Kenyataan YBM Tengku Razaleigh Mengenai Keputusan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh

26 Ogos, 2008

YBM Tengku Razaleigh Hamzah
Ahli Parlimen, Gua Musang
31 Jalan Langgak Golf
55000 Kuala Lumpur
Lima bulan setelah kekalahan Pilihanraya Umum terbesar dalam sejarah kita, UMNO kini mengalami kekalahan yang besar pula di Permatang Pauh. Kekalahan ini dirasai walaupun dengan mengerahkan kepimpinan dan menggunakan sumber-sumber parti yang telah menerajui kerajaan selama lima puluh tahun. Kekalahan ini dirasai walaupun melaksanakan kempen yang menghina dan memecah-belahkan Negara kita. Sudah tiba masanya kita menerima hakikat sebenar: italah yang telah dikuburkan:
– Kepimpinan Negara ditolak oleh rakyat dan juga ditolak oleh ahli-ahli kita sendiri. Kiraan undi Barisan Nasional kurang daripada jumlah ahli UMNO di Permatang Pauh.
– Di kalangan parti-parti komponen kita sendiri, kempen kita bukan sahaja tidak bermaya, bahkan tidak diselaraskan dengan baik.
– Rasa kebolehpercayaan terhadap Perdana Menteri dan Timbalannya yang setidak-tidaknya ada selepas 8 Mac kini hapus sama sekali.

Kad laporan hari ini yang dihantar kepada Perdana Menteri selaku Ketua Perhubungan UMNO Pulau Pinang dan Pengerusi BN, tidak boleh disembunyikan: beliau tidak mempunyai kredibiliti yang diperlukan untuk menguruskan Negara kita, apatah lagi mengemudinya ke arah baru dalam dunia yang begitu rumit dan kompleks. Beliau mungkin tidak mempunyai kredibiliti yang diperlukan untuk menyatukan Negara kita. Keadaan ini amat merbahaya dan tidak boleh berterusan: ianya tidak akan berterusan.

Saya merayu kepada ahli-ahli UMNO dan parti-parti komponen BN supaya terus bersama UMNO dalam menghadapi krisis ini. Rakyat Malaysia dan juga ahli-ahli biasa UMNO sudah melaungkan suara kemerdekaan mereka. Mereka menuntut kepimpinan yang boleh dipercayai dan akan menyatukan mereka, yang akan mengembalikan kepercayaan terhadap institusi-institusi dan akan mara dengan wawasan yang jelas. Hari ini membuktikan yang arah aliran ini tidak boleh dihalang. UMNO mesti berubah. Kita mulakan dengan memulihkan kepimpinan Parti. Saya yakin, pada bulan Disember, kita akan berbuat demikian.

Tengku Razaleigh Hamzah

26 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

26 responses to “Kenyataan YBM Tengku Razaleigh Mengenai Keputusan Pilihanraya Kecil Permatang Pauh

  1. umNOO!

    Its very true, Tengku!

    Bangunlah wahai pejuang-pejuang UMNO, sedarlah… tampillah wajah-wajah Pemimpin Muda yang lebih perkasa, telus, bebas dr rasuah, berjiwa rakyat….demi membangunkan UMNO yang kian rebah.

    Tekadkan matlamat untuk menyatupadukan UMNO dahulu sebelum bicara soal Bangsa Melayu! Hajat mu UMNO begitu murni bagi menyemarakkan Bangsa Melayu… tp apakan daya rumahtangga porak peranda.

    BANGUN UMNO BANGUN!!!

  2. podah UMNO

    buat umNOO…
    depa semua tak boleh nak bangun buat masa sekarang …pasai masing-masing dok demam tak kebah lagi..walaupun dah makan panadol satu papan…demam kerana memikirkan kenapa dan mengapa mereka kalah terok di Pematang Pauh….dok pikiaq pasai apa boleh dok kalah…kalau kalah sikit tu tak pa la jugak…ni kalah terduduk…kalah pulak pada orang yang tak normal…kaki punggkoq kata depa…ejen amerika ejen yahudi dan lain lain ejen termasuk ejen insuran kereta…kah..kah…tapi yang sayang dan malang…kesian calun depa yang dikatakan ada ijazah dari berbagai bagai univesiti dan pandai bercakap berbagai bahasa….terduduk dan dengan rendah diri penuh syahdu mengaku kalah….sian..sian..apa guna ijazah dan pandai bercakap aje…zaman lani… bukan zaman teori…jangan pandai cakap saja tapi tak pandai buat kerja….depa juga dok penin kepala macam mana boleh dok kalah… sebab depa dah kerahkan segala jentera dan mentera yang paling canggih untuk turun padang…dari TPM sampai lah kepada hamba pecacai angkat najis untuk berkempen dan ada yang mengaku tak tidoq malam kerana memantau pergerakan PKR dan PAS dua puluh empat jam….tapi tup tup..kalah… duit dah banyak dok hamboq kat orang..suruh pangkah UMNO…tapi orang pangkah juga PKR….pandai sunggoh orang PEMATANG PAUH…orang bagi duit ambik….sapa yang tau depa pangkah sapa ..(woiii,,,duit sapa yang tak nak…ini orang kuat UMNO yang cakap….)….tapi apa nak diherankan…masakan BEROK (ini adalah istilah kepada…sesiapa yang mewakili UMNO di PEMATANG PAUH…yang dibuat sendiri oleh orang UMNO…tak percaya hampa klebek balik surat kbabar lame…)….nak dilawankan dengan ORANG…tak lah semua orang yang dok di PEMATANG PAUH tu bodoh nak lantik BEROK (kecuali..15,524 orang) masuk PARLIMEN….jadi kepada semua 15.524 orang yang ada tu…termasuk calun yang kalah tu…sebelum tidoq..pikiaq habis-habis…

  3. RT

    kehkehkehkehkeh….tak boleh terima hakikat ke…..

  4. tubir

    Semua pemimpin BN dan umno bertangung jawab kepada apa yang berlaku,tengku juga bertangung jawab mengeruhkan suasana.Tun juga .kalau dah sampai diseberang jangan jambatan nak dibakar.Apa yang berlaku sekarang adalah dari kesilapan masa lalu.
    memang pemimpin umno sekarang ini lemah macam tiada ketua……tapi ada.Pemimpin yang ada sekarang ini adalah hasik didikan kepimpinan yang lampau.Semua mempunyai kepentingan diri mengatasi perjuangan .Memang betul dan ini kenyataan ……siapa yang nak berjuang kerana bangsa tampa mendapat sesatu untuk diri dan anak anak .Bukan tak boleh untuk kepentingan diri tapi berpada pada lah.ingat rayaat jelata .ramai yang susah ada yang makan siput babi .ada yang tak makan ………rayaat menilai semua ini….lima tahun sekali pensil untuk memangkah berada ditangan rayaat. masa itu segala janji dah tak bermakna lagi.kempinlah sampai terkeluar anak tekak pun .jangan lah hanya masa ini baru nak sebut soal bangsa .buat janji macam macam….tunjuk alim….tunjuk lebai……pakai sarban macam orang pas …….
    tengku pun satu juga pasal apa nak bising bising ,masa sebelum ini apa yang tengku buat….melopong aja buang karen aja …….tun pun sama juga kenapa pilih pak lah jadi PM…….Semua ada musilihat ………..senang tun nak hentam …….sebab pak lah ni memang macam ni .Pak lah hanya boleh jadi pengikut NO dua aja .
    kepada tengku li dan tun .baik diam aja ……makan pencin.kalau nak tolong buat aja …..jangan hina orang…….pak lah tu kan orang melayu juga ……macam tengku ………MAHATIR MAMAK…..SEBAB TULAH DIA HENTAM HABIS HABIS….TAPI BAK KATA PEPATAH TEPUK AIR DIDULANG …..TERPERCIK KEMUKA SENDIRI JUGA ……….SENDIRI MAU INGAT LAH YA

  5. assalamuaium semua…

    memang betui teman terduduk…macam miker kata ler…pooooodahh! terkejut kerana dipermatang pauh cukup banyak penyokong kaki pongkriiing termasuk dalam blog ni…tahniah pooooraaahh, rt (raba & tonggeng ker)

    sekupangdua cukup takut……macam aids adaker kaedah menjangkit dalam blog pulak…. naya laptop yang teman beli dengan duit sendiri..bukan duit magnum, kekadang terpikior juge macam pooorah dan rt ni betina ke atau betina yg berhalkum… lain macam supportnyer

  6. Kamaruzaman

    Tubir jangan sangkut Tun dengan kekalahan BN di Permatang Pauh. Dulu sebelum berundur Tun dah buat banyak sampaikan masa pilihanraya pertama Pak Lah sebagai PM BN menang besar. Masa tu tak ada yang kenang jasa Tun. Alik-alik masa ni kata Tun ada sebab untuk BN kalah. mana aci.

    Bab Ku Li, jangan tuduh dia macam-macam. apa peranan yang BN beri pada Ku sebelum pilhanraya? Nuar tu kalu ada ore cerdik habis dia nak buang. Stopa yang tak tau politik tu dia tak heran. Brahim Pasir Mas dia tolak siang-siang. Rosli Salor dia matikan senyap-senyap. Ku Li tak berani kosek tapi tak bagi apa-apa peranan. Kadang-kadang mesyuarat penting tak ajak.

    Kesian UMNO. Orang bawah tungkus lumus nak menang. Yang ada kuasa buat macam tak nak menang.

  7. tubir

    kamaruzaman …saya bukan nak meletak kesalahan kepada tun ..tapi ingatlah tun tingalkan umno masa tu umno dah mula sakit kronik……tun dah nampak sokongan terhadap kerajaan sudah goyah……..Tun mengambil jalan berhenti……jadi PM……lepas tu beri pada pak lah dan menang pilihanraya dengan banyak ………..kenapa ya menang dengan banyak……..rayaat menaruh kepercayaan pada paklah ….dengan harapan membawa perubahan………..jadi rayaat menaruh harapan yang tingi pada pak lah ……andai kata pada pilihan raya itu Tun masih memerintah BN akan kalah teruk macam sekarang ini .tapi tun bijak membaca langkah …….yang terkena adalah pak lah……….pak lah jadi kambing hitam.tun tau pak lah tak boleh jadi pm ………..Pak lah lemah lembut orang nya …..macam tun husin on …
    tengok lah sendiri komponen BN Mula buat hal macam macam yang dimintanya …….MCA.MIC.gerakan……semua nya belot dalam setia .ini boleh dibuktikan jika kita membuat selidikan mendalam aliran politik semasa …….hindraf dan MIC…….siapa dalang nya …….ayo yo ……..banyak tol .mari kita tanya kenapa ini timbul………
    kedaan menjadi semakin kalut bila tun mula mengkeritik Pak lah ……..Kerana apa?………kerana paklah membatal rancangan pembangunan yang telah dirangka oleh tun ……..Pandangan tun jauh…..pak lah tak mampu melihatnya .Pembatalan jambatan bengkok di selatan johor satu tamparan hebat bagi tun …..tahukah anda kita telah rugi berbelion ringgit kerana terbatalnya jambatan itu.segala pembangunan kawasan sepanjang selat teberau tegendala……….kalau nak membangunkan kawasan sepanjang selat tersebut memerlukan sumber kwangan yang cukup besar ……….Jadi dengan adanya jambatan tersebut segala pelaburan akan masuk dgn sendirinya …mengikut arus …………selat .Pak lah gantikan dengan projek pembangunan iskandar……….tahukah kamu berapa belanja kerjaan kena sediakan……dan berapa banyak tanah dan kampung teridesional melayu lenyap…….dan mampukah orang melayu johor atau kawasan sekitarnya menikmati kemudahan di iskandar malaysia ……..pak lah telah membuka jalan untuk bumi johor didiami dan menikmati kemudahan yang sepatutnya dinikmati rayaat tempatan,……..Lihat lah kampung sekitarnya …..kampung sungai melayu…..kampung sungai temon ….gelang patah……dan banyak lagi kampong disana akan menerima padah ……rata rata pendduduk dikampung tersebut adalah nelayan ……….Kerajaan malaysia silap membatalkan projek tersebut…………..tengok lah apa dah jadi dgn batu putih ……..siapa yang bawa ke ICJ……….TUN kan……fikir fikir lah ya ….
    sekarang ni timbul satu lagi bala bila anuar dah ada dalam dewan ……….anuar ni pengkhianat bangsa melayu dan patut diludah …….thui…tui..tui.

