Terkini: Saiful tidak pernah diliwat

menurut beberapa sumber pada hari ini, satu laporan kesihatan Saiful Bukhari Azlan telah mendapati bahawa beliau tidak pernah diliwat. Laporan berkenaan dikeluarkan oleh Hospital Pusrawi. Sehingga post ini ditulis pihak Pusrawi tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan rasmi dan dipercayai pihak hospital sedang membuat siasatan dalaman bagaimana laporan kesihatan tersebut boleh tersebar kepada umum.

penulis berharap agar kes liwat dsai-saiful ini dapat diselesaikan dengan segera. ini kerana kes liwat ini amat memalukan sekiranya ia adalah satu dakwaan yang benar atau pun tidak.

93 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

93 responses to “Terkini: Saiful tidak pernah diliwat

  1. ashi

    is it true??!!

    Yosh..if its true then berdosa besar la sape yg ckp DSAI tu sodomizer..Ya Allah…

    nape tade org put any comments ek kt sini…?no comments ek? conspiracy?? WOW!!

  2. Wait and see if it true..cause no evidence..just only using the internet all we can created.Let’s leave to pihak Hospital Puspawari to make a comment.

  3. her

    anwar tak salah…

  4. kerepek

    suatu masa kebenaran pasti tiba. Menderitalah dengan azab Allah di dunia dan di akhirat bagi orang-orang yang melampau.

  5. insan

    tulaa…kebenaran pasti tiba…aminnnn…

    senyap je ker…

  6. anti balun belakang..

    betul ker berita ni??? Kalau betul elok la selesai jugak kes ni yer…. Tp yang pasti pihak yang didakwa (DSAI) seharusnya mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang mendakwa(Saiful)…. x kan org dah jatuhkan maruah kita nak biarkan…. buat laporan dan pastikan pihak yang bersalah dihukum… krn rakyat ingin tahu siapa yang bertanggungjawab??? Ada pihak mengatakan ini konspirasi kerajaan tp boleh jd jugak ini adalah salah satu cara jugak untuk mendapatkan sokongan rakyat kpd pembangkang… yela mula 2 kita upah org buat dakwaan kat kita dan kita kaitkan org tu ada hubungan dgn musuh kita… pastu siasiat2 kita x salah … so org akan anggap kita teraniaya…. yang penting sapa yang salah harus dihukum… x boleh biarkan jer…. kena ada tindakan susulan…. ok setuju x???

  7. Big8

    Salam..

    Sebenarnya saya pun xberapa yakin dgn berita ini selagi belum keluar laporan penuh dr pihak yg berhak. Sebenarnya, apa2 pun keputusannya, tiada kena mengena dgn diri saya. Saya x berasa ralat pun. Yg istimewanya ramai rakyat malaysia turut diheret dgn kes ini. Kenapa isu murtad saudara2 seislam tidak sehebat ini penentangannya. Adakah kerana Melayu lebih berminat utk berjuang isu liwat dr isu murtad..Entah la..memang bertuah la encik Anwar 2..ramai yg ingin mengambil berat..

    Lagi satu yg amat menghairankan saya..para pembaca sekalian amat mudah mempercayai artikel2 seperti di atas..adakah saudara begitu pasti kesahihannya..cuba saudara pikir sendiri sekiranya perkara itu dikeluarkan dari pihak kerajaan (musuh2 saudara la)..apakah reaksi saudara2 sekalian..mestilah berbeza dgn reaksi yg ditonjolkan sekarang…betul x? saudara je yg tahu..maaf sekiranya saya tersalah..

    p/s : perbetulkan perjuangan. Perjuangan kita utk agama bangsa dan negara. Bukan utk individu tertentu..amin

    • mfbi

      bukan masalah mempertahankan individu..masalhnya dalam islam wajib pertahankan saudara2islamnya di fitnah tanpa diputuskan keputusannya oleh mahkamah..belum ape2 hal umno dah kecoh…sape yg kecoh kalau bukan mahathir mal’un tu…tak kire lah pembangkang atau org umno ke kalau die kene tuduh liwat pun kite pertahankan..kalau mahathir kene liwat sekalipun tua ganyut org ade selera pun kite pertahankan…lain kali baca buku bab hukum hudud dan qisas baghu tau cam ne nak cerite…

  8. rawna

    kalo betoi brita ni,polis patut tangkap itu sinfull & tanya dia kenapa dia buat ini semua??!!! bukan anwar saja malu, MALAYSIA paling malu!!! abis 1 dunia tau crita ni..kalo crita baguih xpa la jugak..awat,dia ingat ni benda main2 ka???!! kita tunggu apa jawapan dia nak bagi..apa sebab dia xpuas ati sangat dengan anwar?? atau dia di suruh oleh mana2 pihak??? atau kita xkan tau pun jawapan ni sebab polis pun dah lama tau & xmau kita tau…maruah kita jatuh di mata dunia!!! jangan la dok agung2 kan semangat MALAYSIA BOLEH lagi..apa yang kita boleh??? boleh tipu rakyat???? YA ALLAH, SELAMATKAN MALAYSIA KU INI….!!!!!!!!!

  9. insan

    murtad dan fitnah sama hebat..kedua2 nya jenayah besar..kesilapan terhadap undang2.kenapa terlalu senang untuk org murtad dan menyebarkan fitnah..kemana pemimpin yang bertanggungjwab dan mereka yang mengubal undang2???

    kembali ke landasan yang betul..

  10. Big8

    salam insan,

    benar kata saudara..murtad dan fitnah adalah dua perkara yg dasyat dan merosakkan Agama Allah..
    Cuma saya rasa kurang setuju dgn kenyataan ‘kemana pemimpin yg bertanggungjawab’ seolah2 kita meletakkan kesalahan itu ke atas para pemimpin saja. Sekarang ini mari kita renungkan apakah sumbangan kita utk menangani isu ini. Apa yg kita dah buat?..Saya rasa umat Islam sekarang ini kurang berusaha mengatasinya. Kita lebih cenderung menunding jari. Sikap seperti ini yg menghoreykan musuh2 Islam..Umat Islam lemah. Diorang xtakut utk menghacurkan umat Islam. kerana bila mereka melakukan kesalahan, umat Islam tidak akan bersatu utk mengatasinya. Sebaliknya umat Islam akan bercakaran sesama sendiri. Pihak A salahkan pihak B. Begitu juga sebaliknya. Bukan di Malaysia sahaja benda ni berlaku. Kita lihat di Arab pn begitu. Dgn ini Musuh2 Islam semakin mudah menjalankan urusan seharian mereka untuk merosakkan Islam.
    Kita selalu dengar rekyat Malaysia mengatakan ‘kenapa Arab x bersatu melawan Amerika’..kita hanya pandai bercakap dan menunding jari sahaja..bila org lain bercakap(berlainan pendapat dgn kita) kita akan cepat melenting.. Sebelum nk suruh Arab bersatu, Fikir dahulu kenapa melayu x boleh bersatu..Arab di sana nu..berlainan negara..kita yg duduk dalam satu negara pun nak bercakar je..dah 2..susah nk nampak kesalahan sendiri..ye la kan mata kita ni jarang nk pandang diri sendiri..matakan selalu memandang org lain..

    Semua pertelagahan ini adalah agenda musuh Islam. Mereka mengambil kesempatan di atas kelemahan kita sendiri. Oleh itu marilah kita semua bersatu memerangi musuh Islam dari berpecah memerangi sesama Islam..Insyaallah agama Allah akan dapat ditegakkan di bumi bertuah ini..Selagi kita bercakaran sesama sendiri sampai bila pun kita xkan berjaya malahan semakin lemah.

  11. kamikaze

    gua memang setuju dgn HER….
    ANWAR TAK SLH TP PAK SHEIKH AL JUBURI YG SLH @ PUN MAT SABU YG SLH PASAI DIA KATA ANWAR AL JUBURI…………………….KAMI DGQ JE APA PEMIMPIN CKP…MATI PUN KAMI SANGGUP…

  12. balisungai

    wah !!!!!.. ini sudah berita baik ….makin panas beb. Minggu lepas dah sejuk suam sikit tapi minggu ini dia panas balik …kita tunggu dan lihat.. dia punya ending story belum lagi.. makin syok pula…. ha ha ha

  13. insan

    salam big 8..

    saya paham apa yang saudara maksudkan..memang benar kit atidak boleh menunding jari untuk salah kan orang lain..

    apa yang saya persoaal kan kenapa terlalu mudah org untuk murtad..dari konteks ini kita mungkin boleh lihat dari perlaksanaan undang2.

    saya bagi contoh..jika anda sebagai projek manager.jika sesuatu projek itu gagal siapa yang akan dipersalahkan..tentunya projek manager kan?jadi siapakan projek manager itu?tentunya pemimpin..jadi sesebuah negara yang hebat dan kuat berpunca dari kepimpinan yang kuat..begitula sebaliknya..kita jarang sekali dengar isu murtad ini dibahaskan oleh pak2 menteri.walhal ini agenda utama…

    sekali lagi saya tegaskan..jika sesebuah negara itu maju,berjaya dan kuat ..kekuatan itu dtang dari corak kepimpinan pemimpinnya..begitu juga jika sesebuah negara itu lemah,mundur..itu semua datang dari kelemahan kepimpinann pemimpinnya..

    wassalam.

  14. Big8

    salam insan,

    Tahniah di atas kesedara anda..Alhamdulillah..sebenarnya, para pemimpin mempunyai tanggungjawabnya sendiri. Sekiranya mereka tidak menunaikan tanggungjawab yg diberikan maka mereka lah yg akan menanggungnya..Disamping itu, kita jgn lupa akan tanggungjawab yg dipertanggungkan ke atas kita. Adakah kita hendak menunding jari kepada pemimpin apabila disoal di sana kelak. Adakah boleh dipakai alasan itu..Saudara, untuk membentuk sebuah kerajaan yg hebat adalah bermula dr rumah..adakah kita telah melaksanakan tanggungjawab kita itu..adakah ibubapa betul2 mendidik anak2 menjadi seorang yg berguna..atau sekadar melepaskan kelaparan di perut mereka..Adakah ini semua salah pemimpin? semasa anak2 sekolah membeli rokok adakah salah pemimpin. Kenapa kita susah nk berkata ini semua jasa pemimpin bila anak2 berjaya..adakah kita semua jenis yg susah untuk berterima kasih..

  15. anti balun belakang

    salam….
    jawabla yer En. Insan….

  16. AbangTuah

    Salam…

    Pada pandangan kawan, kalau pun laporan yang dikeluarkan oleh Hospital Pusrawi itu sahih bukan fabrikasi, ianya hanyalah laporan am kesihatan sahaja.

