Sumpah Laknat Saiful – Konspirasi Anwar Ibrahim??

1. Ramai mengatakan bahawa sumpah laknat Saiful adalah konspirasi kerajaan.

2. Tetapi bagaimana pula jika dikatakan ianya adalah konspirasi Anwar Ibrahim sendiri.

3. Kenapa Ramlang Porigi berkempen dengan PKR untuk membersihkan nama beliau…kenapa tidak membersihkan nama beliau dengan membuat pengakuan di kedua-dua ceramah BN dan PKR??

4. Bermula dengan pengakuan bersumpah penyiasat persendirian Bala mengenai Najib…..siapa yang sanggup membuat sidang akhbar khas pengakuan tersebut.

5. Konspirasi politik Anwar Ibrahim memang diketahui sejak zaman beliau dalam UMNO.

6. Siapa dibelakang tabir konspirasi yang menjatuhkan Dato Rahim Tamby Chik dan Mat Taib?

7. Bila taksub utk berkuasa, matlamat menghalalkan cara.

8. Kenapa sumpah laknat diadakan satu hari sebelum penamaan calon. Ini supaya undi simpati dapat diraih oleh DSAI.

9. Kenapa DSAI masih enggan bersumpah? Katanya ulamak lain tak benarkan beliau bersumpah?

10. Kenapa buat laporan liwat di JAWI? Baru percaya dengan hukum syariah?? Kene ingat yang bebaskan beliau dari mahkamah ialah dari mahkamah sivil bukan mahkamah syariah.

11. Penyokong mana yang memburukkan Ust Ramlang Porigi dengan mededahkan identiti beliau adalah ahli umno dan sebagainya? dan kenapa Ust Ramlang pergi membersihkan nama beliau di depan penyokong PKR sahaja dan bukan penyokong BN juga?

percayalah ANWAR IBRAHIM kini seorang desperado yang gilakan kuasa sebagai Perdana Menteri!!

29 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

29 responses to “Sumpah Laknat Saiful – Konspirasi Anwar Ibrahim??

  1. Paul

    You MORON!!! Never learn form history.
    Its not UMNO but PERKEMBAR.

  2. Bila masa si Augustine paul ini masuk weblog UMNO hah!Kira top jugalah ya weblog ini…tahniah pada moderator!.Masuk-masuk korang ajar pulak…puak tak tahu aDAP kot?…apa yang terlalu marah sangat itu…!!!tunjuk pandailah tu!.

  3. Apai Ngelai

    Salam mamak,

    Kita tak payah layan orang yang setakat provok sebaris dua ayat je. Mari kita biarkan dia cakap sorang-sorang…

  4. Insan

    laaa korang ni…ari tu yeeyeee salah kan anwar liwat…bukan main lagii sekoss sekoss….ni bile dah banyak bukti makin terselah korang salah kan anwar lakk…katekan die buat konspirasi…yaaperrrdaaa…bongosssssss….kalau laa konspirasi…nape laaa yang si saigul pi jumpoer najib sehari sebelum saiful kate die diliwat…kalau betul laa konspirasi anwar dah tentu najib and the geng akan senyap jeee tak beria2..ini bukan main beria2 nak tolong si saiiifooolllll…tolong laa cari penculik nurin jazlin lagi baguihhhh….dah tentu ni konspirasi si najib and the geng…selalunye pengarah yang beria2 nak abis kan filem die. nak dapt untung cepat…..penonton tunggujeee…

    ni haa aku fwd….

    Pada awalnya Ana tidak mahu memanjangkan isu sumpah laknat Sisaifulbhalol. Tetapi Ana dapati rata-rata komen yang Ana baca tidak memberi gambaran yang tepat berkaitan dengan sumpah laknat yang telah dibuat. Rata-rata pembaca merujuk kepada laporan akhbar tetapi tidak melihat sendiri rakaman peristiwa tersebut. Ana melihat rakaman awal yang disiarkan oleh Berita TV3 jam 7.30 am dan Ana dapati rakaman ini belum banyak diedit. ANA MENCABAR TV3 SUPAYA MENYIARKAN SEPENUHNYA PERISTIWA TERSEBUT TANPA DIEDIT!!!

    Mengapa Ana membuat cabaran ini? Kerana disitu Sdr/i akan mendapat sesuatu petunjuk bagi mereka yang hendak berfikir. Sekurang-kurangnya ada dua(2) petunjuk besar yang ditakdirkan Allah.

    Pertama. Semasa Sisaifulbahalol melafaskan sumpah, dia TIDAK dapat menyebut kalimah WATALLAHI, tergagap-gagap sehingga dibetulkan oleh Imam yang duduk disisinya. Jika diikutkan, dia mesti mengulang semula ketiga-tiga kalimah tersebut dengan lancar tanpa tergagap-gagap.

    Kedua. Dia bersumpah bahawa dia telah diliwat pada 26hb.8 …. kemudian dia terdiam. Lepas itu di menyebut 26hb.6.2008. Apabila dia terhenti tanpa beristigfar dan menyebut pula suatu tarikh yang baru bermakna dia telah diliwat dua kali. Sekiranya beliau tersilap menyebut tarikh 26hb.8 dan ingin membetulkan apa yang dilafazkannya, maka beliau mesti beristigfar memohon keampunan dari Allah dan memulakan semula lafaz sumpah tersebut. Betapa perlunya Sisaifulbahalol memohon keampunan dari Allah setelah melakukan kesilapan ini tidak boleh diambil mudah. Bala Allah pasti datang!

    Ada beberapa lagi petunjuk Allah yang memberi tahu kita sisaifulbahalol ini berbohong. Contohnya, apakah fungsi AlQuran semasa dia bersumpah?
    Adakah dia menyebut, “….. dengan nama Allah saya bersumpah dengan bersaksikan AlQuran bahawa saya ……..” Adakah beliau berkata demikian? Tidak, tidak sekali-kali. Perkataan AlQuran tidak langsung terkeluar semasa beliau bersumpah..

    AlQuran itu kalamullah. Mesti dihormati. Mesti dijunjung. Ini tidak! Dipegang dengan tangan kiri!!

    Kedua-dua peristiwa diatas berserta beberapa keadaan yang lain yang telah Ana nyatakan adalah petunjuk kepada kita bahawa beliau sebenarnya berbohong! Ana tak kesal sangat kalau dia berbohong kepada Ana sebagai seorang rakyat biasa yang turut mendengar pengakuannya. Tetapi dia berbohong kepada Allah tuhan semesta Alam. Laknat Allah pasti datang dalam masa terdekat ini.

    “Ya Allah, jika engkau menurunkan bala kepada sesaorang atau sesuatu kaum, janganlah kiranya engkau libatkan kami ya Allah, kau lindungilah kami ya Allah yang berusaha mentaatimu. Kami tahu, bala dan laknatmu amat dahsyat. Lindungilah kami ya Allah. Allah hu akbar!”

  5. kuntakinte

    Salam, mat insan kalau dah kau sendiri doa minta jangan libat kan enkau dan mohon perlindungan pasal apa yang tersekat, tergagap si saiful bersumpah kepada Allah S.W.T kau ragu malah kau kata di bohong lagi, jangan jadi munafik.

    Kau tahu ke hati dan jiwa dia ketika tu, kau tahu ke tidak seram sejuk dia untuk buat perkara tu, kau ingat senang nak buat.

    kau komen sembrono je orang gila dalam Tg Rambutan pun boleh komen. tak perlu tuduh si saiful tu macam2 dia berani dan percaya atas kebenaran kita patut respect, tu yang mamat sekor tu berdolak dalik tu kau tak cakap apa pun, pui….

    aku ada CD lagi.

  6. AbangTuah

    Salam Insan

    Wah, dulu kau nasihat aku supaya baik ya…apa kena dengan hang kali ni..tertelan telor kambing mengawan ke garang semacam aje.

    Yang penting keiklasan hati Saiful bersumpah..bukannya pandangan Tok2 Guru POLIGAMA yang sesat tu.

  7. ikankecil

    salam….
    hah insang2……np mike ni baran semacam je….bwak2 le minum air cap badak 2 byk2 skit kot mau sejuk skit ati mike 2…….teman nk tye mike 1 soalan….kalau la mike yg berada ditempat saiful 2 mcm ne prasaan mike??gembira bangga???kalau teman blum tentu teman boleh melafazkannya….sbb terlaluu berat bagi teman nk bersumpah….tapi die melakukan dgn baik…si bangsat 2 tau nk berdolak dalih je…hak tui tui tui…….meluat aku……

    xpayah nk berlagak pandai….ni nasib mamak x bace lagi….mike harap2 la mamak x bace kang siye2 je kne sembok…….teman tau la puak2 mike sumenye ulamak…..tp teman pown blaja agama jgak….

    ikankecil batuk2 nk buang kahak pui pui pui pui pui………

    salam…

  8. AbangTuah

    Salam.

    Bapa Saiful telah mencabar semua Tok Guru POLIGAMA PAS untuk memberikan tunjuk ajar cara yang betul. Kita tunggu kalau TokPOLIGAMA PAS ni benar jujur, mereka akan tampil.

  9. Insan

    hahaha haha lawak laaa…aku bukan tetelan telor kambing laaa tuah…aku tengoh dok tengok kambing2 belakon…hahaha sori laa agak kasar sikit tapi cume geram sebab drama tak abis2…hahahah..

    adoii laaa ikan kecil…peduli ape aku mamak bace ketak…kalau die komen aku mals bace bukan nye aku rasa aper2…hahahah ni semua kan komen….wahai9 ikan kecil kalau dah namenye islam dah tentunye blajar agama islam….semua org blajar agama cuma amal ke idak jeee…tak payah laa sebut ape ko blajar aku bukan nak tau pon…adoiiilaaa hak hakakakk…

    kalau minyak naik kite semua rase…kalau minyak turun dek kerana kerajaan baru hangpas suka tak…emm korang byar pakai harga laa jelaa ekk…hehehe

  10. Insan

    salamm…ni baik sikit…

    hehe walau ape pon idologi politik…kat sini teman nak mohon maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki sempena ramadhan yang semakin tiba..semoga ibadah kita tauhun ni diberkati dan kita semua bekesempatan untuk meraih segala keberkatan dan kenikmatan di bulan ramadhan ni…selamat menyambut ramdhan al mubarak…

    amieennn..

  11. HidupMelayu..i

    Salam,

    Nape Tuah marah-marah?,
    nape ngelai seperti kencing tak sudah!,
    nape mamak dah hilang ghairah?,
    sebab PERMATANG PAUH KALAH!

    Salam sekali lagi! (pada puak yang telah dibuang jauh dari hati rakyaat!!). Ku hulurkan tongkat untuk kamu, bertaut, agar tak hanyut di bawa arus sungai BiNatangan ini menghala ke Mongolia! Dihujung sana puak Kublai Khan menanti dan terus menanti akan munculnya satu kaum bersama pemimpinnya (ada tertulis dalam kitab Moghul!) arakian penantian mereka semakin hampir! Untuk dikuburkan(pinjam kata KJ!)!

    Akhir kata(pada puak yang tidak diingini rakyaat!), BERTAUBATLAH dan BUKA MINDA ANDA sebelum datangnya Yakjuj dan MAkjuj…..

    Salam sejahtera……..

  12. AbangTuah

    Deii puak pembangkang yang dah hilang deria bau.

    Kau orang yang dah terpalit tahi Dajal dan Yak Jud Makjud, masih buat-buat tak faham.

  13. Insan

    haahaaaa tungguuuuuu…..

  14. Abang Tuah yang dungu…..
    Keris keris merah telah menjadikan darah dan tulang anda kebal dan bebal…Anda adalah wira UMNO sejati dan wira UMNO tuli…Maka jadilah Kekandaku Tuah pejuang yang Hampeh… Umpama pesawat NURI yang Najib kata masih O.K…Maka Tuah jadilah pejuang pada petualang melayu era baru…Hidup dan mati mu hanya untuk UMNO…Sumpah keramatmu Hidup Melayu tapi berapa lama melayu boleh hidup kalau terus setia pada partimu aku pun tak tahu…..

    Abang Tuah…
    Kita carilah jalan penyelesaian macam mana nak bangunkan orang melayu..BUKAN cara dok caci maki dok tuduh orang DAJJAL,Yakjud & Makjud…Yang Abang Tuah maki pun sebangsa dengan Abang Tuah jugak…Apa orang atas dalam UMNO perangai macam ni ka??Kita negara Demokrasi dan lantaklah kami nak pilih PKRka,PASka,DAPka sebab kami dah sedar UMNO sekarang bukan macam UMNO dulu…
    Dan salahnya pemimpin UMNO sendiri,dah tau orang tak suka tapi ketegaq tak mau unduq….MT UMNO kena cari dan kaji mana orang atas dalam UMNO termasuk dari MT yang orang melayu benci,lucutkan jawatan dan gantikan dengan orang baru…Macam Khairy dan Hishamudin,buang saja mereka dan gantikan saja dengan yang berani dan tak bodek boss macam Mukhlis Mahathir…Saya ada terdengar sokseh sokseh dalam satu perhimpunan pemuda UMNO diKelantan,boleh dikatakan rata rata pemuda UMNO tak suka Khairy,betulkan??

    p/s:Saya bukan ahli UMNO,jangan salah sangka kenapa saya boleh berada dalam perhimpunan tu..

  15. AbangTuah

    Azhar Arsat.

    Meleset sangkaan mu wahai saudara/musuh ku dunia akhirat.

    Aku bukanlah terlalu finatik kepartian, sebagaimana puak pembangkang.

    Tak salah juga aku maki hamun pihak yang bermusuhan dengan aku, kerana aku juga biasa dimaki hamun.

    Aku tak kisah apa jua ideologi dan agama kau, itu hak kau, tapi tindak tanduk pihak kau mengugat keharmonian dan keamanan negara tercinta ini yang membuatkan aku rimas.

    Aku ada masalah dengan puak dan kaum kau yang terlalu finatik kepartian sehingga tidak boleh berfikir secara waras dan rational sehingga setiap isu kau dan puak kau politikan.

    Kau tak payah sembang fasal NURI lah, kerana sebaik aku buat analisa penulisan kau, aku dapati ianya tiada langsung rationalnya, kosong, yang bermadsud tiada asas yang boleh dibuat sandaran, singkat yang membawa madsud tidak juga jauh kajian kau.

    Mungkin benar kata kau tu Melayu dah berpecah teruk, mungkin retak yang menuju belah. Parti Melayu terbahagi kepada 3 iaitu UMNO, PAS dan PKR. Yang lebih mengeruhkan keadaan ialah keadaan UMNO dan PAS sendiri yang juga telah terpecah kepada dua puak. Jadi yang aku nampak adalah Melayu dan Islam itu sendiri menuju keambang kehancuran, mungkin sebagaimana yang terjadi di Afganistan.

    Ingat, Azhar Arsaf, hari ini kita mungkin boleh lagi berbicara sebagai saudara seislam, esok lusa tiada siapa tahu….

    Wassalam…

  16. assalamualaium semua!

    HidupMelayu..i…
    teman dah berbelas tahun hidup dalam karyawan… bikin pilem , bila pulak dieditnyer pengakuan saiful.. kecuali kepala hotak miker yg suka edit benda yang benor..jangan salahkan alquran ada di tangan saiful.. bukan nya kitab injil… tah tah miker teman rasa pengang quran pun tak mandang (pernah)… kok ya pun kenapa tak suruh nuar siponging tu bersumpah cara islam… naper tak buat?.. tertelan telor apa pulak…he he he

    sekupang dua pelik bila malaysian malaysia di permatang pauh payah nak tengok bendera malaysia .. kuat sungguh gangster manusia … apa lagi keramat sungguh duit MAGNUM, .. tak tutup juga kedai ekor kat sana?

  17. Assalamuaikum

    Azhar Arsat

    gulin pering nampak! he he he..betui kata miker … dajal yang tiba … dah nampak kan orang nya..sapa lagi … boss mikerler… he he eh kan dajal datang sorang camna pulak dia nak takluk satu dunia?.. hmmm mesti ada askar dia yang sentiasa angguk dan tidak membantah walau dijubrikan. kalau … maknanya dah tepat ler… miker ni salah seorang nya ler…

    kenapa lak orang PKR tetiba cerita bab ugama.. PAS tu boleh kata kena ler… tetapi yg mengkomer ni …teman tak paham.. teman tengok banner di permatang pauh, muka nuar mesti sebelahnya ada muka hadi awang dan nik aziz… latar belakang pulak mesti warn hijau.. he he he

    sekupangdua balik dari pmtg pauh terus nasihat kat anak-anak teman jangan buat harus makan duit at terlibat dengan MAGNUM. bukan apa kot esok-esok lupa …kacau. kuat pengaruhnya… DUITLAH KATAKAN… PAK LEBAI PUN LUPA DIRI…

  18. biar retak tapi kita tetap sebangsa…orang filem biasalah hidupnya…kalau PAS perintah mungkin banyak benda kena ikut.yela selama UMNO perintahni peluk peluk dalam filem biasalah…Tapi kalau parti lain perintah,mungkin adegan ranjang banyak kena potong….Tu yang buat ramai artis tak sokong pembangkang tu…..Kalau artis pempuan boleh goda Datuk Datuk B.N

    Abang TUAH….
    Penoreh getah pun layak mengundi,jadi jika abang TUAH guna pendekatan berlagak ranggi macam samseng siapa yang nak dekat….Janganla tulis macam katak dalam tempurung,kata kerap keluar negeri tapi fikiran abang masih kuno…kesian…

  19. AbangTuah

    Azhar Arsat.

    Bukan semua kerajaan buat tu tak betul ok. Jangan kita jadi macam pemimpin politik, semua isu hendak dipolitikkan, kesian rakyat, tergangga-gangga, dah bingung tak tahu mana yang betul. Usahkan penoreh getah, si Interlek pun tercari-cari jawapan sesuatu persoalan di internet.

    Adalah seorang rakan, hari-hari pergi Internet untuk cari jawapan, akhirnya bingung, tak tahu mana pula yang betul, web pembangkang atau kerajaan.

    Macam Azhar Arsat timbulkan isu pesawat Nuri, TPM tentunya bukan berkata-kata ikut suka beliau aje, tentu beliau telah di maklumkan dan mendapat nasihat pakar/jurutera pesawat NURI. Harga sesebuah pesawat terbang tu bukannya murah untuk diganti baru dengan sewenang-wenangnya dan sesuatu pembelian bukan boleh dilakukan dalam masa singkat. Apa yang kawan faham dari beberapa sumber pesawat tu akan diganti.

    Lagi satu kawan rasa nak luahkan pada awak, kita janganlah menghina sesaorang kerana dia pelakon ke, penyayi ke…ingat dengan ibadat kita yang tak seberapa nasib kita pun belum tentu lagi.

    Teringat Al-kisah seorang pelacur mati kehausan di padang pasir kerana simpati kepada seekor anjing, diberinya anjing tersebut minum air minumannya.

    Disamping ibadat, HATI mau iklas, jujur, baik dan bersih bro….

  20. Saya membuat kenyataan maaf terbuka.bukan tujuan saya menghina artis,jadi maafkan saya…cuma kalau bikin drama dan filem janganlah terlalu melampau….contohilah filem dari Iran…cerita cinta tapi tadak pulak adegan peluk peluk..Ingatlah majoriti penonton tak suka adegan peluk peluk..Dan ingat!!! majoriti penonton adalah pengundi berdaftar….

    P/s:Bukan saya lari tajuk tapi antara faktor kecil kekalahan B.N adalah terlampau banyak hiburan dalam media….

  21. Salam Azhar,
    Mamak faham rintihan hati kamu dengan UMNO.Kamu cuma benci tapi masih rindu kat UMNo.Keluarkan rintihan kamu supaya tak terpendam seperti sekam.Mamak terima keluhan dan rintihan kamu tapi perlu ingat janganlah kita cari jalan pintas untuk menuju kejayaan.Maknanya kalau kita benci dengan Isteri kita jangan pula ceraikan kerana nafsu kebencian itu.Kita perlu sabar dan cari jalan untuk perbetulkan Parti ini sebagai akar umbi.Allah banyak kali dalam Al-Quran beri peringatan”hiduplah seperti sebuah pohon”yang bermakna akar adalah amat penting untuk sebuah pohon untuk hidup subur…akar seperti ahli parti yang tercorot…bila akar dah kuat barulah batang pohon akan membesar mengikut ketahanan akar yang memaut bumi.Batang pohon umpama badan pengurusan parti.Sekiranya batang pohon yang terlalu gemuk nescaya pohon itu akan tercabut dan ranap menyembah bumi seperti keadaan parti UMNO sekarang.Sekiranya batang dan akar pohon membesar sama;pohon itu akan mengeluarkan dahan dan buah yang elok!.Bila buah ranum nescaya ia akan jatuh kebawah dan memberi manfaat bagi akar.Seperti ahli bawah nescaya dapat manfaat dari kemakmuran parti dan negara.Rumusannya kita sebagai akar umbi parti perlu mencari kekuatan untuk menetukan pengurusan parti!.atau pun pucuk pimpinan parti!.kita perlu bersatu sebagai ahli-ahli untuk kekuatan parti.Harapan pucuk pimpinan akan perbetulkan parti UMNO telah hilang kepercayaan.Marilah kita ahli-ahli bawah ini bersatu kembali dan kita menetukan arah parti ini untuk genarasi akan datang!!!.Insyallah Allah akan membantu kita kalau kita usaha!!!.Hidup UMNO!!!.Hiduplah Melayu!!!.

  22. penangkia

    Salam mamak pg,
    Apa dia?Hidup Umno & Hidup Melayu?Habih tu yang kaum MAMAK ramai dlm KIMMA tu nak pi lempaq kat mana?Nak suruh depa msk MIC kah?UMNO skrg bkn UMNO 40-50 thn dulu.UMNO skrg dah buka keahlian pd seluruh rumpun Melayu termasuk kadazan, Serani, Siam dan beberapa ethnik yg bkn Muslim.Slogan mana yg lebih relevan antara HIDUP MELAYU dgn HIDUP ISLAM?Dah tentu la HIDUP ISLAM sbb skrg ni dunia menyedari tentang kebangkitan Islam dan ada kuasa yg sdg mengekang kebangkitan Islam.Dlm abad ke 21, bkn lagi zaman slogan memperjuangkan sesuatu bangsa, kalu zaman perang dunia pertama lain la,.Cuba fahami senario politik dunia; Perang Dunia 1 adalah perjuangan bangsa2, Perang Dunia 2 dan Perang Dingin perjuangan antara pakatan fahaman politik dan ekonomi dan teori ahli sains politik barat meramalkan peperangan seterusnya antara kuasa barat dan kuasa Islam manakala empayar China pula berkecuali.Jadi mamak kena realistik sikit dan jgn letakkan pemikiran hampir satu abad ke belakang.Slogan perkauman yg dimainkan UMNO hanya merugikan umat Islam.Kalau ikut perlembagaan,seseorang ditakrifkan sbg Melayu sekiranya 1) beragama Islam 2) bertutur bahasa Melayu dan 3) mengamalkan adat istiadat tertentu.Tetapi UMNO skrg dah lari jauh.Dah diberi mandat lbh 50 thn pegang negara ni dan katanya akan memelihara hak istimewa dan raja2 Melayu, tapi perjuangan bahasa pun dah “FAILED”, manakala raja2 Melayu dilucutkan kuasa satu demi satu, rasuah gagal dibendung sehingga negara dibanjiri dgn pendatang dari pelbagai negara.Budaya hasad dengki, fitnah dan mencantas tokoh2 berkebolehan menyebabkan UMNO sedang mengalami kepupusan pemimpin yg benar2 berwibawa, pada hal sejarah telah membuktikan budaya sebeginilah yg telah meruntuhkan empayar kesultanan Melayu Melaka.Kalu dulu Bendahara Tun Mutahir difitnah dan dibunuh bersama ahli keluarganya, perkara sama masih berulang.Kalu dulu pegawai2 Istana amalkan rasuah dan terima sesiapa saja utk berdagang di Melaka, perkara yg sama masih berulang.Byk lagi kesilapan lampau yg masih diulangtayang oleh UMNO.Sedarlah Mamak, sy x pernah anggap sesiapa di sini sbg musuh, malah sbg saudara seagama.Tak perlu lah kita menegakkan benang yang basah walaupun kdg2 saya faham bahawa zaman skrg, masing2 mengutamakan kepentingan periuk nasi dan poket tetapi jgnlah sampai memejamkan sebelah mata sehinggakan blh menghancurkan umat.

  23. Salam penangkia!.
    Mamak kurang jelas dengan pendirian awak ini.Awak ini kemungkinan bukan Melayu yang terasa dengan komen mamak.Dan kamu dan tikus yang berada dalam polistrine itu terlalu anti Mamak kerana apa?.Kami Mamak memahami keadaan dan kami jugalah orang yang pertama mempertahankan hak Melayu di Pulau Pinang walau pun Melayu di Pulau Pinang dah layu dek lagu yang didendangkan si anuar musang berjanggut itu.Hang Tahu apa makna pedukang yang kamu gelar itu…sebenarnya Melayu Pulau Pinang sepatutnya digelar pedukang si anuar bukan kami Mamak yang lebih maju dari kaum lain di Pulau Pinang cuma Mamak sedih dengan Melayu kerana mereka itu seagama dengan Mamak Penang dan juga anak beranak kami ramai anggap diri mereka Melayu walau pun ada setengah pihak dari Melayu sendiri anti kat Mamak kerana PHD mamak lebih maju dari Melayu dan Cina!.Untuk pengetahuan penangkia Mamak kepilkan komen dari RPK yang terlalu sayangkat anuar itu untuk renungan penangkia dan komenlah secara profesional dan memahami sebelok-belok tentang budaya dan sejarah orang lain sebelum buat andaian yang bukan-bukan kerana kalau pembangkang buakanya bermaksud bangkang kesemuanya walau pun perkara itu betui!!!.Itu taksub pada pemimpin namanya!.

    Posted by Raja Petra
    Wednesday, 05 March 2008

    BY Sheikh Moinudeen Chisti Syed Abdul Kadir

    An Indian Muslim can be anyone of Indian ancestry who is a Muslim. Tamils, Keralas, Punjabis, Sindhis, Mahrattas, Hydrabadis etc are all Indian Muslims. But in Malaysia a large majority of Indian Muslims are Tamil speaking. Hence the term Indian Muslim is generally applied to the Tamil speaking Indian Muslims. In Malaysia, Indian Muslims are also known as mamaks, DKK (darah keturunan keling), Kelings and Jawi Peranakan. The last one Jawi Peranakan is a strange misnomer. There is even a recent book written about the Jawi Peranakan which actually talks about the Indian Muslims.