  8. podah UMNO

    untuk tatapan KAMARULZAMAN
    maaf cakaplah…hang kenalah terima hakikat…..berpijak dibumi nyata…kalau orang lain tegoq kata hampa ORANG UNMO perangai tak serupa bikin…engkau orang melenting…katalah orang macam macam….carut sana carut sini… aku tengokkan…hampa orang UMNO yang bawah ni,yang tak ada jawatan dan tak ada pangkat apa apa, yang boleh diketogorikan sebagai PECACAI saja yang dok sebok bertekak bertegang lehiaq…tapi aku rasa orang atas hampa tu YB YB…aku tengok langsung tak kisah…tak ambil pot..pun…macam manalah puak UMNO kata nak satukan ORANG MELAYU….padahal hampa sendiri dalam UMNO pun tunggang terbalik…bercakaran sesama sendiri…masing masing gila kuasa…tok sah kata orang yang dibawah tak boleh nak bersatu…yang dok diatas tu…PM hampa laani dengan bekas PM hampa yang lari tu…apa cerita…MAHADIAQ kata PAK LAH salah… yang PAK LAH kata MAHADIAQ dengki kacau dia memerintah….ada pulak orang yang terlebih cerdik dalam UMNO ni…bukak blog..orang kalau bukak blog tu..gunakanlah blog tu untuk kebaikan menyatukan kembali ORANG UMNO yang dah berpecah belah..yang dah NAZAK..tunggu hari dan ketika saja untuk dibacakan TALKIN…ni tak..dia kata dia lah pejuang untuk PARTI UNMO yang sejati..apa pun terjadi…jadi akai adake…bukan dia nak jadi orang tengah untuk mengamankan dan memdamaikan pemimpin dan bekas pemimpin dia tu….dikutuk pulak MAHADIAQ tu terang terang…bagi satu dunia tau…kata orang tua tu “SEEKOR PERESIT” perosak parti…”DAH TUA” asyik nak BERKOKOK lagi…dahlah “MENUMPANG DI GLC NEGARA YANG DITADBIR PERDANA MENTERI..MENDAPAT GAJI BULANAN DAN KEISTIMEWAAN NAMUM MEMUSNAHKAN IMEJ SEORANG KETUA NEGARA MALAYSIA”…malaslah aku nak cerita lagi..kalau hampa nak tau lebih lagi…cari sendiri…BLOG KAUM KERABAT HAMPA JUGA…aku kalau ada kawan macam ni….ish..ish..hampa sendiri pikiaqlah..suruhlah cTUAH hang tu…MAMAK penin hang tu..atau orang yang dah lama berjuang dalam UMNO tapi masih dok takok SEKUPANGDUA..sian..sian..tak kan tak mintak sikit kat YB YB hang yang duit juta juta tu…alah nak malu apa mintak…mintak projek chop baju logo keris pun dah baguih…manyak masyukkkkk…ni mesyuarat pemilihan dah dekat…apa lagi..tak kan nak sokong buta kot macam orang PAS dan PKR…TETAPI…jangan mimpi lah hang nak dapat projek tu..kalau hang tak pandai ampu dan bodek YB YB hang tu…pandang mata sebelah kat hang pun tidak…

    sorry lah…dah terkona kat lain pulak…kita sambung balik cerita asai tadi…mana p nya YB YB hampa?.. ada tak yang berani nak jadi orang tengah..ada..ada….NAJIB…kalau tak silap akulah…mestilah dia nak jadi orang tengah…sebab kan dia calun kesayangan MAHADIAQ untuk jadi PM…jadi apa salahnya belakun untuk jadi orang tengah…sambil tu …apa orang kata..menyelam sambil minum ayaq…tanya bagaimana cara untuk jatuhkan PAK LAH….

    yang sebetuinya…ORANG UMNOni tak dak pendirian langsung…taka tak semangat juang yang ikhlas dan jujur…kalau ada pun dah lama berkubur oleh sikap perangai MELAYU yang penoh dengan sikap PHD…dan tikam belakang…betui lah bak kata…c TUAH…termasuk dia sekali..sebab tu dia pandai cakap….selalunya kalau orang tu tak pernah buat dia tak cakap…

    dulu dulu…masa zaman MAHADIAQ..memerintah apa saja yang orang tua tu buat semua betui…kalau dia kata YB YB tu semua bodoh…semua YB anggok kepala…ya betui..kami bodoh..nak lawan tak berani…bila apa apa sikit orang kata kat MAHADIAQ…depalah dulu angkat kaki tangan..KAMI SOKONG MAHADIAQ…tup..tup..
    bila orang tua tu cabut lari dari UMNO..dan ajak depa semua keluaq dan tinggal kan PAK LAH…apa yang jadi…sekoq pun tak bercakap apa…semua buat muka toya..aje…yang baguihnya depa pulak kata…KAMI SOKONG PAK LAH SERATUS PERATUS…termasuk lah cNAJIB…hampa orang bawah tak perasanke atau buat buat tak perasan..mana letaknya sikap dan sumpah setia…
    kalau semuanya berpendirian ATAS PAGAR…menyokong siapa saja yang dok kat atas..walau pun nampak jelas dan nyata ..orang yang disokong tu tak betui…tapi apa boleh buat YB YB hampa ni kenalah sokong sapa saja..kerana demi perjuangan …ya demi perjuangan untuk memegang jawatan…dan perjuangan untuk memenohkan AKAUN BANK…kalau tidak nanti susah lah maaa..kalau ikut itu MAHADIAQ kalu…jawatan hilang…bila jawatan hilang…semua kesenangan yang kikecapi turut hilang…mana nak cekau duit nak bayaq hutang buat bunglo…hutang kereta…nak tanggong bini kiri kanan..tu tak temasuk gundik lagi…itulah depa ni MENYOKONG hanya sekadar di MULUT SAJA…tapi hati niat lain.
    yang depa ni..ORANG UMNOni lah..kata depa sajalah yang boleh memperjuangkan nasib dan kepentingan MELAYU….daripada dijajah oleh orang asing….apa cerita niiii…belum apa apa lagi..terang terang UMNOni telah dijajah sebelum berjuang…..cuba sapa sapa dalam UMNO…terangkan apa itu U.M.N.O….kalau PAS atau PKR tu…aku tau lah sebab depa pakai bahasa MELAYU….dan DAP dengan MIC tu aku tak kesah lah sebab depa bukan MELAYU…
    Tapi yang herannya… bangsa aku..bangsaMELAYU yang berkobar kobar menentang penjajahan BRITISH dan dengan megah dan bangganya menurunkan BENDERA UNION JACK…tiba tba..bahasa itu lah yang agungkan untuk dijadikan pengenalan diri…U.M.N.O…”UNITED MALAY NOT ORIGINAL”……..

  9. Apai Ngelai

    Salam PodahUMNO,

    Hang lain kali elok tukaq nama jangan bagi tarok Umno untuk kutuk UMNO. Buat eyesore jer hang ni, bau kutukan hang nih macam terbit dari septic tank. Busuk cam hang gak! Beruslaa gigi tu oiii, buang bau mulut dulu baru cakap…. orang pun tak menderita dengaq pandangan dari utan PKR hang tuh.

    Kite cukup respect dengan TunDM, pasai apa? Dia boleh predict apa yang orang melayu spesis hang ni nak buat 10-20 taun akan datang. Tu sebab dia cakap ‘melayu mudah lupa’. Tu masih elok lagi tapi kalau bagi kite, kite cakap jer ‘melayu sudah lupa’. Pasai PECACAI PR selayak hang nih, cuma tau nak mengomel mintak ‘nenen’ sambil
    mengunyah puting susu plastik. Eeii, podah! Takkan satu jasa Umno pun hang tak nampak? Sampaikan hang nak letak Umno setaraf dan sama darjat pulak dengan PKR yang mara hanya berbekalkan air liur basi campur nafas yang busuk ngan fitnah…… oiit Luncai Podah, CUBA HANG CITER APA APA JASA PKR HAPRAK HANG TUH KAT NEGARA KITA SELAMA NIH?

    Kita akui dengan kehebatan PKR, mende yang kita takkan dapat nak tewaskan adalah kehebatan mencari kesilapan serta kesalahan orang tapi lupa lak nak cermin diri tuh. Awat, suma hardcore PKR macam hang nih takdak cermin kat rumah ka? Hang nampak koyak kat baju orang tapi hang tak tau koyak kat bontot sluaq hang sendirik…!

    Apa? Hampa tau lak nak fitnah pemimpin Umno isi akaun bank dengan duit rakyat yea, yang Exco PKR dua ekok baru-baru nih kene cekup dek BPR tu apa cite? Tu baru yang nampak, belum yang tak nampak lagi… Halal haram ada pernah tapis ka? Kalau hampa jaga suma tu, hampa tentu malu nengok DSAI tu duduk semeja ngan ‘pelbagai kaum’ punya dinner yang rata-rata minum arak atau ‘ayaq kasaq’. Tu masa berkempen guna duit kutipan derma lah yea…Banyak PKR punya fund, masa PRU12 ari tuh guna duit kutipanlah? Berapa juta? Tanya magnum. Tanya George Soros. Tanya Wolfowitz. Tanya kongres Amerika. Kalau nak kata kita fitnah, paling busuk pun satu mesti sangkut punye… Tapi malangnya suma tuh betui, hampa jeh yang tak nak terima hakikat nih…. maklumlah puak maksum setaraf malaikat……..

    Podah, sebenarnya Umno tu nak bantu orang macam hang nih dari tersesat jauh ke lembah amalan al kafirun yang hari-hari dok mengusap kepala hang tu hah! Kite lebih amat, sangat, teramat, tersangatlah, teramat-amatlah rela bahasa agung antaranatioal (english) digunakan sebagai second language negara kita jika dibandingkan dengan bahasa serta tulisan Mandarin atau India dalam apa-apa jua sebagai simbol untuk pertubuhan-pertubuhan dalam negara nih. Hang nampaknya lebih faham tulisan ‘khat’ Cina atau India dari bahasa inggeris. Huh! boleh tahan… Lambang BSKL, logo kerajaan, suma tukak pi tulisan Cina/India…. eh, hang nih memang haprak laa, podahhh.

