Gus Dur Pertikaikan Sumpah Saiful…tapi….

Di dalam perlantikan dan acara angkat sumpah Presiden Indonesia, Al Quran dijunjung di atas kepala Presiden semasa melafazkan sumpah.

Beliau mempertikaikan kaedah bersumpah dengan menggunakan Al-Quran yang dilakukan oleh bekas pembantu peribadi Anwar, Saiful Bukhari Azlan kerana ia tidak pernah diamalkan di mana termasuk di negaranya sendiri.Jadi bagaimana dengan gambar di atas? Bukankah beliau sendiri juga pasti melalui proses yang sama ketika ditabal sebagai Presiden Indonesia?

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

3 responses to “Gus Dur Pertikaikan Sumpah Saiful…tapi….

  1. AbangTuah

    Salam..

    Kahkahkah…GUS DUR pun double-standard juga. Ilmu apa yang di pakai oleh Anwar ni…

    Didalam Malaysia majlis pertabalan atau perlantikan PM,Menteri dan MB ada angkat sumpah Koran tak….???

  2. Yeop KK

    Macam mana Gusdur bolih terlibat dengan anuar?
    Setahu aku dia kalah dalam pemilihan calon President Indonesia disebakan betina. Mungkin dia nak belajar dari anuar macam mana rasa nikmat meliwat. Aku rasa anuar pun tak sabar-sabar nak dapat benda free lagi

  3. Wirawaja

    (Saya paste dari GusDur.Net)

    Kalau sasaran itu tercapai, maka kombinasi antara kekuatan-kekuatan kultural, politik dan ekonomi akan membuat keseimbangan keadaan berubah sama sekali. Dalam percakapan dengan Wakil Menhan AS Paul D. Wolfowitz dan Mantan Wakil Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim di Munchen, Jerman baru-baru ini, penulis menyatakan bahwa penyerbuan Bush ke Iraq beberapa bulan lalu, tidak disertai kejelasan struktur politik mana yang dikehendaki AS, serta tidak memperhitungkan reaksi negara-negara tetangga Iraq. Di Iraq diperlukan pemerintahan Federal karena orang-orang Kurdi, Sunny dan Syi’I hanya dapat hidup bersama secara damai dalam struktur negara yang demikian. Sedangkan negara-negara tetangga seperti Saudi Arabia, Kuwait, Jordania, Syria, Turkey dan Iran yang belum sepenuhnya demokratis, tidak akan membiarkan Iraq tumbuh menjadi kuat dan demokratis sekaligus, seperti dicanangkan Bush. Mereka ingin melihat Iraq yang demokratis tapi lemah, atau Iraq yang tidak demokratis tapi kuat. Hal-hal seperti inilah yang membuat konsep-konsep seperti dikembangkan Huntington dan Jan Romein yang disebutkan di atas, menjadi kacau dan tidak relevan. Menarik sekali untuk melihat sejarah dunia dengan cara seperti itu, bukan?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: