INTIPATI BAJET 2009

Secara umum:

* EKONOMI MALAYSIA BERKEMBANG  6.3 PERATUS PADA SUKU KEDUA 2008

* EKONOMI MALAYSIA DIJANGKA TUMBUH  5.7 PERATUS PADA 2008

Cukapi pendapatan:

* KIRA-KIRA 100,000 PEMBAYAR CUKAI DALAM GOLONGAN PENDAPATAN SEDERHANA TIDAK LAGI DIKENAKAN CUKAI SETELAH REBAT CUKAI RM35,000 DAN KE BAWAH AKAN DINAIKKAN KEPADA RM400 DARIPADA RM350

* PENGECUALIAN CUKAI UNTUK SEMUA PENDAPATAN FAEDAH BAGI INDIVIDU

* PENGURANGAN DUTI IMPORT BAGI BARANGAN PENGGUNA (CONTOH: MESIN PENGISAR, PERIUK NASI, KETUHAR GELOMBANG MIKRO DAN CEREK ELEKTRIK) KEPADA ANTARA 5 PERATUS DAN 30 PERATUS DARIPADA 10 PERATUS DAN 60 PERATUS

* PENGECUALIAN DUTI IMPORT KE ATAS BEBERAPA BARANGAN MAKANAN TERMASUK MIHUN, BISKUT, JUS BUAH-BUAHAN DAN JAGUNG MANIS DALAM TIN

* KADAR CUKAI JALAN KENDERAAN PENUMPANG PERSENDIRIAN BERENJIN DIESEL MILIK INDIVIDU DAN SYARIKAT SAMA DENGAN KADAR CUKAI JALAN KENDERAAN ENJIN PETROL BERKUAT KUASA 1 SEPTEMBE 2008

* PENGECUALIAN CUKAI DIBERIKAN KE ATAS MANFAAT YANG DINIKMATI PEKERJA SEPERTI BANTUAN KADAR FAEDAH BAGI PINJAMAN PERUMAHAN, KENDERAAN BERMOTOR DAN PENDIDIKAN

* TELEFON MUDAH ALIH SERTA BIL TELEKOMUNIKASI DAN LANGGANAN INTERNET YANG DIBAYAR OLEH MAJIKAN DIKECUALIKAN CUKAI

* PEMILIKAN RUMAH DI KALANGAN ANGGOTA  PERKHIDMATAN AWAM DITINGKATKAN DENGAN LANJUTAN  TEMPOH PINJAMAN PERUMAHAN DARIPADA 25 TAHUN  KEPADA 30 TAHUN

* MEMBUKA PANEL INSURANS PINJAMAN PERUMAHAN  KERAJAAN KEPADA SEMUA SYARIKAT INSURANS YANG  LAYAK DARIPADA HANYA LIMA SYARIKAT INSURANS  SEKARANG INI

* DUTI EKSAIS ROKOK NAIK TIGA SEN KEPADA 18 SEN SEBATANG. CUKAI UNTUK SEKOTAK ROKOK 20 BATANG MENINGKAT SEBANYAK 60 SEN

* PETANI DAPAT FAEDAH DARIPADA CADANGAN PEMANSUHAN DUTI IMPORT KE ATAS BAJA DAN RACUN  PEROSAK

* PEMILIKAN RUMAH DI KALANGAN ANGGOTA  PERKHIDMATAN AWAM DITINGKATKAN DENGAN LANJUTAN  TEMPOH PINJAMAN PERUMAHAN DARIPADA 25 TAHUN  KEPADA 30 TAHUN

* MEMBUKA PANEL INSURANS PINJAMAN PERUMAHAN  KERAJAAN KEPADA SEMUA SYARIKAT INSURANS YANG  LAYAK DARIPADA HANYA LIMA SYARIKAT INSURANS  SEKARANG INI

* DUTI EKSAIS ROKOK NAIK TIGA SEN KEPADA 18 SEN SEBATANG. CUKAI UNTUK SEKOTAK ROKOK 20 BATANG MENINGKAT SEBANYAK 60 SEN

Lain-lain:

* Bajet 2009 menumpukan kepada langkah-langkah yang akan memastikan kesejahteraan yang telah dibina selama ini terus terjamin dan untuk itu adalah penting diperkukuhkan daya tahan ekonomi supaya negara berupaya menangani kesan persekitaraan luar yang semakin sukar.

* Bertemakan Kerajaan Prihatin, Bajet 2009 tertumpu kepada tiga strategi khusus iaitu menjamin kesejahteraan rakyat, membangun modal insan berkualiti dan memperkukuh daya tahan negara.

* Kerajaan akan melaksanakan pelbagai langkah bertujuan meringankan beban kos sara hidup, terutamanya ke atas golongan berpendapatan rendah dan yang kurang bernasib baik.

* Kerajaan telah menaikkan tahap kelayakan pendapatan isi rumah bagi pemberian bantuan kebajikan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat. Kelayakan pendapatan isi rumah kini ditingkatkan daripada RM400 sebulan kepada RM720 sebulan untuk Semenanjung, RM830 sebulan untuk Sarawak dan RM960 untuk Sabah.

* Menghargai jasa pesara, dan bagi membantu pesara berpendapatan rendah yang menghadapi kesukaran untuk menampung sara hidup harian, pesara kerajaan yang telah berkhidmat sekurangkurangnya 25 tahun akan menerima pencen tidak kurang daripada RM720 sebulan mulai 1 Januari 2009.

* Kerajaan akan menubuhkan satu tabung khas berjumlah RM25 juta bagi menyalurkan pemberian kewangan kepada keluarga yang hilang punca punca pendapatan secara mengejut seperti akibat kemalangan.

* Memandangkan tanggungjawab besar ibu pelihara di Rumah Tunas Harapan, kerajaan telah menaikkan jumlah Elaun Ibu Pelihara daripada RM600 kepada RM1,000 sebulan. Kenaikan ini berkuat kuasa mulai 1 September 2008.

* Kerajaan telah berjaya mengurangkan kadar kemiskinan daripada 5.7 peratus pada 2004 kepada 3.6 peratus pada 2007.

* Kerajaan telah menyediakan RM50 juta di bawah Program Bantuan Rumah untuk membina 1,400 rumah baru dan membaik pulih 1,000 buat rumah.

* Usaha akan terus diambil untuk meningkatkan pendapatan dan kualiti hidup rakyat di Sabah dan Sarawak, terutamanya untuk mempertingkatkan kemudahan asas seperti bekalan elektrik, air dan jalan luar bandar. Untuk ini, RM580 juta disediakan bagi Sabah dan Rm420 juta untuk Sarawak.

* Isi rumah yang membayar bil elektrik RM20 dan ke bawah sebulan tidak perlu membayar bil elektrik berkuatkuasa 1 Oktober 2008 sehingga akhir 2009.

20 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

20 responses to “INTIPATI BAJET 2009

  1. Isi rumah yang membayar bil elektrik RM20 dan ke bawah sebulan tidak perlu membayar bil elektrik berkuatkuasa 1 Oktober 2008 sehingga akhir 2009.

    (itu yang susah….bil elektrik memang naik jer…) susah below 20…huuuhuu) …so funny

  2. kuntakinte

    Salam, sedara Zikr aku ingat hang pakai lilin lagi baik. orang susah memang bersyukur diatas langkah kerajaan, sebab diaorang tahu erti kesusahan, yang pening nya banyak jenis lupa diri yang senang sikit tak tahu erti kesusahan apa tah lagi nak bersyukur…

    Anwar kata budget kerajaan suap gula2 kepada rakyat, tak betul jugak, kalau kerajaan naik minyak tak betul juga di hentam depan belakang apatah lagi dibelakang lagi di suka hentam kerajaan, minyak turun kata sikit je turun baik tak payah turun langsung, hai…memang jenis tak sedar dik untong species2 PKR dan seumpamanya.

    funny2 macam si zikr ni ha..