    Ciittt podah, hang mai dari bahagian mana kat Timur Leste? Hang nak bagitau kite SiKarpal, LimKitSiang, Anwar, ahli exco tu suma berumah kat rumah teres setingkat sebaris dengan hampa keh? Tu Teresa hoK nak jadi tokek bab1burger kat Selangor, nak tau duit perolehan tu besok-besok nak dimasukkan ke dalam akaun gabungan tapir PR buat aniaya pemimpin-pemimpin seagama bagi pejatuh kerajaan Islam kat Malaysia nih.
    Podah, kembalilah kepada pangkuan kami. Kami akan tetap menerima hang walaupun mulut hang tuh busuk, tapi kite akan cuba sedaya-upaya untuk
    tahan nafas masa hang cakap supaya hang rasa selesa dengan kami. Begitu jugak dengan bontot sluaq terkoyak, kita akan diam jer supaya hang tak malu walaupun hang tak tau malu. Kami akan pimpin hang dan bantu hang supaya hang boleh menjadi manusia yang berguna dan berjasa kepada kerajaan.. ekehkehkeh..

  10. Salam Podah Umno,

    Cuma mamak mahu kamu tukak nama ‘Podah’itu kepada nama melayu yang elok sikit…perkataan podah itu bahasa tamil yang hina!!!dengan tukak nama itu mungkin komen engkau akan jadi waras dan juga bererti untuk para blogger UMNO.Kamu kena ingat ini blog UMNO kalau blog PKR jangankan nak sebut PKR atau anuar langgsung disensor.Janganlah jadi’Bila ,bagi betis mau peha’!.Kadangkala hampa dari PKR amat “raskol”,belajar sikit sopan daripada kawan hampa dari parti PAS yang bersopan dalam membahas isu!.Mereka ada hemah tapi hampa PKR ini tak tahu mamak nak kata…memang dasar kurang ajar sikit!.

  11. podah UMNO

    salam APAI NGELAI….

    APAI LENGAI..oiii….biaq busuk mulut …jangan busuk PERUT…busuk mulut ada ubat yang boleh digunakan..tapi kalau dah KENA PENYAKIT BUSUK PERUT….sendiri mau ingat…pasai penyakit tu hang tengah dok idap….cepat2 lah p berubat…aku risau nanti aku tak ada regu nak berceloteh lagi…boring lah…berceloteh dengan orang lain…
    aku ni kesian kat hang kerana mengidap MIGRAIN..itulah aku dah pesan kat hang dari dulu dulu lagi…jangan dok sebok dok pikiaq kerja yang bukan sepatutnya hang buat…yang hang p peninkan kepala hang dengan dok pikiaq masaalah yang sepatutnya YB YB yang dilantik oleh PM tu yang selesaikan buat apa…yang hang p pikiaq sampai pecah kepala untuk cari idea…hang ingat depa semua nak dengaq , terima dan pakai..aku rasa kalau depa nak dengaq saja idea hang tu dah cukup bagus…tapi nak terima dan seterusnya nak pakai idea hang tu aku rasa rasa…MALAM SIKIT le…biaqlah depa yang diatas tu yang buat kerja…kalau tidak apa kejadahnya (pinjam sat kata Wan Kamaruddin…edisi siasat)..hampa undi dan lantik depa dan bagi amanah dan kepercayaan 100 peratus….serta berkeyakinan penoh yang orang yang hampa pilih tu CUKUP PANDAI buat kerja…itu tafsiran orang UMNO sendiri kan…kalau tidak tak kan hampa nak pilih orang yang kurang pandai dok kat atas…

    hampa selalu dok mendabik dada dengan angkoh BERKOKOK (perbuatan yang dilebelkan oleh orang UMNO kepada MAHADIAQ)…mengatakan yang hampa lah pembela NASIB dan pejuang orang MELAYU yang sejati….bantuan dan pertolongan akan diberi tak kira ALIRAN POLITIK dan tidak PILIH BULU…dan orang hampa pilih tu semuanya jujur dan ikhlas dalam menjalankan tugas…jadi disini aku nak bagi contoh satu KISAH BENAR…kalau hang rasa dan kata aku dok mereka untuk menjatuhkan dan membuat fitnah…itu hak hang lah…
    tak payahlah aku bagi contoh orang UMNO yang pangkat dan jawatan tinggi hingga mencecah langit..cukuplah sekadar yang berjawatan kecik tapi peranan dia besaq…kisah seorang KETUA KAMPUNG …bangsa MELAYU…dan dah tentulah ahli UMNO…(tak kan hampa pilih orang PAS jadi ketua kampung dalam kawasannya AHLI PARLIMEN diwakili oleh UMNO dan ADUN dia pun diwakili oleh UMNO..)..satu hari adalah seorang Mak Cik…yang dah diketegorikan dalam WARGA EMAS…dah tu uzur pulak…jalan pakai tongkat…lepas tu dah lama jadi IBU TUNGGAL…duduk seorang diri..dalam rumah yang orang kata…menanti saat nak menyembah bumi…jadi dia pun cuba untuk mengadu nasib dng p jumpa KETUA KAMPUNG ni…manalah nak p taukan kot dia boleh tolong bagi bantuan atau ushakan bantuan dari mana mana pihak yang berwajib….tapi malang sunggoh nasib Mak Cik ni..
    bila selesai Mak Cik ni mengadu hal…SOALAN PERTAMA yang ditanya oleh…KETUA KAMPUNG ni adalah…MAK CIK NI ORANG UMNO KE ORANG PAS….(Sebab dia tanya Mak Cik tu orang PAS atau orang UMNO… sebab kampung penyokong dia sama banyak)..jadi Mak Cik ni jawablah…dulu arwah suami ORANG PAS…jadi
    KETUA KAMPUNG tu dengan selamba jawab…kalau macam tu lain kalilah Mak Cik mai…nanti saya bagi jawapan…yang sedih nya sampai Mak Cik tu dah jadi ARWAH bukan kata jawapan…mai JENGOK JENAZAH pun tak..

    lagi satu kes ada seorang IBU TUNGGAL yang beranak lima pergi mengadu kat KETUA KAMPUNG yang sama…yelah KETUA KAMPUNG yang hampa lantik tu..sapa lagi..IBU TUNGGAL ni pergilah mengaduhal kepada KETUA KAMPUNG ni untuk minta bantuan bagi mengurangkan beban belanja anak anak yang kesemua masih kecik dan bersekolah….biasalah soalan cepumas pertama dan soalan WAJIB…hang ahli UMNO ke PAS…yang IBU TUNGGAL ni bagitau lah yang dia sokong UMNO….jadi KETUA KAMPUNG pun kata…dia boleh tolong….tapi hang kena isi borang AHLI UMNO dulu…borang percuma…lepas tu hang kena isi borang permohonan JABATAN MASYARAKAT,,,
    borang ni hang kenalah bayaq duit sikit tak banyak RM 20.00 aje
    jadi moral of the story…(tak salahkan aku cakap orang puteh…hang kata bahasa yang hang AGONGkan “ANTARANATIOAL.”..aku rasa hang tertinggal huruf “N” dalam ejaan hang …entahlah kalau aku ni silap…sebab aku tak agungkan BAHASA ini…bagi aku cukuplah sekadar aku faham dan tahu menulis serba sedikit…bak kata SITI TANJUNG PERAK..dalam filem “BUJANG LAPOK”..jangan nanti orang KONON KONON kan kita…”ayuuu GO TO PLAY”)…jadi apalah punya SIKAP dan KELAKU…KETUA KAMPUNG yang hampa lantik untuk menjaga kebajikan serta nasib BANGSA MELAYU…setahu akulah borang tu tidak dikenakan apa apa bayaran satu sen pun….jadi hang pikiaqlah sendiri….duit tu p mana…batuan tak dapat jugak…bila tanya..nanti ikut giliran…padahal dalam kampung tu dia saoang ajelah IBU TUNGGAL yang beranak lima…fikir fikir dan renungkanlah….orang macam ini kah yang hampa pilih menjadi pemimpin….tak apa aku tolong cakapkan…..POOOODAHHHHH…
    jadi jangalah hang nak bertekak dan berkata yang ORANG UMNOni dan PARTI UMNO tak ada kepincangan…aku tak marah dan aku tak kata hang salah kalau hang nak pilih dan jadi macam mana yang hang selalu dok kata kat orang jadi HARDCORE….itu hak hang lah…satu saja aku nak cakap..kita sokong biarlah sokong membawa kebaikan….janganlah menyokong membuta tuli..itu nanti jadinya “SOKONG MEMBAWA REBAH”..sebab orang buat salah pun hang sokong..orang tegoq sikit melenting…
    -pasai cerita EXCO PKR yang makan duit seperti mana yang hang kata tu kan….depa ikut sapa…ahli politik dari parti mana yang banyak mengketedarah duit ….baru dua orang dari parti PKR…hampa riuh sekampung…tapi yang berpuluh malah beratus dari ahli PARTI UMNO dan BN melantak hampa tak kecoh pun…malah berbangga dan berlumba lumba nak bersaing siapa yang kena tangkap dulu….yang sebenarnya EXCO PKR tu hanya test power..nak tengok hampa orang UMNOni celek mata ke tidak…dan depa nak uji BPR…ada buat kerja ke tidak…memang betul lah sangkaan mereka BPR memang cekap buat kerja…tambahan pulak kalau kes tu membabitkan pihak PEMBANGKANG… belum sempat tukang report nak sampai kat BPR buat report..tup tup..ORANG DAH KENA TANGKAP… itulah cekapnya depa buat kerja…tapi itu hanya kalau kat PEMBANGKANG…tapi kalau belah UMNO/BN…aduan dah bertimbun dan setengah tu fail dah penuh sarang labah labah….jawapan depa apa….kes dalam siasatan..belum cukup bukti..alahai malang sunggoh nasib pembangkang ni…kalau DUA ORANG AHLI EXCO tu masuk UMNO..tentu depa tak kena tangkap…kalau kenapun mungkin lambat sikit….betui tak?…

    -hang ada tanya PKR pakai duit dari sumber mana…sebelum aku jawab…hang p tanya dulu dan bagitau aku dari mana UMNO cekau duit buat belanja PR12…aku rasa mesti hang akan kata …hanglah yang menderma sebahagian dari duit tu…ye lah…hang dah dapat projek sana sini…jadi kenalah sedekah sikit
    aku amat tertarik dengan komen hang kerana setiap kali aku baca hang mesti tak mis dan tak tinggal dengan mengaitkan “MAGNUM’…aku rasa ada pernah tanya dengan orang UMNO…SIAPA kah ORANG MELAYU UMNO yang jadi orang kuat di “MAGNUM” dan tempat judi yang terbesar”GENTING HIGHLAND”…memandangkan hang minat sangat dengan MAGNUM hingga tak lekang dari bibiaq hang…cuba hang bagitau aku dan seluruh rakyat Malaysia….sapa depa depa tu…dan aku rasa bukan PKR yang dapat habuan dari MAGNUM…sebaliknya UMNO sendiri …betuikan…ngaku ajelah APAI oiiiii…nak malu apa kalau benda tu dah betui….kalau tidak buat apa UMNO nak bela depa tu…buat mengabihkan boreh ajo…..
    aku tak tuduh hang buat fitnah…tapi kalau main tembak saja…apa kelas…kan baik hang suruh spy yang banyak dalam gomentu…risik lah..UTK lah. bukankah depa ni NO 1 IN THE WORLD…awat tah suroh depa p siasat…dapat bukti hang tunjuk kan dalam paper ke masukkan dalam blog MALAYSIA TODAY ke…baru orang percaya…in dia resit yang bush bagi duit…dan ini bukti resit soros bagi duit…jadi taklah habis peluru hang tu main tembak buta aje….

    APAI…aku tak pernah meletakkan dan menyama tarafkan diri ni sebagai malaikat…yang macam hang kata tu…tapi lainlah kalau hang dan kekawang hang yang menyamakan diri hampa semua setaraf malaikat…..pasai tu hampa semua tak mengaku yang hampani semua tak pernah buat salah atau bersalah….tapi baik jugalah…betuah lah kira aku ni dapat berdailog dengan para MALAIKAT yang dilahirkan oleh UMNO…
    -APAI…aku pasai tulisn khat tu..aku akuilah aku tak reti nak baca…(ini menunjukkan yang aku ni tak EGO macam hang…kerana aku sanggup…mengakui kelemahan…dan menunjukkan aku hanyalah makluk ALLAH yang lemah dan bukannya aku ini setaraf MALAIKAT)..jenuh aku dok belek logo UMNO yang hang kata ada tulisn khat… yang jelas aku namak adalah satu wajah yang menyerupai MUKA NINJA TURTLE yang pakai tande…dok terconggok kat atas keris… kalau hang tak caya cuba hang perbesaqkan sikit pixel dia…tentu hang boleh nampak…tapi tak tau lah kot hang rabun…
    -APAI…APAIIIIIII….CERITA KATUN APA YANG HANG BUAT NI..APAI NGILAI oiiiiii….nanti bila aku cakap..hang kata ..aku mulut busuk lah..baru keluaq tangki saptiklah…tapi hang sedap tak yang hang cakap tu…pakai mulut tapi tak pakai “OTAK”.
    manalah nak nampak lagi JASA apa yang PKR buat…bukan PKR yang memerintah laa ni…kalau nak tengok dan tahu apa PKR boleh buat …bagilah PR memerintah….ini dak belum apa apa nak minta tunjuk bukti….belum lagi apa apa hampa semua dah ketaq lutut…ketaq dagu…berpeluh atas bawah…hang pikiaq tengok….macam mana hang nak dapat anak…tak kiralah anak halal ke anak haram ke..kalau hang tak kawin dulu lepas tu…ehem..ehem…nak dapat anak tabung uji pun ada jugak cara dia…tak kan tiba tiba terpacui macam tu aje…hang bagi tau aku macam mana nak dapat anak tampa melakukan proses yang normal….hang faham tak apa yang aku cakap ni..kalau tak faham jugak …lantak hang lah..senang cerita kalau nak tengok bukti…bagilah PR memerintah….apa kata…tak salahkan…itupun kalau UMNOni berani…..ANDA BERANI?….

    aku tertarik juga nak bercerita dengan hang pasai komen hang ANUAR dok minum semeja dengan ‘PELBAGAI KAUM”…jadi selama ini yang puak UMNO meraikan KONGSI RAYA…DEPA RAYA tu…dengan KAUM APA….bagitau kat sini sat…oh ya aku lupa…MAHADIAQ dulu meraikan KONGSI RAYA duduk minum semeja dengan NIK AZIZ….dan PAK LAH meraikan DEPA RAYA duduk semeja dengan HAJI HADI…dan NAJIB pulak tak campoq dengan depa bedua ni sebab dia ada meja khas duduk semeja dengan ATANTUYA…kah..kah
    jadi aku rasa masa MAHADIAQ sambut KONGSI RAYA dengan KAUM manalah agaknya…mungkin KAUM MELAYU yang telah bertukar corak gaya hidup dengan memakan ITEK GANTUNG….manakala PAK LAH pulak meraikan hari DEPA RAYA dengan meriahnaya bersama KAUM MELAYU yang telah menukarkan pakaian tradisi dari baju MELAYU kepada pakaian KAIN PUTIH ala ala CETI PULAU PINANG dengaan bergaris warna puteh didahi (maaf saya pinta kepada kepada mereka yang berbangsa CINA dan INDIA kerana terpaksa menjadikan anda semua sebagai contoh demi untuk menyedarkan kawan baik saya yang seorng ni)…tapi kalau hampa tak boleh nak bayangkan macam mana rupa depa dalam pakai ala ceti tu…hampa semua dialu alukan untuk tengok semula M.ZAIN…dalam cerita..SENIMAN BUJANG LAPUK…dan cubalah hampa bayangkan kawan aku c APAI NGILAI ni dalam pakaian tersebut….jangan marah haaa..nanti kena jual….
    aku tak kisah kalau ANWAR tu nak duduk minum semeja dengan PELBAGAI KAUM…dia p sorang sorang…kalau tak pun dia ajak isteri dia….tapi yang puak hang tu siap dengan tulis dalam paper dan hebah dalam tv tu….apa kejadahnya..MARILAH KITA MERAIKAN HARI KERBESARAN INI TAMPA MENGIRA UGAMA DAN BANGSA….
    Sooo….sekarang aku nak tanya kat hang …SALAHKAH ANWAR duduk minum semeja dengan PELBAGAI KAUM…..dan apakah perbuatan PEMIMPIN hantu…(maaf tertinggal huruf G)..PEMIMPIN hangtu betui…kalaulah hang kata ANWAR buat tu salah…dan apa PEMIMPIN hang buat tu betui….memang eloklah hang teruskan memakai kain puteh berserta belang dikepala tu…dan bila aku jumpa hang duduk disebelah kiri dan ada ulaq sendok belengkaq kat sebelah kanan….dah sah aku pukui hang dulu daripada aku pukui ulaq tu…biaq aku kena patuk dek ulaq tu…kerana masih ada harapan untuk mencari penawar….tapi kalau orang percaya kata-kata dan termakan fitnah yang hang saburkan ni…HANYA ALLAH yang menentukan….
    -APAI….aku sebenaqnya tak kisah dan tak marah kalau hang ke…atau sesiapa yang sewaktu dengan hangtu nak maki aku ke..nak caci aku ke..lantak lah hampa nak maki aku sebakulke…selori ke…
    bak kata orang tak jadi kudis pun…
    INSYAALLAH…mungkin bila hang asyik dok maki hamun aku hari hari..tak kira siang malam..lama2 ayat2 kotoq yang dah lama bersarang dalam kepala otak hang tu kering…maka akan berubahlah hang menjadi seorang insan yang berfikian waras disisi makluk ciptaan ALLAH yang lain..termasuk haiwan dan yang sewaktu dengannya….
    sebelum salam perpisahan…aku sekali lagi ingin berpesan….bukan hanya kepada hang tapi pada diri aku sendiri….kalau lain kali nak bercakap jangan ikut hati emosi…dan jangan tepengaruh dengan sikap sesetengah kaum kerabat hang tu…biar kita ni kurang duit tapi jangan JURANG AJAR…biar kita gadai jam ROLEX tetapi jangan sesekali jual MARUAH..(pepatah ini tak ada dalam buku DBP)..itupun kalau hang nak tarima apa yang aku cakap….aku nak cakap banyak banyak..aku tak pandai ..sebab aku ni lepas sekolah rendah aje….taklah macam orang lain tu….SEKOLAH TINGGI TINGGI…TAPI BODONYA TINGKAT TINGKAT……
    Assalamulaikom…selamat menyambut bulan RAMADHAN….jumpa lagi…..

  12. Pandeka Amin Durka

    Salam,

    Jika kalian masih ingat lagi..rata2 penyokong Pas dulu x pilih sangat UMNO sebab terlampau lame Mahathir memerintah (ni sembang2 dulu2 la)..so lepas je Beliau undur rela, UMNO menang besar di PRU11 apalagi jadik kekeliruan di Kelantan saat akhir yg terpaksa kiraan semula undi. Pandangan aku yang lemah ini hanya satu saje agar pucuk pimpinan UMNO segera di atur balik dan sudah jelas lagi tersuluh agar Pak Lah undur rela…aku respect Pak Lah selaku PM tapi dari segi kepimpinan ku lihat die tidak sesuai utk memerintah lebih lama…berkorban la duhai Pak Lah demi masa depan rakyat dan parti. Buat pembangkan aku optimis kamu akan menerajui Malaysia bila2 masa sahaja so aku harap kamu pilih pemimpin yg mampu memimpin mengikut arus terkini selari dengan kehendak rakyat.

  13. Apai Ngelai

    Salam Podah(apa-apa jer laa),

    Amboi, itu MIGRAIN bukan sebarang migrain tapi migrain risau dengan masadepan NEGARA kita ni yob oii….. Apa tak nya, pakatan kincir angin dah kecoh, canang sana-sini dalam dan luaq negara heboh macam dah kompom ambik alih pemerintahan negara. Uiii… senang sungguh….. agaknya depa tu dah berkira pemimpin-pemimpin kita sekarang ni suma tunggul badak belaka…..! Tunggu nak turun tangga jer. Rasa nak gelak pun ada, nak muntah pun ada…
    Tak patuuuuttt… tak patut… kalau iyee pun dah menang kat Permatang Pauh tu, tak semestinya NASIB DIA sama kat tempat lain… rakyat punya hati tu tak sama. Lain padang, lain belalang, podah oii… Kalau betui, masa PRU12 itu hari dah jadi dah. Buat apa nak tunggu saat keramat 16Sept PR tuh.. Mat Jenin sungguh pemimpin hang yang satu nih kan.. kan.. kan… kan….?

    Podah, hang janganle salah faham, kite tak mengagungkan sikitpun bahasa inggerih tu…Tapi kite prefer bahsa agong antaranational tu kalau nak dibandingkan bahsa Mandarin atau India yang haram sepatah pun kita tak paham. Kalau takat perkataan2 lucah tu kite tau ler….
    Lagi eloklah, singkatan UMNO translet guna bahsa penjajah… dulu depa reka nama tuh bukan suka-suka guna tu, kita takdak saat tu mana kita pernah terfikiaq… Yang kite tau, tujuannya supaya kaum kafir inggeris tuh faham apa persatuan yang kita tubuh…. Lanii sampai nama parti pun hampa nak persoal, mende yang tiada hubung kait dengan kepimpinan yang hampa dok pertikaikan. Apa rasional dia? Dah abih modal keh?

    Sedara Podah, kalau tak kerana bulan posa nih memang kite dah tembak hang sampai bersepai akai, taik pun kite tembak tak bagi tinggai – tak mampu hang nak bangun, ketaq lutut tau… Betui-betui banyak ‘ammunition’ yang kita reserved buat calon-calon yang berkelayakan macam hang nih contohnye…. Cakap jer nak mana satu, JDAM? JSOW? TOMAHAWK? SCUD? Sampai ati hang nak gambaqkan kite nih CETI PENANG dengan kain putihnya complete set plak tu ngan belang-belang kat dahi.. Apa laa hang nih, pasai apa tak cakap jer jadi orang yang pakai baju kuning siap bersemayam kat plantaq mengadap penganut dia skali tuh? Takat jadi imam belang jer, apa kelas…!

    Hang lebih rela nak pukui kite banding ngan ulaq senduk yang kat sebelah. Haru noo… ! Ingat kite ni lalat keh apa? Kalau hang dah lupa, ni kite nak cakap yang sedara hang ni lah yang selalu dok mendoakan kesejahteraan umat muslimin macam hang nih tiap kali lepas sembahyang fardhu berjemaah, tau tak? Yang hang pulak nak penaya sedara hang sendiri, kite pun tak sasau lagi sampai sanggup nak pekena baju siap ngan belang tuh… Nau’zubillah, giler apa..!

    Podah, kite nengok hang nih sebenarnya bukanlah spesis Pak Malau yang hardcore buta-buta ikut orang makan taik.. Hang nih mungkin ok sket.. Kite mintak maaf ler kalau sebelum nih terlanjur cakap lagu orang JURANG AJAR. Hang nih cuma terkeliru atau kongpius, kalut, serabut akai pasai dok ari-ari makan acar pidato pemimpin hang yang belum tentu bersih dari taktik kotoq tuh. Insaflaa saudaraku, tengok dengan sapa dia bersekongkol. DAP tu dah terang-terang tolak islam kat parlimen, bahaya kalau jadi menteri kabinet PR tuh. Jangan bandingkan dengan MCA atau Gerakan, depa tak pernah membahaskan ugama secara melampau. Tak sekali-kali.

    Baiklah cukuplah celoteh pasai sedara kite yang satu nih.. Nii, hal MAGNUM bukan kite tembak rambang tau..! sepuluh peluru yang kite lepas semua gerenti kene, sikit miss pun takdak – headshot tuh. Pasai pembekal peluru tu dulu Datuk Nalla. Yang PKR punya pemimpin (toksah cakap orangnya) sampai jumpa Soros minta fund didedahkan bukan oleh orang lain, orang PKR sendiri juge. Si Ezam yang kluar parti, tu bukan sebarang orang kalau nak cakap. Dia nih sanggup pi masuk jel dek petahan Anwar tu satu ketika dulu. Lani, puak-puak kenit PKR pulak kecam dia bagai mati anak. Depa nih cakap sikit punya lebih, sanggup keh depa masuk jel (kalau ditakdirkan) semata-mata untuk mempertahankan Anwar? Salah ke siEzam kluaq PKR masuk UMNO? Si Saiful yang mengaku diliwat pun, tak pasai-pasai UMNO pulak yang kene balun. Apa kaitan? Pokoknya apa-apa jua BUKTI pun yang kita bagi, suma tu korang cakap konspirasi, konspirasi dan konspirasi. Tak pernah lekang dari pertuduhan konspirasi korang jauh sekali nak pertimbangkan fakta walau sikit pun…

    Tima kasehlaa pasai mendedahkan hal ketua kampung tuh, kalau nak dikira sebenarnya parah lagi orang PAS. Sampai declare orang UMNO nih kluaq Islam. Depa lagi tau tahap ketakwaan orang UMNO nih. Satu keajaiban berdasarkan ilmu deria keenam puak nih.. Khutbah Jumaat pun corrupted dengan isu politik. Mungkin bagi depa takdak pa hal tu, diharuskan.

    Kalau hang tau perihal ketua kampung tuh dan hang tak puas ati, apahai hang tak repot, biaq kita ambik tindakan? Yang hang dok mengata lagi tapi pasrah pada keadaan, hang buat komen sampai seratus artikel pun orang takkan ubah mende tuh. Laporlah pada pihak berwajib, kalau ada bukti buat pe nak risau..? Setau kite, kalau nak mengadu hal kebajikan berkaitan saraan hidup, apahal lak nak pi jumpa ketua kampong? Apa kene mengena? Kalau nak collect kutipan derma seluruh kampung naungan dia, tu lain citer lah. Bakpe jumpa dia, tugas dia takat sain surat tanah boleh ler… Pi lah jumpa jabatan yang bertanggungjawab.. Pick the proper channel.. macam Jabatan Kebajikan Masyarakat ke, Jawatankuasa Baitulmal ke… Memang betui serupa hang cakap, jawatan kecik je tapi peranan besaq. Tu bukan tanggungjawab dia, tu dia amik kesempatan namanya.. kalau betui adalah.!

    Cukuplah takat ni lah, lain kali mengomel lagi…. Cakap sampai berbuih, habuk pun tarak. Buang KARAN jer.. Bertekak dengan hampa suma nih, boleh mendatangkan penyakit kencing manis. Kejap darah tinggi, kejap hilang. Karang hyrpertension kang takut lak maintain takat tuh..boleh kene angin ahmar oooo….
    Kalaupun kita berbeza ideologi politik, janganlah sampai hang nak pilih ulaq senduk tu lebih dari sedara seagama hang plak.. Apalah hang nih!
    Assalamua’laikum, Selamat Berpuasa. Semoga hang berjaya buang suma niat tak baik hang tuh! Amiinnn.

  14. kuntakinte

    Salam, sedara podah, cerita ketua kampung yang hang cerita tu aku punya pikir lah memang jenis orang2 kampung tempat hang duduk semua kena sumpah kut, kalu ketua kampung punperangai lagu hang cerita, memang jenis ketua kampung haprak, orang kampung hang pun haprak sebab ada se orang susah pun orang2 kampung tak boleh nak tolong harap kat wakil rakyat dan kerajaan juga, sekali dgn hang haprak sebab ikut serita tak masuk dik akai, kampung hang teman ingat nak kena simbah dengan air bunga baru hilang sial, hang nak tahu pasal apa sial, sebab tak pernah BERSUKUR nikmat yang diperolihi di Malaysia ni.

    Sedara Apai Ngelai, buat apa cerita panjang2 dgn species anwar ni mulut semua tak elok kena tang orang. buat letih hang menaip je.

  15. AbangTuah

    Salam,

    Apai dan Kuntakinte, puas juga baca leteran si Podah Umno tu, rupanya orang HINDRAF yang pro Anuar, padanlah bukan main lagi panjang cerabih dan leterannya. Seronok juga baca, just bagi mendapatkan hiburan, saja bagi mengelikan hati dimalam bulan Ramadan ni. Tapi yang seronok tu sesekali ada juga di sebutnya nama kita, wah bukan main lagi syoiiknya kita, rupanya kita ni dah dilabel sebagai yang hebat oleh puak-puak kapala PR ni. Rupanya semua bekas tikaman kita dah dikaji dan diperhalusinya, maklum nama kita ni famous, banyak weblog kita dah berjuang dan tak kurang ramai juga pendekar laboh dari PR ni dah tumbang kecundang.

    Tapi yang si Poodah UMNO@PKR ni lain sikit, teringat kawan pada orang tua-tua dulu-dulu, begitulah cara depa memarahi, meleteri cucu-cucu mereka, berjela-jela, berjurai-jurai, leteran dan songel yang merapik-rapik, mereka-reka bunyinya memang ada ‘tonggg’,’tonggg’,’tonggg’ tapi sayang tak ada isi langsung. Ada pula yang kata si Podah Umno ni ‘Bagai Bunyi Orang Dikoyak Rimau’

    Jadi untuk umno Podah terima kasihlah kerana memberikan sedikit hiburan jenaka-rama pada kami ya, hanya kami yang masih sanggup membaca tulisan awak tu, puak PR langsung tak mahu tengok, malu agaknya.

  16. podah UMNO

    salam PAPADOMMM..buat KUNTAKINTE….

    sebelum aku nak sentuh apa-apa yang dikatakan oleh siKUNTAKINTE…aku nak bercakap sedikit dengan sedara MAMAK….pasai hang suruh aku tukaq nama PODAH tu kepada nama MELAYU yang baik sikit….mula-mula aku rasa nak juga ikut cakap hang….bukan apa..saja nak jaga hati kawan-kawan…lagi pun apa ada pada nama..kerana walau macam mana baik pun nama yang kita pakai dan kita tayangkan tapi kalau dah HATI PERUT dan PERANGAI tu memalukan nama tu buat apa…

    lagi satu aku nak cakap…hang suruh aku tukaq nama..no problem…bila bila masa aku boleh p jabatan pendaftaran…hang kata nama PODAH tu tak elok…mai dari perkataan bahasa TAMIL yang hina…kalau hang sudi sila bagitau aku apa maksud perkataan PODAH!…itu satu hal…lagi satu..yang kawan hang tu pakai nama KUNTAKINTE…tu sedap sangatke…cuba hang kaji dan cari asal usul
    nama KUNTAKINTE tu….setahu aku lah masa aku dizaman budak-budak dulu ada satu cerita tv orang puteh…yang menceritakan bahawa KUNTAKINTE ni adalah HAMBA ABDI kepada MAT SALEH yang dibawa dari salah satu benua AFRIKA…jadi aku nak tanya hang layak kah seorang MELAYU kalau dia ni MELAYU…berbangga dan megah pakai nama tu…atau pun hang ni berpendirian BERAT SEBELAH…kalau kawan baik.nak pakai nama apa pun boleh…kalau kawan baik buat apapun boleh tak kira benda tu salahke betuike ….janji kawan…hang sokong membuta tuli…yelah nak tegoq kawan baik…nanti siapa lagi nak puji hang bila hang tibai orang dalam blog ni…nanti tak ada pulak orang nak back up hang bila hang kena seligi dalam blog ni…jadi mau takmau hang diam kan ajelah walau pun hang tau nama tu hina..malah lebih HINA dan KEJI daripada perkataan PODAH.

    dan sebut pasai nama jugak aku nak syorkan..pada
    hang…agar hang sendiri tukaq dan jangan lagi lah
    pakai nama MAMAK tu…kerana bagi aku..tapi tak tau lah hang…rasa MALU nak pakai lagi namatu..
    pasai cuba hang baca paper hari ni…
    4 ORANG GENG MAMAK DITEMBAK MATI….
    jadi aku sarankan kat hang..itupun kalau hang rasa
    hang tak EGO untuk menerima kenyataan…jom…aku..hang dan sedara sekapai hang c KUNTAKINTE tu..kita bertiga p JPN…dan kita tukaq nama…apa macam jadik!…bukan apa…
    kalau hang turus pakai nama MAMAK tu…apa pulak persepsi orang….nanti depa kata..patutlah..
    UMNOni banyak duit dalam tabung depa..rupanya depa ni ada GENG MAMAK…dan hari ini ada …
    4 ORANG GENG MAMAK MATI TERGOLEK DOG
    …dan nanti depa kata hang yang jadi KETUA.

    oklah…kita tinggaikan bab nama…kita bukak bab lain pulak….ni aku nak sentuh sikit pasai bab kemarann yang meluap luap c KUNTAKINTE pasai aku cerita kisah ORANG UMNO yang jadi KETUA KAMPUNG…awat yang hang marah sangat tu…bawa bawaklah bersabaq sikit…jangan lah asyik nak melalak tak tentu pasai…aku dah habaq kat hampa cerita ni KISAH BENAR…jadi terpulanglah kalau hampa nak pertikankan kebenarannya….itu hak hampalah…nak caya tak caya…aku tak paksa…TETAPi…emm aku amat berterima kasih kepada cKUNTAKINTE ..kerana mengatakan orang kampung tu semua HAPRAK DAN KENA SUMPAH….AKHIRNYA ada jugak ORANG UMNO sendiri MENGAKU dan MENCACI
    bahawa ORANG UMNOni…”HAPRAK”..ini termasuklah diri dia sendiri dan juga kaum kerabat yang sewaktu dengannya…sapa mereka tu…sendiri mau ingatlah…tepuk dahi cKUNTAKINTE dan hampa tanyalah dia sendiri……kan aku dah habaq..kampung tu penduduknya lima puluh..lima puluh…dan KETUA KAMPUNG dia adalah wakil daripada ORANG UMNO…jadi baguih lahhampa dapat melantik seorang KETUA KAMPUNG yang HAPRAK…dan ORANG UMNO dalam kampung tu jugak termasuk dalam ketegori HAPRAK….
    rupanya ada jugak ORANG UMNO yang SPECIS macam ni…..kalau depa kata MAHADIAQ tu…..
    PERESIT…aku rasa dia ni lagi teruk dari mahluktu..orang yang macamni lah menjadi punca kehancuran UMNO….

    dan soal kenapa orang kampung tak tolong…berapa lama dan banyak mana orang kampung boleh tolong…masing-masing ada tanggumg jawab dan ada keluarga sendiri yang mesti ditanggong..lagi pun apa gunanya KETUA KAMPUNG ada kalau tak boleh tolong penduduk bawah jagaan dia…bukan orang kampung minta duit KETUA KAMPUNG….tetapi minta DUIT GOMEN yang mana dok laung-laungkan nak tolong MEMBASMIKAN KEMISKINAN….kalau duit tu tak digunakan untuk menolong orang kampung…duit tu nak buat apa…MASUK TABUNG UMNO kot!…
    dan jawapan kepada soalan APAI NGELAI kenapa tak repot….faham..faham..ajelah..cerita pun tarak guna…dan hang tanya kenapa tak minta dan pergi ke proper channel….tak kan hang nak suruh MAK CIK dan IBU TUNGGAL tu…pergi sejauh 50 kilometer hanya untuk kepejabat kebajikan Masyarakat…habih tu buat apa KETUA KAMPUNG tu…awat nak suruh dok HAYUN TELOQ SAJA dan makan ELAUN BUTA…kalau hang kata KETUA KAMPUNG tu boleh sain surat kuasa tanah saja..kan lebih baik orang kampung p sendiri kat pejabat tanah…macam hang suruh MAK CIK dan IBU TUNGGAL tu buat…..

    baiklah…kalau hampa semua rasa sangsi dan ragu dengan cerita aku pasai KETUA KAMPUNG…aku bagi lagi satu KESAH BENAR…nanti aku bagi pembayang kat mana hampa boleh cari orang yang aku maksudkan dan hampa p sendiri cari dia…dan siapa ORANG UMNO yang aku maksudkan…dan hampa tanyalah sendiri betui tak apa yang aku bagitau ni..itu pun kalau dia berani nak mengaku..
    dulu kalau aku cerita pasai KETUA KAMPUNG..pangkat dia kecik je…tapi kali ni aku bagi satu KISAH BENAR orang yang pangkat dan jawatan dia TINGGI….orang yang turun naik dan keluar masuk PARLIMEN…yang mana tugas dan tanggung jawabnya menjaga rakyat jelata….kisahnya berlaku disatu kampung diTELOK PANGLIMA GARANG…ini merupakan pembayang pertama…kisah terjadi kepada sabuah keluarga IBU TUNGGAL yang kematian suami..dan mempunyai anak seramai 4 orang dua lelaki dan 2 perempuan…(ini pun pembayang jugak)…sejak kematian suami…hidup mereka amat susah ..kais pagi makan pagi…kais petang makan petang…rumah peninggalan suami makin hari makin uzur…rumah dia ni tak jauh daripada rumah WAKIL RAKYAT…(pembayang lagi…)…jadi satu hari pergilah IBU TUNGGAL ..mengadulhal melalui salor galor yang mana macam biasa..TOLAK SANA TOLAK SINI…akhirnya..berjumpalah dia kepada WAKIL RAKYAAT tadi…dan WAKIL RAKYAAT ni pun rekemenkan dia diberi RUMAH PPRT..ALHAMDULILLAH…BERSYUKUR LAH kerana mendapat bantuan rumah daripada KERAJAAN yang BERJIWA RAKYAAT…..tapi sayang seribu kali malang….apabila rumah yang diberikan….yelah..kalau pun nama RUMAH PPRT..takkan lah papan yang dibuat untuk dinding rumah tu…papan yang sudah dipakai…lubang paku..bersepah…dan atapnya pula belubang sana lubang sini bekas paku dan karat…tak kisahlah tu…janji dapat rumah dapat lah IBU TUNGGAL itu berteduh dari hujan dan panas…yang pelek tapi benarnya adalah….rumah dibuat…tapi TANDAS nya tak pulak dibuat…jadi kat manalah mereka anak beranak nak…….!!!!!..jadi dengan tebal muka sekali lagi IBU TUNGGAL ini pergi berjumpa dengan WAKIL RAKYAAT tadi…meminta pertolongan untuk dibuat kan tandas….
    hampa nak tau apa yang WAKIL RAKYAT tu cakap
    …AIII ORANG DAH BAGI RUMAH TAK CUKUP LAGI KE….jadi hampa pikiaq sendiri kat manalah IBU TUNGGAL tu nakletak muka…kalau ucapan itu kalau diluahkan …bak kata pepatah orang puteh FACE TO FACE…adalah juga maafnya…tapi perkataan itu dihamburkan didepan para tetamu
    yang berada dirumah WAKIL RAKYAT tesebut…
    ….jadi tunggu punya tunggu tandas tak juga dibuat…maka dengan belas ehsan penduduk kampung (ORANG PAS…sumpah bukan aku menokok tambah…)..bergotong royong mendirikan tandas untuk keluarga tu……
    jadi kupasan dari cerita ini…manakah perginya duit peruntukan untuk membina rumah PPRT YANG SEBENAR BENARNYA….kalau hampa rasa aku tipu hampa lagi…hampa cari rumah PPRT tersebut…letaknya berhampiran dengan kilang NEC….dan rumah dia tak berapa jauh dari rumah WAKIL RAKYAAT…yang mana dah pun telingkop..
    kena sumpah dek rakyaat…..
    itulah kita kalau dah dilantik dan diamanahkan untuk memegang jawatan tu…janganlah syok sendiri dengan jawatan yang dipegang dan kalau tak jujur…sendirilah tanggung….bukan WAKIL RAKYAT itu saja yang tanggong…malah seluruh AHLI PARTI UMNO turut bertanggong jawab…bak kata cKUNTAKINTE kerana memilih WAKIL RAKYAAT yang HAPRAK…..TERIMA KASIH SEKALI LAGI BUAT kuntakinte KERANA PENGAKUAN IKHLAS TERSEBUT…..satu tepukan gemuroh untuk….KUNTAKINTE…horay..horayyy..

    la ni…aku nak tolong jawab soalan daripada sedaraku….APAI NGELAI…
    dia tanya aku siapa yang meluluskan PROJEK LADANG BABI YANG TEBESAR DAN TERSOHOR DISELANGOR……tungguuuuu jawapannya selepas ini….aku p kencin sat…..
    ok…apakah anda telah sedia untuk mendengar akan jawapannya……jeng..jeng..jeng….
    jawapnnya adalah lebih baik hang p sendiri tanya kat KHIR TOYO…kalau dia kata…bukan dia yang meluluskan…maka dengan itu hang pakailah jawapan tersebut…kalau hang tanya kat sepuluh orang…nanti hang akan dapat sebelas jawapan…kerana yang lebih satu tu…jawapan dari hati hang yang ikhlas lagi jujur…kita boleh tipu orang tapi kita tak boleh tipu hati kita sendiri…..
    contoh yang tedekat sedara hang cKUNTAKINTE…
    dia boleh berlakun macam-macam….dan berpura-pura kata ORANG UMNOni tiada cacat celanya….tapi bila tiba hati dia yang iklas berkata….
    …choihhhh..tersemboq keluaq..dia kata ORANG UMNOni pun HAPRAK…terlanjur perahu boleh lagi buat U TURN…tapi kalau TERLANJUR KATA…INI LAH PADAHnya…
    berbalik kepada APAI….aku rasa aku…aku nak mintak maaf kat hanglah….pasai aku bagi hang jadi contoh pakai baju puteh…komplet set..hang kata….
    aku rasa orang yang paling cocok dan padan pakai baju tu baru aku teringat…orangnya tak lain dan tak bukan KUNTAKINTE…sebab kuntankinte ni berasal dari benua afrika…dan sedari azali lagi kulit depa ni dah memang hitam…jadi padanlah dengan kain puteh tu….hanyan perlu last touch up…LINE PUTEH KAT DAHI……oklah…kita tinggalkan dia buat sementara waktu ..biaq dia cari idea macam mana nak tibai aku pulak….aku REDHO….

    ….apa macam APAI…hang dah puas hati jawapan yang aku bagi tadi…ok..lahhhh…kalau hang rasa tak puas hati dan nak menang jugak…tak pak lahh..kerajaan selangor yang luluskan..itu pun SATU LADANG aje ….puas hati hang sekarang….tetapi…yaa…tetapi..hang mesti ingat dan mengaku dan berkata benar sesunggohnya yang benar tidak lain daripada yang benar….aku tanya hang…sepanjang hidup hang dalam MALAYSIA…dan baru lagi kita menyambut HARI KEMERDEKAAN YANG KE 51…
    BERAPA BANYAK KANDANG BABI kee.. LADANG BABIkeee..tak kiralah tu…asalkan dia tu BABI… yang telah KERAJAAN yang diterajui oleh PARTI UMNO..MELULUSKAN…itu bagi ladang BABI yang berlesen…kira dihalalkan oleh UMNO…dan MEMBIARKAN LADANG BABI….yang ni tak dak lesen..tapi oleh kerana ada segelintir dari ORANG UMNO…mendapat HABUAN…so ..buat buat PEJAM SEBELAH MATA…macam kandang atau ladang tu tak ujud…dan ada satu ketika dulu kecoh dan huru hara dibuatnya apabila JE….(bukan JI atau MAUNAH)..melanda dan merebak ke saantero negeri yang terletak dibawah jajahan UMNO….oleh kerana itu boleh dikatakan satu peristiwa yang MAHAdasyat….maka MAHADIAQ pun lantik lah saorang MENTERI dari peti
    KARBINETnya untuk memantau dan menyelaras kan serangan daripada JE itu menular dengan lebih berbahaya…..soalan disini…SIAPAKAH MENTERI yang bertuah itu….nak jawab..jawab..tak nak jawab..sudahhh…satu MALAYSIA dan seluruh dunia dah tau…jadi disini ingin aku perjelaskan kepada hang APAI oiiiii…kalau hang kata tabung PKR tu diperolehi daripada duit ladang babi tu……..
    ok…aku terima…tapi hang sedaq tak..atau hang masih didalam alam fantasi ditasik madu…berapa
    banyak DUIT BABI yang dah terkumpul dalam TABUNG UMNO….bukan dari satu kandang atau satu ladang BABI….bukah kata berpuluh..malah beratus kandang….nak nafi jugak lagi….

