DAP tidak hormat tulisan JAWI

menurut sumber yang diterima dari KMU, MP seputeh Tkok telah membantah cadangan DBKL utk menulis nama jalan disekitar KL dengan tulisan Roman dan Jawi. bantahan ini dibuat pada 14 Feb 2008.

gambar tkok bersama penyokongnya menunjukkan tulisan jawi yang dipasang oleh dbkl

walaubagaimanapun, tkok telah membuat cadangan kepada dbkl mengenai papan tanda nama jalan di dalam tulisan Roman (B melayu), tamil dan tulisan cina dengan menggugurkan tulisan jawi…

kini di pulau pinang pula kerajaan DAP ingin membuat sama seperti cadangan tkok. Parti komponen BN Gerakan juga kini sudah mula bersikap menyokong cadangan DAP dengan membuat beberapa papan tanda jalan dengan menggunakan tulisan cina.

di manakah suara melayu dalam pkr dalam hal ini. apa peranan timbalan ketua menteri melayu pulau pinang di dalam hal ini. tidak salah sekiranya mengusulkan juga tulisan jawi di semua papan tanda jalan di pulau pinang.

19 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

19 responses to “DAP tidak hormat tulisan JAWI

  1. Apai Ngelai

    Salam abgTuah, Brokuntakinte, mamak, mok dan para bloggers lain,

    Saya ingin memberi sedikit cadangan berkaitan tulisan pada papan tanda jalan sekitar Selangor dan Penang. Penyelesaian yang mudah – Letakkan hanya SATU JENIS TULISAN sahaja pada tiap-tiap papan tanda. Harap bro semua setuju..
    Kita juga tidak suka melihat suasana menjadi semakin keruh sehinggakan semua tanda-tanda yang mempunyai tanda Islam ini diambil kira satu persatu dan dijadikan isu dan harus pula diseimbangkan dengan tulisan-tulisan mereka.

    Tulisan Jawi ni bukan tulisan agama Islam. Ia adalah satu warisan orang Melayu sejak dahulukala sebelum penggunaan tulisan rumi lagi. Kalau kita bagi orang Arab baca pun, mereka akan ternganga sebab tak tahu ertinya fasal kita dah ‘modified’ sebutan huruf dan tukar bahasanya kepada BAHASA MALAYSIA. Cuma penggunaannya sudah lenyap ditelan zaman – mungkin berpunca dari keengganan Bill Gates letak kat mana-mana keyboard PC.

    Buat kaum-kaum yang bukan Melayu, kalau hendak adil 100%, haruslah bersetuju jika hendak semua kaum punya tulisan sila rujuk di bawah;

    a) Tulisan cina, india, rumi dan jawi disertakan beserta dengan poskodnya sekali supaya Malaysia dapat menjadi tarikan pelancong pemilik papan tanda antara paling besar (oleh banyaknya tulisan) dan paling kalut di dunia.

    b) Jika menjadi isu, letakkan satu alat pemain suara untuk memberi tunjuk arah jalan kepada mereka yang buta huruf – Adil dan saksama bagi semua orang.

    c) PAS dan PKR hendaklah menyokong satu bulat-bulat (seratus-peratus) tindakan rakan BA mereka.
    Jika boleh buat pada setiap satu tanda papan tanda disumbangkan oleh siapa.

    d) jika tulisan jawi digugurkan maka tidak adil bagi orang melayu kerana orang melayu umpama tiada identiti lagi, maka tulisan cina dan india juga harus digugurkan. Tulisan rumi ni orang putih yang punya, bukan orang melayu.

    e) penggunaan huruf haruslah sama banyak supaya tidak dipertikaikan lagi satu hari kelak.

    Sekian..Terima kasih.

  2. penyapoo

    apalaaa, takde keja carik keja, aku ada gak kawan cine india kat tmpt keja ni, hapah satu tulisan cine derang tak paham

    tu saje jelaa tu carik jalan nak perabih duit rakyat tok tuka semua sign board yg ade kat malaysia ni

    bagi betis nak peha plak

    nanti dapat peha pon tak puas hati lagik ceh!