    Laporan perubatan yang sahih dan terperinci adalah dari pihak HKL yang memperincikan pemeriksaan fizikal dan sample DNA.

    Al hairan bin confuse kenapa DSAI mengesa pihak Polis agar tuduhan dan siasatan perlu diberhentikan berdasarkan laporan Hospital Purawi, tidakkah beliau faham pertuduhan terhadapnya hanya boleh ditarik balik oleh pihak pertuduh.

    Kenapa DSAI seorang yang bijak ini boleh membuat kenyataan yang kurang matang ini…haii..mungkin sebab takut bin huruhara agaknya.

  17. Rakyat semut

    Dari penulisan kt sini nmpk smua org syang kan bangsa & negara.. tp kenapa jalan yg diambil utk tunjukan rasa sayang tu berlainan bahkan menyebabkan sesama pencinta negara bercakaran sedangkan matlatmatnya sama…

    Penyokong & pembangkang mempunyai hujah2 trsendiri utk menegakan pendapat masing hinggakan sanggup merendahkan pendapat org lain..

    Cuba kita jd org tengah dlm isu ini… Bagi saya.. Anwar ini semua yg jd kt dia dikaitkan dgn konspirasi & fitnah.. mulia sgt ke peribadi dia sampai tkde dosa dia di mata manusia..

    Pihak satu lg pulak.. kenapa berat sebelah bila polis buat siasatan.. how they define professionalism in their investigation.. new evidence surface (PUSRAWI’s medical report) but Police decide to wrap-up the investigation and charge Anwar without considering or investigate the status truthfulness of PUSRAWI report…

    Both party action feed each other agenda.. Hanya Tuhan, Anwar & Saiful yg benar2 tau kebenarannya.. yg lain2 tu tkpayah tuduh menuduh satu sama lain.. korang tkde pun kt depan tu masa kejadian.. semua pendapat korang telah di suap direct to your brain oleh media2 yg menyokong atau menentang isu ini.. yes kita boleh fikir sendiri kebenarannya ..tp klu kita dh choose our side of the story how sure tht we can said that we are not biased when argue wity each other point of view..

    Jgn lacurkan nama Tuhan yg maha suci utk tegakan kebenaran yg korang pun tk tau hujung pangkalnya..

  18. atasinchi

    hanya jauhari yg mengenal manikam….
    hanya balasubramaniam yg tahu sumpahan mana yg betul….
    hanya saiful bahri yg rase dirinye telah “ditebuk”…
    hanya anwar yg rase nikmat “menebuk”…
    hanya najib and gang tahu bagaimana altantuya meletup….

    kite…? adekah kite tahu…?

    pastinye ramai yg tahu berbalah sesama sendiri berdasarkan kenyataan diatas….
    pastinye mereka2 yg nama diatas, tergelak tertawa melihat reaksi rakyat…
    bertikam lidah, berdemonstrasi, berdebat, berblog dan macam2 ber lagi…
    sampai sudah takkan habis, akhirnye lupe pasal hal yg sepatutnye…

    kite lupe sejenak pasal minyak, pasal inflasi, pasal harga makanan….
    tu belum masuk lagi rancangan malaysia ke-9 atau ke-10…
    ngan mcm2 projek yg ntah bila akan terlaksana…
    “kite mudah lupe”….

  19. insan

    Salam big 8..

    wahai saudara…

    jgn kita terlalu sempitkan pemikiran..

    wahai saudara..saudara katakan,jika anak2 merokok perlukah pemimpin yang patut dipersalahkan.?anak kurniaan Allah kepada ibu bapa..Jika amanah itu tak dijaga sudah tentu Ibu Bapa yang bertanggungjawab..Dalam konteks kekeluargaan ayah laa ketua keluarga ataupon pemimpin..

    jgn lihat “pemimpin” hanya dari kalangan pemimpin negara..dalam sesebuah keluarga..ayah laa yang jadi pemimpin..didalam sesebuah kampung..ketua kampung laah pemimpinye..dalam sesebuah negeri..menteri besar lah menterinya..dalam sesebuah negara..perdana menteri..jadi saudara jgn terlalu mudah membuat tafsiran bahawa “pemimpin” itu pemimpin hanya terdiri dari pemimpin atasan..kita semua dilahirkan sebagai pemimpin..setidak2nye pemimpin kepada diri sendiri..

    saya rasa saudara sendiri bersetuju..pemimpin mempunyai tanggungjawab nya sendiri..sebagai pemimpin negara..apakah tanggungjawab mereka?
    pemimpin keluarga..apakah tanggungjawab mereka?? saudara kena sedar..pemimpin seharusnya bertanggungjawab atas apa yang dipimpinya..jika tanggungjawab tu tak dilaksanakan dengan betul pastinya Allah akan persoallkan diakhirat kelak..

    p/s:anti balun belakang..sy dah jawab..tq

  20. atasinchi

    caya ler…gua sokong lu…

  21. norlida

    bismillah….alangkah baik nya jika kita berbaik sangka sesama manusia….takkan timbul fitnah dengki dan sakit hati

  22. Atan

    Berani kerana benar takut kerana salah. 4 perkara penting dalam Islam:
    1. Jangan syirik
    2. Jangan derhaka kepada ibu bapa
    3. Jangan menjadi saksi bohong
    4. Jangan melakukan fitnah

    Mengapa Saiful berani membuat laporan dia diliwat sedangkan DSAI tidak berani diuji secara perubatan forensik DNA?

    Sekiranya DSAI ingin membuktikan realiti dan kebenaran yang ia tidak bersalah, cepatlah buat ujian DNA. Fakta adalah penting daripada pendapat sensasi.

  23. atasinchi

    to darknights,
    tq sbb sokong… mmg kite perlu saling sokong menyokong sesama kite, bukan saling berbalah yg merugikan sesama kite….

    to big8,
    semua permasalahan adalah masalah kite bersama, tak kire siape kite, pm ke, tpm ke, pak menteri ke, adun ke, ahli parlimen ke, senator ke, menteri besar ke, pembangkang ke, ketua kampung ke, tok undang ke, sultan ke… kalau masalah tak selesai, kite yg tanggung… tapi harus diingat, yg paling teruk kena akibat dari masalah adalah rakyat dibawah…ape org atas buat? hanya Allah yg lebih mengetahui… siapa yg pilih org di atas, dah tentu org di bawah… meminjam kata2 nabil raja lawak2, “kamu fikirlah sendiri” (setelah diolah agar lebih mesra telinga)…

    to insan,
    hujah yg baik dan padat…teruskan bersama-sama menyedarkan rakyat akan hak2 dan tanggungjawab rakyat terhadap negara… pilihla pemimpin yg betul kerana jika tersalah pilih, jawab la di akhirat kelak….

    to norlida,
    hakikat kehidupan manusia di bumi Allah, pasti ade hasad selagi ade hambaNya yg bernama iblis dan syaitan…itula ujian kpd hambaNya utk bijak memikirkan baik buruk sesuatu perkara… setiap sesuatu saling melengkapi…itulah janjiNya, setiap didunia dicipta berpasang-pasang, baik pasangannya buruk, lelaki pasangannya wanita…antara baik dan buruk, kite pilihlah yg mana sesuai utk kite…wallahualam…

  24. Salam,
    Cerita tamil ini makin lama makin suspend…jeng..jeng!.Persoalan yang sekarang adakah saiful ini:

    a.Dipakai atau
    b.Digunakan?
    c.Kenapa dan Untuk apa?.
    d.Siapa Pengarah Filem ini?
    e.Siapa Penerbit?.

    Filem Ezam pulak macam mana?

    a.Siapa yang beli Ezam?
    b.Untuk apa?
    c.Siapa yang jadi Host?
    d.Siapa yang dapat untung dari terbitan filem-filem ini?

    Jawapan: Cuma Dato’Najib yang tau cerita sebenarnya!.Kita pun faham keadaan Dato'”Kalau Telan mati bapak..kalau luah Mati Emak”, bukankah begitu dato’?.

  25. Salam,
    Tekaan mamak memang terjadi…Pasukan Elite berani Mati anwar sedang beroperasi…Ezam,RPK , Saiful dan siapa lagi dalam konspirasi ‘ala gerakan Mozad ini?.Siapa coaching anuar?.Sampai Amerika beri isyarat amaran kepada kerajaan Malaysia pasal kes ini?.

  26. betul ler mamak penang…mcm tgk citer tamil plak rasanye…politik kite pun dh nmpk mcm ke arah politik mcm kat india tuuu….gulingkn org tu org nie…tuduh2 menuduh…buat konspirasi…kalau citer nie masuk kat wayang..confirm bleh kalahkn kutipan citer tamil “SIVARJI” tuu..hebat sungguh politik malaysia sekarang

  27. insan

    to darknight..

    jom p makann…

  28. insan….
    awal lg nk pi mkn…

    still kenyang mkn daging org sbb dok mengumpat…

    sedap juge mkn daging org sekali-kala

  29. Kuntakinte

    Salam, mamak, masuk kedutaan turki kata nak kena bunuh, yang heran nya sekarang ni langsung bebas berjalan merata2, tak takut pun nak kena bunuh. kut dia terlupa pernah buat statement nak kena bunuh kut.

    lagi satu sekarang ni dah mula si anwar tunjuk rupa kesian macam tak sihat sangat dah, ha..ha.. tu dah mula lah adegan seterusnya, jangan kali ni bungkus kepala kata retak sudah lah he..he..

  30. Salam,kuntakinte,Sakit kat leheiak sampai turun airport Frankfurt dah o.k.!.Yang heran mamak yang kata ada rahsia TDM dan Menteri Kabinet ada kat dalam kontena luar negara macam mana pulak?.Mamak sekian lama tunggu berita tak sampai pun!.Pergi berubat leheaik ke pergi ke Swiss Bank?.Mamak dengar cerita dari seorang broker swiss bank di Sweden dulu…Orang Malaysia ramai juga buka akaun di bullion Bank dengan simpanan gold bar bertan-tan tapi maklumat tak dapat akses!.Cuma dapat maklumat bekas presiden Marcos dan satu lagi pemimpin yang sudah arwah negara jiran mempunyai simpanan Platinum sebanyak 45 tan dan emas sebanyak 60 tan…Bayangkanlah kunta kinte betapa banyaknya depa ini merompak rakyat!.Patutlah anak cucu depa masih kaya gile!.

