Anwar letak syarat utk DNA beliau diambil

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta polis membuktikan empat fakta yang kukuh sebelum membenarkan DNA beliau diambil.

“Bukti pertama, siapa rogol siapa, saya sakit pinggang, budak universiti (bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan) kuat.

“Bukti kedua, di mana (berlakunya kejadian), ketiga tempat mana dan keempat di mana saksi,” katanya.

Polis sedang menyiasat aduan terhadap Anwar yang dibuat oleh bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan, mendakwa diliwat oleh ketua umum PKR pada 26 Jun lalu.

Anwar enggan memberi contoh baru DNA beliau kerana bimbang ia akan dimanipulasi seperti yang didakwanya pernah berlaku 10 tahun yang lalu ketika perbicaraan kes pertamanya pada 1999.

Lagi pula, kata mantan timbalan perdana menteri itu, DNA beliau telahpun diambil untuk kes tersebut.

ketika menyampaikan ceramah politik di Cheng, Melaka malam ini, Bernama melaporkan Anwar berkata, sekiranya empat bukti kukuh itu dikemukakan, beliau bersedia untuk diambil darah.

‘Beralas simen’

Bagaimanapun, bekas Timbalan Perdana Menteri itu mempertahankan tindakannya untuk tidak menjalani ujian DNA dengan mendakwa DNA hanya “corrobotive evidence” (bukti yang memberi pengesahan).

“Saya bukan tak boleh bagi darah, darah saya dulu telah diambil…ingat,” katanya bahawa sampel DNA beliau pernah dibawa ke mahkamah.

Beliau merujuk kepada kes tuduhan liwat pertama yang pernah dikemukakan ke atasnya 10 tahun lepas.

Anwar juga menuduh polis telah bertindak melampau ketika menahannya pada Rabu lalu seolah-olah beliau “Osama Laden” .

“Saya telah “diiringi” oleh berpuluh-puluh motosikal besar anggota polis ketika saya dibawa ke Ibu Pejabat Polis (IPK) Kuala Lumpur, apa kesalahan saya,” katanya.

Katanya semasa di lokap pula, beliau hanya beralaskan simen untuk beliau merehatkan diri. – sumber malaysiakini

nota: hampir semua tindakan yang dicadangkan oleh pihak berkuasa dan pihak lain semua diletakkan dengan syarat. sekiranya ramai berpendapat strategi kes liwat ini merupakan strategi licik kerajaan terhadap anwar….bagi penulis lagi licik permainan politik anwar. pada penulis kes liwat ini adalah sama dengan kes liwat dan seks luar tabii yang dilakukan oleh orang lain tetapi kes anwar ini mendapat liputan yang sangat meluas dari pihak media. saya sarankan agar anwar dapat memberi kerjasama kepada pihak berkuasa supaya kes liwat ini dapat diselesaikan dengan segera. Alasan tidur berlantaikan simen menjadikan beliau sakit pinggang adalah satu alasan yang sepatutnya tidak harus digembar-gemburkan. Ini kerana sememangnya orang yang ditahan di dalam lokap, tidak diberi sebarang keistimewaan semasa berada di dalam tahanan. Siapa anwar ibrahim untuk diberi layanan istimewa semasa di tahan reman. apa beza beliau dengan orang lain yang ditahan reman juga? adilkah sekiranya beliau diberi tilam untuk tidur di dalam tahanan sedangkan tahanan lain tetap tidur di atas lantai?

29 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

29 responses to “Anwar letak syarat utk DNA beliau diambil

  1. kamikaze

    memangla kena letak byk syarat pasal lahanat ni takut nak berdepan dgn mahkamah dunia..dah taji pungkoq org pandai plak takut…pastu p jaja sana sini polis jahat, kerajaan jahat..semoga ALLAH trn kan bala ke atas diri “munafik” ini…

  2. sadleking

    Apa yang nak ditakutkan? Kalau betul tak buat sepatutnya anwar bagi darah untuk sampel DNA tapi semua dia kata fabrication. Kalau against dia dia akan kata fabrication tapi kalau dia yang buat tuduhan semuanya dia kata benar ada bukti. Lucu la anwar ni. Hanya pengecut sahaja atau yang taku dengan bayang sendiri akan bersikap begini. Malangnya…sungguh malang penyokongnya buta…

  3. mankok lu kamikaze

    kamikaze ba**….