    In contemporary Malaysia Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari, Zainuddin Mydin, Siti Nurhaliza binti “Thaarudeen”, Justice Haidar Mohd Noor, Ahmad Nawab, Akbar Nawab, P Ramlee, Man Bhai, Tan Sri Elyas Omar, Tan Sri Ali Abul Hassan are all Indian Muslims or descended from Indian Muslims. Malaysia’s first Speaker of Parliament Tan Sri CM Yusuf was a mamak. So was the permanent Chairman of UMNO Tan Sri Sulaiman “Ninam” Shah. ‘Ninam’ is actually truncated Tamil for ‘Naina Mohamed’. Former Sabah Chief Minister Dato Harris Salleh and present Chief Minister Musa Aman are all mamaks. They are not Pushtuns, Pakistanis or Yemenis.

    Among our Prime Ministers Tun Dr Mahathir Mohamad is the son of an Indian Muslim. Abdullah Badawi has mamak blood from his father’s side. Toh Puan Sharifah Radziah Syed Alwi Barakbah, the wife of our first PM Tunku Abdul Rahman, had mamak ancestry. The Tunku himself was of mixed Thai and mamak parentage. Ex DPM Dato Sri Anwar Ibrahim’s father is a mamak. The intellectuals Kassim Ahmad and Farish Noor have Indian Muslim fathers while the late Tan Sri Muhammad Noordin Sopiee had a mamak grandfather. Munir Majid is a Tamil speaking mamak and Tengku Adnan Tengku Mansor is a mamak too.

    Here it is pertinent to note the “Syed” and “Sheikh” name. Among Indian Muslims the name Syed or Sheikh is common, its no big deal. The names “Shah” and “Khan” are also very common mamak names. Other ‘Malay’ names like ‘Chik’, ‘Tamby Chik’ and ‘Keling’ are definitely of mamak origins too.

    The name ‘Shah’ is not common among the Malays but strangely enough it is very common among the Malay sultans, for example Sultan Azlan Shah and Raja Nazrin Shah. Shah is NOT an Arabic name. It originates from Persia and comes to Malaysia from India through the Indian Muslim influence. This is just more indication of the mamak ancestry of our Malay rulers.

    But among kampong Malays the name Syed and Sheikh are supposed to indicate Arab ancestry, the name Syed being associated with ‘keturunan nabi’ or lineage from the Prophet. To the kampong Malays these names are a really big deal. This is the furthest thing from the truth. Another common mamak name is ‘Maricar’. Actually it is ‘Marikiyaar’. This has evolved into ‘Merican’. Hence the thousands of Malays who bear the ‘Merican’ name today are also of mamak ancestry. They call themselves Jawi Peranakan. They are actually mamak.

    Many smart Indian Muslims realized very early on this Malay liking for Arabic names and Arab ancestry. So they started passing themselves off, (or did not object if they were referred to) as Arabs, usually of Yemeni descent. In Malaysia too many Syeds and Sheikhs from among the Malays today are actually recycled mamaks. One good example is Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari. Among the Malay elite Tan Sri Syed Mukhtar Bukhari passes of as being of Yemeni descent. His family actually comes from India. The former mayor of KL Tan Sri Elyas Omar is also of Tamil mamak origins from Penang.

    Among the Malays it is also ‘ok’ if a mamak is from Pakistani descent. Perhaps Pakistan is closer to Bollywood. So some clever mamaks claim to be from Pakistan. The former Sabah Chief Minister Harris Salleh and present Chief Minister Musa Aman are said to be ‘of Pakistan origins’ but in actual fact they are of Indian mamak ancestry, and usually Tamil speaking.

    Mamaks come in all colours and complexions from the dark skinned to the light skinned, green eyed and brown eyed types. A visit to the Masjid Kapitan Keling in Pitt Street in Penang or Masjid India in Kuala Lumpur on a Friday will witness all varieties of mamak.

    The Indian Muslims in Malaysia today can be classified as follows :

    Those mamaks who have inter married with Malays for generations and have actually become Malays. You can only know their mamak ancestry by their mamak sounding names like Merican, Shah, Syed, Sheikh etc, by their ‘Indian’ appearances – prominent nose, rounder eyes etc.
    Those mamaks who have not inter married with Malays but who have assimilated closely into the Malay culture. They can only speak Malay and have cut off almost all their links with India. These would include thousands of mamaks in Penang, Kedah, Melaka and other parts of the country. Only their DNA remains Indian. But practically, for all intents and purposes they are Malay.
    Those mamaks who are still very much Tamil and who can only speak pasar Malay. They may not have links with India but they watch Tamil movies and do not read the Malay papers or know much about the Malays. Despite being born in Malaysia they still would not know a ‘kuih talam’ from an ‘otak-otak’. Many KIMMA members fall in this category. That is why they still call themselves Kongres Indian Muslim Malaysia after the Indian Congress Party of Panditji Jawaharlal Nehru.
    Those mamaks who are still very much Tamil and who cannot even speak pasar Malay despite being born in Malaysia. They will not know ‘nasi lemak’ from a hole in the ground. They will have strong family ties to India. They watch Tamil movies and know more about Tamil Nadu politics than Malaysia politics. They read Tamil Nesan and Malaysian Nanban religiously everyday to find out what is happening in Tamil Nadu and India. Again many KIMMA members also fall into this category.
    Before 1970 the last two classes of Indian Muslims above (no.3 & 4) were usually overtly prejudiced against the Malays. Before 1970 many of them were not even citizens of the country. Their slang term for Malays was ‘valayan-katti’. This is a term invented by Tamil estate workers but which became widely used by most Tamils including Indian Muslims to describe Malays.

    A ‘valayan’ means wire. ‘Katti’ means to tie something. So ‘valayan-katti means ‘a person who ties a wire’. What does this mean? In the early days of the rubber industry, the British tried to get the Malays to tap the rubber trees. However the native Malays had problems tapping the rubber tree in the proper manner and ended up injuring the tree, reducing the output of rubber. The British had better luck getting the trees properly tapped with the Tamils from India. Malays were then delegated the simpler job of using wire (valayan) to tie (katti) the little latex cups to the rubber tree. Hence the name ‘valayan-katti’.

    Another Tamil term used for Malays is ‘naattu kaaran’ or ‘naattan’ which means ‘native’.

    Before 1970 the type 3 and 4 mamaks above and everyone else did not see much in the Malays. But post 1970 and the New Economic Policy the mamaks realized that they suddenly depended on the Malay for everything, especially the ever precious ‘Entry Permit’ to get Permanent Resident status in Malaysia. Until then few mamaks got married in Malaysia. They always went back to India to get married. After 1970 and the NEP, the trend disappeared in a hurry. The Malays refused to give Entry Permits for mamak brides and grooms from India. All of a sudden mamaks realized that they were short of wives and husbands. Hence the rate of inter marriage between mamaks and Malays increased tremendously after 1970. After 38 years of the NEP, the mamaks are even more assimilated now through marriage than ever before. Today there is rarely a mamak family which does not have a Malay son or daughter in law.

    Post 1970, the mamaks realized that real political power and with it economic largesse had shifted to the Malays. But many mamaks included in class 1 and 2 above had no problem with this shift in power because often they were the ones holding high office. For example the first Speaker of Parliament CM Yusuf, a mamak, was his own power in his day. It was only the class 3 and 4 mamaks described above who were (and still are) slow in assimilating into becoming Malaysians. The KIMMA represents many of these people.

    But it is a fact that the Indian Muslims are heavily intermarried with Malays. This trend started over 600 years ago and continues until today. They and their offspring have played major roles in the history of this country. Sang Nila Utama, Parameswara, Tun Ali, Hang Kasthuri, Hang Tuah, Mani Purindan, Tun Teja, Abdullah Munshi and ALL the Malay Sultans are descended from Indian Muslims. The Perlis Royal family is almost certainly of mamak/Thai mix.

    It is also true beyond any single doubt that from their earliest history here, the mamaks have had extreme affection which the Indian Muslims have had for the Malays throughout history. This could be attributed to the similarities in religion but there are also other Muslims in the country (including from India) like Pakistanis, Punjabi Muslims, Patans and also others like the Chinese Muslims.

    Although the Indian Muslims are generally friendly with all races there is not as much intermarriage between Indian Muslims and other Muslims compared to the heavy intermixing and intermarriages between Indian Muslims and the Malays.

    And it is an established fact (evidenced by all the names mentioned above) that throughout history the Indian Muslims have always stepped forward to defend the rights of the Malays. In the process many of the Indian Muslims have lost their identity almost completely to the Malays. Who are the descendants of the Tamil educated Munshi Abdullah today? No one knows. A DNA test will reveal Indian DNA among all our Malay rulers but which Sultan can or wants to retrace his Indian ancestry? These are the mamaks who assimilated into the Malay community from generations ago.

    Fast forward to today : in UMNO there are thousands of mamaks fighting for Malay rights. In PAS there are mamaks fighting for Islam (aka Malay) rights. PAS stalwart Hanipa Mydin is a pure mamak while Deputy MB of Kelantan Dato Husam Musa may have mamak blood. In the old Keadilan ‘brother’ Abdul Rahman Othman, another mamak tulen, became party secretary general and then quit later – to join PAS. In the Civil Service and in the Melayu korporat sector there are thousands of mamaks helping the NEP ‘social engineering’ come true.

    In Penang pure Malays are a rarity. As late as the 80s, they could only be found in Sungai Ara, Balik Pulau and other places where there were no roads. In all other places in Penang, mamak blood is almost a certainty. Hence words like ‘chacha’ and ‘nana’ are a part of Penang Malay. In Kedah and Melaka the mamak ‘penetration’ of the Malay populace is much more earlier than in Penang. Which means the mamaks in Kedah and Melaka have diluted their DNA into the Malay population from much earlier (from Portugese, Dutch and British times).

