Daily Archives: September 3, 2008

Lim Kit Siang Pun Mohon Maaf – Malaysiakini

Pemimpin DAP, Lim Kit Siang petang ini menarik balik kenyataannya yang mendakwa akhbar arus perdana, khususnya Utusan Malaysia dan Berita Harian, tidak menyiarkan berita Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memohon maaf atas kenyataan ketua Umno Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang didakwa berunsur perkauman.

Lim juga memohon maaf atas kesilapannya itu selepas dimaklumkan bahawa kedua-dua akhbar tersebut turut menyiarkan berita berkenaan.

Dalam kenyataannya sebelum ini, Lim mempertikaikan keikhlasan permohonan maaf Najib kerana beliau mendakwa berita mengenainya tidak disiarkan oleh akhbar arus perdana Melayu yang dimilik dan dikuasai oleh Umno, terutamanya Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Lim juga lagi, semakan di laman web umum Bernama menunjukkan berita permohonan maaf oleh Najib itu dilaporkan dalam versi bahasa Inggeris, tetapi tidak dalam versi Bahasa Malaysia.

Bagaimanapun, semakan Malaysiakini di Kuala Lumpur mendapati berita tersebut turut disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Laman web Utusan Online juga menyiarkan berita tersebut. Edisi langganan Bahasa Malaysia Bernama turut memuatkan berita permohonan maaf Najib walaupun tidak menerbitkan di laman web umumnya.

Ketika dihubungi untuk memaklumkan perkara itu, Lim berkata, beliau membaca akhbar-akhbar tersebut di Pulau Pinang dan mendapati berita tersebut tidak disiarkan.

Bagaimanapun semakan Malaysiakini mendapat kedua-dua akhbar berkenaan, yang dijual di negeri itu, memuatkan berita tersebut.

Lim kemudiannya menghubungi Malaysiakini petang ini untuk menarik kenyataanya mengenai perkara itu dan memohon maaf di atas kesilapannya itu.

nota: penulis sarankan supaya Utusan dan Berita Harian menolak permohonan maaf ini. Ini kerana kenyataan awal Lim Kit Siang dibuat secara membuta tuli tanpa usul periksa. Kedua parti pembangkang sendiri melancarkan boikot terhadap Utusan dan Berita Harian yang menjejaskan pendapatan syarikat seterusnya mengganggu produktiviti pekerja syarikat.

Advertisements

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

DAP tolak permohonan maaf Najib – malaysiakini

DAP memberi lima alasan mengapa permohonan maaf timbalan perdana menteri bagi pihak seorang ketua bahagian Umno di Pulau Pinang yang telah membuat kenyataan berunsur perkauman terhadap orang Cina, “tidak bersesuaian, tidak memadai dan tidak boleh diterima”.

Pertama, kata tokoh utama DAP Lim Kit Siang, ketua Umno Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail sendiri tidak memohon maaf dan tidak pun menunjukkan kekesalannya kerana membuat kenyataan tersebut sejak sembilan hari lalu.

Sehubungan itu, Lim mempersoalkan apakah Ahmad bersikap demikian kerana penuh yakin yang beliau mendapat sokongan pemimpin dan ahli arus perdana Umno.

Oleh itu, Lim bertanya sama ada permohonan maaf Datuk Seri Najib Tun Razak boleh diterima sedangkan Ahmad sendiri masih berdegil dan tidak kesal dengan perbuatannya mengeluarkan kenyataan yang berunsur perkauman.

“Walaupun jika Ahmad memohon maaf, akan timbul persoalannya sama ada ia memadai, memandangkan dalam kes Wee Meng Chee dalam isu lagu rap Negaraku, kabinet telah menolak permohonan maafnya sebagai tidak mencukupi,” kata ahli parlimen Ipoh Timur itu dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, banyak laporan polis telah dibuat terhadap Ahmad di bawah Akta Hasutan.

Oleh itu, Lim mempersoalkan sama ada permohonan maaf Najib itu bermaksud sebagai satu mesej kepada pihak polis dan Peguam Negara supaya jangan mengambil tindakan terhadap Ahmad.

Menurutnya, Najib seharusnya memohon maaf bagi pihak dirinya dan bukannya bagi pihak Ahmad, kerana gagal mengambil tindakan segera terhadap ketua bahagian Umno itu, yang didakwa membuat kenyataan itu sewaktu kempen pilihanraya kecil Permatang Pauh 24 Ogos lalu, yang turut dihadiri Najib.

Media perdana

Lim berkata, perdana menteri juga harus memohon maaf dengan alasan cuba melindungi dan melepaskan Ahmad yang telah membuat kenyataan tersebut.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini pernah menyatakan ketua Umno itu tidak bermaksud seperti yang dikatakannya dan beliau akan “memberitahu Ahmad supaya jangan mengulanginya”.

Akhir sekali, kata Lim, keikhlasan permohonan Najib juga dipersoalkan kerana berita mengenainya didakwa tidak disiarkan oleh akhbar-akhbar arus perdana Melayu yang dimilik dan dikuasai oleh Umno, terutamanya Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Menurut Lim lagi, semakan di laman web umum Bernama menunjukkan berita permohonan maaf oleh Najib itu dilaporkan dalam versi bahasa Inggeris, tetapi tidak dalam versi Bahasa Malaysia.

Dengan manipulasi media seumpama itu, dakwa Lim, setakat manalah seseorang itu hendak mempercayai Najib apabila beliau berkata kenyataan Ahmad itu tidak mencerminkan pendirian dan sikap Umno atau kepimpinan Umno.

Katanya, jika Najib benar-benar ikhlas dan serius berhubung kenyataannya mengenai pendirian Umno dan kepimpinan parti itu memisahkan diri mereka dengan kenyataan Ahmad, maka mengapa kenyataannya hanya dibenar dilaporkan dalam media arus perdana bukan Melayu, tetapi tidak dalam media arus perdana Melayu.

Bagaimanapun, semakan Malaysiakini di Kuala Lumpur mendapati berita tersebut turut disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Laman web Utusan Online juga menyiarkan berita tersebut. Edisi langganan Bahasa Malaysia Bernama memuatkan berita permohonan maaf Najib walaupun tidak menerbitkan di laman web umumnya.

Ketika dihubungi untuk memaklumkan perkara itu, Lim berkata, beliau membaca akhbar-akhbar tersebut di Pulau Pinang dan mendapati berita tersebut tidak disiarkan.

Bagaimanapun semakan Malaysiakini mendapat kedua-dua akhbar berkenaan, yang dijual di negeri itu, memuatkan berita tersebut.

9 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar dan gula-gulanya…

dari agendadaily

Kalau Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak pernah ada dalam kerajaan dulu mungkin lain ceritanya.

Penasihat PKR ini berbelas tahun dalam kerajaan dan pernah pegang jawatan Menteri Kewangan manakala kemuncaknya Timbalan Perdana Menteri.

Jangan lupa beliau juga lama dilihat sebagai blue eye boy kepada Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum berlaku apa yang sudah jadi cacatan sejarah.

Malah sebelum 1998 pada waktu puncaknya apa pandangan ‘ Pak Sheikh’ lebih digeruni dari bayang Dr Mahathir sendiri.

Bukan saja Pak Sheikh tetapi waktu itu orang-orang kanan bekas Timbalan Perdana Menteri itu juga ‘sama naik dan sama hebat ’ digeruni oleh kawan dan lawan sertai ingin didekati sesiapa saja yang mengintai peluang-peluang ekonomi yang ada.

Seorang pemimpin UMNO yang pernah rapat dengannya waktu itu kata semua sejarah itu masih segar dalam ingatannya.

Beliau secara sinis beritahu Agendadaily mungkin Lim Kit Siang dan Datuk Seri Haji Hadi Awang akan tersenyum diam-diam dalam hati mengenang kata-kata dan janji Anwar menjelang 16 September yang semakin hampir.

“You ingat dak waktu tu pernah tidak Anwar ada sebut pasal perlunya cuti umum pada 16 September sebagai tanda hari kebesaran kemasukan Sabah dan Sawarak ke dalam Malaysia.

“Ada tidak waktu dipuncak kuasa tu Pak Sheikh pernah sedetikpun sebut atau desak seorang peribumi Iban harus jadi Ketua Menteri Sarawak dan begitu juga Dusun di Sabah.

“Pasal ISA…pasal tender terbuka..pasal nak habus DEB…pasal nak turun cukai pendapatan dan lain-lain janji manis yang begitu manis disebutnya sekarang.Rasa macam tak pernah dengar,”katanya.

Beliau lantas bertanya,“You pernah dengar Lim Kit Siang ada puji belanjawan yang dibentangkan oleh Anwar semasa beliau jadi Menteri Kewangan dulu?”

Katanya senario politik boleh berubah tetapi sejarah tetap sejarah.

“Sekarang tak perintah dia boleh janji bulan dan bintang.Tengok sudah kerajaan PKR Selangor nak tunai janji air percuma pun terhegeh-hegeh sampai jadi kontroversi baru nak buat.Dah tu banyak lagi janji pilihanraya yang belum tertunai.Cakap bolehlah…

“Anwar kata bajet yang dibentang oleh Pak Lah adalah gula-gula…jadi jangan harian menjelang 16 September ni you akan dengar macam-macam lagi gula-gula yang hendak dijualnya,”ujarnya.

Selasa Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mengadakan sidang akhbar di ibupejabat PKR mengumumkan beliau akan bentang bajet baru yang mengandongi tawaran-tawaran yang indah belaka bila melangkah masuk ke Putrajaya nanti.

Untuk menolak keraguan tentang dakwaanya mampu ambilalihkuasa menerusi ‘ pintu belakang’ itu Anwar dengan penuh yakin kata kepada para wartawan , ” Persoalannya ialah bukan ‘ jika’… tetapi ‘ bila ‘.”

Tumpuan kepada bajet ‘ kerajaannya’ kelak ialah mengurangkan defisit, turun cukai pendapatan dan koprat serta memenuhi janji pilihanrayanya mengurangkan harga minyak.

‘Falsafah ekonomi saya sentiasa “tiada cukai, tingkatkan produktiviti’, saya tidak pernah mengubah pendirian itu. Kurangkan cukai, produktiviti yang lebih baik dan lebih tinggi,” katanya.

Kata Anwar lagi sistem tender terbuka juga akan dijadikan teras pentabirannya.

Beliau memperlekehkan bajet yang bentang oleh Perdana Menteri baru ini sebagai bajet orang yang dah merasai hari-harinya semakin hampir tamat.

Ini bila beliau mendakwa bajet itu melibatkan langkah berbelanja secara tidak bertanggungjawab dan tidak menghiraukan beban yang akan ditanggung oleh generasi akan datang.

Cadangan bajet ‘ kerajaannya’ itu dibentangkan dalam sidang akhbar itu dua hari selepas beliau mencadangkan cuti umum pada 16 September di lima negeri diterajui oleh barisan pembangkang sebagai menghargai Sabah dan Sawarak.

Kerajaan Pulau Pinang dan Kelantan telah menerima cadangan berkenaan.

Beberapa pihak termasuk Cuepacs telah mempertikaikan cadangan tersebut kerana merasakan sudah terlalu banyak cuti umum lagipun ia terlalu rapat dengan 31 Ogos.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang diminta mengulas hal itu Selasa berkata kerajaan pusat tidak setuju dengan cadangan cuti umum 16 kerana sebagai sebuah negara patut ada satu sahaja hari kemerdekaan saja.


“Jadi memberi (cuti) hari yang lain boleh memberi macam-macam intepretasi, polimik dan juga tidak sihat dari segi perpaduan nasional.

Ini pendirian kita, kita pentingkan perpaduan dan integrasi nasional,” katanya.

Sesetengah pemerhati politik menilai cadangan Anwar mengenai cuti umum itu tidak lebih dari usaha ‘ main perasaan dan sentimen ’ orang Sabah dan Sarawak.

Ini mengenangkan beliau habis-habisan hendak memancing 24 kerusi Ahli Parlimen BN Sabah dan 30 di Sawarak.

Semua orang tahu tumpuan utamanya ialah memancing mereka untuk mendapat angka 30 kerusi lagi yang diperlukan oleh barisan pembangkang untuk ke Putrajaya.

“Jadi apa saja yang boleh memikat mereka termasuk tawar jawatan Ketua Menteri kepada orang Iban pun akan ditaburnya… asalkan dia dapat berkuasa,” kata salah seorang pemerhati.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Pas hipokrit!

Kerajaan Pas Kelantan tidak seharusnya bersikap hipokrit apabila hendak menjadikan 16 September sebagai cuti umum, kata Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Beliau berkata ini kerana mengikut sejarah, kerajaan Pas Kelantan telah mempertikaikan penggabungan Semenanjung, Sabah dan Sarawak bagi membentuk Malaysia.

Malah, katanya, kerajaan Kelantan Pas pernah membawa kes ke mahkamah kerana mempertikaikan penggabungan tersebut, tetapi kes itu ditolak oleh Mahkamah Persekutuan pada 14 September 1963.

“Nasib baik mahkamah telah menolaknya, kalau tidak mungkin Malaysia tidak akan terbentuk seperti yang ada sekarang,” katanya dalam satu kenyataan kepada Bernama hari ini.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyatakan Kelantan setuju dengan cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadikan 16 September iaitu tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia sebagai cuti umum.

Ahmad Shabery berkata, adakah dengan sekadar mempertikaikan tarikh tersebut sebagai cuti umum, kesilapan masa lampau Pas Kelantan yang menentang usaha Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman dan pemimpin terdahulu dapat dilupakan begitu sahaja.

Katanya adakah orang seperti Tunku Abdul Rahman tidak cukup semangat Malaysianya hanya kerana tidak mengisytiharkan cuti pada masa tersebut.

“Janganlah hanya untuk mendapatkan ‘secalit perhatian’ dalam permainan politik, mereka sanggup menjadi hipokrit dengan menyatakan persetujuan cadangan itu.

