Tahniah dan Syabas !!

Pemuda Jalan Enggang ingin merakamkan ucapan tahniah dan syabas kepada perwira-perwira yang menyertai Protes Forum Memeluk Islam anjuran Majlis Peguam. Kebiadapan mana-mana badan yang ingin mencabar atau mempersoalkan hak Islam dan orang Melayu di Malaysia harus ditentang. Tahniah juga kepada ahli-ahli PAS dan PKR sepertu YB Zulkifli Noordin dan Badrul Amin dari PKR yang berani menyertai protes ini tatkala pemimpin PKR yang lain nampak berlembut dengan kehendak supaya forum ini diteruskan.

17 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

17 responses to “Tahniah dan Syabas !!

  1. kuntakinte

    Salam, dah mula episod ketuanan melayu hendak dipertikaikan, Islam hendak di cabar, berlaku insiden ini berdasarkan perpecahan antara melayu berkisar drpd Pru12, kekurangan kekuatan UMNO difikirkan peluang untuk diambil kesempatan.

    Tahniah kepada semua yang terlibat termasuk pengikut UMNO, PAS dan PKR yang sama2 menyertai bantahan, Melayu kena bangkit, melayu kena sedar, melayu kena insaf, kita diibarat segengam lidi yang akan kuat apabila kita bersatu, kita akan digeruni sekiranya kita berpadu, bangsa lain akan hormat kepada melayu sekiranya kita dilihat gagah dan perkasa, mereka hormat bukan kerana mereka menyegani dan ikhlas dalam menghormati melayu, jangkaan mereka silap melayu akan bangkit apabila Agama Islam di cabar, melayu akan garang apabila ketuanan di pertikaikan, kesilapan jangkaan mereka nyata menonjolkan sikap sebenar mereka2 yang selama ini hanya berlakon dan hanya manis dibibir saja.

    Dimana ahli2 BAR councill dikalangan Melayu, dikalangan Islam, kenapa semua berdiam diri, kenapa mesti orang luar yang terpaksa mempertahankan maruah mereka, dimana silapnya, dimana maruah mereka, dimana kejatian diri mereka, dimana iman mereka, kenapa diam apabila disentuh Kontrak Sosial, kenapa kecut perut apabila akta 121 perlembagaan di pertikaikan, tidak kah kita sedar dari mana asal orang melayu yang memperolihi segulung ijazah perundangan, tak hairan lah bangsa lain tidak sedar dari mana datang nya kekuatan kewangan keluarga untuk mendapatkan segulung ijazah sebelum digelar peguam.

    Insiden demi insiden mula berputik, keberanian mereka untuk menduga kekuatan melayu mula dicari untuk ditonjolkan, tidak hairan selepas ini lebih dari itu akan di pertikaikan, tidak hairan apabila melayu akan menjadi penumpang di tanah air sendiri jika semua masih alpa, Menteri dgn tingkah lakunya, pemimpin politik dengan egonya, Pegawai kerajaan dengan rasuahnya, usahawan dengan pengantungannya, peniaga dengan sikap ala kadarnya, pelajar dengan keseronokan, ibubapa dengan sambil lewanya, rakyat dengan subsidinya.

    Kesedaran diri setiap melayu secara makro perlu di lakukan, setiap individu perlu muhasabah diri tanpa perlu mengharapkan bantuan orang lain untuk menyedarkan diri kita, mereka2 yang bermain api perlu tahu bahawa bahaya nya api apabila tidak dikawal semasa kecil. anak2 muda melayu perlu diberi kesedaran tentang masa depan mereka yang cukup mencabar dan tercabar, anak muda bangsa lain telah sedar dan berlumba2 mendahului semua bidang berbanding anak2 bangsa kita, kita masih alpa, kita masih menyusu dari kerajaan, kita masih menerima dibuai mimpi yang di wasiatkan, kita masih leka dengan menyalak sana sini, kita masih anjoi dengan salah menyalah antara satu sama lain, sedangkan kita terlalai anak bangsa sedang menyusun seribu langkah meninggalkan kita untuk memperolihi pingat emas sedang kan kita baru belajar “tateh” selangkah dua terduduk, selangkah dua tersungkur, dan tak hairan jika mereka2 akan ditabal sebagai juara di tanah air bumi tumpah darah nenek moyang kita dan ditonton oleh kita berkulit sawa matang bernama melayu beragama Islam, kita akan bertepuk tangan, kita akan takbir menyaksikan kejayaan mereka, kerana itu lah kehendak kita sendiri yang tak terjangka oleh kita.

