Daily Archives: September 3, 2008

Lim Kit Siang Pun Mohon Maaf – Malaysiakini

Pemimpin DAP, Lim Kit Siang petang ini menarik balik kenyataannya yang mendakwa akhbar arus perdana, khususnya Utusan Malaysia dan Berita Harian, tidak menyiarkan berita Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memohon maaf atas kenyataan ketua Umno Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang didakwa berunsur perkauman.

Lim juga memohon maaf atas kesilapannya itu selepas dimaklumkan bahawa kedua-dua akhbar tersebut turut menyiarkan berita berkenaan.

Dalam kenyataannya sebelum ini, Lim mempertikaikan keikhlasan permohonan maaf Najib kerana beliau mendakwa berita mengenainya tidak disiarkan oleh akhbar arus perdana Melayu yang dimilik dan dikuasai oleh Umno, terutamanya Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Lim juga lagi, semakan di laman web umum Bernama menunjukkan berita permohonan maaf oleh Najib itu dilaporkan dalam versi bahasa Inggeris, tetapi tidak dalam versi Bahasa Malaysia.

Bagaimanapun, semakan Malaysiakini di Kuala Lumpur mendapati berita tersebut turut disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Laman web Utusan Online juga menyiarkan berita tersebut. Edisi langganan Bahasa Malaysia Bernama turut memuatkan berita permohonan maaf Najib walaupun tidak menerbitkan di laman web umumnya.

Ketika dihubungi untuk memaklumkan perkara itu, Lim berkata, beliau membaca akhbar-akhbar tersebut di Pulau Pinang dan mendapati berita tersebut tidak disiarkan.

Bagaimanapun semakan Malaysiakini mendapat kedua-dua akhbar berkenaan, yang dijual di negeri itu, memuatkan berita tersebut.

Lim kemudiannya menghubungi Malaysiakini petang ini untuk menarik kenyataanya mengenai perkara itu dan memohon maaf di atas kesilapannya itu.

nota: penulis sarankan supaya Utusan dan Berita Harian menolak permohonan maaf ini. Ini kerana kenyataan awal Lim Kit Siang dibuat secara membuta tuli tanpa usul periksa. Kedua parti pembangkang sendiri melancarkan boikot terhadap Utusan dan Berita Harian yang menjejaskan pendapatan syarikat seterusnya mengganggu produktiviti pekerja syarikat.

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

DAP tolak permohonan maaf Najib – malaysiakini

DAP memberi lima alasan mengapa permohonan maaf timbalan perdana menteri bagi pihak seorang ketua bahagian Umno di Pulau Pinang yang telah membuat kenyataan berunsur perkauman terhadap orang Cina, “tidak bersesuaian, tidak memadai dan tidak boleh diterima”.

Pertama, kata tokoh utama DAP Lim Kit Siang, ketua Umno Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail sendiri tidak memohon maaf dan tidak pun menunjukkan kekesalannya kerana membuat kenyataan tersebut sejak sembilan hari lalu.

Sehubungan itu, Lim mempersoalkan apakah Ahmad bersikap demikian kerana penuh yakin yang beliau mendapat sokongan pemimpin dan ahli arus perdana Umno.

Oleh itu, Lim bertanya sama ada permohonan maaf Datuk Seri Najib Tun Razak boleh diterima sedangkan Ahmad sendiri masih berdegil dan tidak kesal dengan perbuatannya mengeluarkan kenyataan yang berunsur perkauman.

“Walaupun jika Ahmad memohon maaf, akan timbul persoalannya sama ada ia memadai, memandangkan dalam kes Wee Meng Chee dalam isu lagu rap Negaraku, kabinet telah menolak permohonan maafnya sebagai tidak mencukupi,” kata ahli parlimen Ipoh Timur itu dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, banyak laporan polis telah dibuat terhadap Ahmad di bawah Akta Hasutan.

Oleh itu, Lim mempersoalkan sama ada permohonan maaf Najib itu bermaksud sebagai satu mesej kepada pihak polis dan Peguam Negara supaya jangan mengambil tindakan terhadap Ahmad.

Menurutnya, Najib seharusnya memohon maaf bagi pihak dirinya dan bukannya bagi pihak Ahmad, kerana gagal mengambil tindakan segera terhadap ketua bahagian Umno itu, yang didakwa membuat kenyataan itu sewaktu kempen pilihanraya kecil Permatang Pauh 24 Ogos lalu, yang turut dihadiri Najib.