“Jangan juga hanya kerana untuk mendapatkan mata dalam permainan politik, mereka lupa akan sejarah dan pendirian mereka suatu ketika dahulu,” katanya. – utusan

6 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

No more Bumis: Anwar

The Straits Times

Anwar Ibrahim said on Tuesday he would dismantle controversial positive-discrimination policies for Muslim Malays if he seizes power in the multicultural country.

He said he would replace the New Economic Policy (NEP) launched in the early 1970s with a system to boost all poor Malaysians, whether they are majority Malays or from the minority Chinese and Indian communities.

‘We will do everything in our power and disposal to help and assist the poor and the marginalised, which means the vast majority of the Malays and the poor Chinese and the poor Indians, but we do it on a needs basis,’ Mr Anwar said.

He also promised to abandon the Approved Permits (AP) scheme for importing cars, which it is claimed has corruptly enriched a small number of Malay entrepreneurs.

‘Those talking about Malay dominance would realise that the AP is a classic case where the Malays and the Malay name has been abused, raped and plundered by the few,’ he told a press conference.

Mr Anwar, a former deputy premier and finance minister who was sacked and jailed a decade ago, has vowed to topple the government with the help of defectors within weeks.

He accused embattled Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi of spending his way out of trouble with a 2009 budget packed with perks and tax cuts, and said if he comes to power he would reduce the projected 2008 budget deficit of 4.8 per cent of GDP.

‘I suspect Abdullah feels that his days are numbered, so he spends as much as possible because he knows the next government has got to deal with the debts,’ he said.

The NEP was launched two years after racial riots broke out in 1969, in an effort to narrow the wealth gap between the Chinese – who control the business sector – and Malays, who dominate government.

But critics say it has failed and that the policy’s beneficiaries have been Malay entrepreneurs who cash in on an array of perks including discounts on property purchases and specially allocated government projects.

Mr Anwar’s opposition gained unprecedented ground against the ruling Barisan Nasional coalition in March general elections, after successfully garnering support from across Malaysia’s racial spectrum.

The 61-year-old opposition leader – himself a Malay – has also had to defend himself against allegations he has sold out the interests of the majority community in return for political gains.

artikel asal di sini.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Pak Lah – Ulama dan Umara perlu bersatu elak perbalahan

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu para ulama dan umara (pentadbir) bersatu untuk mengukuhkan agama Islam sekaligus dapat mengelak daripada berlakunya perbalahan di kalangan umat Islam.

“Saya ingin lihat individu Islam bukan sahaja sebagai seorang profesional yang ada kerjaya, ada ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang, bukan setakat itu sahaja.

“Saya ingin lihat bahawa dia juga seorang yang cukup faham dalam ilmu berkaitan agamanya sendiri sedalam mungkin,” katanya pada sesi dialog Perdana Menteri bersama Ulama dan Umara anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Masjid Wilayah Persekutuan di sini hari ini.

Turut hadir Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan timbalannya Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

Abdullah berkata umat Islam perlu menghayati dan mendalami ajaran agama kerana umat yang baik tidak akan condong melakukan perkara yang tidak dituntut ajaran Islam seperti keganasan dan rusuhan.

“Tuhan tidak suka kita lakukan semua itu (keganasan dan rusuhan), kita mesti melakukan tugas dengan penuh tanggungjawab, oleh itu kita akan menjadi insan yang baik, sukakan keamanan, kejayaan dan tidak akan menjadi musuh kepada sesiapa,” katanya.

Beliau berkata tidak dinafikan terdapat pelbagai pendapat dan pandangan mengenai Islam yang boleh mengelirukan dan ia perlu dijelaskan untuk menghalang perkara seumpama itu daripada berlaku.

Oleh itu, Perdana Menteri berkata beliau memperkenalkan konsep Islam Hadhari yang mengandungi 10 prinsip dengan kesemua prinsip itu tidak bertentangan dengan ajaran agama lain.

Abdullah berkata pendidikan juga merupakan elemen utama untuk seseorang memahami ajaran Islam.

“Kalau (dapat) didikan betul, dapat nasihat yang baik maka kita akan dapat kurangkan musuhmusuh yang kita hadapi, kalau ada kekuatan ini hasrat kita untuk mengurangkan musuh itu dapat dicapai,” katanya.

Katanya kerajaan menerusi Misi Nasional turut menekankan agar masyarakat mempunyai keghairahan dan semangat ijtihad untuk menambah nilai dalam diri masingmasing.

Beliau berkata persefahaman antara golongan profesional dengan para ulama akan dapat mengurangkan perbalahan seperti mengenai liberalisme dan seterusnya dapat memperbaiki lagi kedudukan orang Islam di negara ini dan di seluruh dunia.

Majlis dialog di antara Perdana Menteri dengan para ulama, ilmuan dan badan bukan kerajaan itu menyentuh pelbagai isu agama dan cabaran yang dihadapi umat Islam masa kini. BERNAMA

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Kartun Pakatan Rakyat

dari mykmu

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda