Pendapat mengenai sumpah Saiful

Banyak pendapat diutarakan oleh pembaca selepas Saiful Bukhari Azlan membuat pengakuan bersumpah Al Quran terhadap kes liwat beliau. Ada pihak yang mengatakan ia adalah lakonan dan konspirasi semata-mata. Ada pihak juga yang tidak menafikan kebenaran pengakuan bersumpah ini. Bagi DSAI ia adalah pengakuan akibat paksaan dari pihak berkuasa. Persoalan sekarang siapa lebih berkuasa?? DSAI, pihak berkuasa atau Allah SWT?

Penulis percaya tidak ada orang yang waras dan matang fikiran sanggup dilaknati oleh Allah seluruh kaum kerabatnya hanya demi mengejar wang ringgit dan bertujuan untuk menjatuhkan kareer politik seseorang.

Penulis percaya hukum Allah SWT sahaja yang paling mutlak kebenarannya. Justeru, penulis meminta para pembaca tidak membuat andaian sendiri dengan mengatakan bahawa sumpah ini bermotifkan politik dan rekaan semata-mata.

57 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

57 responses to “Pendapat mengenai sumpah Saiful

  1. penangkia

    Dear guys,
    SAIFUL THE DESPERADO. The twisted tongue really confusing my mind.Beginning the drama with 8 times BUT in the oath recently, he claimed only ONCE.The accusation in court claimed both of them did with pleasure under section 377B , but now had been forced which supposed to charged under 377C.Lots of questions in the wise mind,couldn’t find the answer.Those, including the meeting with Najib, the meeting with ASP Rodwan in the hotel room(not in the police headquarters), medical report either from PUSRAWI or HKL and the strategic date made the oath which was just a day before the nomination day.He or even his family seem like proudly excited or felt glamour with the sensation issue which played by the media.There was no shameful on their face, as normally the victim was the most traumatic and shame if the incident really happened, but to believe the tough, 23 yrs old had been forced sodomy by the 61 yrs old who just 2 days return from Mecca was really hard for the wise man.

  2. Kalau benarlah Anwar Peliwat..
    Tak sanggup rasanya Berperdana Menterikan Anwar Peliwat ni..
    Dan kalau benar siCepoi ni berdusta..moga tuhan tunjukkanlah kebenaran..

    Sekarang ni pun dah tak sanggup bermenterikan MB bangsa Melayu yang sanggup mengadaikan maruah bangsa Melayu sedikit demi sedikit pada bangsa lain…seperti di Perak & Selangor..

  3. Salam,

    Untuk BARISAN NASIONAL dan Pejuang-Pejuang UMNO..
    Teruskanlah PERJUANGAN anda Demi AGAMA,BANGSA dan NEGARA dan BUMI MALAYSIA YG TERCINTA..

    Semoga diberkati ALLAH selalu..

  4. umnomuda

    Sokong pendapat penulis, tak ada orang yang waras sanggup dirinya dan juga keluarga dilaknati Allah S.W.T hingga hari kiamat.

    Lihat pandangan saya pula…

    http://umnomuda.wordpress.com

  5. ?????

    Sila dalami perundangan Islam dalam bab bersumpah. jangan memalukan agama ini yang telah lengkap.dalam bahasa pasar jangan HENTAM KEROMO

  6. kepada sahabat semua,

    semoga allah tunjukkan kebeneran….

    yang herannya kenapa ya kita orang islam begitu bangga menyiarkan keaiban diri kita sendiri, eloklah jangan bercerita perbuatan tidak senonoh kita di pentas dunia.

    mengikut sumber saya mak si saiful dah meninggal dunia dia ni anak yatim, datuknya dari johor anak angkat melay-orang cina dan masih hidup.

    yang lain tu macam sedara angkat. nak tahu lanjut hubungi mak yah, sedara dengan beliau tel no 013-703 2023.

    sama-samalah kita lihat kebenarannya.

    Mustafa Bin Sareh

  7. Battleship

    Penangkia,
    ‘Saya akan terangkan di Mahkamah’ that what Saiful said. Tapi DSAI tetap tak mengaku, sumpah ni tak boleh main-main, tapi PAS Hadi & PKR aje yang main-main sumpah ni. Saiful are not stupid untuk menjualkan roh nya kepada perkara Laknat.
    Saiful rasanya memang sengaja memilih Jumaat, sebab dia sedar siapa DSAI, yang tak layak jadi pemimpin sejati.

    Yang Lari ke Kedutaan lain PENGECUT!,
    Yang menjadi Proksi Demokraksi Barat!,
    Yang menjadi SOSIALIS! menentang Kedaulatan Raja,
    Yang menolak Demokraksi melalui pintu belakang PUTRAJAYA!
    KRONI keluarga! Isteri dan Anak jadi YB!
    Nak jadi pemimpin Permatang Pauh tapi duduk kat SEGAMBUT KL!
    Yang menjadi barua HINDRAF!
    Yang menjadi pengarah BONEKA PAS, Ulama pak sangkut, dia saja Islam betul. Orang lain Kafir!

    Hanya orang betul2 bodoh sahaja terngaga mulut nya dengan DSAI ni.

    Aku hanya orang biasa, bukan UMNO, tapi tak bodoh.
    Aku Nasionalis!
    Barisan National adalah parti Perikatan yang bertunjangkan Keharmonian kaum dan hak sama rata. Kita di perbodohkan oleh DSAI ini sejak 10 tahun dahulu. Bila kita nak sedar?

  8. AbangTuah

    Penagkia..

    Let’s say…I went to Mecca, then I always can say, I never once did anything sinful before and now I’m purified.

    Can you and your Tok Gurus take it??

    Penangkia I can see that it seems you got every evidents to back up your beloved Anwar..I challenge you, proceed with a police report and become one of the witnesses during the trial…

    I guess..you are just a boy with big mouth that ought to be spank…kahkahkah.

  9. keris silau

    Assalamualaikum,

    walaupun apa pun pendapat orang dalam hal ini, tiada jualah yg mampu membuktikan kebenaran melainkan Allah yg Maha Bijaksana. kita hambanya yg lemah, hanya mampu mengutarakan pendapat tanpa didokong oleh bukti yg munasabah. semoga pendapat kita itu tidak akan menyusahkan kita dikemudian hari, kerana Allah itu Maha Mengetahui akan setiap sesuatu itu dan percayalah tidak akan ada satu perkara pun yg terlepas daripada pengetahuanNya itu. kepada sahabat2 yg dikasihi, jgnlah berterusan mempropagandakan pendapat2 kamu sekiranya kamu tidak pasti akan kebenarannya. adalah lebih baik kita serah kepada Allah agar kita sama2 tidak menjadi hambaNya yg kufur. nauzubillah…

    wassalam…

  10. ishakateng

    Jangan takbur dengan bersumpah wahai saipol, ingat laknat Allah.
    Kenapa bersumpah begitu cara, dalam Islam tiada cara bersumpah seperti yahudi yang kamu lakukan.
    Dan lafazkan yang kamu keluarkan tongang terbalik .bolih percaya ke ?
    Moga Allah memberikan pembalasan yang setimpal kepada MEREKA YANG BERSUMPAH.
    Amin

  11. mikail

    Kepada Saudara Saiful,

    Pada pandagan saya, baik lah awak buat sumpah sekali lagi…sbb..ulamak pas especially mengatakan sumpah awak x ikut Islam…buat sekali lagi!! I think if u dare to swear again…definitely, everybody will shut their mouth..especially those from PAS..

    For Anwar site, WE ALL ALREADY BELIEVE U AR G*Y N A GREAT LIAR AFTER U FEEL SO HESITANT TO SWEAR…NO MANIPULATION SINCE THE SWEAR IS MADE TO ALLAH SWT …NOT TO THE HUMAN!!! BE LOGICAL!!!!

  12. Apai Ngelai

    Salam,

    Dia bersumpah lafaz dengan niat sebenarnya pun dah cukup. Tak payahla nak kata ada sah tak dak sah.. Betul ke, tak sah sebab dia pegang kitab Al Qur’an? Kalau tak pakai Al Qur’an tu nabi ada buat..barulah sah sumpah dia! pulak dah! Adoooiii….
    Kalau kita sumpah laknat buat-buat tersasul Allah tak nampak hati kite ke? Mana punya ilmu pembangkang dapat nih?

    Senanglah nak tipu Allah ni yea? Laknat Allah tak masuk pasal masa dia sumpah tu lafaznya tak cun! Cuma berlakon untuk politik. Apa jenis punya putarbelit dah?

  13. Taip http://www.p99ampang.com

    Untuk melihat rakan seperjuangan anda melakukan aksi yang kurang sopan…

    Sebarkan…

  14. Apai Ngelai

    Salam Air-fun,

    Ni awak tulis kat Laman Blog Tunang Mohd. Saiful Bukhari Azlan ;

    (AbangJUAH

    munafik? keturunan? senang je hang nak memunafikkan org dan mengaitkan keturunan org.. pada awal nyer AbangJUAH kata.. “pejuang2 perang siber”.. jadik aku cite la pasai perang cyber.. tak penah lak aku dengaQ yg kata blogger ni “Pejuang Cyber” sekali pun dia menegakkan benda yg tak patut tegak.. atau pun menegakkan benda yg dah sememangnye tegak.. yg aku tau.. itu di panggil “Blogger” jer.. jadik nyer terima kasih kepada AbangJUAH kerana mengajar dan memberi istilah baru serta pemahaman yg saya tak pasti dimana kesahihan nyer.. tentang perkataan “PEJUANG CYBER” yang dicanang.. Blog bkn tempat berperang.. jadik tak enak digelar medan tempur.. blog tempat meluahkan pendapat dan berkongsi idea.. )

    Kitorang malas nak bertekak ngan awak lah… Kalau nak tau istilah pejuang siber yang awak tak pernah dengaq tu tengok blog pembangkang nih;

    http://www.ladang.net.my/t1/index.php?option=com_content&task=view&id=1194&Itemid=2

    Bukan kita saja-saja reka tu..! Banyakkan membaca dan ambil lah tau sikit-sikit dunia blogging..

    Wassalam.

  15. Salam,
    Ramai yang persoalkan sdr.saiful pegang kitab Al-Quran semasa bersumpah!.Dan perlu ingat beliau cuma memegang bukan menjunjung atau pun bersumpah di atas Al-quran.cuma memegang tidak bererti dia bersumpah menggunakan Al-Quran.Mungkin beliau merasa terlalu tekan dan mendakap kitab itu mungkin untuk kekuatan rohani.Kadangkala apabila kita merasa amat pilu kitab al-Quran menjadi pedoman yang boleh menenangkan hati dan jiwa kita.Tak tahulah apa yang dimaksudkan oleh pemimpin PAS tentang Sdr.Saiful memegang kitab itu.Kita perlu ingat Allah maha pendengar dan maha mengetahui,apabila kita tidak mempunyai cara lain nak membuktikan kebenaran tak salah kita bersandar pada Allah dengan nawaithu yang ikhlas.Seperti kata moderator blog ini biarlah kita serahkan pada Allah kerana Manusia ini Cuma Pandai tapi tak cerdik,Allah s.w.t Cerdik dan pandai biar dia memutuskan kebenaran.Jangkaun pemikiran manusia yang penuh dengan nafsu – nafsi ini kadangkala tersalah bagi DSAI dan Saiful.Mungkin dalam perkara ini ada hikmah yang kita kurang memahami.Tak perlulah kita panjangkan cerita ini tanpa mengetahui hikmah Allah ini.Semoga Allah memberi hikmah dan pedoman yang seadil-adil pada para hakim yang akan mendengar kes di Makamah kelak.Sdr.Saiful cuma lakukan apa yang terdaya olehnya sebagai seorang Islam yang telah bertaubat dan kesal dengan perbuatanya!.Kita sebagai umat Islam perlu mengambil ikhtibar dari peristiwa ini untuk hindarkan diri kita dari Fithnah ataupun mengumpat.Fithnah untuk orang yang menipu dan mengumpat bagi orang yang suka ceritakan keburukan tentang orang lain.Kedua-duanya berdosa.Umat Islam dinegara ini telah melampaui batas dan norma-norma ajaran Islam.Masing-masing telah menjadi Ulamak yang pandai mengeluarkan fatwa peribadi yang selalunya menyesatkan golongan Islam.Ulamak PAS kata begini atau Ulamak Kerajaan kata begini…kita rakyat biasa Islam sentiasa dalam kebingungan.Sampai bab bersumpah ini tiada kaedah yang sebenar boleh dirujuk…setengah kata boleh bersumpah dan setengah lagi kata tidak boleh bersumpah.Ulamak negara ini selalunya tidak proaktif dalam perkara sebegini!.Rakyat jadi keliru dan tidak faham apa yang sedang berlaku?.Ulamak perlu berani dan bentangkan hujah-hujah yang betul dalam perkara seperti ini.Kita kurang pengetahuan tentang agama pulak lebih-lebih tanpa mengambil kira kesucian agama Islam itu sendiri.Kita harap diblog ini kita tutup sajalah topik liwat ini yang amat jijik dan kotor ini.Biarkan perkara ini diuruskan oleh pakar dalam bidang ini.Tak perlulah kita tuduh DSAI atau pun Saiful…biar Allah mengadili mereka!.Wassalam.

  16. kamal ali

    assalamuaalaikum sahabat2 ku’ ketika memberi komen berhati2 lah jangan sampai kita melepasi sefty line yang telah digariskan mengikut hukum hakam islam

  17. jihin

    Bukan sahaja sumpah,keluar islam pun orang sanggup,syirik kepada ALLAH pun orang sanggup,upah bunuh orang pun orang tak takut,janji dapat duit.Awak ingat orang umno tu betul sangat,tamakkan kuasa,pentingkan diri sendiri,kroni,duit berjuta-juta habis,tengok le kat trengganu,piala monsun,pulau wan man,apa yang rakyat dapat,dapat tengok bodoh je,tokey umno dapat duit berjuta-juta.Pembela rakyat apa?Mengapa tak siasat Najib,Rosmah,orang dah report polis,BPR tak siasat,yang buat laporan pula kena siasat.Kes Anwar cepat-cepat siasat.Sudah le,rakyat la ni bukannya bodoh macam dulu.Bila Anwar jadi PM nanti,biar dia Buka Buku Korupsi
    orang Umno.Baru adil.Kalau Anwar pun tak betul
    barulah kita pilih orang lain.Pemimpin boleh datang dan Pergi.Yang Penting Pemimpin yang BENAR>Tak kira UMNO atau…… Kalaulah Ramai Pemimpin macam Zaman Tun Razak …….

  18. truly malaysian

    maaf,kenyataan saya ini agak kasar bunyinya..tidak sesuai untuk pihak yang sensitif..

    walau apa pun terjadi,rakyat kebanyakan mengharapkan BN tumbang..
    Anwar dihormati kerana keberaniannya menentang UMNO,dan kualiti nya sebagai pemimpin saban hari digilap lawan..

    maka amat layaklah anwar menjadi pemimpin MALAYSIA berdasarkan pengorbanan,khudrat,maruah yang diperjuangkan selama ini..

    harapkan pemimpin seperti PAK LAH?hanya layak menjadi pelakon cerita pak pandir saja,makan gaji buta..

    boleh sebutkan nama2 YB UMNO yang berani?nyata mereka haprak dan tukang angguk..

    hanya melayu kuno/veteran yang selalu mengingatkan jasa UMNO ni..
    petani,peneroka,peladang,mereka adalah golongan bodoh kampung yang selama berdekad2 memberi undi pada UMNO,lihat di mana taraf hidup mereka sekarang?(bukan nak menghina)

    satu internet saya dah jelajah,saban hari,jutaan sumpah seranah masyarakat pada BN/UMNO,mereka (penyokong PR)ini adalah pejuang RAKYAT sukarela!!syabas pada mereka..

    dan untuk pengetahuan,penyokong ikhlas UMNO boleh dikira dengan jari selain geng2 kampung,petanda UMNO akan tumbang semakin jelas..UMNO hanya hidup berdasarkan wang upah2,tender projek,itulah UMNO..malah blogger yang ada pun kebanyakan 90% diupah UMNO..

    kini,UMNO mempunyai musuh disekelilingnya..
    sebarang isu,pasti ada pihak yang dipersalahkan UMNO walaupun hakikatnya dipimpin “BODOH LAH”..
    indonesian,
    bangsa cina,
    bangsa india,
    semua itu adalah musuh UMNO,
    malah melayu sendiri juga musuh UMNO kini,
    lebih mengejutkan,sesama UMNO pun mereka bermusuh juga..

    nescaya apabila beruk2 UMNO ini dihimpunkan di dalam sebuah pulau pun,mereka akan terus juga bergadoh sesama sendiri sehingga kiamat..

    UMNO hidup bagaikan parasite,membangkitkan sentimen kemalayuan,demi mempertahankan PERUT PEMIMPIN2 UMNO..

    melayu adalah tuan tanah,tetapi kini melayu dilihat sebagai bangsat mengalahkan pariah..
    salah siapa ini?Pas/Keadilan @ UMNO?

    akhir kata,lu orang fikirlah sendiri….

  19. penangkia

    Dear Mamak,
    I totally agree with you.The issue were full of shits.We might be at risk if continue to discuss this issue.Just imagine one day this issue will be part in the history text book and I’ll really shame to our grandchildren that this issue did exist in Malaysian politic.

  20. Hmmm

    bagi anwar..

    tak boleh bagi dna sebab nanti di manupulasikan
    lari ke kedutaaan turki sebab ada orang nak bunuh..
    polis tak boleh percaya, kehakiman negara tak boleh percaya..macam macam lagi.apa saja diberikan alasan bahawa ni semua kerja taktik kotor bn lah..umnolah..blah blah..

    dan sekarang, tak nak angkat sumpah.. kenapa takut?..Allah pun tak boleh percaya ka?
    kalau berani kerana benar.. sumpah si saiful ikut shara3..ada sesetangah ulama di dalam kitab yang membolehkan bersumpah dengan Quran berdasarkan hujah-hujah yang mereka beri..
    walaupun apa pun.. saiful dah bersumpah.. anwar haruslah buktikan kebenaranya dengan bersumpah kembali…kenapa takut kalau benar?

    Sedangkan RasulAllah di mana makhluk mana pun tak layak mempersoalkan kerasulan dan kebenaran akan kata kata baginda…tetapi baginda sendiri telah mencabar pihak kristian najran untuk bermubahala .sampai baginda sanggup membawa jalur keturunan dia untuk dilaknat jikalau dia bercakap bohong di atas keterangan dia mengenai JEsus AS sebagai seorang rasul..
    ini rasulAllah tau.. lagi tak payah bersumpah sebab baginda memang nabi dan rasul yang ulung.. tetapi demi untuk menunjukkan kebenaran kepada orang yang kelam hatinya… baginda berani untuk bersumpah..sila rujuk ayat 61 daripada surah 2ali imran..
    bersumpah secara saiful bukan untuk mengadili kes liwat..tetapi untuk menjadikan Allah sebagai pengadil terhadap kata kata kebenaran..

    Jadi kenapa anwar tak boleh? maksum sangat kah anwar tu?walaupun di pihak benar sekalipun, bersumpahlah demi membersihkan nama ..Takkan tak percaya kepada Allah kot? kalau anwar tu benar.. sudah tentu Allah akan menolongnya.. so jangan takutlah anwar woi..bersumpah lah. kemudian akan terjadilah mubahala di antara hang dengan saiful..lepas tu kita tengok sapa yang nak kena laknat Allah tu..

  21. Rakyat Biasa

    Hmmm

    1. DNA nak kasi apa lagi? Profile DNA yang dulu dah ada.

    2. Sejarah Anwar membuktikan, tidak selamat jika tidak mendapat perlindungan di kedutaan Turki. Dia pernah dipukul hingga lebam sebelah mata dan dibiarkan tanpa rawatan semalam dilokap. Bahkan yang terkini, dia ditangkap oleh berpuluh-puluh anggota polis khas yang lengkap berpakaian balaclava sebelum waktunya.

    3. Bukan semua anggota polis. Hanya orang-orang yang tertentu.

    4. Sistem kehakiman kita memang dipersoalkan dari dulu lagi. Lihat dan saksikan sendiri bagaimana Anwar dijatuhkan hukum tanpa bukti yang kukuh dan saksi yang lemah.

    5. Sekarang tak nak angkat sumpah sebab kebanyakan ulama’ muktabar Malaysia dan antarabangsa menasihatkan dia jangan berbuat demikian. Tahun 1998 dia bersumpah, tapi tetap dijatuhkan hukuman.

    6. Bersumpah cara Shaiful bukan untuk menjadikan ALLah sebagai pengadil, kerana tanpa sumpah sekalipun ALLah tidak pernah lalai mengadili perbuatan manusia. Sumpah jangan dibuat main. Ini bukan sunnah RasuluLLah s.a.w.

    7. UMNO harus ingat, matlamat tidak menghalalkan cara. Cara yang keji hanya akan menghancurkan UMNO. Berapa banyak umat hancur kerana kekejian mereka sendiri.

    Walahualam.

  22. Mungkin Telah Hampir Hari Akhirat

    Demi untuk kekuasaan/kemewahan/untuk bangsa MELAYU kononnya. Tetapi demi agama ISLAM ????

    Allah Maha mengetahui akan kebenarannya. Ya Allah tunjukkan lah kebenarannya.

    Namun pepatah melayu ade menyebut `Tak siapa akan mengaku berak ditengah jalan`. Tetapi SAIFUL ???? Betul ke?? Dah tu kejap dipaksa, terpaksa, rela. Jumpe Najib 25hb. diliwat 26hb. lapor polis 28hb. Ini ape punyer kes??? Bukti dan sebarang tanda dah hilang dah lebih 24 jam.

    Dulu Sukma, Munawar pun gitu juga. Mengaku diliwat. Pas tu buat akuan tak pulak. Azizan tetap dengan pengakuan diliwat. Anwar tetap tak ngaku meliwat.

    Bab sumpah-sumpah ni pulak.. Dulu Azizan, Sukma dan Munawar tak pulak disuruh sumpah. Anwar je yang sumpah tak liwat. Tapi sape yang cayer. Satu negara kutuk Anwar.

    Sumpah-sumpah ni jangan dibuat main-main. Tunjukkan je bukti yang sahih dan nyata. Silap sumpah nanti diri tu jadi sumpah-sumpah. Mungkin sebab tu la Anwar tak nak angkat sumpah lagi.

  23. ADILina

    battleship,
    “saya akan terangkan diMahkamah”.. said SAIFOOL. Itu cakap skrip.. sbb si SAIFOOL (one pointer cgpa) ni, dia tak berani ckp lebih2, sbb takut terjerat tengkuk sendiri.. kalau salah ckp..

    kata SAIFOOL lagi…”dulu tak berani nak ke depan, sbb nak kumpul kekuatan & semangat” tapi tetiba je dpt semangat hari jumaat yg mulia…sbb tau esok 16/8 hari penamaan calon DSAI di PP… (dgn harapan dapat kurangkn sokongan rakyat pada saudara Anwar).

    Then yg kelakar tu, kalaulah si SAIFOOL tu dah cukup persediaan utk bersumpah, kenapa baca skrip?? kalau betul org yg kena “cucuh”, sampai rabak yg teramat, dia akan rasa trauma yg mendalam dlm jiwa dan sanubari, malu yg teramat, lantas tk memerlukan apa2 skrip bantuan… dh la tu, baca skrip pun silap…ada yg tertinggal…
    seharusnya perkataan keluar dari hati yg tulus…

    1) Yg lari ke Kedutaan….bukan pengecut, tapi sbb keselamatan. Sbb rakyat dah tk percaya polis. polis dibawah kuasa Hamid Albar
    2) Yg jadi Proksi Barat… apa buktinya?? apa dalil & teorinya?
    3) Sosialis? Anwar menentang kedaulatan Raja? Refer balik sejarah. Siapa yg mengikis kuasa raja2 melayu? BN dan UMNO jua….zaman Mahathir
    4) Anwar tolak demokrasi utk ke Putrajaya? Demokrasi apa yg ada lagi di Malaysia setelah 51 thn merdeka? ISA dimanipulasikan.. media dikawal ketat..demokrasi taik kucing!!
    5) Kroni Anwar dipenuhi keluarga? Najib Tun Razak tu anak siapa? Hishamuddin dan Mukriz anak siapa? Khairy J menantu siapa?
    6) Anwar bakal pemimpin PP tapi duk kat Segambut? Habis tu, dulu Samy Vellu duk kat Sg Siput ka? Awat pakLah tak dok kat Penang? Dulu CheDet duk kat Kubang Pasu ke?
    7) Anwar barua HINDRAF? UMNO mainkan isu perkauman!! Anwar berlaku adil pada semua bangsa.. Bukan mcm BN. Buat pengasingan kaum MCA-MIC-UMNO…Tapi keADILan utk semua kaum!
    8) Anwar pengarah PAS?? hahaha… cakap mcm org tak berilmu..

    Kamu lah yang bodoh wahai BATTLESHIP… bukalah minda.. fikirlah secara GLOBAL… berjuanglah menegakkan keadilan di negara tercinta ini… kita sudah hampir 51 thn merdeka.. tetapi fikiran kamu masih terkongkong!! masih belum terlambat utk kamu berubah! berubahlah utk masa depan yg lebih cemerlang!

  24. truly malaysian

    sebelum nak kata anwar agen yahudi,lihatlah dulu
    imej anwar,isteri,dan anak-anaknya..semuanya molek bertudung..

    lihat pula isteri najib,si Rosmah,bertudung kah dia?lihat pula anak gadis pak lah?bertudungkah dia?amalan bangsa dan agama mana 2?..

    setahu aku,bini Saddam Husien dan anak2nya yang berimej ala2 yahudi,sedangkan Saddam Husin beria2 menyatakan sokongannya pada islam..
    akhir sekali pemimpin itu mati di tali gantung,nama je islam,tapi petanda hidup yang tidak dirahmati..

    tuduhan anwar agen yahudi adalah berat,ternyata tuduhan melulu dan merapu,sebab tanda2 kehancuran UMNO semakin jelas..

  25. AbangTuah

    Salam..

    Khekhekhekhekhe…ramainya mamat dan minah yang mudah tertipu oleh taktik Mat Musang@Kencing!!

  26. sekolah atap

    ADILina, agak-agak kalau DSAI tak dibuang dari UMNO/BN pada 1999 agak-agak dia marah tak denganUMNO/BN? Entah-entah dah PM… Sebab kena buang barulah marah dan burukkan parti yang dulu dia sanjung. Dulu pun dia kutuk Tuan Guru Nik Aziz, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang dan lain-lainya… Bila dah keluar jadi `sain’ (kawan) pulak. Itu lah reality politik… Saya berkecuali.. pemerhati je

  27. AbangTuah

    truly Malaysian..

    Saya suka awak menulis disini…tapi geli hati dengan ulasan.

    “akhir sekali pemimpin itu mati di tali gantung,nama je islam,tapi petanda hidup yang tidak dirahmati..”

    Kenyataan apa ni…kalau begitu Tok Janggut, Left. Adnan, Dato Maharajalela dan ramai lagi pejuangan yang dihukum seksa, bunuh..gantung tu hidup mereka tak dirahmati ke?????????????

    Niii…truly malaysia…pakaian nampak Alim dan Islam sahaja tapi sekiranya tak disertakan dengan HATI yang islam maka masih belum sempurna Iman sesaorang. Kalau berserban,berjubah, bertudung lingkup. berpurdah tapi hati hasad, iri, busuk, riak, ujub,tak iklas maka lebur juga.

    Itu sebab kita maknusia yang kerdil dan lemah ini usah menjatuhkan hukum sesaorang itu tak beriman atau kafir atau masuk neraka…itu kerja Tuhan.

  28. truly malaysian

    sekolah atap..agak2 u kalau u watak u ade dalam video klip linggam u panas tak?agak2 u kalau nama u selalu dibuktikan dengan sebuah pembunuhan altantuya u marah tak?

    anwar mempunyai ramai musuh di negara ini,lebih2 lagi musuh2 itu mempunyai kuasa,media,dan wang..adakah watak2 dalam video klip linggam akan duduk diam?adakah najib dapat duduk dengan senang?pasti mereka cuba menyerang balas,tapi dengan fitnah sahaja!

    satu lagi,mamak kuti(mahathir) cakap andai anwar jadi PM,mahathir akan berhijrah keluar negara..alasan nya,sebab tak sanggup melihat negara ini diperintah oleh seseorg yang pernah menikamnya dari belakang..ape maksud itu??

    sekolah atap,cuci otak dulu,pemikiran u ni pemikiran masyarakat melayu bodoh semasa dijajah dulu..dan u pun dalam kategori bodo bendul..

    jangan marah k..

  29. Battleship

    Rasa nya banyak yang sokong DSAI ni budak lagi…tu yang mengamuk tak ikut sejarah je…

    battleship,
    “saya akan terangkan diMahkamah”.. said SAIFOOL. Itu cakap skrip.. sbb si SAIFOOL (one pointer cgpa) ni (ORANG PANDAI BERAKAL LA CAKAP MACAM NI), dia tak berani ckp lebih2 (SEBAB DIA BUKAN NAK MERAPU CARI SENSASI LEBIH, DIA TAHU ADA MAHKAMAH), sbb takut terjerat tengkuk sendiri.. kalau salah ckp..(KALAU SALAH CAKAP JADI MACAM ANNUAR, MERAPU BANYAK! ISI TAKDAK!,DIA TAK BANYAK CAKAP, SUMPAH JE TERUS,ADA BERANI?)

    kata SAIFOOL lagi…”dulu tak berani nak ke depan, sbb nak kumpul kekuatan & semangat” tapi tetiba je dpt semangat hari jumaat yg mulia…sbb tau esok 16/8 hari penamaan calon DSAI di PP… (dgn harapan dapat kurangkn sokongan rakyat pada saudara Anwar). (MEMANG PUN, AT LEAST KEKUATAN DIA DATANG TERUS UNTUK BUKA MATA ORANG LAIN, SEBELUM BUAT PILIHAN JADI PENAKUT TU JADI PM)

    Then yg kelakar tu, kalaulah si SAIFOOL tu dah cukup persediaan utk bersumpah, kenapa baca skrip?? kalau betul org yg kena “cucuh”, sampai rabak yg teramat, dia akan rasa trauma yg mendalam dlm jiwa dan sanubari, malu yg teramat, lantas tk memerlukan apa2 skrip bantuan… dh la tu, baca skrip pun silap…ada yg tertinggal…(ITULAH CARA ORANG YANG BERAKAL, TULIS DAN FAHAM APA YANG NAK DILAFAZKAN,NI BUKAN AKAD NIKAH, KALAU NAK LAFAZ HAFAL, DAH BANYAK KALI LA DIA NIAT DALAM HATI SUMPAH TU, TULISAN TU AT LEAST JADI BUKTI BAHAWA LAFAZ TU ADA, KALAU KAU TU PEKAK TAK DENGAR LAFAZ TU)
    seharusnya perkataan keluar dari hati yg tulus…
    (ORANG AKAD NIKAH HATI TULUS NAK KAWIN PUN BOLEH TERSASUL, PADAHAL SENANG JE TU, BERAPA RANGKAP JE)

    1) Yg lari ke Kedutaan….bukan pengecut, tapi sbb keselamatan. Sbb rakyat dah tk percaya polis. polis dibawah kuasa Hamid Albar (KAU MEMPERMAINKAN PUNCA REZEKI DAN MATA PENCARIAN ORANG YANG IKHLAS BERKERJA JADI POLIS, PERNAH KAU TANYA MEREKA, MENGAPA MEREKA JADI POLIS PADA AWALNYA?ADA MEREKA JAWAB, KERANA HAMID ALBAR?PAKCIK AKU POLIS,BAPAK AKU EX KOMANDO 21 GGK BAWAK DIA PI INTERVIEW KONSTABLE SEBAB SATU JE, DIA CAKAP KERJA POLIS & ASKAR TU MULIA!)

    2) Yg jadi Proksi Barat… apa buktinya?? apa dalil & teorinya? (SIAPA AL GORE YANG SIBUK PASAL ANUAR TU?,PAKCIK KAU KE?)

    3) Sosialis? Anwar menentang kedaulatan Raja? Refer balik sejarah. Siapa yg mengikis kuasa raja2 melayu? BN dan UMNO jua….zaman Mahathir(ZAMAN MAHATHIR?SULTAN MIZAN MASIH JADI SULTAN SAMPAI SEKARANG,LAMBANG UMNO ADA KERIS, JATI DIRI PERTAHANAN RAJA MELAYU, LAMBANG ADIL?DOKTOR MATA BINI AKU!)

    4) Anwar tolak demokrasi utk ke Putrajaya? Demokrasi apa yg ada lagi di Malaysia setelah 51 thn merdeka? (DEMOKRASI TERPIMPIN, IKUT CONTOH DARI ZAMAN TUN RAZAK,DAN MALAYSIA MASIH AMAN, KALAU TAK DAK DEMOKRASI ADA KRONI LA,PILIH JAWATAN IKUT RASA, KAU JUGA MEMPERJUANGKAN ANTI KRONI)
    ISA dimanipulasikan.. (BAGUS KAWAL ORANG MACAM HANG, SUSAHKAN ORANG LAIN, PERNAH MASUK ISA?ANDA DIAJAR TATA NEGARA!SUPAYA HORMAT HAK BANGSA LAIN DAN SAYANGKAN NEGARA IKUT RUKUN)media dikawal ketat..demokrasi taik kucing!! (NAK BEBAS SUPAYA SEMUA ORANG BOLEH BERSIKAP KURANG AJAR MEMPERKATAKAN FITNAH MACAM PETRA?COME ON LA, SURATKHABAR JAWI PUN TAK BACA!)

    5) Kroni Anwar dipenuhi keluarga? Najib Tun Razak tu anak siapa? Hishamuddin dan Mukriz anak siapa? Khairy J menantu siapa?
    (DIA ORANG BUKAN PASS JAWATAN SUKA-SUKA MACAM AZIZAH KAT LAKI DIA!INGAT JAWATAN PARLIMEN TU DIA PUNYA KE?HAK RAKYAT TU!)

    6) Anwar bakal pemimpin PP tapi duk kat Segambut? Habis tu, dulu Samy Vellu duk kat Sg Siput ka? Awat pakLah tak dok kat Penang? Dulu CheDet duk kat Kubang Pasu ke?
    (OH, ITU YANG CAKAP KATA TAKDAK TANAH DAN KERETA MERC TU, KATA TAKDAK APA2, PI LA DUK KAMPUNG TU,NAIK KERETA PAKAI MINYAK HARGA BN JUGAK ULANG ALIK KL KE PP)

    7) Anwar barua HINDRAF? UMNO mainkan isu perkauman!! (SEBAB ISU YANG DITUMBULKAN HINDRAF BERUNSURKAN PERKAUMAN! MELAYU LAGI LAMA DIJAJAH DARI ZAMAN PORTUGIS, TAK CLAIM APA2 PUN, BERINGAT AGAR TAK DIJAJAH LAGI ADA LA, TENTERA PERTAMA TANAH MELAYU,SIAPA? BUKAN ASKAR MELAYU /RAMD?)Anwar berlaku adil pada semua bangsa.. Bukan mcm BN. Buat pengasingan kaum MCA-MIC-UMNO…Tapi keADILan utk semua kaum! (SEBAB BERLAKU ADILLAH ADANYA BARISAN NASIONAL, NASIONAL BERASASKAN SEMUA BANGSA, DAN UNTUK BERLAKU ADILAH DALAM BN ADA KOMPONEN, SUPAYA KAUM TERTENTU MEMPUNYAI PARTI MEWAKILI KAUM MEREKA SENDIRI)

    Anwar pengarah PAS?? hahaha… cakap mcm org tak berilmu.. (MANA NEGARA ISLAM YANG DIUCAPKAN?HUDUD KAT PERAK PUN TAK LEPAS, DENGAN DAP TAK DAK SYARAT, DENGAN UMNO HUDUD JADI SYARAT, PAS PUN CREATE DALIL NAQLI SEDIRI SUMPAH ISLAM SEMATA2 NAK LAYAN ANUAR NI)

    Kamu lah yang bodoh wahai BATTLESHIP… (CAKAP ORANG PAS/SUKA MEMPERBODOHKAN ORANG LAIN KURANG AGAMA,SEBAB TU AKU SENANTIASA BELAJAR,SAMPAI MATI TUNTUT ILMU) bukalah minda.. fikirlah secara GLOBAL…(NENEK AKU AKU PUN DUK FELDA TAK PERNAH NAK FIKIR SECARA GLOBAL,TAPI ANAK2 DIA SEMUA BERJAYA DUNIA & AKHIRAT INSYA ALLAH,SEBAB YANG BUAT DIA BERJAYA ADALAH KERANA DIA BERFIKIR YANG PENTING ADALAH TANGGUNGJAWAB DIA SENDIRI YANG PERLU DIUTAMAKAN,DARI ANAK2 BUKAN DUNIA GLOBAL) berjuanglah menegakkan keadilan di negara tercinta ini… (MANA ADA KEADILAN DALAM DUNIA NI, SEBAB TU KITA ADA MAHKAMAH, APA TAH LAGI KALAU ADA NAFSU,PERJUANGAN AKU ADALAH DENGAN CARA BERKERJA IBADAH MEMAKMURKAN NEGARA SECARA ADIL, TIADA RASUAH, KRONI ATAU HASAD DENGKI, KERJA IKHLAS TANPA MENGIRA KAUM)kita sudah hampir 51 thn merdeka.. tetapi fikiran kamu masih terkongkong!! masih belum terlambat utk kamu berubah! berubahlah utk masa depan yg lebih cemerlang!
    (AKU SENANTIASA BERUBAH DARI SATU TAHAP KE SATU TAHAP YANG BERJAYA DAN BAHAGIA, TERKONKONG?MACAM TU LAH AKU PERNAH CAKAP KAT BAPAK AKU BILA DIA MENGHALANG AKU BERBUAT SESUATU, TAPI BILA AKU DAH JADI BAPAK, BARU AKU TAU KENAPA DIA CAKAP MCM TU, SUPAYA KITA SELAMAT, BERUBAH KALAU TAK IKUT TAUHID ISLAM MEMANG TAK KEMANA,51TAHUN MERDEKA AKU TETAP SEDEKAHKAN ALFATIHAH BUAT PEJUANG KANAN & KIRI TANAHAIR, TERUTAMA KELUARGA-KELUARGA AYAH AKU YANG HAMPIR MATI SEMUA DIBUNUH KOMUNIS!PARIT MEDAN BATU PAHAT)

    LAWAN TETAP LAWAN!

  30. Rakyat semut

    Hee..hee.. seronok pulak pagi2 nie tgk battle antara ADILina & Battleships… In my opinion it is good point from ADILina but still have emotional elements… and reply from Battleship is too general and way too much emotional been throw in your argument…

    p/s- jd pemerhati jea sb tkde fakta yg sahih nk share ngan smua…

  31. sekolah atap

    Truly Malaysian!!! Janganlah emotional sangat… Saya cuma bertanya.. sebab saya bodohlah saya bertanya. Kalau saya cerdik buat apa nak tanya! Kalau jawap elok-elok kan sedap dengar sikit. Betul tak? Saya bukan penyokong mana-mana parti pun. Saudarakan penjuang bangsa dan agama kenalah bersopan sikit.

  32. AbangTuah

    Salam..

    Hurmmm..truly malaysian a/l Taliban tu dah tumbang kena pukulan K.O Battleship.

    truly malaysian…khhoough..phuii.

  33. sekolah atap

    Truly Malaysian! Janganlah emotional sangat. Awak tu pejuang bangsa dan agama kenalah bersopan sikit. Saya ni sekolah atap je memanglah kurang cerdik sikit, sebab tu saya bertanya. Saudara lainlah mungkin ada degree atau PHD. Saya bukan ahli UMNO/BN mahupun mana parti. Rakyat biasa je. Saya memang tak marah pun.

  34. raudha

    salam,
    pelik tul tengok org malaysia.napa nak pertikai cara saiful bersumpah.
    ingat tak masa pak lah jadi PM pun dia bersumpah dgn cara yang sama.rasanya menteri besar yang lain pun sumpah dgn pegang al_quran gak kot masa terima watikah.masa tu kenapa xde org petikai pun cara sumpah tu x ikut islam.