    Tapi kawan mamak dulu di Royal Navy pernah sebut dia datang ke Perairan Malaysia untuk ‘Lost gold’ dilautan cina selatan dan selat Melaka.Tapi Mamak baca juga dalam surat khabar yang dijumpai kat kapal karam Melaka cuma Tembikar Cina semasa Dinasti Ming!.(Cakep pasai Dinasti ming mana pergi budak yang petah bloging itu?.Dimana dia sekarang?).Dekat Johor pulak surat khabar kata kapal karam yang ditemui itu cuma dapat jongkong bijeh timah je!.Untuk ekspedisi gold hunt kapal karam memerlukan belanja jutaan ringgit.Kawan Mamak yang diver CD (clearance Diver)yang mana boleh dive tanpa had dalaman dasar laut!,sekali dive saja dapat upah sampai US1,500.00 tak akan dive untuk tembikar dan bijeh timah kot.

    Khazanah di perairan laut siapa yang berhak mengendalikan kalau bukan Menteri duit…macam-macam hal kat Malaysia dulu , kini dan akan datang!.

    Yang heroin letak jawatan itu dah rasa boring agaknya…yang hero pulak terlalu galak….tapi kali ini UMNO kena pileh yang betul-betul punya karisma untuk permatang pauh!.Mungkin kali ada peluang yang baik memandangkan senorio politik yang kurang berangsang!.Cuma mamak mintak ahli-ahli UMNO kat Pulau dan Seberang jaya perlu padu tenaga dan lupakan berpuak.Mintak Pak lah sendiri mengetuai gerakan kempen disini kerana Mamak percaya penduduk disini amat sanjung Pak Lah terutama kaum Cina pandang tinggi terhadap Pak Lah.Janganlah trend kempen macam PR12 yang lalu…pemuda masuk kampung?.Kalau boleh mintaklah UMNO Pulau Pinang terutamanya ADUN Seberang Jaya Datuk Ariff Shah buka blog macam Pemudaenggang ini yang lebih aktif boleh memainkan peranan penting dalam Alam Maya zaman cyber ini.Mamak dapat tahu pejabat datuk ini standard ISO jadi web site tak releven lagi dalam pasca corak baru cyber!.Di blog ini banyak komen tentang melayu Pulau Pinang diutarakan tapi sayangnya satu ahli politik pun dari Penang ini tak pernah kunjung blog ini untuk beri komen walupun mamak dapati link ada dipautkan.Mamak mohon moderator hebahkan blog ini pada rakan-rakan seperjuangan dari pemuda Umno Penang mengunjung blog ini untuk memberi komen.Wassalam.

    P/S:kepada sahabat-sahabat Mamak diblog ini terutama Moderator,Abg Tuah,Kuntakinte,Super Mok,Sekupangduas,Apai,Ikan kecil,Big8,Jebat,balun,tolong Mamak dan Umno Pulau Pinang untuk merampas kembali kerusi dari cheif parti pembangkang yang hapraak ini!.

  31. hello mamak pinang,

    gua respek ler lu punye citer..ada manya bagus looo…lu sendiri sudah ngaku yg org UMNO(bukan semua ler..) yg curik and rompak duit rakyat..tp skrg lu mau minta gua sokong tu UNMO juge ker? mcm mane bleh ni mcm…banyak xde bagus looo..lu tgk semua menteri skrg manyak kaya-raya ooo…kite rakyat dari dulu sampai skrg mcm tu juge..ari2 mkn roti canai sama teh tarik juge…nie mcm xde adil looo…gua ingat gua pun mau tanding tu dekat permatang pauh..gua dpt tau ade lagi skit tanah kat sane so bleh ler kalau gua menang mau buat banglo mcm instana SULTAN KLANG sebijik..gua mcm boring ler dok kat flat murah..nie flat utk rakyat m’sia tp gua tgk manyak org indon juge ade sini…gua rasa mcm dok kat jakarta plak..nanti lama2 gua takut lupa kite punye bahasa melayu oooo…tu yg gua ingat mau pindah Pulau pinang sane…lepas mau jd Ahli parlimen..gua pun mau masuk parlimen juge…mau tgk ape mcm tu rupa parlimen sudah boring tgk kat tv jer …so gua harap semua pembaca2 blog nie akan sokong dari segi wang dan moral utk gua bertandaing kat permatang pauh…tp gua punye nama parti blem siap lagi..so siapa2 pun bleh beri cadangan…gua mengalu2kan cadanga lu org semua.. tenQ

  32. Big8

    Salam en. insan,

    Benar kata saudara dalam konteks pemimpin..memang setiap manusia adalah khalifah..cuma pada peringkat apakah kita telah dipertanggungjawabkan. Semoga kita tidak susah untuk menjawab di sana kelak..Insyaallah.

    Perbincangan kita sekarang adalah dalam konteks kepimpinan negara. Maaflah sekiranya penulisan saya ini tidak setanding saudara yg tinggi ilmunya. Maaf juga lah sekiranya saudara bosan dgn pemikiran sempit saya. Itu semua adalah kelemahan diri saya sendiri dgn izin Allah.

    Apa yg saya maksudkan pada penulisan saya yg lepas adalah, adakah kita telah menjalankan tanggunjawab yg diamanahkan kpd kita dgn betul. Kalau betul cara yg diajar kpd waris2 kita, kalau betul makan minum yg diberi kpd mereka, insyaallah tiada kerisauan dalam hati sekiranya kita ditakdirkan pejam mata. Tiada lagi tundingan jari jemari kepada makluk Allah yg lain. Walaupun kepala itu membawa ekornya, tetapi ekor boleh menggerakkan kepala. Jadi lebih elok sekiranya kita melihat diri sendiri dari mencari kesalahan org lain. Mengubah kesilapan/kelemahan diri sendiri adalah lebih mudah dari merubah org lain. Sebelum memikirkan apakah pemimpin buat kepada kita, lebih elok kita fikirkan apakah yg telah kita sumbangkan kpd negara agama dan bangsa. Atau kita sekadar penghentam kesalahan org lain..Sifat ini memang bersepah..Saya dapat lihat di pejabat sendiri..Kita bagai seronok macam mendapat sesuatu kejayaan sekiranya dapat melihat dan memperkatakan kesalahan org lain. Adakah sifat ini yg akan kita warisi kpd generasi kita nanti..

    Maaf sekiranya pendapa saya ini tidak mendapat persetujuan saudara. Saya berkata demikian kerana selama saya ikuti perkembangan politik tanah air, pihak pembangkang hanya banyak menghentam tanpa berusaha memperbetulkan apa yg salah. Lebih banyak bercakap dari membuat kerja. Lebih banyak meminta dari memberi. Lebih banyak menghasut dari menyusut. Lebih banyak mempertikai dari merungkai..Lebih banyak ceramah dari menunaikan amanah. Lebih-lebih tak habis-habis…

    p/s : maaf kalau telebih..

  33. Kuntakinte

    Salam, sedara darknight, wa sokong lu jadi calon, bila you jadi calon you minta semua pak YB dari Pak PM, TPM,pak menteri pak WR semua pakai basikal atau motosikal, duduk rumah setinggan baru Malaysia boleh, baru Malaysia hebat!!!!, sedara memang mempunyai wawasan yang hebat .

    Malaysia Boleh!!!!

  34. Big8

    darknights..

    sebelum u tulis yg kat atas 2, adakah u dah selidik dahulu? atau sekadar baca kt blog, atau sekadar cakap2 kat kedai kopi. Saudara, berapa ramai pemimpin dari kalangan UMNO yg ada kt Malaysia ni? Saudara tahu ke jumlahnya..kalau benda mudah pun saudara tak tahu..elok lah saudara jgn terlebih melulu dalam penulisan saudara. Adakah semua yg bergelar pemimpin UMNO korup? Saudara boleh buktikan. Mesti saudaara akan kata pihak berkuasa pun di bawah pemerintah UMNO. Itu ayat selalu yg digunakan oleh bapak2 pemimpin pembangkang..suci benar nampaknya bapak2 pemimpin in sehingga segala apa yg diperkatakan akan menjadi kepercayaan rakyat seperti saudara. Apakah mereka terlalu bersih sehingga tidak perlu diselidiki kesahihan berita g di bawa? Pihak saudara yang seangkatan dgn bapak2 pembangkang kerajaan Malaysia selalu memperkatakan bahawa pemimpin2 pembangkang tidak membazir, tgl di rumah biasa, mungkin benar tomahan dr pihak saudara itu, tapi berapa org bapak2 pemimpin itu? boleh dikira mungkin..semua itu saudara boleh nilai utk 1 parti? adilkah begitu..Saudara pernah pertikaikan kekayaan dari pihak parti saudara? Bagi saya, ahli politik adalah sama tujuannya..cuma disamping tujuan peribadi masih terselit tujuan utk agama bangsa dan negara..itu yg membezakan mereka. Baru2 ini, PAS telah berjaya memerintah kedah. Tahniah. Sebenarnya sudah lama saya nantikannya. Saya amat teruja untuk melihat pemerintahan PAS di Kedah. Adakah seperti yg dijanjikan di dalam setiap ceramah2 mereka. Tapi bila ada kedengaran ketamakan telah wujud dalam angkatan PAS kedah. Saya amat kecewa. Inikah yg dikatakan perjuangan Islam. Apa yg saya dengar, ada exco yg tidak mahu datang kerja sekiranya dapat gaji sedikit..betul ke? Ini mungkin seorang dua jakun yg wujud dalam parti. Tidak adil bagi saya untuk menghukum keseluruhan parti itu sendiri. Begitu juga yg dikatakan oleh YB dr pihak saudara. Tapi, adilkah saudara menghukum UMNO kerana dua tiga org jakun yg terdapat dalam UMNO? kenapa bapak2 pemimpin saudara tidak mengeluarkan kenyataan menyangkal benda2 ini? Adakah takut kehilangan kuasa dan pangkat? Adakah takut hilang pengikut? Kalau perjuangan benar2 tulus untuk Islam, bangsa dan negara kenapa takut hilang kuasa dan pangkat..bukankah ianya hanya nikmat dunia..nikmat yg dinikmati sanak saudara..adakah nikmat ini dikongsi oleh para pengundi?

  35. Kuntakinte

    gua manyak terima kasih sama lu sbb sokong gua…lu olang punye sokongan buat gua punye semangat berkobar2 mcm api utk mau jadi PM…bile gua jadi PM, gua mau ubah semua menteri2 kite punye cara hidup mcm tu olang semua selalu cakap kat tv..gua kasi tu olang naik motor saja kalu ade urusan rasmi…lepas tu gua sediakan umah rasmi kat flat jer…baru betul ubah cara hidup…kasi anak2 tu olang jalan kaki saje gi sekolah..baru tu olang semua sedar skit…

  36. haiyaaa Big8,
    lu manyak emosional looo…memang byk pemimpin UMNO tp berapa byk olang yg berkuasa…gua rasa dalam 100-200 yg mempunyai jawatan dlm UMNO yg lain semua hanya ahli biasa…kalau 100-200 org ade 50 org yg xbleh pakai tu sudah kire bahaya looo…lu kena ingat ckp olang2 tua dulu…kerana nila setitik…rosak susu sebelangga..

    gua mmg sokong tu ckp pembangkang pasal pihak berkuasa dibwh UMNO…lu sendiri tgk ler..masa olang2 umno buat demo tu dpn komantar kat pulau pinang..mane ade tu FRU..ker polis ker tu loli sama air pedas tu…dieorg semua mane pegi..tp tu hari baru pihak pembangkan cadang mau buat demo depan parlimen…huyyooo habis semua polis xde tido..siang2 lagi sudah buat road block kat sana sini..kite org mau pegi kelja pun manyak susah…

    masa mau tangkap anuar..apesal tu manyak punye polis mau ikut…anuar bukan penjenayah..tu polis bikin mcm mau tangkap terrorist looo…gua bukan ler sokong anuar tp gua tgk cara die kena tangkap mcm die tu kasi bom tu WTC…kesian tu olang tua…

    lu tepuk dada tanye kat lu punye hati ler…lu pernah ker terasa tu pihak berkuasa mcm ade pilih kasih??
    lu tgk sendiri ler..brp banyak dato yg kena dakwa kat mahkamah?? ape jadi tu kes MP jasin..?curik balak..? senyap jer.. tu kes MPAJ punye pengarah…senyap juge..tu kes polis salah guna kuasa kat sabah tu..senyap juge…dan byk lagi kes2 high profile..tp semuanye hangat2 tahi ayam jer…yg BPR pun kasi tangkap kes2 kecik juge tp tu kes2 besar semua die kasi sembunyi…

    gua tarak sekolah tinggi mcm lu tp gua tau juge ler skit2 pasal ape yg berlaku sekeliling gua…gua tgk semua yg jadi ketua bahagian UMNO mesti ade umah besar kat kg die..gua pun manya hairan..mcm mane die bleh buat tu umah besar..sbb gua tgk die xde kerja pun…tp bleh jadi kaya juge…manyak pelik looo

    sbb mau bela nasib rakyat ler gua cadangkan diri gua utk bertanding kat permatang pauh tu…so tlg2 ler hulur bantuan kat gua…

  37. Salam,
    darknights…lu punya hati ada sikit itu dark la!.Lu ha pikir itu semua orang UMNO manyak jahat punya ka?.Mana-mana pun ada jahat ada baiklah.Tapi itu kalu tengok wayang tamil punya cerita”Itu gomerment punya orang semua jahat”suka rogol kampung orang!kasi angkat tanah orang kampung…nanti satu hero ini macam itu anwar bai..sikit ada itu hidung tinggilah mari kasi selamat itu orang-orang kampunglah…itu negeri Tamil nadu itu semua chief minister bikin wayang punya oranglah…Itu MGR,Itu Jayalaliyha,Itu macam-macam hero dalam filen boleh masuk politik dan menanglah..senang punya!.

    Itu anuar bai manyak pandai punya orang..ini orang Melayu manyak sayang sama itu Ugama Islam…. tambi!jadi dia pun tukar simpan janggut sikit…iu kampung punya orang manyak suka itu ada janggut ada sikit,bikin itu sembayang sama-sama orang kampung,bikin itu UIA ..itu certifiate senang kasi untuk kawan-kawan.Dia pun bukan pandai lah…angkat itu cakap melayu punya subject..itu pun first year angakt itu exam dua kali baru pass..ini macam orang tau manyak ekonomi ke?.Apa mamak mau cakep lu pun sudah jadi macam orang tamil nadulah.Tengok wayang tak ada makan pun tarak apa!.Ini orang Melayu tak suka itu wayanglah..tapi suka itu ceramah kah atau itu cengkarama…sudahlah mamak tarak tahulah tapi itu ceramah punya pasai makan,kerja semua tak ada pun tarak kisah punye!.Lu apa macam..selalu dengar itu ceramah ka?.Ini dunia ada baik ada jahat,Ada laut, ada garam tapi hidup ini sikit atak ada jahat tak syoklah ..kita orang ha bukan angel lah…tapi itu air sama minyak tak boleh campur mah..ada betul ke?.Pas punya orang sudah sama-sama kita ..kita pun ada faham sama itu Umar mah!.Sikit-sikit bikin salah tak apa mah!.

  38. Salam,
    Darknights..Mamak lupa nak tulislah ..lu tak tanya siapa itu menteri duit jaga…itu time itu mata lebamlah…betul kah dikena tumbuk…saja kasi hot orang ..bukan macam suruh orang tumbukah!.Tapi itu kes kontena 1,000 ribu keping note punya cerita awak tahu ke?.Itu TDM kasi buang itu semua 1,000 note pasai apa?…itu kontena duit tak sampai Malaysia Mah!…wau satu kontena…sapa mau kebas itu kes sontot punya oranglah…busuk punya orang…itu dekat BM,Penang dia suruh Bikin itu MPSP punya bangunan lu tau berapa harga..duit habis mah…UMNO juga salah?.Itu TNB punya building lu ada tengok kah…?.Mai Bandar Perdalah lu boleh tengok..itu opis dia punya lah!.Lagi mau pileh dia kah?…Lu cakap itu UMNO semua tak baik tapi itu UMNO punya orang kena buangnya No.1 punya jahatlah..lu agrree sama mamak kah?..itu emas pun itu menteri sudah kena buanglah!Bukan salah ini atas punya oranglah..ini duit macam-macam boleh bikin sama oranglah…lu lebih baik duduk itu flet cukuplah…selalu cari ‘Hati yang Tenanglah,Bukan itu cari Senanglah”.Nanti banyak susahlah..orang cakap macam-macam..ada angkat pun salah tak angkat pun salah!.Ok lu tiam-tiam duduk rumah jaga anak bini lagi baiklah!.Ini semua busuk punya bisness lah….politik manyak kotor punya mau cari macam nabi dalam politik tak adalah…itu orang-orang tua dalam PAS tak apa mau fikir mati sajah…lu orang muda manyak lama mau hidup mah..mamak doa sama lu!.Kalau ada anak hah cakep sama dia lu mau jadi doktor..jadi doktor baik..kerana itu doktor jahat pun ada jugak.Mau jadi itu engineer pun jadi baik punya engineer bukan manyak pandai punya..nanti cari makan manyak pandai!.Ok darknights lu manyak baik punya mamak tau..tapi itu hati kasi jangan risaulah…dunia ini kalau Allah nak jadikan baik semua akan baik..ada hikmah sesuatu yang buruk pandangan kita….tapi lain pula dengan pencipta.sabar dan yakin akan bantu mu dengan pertolongan tuhan kamu!!!!.

  39. Pingback: Saiful Bukhari Azlan « Sweet Knowledge ™

  40. aurabiru

    Semoga Allah timpakan kecelakaan kepada pemfitnah, penyebar fitnah, penyokong fitnah dan orang-orang yang mempunyai kuasa untuk menghalang fitnah, tetapi membiarkannya berlaku. Amin….

  41. kuntakinte

    salam, aurabiru, teman setuju doa sedara… tapi teman nak nasihat sikit doa yang nak kita pohon dengan Allah S.W.T. lebih afdal permohonan yang baik2 untuk umatnya, nanti ketawa dik syaitan.

  42. orang melayu ni bodoh… asyik main dubur ja, negara mana maju, bukan kah lubang paip “sang isteri” tu lebih syok… ni main dubur pula, kalau dalam alquran bukan main lagi, tidak boleh ini dan itu, tapi pada zahirnya aduh… lebih teruk drp zionis…. temberang betul

  43. atasinchi

    Assalamualaikum…

    bersetuju jua teman dgn sdr kuntakinte. ade lembut kali ini nada beliau, tidak seperti tulisan2 sebelumnye…
    buat aurabiru, hanya pendapat teman agar jangan la kita mendoakan sesuatu yg memburukkan kpd sesama saudara kite, sekalipun mereka melakukan kekhilafan. ade baik andai kite berdoa agar mereka dibukakan pintu hati menerima nur dan hidayah dari Ilahi, agar mereka tidak mengulangi kekhilafan mereka itu. pahala jua yg menanti kita atas kasih sayang kita sesama hamba.
    walau tidak dpt menjadi seperti Rasulullah, dpt mengikut tingkah baginda juga amat bermakna bagi kita. kerna tidak pernah sesekali Rasulullah itu mendoakan keburukan utk umatnye, walau sekeras mana penentangan umatnye terhadap baginda, hatta malaikat Jibarail juga pernah meminta baginda agar mendoakan agar Allah memberi bala kpd penduduk thaif kerna mencerca dan membaling baginda semasa menyeru mereka agar beriman.
    malah, baginda sebaliknya berdoa agar dibukakan pintu hati mereka2 itu utk menerima Islam. begitujuga halnye dgn, Umar, Hamzah dan Khalid Al-walid. ketiga-tiga tokoh Islam ini dahulunya adalah penentang kuat Rasulullah, namun tidak baginda berdoa agar mereka dimusnahkan, sebaliknya baginda berdoa agar Allah memalingkan hati mereka2 agar menerima Islam, akhirnya, mereka2 menerima Islam dgn hati ikhlas dan menjadi antara tokoh yg dikagumi dlm dunia Islam…
    begitulah sepatutnya kita sesama saudara Islam. walau ape jua keburukan kite, bersama-sama la kita berpesan-pesan dan saling mendoakan kebaikan kpd sesama kita.. insyaAllah, sesungguhnya Allah itu Maha Pengurnia dan Maha Mendengar…
    wallahualam..

  44. UMNOGen3

    MELAYU…MELAYU…

    Selalu perasan diri nak compare dgn ISLAM! ISLAM dan MELAYU jauh bezanya. ISLAM tu terlalu tinggi martabatnya. Cuma patut bersyukur sbb kita dilahirkan sbg MUSLIM. BANGSA CINA tu lg ramai MUSLIM dr MELAYU ni. Perbetulkan perangai buruk MELAYU ni dulu baru bisa bicara pasal ISLAM. Pemimpin korup, angkuh, munafik tu semua adalah warisan MELAYU dan bukannya dr warisan ISLAM.

    Dan satu peringatan utk kita semua rakyat jelata…. POLITIK adalah keji! Jgn pandang individu utk kita hentam atau defend… tp pandanglah kepada matlamat dan tujuan kita mengangkat ahli politik itu utk memimpin kita. Apabila beliau tidak berupaya membantu kita, kita turunkan dia dan angkatlah pemimpin baru yg mampu membantu kita yakni rakyat jelata.

    P/s: Klu nak bela kucing suruh tangkap tikus, jgn tengok itu kucing hitam ka putih… tp tgk bleh tangkap ke tidak. Dan bila satu masa kucing tu dah tak mampu tangkap tikus, kita tukar cari kucing lain pulak ye…. simpan lama2 pun tarak hasil

  45. kamikaze dgn julian jb ni, berfikir ikut kepala lutut… bukan kepala otak… dulu tak sekolah agama ke?

  46. AL-FIAN

    A’KUM SUMA

  47. apopmia

    byk sgt kyataan mgelirukan..pelik la..pasal klu tul masa lps kena tu ko tak repot dik? logik akal le..bbdk tadika pn tau nk ngadu hal ni..paling takkpn ngadu ngn mak bapak. ni ko simpan lelama wt per? npk bbeno dirancang..dh tu spi ler la ni ko x de jwb atau beri pe2 kyataan. klu btul ttu ler brani bdepan..yela..nk tegakkan kbenaran. ni main guna pguam..tulis nota peguam baca. sape sorok ko??? he..he..cm bangang je ko dik. ke dh senget mulut dek kena sbyg hajat org? 2 yg x dpt nk kuar tv? cm pokcik2 yg tdahulu???

  48. neutralman

    aku pun hairan nape sume bnda yg x sedap didengar ttg anwar sume pengikut2 beliau akan kata itu konspirasi..kalo mana2 keputusan mahkamah yg x memihak kepada anwar,keputusan itu x adil,hakim tlh dibeli,sistem kehakiman malaysia x bleh percaya n bnyk lg.tp knapa kalo sume2 yg berlaku memihak kepada anwar,xda sape pun kata itu x btul or salah.contohnya apabila anwar dibebaskn dari tuduhan meliwat dulu n sterusnya dibebaskan dr penjara..knapa xda sorg pun kalangan pengikut beliau tertanya2 samada penghakiman yg dibuat tu btul ke..ada something yg menyebabkab beliau dilepaskn ke..or bleh percaya ke hakim2 tu..xda sorang pun yg pertikai tp kalo kputusn mahkamah x berpihak kepada beliau,itu kospirasi..hurm..fikir2 la sndiri ek..papepun, Allah maha mengetahui yg mana hak,yg mana batil…moga kebenaran akan terserlah jua akhirnya..aminnn.

  49. pemerhati

    Tengok saja blog saiful tu…….bagaimana orangnya!!!

  50. Tengok sendiri diblognya ada dua blog, bagaimana perangainya dan akhlaknya

  51. gagakhitam

    ade ke patut orang mude x boleh melawan anwar yang doh berusia??kita ade akal jadi gunakan akal kite dengan baik..ni la orang yang jahil ingin menjatuhkan orang yang benar2 mahu menjalankan kebenaran..pada tahun 1998 dulu pun anwar dituduh dan boleh dikatakan sume pembesar menuduh anwar meliwat sedangkan ianye tidak..adakah sume mereke meminta maaf??sesiape yang menyokong orang2 yang zalim seperti ini maka terimalah balasannye di akhirat kelak..

  52. Apai Ngelai

    Gagak itam,

    Betoi, awak cakap pun cam burung gak…stuju! Masalahnya orang mude tu dah pun bersumpah laknat, dia tak takut! Yang doh berusia tu takut nak pi bersumpah lagi, bagi plak alasan lintang pukang cam nak lari.
    Nak mintak maaf camne pulak, kalau betui dah kene belantan Gurkha? Yang mude tuh, satu sen haram pun dia tak dapat! Dia untung apa mengaku anwar tuh Lai..what dia?
    Kalau anwar tu betui-betui tak bersalah, pi lah angkat sumpah..kalau takpun keratlah jari sambil cakap dia tak buat mende cam nih.

  53. redzu

    Shyfull kata dia pergi jumpa najib sebelum kejadian,bererti dia jumpa seorang pemimpin yang dalam janjisumpahnya akan menjaga nama baik negara,tetapi hairan shyfull ni tetap declare in public tentang dia kena sondol,dalam malaysia ni aku rasa ramai juga manusia yang buat sondol menyondol ni,tapi malas nak repot sebab buat malu aje,bahkan tak berbaloi pun..,duit habis malu yang dapat..,tapi kes shyfull ni amat unik….kalau kasar cara fikir memang tak dapat dia punya clue…

  54. Nak Kata Apa

    politik kita nie dah macam jalan citer hindustan…

  55. SRI JAL

    gagakhitam : “..pada tahun 1998 dulu pun anwar dituduh dan boleh dikatakan sume pembesar menuduh anwar meliwat sedangkan ianye tidak..adakah sume mereke meminta maaf??”

    aku malas nak sembang banyak pasal kes 1998: hang baca case law Anuar Ibrahim V PP kat laman beikur http://mymassa.com/myvoice/?&blogid=1

    Atau hang baca kat MLJ.

  56. assalamuaikum !

    wa mayak terkejut ma… DARKNIGHT nak jadi PERDANA MENTERI>>>> miasa la.. semua olangmau jadi PM kalau PR semua mau jadi ma!… tapi wa tau .. first apa lu mau mikin kalau lu jadi PM …MUSTI LU KASI TUKAK MELAYU CAKAP YALI CINA CAKAP ..SEBAB SIKALANG PUN LU LAI CAKAP LU GUA…LU GUA…..

    sekupang dua … pernah dengor bahasa tu….rasa-rasanya spesis DAP yang suka benor cakap lu gua… lu ,.. gua, …atau pun darknight ni lidah pendek… atau simata sepet……atau tak reti bahasa..(bahasa melayu),.. atau makan pakai chopstick…. atau apa kebangsernyer….atau bla…bla….bla…bla…..blah!

  57. an jeng

    anyone knows the answer ??????
    why mahathir dislikes badawi ?
    why mahathir likes najib ?

    will an angel unite and support a devil ? no, right ?
    bcoz …only a devil will stand behind a devil. a devil will only say the other devil ios doing right and good…ha ha ha …

    do u know why mahathir frame bro anwar in the “liwat/sodomy case” ???
    bcoz mahathir was afraid that bro anwar might liwat/sodomy mahathir for his misuse of malaysian people money in the court.so b4 that happens, mahathir liwat/sodomised bro anwar with the police help.

    just simple as that.

    and today mahathir says himself that ” this men..can even convince the devil to follow him” by refering to bro anwar.what is this la mahathir ???? whole of malaysia respected you… while…but now you your self now admitting that you have framed bro anwar to protect yourself. mahathir sucks la .

    dont you being a moslem have a fear of GOD ???

    will you there stand in the judgement day to answer the LIVING GOD ???? of your misdoings while you given an authority to govern the land ???

    the exam is coming soon for you…pls get ready your answers to pass your self ….ha ha ha …

  58. Apai Ngelai

    An jeng,

    Be very careful when you put our religion name. Don’t simply write moslem – it could meant something disturbing.

    Please take my advise, next time don’t make stupid things against our holy religion in your comment. That is not funny.

  59. Pandeka Amin Durka

    Aku sebenarnya lebih sangup menerima yg anuar bersalah kerana kalau la benar dia difitnah maka apa jenis kerajaan yg menaugi kita selama 51 tahun ini?

  60. Insan

    salam wahai pedekar amin dukhaka..

    hehe…yang dah lepas 51 tahun tu biarkan laa..kalau ade silap nye tu nnti Allah akan balas keatas mereka yang lakukan kesalahan..kita sendiri pon jgn lupa…kita sesama manusia…

    UM-OH NO dulu mungkin ok la kot..tapi yang sekarang ni carca merba….

  61. AICFAN

    Eng Nwe Lee Waat…..ko pun nak rasa mcmana kene dituduh liwat ke??? Atau pun ko nak rasa mcmana kene liwat???

  62. assalamualikum.

    banyak benor bunyi komer ni macam ler anwar yang confirm menentukan apa yang akan terjadi … teman memang nak sangat tunggu 16 september ni.. kalau betul ler jadi nyer anwar jadi perdana menteri… teman orang pertama yang akan keluor blog ni…TAPI kalau tak betui… KOMER yang KUAT BENOR NYOKONG … apa cerita …. orang PKR ..kalau tak betui ler… komer dah kena kencing dengan sifu komer… MASUKLER AHLI UMNO>>> ADA BERANI! teman CABOR komer yang banyak bunyi… KALAU !^ SEPT NI betui teman orang pertama akan keluar… TAPI kalau TAK BETUI PULAK…. KOMER PULAK LETAK BENDERA PKR MASUK LER UMNO… HE HE HE HE HE… CAKAP BESOR TAK GUNA … JADI LER JANTAN .. TAK KAN TAKUT KOT……

    sekupang dua nak tengok berapa orang yang bebenor jantan dan berapa ramai pulak yang dua alam… cakap besor ..\rupanyer anu tak der.. sembang yop… baik di kedai kopi..bukan blog orang,…………………………….ada berani!

  63. ikankecil

    salam…
    bro sekupangdua teman yakin n brani kerat jari teman ni bio teman x buleh menulis kt blog ni lagi klu 16 sept ni jd….n teman yakin si pengucut2 ni xbrani trime cabaran bro…deme ni melobon je lebey….haprak mcm boss diowg jg…
    auta kuat…phui…….

    ikankecil berenang bebas….

    wasalam…

  64. mohd.azhan

    aku masih percaya yang dsai lakukan liwat. knp sumpah nak jadi ketua ,dengan senang dia angkat sumpah? aku sangsi sebab dia masih tak nak lakukan nya, walaupun hanya 5min. Selagi dia enggan, ramai yang beranggapan dia ni memang kaki bontottttt………Jangan pecah belahkan bangsa hanya kerana enggan bersumpah. Kalau benar beliau tidak melakukannya, tolonglah…..satupadukan bangsa dengan hanya sumpahan yang diminta oleh pihak ramai.

    • mfbi

      lu ni memandai je buat keputusan ikut suka hati lu…mahkamah tak kata ape2 pun lagi lu dah jadi hakim…bro lain kali ikut macam org pas cara professional dalam membuat keputusan jgn jadi UMNO jenis kalau bergaduh sesama sendiri kecoh satu dunia…lepas tu dahlah kuat main duit…bengong…hal ehwal undang2 pun boleh dicabuli…terang2 perak tu Ir. NIzar masih lagi MB boleh UMNO bangsat rampas secara terhormat…institusi kehakiman negara kite pun naik pening nak nyelesaikan…dari tak boleh jadi boleh…die lupe ade beberapa tahun je lagi nak perintah ….berbalik pada main bontot ni pulak ..ko tau tak org islam yg menuduh org islam lain berbuat onar kalau tak betul org yg menuduh tu yg kena balik..nasib baik lu tak duduk arab saudi kalau tak dah lama bontot lu selamat loher berdarah2 macvam penyakit buasir
      okay ape2 hal lu pikirrr laa sendiri……….

  65. Nadrah

    Wahai Mohd Azhan
    Ulamak mana yg suruh sumpah ni? Kita nak ikut ulamak ke? nak ikut puak UMNO?

    Kan baru ni MUfti seluruh Malaysia dah bincang masuk mahkamah, bicara dulu, last last sekali barulah boleh sumpah!

    Ikut lah Ulamak: bukan macam budak-budak………

    Otak ada pakai…. jgn tak pakai

  66. Abg Meon

    Korang ni nak bergaduh je la… aku kahwin kan karang korang berdua ni padan muka…

  67. assalmualikum semua … mana peginya orang PKR… udah hilang telor ke pun ….
    ULANGAN! ULANGAN! ULANGAN! ULANGAN!

    banyak benor bunyi komer ni macam ler anwar yang confirm menentukan apa yang akan terjadi … teman memang nak sangat tunggu 16 september ni.. kalau betul ler jadi nyer anwar jadi perdana menteri… teman orang pertama yang akan keluor blog ni…TAPI kalau tak betui… KOMER yang KUAT BENOR NYOKONG … apa cerita …. orang PKR ..kalau tak betui ler… komer dah kena kencing dengan sifu komer… MASUKLER AHLI UMNO>>> ADA BERANI! teman CABOR komer yang banyak bunyi… KALAU !^ SEPT NI betui teman orang pertama akan keluar… TAPI kalau TAK BETUI PULAK…. KOMER PULAK LETAK BENDERA PKR MASUK LER UMNO… HE HE HE HE HE… CAKAP BESOR TAK GUNA … JADI LER JANTAN .. TAK KAN TAKUT KOT……

    banyak benor bunyi komer ni macam ler anwar yang confirm menentukan apa yang akan terjadi … teman memang nak sangat tunggu 16 september ni.. kalau betul ler jadi nyer anwar jadi perdana menteri… teman orang pertama yang akan keluor blog ni…TAPI kalau tak betui… KOMER yang KUAT BENOR NYOKONG … apa cerita …. orang PKR ..kalau tak betui ler… komer dah kena kencing dengan sifu komer… MASUKLER AHLI UMNO>>> ADA BERANI! teman CABOR komer yang banyak bunyi… KALAU !^ SEPT NI betui teman orang pertama akan keluar… TAPI kalau TAK BETUI PULAK…. KOMER PULAK LETAK BENDERA PKR MASUK LER UMNO… HE HE HE HE HE… CAKAP BESOR TAK GUNA … JADI LER JANTAN .. TAK KAN TAKUT KOT……

    sekupang dua nak tengok berapa orang yang bebenor jantan dan berapa ramai pulak yang dua alam… cakap besor ..\rupanyer anu tak der.. sembang yop… baik di kedai kopi..bukan blog orang,…………………………….ada berani!

  68. Bakal PM

    dah tundala tarikh ambil alih pemerintahan abg sekupang dua oi…. Mat jenin tu kata 20 september plk… baik kalau mat jeni tu kata sebelum kiamat jer… x payah ubah2 tarikh kan…

  69. Big8

    apa cerita mahkamah hari ni…xde berita terkini ke? semoga keadilan dpt ditegakan

  70. Nadrah

    Tunggulah lepas study trip………menghayati ramadan…..

    Pak Lah Lagi kencing Kuat…. semua kebetulan…
    Minyak turun 15sen………. kebetulan
    bentang akta dna……………. kebetulan
    Study trip……………………….. kebetulan
    najib p sumpah …………… kebetulan
    chedet nak masuk umno…kebetulan
    say fool kena l#wat………… kebetulan
    tidoq dlm parlimen………… kebetulan

    Hai berapa kali kebetulan ler….

    hehehe tak pernah dengan MP p study group

  71. Nadrah

    KUALA LUMPUR, 11 Sept (Hrkh) – Ahli Majlis Tertinggi KeADILan, Badrul Hisham Shaharin memaklumkan kepada Harakahdaily, hari ini beberapa pemimpin Umno, MCA dan PPP di Negeri Sembilan akan mengumumkan keluar parti.

    Badrul Hisham mendakwa, pengumuman itu akan dibuat dalam satu sidang media di Pejabat Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) Negeri Sembilan di Rahang pada jam 10.00 pagi ini.

    Dalam sms ringkasnya kepada Harakahdaily beliau bagaimanapun tidak memaklumkan nama-nama pemimpin yang akan mengumumkan keluar parti.

    Kata Badrul Hisham, sehubungan dengan pengumuman keluar parti itu, mereka akan mengumumkan penyertaan mereka ke dalam KeADILan.

    Sidang Media ini dijangka akan mendapat liputan besar di kalangan wartawan media di negeri tersebut memandangkan semalam Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Mohammad Hassan dalam satu laporan Sinar Harian menyebut bahawa tidak akan berlaku anggota BN menyertai Pakatan Rakyat.

    Mohammad juga mendakwa perkara itu sebagai mustahil akan berlaku memandangkan Umno di negeri tersebut cukup kuat._

  72. Bakal PM

    salam nadrah…
    semoga Mat Jenin yg awak sanjung tu panjang umurnya… Takut2 kalau pendek umur kempunan nak jd PM.. Nak harapkn ihsan MP BN lompat parti ntah bila2 la dpt jd kenyataan… Ubah tarikh makin lmbt tu lg adala… Yg nyata angan2 mat jenin makin jauh yang makin dekat nak masuk semula kat penjara adala…. maklumla kes blm tamat…. Kempunan la lg….

  73. Kalau setakat nak attach berita dari harakah @ suara keadilan tu tak payahla..buat penuh blog nie je..suratkhabar murahan mcm tu memang tak layak nak cerna minda supaya lebih bergeliga..peminat paper murahan mcm tu semua sempit akal fikiran..tak boleh nak tiimbang mana satu betul, mana satu salah

    Korang tak perasan ke muka wan azizah dengan nurul izzah kebelakangan nie..si izzah tu pun dah berkedut-kedut mcm mak dia dah aku tengok..menunjukkan dia tengah menanggung beban emosi yang amat sangat..sebab apa? Sebab dia dah tau siapa bapak dia yang sebenar..aritu si Ehsan berperang besar dengan bapak dia sebab dia tanya anwar samada betul ke tak dakwaan sepol, tapi anwar hanya diam..last2 dengan wan azizah sekali berperang dengan anwar..tak caya korang tanya la kakitangan resort tu..mana ada orang pergi cuti muka masam..si Ehsan pun dah pandai protes sekarang – ISAP ROKOK!!!

    Mcm nie la..aku rasa juak-juak anwar nie elok lah p sendiri desak anwar buat pengakuan..pi sendiri tanya Ezam pasaipa dia keluar PKR..pi tanya sendiri Mat Sabu, bekas drebas anwar pasaipa dia berenti kerja dengan anwar dan gelarkan anwar syeikh al juburi..pastu baru masuk balik blog nie..di akhir zaman nie, banyak yang bukan ulama yang akan disanjungi..golongan nie sanggup mempergunakan agama asalkan ditempatkan kedudukan yang tinggi..sebab tu sepatutnya POLITIK berlandaskan AGAMA..bukan AGAMA berlandaskan POLITIK..tapi pasaipa anwar sanggup tak masuk PAS yang kononnya memperjuangkan Islam dan join UMNO yang kemudiannya dihina dan dicaci? Itupun setelah dah kaut segala kekayaan hasil pengaruh yang diberi oleh UMNO..tak MUNAFIK ke?

  74. Udahla Putera81,awak dah daftar mengundika????Polis tengah siasat,hakim belum jatuhkan hukuman tapi kamu bijak sungguh baca firasat pada wajah orang…dasyat gile kamu ni no…muda muda lagi dah ada tokoh kaki fitnah….

  75. AbangTuah

    FireDownBelow,

    Betul apa kata Putera81 tu. Kawan pun perasan sejak kebelakangan ni, apabila Nurul Izan bersama family depan kamera TV dia sentiasa tunduk tak berani tengok kamera. Aku perhatikan betul-betul, seolah ada mesagge yang penting hendak disampaikannya kepada rakyat Malaysia.

    Well, Allahualam..

  76. jimmy

    By the way, That’s what we call our PM.
    1. “I would not dissolve parliament within this week speech at 13th Feb 08″ (tomorrow 14th Feb parliament dissolved!!)

    2. “I would not getting married within this year” (within less than 6 month, he married!)

    3. “Oil price would not going to increase even aftr election” (After election, RM1.92 – RM2.70)

    4. T’ganu Merc issues – “Do not use Merc!” (next day – U can use the Merc only for official task)

    5. “If we reduce oil price, we’re endangered our country money” (b4 P44 election , oil price reduced to RM2.55)

    So conclusion is, we’re in the flip-flop country that lead by flip-floppers!!! We’re doom!!!

    Pak Lah …hehehe

  77. Firedownbelow..

    Kalau hang nak tau, bukan takat daftar undi..dah berkali aku p mengundi..tapi sori la nak undi PKR atau pembangkang yang lain, walaupun aku tak jugak favor sangat kat Pak Lah..

    Aku bukan pertikaikan pasal polis yang tengah dok siasat, hakim belum jatuhkan hukuman (ayat standard budak-budak pembangkang) tapi aku nak korang jadi sensitif sikit dengan orang-orang sekeliling anwar..kesian sama kat depa..bukan takat kesian membuta tuli pada si anwar..

    Aku hairanla..pasaipa korang beria-ia membela anwar padahal dah terbukti banyak yang didakwa anwar temberang belaka..malah aku tengok makin besar retak antara orang melayu akibat terlalu taksubkan si anwar..korang nie berapa kali p dengan anwar berceramah? dah berapa kali bersua muka dengan Datin Azizah (aku tetap hormat dia sebagai individu yang tabah)? Aku rasa Firedownbelow nie belum sekali lagi berpeluang jumpa anwar sekeluarga, apatah lagi nak bersalam dan bersembang dengan dia..aku bukan takbur, tapi aku pernah jugak la 2,3 kali face to face dengan diorang..malah aku pernah mengkagumi kepetahan anwar dalam berpidato..aku tetap hormat bakat yang Allah kurniakan pada anwar..tapi jangan lupa, jika bakat berpidato dan berhujah tu disalahguna, maka yang salah nampak benar, yang jahil nampak bijak..matlamat menghalalkan cara..apatah lagi kalau setakat nak kencing korang semua..IQ korang pun bukan sehebat AdiPutra pun!!!