  4. abdul aziz

    Buntut yang konon kena liwat dah banyak kali. kenapa dulu tak repot, agak sedap buntut kena taji. Kali akhir dia tak boleh tahjan kerana kononnya dia dipaksa.

    Orang bodoh dan memang hati jahat aje yang percaya. Masa kena paku takkanlah tak elak.

    Inilah dia jenis melayu UMNO, mengaku Islam Hadhari tapi bijak buat fitnah, rasuah, merompak wang rakyat. Nanti masa bicara guna Hakim sial Gula Hack dan Wahab bodoh agar niat syaitan yang menyerupai manusia berjaya. Engkau akan terima laknat Allah. Yang pelik kapir tak pernah buat tapi Islam Hadhari tak ada keje lain buat fitnah. Hancurlah hendaknya UMNO.

  5. hampeh

    memang jenis depa tu mangkuk

  6. Wirawaja

    Apa kata kalau saudara mara kita kena liwat atau rogol dan orang yang dituduh tak mahu beri kerjasama, banyak sangat syarat bila nak minta buat DNA. Agaknya kalau kena batang hidung sendiri macamana?

  7. wira

    Kepada mangkuk lu….. lu lagi mangkuk.
    Kepada abdul aziz, lu dah menuduh dan memfitnah. kalau kata-kata lu tu betul harap Allah akan merahmathi engkau tapi kalau sebaliknya terimalah lah pembalasan dariNya. Mungkin tak kena pada engkau tapi pada pada keluarga engkau atau sedara mara engkau. sekian

  8. wira

    Mangkuk lu…. tak kanlah tulis tu je. tak de isi yang bernas ke. kalau macam tu beruk yang aku ajopun boleh kata kat kau lebih dari tu.

  9. wirahampeh

    wirahampeh ni..ko org buta hati ke ape…
    ko pk logik la..senang2 nak bg DNA test kalau 1st time jadi tak ape ni dh 2nd time..budak yg mengaku diliwat tu..ko tahu ke dia punya sejarah…budak tu gila kuasa..kalau nak repot nape tak p balai trus,nape p jumpa najib dulu..apa la punya wirahampeh..yg tu pn tak tahu pk…..
    Wassalam

  10. gorgom

    yang duk kata-mengata ni apsal?dah tahu dan jelas sangat sapa yang salah kenapa mesti kita duk caci mencaci…muhasabah la diri,jadilah manusia yang taat dan patuh kepadaNya…InsyaAllah kebenaran akan terserlah dan muncul juga.Allahuakbar!!!!

  11. wira

    wirahampeh….
    kau pk logik le, kalau betul tak buat bagi je lah, kalau tak buat tak kan sangkut punya. Kau kenal ke budak tu? Aku tak kenal. Tapi aku kenal org yang dikata meliwat dia. Org itu bapak segala rasuah. Dulu semasa merebut jawatan dalam timbalan presiden umno, cawangan tempat aku salah satu cawangan yang mencalonkan Allahyarham Tun Gaffar Baba. Beberapa hari selepas tu orang ni (bapak rasuah) ni datang ke tempat aku mengugut dan merasuah semua ajk agar membatalkan mesyarat terdahulu dan membuat mesyuarat yang baru dan memcalonkan dia sebagai timbalan presiden. ini cerita yang aku dapat dari bapa aku yang pergi kemesyuarat tersebut. Aku pada masa itu baru belasan tahun.Yang tuduhan meliwat aku tak tau dia buat atau tidak tapi tang rasuah tu aku tau dia buat dan dia memang gila kuasa. Fikir-fikirkanlah agar kau tidak menyokong orang yang salah.

  12. liwat..
    dulu kat ijok, khalid ibrahim m.b selangor depa kata dia jahat, rasuah,kroni anwar, main bontot..

    tapi sekarang ni lepas pilihanraya..
    yang tuduh tu “cium molot” dng MB.

    sekarang anwar sontot saiful….

    apa itu liwat ??
    liwat ialah memasukkan zakar kedalam dubur
    dengan adanya bantuan pelincir air mazi dan minyak pelincir.

    sementara air mazi anwar nak keluar atau anwar
    sedang membuka penutup minyak botol minyak pelincir dlm jangka waktu 30 saat atau lebih, bolehlah sdr saiful
    1) jerit….help-help..tolonggg……..
    2) terajang saja zakar anwar tu..
    3) terajang saja pinggang anwar tu..pinggang anwar baru dibedah kat jerman dulu.
    4) lari ke balkoni dan jerit kuat kuat, supaya pak gurd atau jiran dengar.

    tapi……..semuanya kelu…
    aku pun tak tahulah sama ada sdr saiful dah
    siapkan minyak pelincir di duburnya.
    dan anwar londeh saya seluar, terus masuk kedubur sdr saiful, semuanya begitu mudah
    seperti laporan sdr saiful kpd pihak polis…

    sehingga kini laporan report sdr saiful kpd polis tidak dikeluarkan kepada umum hatta pihak peguam anwar. walhal report spt itu, makcik yg jual goreng pisang boleh dapatkan dng bayaran rm 2.
    rilek la….tak kan nak adjust kot.

    semuanya menjadi misteri…..
    spt kemasukan pas,pkr dan dap kedalam
    ahli majlis pbt
    glc
    ceo
    dan anak syarikat negeri selangor.

    yang tersebar diakhbar 3 orang.
    yang masuk 3000 orang.
    he he….

  13. Kuntakinte

    Salam, sahabat2 teman heran le kenapa kita terlalu emosional dengan kes yang satu ni, Wan Azizah dengan si Nurul tu pun tak apa hal sangat kes ni. ini pun bukannya kes terpencil banyak kes dah berlaku dengan berbagai2 latar belakang dan profesion kenapa kena yang satu ni kita nak kelam kabut.

    kedua2 pihak mempunyai hak dan kebebasan untuk mempertahankan diri didalam proses perundangan, biar lah mereka sendiri yang tanggung, kita tak ada hak nak menghukum sesiapa lagi, biar yang menuduh, tertuduh, Polis dan mahkamah jalankan kerja masing2, itu pun kita risau apa si anwar tu pecah rekod lantik 8 orang lawyer untuk pertahankan dia, yang kita nak kelam kabut pasal apa.

    Tidak kah kita takut, kalau kita duk sedap tuduh menuduh akan mendatangkan dosa, dosa pada Allah S.W.T kita boleh mohon keampunan 7 bertaubat TETAPI dosa dengan individu sempat ke bila nyawa kita tinggal di halkum kita nak minta ampun dengan individu tersebut, bawa bertenang kita biar proses perundangan yang menentukan, teman pun kenal si anwar tu dan si anwar tu pun kenal teman, teman kenal mangsa dia yang dulu, teman tahu cerita dulu betul atau tidak, dah banyak kali teman maklumkan dalam laman ini.

    Muhasabah diri kita masing2, kita semua manusia biasa, tiada istimewa nya kita.

    Biar Polis menjalankan kerja mereka mengikut kuasa yang ada pada mereka.

  14. AbangTuah

    Salam Brokuntakinte…

    Hai lama menghilang…pembaca Weblog ni dah rindu nak baca tulisan bro yang bersahaja dan sehebat landaan ombak tsunami…sapu bersih…

    Entahla bro..fasal apa bila sangkut kes Anuar ni ramai sangat yang minat nak membela ya…kawan pun berpendapat, kes dah ada ditangan polis dan mahkamah jadi biarkan lah mereka jalankan tugas masing-masing.

    Kadang-kadang sian juga kat adek saiful tu…hari-hari kena hentam dan fitnah…sampai tunang dia yang tak bersalah pun dicemuh, dicaci…apalah kena dengan masyarakat sekarang ni agaknya…dah lupa pada dosa.

  15. ASSALAMUALAIKUM SEMUA..

    betul ler tu kalau dicampur semuanya jadi ABDUL AZIZI MANGKUK HAYUN, yang hang dok support tu apasal macam ada pengalaman jer.. biarler dia buat kerja dia hang jangan nak sibuk ler .. tapi susah juga kalau dah specis ni memang payah ,,depa dah syok kat situ .. tua bangka ka kat situ juga ndaknya

    aziz nama dah cukup baik tapi hati busuk .. pasal apa pulak yang dok hina UMNO pulak.. aku nak bagi tau hang pi jolok balik pak mak hang punya tekak bagi keluar balik pun tak boleh tau ..hang tu kira hidup sekarang patut syukur ler .. hang lahir pun masa UMNO dok memerintah dengan AMAN adanya bukan la ni tak sedor untong buat huru hara.. ni satu lagi pasal pungkok punya pasal satu malaya kecoh, kalau dia buat patut bagi 15 sebat kat pungkok biak orang tau next time kalau ada specis ni baik jangan dekat sudahler kena pungkok ..kena malu satu malaya.. bagi ingat sikit.. tapi kalau macm hang ni aku rasa payah kerja terkutuk yang nabi tak mengaku umat ni pun hang nak defend.. mesti ada conetion ni .. kut-kut memang specis sama.. kot, yang hang dok bela macam dia betul tak salah tu pasal apa.. biak pi lah dia kalau betul apa mau takut.. selalunya orang takut ler yang buat salah. ini bukan dia je kaum stu geng pulak yang banyak cakap termasuk ler hang.. lepas tu tiba-tiba UMNO pulak yang kena, setahu aku mana ada orang UMNO yang kata dia buat ! tapi orang lain pulak yang melenting .. macam hang ler!

    jangan kira .. apasal lak dia dok komplain .. org lain yang buat kerja tu semua tidok atas simen, dia sapa nak kasi tidok atas katil, habis tu orang lain camna lagi teruk pakai seluar dalam jer dok kongsi lokap lagi. dialer kaki juburan dia lah nak perdana menteri, dialah mau keluarga dia jadi menteri, dia lah nak semua … hang jaga nanti dia cari hang baru tau!

    tak heran jenis specis jenis ni memang susah nak percaya tapi itulah kenyataan nya ..dalam kitab dah disebut.. kaum nabi luth.. nabi ajak naik bahtera pun depa tak hendak..tak heran ler kalau hang semacam jer nak tegakan dia cukup betui. ..

    jangan nak menyibuk hal orang pi tunjuk dulu mana lagi 28 org yang boss hampa kata nak bawak tu nak memerintah negara.. jangan lari tajuk, bukan apa nak tengok juga pemimpin amanah rakyat yang terima rasuah.. nak bentuk KERA JAGAAN yang baru … setakat ni aku pun pelik tak ker hampa nak cerita kerja membela rakyat selain tak habis-habis cerita pasal keluarga , pasal dia dan bukan orang lain …bila pulak nak dengak cerita pasal membangun negara…

    sekupang dua teringat mungkinkah pilihanraya akan datang nanti..ada lambang baru..ganti mata ..kot-kot lambang pungkok kot.. he he he jangan risau bukan pungkok hang lah

  16. saja nak tanya ler … masa main PUNKOK ada letak syarat ke ..agaknyer?

  17. peon ampang

    heee….hee….
    apa cerita sekarang,
    paper dah tak berbunyi pasal liwat..
    dah nampak salah la tu…
    atau tak cukup bukti power…
    anwar raund semalaysia terang kt makcik kg.
    makcik kg percaya dengan fakta yang anwar ceritakan…
    he heeee….
    korang kalau berani duduk la kt kepala pasar malam.
    buka caunter penerangan pasal anwar liwat.
    pasal minyak
    ada berani kaa…
    aku takut hangpa akan diliwat brother pasar malam tu pulak..
    apa apa pun isu liwat dah slow..
    tak ada point @ bukti la tu….
    heeee….
    yahoo……………….anwar menang lagi.
    menawan org kampung. orang kg lagi bijak
    berbicara isu liwat anwar.

    ada gambar saiful dng
    azalina
    shahril
    su tim pm
    mustapha

    pukul habis gua cakap lu…
    terkedu lidah hang pa nak jawab.

    bapa sedara saiful perwatakan lembut.
    pondan ke ???

  18. AbangTuah

    peon ampang…

    Hai..hang ni dok sembang pasar malam je…kawan rasa politik pasar malam ke ??. Apa ke hal kerajaan nak buat road show kat pasar malam,..kan ke TV dan radiokan ada. Anuar nak pergi ke semua pasar malam lantak dia lah…itu aje lah standard dia.

    Hang ni…ketinggalan bas lah..he..he..he…aku ingat hang langsung tak baca paper dan tengok berita TV,…patut kepala bungkuh macam bungkuh nangka kat pasar malam tu…tak berkembang, terbantut…mungkin ada ulat….bukan ke gambar2 tu masa dia menuntut di U dulu…ada lawatan menteri…dan bukan ke gambar tu sebelum dia berangkat ke Filipina sebagai wakil pelajar…semuanya berkaitan Universiti dan persatuan…mana ada kaitan ngan politik. Aku rasa mak-cik2, pak cik hang kat pasar malam pun dah faham..yang hang ashik konpius lagi ni fasal apa…hang ni betui ka pelajaran tinggi ni silap2 hang pun kantui ashik terjerit-jerit main politik pasar malam je…kalau tidak masakan Naive sangat sampaikan apa pun tak tahu. Aku ingat jenis macam hang ni lah yang selalu kena keliru ngan Mat Kencing tu…hang ni kalau finatik-taksub sangat pi beli tali stand-by…besok2 kot2 perlu….urggg.urggr.hergg..ekkhhehh..die.

  19. Kuntakinte

    Salam, abangtuah, tu tempat memang standard diorang, buat ceramah lepas tu penuh le puak2 tu berniaga, harapkan penuh orang kerana ceramah karut diorang je tak confident, buat pasar malam sekali baru orang ramai, macam buat protes minyak le nak harap orang ramai saja2 datang kerana nak protes tak confident, fikir2 buat konsert ha.. sudahnya makan diri dapat ponggong. ha.. ni species macam peon ke biut ampang ni ha… dia ingat standard UMNO macam puak dia ke.. tengging punya species, ni species anai2 ni.kah…kah..

  20. astora jabatt

    btol tu abangtuah..gua klu kena liwat pun mesti jumpa najib pastu bgtau pemberita n nak masuk tv jugak.senang btol nak jumpa najib eh.gua nak jumpe pengarah jab k’jaan pun susah…tapi kes anwar ni gua pelik..apasal k’jaan sungguh2 nak mintak dna anwar padahal dulu dia dah bg masa kes 1998.depa nak letak kat bontot si saiful tu..hehehe..kan anwar kata nak bicara kat mahkamah syariah.acara bersumpah pun nak buat kat mahkamah syariah.apasal x proceed je..

  21. AbangTuah

    astora jabatklon…

    Kawan sebenarnya tak suka nak sentuh kes yang dalam siasatan polis ni…kawan insan yang lemah tak tahu mana benar atau salah hanya kawan serah kepada Tuhan. Tapi satu je kawan nak jawab…DNA dulu tu DNA lama…kalau dibawa masuk mahkamah peguam boleh pusing2 kata ianya tak valid lagi…tu sebab perlu juga yang baru..faham…

  22. astora jabatt

    abangbuah,

    dah tu knape x bagi jer laporan polis si saiful tu..

