Anwar Punca Muzakarah PAS-UMNO di Selangor GAGAL

MOHON maaf kerana lama blog ini tidak dikemaskini. Ini disebabkan saya banyak mendapat jemputan untuk penerangan isu-isu semasa bagi mengukuhkan kembali kedudukan UMNO. Insyaallah, saya akan cuba kemaskini blog ini sekerap mungkin.

Saya tertarik dengan usaha-usaha mengadakan muzakarah UMNO-Pas kali ini.

Mungkin ini akan merealisasikan Impian saya ialah untuk melihat orang Melayu bersatu menjadkan kuasa Melayu itu kuasa yang dapat menentukan masa depan agama, bangsa dan negara.

Kita sedar 60% rakyat negara kita ialah orang Melayu dan bumiputera tetapi ia tidak memberi sebarang makna dalam negara demokrasi seperti negara kita kerana kita telah dipecahkan kepada tiga parti. Orang Melayu berada di dalam UMNO, Pas dan PKR.

Perpecahan Melayu ini bukan sahaja dari segi ideologi politik tetapi telah membarah dalam hati nurani kita. Kita lihat orang Melayu berpecah sehingga kita lupa bahawa dalam Islam kita bersaudara dan menjaga tali persaudaraan merupakan satu kewajipan dalam Islam. Semua ini berlaku kerana politik kebencian yang diamalkan oleh kita, politik fitnah yang amat memalukan pemimpin dan keluarganya. Politik dendam yang mengakari pemikiran kita.

Semua ini telah menyukarkan kita untuk kembali bersatu.

Walaupun begitu saya optimis kita masih ada ruang untuk bersatu walaupun akan mengambil masa yang panjang. Pertamanya kita perlu meleraikan orang Melayu daripada politik kebencian, fitnah dan dendam. Ia perlu bermula di kalangan generasi baru yang melihat majoriti Melayu akan hanya memberi makna jika kita bersatu untuk menentukan jatuh bangunnya agama, bangsa kita.

Saya gembira bila mendengar telah ada perbincangan di antara kepimpinan Melayu dalam UMNO dan Pas. Kegembiraan ini kerana inisiatif ini telah saya mulakan di Selangor sebaik sahaja berakhir Pilihan raya Umum ke 12 yang lalu.

Saya telah mencadangkan agar diadakan satu kerjasama antara Pas dan Barisan Nasional di Selangor.

Saya juga telah membawa pemimpin tertinggi Pas bermuzakarah dengan YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Saya juga mencadangkan agar Pas diberi jawatan Menteri Besar dan Timbalan Menteri Besar serta 4 EXCO. Malahan saya menolak sebarang jawatan bagi mengelakkan dianggap menguasai EXCO yang bakal dibentuk.

Saya lakukan ini kerana percaya bahawa gabungan Pas dan BN akan memastikan kepentingan agama Islam dan orang Melayu tidak akan diperkotak-katikkan. Bagi saya yang penting ialah kepentingan agama Islam dan orang melayu terjaga bukan siapa yang menjadi pemimpin utama.

Malangnya, pengaruh Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Pas, melalui Setiausaha Agungnya, Kamaruddin Jaafar, telah menggagalkan usaha tersebut. Saya yakin selagi Datuk Seri Anwar Ibrahim memainkan peranan penting dalam Pakatan rakyat, muzakarah tersebut tidak akan memberi sebarang kesan.

Datuk Seri Anwar Ibrahim memang tidak mahu Melayu bersatu kerana itulah beliau tubuhkan Pakatan Rakyat yang berjuang atas prinsip kesamarataan, menyamakan taraf agama Islam dengan agama lain, menyamaratakan kedudukan orang Melayu dengan bangsa lain, walaupun memiliki status bumiputera. Sebab itulah Anwar dapat menarik sokongan yang besar daripada golongan ekstremis Cina melalui DAP dan ekstremis India melalui Hindraf.

Cadangan untuk mengadakan muzakarah mengenai agenda Islam dan orang Melayu nampak lebih baik sekarang. Saya percaya Pas sekarang sudah mulai sedar bahawa mereka kian tersisih dalam membicarakan isu Islam dan orang Melayu di negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat. Ini ditambah lagi dengan masalah peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim sekarang ini.