  3. penyapoo

    serabut aku nengokkan sign board

    tak pasal2 bley belaku xcident sebab leka baca signboard

    banyak sangat tulisan nak dibace satu persatu

    benda yg remeh temeh mcm ni pon nak diperbesarkan

    kusut betol laa derang nie!!

  4. ashi

    once again..stupid acts by stupid peoples..

  5. AbangTuah

    Salam…

    Apa punya hal ni…kawan tengok kat Italy, UK, Perancis, Switzerland, German dan lain-lain negara mereka guna sign board guna bahasa ibunda masing2…Pada hal kat negara tu ramai juga bangsa asing tapi sign board tetap bahasa ibunda.

    Dah bahasa Malaysia bahasa kebangsaan untuk Bangsa Malaysia…jadi akur ajelah…

    Ahh..lantaklah..dah kata kerajaan tak cukup adil…tak pernah adil…sentiasa kejam…..maka semua nak tegakan keadilan…jadi bagi je keadilan…semuanya kena adil…baru adil.

    Kalau nak adil lagi buat macam kuntakinte kata..rumah ibadat empat tingkat…satu tingkat untuk Islam, satu tingkat untuk tokong cina, satu untuk tingkat tokong hindu dan satu tingkat untuk church….Itu baru nampak paling ideal dan adil sesangat.

    Kalau nakkan lebih adil lagi bahagi je Malaysia ni kepada 5…satu bahagian untuk Melayu dan 4 bahagian lagi untuk lain-lain bangsa…hidup pun aman sentosa….tak payah gaduh-gaduh….haiii..kecewanya hati ini…

  6. AbangTuah

    Salam..

    Tu dalam gambar diatas tu melayu mana ya…itu baru papan tanda…kalau begitu macammana PAS nak tubuhkan Negara Islam….kena ada hukum tiga agama juga le….keh..keh..keh

  7. Kuntakinte

    Salam, sori bro2 banyak dah tinggal kapal, sibuk, Sign board pun nak ikut adil2 ke, ni bukan apa nak cari publisiti murah la ni, kerja tak tahu, buat le benda2 yang boleh dpt publisiti di penang orang cina ramai create le some thing untuk hangat kan.

    Cukup lah dgn yang ada, Bahasa Malaysia dah di iktiraf pun, kalau nak tulisan jawi pun berapa kerat yang reti,cina ke india ke nanti orang asli pun minta juga, Jawa pun minta, banjar pun minta kalau nak ajar bahasa2 masing2 teman rasa cukup dengan bahan2 rujukan yang sedia ada.

    Teman setuju dgn sedara apai ngelai, satu bahasa malaysia dah amat2 cukup, si DAP tu buat le kerja2 yg besar untuk rakyat.

    p/s satu hal plak nak kena berhenti kalau nak baca signboard, jem beb…

  8. penyapoo

    satu lagi plak kalau nak buat tempat ibadat 4 tingkat bang tuah
    kang begaduh lagi sape nak atas sape nak bawah
    mumet, mumet endase.

  9. penyapoo

    buat laaa banyak mana tulisan ko nak haprak! kang 1 tulisan jugak yg ko tengok

  10. AbangTuah

    Salam..

    Penyapoo…kawan pening ni…awak ni which side???

  11. penyapoo

    bang tuah bang tuah, kawan tak pernah kate kawan penyokong B.A, kawan tau asal usul kawan, mak bapak kawan dok felda. tapi tak semestinya apa yg bn masak kawan makan bulat2, kalau ikan dibuang durinya, kalau ayam di buang tulangnye dulu baru kawan telan kui kui kui 😛

    P/s: yang baik buat tauladan yg jahat buat sempadan

  12. AbangTuah

    Salam…

    Ok penyapoo…baru kawan tau pendirian awak…no problem…

  13. Apai Ngelai

    Salam semua,

    Lepas ni, kene berjaga-jaga ngan parti X tu, banyak benda yang dia dah cantas bagi kat sedara dia. Jangan ambik orang kafir harbi jadi imam, naya esok terpalit dosa kena kat kita.