  23. AbangTuah

    astora jabatklon…

    Mana boleh didedahkan..belum dibicarakanlah…hang ni ngaji pondok ke..keh..keh..keh

  24. astora jabatt

    so bicara la dulu.kecoh2 nak dna pasai apa..baguih la ngaji pondok.dapat gak ilmu..hihuu..

  25. azizz

    apalah kita nak sibuk sibuk sangat dengan si anuar nih. Lupakan dia biar dia dengan dunia dia sendiri. biarkan dia mati beragan .tak ada anuar pun malaysia boleh maju.Apa yang bagus sangat sampai dia boleh arah itu dan ini kat kerajaan.kerajaan pun satu kenapa takut sangat pada anuar .Kalau difikirkan keselamatan negara boleh tergugat tangkap aja dan lenyapkan.Ini termasuklah beberapa orang kominis alaf baru yang sudah masuk kedalam dewan rayat dan dewan negara.Haru haru jangan biarkan perang saraf puak ini meracuni rayaat jelata ,hapuskan mereka macam mana kita lakukan masa dulu.Kena jalankan tugas beri penerangan pada rayaat jangan duduk aja ,benda ini kena buat berterusan .ok

  26. Anti Balun Belakang...

    salam…
    kalau dah dasar penakut takut jerr la jawabnya… Cita2 tinggi sampai nak jd PM… Minta maaf jgn harap… Hadi Awang pun dah pesan dalam Pakatan Rakyat xde sapa jd ketua… DSAI ni jer x tau malu angkat diri nak jd PM… Nak bg DNA pun takut ni nak jd PM… Skarang ni sibuk tagih simpati kat jalanan… Mcm ni la… Kalau saudara Astora Jibat blh tlg sampaikan pesan kat DSAI, den minta dia tlg la bg kerjasama…. selesaikan cpt2 kes ni… kalau x salah jgn taukut… bila kes dah selesai andainya dia x bersalah aku undi parti dia dalam PRU akan datang… So cpt2 la yer…. Aku dah bosan tgk muka dia hari2 kat TV… Rasa rugi jer aku beli TV kalau kes JUB?r dia jer keluar tiap2 hri… X hensem pun kalau tgk… ok adios… Sory… salah sebut plk…. Salam…

  27. astora jabatt

    anti balun belakang,
    gua x kenal pun anwar tu.lu pesan la sendiri..pada pendapatan aku la kan, klu aku jadi anwar,aku pun xkan bagi dna aku sebelum bicara.kang x pasal2 org letak dna aku kat jubur saiful tu.lagipun kes yg dulu pun dah menimbulkan kesangsian..bicara je la dulu.baru adil..

  28. LIPAS

    Bagi saya DNA bukan isu ye, untuk pengetahuan semua Paten profil DNA telah ada dalam simpanan polis untuk kes-kes anuar yang lepas. Paten DNA nie sama je dgn cap jari yang dekat kad pengenalan tak akan berubah walau lama mana pun jika di simpan elok. Kalau dah hilang dari rekod tak tau la pulak. Jadi takde isu lama ke baru ke DNA nie, benda yang tak akan berubah gambar bentuk analisa ye. Jadi kita tunggu padanan gambar slide DNA yang ade kat dubur saiful dengan profil DNA anuar yang ada kat simpanan polis. abis cerita ok

  29. TOK DENGAR

    hang nie semua suka cerita main bantut kan??sikit byk transang jugk kan..mmm tapi cheh ingat sakit giler budak saiful itu ehh..
    tapi kalo anu anuar kecik ..selamat la dier..
    mm naper la anuar itu main je la dengan bini dier..kan sedap!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s