    sedara ku APAI…terima kasih yang tak terhingglah kerana MENDOAkan aku..setiap kali kau bersembahyang Jemaah…tapi aku nak cakap sikit lah…sikit aje…aku rasa bukan hang saja yang
    mendoakan aku….malah aku juga mendoakan hang dalam sembahyang aku…ORANG PKR..ORANG PAS..DAN JUGA ORANG DAP…yang berugama ISLAM..mendoakan hang semoga panjang umoq murah rezeki…tapi depa tak bagitau pun kat hang ….kan ke kata orang kalau kita nak buat baik ni tak payah heboh..heboh..bukan ke ada orang kata bila tangan kanan menberi…jangan sampai tangan kiri kita tau…betul tak..jangan pulak nak jadi macam sesetangah orang tu..mintak mintak hang tak tergolong dalam puak puak macam tu…walaupun hang satu kapai…bila nak bagi derma ke….sumbangan ke….amboi mak..siap pangge orang surat khabaq dan orang tv…nak dia punya mork cek…kemain punya besaq..mengalahkan padang bola…tapi bila diteliti dan diamati…jumlah yang diberi lebih kecil dari nilai yang dibelanjakan untuk membuat mork cek itu sendiri….tapi lantak depa lahkan..duit depa..kannya duit kita….
    APAI…ini satu perkara last aku…nak sentoh…pasai hang kata…MCA dan MIC tak pernah bangkitkan isu MELAYU….dan hang pun menganggap depa tu baik dan kawan sejati UMNO…tapi setahu aku ada aku pernah dengaq salah satu PARTI KOMPONEN BN…mintak agar TIMBALAN PERDAN MENTERI atau pun kalau tak silap aku PERDANA MENTERI..diberikan kepada BUKAN MELYU…kalau aku silap maaflah…aku ni tak berapa pandai sejarah…(.ini point kuntakinte nak titik aku…)…tapi apalah salahnya kita ni berbaik baik sesama manusia…kan kita ni RAKYAT MALAYSIA…aku tengoklah kan….orang UMNO yang kat peringkat bawahan ni saja…yang terjerit ..terpekek terlolong..berkokok sana menyalak sini..kunun menjaga HAK-HAK MELAYU..dan tak mau nak dikongsikan…dengan KAUM lain….
    tapi yang kelakor nye…bak kate orang perak…cakap bergegor gegor…tapi taik sangkut kat gelegor…
    kalau tak caya….
    “MEREKA ADALAH WARGANEGRA MALAYSIA YANG MEMPUNYAI HAK SEPENUHNYA DAN KITA AKAN TETAP MENJAGA KEPENTINGAN MEREKA DAN MARUAH MEREKA DAN SAYA SIFATKAN KENYATAAN ITU SEBAGAI SATU YANG AMAT DIKESALI OLEH UMNO DAN KERAJAAN” kata NAJIB…..sapa kata..NAJIB….sapa kata…NAJIBBBB….jadi mana P pendekar pendekar hampa yang kata sanggup berjuang untuk mempertahankan HAK MELAYU….awat hampa tak angkat saja NAJIB tu…humban saja dalam kandang BABI….atau pun pendekar hampa ni…semuanya dah jadi PENDEKar…dalam semua segi..hunuskanlah KERIS kalian…kalau setakat CIUM dan sarungkan balik….apa ade beb….lama-lama..keris tu berkarat dalam sarong ajelah…..kena ayaq lioq…
    aku kalau ANWAR lah yang menuturkan dialog sedemikian rupa…maka esok..akan terpangpanglah didada akhbar akbar…ANWAR PETUALANG NEGARA…ANWAR PENGKHIANAT MELAYU…dan berbagai lagi lah….dan adalah pulak yang akan membawa sepandok sebesar screen tv kat dataran merdeka…dengan tah apa apa kejadah slogan….

    jadi sebagai penutup tirai…aku akhiri dengan ucapan.. ikut suka hati hampalah….buatlah apa saja yang hampa suka….asalkan hampa bahagia..daaaaaaaaaaaa……..

  17. Apai Ngelai

    Salam Brokuntakinte,

    Selamat berpuasa. Hai, lama menghilang.. rindu juga lama tak tengok tulisan teman. Dah final ke? Kawan bukan apa, kene kontrol sikit maklumlah bulan puasa. Tu yang buat panjang ayat macam ni ha.. Kalau kawan nak mudah, kawan lempar JDAM jer, takyah tanya pun….memang kawan tau sia-sia perbuatan menuang air kat daun keladi. Tambah lagi jenis keladi PR kuno camni hah……….. ekehkehkeh..

  18. Insan

    tahniah podalah amno…hahah yang paling best tang tukar nama tu…hahahah

  19. kuntakinte

    Salam, teman ambil nick name kuntakinte untuk sentiasa mengingatkan teman selaku melayu yang mudah lupa diri agar tidak lupa diri, mengingatkan teman agar jangan jadi hamba kepada mana2 pengkhianat negara dan bangsa, jangan jadi hamba kepada bangsa2 luar, selalu bersyukur diatas nikmat yang di perolihi, jauh sekali untuk bersikap seperti sedara si podah umno.

    Teman lihat pada tulisan jenis suka menunding pada orang lain, serasi dengan sikap si fu PKR dan sikap puak2 PKR yang tidak akan mengaku apabila buat salah tetapi akan menunding pada orang lain. kah..kah.. geli hati aku.. mana kan tak geli 2 exco PKR baru 5 bulan memerintah dah belajar nak makan rasuah aleh..aleh.. tercekik terkejutkan di tangkap BPR, horey…horey.. aleh..aleh.. UMNO juga dituduh bersalah. aku nak bagi tau kat hampa, UMNO 50 tahun memerintah siap dengan makan rasuah, haram kena tangkap, hampa baru 5 bulan jadi pemerintah nak makan rasuah dah kena cekup, lain kali belajar biar tamat dengan orang UMNO, yang lagi geli hati tu pulak yang kena cekup 2 exco kedua2 sekolah tak tinggi kah..kah… lama dah lapor Nizar oi… bagi le banyak sikit makannya. aku nak bagi tahu puak2 PKR macam si podah ni kalau nak tunding pada orang semua orang boleh buat, tetapi nak mengaku salah diri, sekor haram tak mengaku, sebab tu kalau kuntakinte kata didalam kampung si podah tu sial termasuk lah orang UMNO, PAS, PKR, dan lain2 sebab tiada tak bertanggungjawab hanya tahu menunding kepada satu pihak saja, pemimpin tak semestinya ketua kampung, pemimpin PAS pun pemimpin , pemimpin PKR pun pemimpin, pemimpin UMNO pun pemimpin, Pemimpin masjid pun pemimpin, pemimpin khairat kematian punpemimpin, tetapi mana tanggungjawab tiap2 orang yang menjadi pemimpin untuk mengambil tahu dan membantu orang susah, kenapa mesti bersikap macam haprah!!! menunding pada satu pihak, itu pun teman tak tahu kebenaran ceritanya, tah si podah ni kaki gebang kedai kopi, kaki suka buat cerita fitnah, apa pun si podah ni apa perangai dia, memang jenis tunding pada UMNO sebab dia pencacai parti haluan kiri di tempat dia. nampak yang satu dua silap, yang berlambak2 orang susah ditolong dik kerajaan dan bersepah2 rumah PPRT ke rumah felda ke, felcra ke dibantu dik kerajaan haram sebijik pun kau tak nampak, tapi aku memang tak heran pun kau tak nampak sebab memang jenis mata lebam, logo parti pun mata lebam he..he..

    Teman bukan marah, teman tak marah aih.. kalau salah orang UMNO pun teman tegur, bukti orang UMNO ada otak tak macam puak2 haluan kiri macam si podah main sondol belakang je sokong cakap sifu diaorang, teman bukan macam puak2 PKR kau, tambah2 sifu kau tu, nyata jadi gangster di Permatang Pauh, terpampang dalam tv pukul orang, rosak harta benda orang, pun tak ngaku jugak, malah tuduh orang lain fitnah, geli hati aku…tengok ragam mamat2 PKR ni, kadang2 fikir malu nak ngaku melayu sebab perangai bodoh puak2 melayu PKR ha..ha… sebijik lah dgn perangai si podah ni ha…

    di Perak nak bagi orang susah beras dan gula, aleh..aleh.. yang kenyang orang MB Perak juga yang kenyang dapat projek membekal beras dan gula RM500ribu, si miskin dapat lah gula dan beras si pembekal kenyang sedawa, ish..ish… memanipulasi si miskin rupanya puak2 haluan kiri ni rupa nya, kata nak tolong orang susah aleh..aleh.. kenyang kan orang kanan. ish..ish.. geli hati aku…. kesian nizar nak tolong orang susah, macam2 dugaan, macam2 perangai oarang kiri kanan dia, macam2 perangai exco dia. pejam mata je lah Nizar oi..yang penting aku MB jugak.

    Merdeka!! Merdeka!!! Merdeka!!! di Ipoh wah!! bukan main sakan sambut merdeka, meletup2 bunga api, meletup2 show ish..ish.. boleh pulak, masa BN perintah tak boleh, melalaikan, lelaki dan wanita bercampur haram!! malah ramai jugak duduk berdua2an meraikan merdeka di taman bunga sebelah hotel Syuen ish..ish.. (dah boleh kut sebab Ngey koo Ham dan bagi hukum boleh berdua2an), membazir… tak ada program agama, ha…ha… sekarang ni boleh., mana pertunjukan sembahyang hajat di Stadium terlupa nak buat ke Nizar oi… ish..ish… geli hati aku tengok billboard ada gambar bekas2 PM aleh..aleh… tersembul muka pak lawak sebaris dengan bekas PM muka si Nizar, ish..ish.. pak lawak betul lah si Nizar ni ha.., kata puak2 haluan kiri tak boleh mengagungkan gambar, ish..ish.. la ni boleh pulak merata2 muka pak lawak nizar.

    Ha…. si podah oi… nak cari salah orang dimana pun boleh cari, teman pun boleh buktikan cerita yang tak betul puak2 dari haluan kiri, tetapi kau hanya cerita lawak, ludah kelangit kena batang hidung kau sendiri selaku anak kampung langsung tak mampu nak tolong orang kampung yang sedang susah, aleh..aleh tuduh orang lain, hang jugak yang baik ka… ish..ish…geli hati aku tengok ragam si podah ni.. langsung tak ada yang baik, langsung tak ada nikmat yang dia dapat, semua tak betul, semua tak baik, ish…ish….. apa lah hukum nya ni… kesian… makan nasi bukan jadi zat ni… tapi jadi virus, rugi2 ada keturunan melayu macam ni, rugi mak bapak ada keturunan anak macam ni, rugi keturunan negara ada warga macam ni. ish… ish… satu habuk pun tak bersyukur.. ish..ish… heran teman, belajar ngaji, sembahyang tongang tonggek tah terima tah tidak amal nya ni, tengok pada tulisan macam ada sesuatu yang tak kena je dengan si podah… ni ha.