  24. penangkia

    Salam mamak penang,
    Nampaknya, mamak dah salah faham.Saya x bermaksud apa2 pd keturunan MAMAK.Saya malah berbangga dgn sumbangan ethnik kacukan mamak dlm menaikkan statistik pencapaian Melayu secara keseluruhannya.Walaupun kita tak dpt nafikan ada segolongan spesis Melayu yg bersikap anti-mamak kerana sikap hasad dengki yg diwarisi turun-temurun.Jadi, mamak pg jgn lah silap menuduh saya, seolah-olah saya memperlekehkan mamak krn saya juga Melayu Penang yg ada kacukan peranakan.Cuma saya nak ingatkan Mamak, terdapat ramai kaum MAMAK yg tiada platform kukuh dlm politik krn status kaum yg dimiliki, sbb slogan kaum yg ditiupkan oleh UMNO telah menyisihkan mereka.MIC pulak lebih kepada parti Hindu.Mesej saya jelas iaitu slogan perkauman spt HIDUP MELAYU perlu diganti dgn HIDUP ISLAM.Mamak sbg org Penang sepatutnya faham realiti ini, sbb ramai puak MAMAK di pg, yg tidak menganggap diri mrk MELAYU malah lebih rela dianggap sbg INDIAN MUSLIM atau PUNJABI MUSLIM(pakistan).Ada yg mengawal perkahwinan anak2 mrk supaya identiti mrk tidak lupus.Golongan ini bukannya ‘lekeh’, tetapi tokeh kedai emas dkt Pitt St, tokeh money changer dan juga golongan profesional spt lawyer dan doktor.Cuba mamak pg renungkan sejenak, rugi sangatkah kalau perjuangan berteraskan agama?Sesebuah parti akan lebih kukuh jika dpt menarik keahlian warga2 berkualiti spt yg saya nyatakan tadi.Maaf, jika mamak ada terasa hati sblm ni, tetapi saya tidak sekali2 berniat nak mempermainkan golongan mamak krn jika saya buat mcm tu ibarat meludah ke langit dan jatuh ke muka sendiri.

  25. Pandeka Amin Durka

    Aku malu dengan akuan sumpah yg secara terus disiar dalam media yg ditonton berjuta rakyat…bangsa lain akan hanya tertawa mengata “alahai mudahnya dalam Islam main sumpah saja” dek kerana mereka tetiba saje disuap sumpah ini tanpa diperincikan tahap2 kehakiman islam sebelum bersumpah. Mungkin ia utk menyampai kebenaran namun usah la datang kan ia secara tiba-tiba…atur kan ia agar intipatinya utuh bersama kebenaran.

  26. mieyus

    tunggu aje 16 sept 2008…aper kan jadik…

  27. assalamuaikum semua…

    nak tergelak pun ada.. apa ni PENANGKAI>>>SOLY MA PENANGKIA…….. siapa yang mengajor miker… suka hati bapak miker jer…..sedap mulut nyebut…

    Kalau ikut perlembagaan,seseorang ditakrifkan sbg Melayu sekiranya 1) beragama Islam 2) bertutur bahasa Melayu dan 3) mengamalkan adat istiadat tertentu…….

    perlembagaan mana yang mker ambik ni nepal… ke banglades petra ke? Yop kaji betul fakta sebelum nyebut nya….ikut sedap mulut jer nyebut fasal 5, fasal 153….. teman ingat baik miker beli ler buku perlembagaan jangan nyebut macam boss miker yang miker ingat semua orang megong macam tak tau…. pergi ler beli buku tu sepuluh hengget jer baru sebut balik dengan betui …jangan longgok jer yop!

    mieyus ni satu lagi ….kuat benor berangan meroyan nyer….apa yang na di tunggu…. oooopss sorry teman luper… baru ingat… 16hb ni …ada orang kes belakang nak kena tangkap kot….. tak pun hari jadi abang kit siang …ada nasi bungkus ker…? yop miker sedor ker parlimen tak bersidang bulan puasa yop…. he he he he…bulat….bulat….kena tipu mengkomer

    Pandeka Amin Durka…. sebenarnyer bukan pasal sumpah laknat tu….. yang memperkecil sebenornya ….mereka-mereka yang laknat memperkecil kan nama tuhan dengan menidakannya…. bererti mereka mempermainkan nama tuhan dan alquran…. ingatler kalau jalan nya benor jalan tuhan…. miker yang mempersoalkannya secara TERANG MENIDAKKAN agama ISLAM & ALLAH…astagfirullahulazim!

    sekupang dua tengah heran banyak pulak ulamak yang timbul tetiba jer bila sumpah saiful (PKR) pasal BOSSNYA (PKR JUGER)…… PELIK juger kalau tak betoi ngaper tak buat atau tunjukler cara yang betui….takat nyebut itu ini orang meroyan pun boleh

  28. penyapoo

    Assalamualaikum

    Pandeka Amin Durka, susah untuk kite memuaskan hati semua orang termasuk awak.

    sebelum ni semua org becakap bila nak bersumpah, sekarang bila dia da bersumpah semua org masih menuduh dia bersalah

    jika benar anda org islam, mesti anda tahu bersumpah itu tidak boleh dibuat main, apatah lagi dengan memegang al-quran,

    saya percaya hanya mereka yg benar2 teraniaya yg berani berbuat begini

    sebagai cth, anda carilaa mana2 org bagilaaa mereka duit sebanyak mana dan suruh mereka bersumpah dengan memegang al-quran, nescaya takde sorang pon akan terima tawaran anda.

    pada saya sebagai org islam, biar secetek mana pon pengetahuan dalam agama tetapi dalam hal2 begini tiada sesiapa pon yg berani memainkan agama.

    apatah lagi ianya bersaksikan seluruh rakyat malaysia, mungkin jua seluruh dunia

    pikir2kanlaaa

  29. Salam saudara penyapu,

    Dalam bulan puasa ini hang betui-betui bersemangat!.Mamak puji komen hang walau pun pendek tapi tajam maksudnya.Berpolitik secara liberal saudara amat baik untuk generasi akan datang!.Teruskan komen anda,mamak minati komen anda yang liberal itu!.Wassalam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s