Saya tidak mengimpikan Pas dan UMNO bersatu dalam bentuk fizikal parti atau ideologi politik. Tapi saya mengimpikan kesatuan orang Melayu dalam erti mempertahankan kedudukan dan agenda Islam dan Melayu di negara ini.

Saya impikan biar parti mana pun yang menang pilihan raya, kedudukan agama Islam dan Orang Melayu kekal dan terus dipertahankan. Bukan seperti sekarang ini sudah terdapat “penggadaian” terhadap status quo Islam dan Melayu dalam usaha membeli pengaruh dan sokongan bukan Melayu.

Impian saya ialah suatu hari nanti kita semua dapat melihat YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Tun Dr. Mahathir Mohamad, Datuk Seri Najib Tun Razak, Datuk Nik Aziz Nik Mat, Datin Seri Wan Azizah dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang duduk semeja.

Impian saya juga untuk melihat Melayu kembali menjadi tunjang politik negara yang akan menstabilkan politik tanah air, menjadi kenyataan. Saya berdoa semoga semuanya ini akan dimakbulkan oleh Allah s.w.t.

Biduk berlalu, kiambang bertaut. Bagai aur dan tebing kita bersama. Yang ringan sama kita jinjing, yang berat sama dipikul, hati nyamuk sama dicecah, hati gajah sama dilapah.

sumber blog dr khir toyo
Bangsa ini, bangsa berdaulat kembalikan kedaulatan tersebut.

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

5 responses to “Anwar Punca Muzakarah PAS-UMNO di Selangor GAGAL

  1. ikankecil

    akum…
    anuar mmg punca segala2nya……..
    PKR(PUNCA KEHANCURAN RAKYAT)…
    PAS(PASTI AKAN SESAT)
    DAP(DASAR AKU PENIPU)
    PR(PAKATAN ROMPONG)

  2. imasurianti

    sebenarnya kan…napelaa..nak bergaduh sesama melayu..kalo tiada hak-hak istimewa drp kerajaan kpd orag melayu,,kite mmg dah “jam”tau tak..
    i x kata i sokong kerajaan..tp x sedar ker..pergaduhan yg dicipta ni..akan menguntungkan sapa..org melayu ker?bagsa sendiri gak yg rugi..

  3. man

    salam. woi k toyo jgn ckp pasal islam dan melayu skrg,hang da jahanamkan selangor sekarang hang ckp soal perpaduan melayu.rayat dah cukup2 marah kat hang.aku rasa hang da merapu chetdet.la hang da tesepit hang cari pas,mangkok punya bekas mb.la org nak tgk hang tenggelam dgn labu2 bn yg tgl saki baki.

  4. Big8

    salam man,
    istifar bebanyak saudara..kenapa marah sgt dgn k toyo 2? kawal emosi sikit. Yg nk marah2 2 pun org kita gak.Melayu gak. Kenapa saudara benci sgt kt Melayu..besar sgtkah salah beliau..xkan Melayu sahaja yg menjadi musuh saudara..akan melayu sahaja yang buat salah kt saudara..bagaimana dgn ah seng, pek teh, muthu dan singh..baik benar ke diorang ni di mata saudara sehingga tiada kesalahan yang perlu dimarahi..atau mungkin mereka ini terlalu suci bagi saudara..mungkin suatu hari nanti saudara boleh tumpang menunaikan solat di rumah ah seng, pek teh, muthu dan singh. Suci la katakan. Saudara mesti awal2 lg menolak ajakkan k toyo untuk bersolat di rumahnya..xkan saudara hina kaum sendiri sampai begitu..pikir la saudara.kita adalah saudara..

  5. teresa....kok kak...

    a’kum man…..
    firstly nak tanya ko ni keje kerajaan ker….ko ni penah keje dgn khir ker….klu ko xde sumbang aper2 pun pada kerajaan toksah la nk ckp yg bukan2…UMNO DAN BN TAKKAN HILANG DIMUKA BUMI INI…saki baki ini yg akan bangkit utk pjuangkan hak2 org melayu….klu hang rapat dgn k toyo takpela….ni hang pun xkenai die…kami pemuda darah umno sggp mati utk negara…tp pakatan rakyat mati utk org bnama anwar yg xde bg aper2 pada negara…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s