    Tu dah nyata si tongkang tenggelam timbul tu, sampai berani cabar kita langkah dulu mayat dia kalau nak buat pemerintahan Islam kat sini. Dia banyak cakap melalut, datuk moyang dia asal mana? Orang kalau setakat nak langkah mayat dia tu, dengan motif lain pun dia boleh kiokk..!
    Tak payah pun susah-susah nak bertarung nyawa ngan dia kalau nak buat negara Islam.. Macam la kebal sangat dia tu…

    Bila Pas dan Umno bermuzakarah, dia pulak yang tak senang duduk. Orang nak bincang hal ehwal islam pun kene minta restu dia dulu ke? Hai..dunia, dunia..!

  14. nuexo

    ni laa akibatnya kalau pemimpin lembik , letih dan kuat tertidur … melayu sama melayu sibuk bergado…sibuk berpecah … cina sekor2 pijak kepala kita…. kerajaan dok relax jek … mcm xde benda berlaku … sampai bila laa agaknya org melayu bole bersabar ??? atau sebab kita semua dah terlalu lama tido sampai battery jam dah k.o …xde alarm lg… ???

  15. Songkok Hitam

    Perkauman dan kebangsaan yang tidak bertempat memang membodohkan. Konsep di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung sepatutnya dipatuhi. Ini bukan negara China atau India. Ini negara bangsa Malaysia – ada sejarahnya sendiri. Bukan negara bangsa China atau India. Tulisan Jawi adalah warisan pusaka bangsa Melayu yang berakar umbi di negara ini.

  16. awang

    Kenapa fobia sangat dengan ‘Melayu’. Mentaliti sebegini perlu diubah, kalau mahu bermentaliti kelas pertama. Tulisan Melayu(jawi), bahasa Melayu, filem Melayu, raja Melayu, kerajaan Melayu, rakyat Melayu dan tamadun Melayu, semuanya nak dinamakan tanpa kata Melayu..tulisan rumi, bahasa Malaysia, filem Malaysia, raja-raja(sahaja), kerajaan Malaysia, rakyat Malaysia, dan tamadun Malaysia…fobia perkataan Melayu, kenapa begitu?

  17. melayu, lembut, sopan, patuh, jujur.

    lama2

    melayu kena pijak,kena main, kena tipu, kena jual.

    pasal politik melayu hancur, org melayu sendiri mainkan bangsanya, tipu bangsa sendiri, jual agama, jual tanah, jual harta.

    Org melayu tak dak pendirian. semua nak kaya sendiri, bangsa sendiri tak terbela. janji poket sendiri penuh.

    Org melayu mudah cair dgn harta dunia, wanita, dan pangkat.

    mcmmna aku nak jwb kat anak cucu aku esok jika tnah melayu tergadai ke tangan org lain?

  18. Tolak PR

    Nak buat macam negara China ke …..bodoh punya DAP ,tulisan jawi tak di gunakan ….mna pergi nya pas dan PKR ….tdo je ke?
    Cakap umno no1 diri sendiri x tgk….buduh!!!

  19. Tolak PR

    Teresa kok tu Bkn apa mimpi nak jadikan Malaysia ni mcm negara dekat China ….,langkah mayat Melayu dulu,kami rela mati demi memperjuangkan ayat alquran mukarim,agama serta bangsa….
    PAS jangan tahu nak kutuk umno sahaja…begitu jga PKR….DAP menunggu masa mengambil kesempatan dalam kesempitan!!!!!

    Nak pakai duit rakyat la tu nak buat papan tanda baru buduh DAP!!!!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s