksanaan.

  27. GoGroGlo

    rancangan tersebut telah menunjukkan kpd rakyat standard dan qualiti menteri yg ada untuk mentadbir dan mengurus negara, bagi menghadapi wawasan 2020, berfikirlah & rancanglah untuk 10 @ 20 tahun akan datang, kesilapan lalu dijadikan pengajaran & jangan ashik membuang masa menuding jari menceritakan kesilapan lampau, sedangkan kemajuan & kesenangan yang dikecapi sekarang kita lupa. Berani, kalau setakat berani mcm mat rempit buat apa.

  28. pkr penang

    wahai teman2 ku.,bukan aku nak puji anwar.cuba hampa pikiaq2 lik pasaipa DSAI ketika menjadi menteri kewangan,sai pa dia suruh bank bagi faedah tinggi… bukak minda,pikiaq dalam2.. apa jadi ngan rakyat suma,bila la ni kerajaan Barang Naik bg lampu hijau kat bank bagi interest rendah.. rakyat muflis berapa ramai??? pasai rakyat suma pakat dok apply credit card,personal loan,apa2 loan…. pasai senang sangat approve.. dulu tinggi org takut nak apply pasai DSAI dah pikiaq kat rakyat,kalu suma dok guna CREDIT CARD,PERSONAL LOAN susah nak bayaq lik… rakyat tak la merana cam la ni……

  29. GoGroGlo

    rancangan tersebut telah menunjukkan kpd rakyat standard & kualiti menteri yg ada untuk mentadbir dan mengurus negara bagi menuju wawasan 2020.
    Berfikir dan rancanglah kemajuan untuk 10@20 tahun akan datang dan bukannya menuding jari dan ashik membuang masa mengungkit kesilapan lampau, oleh pemimpin lama sedangkan kredibiliti kita pada masa ini masih belum terbukti.
    Berani, kalau berani mcm mat rempit buat apa.

  30. mok

    a..kum.
    pkr penang, agaknya kerajaan mudahkan sebab kesian tengok berleluasa kes Along yang mendera rakyat yang tak dapat bayar kadar faedah tinggi kut ? Nak pinjam bank payah sebab awak kata DSAI dah ketatkan, jadi senang cerita pinjam Along.. kesian rakyat waktu tu yer ?

  31. mok: hahha.. lawak ar ko ni… DSAI kena bantai??? Faham ke tidak apa makna debat?? Debat mesti fokus pada tajuk.. Serangan2 peribadi oleh shabery cheek terhadap anwar tu ada kaitan dengan usul ke??

    DSAI boleh buat mende yang sama.. cuma sbb dia bijak dan bukan budak2 yang hanya reti main ejek-mengejek bila gaduh.. that’s why beliau memilih untuk fokus kepada hujah2 berkaitan strategi untuk mengurangkan harga minyak sebanyak 50 sen.

    ps: Aku tak sampai hati nak kata hang buduh… tp, hmm.. renung2kanlah dan selamat beramal!~ hiks!~ 😉

  32. RakyatBiasa

    Sekali lagi aku ingin tegaskan bahawa komen yang aku berikan tidak bersifat partisan, cuma ingin berkongsi pendapat sebagai rakyat Malaysia yang kini kian kesempitan.

    Mungkin benar golongan yang melenting terdiri dari mat-mat kancil ataupun kapcai. Tapi ini bukanlah bermakna golongan-golongan ini adalah manusia yang emosional tidak bertempat. Malah, keadaan ini amat jelas menggambarkan yang golongan rakyat berpendapatan sederhana dan ke bawah semakin tersepit gara-gara kenaikan harga minyak yang mendadak. Apakah kita ingin menafikan hak golongan-golongan ini? Sedangkan mereka ini mungkin rakan sepejabat, jiran, saudara mara malah ahli keluarga kita sendiri. Dan yang jelas sekali mereka adalah rakyat Malaysia!

    Bagi aku tidak kiralah bagaimanapun Anwar satu ketika dulu, yang pastinya hujah yang disampaikan beliau berasas dan berlandaskan fakta. Ingin ditegaskan, ini bukanlah isu dulu-dulu. Ini adalah isu masa kini yang perlu kepada penyelesaian segera. Malah isu penurunan harga minyak ini masih boleh dilaksanakan tanpa perlu melantik Anwar sebagai Perdana Menteri. Intipati yang sebenarnya yang perlu untuk diambil perhatian ialah isu penurunan harga minyak adalah relevan dan memerlukan tindakan segera untuk menyelamatkan rakyat yang teraniaya. Itu merupakan tanggungjawab kerajaan. Kenapa perlu berdolak dalik?

    Jika benarpun hanya kenaikan harga minyak mendadak sebagai penyelesaian kepada krisis kenaikan minyak global, mengapa Shabery masih gagal memberikan fakta jelas dan konkrit yang memaksa kerajaan membuat keputusan menaikkan harga minyak secara mendadak? Paling tidakpun, beliau perlu nyatakan secara kiraan dimana logiknya kenaikan harga minyak sehingga 78 sen seliter dan sertakan sekali kesannya kepada kadar inflasi. Rakyat perlukan penjelasan konkrit. Berhenti menggunakan fakta-fakta umum serta perbandingan dengan negara-negara luar.

    Mungkin kerajaan kini telah mengambil beberapa langkah untuk membendung kenaikan harga barang disebabkan harga minyak. Namun sejauh mana keberkesanan langkah tersebut?Berapa besarkah kesan yang terhasil daripada langkah yang diambil?Malah sehingga kini masih belum nampak tanda-tanda penurunan.

    Tidak perlulah memperlekeh kredibiliti pemimpin terdahulu atau tindakan yang pernah mereka buat. Buktikan kredibiliti anda sebagai pemimpin zaman sekarang. Hentikan isu ungkit mengungkit. Kita bukan hidup kebelakang, kita semakin kehadapan. Selesaikan segera masalah rakyat.

    Sekali lagi, berhentilah menghukum rakyat. Ini bukan isu populis ataupun tidak. Ini adalah isu kebajikan rakyat. Tindakan yang bakal diambil bukanlah satu tindakan populis, malah lebih kepada tindakan yang bertanggungjawab.

    Semoga kita dapat memupuk perbincangan yang sihat ke arah menyelesaikan masalah rakyat.

    Sekian.

  33. AbangTuah

    Salam..
    Pada aku pemimpin pembangkang ni semua sama je…banyak auta tapi perlaksanaan hancus. Sama juga macam janji pilihan raya…belum lulus pun markahnya. Yang sekor lagi…sebelum piliharaya…negeri Islamlah…apalah…akhir lepas piliharan raya…jadi negeri pelungkup bangsa…tu pun masih tak sador…

    Jadi kawan2 semua kena hati-hati pada mereka yang pandai berauta2 ni…

  34. Big8

    salam,
    memang tv9 mendapat rating yg tggi rasanya waktu 2..tahniah..buat la slalu rancangan serupa itu..
    itu kejayaan yg diperolehi oleh pihak tv..tapi apa yg diperolehi oleh rakyat dr debat tersebut..bagi aku, xde faedah yg diperolehi rakyat..betul x? kalau xbetol maaf la ye..hasil yg dapat kita lihat selepas perdebatan tersebut:
    1. rakyat semakin berdebat
    2. rakyat semakin rancak mengutarakan pendapat
    3. rakyat dok isi minyak gak
    4. anwar kena tangkap(isu lain..tabiat peribadi)
    5. anwar makin popular.
    anwar bijak memainkan peranan(pelakon hebat).kita dapat lihat,dia seolah-olah sengaja membiarkan dirinya ditangkap setelah mengambil hati penduduk kampung n rakyat m’sia semasa debat tersebut.memang bijak.kalau secara logik rakyat m’sia la, kenapa dia ingkar arahan polis..mcm mana seorang yg ingkar kepada jabatan polis akan memimpin negara ini..sama2 la kita lihat.jgn sampai dah tersandung baru nk tergadah..ramai yg tahu sejarah DSAI dan ramai juga yg menafikannya.kenapa ye? kita tengok sekarang,berapa ramai anak2 dr pembangkang yg mencari rezeki diputrajaya(contoh). antara yg hebat ditentang oleh pembangkang.mcm2 yg xkena.tapi xpenah nampak pn peluang yg disediakan oleh pihak kerajaan kepada anak2 mereka.xkan nk bg makan anak bini hasil dr kerajaan Barang Naik kot..kenapa Barang Naik pn kita masih beli makan lg?bkn kah kerana Kerajaan Barang Naik menyediakan pekerjaan agar kita mampu membeli Barang naik?kenapa rakyat kelantan paling ramai berhijrah?xkan kita nk kata rakyat kelantan memang rajin berhijrah kot..kalau dok kelantan nk kerja apa bang oi..xkan semua nk jual kain..sapa nk beli bang oi..terpaksa la makan gaji, berniaga atau apa lagi kt tempat Kerajaan Barang Naik ni..cuba la buat semua ni kt Kelantan,rasa2 dapat hidup mcm hari ni ke?xpayah jawab..xpenting pn jawapan saudara semua..cuma pikir la..kita sebenarnya x dapat apa2 keuntungan pun dari debat tersebut..pihak yg pandai bersandiwara utk mencapai cita2 sendiri saja yg dapat untung..setakat nk sebut angka sapa pun boleh..sebut dengan nada yg betul..terus la org tepuk..lantak la betul ke x..kalau dua dua pihak betul ikhlas xpayah debat..pi bincang elok2..masa 2 tunjuk hitam putih yg menyatakan angka2 tersebut..bukan main cakap mulut je..aku rasa mcm tgk pertandingan debat peringkat menengah rendah..cakap tepuk..cakap tepuk..yg tepuk 2 dapat apa? keluar dewan p dok kedai kopi pakat ulang idola masing2 punya temberang..apa kita dapat?cuba ramai2 bijak pandai pikir mcm mana nk gerakkan kenderaan tanpa menggunakan minyak yg banyak atau xpakai minyak(lg bagus)..ni, konon bijak,tapi dok pi lawan tepuk tangan…tinggai habis anak bini.pastu kata duit xcukup nk isi minyak.kn baik pakat p buat keja dapat gak upah dua tiga ringgit..halal plak 2..susah nk dapat rezeki yg halal bang oi..adoi..ada keja plak..ni dah curi masa kerja dah ni..maaf la..sebenarnya banyak lg nk tulis..tp time kerja..maaf kalau saya salah..

  35. KLon DSAI

    salam…
    aku rasa la saudara PKR penang yang x xbukak mindanya… yang buat pinjaman 2 awak @ rakyat apehal plk nak salahkan BN. Kalau x mampu nak bayar balik jgn la berlagak nak pinjam… org suruh pinjam bank kalau betul2 ada masalah sgt nak guna wang atau nak mulakan perniagaan… sapa cakap kalau faedah bank tinggi rakyat takut nak apply… dey tambi kalau rakyat takut apply xde la Along2 DAP kat malaysia ni pasal rakyat takut nak buat pinjaman faedah tinggi… Tp lu boleh tgk la skarang brp ramai yg sanggup pinjam kat CETi@ along??? Apa bayaran faedah dia rendah sgt ker?? Cuba kau pg pinjam kat along2 yang kenakan faedah tinggi tu aku nak tgk antara kau dgn aku yang ada buat pinjaman kerajaan ni sapa lagi merana… Sapa la gamaknya yg inform kau ni… BN xde la zalim mcm mcm DSAI mencekik rakyat jer…

  36. HidupUMNO

    Saya sokong harga minyak naik, supaya orang tak selalu guna kenderaan dan pemintaan kepada minyak akan mula berkurangan dan akan ada altenatif kepada sumber tenaga lain contohnya sumber hidrogen daripada air. Tapi apabila pemintaan kepada minyak dah mula berkurang, secara automatik harga minyak akan turun dengan sendirinya, tak perlulah nak buat demontrasi… kurangkan penggunaan minyak. Minyak naik bukan sebab minyak dah nak habis tetapi pemintaan yang tinggi. jadi untuk menurunkan harga minyak caranya ialah dengan mengurangkan pemintaan kepada sumber tersebut. manusia diberi akal dan kesempurnaan berfikir.. dah tentu menusia mampu mencari sumber altenatif selain daripada minyak jika ia betul-betuk kritikal. selagi manusia bergantung sepenuhnya kepada minyak dan tiada sumber altenatif maka selagi itu manipulasi harga minyak dimainkan. dah ada kajian terhadap sumber tenaga baru selain daripada minyak.. contohnya air. cuba bayangkan jika kenderaan dah mula menggunakan air sebagai altenatif untuk mendapatkan tenaga. automatik harga minyak akan turun mendadak.