    Geli hati aku ada cita2 nak lantik TPM cina dan Menteri kabinet ish..ish… kemaruk le si podah oi bos kau tu… kau tu pun tak layak nak bincang TPM ke Menteri kabinet ke, UMNO dan BN perintah oi sekarang ni, ngigau kering lah puak2 kau podah oi… geli hati aku, betul2 kau ni buat aku sakit perut je podah oi, asyik gelak je aku… MCA ke sapa ke bincang perlantikan TPM diaorang layak mamat oi… sebab diaorang pemerintah, sedar kan lah diri tu….
    Anwar siapa anwar, aku lihat ulasan budget, Salehuddin ayob puji, si Tan Sing Giaw puji, aleh..aleh.. kena si mamat anwar kutuk pulak, kerajaan bagi gula2 kah…kah… geli aku itu nada 20 tahun dulu, orang semua dah maju awak duk di takuk lama lagi, malu bini bagi laluan ish..ish….

    Si podah aku nasihat kat kau itu pun kalau kau nak dengar, tak mahu dengar aku apa peduli, kubur lain2, tapi aku nasihat kat kau, biar ada sifat bersyukur tak perlu bersukur kepada pemimpin, cukup bersukur kepada Allah S.W.T diatas limpah kurnianya segala nikmat, keharmonian, kesejahteraan, keamanan, kesihatan yang di beri kepada kita didunia ini dan di bumi yang dipijak dan dilangit yang dijungjung, kau fikir lah sendiri!!!!

    Wassalam.

    Merdeka! merdeka!merdeka

  20. kuntakinte

    Salam, sedara apai ngelai, end of this year final le…he…he… teman rindu gak dengan kawan2, tambah2 banyak species allien sejak akhir2 ni. insyaAllah teman akan terus cuba menyumbang. bye…

  21. Insan

    hahha blajar pandai2 yee kuntakaki…

    ptptn jgn lupa bayar wokeyy…kawan mendoakan semoga mike boroleh kejayaannn…amennn…

  22. podah UMNO

    salam parpu..buat k UNTA kinte….

    ..ish…ish…kesian aku tengok budak..sekolah ni…rupanya macam ni ..perangai dia….anak sapa la agak nya ye…baguih lah…hang belajaq lah pandai pandai…jangan esok ada pulah sialfoof yang kedua..p jumpa NAJIB minta biasiswa…

    hang ni bagi komen ke…hang buat kuah parpu…merapau tak tentu hala…yang hang merepek meraban tu apa sai…kesian…kesian…

    aku rasa budakni…akai dia pun macam nama dia jugak…memang lah tepat dan padan hang pilih nama KUNTAKINTE…apa pulak ada kena mengena KUNTAKINTE ngan MELAYU…kalau hang dah tau dan sedaq yang MELAYU macam hang ni selalu lupa…buat apa nak ingat-ingat…PEBETUIKANLAH SAJA…SEDAQKAN DIRI…..

    jangahlah jadi macam nama hang yang lagi satu ni…k UNTA kinte….tapi memang sifat tu ada pada diri hang…taat dan setia tak kena tempat …macam UNTA lah kata kan….mana tuan dia tarik…dia ikut aje…tak kira dan tak pikiaq langsung…tuan dia jemoq dia tengah panas ke..tengah hujanke…dia ikut saja…tak membantah…yelah…UNTA lah kata kan…nak buat macam mana lagi..kalau dah specis UNTA tu…UNTA jugak lah…nak buat macam mana lagi…tapi hang ni kira ok lah jugak…sebab…hang..
    boleh diketogorikan…UNTA p sekolah…aku nak gelak ge dak…aku pun tak tau…tak payah lah gelak…kesian aku tengok…hang tu…tangan dah terketaq-ketaq..badan dah menggigil…otak dah mula memilih ayat ayat maki hamun yang bakal hang nak luahkan…..apalagi…bukak segala kamus dan pilihlah ayat yang paling kaw..kaw..kalau tak ada idea …hang p mentelaah…kat perpustakaan…
    kalau tak dapat…hang tanyakanlah kat kawan-kawan hang satu MANGKOK TINGKAT….tu…
    itu lah aku dah katakan… hang tukaq saja nama KUNTAKINTE…tu…cari saja nama MELAYU lain..yang boleh membuat kan hang ingat kepada hakitat yang MELAYU ni mudah lupa….yang hang nak guna identiti orang africa tu buat apa….kan ke hang ni orang MELAYU…tak kan hang dan LUPA..
    betuilah hang cakap..MELAYU MUDAH LUPA….macam HANG lah…
    oklah…p lah baca buku.apa yang patut..esok nanti kalau hang fail periksa…hang salahkan aku pulak…

    k UNTA kinte…
    SEKOLAH BIAQ TINGGI-TINGGI tapi JANGAN BODONYA TINGKAT-TINGKAT…..
    …SAYONARAAA…SAYORNANGKAA….

  23. Insan

    Anwar siapa anwar, aku lihat ulasan budget, Salehuddin ayob puji, si Tan Sing Giaw puji, aleh..aleh.. kena si mamat anwar kutuk pulak, kerajaan bagi gula2 kah…kah… geli aku itu nada 20 tahun dulu, orang semua dah maju awak duk di takuk lama lagi, malu bini bagi laluan ish..ish….

    hehee: geli tengok ayt si kuntakaki ni…die ckp die dgr ayt 20tahun dulu…hang brapa umorrr dik ouuuiii…..???heheee

  24. Kusye

    podah tu bahasa aper ek…. melayu kuno ke….

  25. umno hampeh

    syabas podah umno panjang gila cerita yg awak tulis….sampai tak larat nak baca semua. Terkedu jugak geng2 umno haprak ni kena tembak. Aku tada skill ngan masa la nak tulis pjg2 camtu. Terus kan podah umno…aku akan backup mana yang boleh.

  26. Apai Ngelai

    Salam semua,

    Podah ileek.. parah hang ni podah oiiii….. Hang kuat nak ketawakan kawan kite Kuntakinte sebab hang ingat dia ni masih budak skolah tapi cakap hal politik. Dia bukan gi sekolah macam anak-anak kita, dak.
    Podah, seperti namamu…. jangan hang memandang rendah pada orang yang menuntut ilmu pasai dia tak macam hang yang dah rasa tercukup ilmu.. Lagi satu dia tu bukan budak baya hang yob oi…. anak dia pun ntah-ntah muda sikit jer dari hang. Ingat orang yang berusia tak layak further study ka? Final yang kita tanya kat dia tu final year, hang ingat final exam semester satu kat UITM kah?

    Poodahhh, kite suruh hang tukak nama bukan apa, pasai kita tak sanggup panggil hang ikut nama tuh. Nama tu kalau orang selalu sebut tuju kat hang tu serupa doa orang kat hang. Tapi hang nampaknya suka lagi orang panggil ikut nama tu kat hang, malah hang kutuk pulak orang yang nasihat hang ubah nama tak elok tu. Tak pa lah, ikut sukak hang ler. Mungkin sesuai dengan peribadi hang gamaknya.. Poodahhhh………..itu panggilan kat hang. kehkehkeh…Podahhhhh…

    Kite peringatkan kat hang pasai doa selepas sembahyang Fardhu kite tuh bukannya nak tunjuk2 kat orang macam yang hang sangka.. Itulah, selalu buruk sangka kat orang. Hang sedetik pun tak pernah nampak keikhlasan orang lain, suma mesti ada maksud tertentu. Mungkin hang rasa kite ni macam diri hang tuh. Hang ingat kite macam hang yang nakkan pujian selayak pemimpin hang tu ke? Pasai hang dah terlebih suka dengan ulaq senduk, hang bawaklah ulaq senduk tu balik rumah, pastu belai dia, bagi peluk bagi cium. Pi berlatih lagi kerap kat ulaq tu macam mana nak lembutkan urat lidah hang untuk putaq fakta, putaq cakap orang dan banyak macam lagi punya putaq belit.

    Oh yaa, pasai kandang PR (pork ration) tu yea. Pandai hang ubah perhatian kite kat Umno balik. Hang pi tanya orang PAS yang kerajaan PR dia telah meluluskan satu lagi project kandang babi bersepadu di Kedah yang nak dibina kat Bukit Selambau tidak lama lagi. Suma tu untuk rakyat yang menyokong PR. Pasai depa amat prihatin terhadap keperluan bukan melayu yang bukan islam. Umno jugalah yang bagi tangan? Hang dapat cerita dari mana Khir Toyo mengatakan dia yang letak signature bagi lulus project tuh? Kalau takat khabar angin, kite lama dah dengaq dah… Bukankah Pork Ration (PR) reka cerita ni melalui Projek Khinzir Rakyat (PKR) juga. Masa kerajaan BN yang memerintah, project nih masih dalam pertimbangan. Belum ada apa-apa keputusan pun. Masih dalam peringkat kajian. Tak dilulus pun lagi, korang dah cakap UMNO yang bagi lesen. Cukuplah dengan putaq belit tuh… Lani Development All Pigs (DAP) dah mempromosikan Selangor kat seluruh dunia sebagai pengeluar bahagian1 terkemuka Top5 world ranking. Cadang pulak keluasan tapak sampai 1100 hektar. Amboih, dah boleh buat satu taman negara untuk lawatan sambil belajaq hampa suma…Bangga MP Seputeh dengan sokongan orang2 macam hang nih kat perikatan dia. Suma project bersepadu PR, hampa sokong…yeeeaaaaa….. ada apa-apa lain lagikah?

    Sedaraku Podah, awat hang cakap MCA dengan MIC tu semangkuk dengan DAP juga? Hang pi tanya balik kat salah seorang imam PR hang tuh, Kapal Singkat otak. Hang sanggup kah pi salam dengan dia lepas dia cabar seluruh rakyat langkah mayat dia dulu kalau nak tubuhkan negara pemerintahan Islam? Ingat, yang tergedik-gedik nak buat kerajaan pemerintahan Islam ni adalah puak PAS PR juga. Depa memang ada niat, tapi tak mampu. Tak mampu nak berhabis-habisan melawan kuasa kafiruun……..takut kot. Hah, lepas nih jangan hang nak begitau kite pulak yang MCA dan MIC tuh pun ada buat!

    Kite memang tau, makin panjang kite tulih mende nih, makin kuat pulak rasa kelat ati hang terketaq-ketaq nak balas… kehkehkehkeh…. orang macam hang nih, sikit salah pun takdak.. suma betui. Inilah sikap2 PKR anak syarikat PR gabungan bersama DAP dan PAS. Satu gandingan rojak yang kelam kabut dan tunggang terbalik, diseimbangkan dengan bantuan putaq belit ala-ala Amerika. Cakap mesti ada tujuan untuk pejatuh orang dan berasa berhak walaupun tiada sumbangan untuk negara. Malu lah sikit, perikatan rakyat oii…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s