    Sebelum nasi menjadi bubur, ketika sempat untuk dibetulkan, nah… mari semua setiap individu melayu beragama Islam, kita bangkit dengan semangat dan iktizam yang cukup berteknologi tinggi, kita laku kan lonjakan paradigma, kita laungkan suara halirlintar kita, kita lakukan langkah super sonic kita, kita angkat tangan super robot kita, kita gegarkan semula melayu baru yang lengkap dengan energy2 tercanggih dan terkini, biar bulat mata mereka, biar terngaga mulut mereka, biar berdegup jantung mereka, biar tersentak hati mereka, biar terhenti langkah mereka, demi melayu demi Islam kita buktikan takkan melayu hilang didunia, kita buktikan Islam agama tersohor sejak azali dan selamanya. biar mereka akhir nya tercekik dik keikhlasan dan lakonan mereka, biar kesedaran diri siapa mereka disini menghantui mereka selama-lamanya.

  2. 1. Idealnya perbincangan sedemikian sebaik-baiknya diadakan dan dianjurkan oleh ulama. Malangnya berapa ramai ulama atau kumpulan ulama yang sanggup mendengar cerita-cerita dari golongan bukan Islam ini? Kalau orang Islam sendiri malas nak anjurkan forum terbuka sebegini, apakah hak kita untuk menghalang orang bukan Islam yang merangkumi 40% penduduk Malaysia untuk berbuat sedemikian?

    2. Mindset. Bila orang bukan Islam nak bercakap pasal Islam, kita orang Islam dengan sombongnya cuba menghalang. Tapi boleh pulak kita orang Islam mengutuk orang Yahudi dan kristian bertalu talu seperti yg terdapat dalam sebahagian ceramah agama. 110 orang yang hadir kebanyakannya orang bukan Islam itu adalah disebabkan mindset orang Melayu Muslim itu sendiri. Walaupun forum itu belum bermula, mindset kita terus mengatakan bahawa forum itu mencabar agama Islam. Orang Islam Malaysia amat mudah untuk diprovokasi. Isu Islam semuanya jadi sensitif. Bila Islam itu sensitif, masih relevankah dakwah?

    3. Di dalam Quran sendiri Allah mencabar orang yg meragui ayat-ayat suci-Nya untuk membuat ayat-ayat yang lebih baik dari Kalam Allah. Yang menyahut cabaran itu semuanya gagal. Kenapa? Islam itu agama yang benar. Kalau kita betul-betul yakini islam itu agama yg benar, kenapa perlu kita takut minah-minah sembang kosong meluahkan perasaan hati atas pentas? Islam boleh digugat semudah itukah? Orang yang protes tak mahu Islam dicabar itu ada “subconscious doubt” dalam kepercayaannya pada Islam sendiri.

  3. penangkia

    Dear efenem,
    You’re right and I’m agree with you, but I wish to raise the most important question related to this issue; who is running this country? Is it a Muslim or Hadhari Muslim?The main point is the government should play its role to solve and don’t even give the space for bar council to organize the public forum.It seems that the government is not interested to settle this dissatisfaction issue, may be because of the poor leadership or they’re busy in making money for them selves.Of course the Muslim are against the sensitive issue because the media sensation the issue. I totally blamed the government for the controversial issue.

  4. umNOOO!

    Yeah….
    You’re absolutely right Penangkia!

    Who’s running this country? Pelik la jgk setakat forum ciput tu pun tak boleh nak control. Bang Musa dok buat apa yek? Mana pegi abg2 PGA yg dok bawak air sabun tu? Awat yg forum ciput ni hangpa boleh terlepas pandang?

    Perhimpunan sejuta rakyat tu senang2 bleh handle, road block sana sini, pancut air sana sini, tp setakat forum ciput ni takkan susah sgt nak setel. Bang Musa sibuk skit kot dok survey nak beli 21biji helikopter baru nih!

    p/s :Ada udang sebalik mee kot…..

  5. Apai Ngelai

    Efenem,

    Saya bersetuju dengan komen anda. Walaubagaimanapun, rasional tentang apa yang diperkatakan anda itu menunjukkan ia tidak disukai beribu rakyat yang melakukan tunjuk perasaan malah 60% lagi rakyat Islam yang tidak bersama mereka sebahagian besarnya menentang dengan forum terbuka ini.

    Kita tidak menafikan pentingnya dakwah kepada yang bukan Islam, akan tetapi ia tidak semestinya hanya berkesan melalui perbincangan forum seperti ini. Islam amat sensitif untuk diperbahaskan dan kita jangan mengambil ringan perkara ini, kerana ia amat mudah sekali menyesatkan aqidah umat jika ia dibuat oleh orang yang tidak sesuai dari segi pengetahuan untuk membincangkannya.

    Terima kasih di atas penjelasan pendapat anda, yang sesuai kita setuju dan yang tidak, bergantung kepada pendirian pemikiran masing-masing, wallahua’lam.

  6. ikanmas

    Ass’ kum

    Abg2 sume..abgtuah, kuntakinte, mamak aji dan lain2..belasah aje si kurap PenangKia ni kureng ajer betul dia.

  7. keris silau

    Salam ikanmas,

    aku tersenyum membaca komen kau agar abang2 kau yg lain membelasah si Penangkia. mungkin BELASAH yg kau maksudkan hanyalah di alam siber, tapi ada baik kiranya kau mengajak ke arah kebaikan dan bukan ke arah yg menghancurkan. hehe… apa pun aku bukan nak kondem kau, sekadar selingan. maaf kalau ikanmas tak menyukai selingan ini.

    p/s: lepas ni leh tukar nama jadi ikan laga la plak..hehe… sekali lagi selingan… maaf ikanmas

  8. keris silau

    Assalamualaikum…

    sedikit pendapat aku berkenaan tulisan efenem. aku kurang pasti samada apa2 forum yg ingin dianjurkan perlu mendapatkan permit seperti mana2 perhimpunan yg ingin dianjurkan. sekiranya ia perlu permit dari pihak polis, maka kiranya bolehla aku mengatakan yg forum tersebut telah mendapat kelulusan pihak polis dan dalam erti kata lain, pihak polis percaya bahawa forum tersebut tidak akan mengganggu keamanan dan tidak mempunyai unsur hasutan.
    dan seperti yg diperkatakan oleh penangkia, tiada apa2 tindakan drpd pihak kerajaan yg pastinya sedia maklum akan forum tersebut. sekali lagi, mungkin kerajaan juga berpendapat yg sama seperti pihak polis yg mana tiada unsur2 negatif dlm penganjuran forum tersebut selain ianya dianjurkan secara terbuka. senang cerita, pihak polis dan kerajaan tidak merasakan tidak perlunya untuk menghalang forum tersebut.

    1. Idealnya perbincangan sedemikian sebaik-baiknya diadakan dan dianjurkan oleh ulama…
    pada aku tak kira siapa yg menganjurkannya, sepatutnya pihak kerajaan perlulah menyediakan wakil yg sesuai bagi menjadi ahli panel dalam forum itu, atau setidak-tidaknya ikuti sama forum itu. sekiranya terdapat soalan2 atau percanggahan isi dari peserta atau ahli panel, wakil ini dapatlah kiranya menjawab atau memperbetulkan agar segalanya jelas kpd peserta forum. secara tidak langsung, mereka2 yg menyertai forum akan dapat menilai nilai2 atau ciri2 sebenar yg dituntut oleh Islam.

    2. Mindset. Bila orang bukan Islam nak bercakap pasal Islam, kita orang Islam dengan sombongnya cuba menghalang….
    dalam hal ini, aku rasa semua orang yg ada pegangan agama akan bereaksi sedemikian sekiranya terdapat forum yg membincangkan hal agama mereka oleh orang lain. bukan niat utk menyombong atau riak, sekadar tidak mahu perbincangan itu akan memburukkan atau membincangkan perkara yg tidak benar tentang agama mereka dalam forum tersebut. dan aku pasti mereka2 yg membantah akan forum anjuran bar council ini berfikir sama seperti apa yg aku katakan. dan pastinya mereka2 ini sedar akan tiadanya cerdik pandai agama yg turut serta dalam forum tersebut dan akan merungkaikan ulasan2 yg berat sebelah dan tidak adil kepada Islam. itu yg mereka tidak ingini.

    3. Di dalam Quran sendiri Allah mencabar orang yg meragui ayat-ayat suci-Nya untuk membuat ayat-ayat yang lebih baik dari Kalam Allah….
    memang benar akan hakikat bhw Islam ini adalah agama yg sebenarnya, agama yg diredhai oleh Allah utk umat manusia mengikutinya. sesungguhnya Islam ini amat2 relevan tanpa mengira masa atau bangsa. namun, bukanlah kita ragu2 akan kebenaran agama Allah ini lantaran bantahan terhadap forum itu. sebaliknya sebagai pengikutnya, kita mahukan forum ini andai benar bertujuan ingin mendapatkan pemahaman oleh golongan2 tertentu tentang Islam, biarlah ia berlangsung secara adil dan berilmiah. di sini sekali lagi aku tekankan, perlunya penglibatan golongan cerdik agama dalam forum tersebut bagi menjamin Islam tidak diperlekehkan disamping dapat berdakwah secara berhemah kepada ahli2 yg hadir. benar apa yg dikatakan efenem, tidak perlulah kita rasa tergugat akan forum2 seperti ini, kerana Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui akan setiap sesuatu itu. sebaliknya, kita sebagai satu ummah Islam perlu saling ingat mengingati sesama Islam agar kita tidak terjerumus bersama golongan yg sesat dan termakan akan forum2 seperti itu.

    sekadar selingan;
    teringat aku akan satu kisah di zaman dahulu kala di makkah. terdapat seorang paderi yg bijak berdebat dan berjaya menyebabkan ramai ulama2 Islam tewas dgn kehandalannya. dgn riak dan angkuh, paderi itu mencabar lagi akan sesiapa shj yg berani berdebat dgn beliau. datang seorang anak kecil dan menyahut cabaran paderi tersebut. dgn riak dan sombong paderi itu berkata kpd anak kecil itu, “wahai budak, sedangkan ulama2 besar yg berserban lagikan ku tewaskan, ini kan pula kamu seorang budak kecil dan comot pula.” lantas di jawab oleh anak kecil itu, “InsyaAllah, atas izinnya, aku mampu menjawab setiap persoalan kamu itu.”
    lantas paderi itu bertanya kpd anak kecil itu,”kamu percaya Allah itu wujud? jadi di manakah tuhan kamu itu?” seraya ketawa seolah yakin akan anak kecil itu tidak mampu menjawab. namun, kuasa Allah Maha Besar, anak kecil itu tidak menjawab sebaliknya bertanya kembali kpd paderi itu, “adakah kamu percaya bhw kamu hidup kerana ada ROH? jika benar, adakah kamu nampak akan ROH itu?” lantas paderi itu terdiam dan tidak mampu menjawab soalan anak kecil itu. kemudian anak kecil itu berkata, “begitu juga dgn tuhanku, walaupun aku tidak dapat melihat tuhanku, tetapi aku percaya akan wujudnya tuhanku itu. kemudian, paderi itu bertanya lagi soalan ke-2, “kamu percaya akan tuhan kamu itu esa, tidak beranak dan diperanakkan. buktikan.”
    kembali dia ketawa dgn harapan tiada jawapan yg mampu diberi oleh anak kecil itu. namun Kuasa Allah itu tetap ada, lantas anak kecil itu menjawab, “adakah kamu percaya bhw setiap tangan kamu mempunyai 5 jari dan tidak lebih? jika benar, adakah kamu terpikir akan adanya jari sebelum IBU jari mu dan ada jari selepas jari KELINGKING mu itu?” kembali terdiam paderi itu akan persoalan yg dikembalikan oleh anak kecil itu yg disangkanya tidak akan memberi masalah kpdnya. sekali lagi, anak kecil itu menerangkan, “aku begitu yakin akan Allah itu Esa, tidak beranak dan tidak pula diperanakkan seperti mana jari2 ku ini, tidak lebih dan tidak kurang drpd 5 semuanya.” kemudian, paderi itu memberi soalan terakhir dgn berkata,”mungkin kau bertuah mendapat akal seperti itu, namun aku pasti soalan terakhir ini pasti tidak akan dapat kau jawab. jika benar tuhan kau itu ada, apakah pekerjaannya sekarang?”. dengan tersenyum, anak kecil itu berkata, “inilah soalan yg aku nantikan”. lantas disuruhnya paderi itu turun drpd pentas tempat dia berdiri. dengan nada yg lantang anak kecil itu berkata, “inilah pekerjaan Tuhan ku, menaikkan yg hak (seraya menunjuk ke arah dirinya sendiri) dan menurunkan yg bathil (sambil menunjuk ke arah paaderi itu).” lantas bersoraklah orang ramai yg menyaksikan peristiwa itu, dan terkulat0kulatlah wajah paderi itu akan kekalahan yg tidak dijangkakannya.

    wallahualam…

  9. AbangTuah

    penangkia…

    Hei boy wake-up, dont start blaming goverment on this issue..you know this country now a days practicing freedom of opinion and speech…anyway the Bar Council has been advice few times not to carry-on with their bad ideas..but they still insist. Might the goverment use force to stop them, your comment would be different then…the goverment was too stern and not practising freedom of speech.

    Heii stupid ass-hole..PenangKia..from the way you express yourself..I can see you are good for nothing.

  10. AbangTuah

    Hei..umNOOmurtad

    Bukankah kerajaan dah bagi stadium untuk kau orang buat dangdut bontot..apa fasal tak puas hati lagi ka. Kalau nak buat dangdut screw bontot pun boleh mohon lagi..

    Nii..polis tu kira baik main pancut-pancut aje..kalau aku jadi polis bukan setakat pancut air pada kau orang..penjahanam bangsa..penderhaka..malah aku lenyek kau orang pakai kereta kebal…macam Tinanmen Square..itu aje pengajaran buat engkau.

    Kau tahu fasal apa Polis beli Heli tu banyak-banyak..fasal senang nak mesingan puak kau orang dari atas…tak lagi menyusahkan aku dan rakyat Malaysia..penderhaka..penjahanam bangsa.

  11. Kuntakinte

    Salam, mak oi….panjangnya keris silau, bersilau mata aku baca.

    sedara keris silau, ada juga jenis manusia yang mencari dimana saja silap kerajaan semua nak main pukul keliling, lansung tak ada patriotik, kerajaan buat apa pun kalau hati hitam, kepala dungu, otak sempit, semua dilihat tak betul & buruk sangka, bila dikata semua ngaku belajar agama, sebab diaorang tak pernah susah, beranak2 dan celik2 mata terus senang, peduli apa diaorang apa yang berlaku.

    species macam efehem, penangkia dan UMnooo tenging tu lah contohnya.

  12. Apai Ngelai

    Salam AbangTuah,

    Kahkahkah.. sakit perut kawan gelak tengok komen abangTuah, tembak dari atas ye, betui jugak! Komen tu pun mula asalnya tak da kene mengena ngan topik. Apa ler punya mangkuk boleh plak melencong kat elikopter tu gamaknya…

  13. ikankecil

    salam…..
    maaf ikankecil menyelit…..
    sebenarnye semasa bantahan forum itu berlangsung ikankecil dan sahabat2 ikankecil ade disitu….kami melihat bagaimana saudara2 kami bersungguh2 membantah forum tersebut…..

    p/s kuntakinte jgn mara haaa…..

    ikakecil berenang bebas…

  14. IkanPelaga

    Ass’kum..

    Haa..baru ok..abgtuah..kuntakinte dh dpat rfresh smgat baru. Hai..baru habis kuliah…bila baca penulisan abg2 hero UMNO hilang penat kami. Abg2 semua smgat yg abg2 tunjukkan mbuat saya dan ksemua rakan2 teruja. Teruskan perjuangan, pertahankan lah bangsa,agama dan negara ini….
    salam sayang dari kami.

    Tukar nama dari Ikanmas ke IkanPelaga…saranan Abg keris silau…hihihi

  15. keris silau

    Salam buat IkanPelaga aka ikanmas,

    aku gurau je pasal tukar nama tu, tak sangka plak ko betul2 tukar. apa pun nama tu ada jua yg melambangkan identiti. cuma aku harap kau tidak terlalu melaga-lagakan orang.
    sedikit ingatan tulus ikhlas sesama Islam, agar IkanPelaga dan yang lain, jika rasa keberatan utk menulis sepenuhnya ucapan Assalamualaikum, memadailah kiranya di tulis Salam shj dan hindari drpd menulis A’kum, Akum, Asskum, kumsalam, kerana maknanya amatlah berbeza daripada ucapan salam kita. wallahualam…

    wassalam….

  16. penangkia

    Dear Abg Tuah,
    I wake-up all the time except the bedtime.I affirm with my point that the government was responsible for the forum.We had Seditious Act, ISA and others.This is not a big country, and I don’t believe that the gov was unable to prevent. Unless they had their own agenda, to gain support amongst Malays/Muslim.To my buddy Kuntakinte, I’m always love this country and Islam.Patriotic was not the issue here.The issue was UMNO gov try to politicize the issue.To Ikan emas, try to be a man.Prove that you have your own ball, why must call ‘the gang’ to attack me.You’ll be alone in dark grave.

  17. Apai Ngelai

    Penangkia,

    Ikan emas did as it meant to be..doesn’t have a ball at all, of course need ‘the gang’. Kahkahkah.. she is a girl, dude.. not a man..please, no hurt feeling. We always like to protect her, sometimes…

    Appreciate your concern regarding to this matter. Anyway, try not to be too aggresive in blaming the goverment for every controversional issue that happened in our country. It will only make you keep telling yourself, that our goverment is bad and no responsibility….. all the time.

    For some reason, sometimes the gov. just slow down the protesters when it involved religion things. No Politics. Very2 sensitive issue, bahaya ooo! After all, there were no violence reported during the event. We are dealing with muslims anger, it’s not about Umno or BN’s supporter but the entire country. And that includes PAS and even PKR supporters, if you aware. Will the Seditious Act, ISA act or even the water cannon helps to prevent the issue? Don’t think so.. you tell us….

    It seems like you really hate UMNO that bad. Most of the time, when you said ‘the goverment faults’, you never miss to involve UMNO. Should UMNO has the negative prospects, it was due to someone like you sensation it through your writings etc.. I dunno. Of course, it is necessary to be honest/sincere to rakyat and this is what our goverment is doing right now. They are working very hard on that, remove bad apples form the organization using BPR regardless the image, credibility etc.. Please consider that.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s