Pak Lah Sudah Jumpa Pemimpin PAS

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengakui hari ini bahawa beliau telah mengadakan pertemuan dengan pemimpin peringkat tertinggi PAS untuk membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan dengan keagamaan.

abdullah ahmad badawi pak lah 110907Beliau yang juga presiden Umno, juga mendedahkan bahawa sebenarnya pertemuan dengan PAS telah diadakan sebanyak tiga kali.

Bagaimanapun, kata beliau, pertemuan dengan pemimpin peringkat tinggi itu tidak disertai Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, demikian menurut laporan Bernama.

“Saya dah ada pertemuan sebenarnya, dan pertemuan ini pada peringkat awal. Tak perlulah saya bagi maklumat yang lain, nanti saudara buat spekulasi yang bukan-bukan.

“Nik Aziz tak ada, itu saya boleh katalah, yang lain tak boleh tanya….(pertemuan) pada peringkat orang yang boleh membuat keputusan,” katanya, seakan memberi gambaran bahawa antara yang terlibat dalam muzakarah itu ialah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Abdullah menyatakan demikian ketika diminta mengulas mengenai muzakarah dengan PAS seperti yang dicadangkan oleh Abdul Hadi menerusi satu wawancara bersama Harakah, lidah rasmi parti itu, minggu lalu.

hadi awang 01Abdul Hadi menerusi wawancara itu menyatakan bahawa PAS berhak mengadakan rundingan bersama UMNO tanpa perlu merujuk dengan mana-mana parti dalam pakatan pembangkang untuk menyampaikan mesej Islam.

Tiada syarat

Mengulas lanjut pertemuan berkenaan, Perdana Menteri berkata antara perkara yang menjadi topik perbincangan ialah kewujudan masalah yang pasti akan timbul sekiranya isu mengenai agama dipolitikkan.

“Kalau hal agama jadi isu politik, ia akan membawa kepada masalah di kalangan orang Islam, itu satu daripada tajuk-tajuknya, ada lagi tajuk yang lain, tak payahlah saya huraikan,” katanya.

Terdahulu, Perdana Menteri merasmikan sambutan Hari Koperasi Negara 2008.

Menjawab soalan sama ada Umno bakal mengenakan syarat-syarat tertentu untuk muzakarah berkenaan dan memikirkan kemungkinan untuk melantik pihak ketiga sebagai pengerusi seperti yang disyorkan oleh Nik Aziz, Abdullah berkata sebarang syarat hanya akan menyusahkan.

“Buat apa kita nak letak syarat, menyusahkan sahaja. Kita bincang dengan ikhlas. Apa juga pandangan-pandangan yang kita fikir wajar, kita bincang, kita bincanglah.

“Biarlah kita pada peringkat ini cakap pada peringkat kita sahaja, belum lagi memikirkan sama ada orang ketiga itu perlu atau tidak,” katanya.

Abdullah juga berkata, pertemuan itu berjaya melahirkan pemuafakatan dan persefahaman yang baik antara kedua-dua pihak. – malaysiakini

nota: Alhamdulillah, semoga muzakarah PAS-UMNO ini dapat memhasilkan satu hasrat iaitu memartabatkan lagi Islam di negara kita. Penulis amat bersetuju sekiranya muzakarah ini diadakan bukanlah hanya berkisarkan kepada politik tetapi skop muzakarah ini diperluaskan ke bidang ekonomi, sosial, pendidikan dan sebagainya. Ini disebabkan umat Islam terutamanya orang melayu itu sendiri tatkala ini sudah berpecah dan tidak bersatu. Penulis percaya ramai kawan-kawan PAS di dalam Pakatan Rakyat sudah tidak senang duduk dengan tindakan UMNO dan PAS utk mula berkompromi. Tidak mustahil PAS akan menjadi salah satu parti komponen BN dan meninggalkan Pakatan Rakyat yang semakin hari semakin meminggirkan kepentingan orang Melayu seterusnya secara tidak langsung meminggirkan kepentingan Islam yang dibawa oleh PAS.
Penulis juga menyeru sekiranya ada dikalangan pembaca yang menjadi ahli PKR supaya meninggalkan PKR dan seterusnya memilih UMNO atau PAS sebagai parti politik anda. Ideologi PKR yang ‘multi-racial’ berteraskan orang Melayu pada awal penubuhannya, kini sudah lupa dengan untuk memperjuangkan hak orang melayu. Ini adalah salah satu faktor kenapa ramai pemimpin tertinggi PKR telah meninggalkan parti tersebut sejurus keluarnya DSAI dari penjara. Ini kerana ideologi -multi-racial- parti bertunjangkan orang melayu mula terhakis sejak DSAI diangkat sebagai penasihat PKR.Lihatlah pada hari ini, apakah inisiatif kerajaan di bawah pimpinan PKR untuk orang Melayu Islam di Selangor???…..Bandingkanlah kelulusan RM100juta ladang babi, pembinaan rumah ibadat bukan islam tanpa had keluasan, dan penambahan dana utk agama bukan Islam dari RM3juta ke satu jumlah yang lebih besar dengan apa yang telah ditawarkan bagi umat Melayu Islam di Selangor?? Langsung tiada satu inisiatif pun di ambil kecuali insiden semasa majlis pecah tanah surau di desa mentari yang cuba dihalang oleh sekumpulan orang bukan Islam.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

One response to “Pak Lah Sudah Jumpa Pemimpin PAS

  1. Kuntakinte

    Salam, teman sambut baik usaha2 yang dilakukan oleh kedua2 pemimpin tertinggi parti, semuga usaha ini akan mengelisahkan bangsa cina dan india agar mereka lebih menghormati akan ketuanan melayu, teman tengok si LGE tu dah tergagap nak bagi komen, dia mula merasakan bahaya nya usaha untuk memperpadukan bangsa melayu kepada bangsa lain di malaysia ini. TAPi dah si nik aziz pulak cari pasal… hai..hai.. betul jugak la kata pepatah bukan senang nak jadi senang dan bukan susah nak jadi susah…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s