    Sekian

  37. Yeop KK

    salam, sindarelalalahabau,
    memang diakui DSAI tu orang yg bijak, (bijak perkenakan orang macam kau) tetapi tidak pada orang yg tahu mengunakan akal.

    kita ungkit perkara yg lepas sebab kita tak mahu pisang berbuah dua kali. kita dah tahu sejarahnya, kenapa kita masih nak menyokong dia. dia kalau tidak bercita-cita nak jadi PM, tidaklah dia bersusah payah mengusung bini dia, anak-anak dia serta beruk-beruk yg lain membuat kecoh ditempat awam. ini kan menyusahkan orang ramai. kita juga pembayar cukai, rakyat telah pilih BN untuk memerintah, kalau nak sangat jawatan tu tunggulah PRU 13 kenapa sekarang nak buat kecoh. nak bodohkan dan ketawakan orang memang mudah, tapi jangan lupa, satu jari kita menuding kat orang empat jari lagi menghala kat kita.

  38. mok

    A..kum,
    Sindralellalala…
    Ingat ALLAH SWT.. awak banyak ketawa la.. Banyak ketawa mematikan hati….bila dah benak susah nak terima pandangan orang. Satu ibu jari tuding mengata orang.. empat lagi jari awak, ALLAh tuding kat diri awak sendiri.

  39. kita semua mengucap kalimah shadah. Jangan tipu Allah dan rasul. Ikut apa yang Allah perintah. Jangan ikut nafsu sendiri, letak Allah kat belakang. Allah suruh kita berjimat. Kita tidak berjimat inilah kesannya. Pembesar2 kereta besar bini besar semua besar2. Kesanya semua kena. Bila keadaan sekarang berlaku ada yang kata orang tak berotak. kan bodoh namanya kera ada otak, anjing ada otak hatta babi pun berotak tetapi anugrah Allah ialah AKAL ASjkal inilah yang dapat membezakan segalanya. Jangan cakap ikut selera tapi ikut cara nabi. Inilah yang dikatakan tipu Allah dan Tipu nabi. mengucap kosong.

  40. budak tadika

    em utk ‘mok’ kat atas tuu..aku eran cane dia leh kata DSAI yg kn bantai..agaknye mata mok juling or telinga pekak kot..sbnrnye dia amat xfaham content n tajuk debat tuu, tu pasal dia suka shabery yg asik serang peribadi n reveal track record DSAI je..yela shabery xmampu nk convince rakyat sal isu myk etc that’s why dia pulun isu personal DSAI..so sad n irritating! then bila DSAI still profesional xde pun nk sentuh sal personal issue shabery lg menampakkan shabery xprofesional n jahat sorang2..

  41. kepada jengo
    untuk pengetahuan saudara, cik mok tu kalau BN kata terjun dalam lubang taik dan makan taik pun dia kata betul, memang macam tu orang BN pandai angguk aje nanti tak dapat ampau…UMNO kan suka bagi ole2 macam kita nak sambut krismas tu…bawa barang tabur…maka berebut….

  42. perintis men

    Salam semua.
    Sebenarnya hujah yang diberikan oleh DSAI memang banyak betulnya. Kita semua tahu yg Malaysia salah satu pengeluar minyak dan sumber khazahah alam yang amat bernilai harganya n terhad jumlahnya. Memandangkan si Mok aku rasa macam tolol ja so aku nak xplain skit kat dia.(Ni basic eko form4)Klu nak diikutkan dari asas ekonomi, permintaan (DD) yg tinggi keatas sesuatu barang tu maka harga pun akan tinggi. So, petronas dapat hasil tinggi n sec langsung kerajaan dpt income (KDNK) byk. Income kerajaan tu boleh menampung kenaikan harga minyak tu dengan pemberian sabsidi kpd rakyat. Tujuan pemberian sabsidi tuk menyeimbangkan semula ekonomi yakni nak elakkan kenaikan harga barang lain n kos hidup tinggi. So secara tdk langsung tak wujud kenaikan inflasi.Klu inflasi tinggi,nilai duit kita jatuh, kuasa beli rakyat terhad (defisit) n akan beban rakyat akan bertambah. Bila beban rakyat betambah akan wujud masalah2 lain aspecly maslah sosial. Yg paling mendapat kesan golo bawahan n pertengahan.

    So, isunya sekarang ni aku nak tanya ko Mok, dimana hasil yg petronas bagi kat kerajaan tu diorag guna or uruskan?…..
    Klu ko Mok nak tau semuanya telah terjawab oleh DSAI.

  43. AbangTuah

    Hamba Allah…
    Ehhh..wah, ikut kata nabi…awak ni dah sesatlah..Nabi mana ada menyumpah macam awak…nabi sesabar-sabar insan…Awak pun sama juga..boleh dilotarkan keneraka..keh…keh…keh

    Samalah untuk Tok Gulau awak juga…boleh ikut sama…cuma tingkatan neraka yang ringan sikit…

    Lagi satu tak payah nak sembang agama…awak ni langsung tak faham…

  44. mok

    A..kum.
    budak tadika,
    didi,
    perintis,

    Orang yang suara sedap.. pandai bergaya.. menyanyi lagu yang melodinya sedap.. tapi liriknya tah hapa-hapa.. tetap dikagumi. Berebut-rebut nak berkenalan.

    Orang bersuara sumbang.. tak pandai bergaya.. menyanyi lagu yang melodinya tak sedap.. tapi liriknya baik bermutu.. tetap nampak buruk. Susah ler nak dapat peminat.

    [bunga dedap]

  45. mok

    A..kum,
    Kepada yang beriya-riya masuk menulis di sini.. diucapkan selamat datang lah yer. Dapat semangat baru nampak.. Tapi tolonglah berikan fakta, bukannyer auta. Wah, masing-masing mengulas dan berkata.. “tak apa, biarlah, turun berapa pun tak pe, asalkan harga turun”. Aduuh.. senangnyer korang dikelentong. Kalau macam ini caranya.. aku pun reti, naikkan harga tinggi-tinggi kemudian turunkan sikit.. Wahh! aku dah berjaya turunkan harga. Sebenarnya tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati sekelian, taktik sebegini DSAI dah kenakan kepada rakyat Malaysia sewaktu menjadi menteri kewangan dulu. Aku tak akan lupa.. bila dia naikkan harga lesen memandu kita, daripada RM20.00 mencanak terus menjadi RM50.00 dan ketika rakyat sedang berang.. diturunkan balik menjadi RM30.00 sehingga kini. Wah..masa diturunkan semua orang puji dia melambung, padahal kalau dia naikkan awal-awal menjadi RM30.00 sampai hari ini orang menyumpah.
    Berbalik kepada harga minyak, RM1.92 menjadi RM2.70 dan turun balik jadi RM2.20 seliter, apa ni.. di mana penurunan dalam erti kata sebenar ? Kosmetik sahaja. Lebih parah.. rebat tunai hilang, malah jutawan yang kaut subsidi orang miskin. Sekarang ini kerajaan laksanakan “Penstrukturan Subsidi” faham tak ? Jutawan, hartawan, orang Singapore dan Siam tak boleh lagi bolot duit subsidi yang tersorok dalam setiap titisan minyak itu. Tetapi janganlah bimbang.. duit tersebut akan dikembalikan semula kepada yang berhak.. DALAM BENTUK PEMBANGUNAN RAKYAT, BIASISWA, KEMUDAHAN INFRA, SEKOLAH, NELAYAN, PETANI.. DAN MACAM-MACAM LAGI bukan setakat gula-gula rebat seperti dakwaan ketua pembangkang di Parlimen. Yang pelik dan teramat pelik.. orang yang melenting-lenting ni.. pakai kereta kecil dan kapcai ajer. Awak sebenarnya tengah menuntut dikembalikan semula kepada golongan yang berkereta mewah dengan c.c. besar hak menyedut subsidi ke dalam tangki besar mereka. Tangki kapcai awak besar mana ?