    Aku cuma tak suka melihat orang melayu terlalu taksub pada seorang individu sahaja..individu itu ada nafsu dan keinginan..maka tak mustahil dia juga bakal melakukan kesilapan..semakin tinggi ilmunya (seperti anwar yang hebat itu) semakin tinggi pangkat setan yang menggodanya..itu Firedownbelow dan sahabat pembangkang yang lain kena ingat..

    Korang bercakap soal KEADILAN..keadilan seorang indivisu? Memadai ke untuk menumpahkan darah dan menambahkan dosa kerana dia? Bagaimana keadilan terhadap bangsa MELAYU dan ISLAM? Adakah korang tak nampak dek kerana nak menuntut keadilan (atau dendam) maka MELAYU dan ISLAM dah lemah? Berbaloi semua itu? Korang boleh jawab di akhirat bila ditanya pasal perjuangan korang yang sia-sia tu?

    Dan kalau perlu aku ingatkan..kalau ustaz korang tak pernah cerita..pada zaman dahulu ada seorang hamba Allah yang zuhud hidupnya..sembahyang, berpuasa dan beramal 24jam..ada seorang lagi jahat yang amat..berzina, minum arak dll..tapi di akhir hidupnya, Allah sedarkan laki yang jahat itu lalu dia nak bertaubat..dia naik tangga untuk menemui lelaki yang zuhud itu untuk menzahirkan taubat dan belajar untuk beramal..malangnya desakan setan telah menggerakkan lelaki zuhud itu untuk sekali merasai nikmat dunia..ditakdirkan, dia tersadung jatuh tangga lalu jatuh menimpa lelaki yang nak bertaubat itu..kedua2 mati..

    Tapi kau tahu tak sape yang masuk syurga dan neraka..Allah takdirkan lelaki yang jahat itu ditempatkan di syurga..dan lelaki yang berzuhud ke jalan Allah sepanjang hayatnya itu ke neraka..kerana kesilapannya yang sedikit itu..jadi korang janganlah taksub sangat pada seorang individu..sederhana sahaja..WASATIAH (tak paham jugak pi tanya ustaz korang)…tak salah nak bangkang, tapi ada atur cara dia..bukan main protes tengah jalan sampai orang pun takut nak lalu…

    Kira yang itu tazkirah ramadhan aku sedekahkan pada kawan2 seIslam dengan aku..

  78. Assalamualaikum….
    Aku lebih senang berbicara tanpa melibatkan skandal,aku suka berkata melalui fakta yang jelas..Kalau korek skandal sana sini bangsa kita masih ditakuk lama sampai tak dak masa nak buat kerja
    ….Anda persenda Harakah tapi adakah anda buat kajian siapa disebalik Harakah???siapa sidang pengarangnya??Salah seorang pengarangnya hampir hampir menjadi pengarah urusan Utusan jika dia tanda tangani borang keahlian UMNO,ada pengarangnya pernah menjadi guru agama kepada sultan…siapa orang orang hebat itu anda carilah sendiri(fakta bukan auta) Bekas cikgu aku yang juga seorang Y.B B.N di salah satu kawasan parlimen diPerak baca Harakah sebab nak tahu permasalah dan kemahuan rakyat..jadi anda fikirkanlah sendiri dan jangan anggap Harakah sekadar akhbar tabloid.

  79. penyapoo

    Jimmy kalau U org islam U akan tahu apa itu Qada’dan Qadar tapi jika U bukan org islam tak tahu nak kate ape laaa,

  80. Putra Gunung Ledang

    ATASINCI………..THATS THE POINT!!!! KOMEN2 YANG LAIN BANYAK IKUT EMOSI DAN TIDAK MENGHORMATI KOMEN2 YANG LAIN. PADAN MUKA AKU JUGAK HE HE HE.!!!

  81. spartan

    allo BOS2 suma..
    gua nk tnya apa hkuman yang telah dato ahmad terima stelah ‘brjaya’ membangkitkan isu perkauman di p.pinang ketika p/raya kecil di p.pauh?

  82. spartan

    gua sokong lu firedownbelow tntang harakah..

    putera81 mngkin kurang atau mmg dah xleh berpikir,lu ckp harakah xboleh nak timbang mana satu yg betul dan salah..cmner plak dgn lidah (banyak cabng) rasmi kerajaan?lebih2 akhbar yg menggelarkan diri mereka sebagai utusan..
    bkn utusan malaysia tp unta kerajaan malayISA.. har,har,har,

  83. ko ni putera81 ckp mcm bagus. sembang mcm alim. klau btul umno tu perjuangkan islam nape hukum islam masih blum tertegak lg d malaysia. malaysia mengaku negara islam tp bini pm nye rambut karan. bila kita tego depa kata biaq p la jnji hati nye baik. klau aurat pun x tutup hat baik x berguna. sbb tu pas memperjuangkan cara hidup islam dan nk menegakkan hukum islam. keadaan negara yg sudah kacau bilau dgn jenayah yg semakin meningkat adalah sbb pemimpin islam sendiri menolak hukum islam. mereka mengaku umat nabi muhammad tp cara idup nabi mereka tolak. ekonomi negara pun makin tenat. kita sendiri bleh banding kan dgn negara2 spt korea, taiwan, singapore yg 1 masa dahulu setanding dgn kita skrg mereka meninggalkan kita jauh d blakang. skrg kita harus berani membuat perubahan tolak bn ambil pr. kita tengok hasilnye nti. lawan tetap lawan…………..

  84. Salam

    Waja..kot ya pun bagi la salam nak masuk rumah orang..kasut buka la dulu..kaki pi la cuci sat..

    Aku bukan berlagak alim..bukan nak tunjuk baik..dan aku pun tak pernah nak kata UMNO tu terbaik..tapi baik antara yang dok ada la nie dari segi perjuangkan nasib bangsa aku dan agama aku..

    Soal bini PM tak pakai tudung itu antara Pak Lah dan Allah..itu tanggungjawab Pak Lah nak bentuk bini dia..tak adillah disebabkan Pak Lah, habis busuk satu UMNO..masing2 ada akal, pikiaq la sendiri mana betul mana salah..sekurang2nya semasa pemerintahan UMNO & BN banyak masjid2 dan surau2 baru terbina..surau2 lama diperbaiki dan diperindahkan..apakah itu menunjukkan kerajaan sekarang tidak cuba menegakkan Islam..

    Apakah kerajaan sekarang tidak cukup bagus apabila prihatin dengan nasib2 guru agama..naikkan elaun mereka..semata2 mahu menggalakkan lebih ramai tampil ke hadapan berkongsi ilmu demi kemajuan syiar Islam..

    Apakah kerajaan jugak tidak cukup baik dengan terbinanya Universiti Islam Malaysia & Bank Islam demi ekonomi dan pendidikan umat Islam di negara ini? Apakah kerajaan itu terlalu busuk sehinggakan orang luar sanggup menjadikan negara ini sebagai role-model dari segi pentadbiran negara Islam??? Apakah tidak cukup pengiktirafan yang diberi sehinggakan Universiti Al-Azhar sanggup membuka cawangannya di Negeri Sembilan – negeri pimpinan UMNO dan kerajaan BN???

    Waja dah periksa ka negeri mana yang mencapai sumbangan zakat terbaik kalau bukan negeri Selangor – juga pimpinan UMNO & kerajaan BN satu ketika dahulu..cuma rakyat buta dalam menilai keamanan & kesenangan yang dikecapi…terlalu banyak sumbangan kerajaan UMNO & BN terhadap bangsa Melayu & Islam di Malaysia ini..jangan hang nak memadam semua itu oleh perasaan busuk hati dan taksub kepada pemimpin hang yang bukan maksum & ulul-azmi itu..

    Tidak adil menjadikan seorang itu sebagai gambaran yang ramai..aku jugak tidak mahu menyedarkan hang kepincangan sosial yang dialami oleh negeri Kelantan pimpinan parti yang kononnya memperjuangkan Islam..anak dara cek mek molek membonceng motosikal bukan muhrim..yang pakai tudung nampak telinga, leher..dengan tshirt sendat dan seluar yang menampakkan lurah b*****..apakah itu satu kejayaan? Kalau hukum Allah pun tak mampu nak dilaksanakan di negeri bergelar Serambi Mekah itu, usahlah mencerca kerajaan sekarang..tak ada kurang lebihnya..yang penting sama2 memikirkan cara terbaik mengembalikan kegemilangan bangsa Melayu & agama Islam..bukan memikirkan cara nak menobatkan Anwar & kroni2nya..

    Aku percaya kita semua sudah cukup matang untuk bermumayyiz, yakni membezakan yang baik dan yang buruk..cuma kadangkala ego menafikan yang hak, membenarkan yang batil..bukan niat aku nak berlagak alim, jauh sekali hendak menegakkan benang yang basah

    p/s: Heran jugak aku pasaipa Nik Aziz tak bagi apa2 komen pasai isu azan di Puchong & penghapusan tulisan jawi di papan2 tanda..lagi heran bila dia tak berbunyi langsung bila ada mangkaq sorang dari PKR yang menyamakan seks dengan sedekah..apakah itu perjuangan hangpa dalam membela Islam???

  85. Big8:Anwar, Who?

    Selamat Berpuasa & Hari Raya Aidil Fitri,

    Email ini saya petik dari satu blog seorang sahabat.
    Kandungannya mengandungi lontaran pandangan yang menarik. Baca-bacalah tengok. Kemudian terserah pada sahabat-sahabat untuk berkongsi persepsi ini atau sebaliknya.

    Kandungannya begini…

    Islam itu sudah adil, lengkap dan paling sempurna sebab apa Anwar tak menyertai Pas sahaja daripada menubuhkan sebuah Parti Keadilan Rakyat (PKR) yg memecah-belahkan umat Islam di negara ini dari dua parti iaitu Pas,Umno kepada Pas, Umno dan PKR. Tak cukupkah hanya Pas sebagai wadah terbaik perjuangan Islam dan Rakyat di Malaysia ini?Adakah Islam yg diperjuangkan oleh Pas tidak cukup Adil sehingga beliau sanggup menubuhkan parti Keadilan untuk rakyat Malaysia?Apa kurangnya dan cacatnya Pas sehingga Anwar begitu takut memperjuangan Keadilan Islam melalui Pas??

    Anwar telah gagal dlm memperjuangan idealisme Islam pragmatiknya dalam tong **** Umno kenapa nak buat tong **** yg lain pulak (PKR). Apa bezanya dasar perjuangan Umno dan PKR??Kedua2nya sekular.Kedua2nya menolak Islam dan Tuhan dalam prinsip perjuangan kedua-dua parti ini. Selama 16 tahun Anwar menyertai Umno selama 16 tahunlah Anwar berjaya menyekat kebangkitan Pas di Malaysia dengan idealisme Islam yg dibawanya dalam Umno yg mengelirukan pejuang2 Islam di Malaysia.

    Dulu tahun 1982 sesudah Anwar keluar dari ISA atas ehsan Dr.Mahathir Anwar telah di pujuk berkali-kali oleh Alm.Ustaz Fadzil Noor, Mat Sabu dan Ustaz Hadi untuk menyertai Pas dan berjuang Islam bersama-sama Pas untuk Keadilan umat Islam dan semua rakyat Malaysia. Ustaz Fadzil dan Ustaz Hadi menasihatkan Anwar jangan bersengkokol dengan orang sekular nanti kamu jadi sekular. Jangan duduk dalam tong **** nanti kamu jadi **** sama. Nanti kamu difitnah dihina sehina2nya oleh Umno seperti ramalan Ustaz Fadzil. Kenapa Anwar degil. Kenapa Anwar ketegag. Anwar nak menyertai Umno jugak. Ini sebab Anwar terpengaruh dengan slogan ‘penerapan nilai2 Islam’ oleh Dr.Mahathir jadi Anwar percaya dengan ‘komitmen’ Mahathir untuk ‘mengislamkan’ Umno dari dalam jadi dia menyertai Umno. Anwar nak Islam Umno dari dalam. Anwar tidak percaya dengan perjuangan Islam yg di bawak oleh Pas kerana pada pandangan Anwar Pas hanyalah sebuah parti yg disertai oleh ulamak2 kampung, budak2 pondok, org2 kampung yg miskin, susah, rakyat marhaen, mustadhafin yg pada pandangannya lekeh, rendah dan tak sesuai dengan zaman moden ini. Pada pandangan Anwar, Islam ala Pas tidak ke mana dan tidak akan mungkin menang dan berjaya sampai bila-bila dengan kedudukan rakyat yg berbilang-kaum di Malaysia ini. Anwar tidak sanggup berjuang bersama2 Pas krn dia tidak sanggup bersusah-payah berjuang Islam dengan ‘ulamak2 kampung’ dalam pas. Anwar nak berseronok kerana menyertai Umno dia akan dapat banyak habuan dunia di samping kononnya berjuang Islam.

    Akibat kekeliruan yg dibuat oleh Anwar, pejuang2 Islam di Malaysia telah berpecah dua. Setengah menyertai Umno kerana terpengaruh dgn idealisme Islam pragmatik ala-Anwar Ibrahim seperti ahli2 ABIM, JIM, PKPIM, Islah, pensyarah2 universiti, nasionalis2 Melayu, pelajar2 manakala setengah lagi iaitu ulamak2 pondok, golongan mustadhafin, golongan miskin susah yg percaya dengan ajaran Islam yg sebenar tetap istiqamah dalam Pas kerana mereka percaya hanya Pas sahajalah jemaah diiktiraf Allah swt untuk memperjuangkan Islam yg sebenar di Malaysia ini.

    Akibatnya ramai pejuang2 Islam yg tertipu dan terpedaya dengan permainan dan hawa-nafsu (pandai-pandai Islam sendiri) ala Anwar Ibrahim. Kalaulah Anwar menyertai Pas pada masa itu saya yakin dengan kebolehannya berpidato, berceramah dan strategi politik Anwar yg bijak Pas dah lama menang dan berjaya di Malaysia ini. Tapi kenapa Anwar tidak mau menyertai Pas sampai sekarang? Sebab Anwar enggan menyertai jemaah Islam (Pas) yg sebenarlah Anwar terdedah kepada fitnah, kekejian sehingga skrg. Kalaulah Anwar menyertai Pas sudah tentu Anwar akan selamat dari segala fitnah keji yg di alaminya skrg krn Pas akan melindungi dan menyelamatkan Anwar dari segala fitnah dan kekejian. Kenapa Anwar tidak mahu insaf dan masih lagi berdegil??Apa agenda politik Anwar Ibrahim??

    16 tahun (1982-1998) Anwar berjaya menjadi ejen Barat untuk menghancurkan kebangkitan Pas di Malaysia. Itulah tugas Anwar Ibrahim yg sebenar mengambil kesempatan iaitu memastikan ditengah2 kemarahan rakyat Malaysia atas penyelewengan Umno/BN dalam mentadbir negara, di atas peningkatan sokongan org Islam/Melayu dan bukan Islam terhadap Pas, Anwar Ibrahim mestilah menubuhkan sebuah parti alternatif lain (PKR) untuk memastikan jangan sampai sebuah parti yg benar2 memperjuangkan Islam (Pas) berjaya memerintah Malaysia. Itulah tugas Anwar bagi ‘memenuhi’ tuntutan Yahudi dan Barat.. awas wahai pejuang2 Islam/umat Islam jgn tertipu lagi..

    Buat apa tubuh parti Keadilan sedangkan Islam yang diperjuangkan Pas tu dah Adil dan sempurna?? Tidak akan ada Keadilan selain daripada Keadilan Islam. Tidak akan ada kesejahteraan selain dari yg diajarkan oleh Islam. Keadilan hanya boleh didapati di dalam Islam bukan dengan hanya menubuhkan sebuah parti yg namanya parti Keadilan oleh Anwar Ibrahim.

    Anwar nak buat Reformasi (Perubahan) sedangkan Islam memang memperjuangkan Reformasi sepanjang zaman. Contoh kecil yang kita dok istigfar dan sembahyang tiap-tiap hari seperti mana yg dituntut oleh Islam bukan Reformasi ker tu??Islam yg menyuruh kita meReformasikan diri kita setiap hari setiap ketika setiap saat sehingga hujung hayat kita seperti cthnya beristigfar, sembahyang, menegakkan hukum syariah bukannya dengan menubuhkan parti Reformasi ala Anwar Ibrahim yg Reformasi hanya masa pilihanraya sahaja. Islam yg diperjuangkan Pas cukup sempurna cukup lengkap dengan Keadilan, kesejahteraan, Reformasi buat apa nak pecah-belahkan dan kelirukan lagi umat Islam dengan menubuhkan parti Reformasi??Tak completekah Islam tak lengkapkah Islam yg diperjuangkan Pas pada pandangan Anwar Ibrahim??Sampai bila anwar nak menipu orang Pas??

    Perkataan ‘Reformasi’ atau ‘Perubahan’ sebenarnya berasal dari perkataan ‘Reform Judaism’ atau Reformasi Yahudi yg diperjuangkan oleh kaum Yahudi di Eropah untuk membebaskan diri mereka dari ditindas selama berabad2 oleh kaum kulit putih di Eropah. Reform Judaism atau Reformasi Agama Yahudi dilakukan oleh ulamak Yahudi setelah melihat ramai org2 Yahudi yg berkahwin atau assimilate dengan kaum kulit putih eropah yg boleh menyebabkan penduduk Yahudi pupus. Jadi mereka mengadakan reformasi dalam agama Yahudi yg mengatakan setiap Yahudi harus menganut ajaran politik, tidak mengamalkan ajaran agama Yahudi semata-mata dan menubuhkan negara Israel. Orang yg pertama mengemukakan idea Reform Judaism ini ialah Ahad Ha’aam (Asher Greensberg) pada tahun 1823 yg mana beliau berpendapat org Yahudi mestilah mempunyai wadah politik (political platform) untuk menyatukan Yahudi dari segi bahasa, ugama, budaya, ideologi di seluruh dunia. Daripada Reform Judaism (yg
    dibangga2kan Anwar) inilah lahirnya Zionisme wadah secara politik untuk menyatukan org2 Yahudi di seluiruh dunia, Revolusi Peranchis 1776 (sekularisme) yg membebaskan org Yahudi dari penindasan di Eropah, Darwinisme, Komunisme yg semuanya angkara dari konspirasi Reform Judaism yg sgt2 dibanggakan oleh Anwar Ibrahim. Reformasi atau Perubahan yg ideanya dimulakan oleh org Yahudi sebenarnya utk kepentingan politik, ekonomi dan agama orang2 Yahudi bukannya untukl membebaskan dunia dari penindasan seperti yg terpengaruh dalam pemikiran Anwar Ibrahim.

  86. kerbau

    biul punya umno…bini tak pakai tudung mcm hantu jerangkung,

  87. saudagar lempoyang

    asalam tuan rasa dah penat nak dengar berita2 yng makin kalut ni kalau ada kuasa/duit/ apa pu boleh buat nak bagi bintang/matahari/bulan atau entah apa2 lagilah orang cina sibuk berniaga kita sibuk bercakaran antara kita begitulah hebatnya sistem demokerasi yng d cipta olih yahudi saya seru berubahlah kpd sistem cintai tuhan sayangi manusia satu sistem yg boleh menyeselai umat dunia wassalam

  88. mojo

    Apa-apa pun mengenai orang melayu sekarang hanya orang melayu tahu dan dapat pulihkan, jadi tuduhan buruk dah banyak sangat. jadi pemerintah sekarang perlu perbetul balik keadaan dan mencari damai yang abadi antara umat melayu . Bukan berperang politik, jangan kita mudah melatah dan tikam orang tanpa keadilan yang telus. Ingatlah wahai umat melayu semuanya setiap fitnah hendaklah diselidiki dahulu.Tapi amalan kita nafi dan tolak mainan kita, baik yang memerintah ataupun yang menjadi jentera menegak keadilan. Bagi ruang keadilan kepada pelupor undang-undang menjalankan tugas tanpa sebarang campur aduk dengan politik dan kepentingan peribadi. Kita resah sekali melihat keadaan sekarang, banyak sangat masalah sosial melayu tak selesai. Jangan kita buang waktu dengan agenda yang tiada faedah di sisi yang maha kuasa. Wassalam

  89. jaja

    masa la memang la bernasib baik lagi…..tunggu time nak dicabut nyawa nnt tau la mcm mna seksaan Allah……….nak buat fitnah tu biar la patut sikit ini bain bantai je buat apa yang orang suruh asal duit masuk ngan nama glamor satu m’sia n dunia……….klu org yang kena fitnah tu x redha mampus hang nak boleh buat pa lagi dah…..tanggung la apa yg dibuat………..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s