  35. APE2 JER

    JGN LAYAN BATTLESHIP NIE..MMG CETEK PEMIKIRANNYA……DIA TAK TAU MANA BAIK DAN BURUK..BIARKAN DIA….DSAI PUN DH TAK PERCAYA PD POLIS,AND PERLINDUNGAN DL MLAYSIA SBB SEMUA NAK JATUHKAN DSAI…LOGIKKA DIA DI FITNAH LIWAT SMPI 2 KALI?BILA DSAI NAK MEMBANGUN UMBO PUN KELAM KABUT NAK JATUHKAN DSAI BALIK..INILAH REALITINYA..MALAS NAK TULIS PJG2…..CUKUPLA…

  36. uncle_ss

    kepada jihin untuk siasat seseorang mesti ada sbb dan kes….anwarlah segala bapak korupsi masa dalam umno dulu…kalau tak percaya tanya anwar…

  37. uncle_ss

    kepada truly malaysian….india.cina,indon bukan benci umno tp hakikatnya benci melayu,selama umno berkuasa puak2 ni tak boleh bersuara tentang hak2 orang melayu dan islam,,tapi semenjak ujudnya pakatan rakyat yang di bawa oleh anwar ini dulu merupakan pemimpin yang berjiwa melayu yang memperjuangkan agama dan bangsa yang mana sekarang ini jiwanya malaysian2 yang diperjuangkan oleh dap selama ini sanggup mencantas bangsa sendiri demi dendam kesumat..demi kuasa…anwar ini lah manusia yang patut di laknat..kalau anda salahkan pemimpin umno termasuklah anwar salah seorang pemimpin umno pada masa itu..kalau puak2 umno berok anda adalah kera…awk tanyalah anwar berapa banyak duit kerajaan dia dah sapu dulu..berapa kroni dia yang kaya raya masa dia dalam umno dulu…sbb india cina suka anwar? nak tau?sbb cina n india tau anwar nak hancurkan orang melayu sbb dendam dia dulu kepada orang melayu…sbb orang melayu tau siapa anwar…anwar ni kaki kencing ckp memang pandai.berlakon lg pandai..kalau awk tak percaya awk siasat dengan teliti…..baru awk akan kenal siapa anwar sebenarnya…blog2 yang benci umno pun diupah oleh anwar dan pkr…awk janganlah berangan anwar akan jd pm…jauh api dari panggang….kalau tak percaya tanya haji hadi…haji hadi akan jawab,,angan2 mat jenin…

  38. uncle_ss

    kepada adilina…adakah anwar dalam umno dulu adil kepada semua kaum?

  39. penangkia

    Dear uncle-ss,
    Yes, may be Anwar made some mistakes during he was in office, BUT pls remember that his contributions especially regarding with Malay Language and addition periods of Islamic subject in schools.He used to produces many Malay enterpreners.He used to help Malays in Penang to compete in business.The main mistake was he obeying Mahathir to much at first.But when he realized and try to reform UMNO and our nation’s
    system, he’s got the most expensive price.

  40. tubir

    Salam orang yang suka berbohong kawan kawan nya adalah orang orang yang suka dibohong dan suka mendengar cerita cerita karut marut dan janji janji manis. orang orang seperti ini banyak terdapat dinegara kita dan merata dunia tak kiralah negara islam ,atau bukan .Dia orang ini terdiri bermacam keduduka dan darjat .
    berbohong ini pada merika adalah perkara biasa ,sampaikan ada yang menghukum Bohong sunat …………Bohong makruh, dan bohong dosa .
    Kita juga pernah berbohong …….begitu juga dengan mamat anuar ni ,kegemaran nya ialah berbohong dan memperbesarkan yang kecil dan ,mengecilkan benda yang teramat besar…….Kira kiranya ahli silap mata lah gayanya .orang suka melihat pertunjukan silap mata ,walaupun kita tau itu adalah tipu muslihat pemain silap mata.macam juga anuar orang suka mendengar dia bercakap.tak kiralah apa juga topik yang dicakapkan ….mesti orang suka mendengarnya .itu adalah kelebihan nya .semakin banyak anuar bercakap semakin banyak yang didedahnya ………..termasuk mededahkan dirinya siapa diri beliau…….pengetahuan ugamanya tak lah begitu hebat……dibawah paras………..setakat hafal 30 -70 hadis dan beberapa kerat firman yang boleh menguntungkan nya …….
    cara beliau amat mudah …….mula mula hilangkan keyakinan rayaat pada badan badan kerajaan,spr polis,badan kehakiman.BPR …..apabila fikiran rayat dah bercelaru ,mula lah dia menyuntik racunya dengan cara pelahan dan secara main belakang…..dgn sendirinya rayaat akan bertindak ….apa yang beliau cakapkan adalah isu semasa ……..tak ada pun yang penting sangat ……hal peribadi beliau……..
    dulu dan kini serta yang terkini soal sumpah ,sumpah percaya lah anuar akan bersumpah dalam masa dua tau tiga hari ini ……beliau tak takut akan sumpah……………terpulang lah pada kita terutama orang pematang pauh untuk memilih……Kepada orang pematang pauh cuba tanya anuar pernah ke main belakang…..tak kiralah dengan siapa isteri beliau ke ,atau dengan sesiapa lah tengok apa jawapnya ………

  41. Battleship

    APE2 JER

    JGN LAYAN BATTLESHIP NIE..MMG CETEK PEMIKIRANNYA……(yes, memang cetek, hingga aku yang tak tau baik buruk pun boleh nampak betapa pengecutnya DSAI ni, anak buah aku pun tanya, kalau tak salah kenapa lari rumah orang lain, oh ye, kedutaan Turki tu belakang rumah aku je, 24 jam aku nampak polis berkawal kat jalan masuk U-Thant tu, kesian, kerana tugas, layan si Bacul ni!)DIA TAK TAU MANA BAIK DAN BURUK..BIARKAN DIA….DSAI PUN DH TAK PERCAYA PD POLIS (dah tak percaya sorang, takpayah mengadu domba suruh satu Malaysia hina kerjaya orang, perangai Makbedah kampung je buat mcm tu),AND PERLINDUNGAN DL MLAYSIA SBB SEMUA (semua?com on la, kalau DSAI jadi ahli politik yang berkhemah mcm orang lain aku tak heran la, ni main hentam kromo je, mana pernah buat orang nak jadi PM mcm tu?Gelojoh makan tersedak nanti)NAK JATUHKAN DSAI…LOGIKKA DIA DI FITNAH LIWAT SMPI 2 KALI? (orang tak kira logik la sekarang, orang tengok faktor lain, bagi aku, tengok faktor kenapa dia jadi penakut dan tuduh semua orang konspirasi nak jatuhkan dia. Orang biasa macam aku pun tak suka org nak jadi PM macam tu)BILA DSAI NAK MEMBANGUN UMBO (UMNO? berapa juta je ahli UMNO? yang melihat tu semua rakyat Malaysia, bukan semua ahli UMNO pun)PUN KELAM KABUT NAK JATUHKAN DSAI BALIK..INILAH REALITINYA.. (realitinya, orang cetek ilmu ni lah lihat betapa tak beraninya DSAI menghadapi tuduhan yang belum pasti dan Sumpah yang dipermainkan, waktu reformasi bukan main lagi, berdegar2, la ni…dah la, aku pun sokong DSAI ni dulu, tapi bak kata Mahathir, “bersumpahla…”)MALAS NAK TULIS PJG2…..CUKUPLA (Your writting just rubbish!)

    Battleship Yamato – The great sinking Japanese battleship WW2, great war machine but lacks of braveness to fight.

  42. asssalamuaikum semua!

    sekupang dua terkejut juga battleship dah ada klon… beb jangan ler jadi penakut gunakanlah nama sendiri… teman suggestkan utk miker nama yang cukup terang……..

    1. batlesik nama penuhnya … back let’s s****
    2. bactership dap back ler .. sedap
    3. batlershap… back telah lesap

    camana pun teman as welcome teman ucap tahniah pada miker dan miker telah memenangi 2 percutian secara percuma
    1. krusus taubat nasuha ditaja sekupang dua sepenuhnya oleh cara islam, termasuk kitab dan tujuk ajar supaya jangan kurang ajar di pualu jerjak
    2. krusus yang miker suka dengan ulama irene fernandez

    allahuakabar janganler anak teman macam miker… letih mak bapak mendidik jangan jadi kurang ajar.. sedih mak bapak miker…amin

    sekupang dua tengah nemikiorkan… miker ni tak der mak bapak ker?…… truly malaysian u are welcome to company your geng 2 (backtelship)? all in house…hehe he jangan marah … kalau marah kena jual

  43. Salam sekupangduas!

    Depa yang mengaku battleship ini kapal perang pun belum tentu dilihat.Cuma tengok kat filem je!.Yang mana starboard dan port belum tahu…belum lagi nak memandu battleship…’steer the ship’ pun belum pandai sama jugalah…cerita seorang buta nak tentukan macam mana rupa gajah…boleh diandaikan gajah itu macam bangunan..monyet besar dan lain-lain.Sama jualah nak memerintah negara ini..kita anggap dan khayal lah macam-macam pembangkang boleh buat ,tapi hakikatnya ….?.Allah sajalah tahu tentang laduninya!.kalau nak berjudikan kepandaian orang pun jangan sampai gadaikan Negara macam Raja Pasai dalam Nujum Pak Belalang.Yang kita kesian ialah ramai golongan orang muda telah jadi Pak Nujum Belalang tentang PR yang ingin nak ke Putra Jaya!!!!.Kesian kat anak muda dan masa depan Negara ini terutamanya nasib Orang Melayu yang berada dalam ambang kehancuran!.Wassalam.

  44. AbangTuah

    Salam

    Mamak Haji..kemana menghilang lama?

    Mamak Haji..kat atas tu kalau tak silap ori Battleship…cuma keliru sikit kita, tapi kalau baca betul-betul dia sedang menjawab tuduhan.

  45. Siapa yang bertanggungjawab pecah belahkan orang melayu???
    JAWAPAN=UMNO….
    tepuk dada tanya selera tak perlu dalil dan tak perlu ayat yang tunjukkan anda bijak…….
    UMNO lemah sebab ada orang didalamnya berlagak pandai….UMNO tak salah tapi kurap no.46 dalam UMNO yang salah….

  46. Assalamualaikum…
    Saudaraku,terima lah hakikat UMNO telah lemah…Contohnya diSungai Petani ada beribu ahli UMNO tapi kenapa boleh tewas dengan PKR??
    Kalau anda bergaul dengan ramai orang anda akan tahu sebabnya.Nak lekat sticker UMNO pada kenderaan pun dah jadi satu perbuatan yang memalukan,begitu rendahnya martabat UMNO dimata masyarakat.Saya bercakap berdasarkan realiti,tak perlu fakta bijak kerana kebanyakan pengundi bukannya ada diploma tapi mereka bijak memilih siapa yang boleh buat kerja dan menolak siapa yang lena…

  47. Apai Ngelai

    Salam Azhar,

    Siapa yang pecah belahkan melayu? Betul kah UMNO? Siapa pulak yang mencanangkan tentang keburukan kerajaan kita sendiri, dalam dengan luar negeri? UMNO ke?

    Parti PKR juga tidak bersalah, bini DSAI, anak DSAI tak bersalah. Tapi penyokong-penyokong di dalamnya itu mengandungi pelbagai jenis spesis-spesis beruk, tenuk dan mawas yang tidak berakal dan berideologi fanatik tahap taksub. Kumpulan orang ganas dan kaki gaduh yang termaktub kebodohannya ada bersama mereka.

    Matlamat parti adalah membawa kemajuan melalui pembangunan terancang. Ini tidak dapat dilakukan dengan adanya sikap dan perlakuan melampau terutamanya ketika memprotes sesuatu pertubuhan. Rasional itu kena ada, harus menggunakan kewarasan akal dalam mengadili sesuatu keadaan.

    Orang bukan malu nak lekatkan sticker pada kenderaan, tapi takut kenderaan mereka dirosakkan oleh kumpulan-kumpulan yang berwawasan tinggi dalam kesejahteraan umat. Ini adalah realiti. Lihat sahaja contoh di Permatang Pauh, bila mana wartawan dibelasah dan kenderaan dirosakkan. Inilah yang tidak diingini oleh penyokong UMNO.

  48. assaamualikum!

    Apai…memang betui yang dicakap… Azhar asraf ni susah nak di bahasakan cakap…. kalau berani asraf hang pasang ler stiker UMNO ..garenti kengkawan hang pecahkan cermin kereta hang… try ler… berhemah… cara geng ster……

    sekupang dua..sedih juga bila ada kes di sini permatang pauh bila anaknya (PKR) bergaduh dengan kawanyer sendiri bila bapaknya tampal poster UMNO kat kereta dia tapi geng anak dia tak tau kereta baru bapak dia dema pecahkan….jawab.. jawabbbbbb … asraf tryler kalau boleh kereta baru kot bapak hang ada tampal ler sticker UMNO dalam sehari tengok

  49. AbangTuah

    Salam Apai dan Sekupangdua

    Cuba cadangkan dimana kita nak buat ZOO terbesar dalam Malaysia bagi menempatkan menatang beruk, tenuk dan mawas berupa maknusia ni.

  50. Salam abang tuah,

    YB Ariff Shah nak tukar Birdpark seberang jaya jadi Zoo untuk ape berjanggut dan bigfoot….UNDILAH BARISAN NASIONAL!!!!

  51. kepada semua sahabat tersayang,

    saya berpendapat umno telah rosak bak kata pepatah MELAYU, sebab nila setitik rosak susu sebelanga.

    umno macam susu sebelanga yang dah jadi BIRU sebab nila setitik. nila-nila tu termasuk lah sedikit pemimpin atasan umno yang macam nila.

    kalau mereka berhentipun susu dah jadi BIRU dah tak boleh digunakan, kalau merah boleh jugak buat air BANDUNG.

    saya berpendapat rakyat Malaysia telah mula matang dan pemikiran mereka tidak lagi dijajah oleh jentera kerajaan yang melampau. sikap jentera kerajaan inilah yang memakan tuan.

    contohnya dakwaan seorang lelaki bangsa india, rakyat Malaysia, yang megatakan Dato Sri Najib dan Datin Rosmah mengamalkan ajaran hindu. perkara ini sepatutnya disiasat dan dijelaskan dengan betul kepada semua rakyat dan bukannya menutup laman web Raja Petra.

    perbuatan menutup laman web Raja Petra hanya menunjukkan tidak kematangan kerajaan kita.

    bagaimana pula belanja membina kapal perang peronda luar pantai yang memakan belanja RM1Billion sebuah. Kenapa berlaku bayaran terlebih, kenapa siasatan dan laporan Audit Negara tidak dijawab dan dibentangkan oleh kementerian Pertahanan.

    RM1Billion untuk sebuah kapal perang peronda pantai adalah harga yang sangat mahal. bayangkan kalau kita beli rumah dengan harga RM200,000-00 sebuah. dengan satu billion kita boleh beli 5,000 buah rumah, boleh jadi satu bandar baru dan boleh menampung 30,000 rakyat malaysia. kalau RM23Billion sama dengan 115,000 buah rumah untuk 690,000 rakyat malaysia.

    wang yang begitu banyak itu hampir RM23Billion kalau digunakan untuk dibeli BERAS dan IKAN rasanya kita rakyat malaysia dapat makan PERCUMA selama setahun.

    telah tiba masanya kita lebih terbuka dan menjadi contoh kepada generasi muda.

    saya semangkin yakin UMNO akan pupus dalam masa terdekat, sebelum menjelang 2020. kita hanya menunggu UMNO johor musnah, saya yakin pilihan raya akan datang UMNO johor akan mula kehilangan kerusi.

    sebagai rakyat Johor saya KECEWA dengan sikap MP dari Johor yang PENGECUT, PONDAN hanya mampu menghunus KERIS tapi Janggal Bersilat dan tidak berani membawa pembaharuan.

    Kita lihat saja apa yang mereka buat dan berikan mereka markah. Mereka lupa kita lah yang mengundi mereka semasa pilihan dan menjadikan mereka MP dan ada yang menjadi menteri.

    yang utama bukan apa yang UMNO telah buat puluhan tahu lalau tepapi kemana UMNO akan bawa kita dimasa akan datang. yang pasti 10 tahu yang lalau UMNO telah sesat dan perubahan mesti dibuat. jika tiada pemimpin yang mahu berubah eloklah kita rakyat sama-sama tunjukkan kuasa UNDI kita.

    BUANG saja sang NILA-NILA perosak susu sebelanga dan UNDI pemimpin Bangsa.

    sekian untuk tatapan semua.

    MUSTAFA BIN SAREH

  52. AbangTuah

    Salam

    Mustapha Sareh, betel-betul percaya ka depa ikuti cara perbomohan hindu. Macam sangsi aje..takut ada taktik politik.

  53. assalamuaikum semua!

    Mustafa Bin Sareh,

    bagi kami sama jer miker dengan ayor bandung banyak samanya.sama macam rakan miker mat jenin tah apa perubahan yang nak tah cuba cerita perubahan apa … perubahan anwar isteri & anak… perubahan perdana menteri ..lim kit siang dan anak.. perubahan…karpal dan anak jadi hakim negara…. habis tu mana nak letak nik aziz dan hadi awang……
    soal nila setitik memang padan dan tepat ….. pasal engko ler yang menyokong penuh bekas pemimpin yang merosakan bangsa melayu dengan istilah pongering… habis anak-anak dah mula tahu…. habis semua anak melayu dah pandai jadi pelakun dilaman biru…dari yang bangka sampai bebudak
    istilah nila setitik cukup tepat untuk miker yang sebenornya…mikerlah nila tu setitik….. sebabkan miker bertambahnya jenayah… anak-anak yang kurang ajar pada orang tuanya….. masih tak sedor lagi, tapi itu hakikatnya jenis miker ni memang telah buta pemikiran terhadap pekara yang baik

    sekupang dua tak heran jika ada yang tersesat kerana termaktub dalam sifat kalau dah benak cukup susah nak di perbetulkan… dan yang terbaik solat sunat 2 rakaat mohon tuhan memberi pentujuk untuk miker….. jangan ler jadi sumpah saipol udahler…. pertikaikan tentang pegang quran pun di pertikaikan… walhal sebelum ni tak ada pulak ulama yang ditaja PKR utk mencerca agama

    walahhualam..bisawab

  54. Assalamualaikum……..

    Wahai pentadbir kerajaan…. perbaikilah diri, perhalusi langkah kaki. Sesungguhnya tanggungjawabmu berat sekali. Jangan lalai dan mudah bersenang hati. Tapi rakyatmu terus meratapi penderitaan diri sendiri

    Wahai pembangkang sekalian…. berubahlah kepada cara yang berhemah. Ia bukan menunjukkan dirimu lemah. Tapi lebih tegap dan gagah. Kekerasan dan keganasan haruslah dicegah. Kerana ia perlakuan yang harus disanggah. Caci dan maki haruslah ditegah. Itu tidak mengikut sunah.. Didiklah pengikutmu menjadi warga berhemah.

    Buat umat Melayu sekalian… Sedarlah. Tidak ada manusia yang sempurna langkah. Masing-masing ada silap dan salah. Retak kini semakin menanti belah. jangan nanti dah terantuk baru terngadah. Masa tu nanti penyesalan ntah ke sudah. Ingatlah… mari semua kita kukuhkan ukhwah. jangan asyik nak bertelagah. Tahukah anda bangsa lain ketawa berdekah. tengok melayu saling bertingkah. Negara asing mengintai di celah. Tunggu peluang untuk menjajah.

    Dulunya malaysia kita negara gagah. Islam subur menjunjung Quran dan Sunah. Hak-hak melayu tak pernah disanggah. Sebab melayu berdiri megah.

    Tapi kini, bangsaku sudah berpecah belah. bangsa lain dah mula mencelah. Berani meminta yang ntah-ntah. Tidak cukup ngan apa yg sudah…. kekuatan kita bertukar lemah.

    Hati-hati bangsaku sekalian. Aku x rela anak-anakku dan anak-anak bangsaku menjadi melayu Singapura. Walau siapa pun kamu… penyokong pembangkang atau kerajaan. Yang perlu anda utamakan ialah kekuatan bangsa kita. Kuat bangsa, kuatlah agama. Kuat agama kuatlah negara keseluruhannya.

    Takkan Melayu Hilang Di dunia

  55. Salam Mustafa sireh,

    Hang ingat kapal perang itu macam buat rumah banglo ke?.Aiseh…man kapal perang bukanlah macam teknologi buat sampan atau pun buat bot.Hang tau harga satu bot mewah Sultan negara jiran pakai itu?.Kos buat kapal amat tinggi terutamanya harga besi yang semakin tinggi.Kalau hang nak tau satu tin susu yang kosong depa beli sampai 8 sen sekarang!.Satu tin aluminium kosng sudah sampai harga 9sen!.Besi nak buat kapa bukan murah dan besi ini pula selalu terendam kat air masin(laut).Besi yang digunakan pasti kalis peluru meriam dan peralatan dalaman mesti import.Nak beli meriam sebiji je boleh beli 5 biji BMW yang latest model.Satu bolt 10mm stainless steel 316 gred berharga RM12.50.Tak payahlah kalau ilmu perkapalan tak cukup jangan bandingkan harga rumah dengan kapal perang.Kalau kail sejangkal jangan menduga dalaman lautan!.OK tak!jangan marah ya!.kerana Mamak dulu pernah ke sweden masa negara buat kapal perang spica m di limbungan karlskrona!.Mat salleh selalu kata “If you give peanut you get Monkey”!.Kalau mau murah itulah risikonya.Kerajaan memang mau murah tapi dapat masalah macam inilah…lambat siaplah!.yang hang kata billion itu bukan untuk satu kapal punya harga jangan pusiang sama itu fakta..ok!.Wassalam.

  56. Apai Ngelai

    Salam mamak,

    Mungkin betui cakap dia jugak. Kita banyak sangat nak membazirkan wang rakyat untuk buat kapal peronda a.k.a kapal perang tuh. Sebenarnya kan mamak, negara kita ni ramai tukang bot yang berkelayakan dan berkemahiran. Budak-budak vokasional pun tau buat.

    Kita sebenarnya boleh buat kapal perang dari kayu macam tongkang zaman Alfonso de’ Albuquerqe tu dulu. Satu kerajaan dia boleh jajah. Buat apa nak guna besi – mahal tuh! Lagi satu, meriam tu kalau mahal sampai 5 biji BMW apa salahnya kita ganti jer ngan senapang patah pastu ikat suma tu bagi nampak gempak sket kat lanun atau penceroboh. Bot peronda Singapura tu kalau nampak kita dari jauh, gerenti pusing kemudi pecut balik kat lubuk dia cepat-cepat. Takuuttttt…..

    Susah-susah sangat, buat satu lah meriam yang pakai kayu ke buluh betong. Mungkin lebih bisanya bagi kelasi yang tukang ‘ignite’ pakai karbait berbanding meriam mahal sekarang. Kita kene jimat duit. Takut puak PKR persoalkan dan eksploitasi mende tuh lebih-lebih lak.

    Mamak, AbangTuah, kita sudah biasa sangat dengan persoalan kartun macam nih….. Kalau sempadan laut tak termampu dijaga kita, rumah rakyat yang harga 200ribu sebijik tu takdak maknanya jika tanah senang-senang dicerobohi pihak asing..

  57. penangkia

    Salam semua,
    Betul kata mamak pg, buat kapal perang amat tinggi kosnya, begitu juga kos membeli kapal selam scorpene dari France pun tinggi juga sampai cecah bebillion-billion duit kerajaan yg juga duit rakyat.Tapi bila Najib sanggup bersumpah yg dia langsung tak kenal wanita yg jadi translator urusan jual-beli kapal selam tu, bermaksud dia tak bertanggung jawablah.Dia sepatutnya mesti kenal dgn semua individu yg terbabit dgn pembelian kapal selam tu sbb ianya melibatkan berbillion2 duit rakyat, bkn seribu atau seratus ribu.Sepatutnya dia mestilah terlibat dgn sessi briefing atau taklimat dgn pasukan yg berunding bagi pihak negara.Beliau yg dipilih rakyat sehingga menjadi Menteri Pertahanan dan TPM, bukannya Razak Baginda.Jadi, bila dia bersumpah yg dia sama sekali tak kenal wanita Monggolia yg jadi translator tu, cuma ada dua kemungkinan iaitu yg pertama;(1)dia seorang pemimpin yg tak bertanggung jawab krn membiarkan urusan jualbeli membabitkan berbillion wang rakyat tanpa beliau sendiri yg memantau.Keduanya;(2)dia berbohong semasa bersumpah, demi menyelamatkan dirinya drpd dikaitkan dgn wanita monggolia itu.Translator atau jurubahasa adalah individu yg agak penting dlm sesuatu urusan.Oh! mungkin ada yg beranggapan, apalah sgt nilai nyawa seorg wanita asing jika dibandingkan dgn nilai jasa Najib atau mana2 pemimpin kita.Namun kita perlu ingat, wanita itu juga makhluk Allah dan berdarah merah spt kita, walau dia dicop sbg jalang sekalipun.Persoalan membabitkan Najib tersangat penting krn apakah kita rela pemimpin 27 juta rakyat Malaysia mempunyai salah satu daripada 2 kemungkinan yang saya nyatakan tadi.Kita perlu ingat sblm ni dah ada 2 pemimpin UMNO yg pernah bersumpah menafikan sesuatu perkara.Pertama, Tan Sri Mohd Taib bersumpah depan Almarhum Sultan Selangor menafikan yg dia berkahwin dgn Ku Yah.Kedua,T.S.Rahim Tambi Chik bersumpah yg dia tak buat hubungan dgn budak bawah umur sampai mengandung.Walaubagaimanapun, kedua2 sumpah tokoh tersebut ternyata BOHONG.Jadi, x perlu lah kita bermegah dgn sumpah spt ada yg kata “berani kerana benar” dll.WASSALAM.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s