    Ada juga yang kaitkan kenaikan harga minyak berantai dengan harga barang-barang. Sebenarnya itulah sebabnya diberikan fleet card kepada kenderaan pengangkutan khusus untuk diesel. Hari ini bagi pula fleet card petrol untuk teksi. Ini juga suatu mekanisme mengawal kenaikan harga barang, kerana alasan kenaikan kos pengangkutan untuk menaikkan harga bahan mentah, barangan separuh siap dan barangan siap dapat ditangkis.

    Ingatlah.. nak membangkang mudah, nak memusnah mudah tapi nak membina perlu kebijaksanaan.

  46. pkr penang

    hola….
    ni Klon D S A I… elok pun jadi klon (DSAI),memang yg dimaksud aku,rakyat yg buat pinjaman yg benar2 memerlu bkn utk bersuka ria cam org2 Um No ataupun utk bawak klon D S A I pi masuk Banglow,Apartment,acct… tu la hg sama cam shabery,lain yg kata lain yg jawab.kalu dah senang cam org2 Um No ni buatpa nak buat loan.dey.. yg buat rakyat pinjam kat along/ceti(DAP/MCA/GERAKAN/PPP/MIC) hg nak tau pasaipa?kerana kerajaan Barang Naik yg dipimpin oleh Um No ni menyenangkan kroni2 yg pelbagai kaler dlm kerajaan Barang Naik yg menyusahkan rakyat.contoh.. Najib pi beli kapai selam secondhand nak buat pa!tenggelam tak timbul2.duit sapa?duit sapa?ada masuk puya psl sanggup menipu rakyat utk belanja pompuan Mongolia,dah puas,@’#&*+… yg nak bg kat atlit 1juta kalu menang gold medal buat pa?kan bagi subsidi kat rakyat kan baguih.AP sapa yg dpt,kroni2 Um No ja dpt.DEB sapa yg senang,kroni2 Um No saja yg dok rasa,rakyat yg merana,susah…tu pun hg nak berdalih,tak leh pikiaq lg.Datuk Seri Anwar Ibrahim tak kecik rakyat cam hg kata tp penipu cam Najib tu la yg mencekik dan membunuh rakyat dgn C4 tp boleh lg mengaku yg bersih,betul dan suci.. cekap… ya memang pun cekap….,cekap menutup mata rakyat Barang Naik cam Klon D S A I masih lg tak bukak mata psl bertaik
    kalu hg kata kerajaan Barang Naik tak zalim,pasaipa bg minyak naik mendadak cam najib yg beriya sgt2 nak jd PM.sedangkan negara kita pun ekonomi yg dipimpin Um No dah nak masuk alam gelap,masih lg bawak masuk rakyat asing(asalkan duit masuk)sedangkan rakyat sendiri menggangur akibat kerajaan Barang Naik yg menipu rakyat sendiri.
    Klon D S A I,jangan lah jd cam Shabery yg ntah apa2 ntah merapu,jangan lah jd cam Najib yg mengotor politik negara dan diri sendiri

  47. kamikaze

    marilah kita bersama2 berdoa agar Pak Sheikh menjadi PM dulu, kini & selamanya agar abis punggung anda, anak anda & cucu2 anda di sontotnye…”kak wan lebih memahami”……

  48. untuk kamikaze
    marilah kita bersama2 berdoa agar najib menjadi Pm dulu,kini & selamanya agar hg,mak,kakak,adik2 pompuan hg dan cucu,cicit,piot hg moga dilindungi oleh najib,dah puas dia bom hg suma… “senang tak payah tanam,letak tanda bendera Um No berkeris kontot ja wa ka ka” ……

  49. nanhj

    1. aku dah buat survey baru2 ni, yang sokong anwar ni semua nya tangkap lentok dgr gaya pidato anwar dan tak kisah apa yang anwar ckp pun.2. Yang sokong anwar ni 99% berfikiran sejengkal dan yang tak sekolah. 3. Kalau aku jadi Shabri round pertama je dah boleh tarik diri, sebab anwar pun sebenarnya tak turunkan harga minyak, hanya turun dari segi retorek nya sahaja. 3. Anwar memang kontrol maco atas pentas dia ta belasah orang, kalau nak tau siapa anwar tunggu dia turun pentas..depan belakang dia tibai kita, tapi penyokong dia bontot semua dah lali lebih2 lagi budak azmin ali binatang tu.

  50. nanhj

    apasal komen aka tak keluar

  51. yeop KK: aku miskin.. mana bayar cukai.. satu perkara yang kau perlu tahu.. people changed. Siapa seseorang tu pada masa lepas tidak menggambarkan dia pada hari ini. Kalau kita nak kata DSAI gagal buat apa2 untuk rakyat semasa beliau menjawat jawatan Menteri kewangan, cuba fikir balik.. beliau berada di bawah bendera apa ketika itu? So, siapa yang gagal? Beliau atau kerajaan di bawah bendera tu? And just to englighten u, aku komen dari segi skop debat.. Kalau nak bercakap atau mengungkit soal sejarah lampau dan sebagainya, Datuk Shabery ada banyak lagi medan dan ruang untuk beliau berbuat demikian. Mengapa menggunakan pentas debat tersebut untuk melakukan serangan peribadi yang jelas lari daripada usul yang sepatutnya dibahaskan. Lagi satu, yang ko nak marah2 sangat ni kenapa? Lahabau2 ni ape kes?? Sabo jer..

    mok: ape kau cakap ni? Tang ko sebut nama ALLAH.. baguslah.. Sekurang2nya kau ingat Tuhan.. Betullah apa yang kau cakap tu.. satu jari Shabery tuding kat DSAI, 4 jari balik pada diri dia.. Kan? lol! (kena tambah efek ketawa untuk prove ur point yang aku ni banyak ketawa.. ye la sangatt)

  52. Che Embun

    Tak pa, harga minyak naik, naik dan naik lagi sekali pun, kita tetap sokong UMNO dulu sekarang dan selama-lamanya.

    Tak yah nak bimbang, kerna pimpinan yg ada berwibawa. War-warnya membela Melayu dan Malaysia dgn penuh bersungguh.

    Lihat je la kemudahan pengangkutan awam kita. Setanding dengan negara mana??? Singapura, Thailand atau Filipina. Mungkin lebih baik berbanding dengan Norway dan Sweden. Ha ha.

    Lu pikir la sendiri…

  53. asalamualaikum…salam sejahtera dan selamat
    malam.

    SAYA CABAR ORANG B.N BUKA CAUNTER DI KEPALA PASAR MALAM. BUAT ADUAN MASYARAKAT ATAU TERANGKAN PASAL ISU SEMASA,DEBAT,LIWAT,MINYAK & ANWAR.
    kat simpang2, kat tepi tepi pasar malam@pasar
    pagi.

    SAYA CABAR ORANG B.N BAWA BENDERA UMNO PUSING SATU KL @ MALAYSIA.
    dan berhenti kenderaan tepi jalan, edar risalah penerangan isu semasa,liwat,minyak dan anwar.

    SAYA CABAR BUDAK UMNO PAKAI BAJU UMNO
    dan beramai ramai turun pasar malam edar risalah
    penerangan sambil membantu kerajaan pasal isu anwar, liwat,sontot,jimak.. dan pasal isu minyak.

    SAYA ORANG BIASA, NAK JUGA TENGOK AHLI UMNO TURUN BUAT EDARAN RISALAH DAN BUKA TABLE KHIDMAT MASYARAKAT DI PASAR MALAM ATAU PASAR PAGI…
    rakyat yang kat bawah ni nak juga mengadu dan beri pendapat secara direct dan bersemuka dengan
    pembawa wadah perjuangan umno dan kerajaan BN.

    SAYA CABAR AHLI UMNO TEGURLAH
    endon,myanmar,nepal, india import dan bangladesh YANG PAKAI BAJU UMNO SEMASA DIAORANG BUAT KERJA car wash,potong rumput, landskap,dan kerja restoran mamak.
    itu mungkin akan dipandang nagetif rakyat@orang awam.
    kesian kepada mereka. mungkin disuruh pakai oleh bos mereka, pihak berkuasa ‘goyang” kalau orang pakai baju BN ni.

    ANWAR LIWAT……………iyeee betul !!
    betul-betul tipu punya….kata pak cik yang jual air kelapa tepi jalan tu..

    mula mula hari tu aku percaya juga ANWAR ni
    kaki liwat..
    tapi apabila budak pas & pkr buat penerangan dan edar risalah kat pasar malam, ada gambar sdr saiful
    bersama
    1) azalina (menteri sukan )
    2) shahril ( menteri ?? )
    3) setiusaha khas najib
    4) mustapa ( menteri??)

    terpikir juga aku…
    biar betul sdr saiful ni….

    tapi tak apa lah yang penting semua bersabar..
    semua itu akan hilang diingatan masing masing
    seperti hilangnya isu
    1) adik sharlinie
    2) altantunya
    3) dr mahadhir keluar umno.
    4) J.J @ jay-jay ??????…….

    peon ampang

  54. astora jabatt

    Abang buah,

    betul la kata si hambaAllah tu..ikut cara nabi..cara nabi tu kan sunnah..lu pasti ke lu x masuk neraka..hebat..hehe..

  55. AbangTuah

    astora jabatklon…

    Nabi s.a.w tak pernah memakihamun, mencerca, mengkeji mengaibkan insan lain..itu Tok lebai2 tak ikut…itu yang pertama-tamanya perlu dijadikan ikutan iaitu tingkah laku Nabi…faham..awak ni lulusan agama apa majusi ke tak faham langsung…tentang agama ni.

  56. astora jabatt

    abang buah,

    haha..si hambaAllah tu xde pun maki hamun lu..dia ingatkan org2 kat sini jer supaya ikut cara nabi (sunnah nabi)..xkan terasa kot..hehehe..sapa yg tak faham langsung ni.gua ke lu..anyway gua bukan majusi..

  57. ikankecil

    akum….
    kepada penyokong2 penyamun PKR x payah la bangga sgt dgn pemimpin mike sume 2……aku tgk ape pown xde….xabeh2 wat cite sedih….konon2 nk bela nsb melayu….cit nsb sendiri pown x terbela…mcm ni nk lantik jd PM….taksub sgt nk pegang negara ni np????dlu ms dlm kerajaan berie2 nk jual negara……wlupun ms 2 aku msih agi setahun jagung tp aku tau si penyamun 2 ade agenda len…..sudah2 la penyamun PKR oiii renti2 kan le wat keje yg x de paedah ni…orang kampung korg bole la labon….klu btul pemimpin korg 2 sentiasa betul kenapa nk menyorok mcm bangla kt kedutaan negara len????kenapa bla nk diambil dna xnk????knp takot ble disuruh bersumpah????klu x bersalah mengapa takut?????berani kerana benar takut kerana dah sah2 salah…..

    ah lu pikir la sendiri……..

    ikankecil berenang bebas…..

    akum….

  58. AbangTuah

    astora jabattklon…

    Ehhh..ingatkan Majusi yg sembah matahari tu..nama tu pelik sangat…

  59. astora jabatt

    aku sembah Allah jer.x pernah pulak sembah matahari..tapi klu ada org samakan Allah dgn matahari kira dasyat tuu..nauzubillah..

  60. rakyat

    salam..akusekadar pemerhati sahaja..

    kalian boleh bersuara pendapat dan pegangan tentang politik..tapi saudara kene sedar..yang kita sedang bergaduh sesama islam bagi menegakkan ideologi masing2.

    beringat jelaa…

  61. AbangTuah

    astora jabat…

    Hang berani test aku… sekarang aku sedang test hang pula…hang sedang diuji….kalau masih tak tahu hang ni memang lebai temberang..keh..keh..keh..phuii

  62. ikankecil

    akum astoradatanglagi….

    mike ni kenape la otak ltak tang mana????
    mike tau ape perbezaan lembu dgn manusia????pikir2kan la….
    jgn tulis ikot sdp je………..
    pakai otak tau x…..

