PRU 2004: UMNO Di Arah Bayar RM218juta

dari malaysiakini

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan Umno membayar tuntutan lebih RM218 juta daripada Elegant Advisory Sdn Bhd berhubung penyediaan bahan kempen pilihanraya umum Mac 2004.

Dalam pilihanraya itu, Umno menerima bahan kempen termasuk poster, lencana, kain rentang, air mineral, bendera dan topi tetapi ia menolak untuk membayarnya.

Keputusan penghakiman itu telah disampaikan oleh timbalan pendaftar Mahkamah Tinggi, Ahmad Faizadh Yahaya pada 17 Julai lalu.

Sebagai reaksinya, Presiden Umno Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini berkata parti itu akan mencabar keputusan mahkamah itu.

Sambil menyatakan rasa tidak percaya dengan keputusan mahkamah tersebut, beliau berkata “Umno sudah tentu akan merayu.”

nota: Agak memeranjatkan kerana UMNO di arah supaya membayar RM218juta bagi penyediaan bahan kempen pilihanraya umum 2008 sedangkan bahan2 kempen berkenaan dibuat berdasarkan Barisan Nasional dan tidak spesifik kepada mana-mana parti komponen BN. Walaubagaimanapun, tuntutan seperti ini jelas menunjukkan bahawa penyediaan bahan-bahan kempen PRU 2004 dahulu bukanlah disediakan oleh kroni-kroni(individu2) seperti yang dicanang2kan oleh pihak tidak bertanggungjawab satu ketika dahulu.

7 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

7 responses to “PRU 2004: UMNO Di Arah Bayar RM218juta

  1. penangkia

    Dear friends,
    Unbelievable!Rm218 millions spent by BN which lead by UMNO in 2004 election.Just imagine how many poor family stay lived in poverty.It’s huge amount and beyond the actual limit, I stressed on this point because UMNO just settle other few millions to several company.UMNO should responsible for this case because its leads the BN.Don’t be stupid to say that, this is unfair for UMNO.I wonder the cost was to high above my estimate, furthermore UMNO/BN maximumly used the media control by them during the campaign.

  2. AbangTuah

    Hei PenangKia…

    You stupid fucker, dont just wonder and start blaming other..where are the proofs…dumb boy.

  3. Kuntakinte

    Sedara Penangkia, apa pulak dikait dengan orang susah, apa lah kau ni tak ada kena mengena dengan perbelanjaan Parti dengan orang susah brother. duit parti adalah hak parti untuk berbelanja, cerita orang susah itu kerajaan yang bela, dan berapa ramai orang susah yang dah dibela oleh kerajaan yang di kepalai oleh UMNO.

    Itu perbelanjaan pilihanraya oleh BN, BN termasuk parti komponen lain, ini bukti UMNO tak amal kan kroni dalam pemberian pembekal, ini bukti UMNO pun bukan parti yang banyak duit, ini bukti demokrasi diamalkan, kalau ada yang tak puas hati UMNO pun boleh disaman di mahkamah.

  4. ikankecil

    salam bro kuntakinte,abgtuah…..
    jgn dilayan sgt penangkianat ni……die bkn tau ape pown…
    besenye orang2 begini kurang pendidikan moral…..die bkn tau ape pown jji die puas ati dapat fitnah orang….dosa kering je…
    ntah islam ke kapio ke x tau la…
    klu die islam die tau la dosanye menfitnah…..hahaha….
    teruskan perjuanganmu wahai pejuang2 fisabillilah….

    ikankecil berenang bebas….

  5. penangkia

    My dearest Abg Tuah,
    Thanks for the nice greet.Relax my bro!Don’t be to emotional, my opinion was based on facts.To Mr. Kuntakinte, just realized that UMNO/BN were running this country, and they better use such huge amount to help the poor (especially) in Sabah, Sarawak or Trengganu rather to waste money to poster and T-Shirt.To Ikan Kecil, be more matured and don’t provoked me using KJ’s method or barbarian style.Try your best to deliver your best point to confront against me.Wassalam

  6. penangkia

    Dear Ikankecil,
    Congratulations! Your comment against me just proved that you’re to small.For your info, I’m a Muslim and Quran is my guidance.Try to prove where was the lies(fitnah) that I disclosed.Perhaps you unable the simplest English that I used in this site.

  7. AbangTuah

    PenangKia

    Don’t you realise how much money government generate, and then spend it on Malaysia’s developments every year prior effort of continuous striving toward better Malaysian’s living standard. Allocation for general election campaign is just a small fraction from the budget and no big fuss about it unless issue politically stirs.

    You knew as well that election involve spending huge amount of money to mobilize all the election mechanisms all over the country. If you wanted to really cut cost then propose a one-stop-center for public to throw their vote rather then hundreds of center and this might reduce the cost…can this possibly done.

    PenangKia for next election you should be the most appropriate person to advice the opposition not to spend money on any posters or banners during general election campaign and we’ll see where you all would end-up.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s