  3. Tak guna jadi rakyat Malaysia kalau ditindas macam ni. Bila bersuara sikit kata kami tak reti nak bersyukurla, tak sedar diuntunglah. Tapi anda lihatlah protes rakyat bila tahun ni sempena merdeka,berapa bijik kereta yang gantung bendera??? Tu tandanya rakyat protes dan menyampah pada pemimpin sekarang..

    Lani baru kami sedar perjuangan UMNO hanya sedap dalam kertas saja,dalam ikrar UMNO macam macam disebut..nak perjuangkan bangsa la tapi hakikatnya sebahagian pemimpin UMNO adalah bangsat!!! Contohnya malam tadi dalam buletin utama,baru nak jadi perwakilan UMNO ada barua sanggup rasuah anak bangsa…sanggup jual beli bangsa,aku tak tahu berapa lama benda ni dah berlaku tapi aku tahu semua orang tahu setiap kali ada Persidangan UMNO pasti benda ini berlaku…politik wang dan UMNO tak dapat dipisahkan…macam ni ke pemimpin yang kita nak pilih???nama je melayu tapi perosak bangsa melayu,yang UMNO tahu hanyalah takut takut kan orang melayu
    Semua orang tahu pemimpin UMNO banyak terlibat dengan skandal…Semua orang tahu pasal skandal Najib,pasal Mohamad Mat Taib,pasal Khairy,pasal Datuk Azeem dan ramai lagi pemimpin UMNO yang penuh skandal…ada orang atas dari wanita UMNO mati dengan air benih lelaki lain didalam anunya..ada pemimpin UMNO tidur dengan bini orang,ada pemimpin UMNO syirik dengan jumpa dan mintak bantuan bomoh..ada pemimpin UMNO sanggup tinggalkan anak bini sebab tergoda dengan janda…ada pemimpin UMNO sanggup upah orang bunuh kawan baiknya…apa ni??macam ni ka orang nak pimpin kita?? Memang aku tahu pecacai UMNO macam sedara kita diatas akan menafikan segala tuduhan itu tapi kalau dia nafikan ini menunjukkan orang UMNO memang PENIPU sebab benda ni semua orang tahu….
    Memang UMNO dan BN dah takut sekarang buktinya anda boleh lihat dalam budget 2009…

  4. penyapoo

    Salam

    Sedara FireDownBelow, sebagai manusia, kita tak lari dr buat kesilapan,

    tapi adakah saudara pasti jika kite bertukar tampok pemerintahan perkara2 begini tak akan terjadi? tiada lagi rasuah? tiada lagi skandal?

    adakah sedara pasti, tampok pemerintahan baru boleh memberikan kepuasan pada semua rakyat, mungkin setengah saja, dalam kehidupan ini kite tak boleh memenuhkan segala kehendak orang, walau diri kita sendiri pon kita tak pernah puas dengan apa yg ada pada diri kite.

    contohnye dah dapat kite lihat dengan pembinaan kandang bAb1 di sepang, adakah saudara bersetuju dengan itu? berbesar hati melihatkan org2 melayu yg rata2nya beragama islam terpakse berdepan dengan bau2an harum hasil daripada binatang tersebut, penyakit2 yg bakal mereka hadapi? kenape mereka tak membina kandang tersebut ditempat yang rata2 penduduknya kaum yg memakan hayawan tersebut? macam pulau ketam etc.

    sebab kaum tersebut pon tak sanggup menghadapi situasi itu walaupon mereka sukakan rasanye. cukuplaa bau2an badan mereka sendiri, yg tak ske mandi tu.

    suatu hari nanti tak mustahil malaysia akan menjadi penternak n pengeluar b*** no 1 dunia, dan mase itu janganlaa saudara baru nak menyesal kendian hari

  5. PPRT

    yeah FireDown Blow…..tak guna kita jadik rakyat Malaysia…..bila bersuara kena tangkap polis…bila buat perhimpunan selain dari perhimpunan UMNO kena tangkap ngan polis dan FRU…diorang takpe la plak buat perhimpunan….

  6. penyapoo

    ada lagi yg tertinggal ni…

    sebagai rakyat malaysia yg beragama islam, sedari kecil aku kesekolah agama dari darjah 1 sampai khas, tak pernah aku diajar untuk mendoakan keburukkan org lain, baru ni laaa aku dengar ada org2 beribadat di masjid mendoakan keburukan org lain, Ya ALLAH sedihnya bila aku terbaca cerita bergini.

    mengapa boleh terjadi bergini. biarlah kita dihina tapi bukan menghina.

    Nabi junjungan kite dahulu lebih teruk diperlakukan musuh2nya, tapi baginda tak pernah mendoakan keburukan pada musuh2 baginda

    org2 beginikah yg saudara2 semua mahukan untuk memimpin saudara2 sekaian.

    P/s: rasanya belum terlewat untuk mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa buat semua umat islam, maaf zahir batin

  7. Insan

    sabar wahai sedara fire down below…

    nnti kene tangkap…camtu laa dunia dah makin nak kiamat…org yang tak layak yang pimpin negara,…bukti depan mata pon tak nampak…masih nak tegakkan benang yang basah..bila dah tak de ide nak jwb mula la cacimaki..terelan telor kambing laa..kempunnan tanah lahhh…hahah suka sagt depa ni menuduh macam ketua depa tu laa kot…adoii laaa…

  8. kuntakinte

    Salam, ish…ish…. sedara penyapoo….
    teman setuju amat sangat mike punya komen,,berdegor jantung teman….. kalau ada otak tak cayor lagi teman syorkan rendam dalam clorox

  9. Dah kata dah…….bodek dan jadilah petualang melayu…….!!!!!!!

  10. Assalamualaikum….
    Malam tadi kita dikejutkan lagi beb..Dalam Buletin Utama diberitakan kat Kelantan ada calon perwakilan UMNO kena simbah asid dan ada kemungkinan itu terjadi sebab nak rebut jawatan…Cuma anda bayangkan UMNO Kelantan yang dah sakit tenat nak mampus masih nak rebut jawatan,dahla malam kelmarin cerita pasal rasuah sebab nak jadi perwakilan….Cuba anda bayangkan separuh dari perwakilan yang bersidang dalam persidangan UMNO nanti adalah bangsat bangsat bajingan pemberi rasuah….Nampak sesangat celaka keparat ini tak ikhlas memperjuangkan orang melayu…Pernahkah kita terfikir kenapa setan ini merasuah rakyat semata mata nak jadi perwakilan??? Takanlah depa bagi rasuah semata mata nak tengok Datin seksi dan Puteri UMNO berdada cantik kot….Sebab tu UMNO tak tahu masalah rakyat sebab rata rata perwakilannya orang rasuah……..Keparat keparat ini menghabiskan duit rakyat sahaja…..
    Orang orang ini kita lantik sebab nak bersuarakan nasib kita tapi depa ni tak habis habis susahkan kita…Sudahlah pemimpin UMNO sekarang,anda memalukan melayu saja….Kepada PENYAPOO,takguna anda hidup kalau takut nak berubah,buat apa kita nak simpan kaki yang dah berulat dan tak boleh diubat???potong saja kaki tu seperti kata mufti Perlis….selama ni keparat dalam UMNO dok ratah tanah anak melayu awak tak nampak???awak boleh tengok lani kawasan B.N dan Y.Bnya UMNO yang orang cina dikawasannya bela babi….bila hujan satu mukim berbau,apa salahnya kita guna teknologi sikit bela babi,Aku rasa kat Sarawak pun nak jalankan teknologi tu..penyakit pun kurang dan kita tak perlu lantik pak menteri jaga Babi….Aku hairanla kenapa orang UMNO masih wujudkan sentimen perkauman???Nak kata bangang memang bangang pun….UMNO tak sedar ka orang cina,india dah jadi sebahagian dari kita……..
    Lepasni macam biasalah pecacai UMNO akan hentam aku…..aku tak kisah janji aku bersuara dan aku pun ada hak bersuara….Dan aku tak terkejut lepas ni pecacai itu akan jumpa Dukun nak Bomohkan aku…..biasalah dah jadi tabiat mendrem mendrem dalam parti UMNO ni………

  11. penyapoo

    Salam sedara,

    pada saya, biarlaa kaki sakit berulat, kita usahakan cari ubat kasi baik, tapi bila kaki da dipotong dan ganti kaki palsu, da tak sama macam yg asli, mungkin lebih derita bila kita menggunakannya, mungkin juga disebabkan potong kaki yg berulat tu sehari dua membawa maut berbanding kekalkan kaki berulat tapi boleh bertahan hidup (ajal maut itu ditangan tuhan)

  12. Orkespear

    ye larr firedownbelow..
    ang pun apa kurang nya..pencacai DAP dan PKR yg membuat langau kat sini..ahli PKR kena tangkap BPR tak kecoh plak ang ekk..
    penyangak PKR serang petugas media ang tak bising plak..pak khalid buat projek mega babi ang sokong..kwasan umno yg ada kebun babi ang riuh satu kampung ..bkn tamau berubah..mmg dah berubah pun..berubah nak maju..bukan mcm ang duk pung pang pung pang sana sini cam 2 jugak..ibarat ketuk ting kosong..

    p/s: agak2 arr klu bajet yg dibentangkan PKR menyebut “kita terpaksa berhutang dgn US untuk menurunkan harga minyak demi rakyat” mesti yg tepuk tangan seronok kan???haha

  13. Sedara diatas….
    BPR tangkap adun PKR adalah konspirasi,…apa lu orang dalam ka???kalau tak tau jangan memandai…
    Memang patut kita riuh bila ada kandang babi kat kampung kita….Hang tak ingat ka tentang penyakit JE????Lain kali nak cakap pakai akai sikit…Hang dah tengok ka pelan projek mega ternakan babi kat selangor tu???hang tengok dak sistem aliran kumbahan dia….

  14. AbangTuah

    FireDownBelow,

    BPR tangkap adun PKR adalah konspirasi????

    16, kahkahkah
    16, kahkahkah
    16, kahkahkah
    16, kahkahkah

    Deiii, lu usah tenberanglah, kena tang batang hidung kau semua kau kata konspirasi..
    Khhrough phuiii…

  15. Tuah…
    Hang kenai Ezamkan??? Nanti hang tanya dia personal…dah dapat jawapan tak payahla hang tulis kat sini…cukupla rahsia hang dengan dia

  16. BakaL PM

    FireDownBelow,

    kau ni payah betul la…. otak tu dah x reti nak pk… memang kita terima org cina dan India jd sebahagian dari kita…. kita x usir pun diaorg dari tanah melayu ni… yang UMNO perjuangkan adalah hak keistimewaan org melayu untuk apa??? Untuk rapatkan jurang ekonomi sesama bangsa paham x…?? kalau UMNO x buat mcm ni x dapatla kita nak bersaing dgn bangsa asing nanti…. Sejarah sendiri tercatat yang British memberi pendidikan lebih awal dan memajukan kawasan pendatang2 cina dahulu… so mereka jd lbh maju dr kita….skarang UMNO cuba nak seimbang kan balik knp kita perlu tentang???

  17. fire down below.rupernya sama spesis ………….. MAT JENIN… tukor nama yop…aku dah bayangkan mesti jerawat bergerutu sebab kaki angan-angan..angau-angau…nganga-nganga memang macam tu… berangan … sedap cakap jer tapi tak pernah betui!….he he he hea

    sekupang dua getek benor …KENAPA SUKA SANGAT DENGAN BELAKANG NI…..satu geng ker?

  18. Jangan kata nak rapatkan jurang,dalam era Pak Lah jurang kita dengan kaum lain bertambah jauh…..Sudah sudahla UMNO
    Aku pun getek pada hang sekupangduas, fikiran hang bukan dari orang yang cerdik tapi hampeh….

  19. BakaL PM

    Fire Down Below…
    memang la jurang tu semakin berbeza tp masih terkawal… Jgn salahkan kerajaan kerana kerajaan dah berikan org melayu secukupnya ruang dan landasan untuk bersaing tp kebanyakan org melayu sendiri masih leka & x reti nak ambil peluang… Mungkin masih blm ada kesedaran… Yela demi masa manusia sesungguhnya terleka…. tp ingatla pd masa hdpn apa akan jd kalau semua usaha kerajaan dan keistimewaan yg kerajaan beri kpd bumiputera dihapuskan apabila Pakatan Rakyat memerintah???Dah tentu kita semakin terpinggir dan tertinggal jauh…. Skarang ni ekonomi dipegang oleh bangsa asing kesan dari pemerintahan British dahulu yg memberi keutamaan kpd kaum cina…. Kerajaan perlukan masa untuk menstabilkannya semula…. Pakatan Rakyat hanya mementingkan misi mereka merampas tampuk pimpinan Malaysia tp tidak menjanjikan akan menjaga keistimewaan dan mengubah taraf hidup org melayu… Apakah kita suka melihat anak bangsa kita berkerja sbg kuli kpd bangsa asing??? Mungkin Fire Down Below x pernah bekerja di kilang yang dimiliki oleh Kaum China… Tp sy pernah… Kami rasa seperti hamba abdi dan keringat kami dikerah sehabis2nya… setakat sumpah seranah biasa la….. Yg penting kilang untung pekerja lantakla hidup ker mati x kisah…. Kalau kita keja bagai nak mampus pun jgn harap dpt naik pangkat sebab kita Melayu berbeza dgn kaum China… skolah takat darjah enam pun boleh jd pengurus…. So andai nak memilih pemimpin pilihla pemimpin yang membela nasib kamu kelak….. Wasalam……..

  20. kerja saya sebagai auditor di sebuah firma memerlukan saya melawat dan mengaudit banyak kilang yang memerlukan sijil pengiftirafan antarabangsa..Dari disitulah saya dapati bangsa apa yang ramai jadi operator?? Anda tahu tak berapa gaji pokok seorang operator?? Di Pulau Pinang(Bahagian pulau) tak sampai Rm1000(jangan dicampur dengan overtime)bahagian seberang Prai,gaji sekitar Rm700-800…Di Ipoh dan Sungai Petani hanyalah sekitar RM600-700..Di Johor lebih sikit tapi tak sampai RM1200…
    Dengan gaji rendah,mereka memerlukan kerja lebih masa(O.T),tapi anda sedia maklum dengan segala kos pentadbiran kilang meningkat dan pelabur banyak lari kenegara yang kos buruhnya murah jadi pihak kilang terpaksa sempitkan pengeluaran dan akibatnya operator majoriti berbangsa melayu ini tiada o.t.
    Saya terlalu kesal dengan sikap pemimpin sekarang seolah olah menganak tirikan golongan ini..Kenapa pemimpin kita tidak berusaha menarik pelabur asing lagi seperi pada zaman Dr.M??Pemimpin UMNO ambik tahu tak berapa jumlah sebenar operator melayu??Apa sebenarnya kaitan dan fungsi DEB dalam memajukan golongan operator berbangsa melayu??
    Sebab tu sebelum ini saya berkata kenaikan harga minyak bagi golongan kaya seperi anda mungkin tadak apa,tapi macam mana dengan golongan bawahan ini???Harga minyak naik akibatnya segalanya meningkat termasuklah kos operasi kilang…Tapi dalam belanjawan baru baru ini ada tak kerajaan yang dipimpin UMNO membela nasib golongan operator ini??? Jawapannya TIDAK….
    Negara kita berbilang bangsa dan saya bukan pembelot bangsa.Sebab tu saya benci pada tulisan yang mengapi apikan sentimen perkauman terutama pada cerita Datuk Ahmad,buat apa kita nak tunjuk hero dan tulis yang bukan bukan,ungkit yang bukan bukan sehingga boleh mencetuskan pergaduhan antara kaum..kalau bergaduh golongan mana yang susah??
    Buat BakaLPM,kenapa anda tidak adukan perkara ini kepejabat buruh??Ada akta yang membela pekerja yang tertindas tapi lainlah kalau orang dipejabat buruh makan duit kopi…Dan prisip ideologi saya takan berubah..saya tetap sokong PR kerana saya yakin dasar luar yang ditunjukkan oleh Anwar mampu menarik semula pelabur datang semula ke Malaysia…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s