    UMNO tetap dihati…
    ikankecil berenang bebas…
    akum…

  63. AbangTuah

    Salam ikankecil…

    Terima kasih, back-up AbangTuah amat hargai…

  64. silverstone

    kronologi:
    kenapa BN Kalah 5 negeri..
    1. Rakyat Muak, cerita kate kdnk paling tinggi dalam sejarah, tapi hasilnya langsung tak terasa. ekonomi makin teruk. duit makin tak cukup. zaman Tun dulu poket rasa lapang boleh bebas sikit. sekarang tak lagi.

    baru2 ni aku terbaca satu artikel kat sokkaba, petronas dinobatkan kampeni ke 8 paling untung di dunia, dam paling untung di asia mengalahkan TOYOTA Motors (fakta : forbes)

    Persoalannya, kalau untung kenapa perlu naik harga? Petronas adalah milik rakyat. Ditubuhkan oleh kerajaan utk menguruskan hasilbumi Malaysia. Malaysia adalah milik rakyat. Rakyat Malaysia adalah pemegang saham keatas keuntungan semua perniagaan kerajaan. tapi kenapa kerajaan hanya pulangkan beban? dimana untungnya?

    Apa perlunya rebat? Pemulangan rebat adalah sangat tidak adil dan tidak professional. Rebat adalah sama utk setiap pemilik kenderaan, yang pakai kereta hari2 mahupun yang hanya jalan setahun sekali!!! mana mungkin penggunaannya sama?

    contoh:
    ali pakai kereta sekali sebulan, penggunaan adalah rm 600 sebulan, rebat = +- 600 maka kerajaan telah memberi ali wang utk jalan2. Ali langsung tidak terjejas.

    abu ialah jurujual. penggunaan petrol sebelum kenaikan = RM 500 sebulan. selepas kenaikan = 500 + 41% = RM 705, pertambahan RM 205. tambahan penggunaan setahun = rm 2640 – 600 (rebat) = RM 2040!!!
    Jelas timbul ketidak adilan. sepatutnya subidi diberi keatas berapa liter petrol yang diguna seperti yang diamalkan sebelum ini.

    cukup dulu.. renung2kan, selamat beramal!

  65. astora jabatt

    buah, buah..apa yg aku xtau tu.kau x tanya pun..uji la buah oi..apa sgt la ujian manusia ni..hahaha

    ikan kecil, apa yg aku tulis ikut sedap tu..cuba bgtau sikit..

  66. astora jabatt

    klu ada org nak tuduh aku majusi ke munafiq ke kapir ke terpulang.mungkin dia rasa dia lebih mengetahui..kot? hehe..

    “aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah, dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah.”

  67. AbangTuah

    Salam..
    Keh..keh..keh..tak habis-habis..modal orang PAS ni…sampai nak mengucap..keh..keh..sian…sian…

    Oklah astora kau ni dah kompom islam bukan majusi jadi aku janji tak panggil kau majusi lagi ok…maaf ya.

    Ujian tu tetap ada awak kena kajilah…

  68. astora jabatt

    buah, buah..

    memang org islam kena mengucap pun tiap2 hari..
    keh keh keh..kesian..mcm ni punya org pun ada…

  69. Apai Ngelai

    Salam semua,

    AbangTuah, skarang ni kita kene tunggu je lah rasa-rasanya teknologi minyak hydrofuel tu mungkin boleh jadi terlambat untuk dijadikankan pengganti bahanapi baru. Yelah, dikatakan Kerajaan telah mengarahkan Proton untuk mengeluarkan kereta elektrik paling lewat pun tahun depan.

    Mungkin Kuntakinte boleh simpan dulu MPV dia jangan jual dulu – rugi. Tahun depan boleh angkat satu yang guna bateri punya. Kos dia pun baru sekitar 20sen/km. Satu kali charge boleh guna 36 jam, jalan boleh sampai lebih kurang 320 kilometer. Lagi satu.. mana tau model tu iras-iras Lotus…kan?

  70. ikanmas

    Akum..

    Saya seorang siswi dan saya tak menyokong mana-mana parti. Saya dah kaji ulasan AbangTuah dan kuntakinte banyak rationalnya. Astora awak ni nampak macam suka buat kacau dan provokasi sahaja. Nasihat saya jika hendak mengutarakan pendapat gunalah otak dan ada kena ada rationalnya.

    Hidup Tuah dan kuntakinte…

  71. ikankecil

    akum ikanmas….
    bro kuntakinte,mamak aji abg tuah mmg hebat…
    fikiran mereka rasional…
    mereka mesti dari golongan2 yg hebat….
    truskan sokongan anda….sy jg seorang siswa….siswa yg cintakan bangsa dan tanah air saya….

    ikankecil berenang bebas….

    wasalam..

  72. AbangTuah

    Salam..ikankecil dan ikanmas

    AbangTuah ucapkan setinggi terima kasih diatas penghargaan saudara dan saudari. AbangTuah bukan apa…cuma terpanggil untuk mempertahankan bangsa dan negara tercinta ini.

    Teruskan dengan usaha murni kalian.

  73. AbangTuah

    Salam Apai Ngelai..

    Betul tu, kawan lihat di TV…modelnya cantik…harap2 ada keluaran jenis Salon…jenis Sport ni untuk orang muda sesuailah.

    Dengan cerita bulan depan syarikat HYDROFUEL INDUSTRIES akan pasarkan kit hydrofuel keseluruh negara..iaitu kira-kira 300,000 sebulan.

    Mungkin bermula bulan depan kita boleh pasang diWorksyop kereta seluruh negara…RM1,300.00 untuk enjin kaburator dan RM2,300.00 untuk enjin injektion.

    Posting terbaru Apai Ngelai berkaitan ‘Islam DiPijak2’ tu bestla..

    Wasalam…

  74. astora jabatt

    ikanmas,

    biasa la tu bila org cakap benda yg betul,mesti ada org lain kata provokasi.terasa kot…mengucap pun org lain nak sindir2.padahal dlm semayang pun ada mengucap.suruhan tuhan kan..x payah pakai otak pun tau…hehee

  75. ikanmas

    Akum,

    Bnar apa yg sdr ikankecil kata, saya lihat dah lama mereka mempertahankan Pemudaenggang Web nie…Saya sungguh kagum dgn semangat kental mereka.

    Teruskan kuntakinte/Mamak aji/Tuah/Mok dan yg lain-lain.

  76. kuntakinte

    Salam, sedara apai ngelai, tul ngak, boleh le teman fikir blk nasihat apai ngelai untuk tolak MPV ambil kancil, he..he…, teman bukan apa anak lelaki teman tu gemar drive MPV mak dia, maklum le orang muda dia nak pergi ngayat mak we dia le tu, tu yang kena ek sikit tu, tapi mak dia yang parah kah..kah.. anak punya pasal apa pun mak nya bagi, kita dulu tak merasa cara hidup sekarang, nak beli basikal pun bapak kita tak mampu, teman dihantar dik bapak teman ke sekolah rendah dulu pakai basikal palang (basikal org jantan) teman duduk le depan atas palang, macam org perempuan dulu2 kalau naik basikal dan motor, gitu le, teringat zaman kanak2.

    Abangtuah, apai ngelai wah kita dah ada sahabat belia dan student U yang turut tertarik dgn webblog ni, tahniah le pada semua yang cukup komited dan berfikiran rasional, kena je gaya nya nick name nya ikan kecil dan Ikanmas seekor jantan kut, dan seekor lagi betina, tahniah lah si ikan kecil dan ikan mas kuntakinte respect perjuangan sedara semua. si ikan kecil dan ikan mas tu pandai juga abangtuah jerk kita cukup2 mana diorang belajar ye, U mana dia dpt ilmu jerk tu, tapi tak apa jerk kerana benar!!!

    Teman setuju cakap ikanmas , si astora jabatt tu dihujung nya ada dua ‘t’ tu nunjukkan klon je nak memburukkan astora yang ori tu, dulu astora ni pantang di sebut namanya di depan puak2 PAS, astora yg klon ni provokasi lebih, idea tak ada, isi kosong, otak serabut memang begitu tingkahnya. tapi okey abangtuah yg hebat tu dah brainwash dah otak dia tu, nak lawan cerita agama dgn abangtuah sori le brother, abangtuah tu keturunan johor hebat tau… itu belum mamak haji campur lagi, belum apai ngelai ngamuk lagi…hai tah le si astora jabattum.

  77. astora jabatt

    hehehe..riak nampak..yelah,org umno ni kan org kuat agama.tu yg ramai ulama’ yg kena gam ngan depa tu..

    astora jabat yg ori tu apasal ramai sgt ulama’ dan mufti yg sanggah dia.even yg bukan ahli pas pun sanggah kenyataan dia..rasanya korg pun tau kan..hehe

    kelakar jugak kau ni kuntakinte yer..kau xnak mengamuk? 🙂

  78. kuntakinte

    Salam, kah..kah..kah… abangtuah dah terpacul astora jabatt yg seekor ni klon sebenarnya… kau nak ubah isu ke astora ori tu apa plak…yang minat sangat pakai nick name astora jabatt tu sapa agak nya? beruk ke…, dah tu nak sondol dan sodom pulak isu si astora ori, haii…hai…. lawak betul si astora klon ni, betul2 kau ni serabut kepala hotak dan jumud….hipokrit lagi, eh..eh apa ke bahasa arab yg bersamaan dengan hipokrit…munafik ke.. ye kut…. kesian aku nengok kau ni, bawak – bawak lah ambil air penawar harun din tu.

  79. ikankecil

    akum…..
    aduhai abg astoradtglagi oiiii….
    len kali bina identiti sendiri jgn jd klon org len…..
    npk sgt x yakin dgn diri sendiri….bwk2 la bertaubat yop oiii…..slaloo klu yg ori pown x betul klon apetah lagi….mau idong kat tengkuk mate ade 1…..hahahha…….

    ikankecil suka berenang bebas….lalalala…

    wasalam..

  80. Salam,
    terkejut juga mamak tengok nama Astora itu!!!.Rupanya klon….kuntakinte…tulisan pun suber dari klon UMNO yang kecewa kerana tak dapat habuan dari koridor kot?!!!.Kesian dengan klon-klon kita yang kecewa ini se di kedai kopi dan restoren-restoren mamak di Tanjung ini…cuma yang untung dari golongan ini yang sembang dan kutuk kerajaan ini ,adalah mamak yang jual teh tarik,kerana setiap kali order teh tarik sampai lima cawan seorang.Orang yang tumpang dengar cerita macam astora ini pun untung juga kerana ‘Teh Tarik Free untuk yang mendengar itu!.makin ramailah kumpul untuk mendengar ceritanya,kerana Teh tarik dan roti canai on-the house!!.Bill kena bayar juga …tapi selalunya kuntakinte,Kalau kamu dapat lihat si tukang cerita punya muka masa nak bayar bill….. sedih dan pilu kerana sepatutnya orang cakap berbiuh mulut itu yang untung kerana yang mendengar kena bayar!.Bayar itu pun gunakan cara sistematik buka kain serban kat lantai!.Kononya wang untuk amal jariah tapi collection nak bayar penceramah jemputan kononya sedekah..apa penceramah itu cacat ke?!.Hari-hari cakap pasai akhirat, kereta tak ada air-cond cancel ceramah kerana tak boleh jalan jauh kerana panas!.Kadangkala Mamak fikir pegawai income tax perlu periksa akaun mereka yang buat ceramah itu berapa kah purata pendapatan tahunan mereka, tak adil pegawai incometax selalu datang minum teh tarik sambil check sales mamak nasi kandar yang pakai merc latest!!!he..hee!.Wassalam.

  81. anwar ibrahim

    kenapa la org2 umno sumer dungu2 mcm lembu…….sumer makan duit rakyat jer kije jer.

  82. AbangTuah

    Salam sahabat semua..

    Anuar Ibrahim sendiri yang terpaksa turun padang..kahkahkah…tapi aku tak rasa ni ori…

  83. anwar ibrahim

    dulu aku pun org umno……tapi aku kena buang.sebab org2 umno takut yg aku akan bocoq kan rahsia2 depa suma….terutama si ‘Mamak’ mahathir tuh.

  84. anwar ibrahim

    hidup PKR……..hiduo PR…..pegi jahanam khairy jamaludin…..

  85. AbangTuah

    Salam…

    Kalau awak ni ori Anuar..bagi tarikh bila Khairi hantar pasport awak tu..

  86. Apai Ngelai

    Salam abangTuah,

    Kawan teggezut juge bila tengok AnuarIbrahim boley sesat masuk kat blog ni? AnuarIbrahim cara pidatonya paling power pernah kite dengar. Tapi yang ni buat kite sangsi lak, pasal dia punya cakap tu… senang masuk gaung. keh keh keh..

  87. Salam apai,
    Ini anwar Ibrahim junior..kan anwar ini ramai gundek dulu…ini salah satu daripada anak @#%#& anwar ibrahim..he..he..padan muka kau!cuba curi nama orang!.

  88. salam mamak pedukang…
    mamak ni boleh tahan jugak mulut hang,cam ni makbapak mamak tonkang ajaq kot.dok india elok2,mai malaysia mulut cam @#$%^&*.aku pun rasa ngak hang ni mamak pedukang anak @#%*& samy vellu kat india pa ka…

  89. salam mamak pedukang….
    @#$#%^&*&^%$#@$**^%$#!

  90. AbangTuah

    Salam..

    PKR penang apa ni..itu aje yang boleh tulis..???

    Kawan nak tergelak..kawan masuk ke weblog PAS dan PKR..kawan belasah…tapi semua komen kawan tak dapat laluan. Kawan cuba tukar nama dan tulis puji-puji sikit..ehhh dapat laluan pula. Apa ni awak semua takut pada kita orang ke…???

    Kawan rasa kita orang ni dah famous..nick name dah kena trademark..kahkahkha..

  91. roslina

    ala anwar tu entah apa-apa entah, orang macam dia tu bila duk dalam umno, senyap mulut, tapi bila kena buang, melatah mengalakan beruk, malaysia dah tak aman lagi, sedih tau, bukan kita tak maju, apa kita nak ada, masjid merata-rata, jalan pun ok, kalau nak semua subsidi baik kau jadi peminta sedekah. dulu anwar keja dengan kerajaan juga, tak nampak ke rasuah ni, tapi senyap juga.anwar pun makan yang haram juga masa keja dengan umno sebab dia tgk je orang buat salah tapi bila dah macam ni kena buang semua orang nampak salah, agaknya bila dia nak mati ye

  92. AbangTuah

    Salam roslina.

    Elok juga saudari menukilkan sepatah dua kata demi mempertahankan kedudukan keamanan dan keselisaan hidup yang kita sedang nikmati ini. Tapi masalahnya bukan semua yang berpendapat sebagaimana saudari. Ramai yang berpendapat bahawa pemerintahan perlu dijatuhkan..tetapi mereka lupa sekiranya kerajaan yang baru gagal maka akibatnya amat buruk kerana kita tidak mungkin akan dapat balik hak-hak Melayu dan Islam yang terlepas itu.

  93. PKR Penang

    SALAM RAMADHAN & SELAMAT MENYAMBUT AIDIL FITRI YANG BAKAL MENJELMA

  94. Salam Ramadhan & Salam Aidilfitri buat rakan2 seperjuangan..Allahuakbar!!!!

    Weh PKR Penang..sesedap lemon ja hang masuk blog nie pastu maki hamun geng2 aku especially Mamak Penang..baru aku cuti rehat sehari dah kontroversi nama hang no..hang tu kira untung tau kami tak tapis tulisan hang yang ntahapahapantah tu..kira kami nie lebih tulus dan telus daripada “pojaan hati” hang si anwar & DAP dia tu..kalau blog nie moderator dia pro-PR memang tak merasa la nak tengok post kami..awal2 dah buang..

    Putera baca jek PKR Penang punya komen..dari ngutuk UMNO..sampai ke tuduh Najib bomkan orang..last2 provoke Mamak & Abg Tuah..ewah2..sedap betul buat fitnah bulan posa nie yer..dah tak tau hukum gamaknya..tak pun PKR Penang nie kafir harbi..kalau kafir harbi tak payah jawab salam Putera tadi la no..

    Mana PKR Penang tau kalau Najib jadi PM abih semua orang dia akan bom bila mati..rasanya puak DAP yang hangpa dok jolat pungkoq tiap2 hari tu ja yang bakar mayat orang mati..orang Islam tetap akan ditanam jasad walau kurang tanah mcmana sekalipun..tak payah nak kata Tun Mahathir tu mamak tongkang ke hapa..sebab kaum mamak nie sumbangan dia amat besar terutama kat Penang nu..hang ingat kalau depa tak meniaga nasi kandar, restoran, kain baju, minyak wangi, jeruk pala sapa nak p Penang tu tambahkan pelaburan??? Setiap duit yang masuk ke dalam Penang tu akan diuruskan oleh kerajaan negeri yang bijak (DAP aku tak tau) untuk membangunkan negeri..dan kalau hang nak kutuk golongan mamak, terutama Tun M, aku rasa hang patut malu nak pakai kereta proton..dan jugak hang tak payah nak guna jambatan pulau pinang nak mai ke tanah besaq!!! hang berenang lagi baguih sebab orang mcm hang nie layaknya bagi makan jerung ja..tu pun kalau depa lalu la..tapi selalunya jerung tak tolak “bangkai”!!!

    Kalau nak kutuk UMNO pun tengok2 la sejarah belakang nie..sapa yang tuntut kemerdekaan Tanah Melayu? Sapa yang untuk dibela nasib Melayu..tubuhkan DEB yang anwar sukahati mak bapak dia nak hapuskan tu (sebab dah jadi balaci cina)..sapa yang pertahankan kedaulatan Raja2 Melayu dan bangsa Melayu serta agama Islam dalam pelembagaan parti?? Sapa yang tubuhkan UiTM dari Institut Latihan Rida untuk membela nasib Melayu? sapa yang rancang penubuhan Felda & Felcra untuk ekonomi orang Melayu..aku rasa hang memang pembohong besaq kalau hang nak nafikan yang itu semua adalah idea UMNO & BN…silap2 hang & adik beradik hang pun belajaq kat sekolah kerajaan..dapat biasiswa atau subsidi kerajaan tapi pastu melawan kerajaan..macam anjing yang tersepit!!!

    Hang ingat kalau anwar jadi PM dia akan peduli semua tu? dia akan bela bangsa cina terutama DAP sebab depa nie tunjang politik dia sekarang..orang melayu berapa kerat ja yang sokong PKR sekarang kecuali mangkaq2 mcm hang nie..majoriti akan sokong UMNO @ PAS..yang terasnya Islam..bukan PKR yang terasnya dendam & perjuangan nak bebaskan seorang individu yang bukan maksum sifatnya..lagipun aku rasa hang patut cermin diri hang balik..PKR nie serpihan UMNO..kalau ditakdirkan anwar tak dibuang UMNO, PKR nie tak kan wujud..jadi hangpa wujud sebab nak perjuangkan anwar saja..itu matlamat perjuangan hangpa yang sah2 kena kencing dengan dia..tapi aki nak tanya, kalau anwar mati nanti, hangpa nak berjuang untuk keadilan sapa???? masa tu baru hangpa akan sedaq yang hangpa nie “tisu jamban” DAP saja..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s