Media perdana

Lim berkata, perdana menteri juga harus memohon maaf dengan alasan cuba melindungi dan melepaskan Ahmad yang telah membuat kenyataan tersebut.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini pernah menyatakan ketua Umno itu tidak bermaksud seperti yang dikatakannya dan beliau akan “memberitahu Ahmad supaya jangan mengulanginya”.

Akhir sekali, kata Lim, keikhlasan permohonan Najib juga dipersoalkan kerana berita mengenainya didakwa tidak disiarkan oleh akhbar-akhbar arus perdana Melayu yang dimilik dan dikuasai oleh Umno, terutamanya Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Menurut Lim lagi, semakan di laman web umum Bernama menunjukkan berita permohonan maaf oleh Najib itu dilaporkan dalam versi bahasa Inggeris, tetapi tidak dalam versi Bahasa Malaysia.

Dengan manipulasi media seumpama itu, dakwa Lim, setakat manalah seseorang itu hendak mempercayai Najib apabila beliau berkata kenyataan Ahmad itu tidak mencerminkan pendirian dan sikap Umno atau kepimpinan Umno.

Katanya, jika Najib benar-benar ikhlas dan serius berhubung kenyataannya mengenai pendirian Umno dan kepimpinan parti itu memisahkan diri mereka dengan kenyataan Ahmad, maka mengapa kenyataannya hanya dibenar dilaporkan dalam media arus perdana bukan Melayu, tetapi tidak dalam media arus perdana Melayu.

Bagaimanapun, semakan Malaysiakini di Kuala Lumpur mendapati berita tersebut turut disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Laman web Utusan Online juga menyiarkan berita tersebut. Edisi langganan Bahasa Malaysia Bernama memuatkan berita permohonan maaf Najib walaupun tidak menerbitkan di laman web umumnya.

Ketika dihubungi untuk memaklumkan perkara itu, Lim berkata, beliau membaca akhbar-akhbar tersebut di Pulau Pinang dan mendapati berita tersebut tidak disiarkan.

Bagaimanapun semakan Malaysiakini mendapat kedua-dua akhbar berkenaan, yang dijual di negeri itu, memuatkan berita tersebut.

9 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar dan gula-gulanya…

dari agendadaily

Kalau Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak pernah ada dalam kerajaan dulu mungkin lain ceritanya.

Penasihat PKR ini berbelas tahun dalam kerajaan dan pernah pegang jawatan Menteri Kewangan manakala kemuncaknya Timbalan Perdana Menteri.

Jangan lupa beliau juga lama dilihat sebagai blue eye boy kepada Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum berlaku apa yang sudah jadi cacatan sejarah.

Malah sebelum 1998 pada waktu puncaknya apa pandangan ‘ Pak Sheikh’ lebih digeruni dari bayang Dr Mahathir sendiri.

Bukan saja Pak Sheikh tetapi waktu itu orang-orang kanan bekas Timbalan Perdana Menteri itu juga ‘sama naik dan sama hebat ’ digeruni oleh kawan dan lawan sertai ingin didekati sesiapa saja yang mengintai peluang-peluang ekonomi yang ada.

Seorang pemimpin UMNO yang pernah rapat dengannya waktu itu kata semua sejarah itu masih segar dalam ingatannya.

Beliau secara sinis beritahu Agendadaily mungkin Lim Kit Siang dan Datuk Seri Haji Hadi Awang akan tersenyum diam-diam dalam hati mengenang kata-kata dan janji Anwar menjelang 16 September yang semakin hampir.

“You ingat dak waktu tu pernah tidak Anwar ada sebut pasal perlunya cuti umum pada 16 September sebagai tanda hari kebesaran kemasukan Sabah dan Sawarak ke dalam Malaysia.

“Ada tidak waktu dipuncak kuasa tu Pak Sheikh pernah sedetikpun sebut atau desak seorang peribumi Iban harus jadi Ketua Menteri Sarawak dan begitu juga Dusun di Sabah.

“Pasal ISA…pasal tender terbuka..pasal nak habus DEB…pasal nak turun cukai pendapatan dan lain-lain janji manis yang begitu manis disebutnya sekarang.Rasa macam tak pernah dengar,”katanya.

Beliau lantas bertanya,“You pernah dengar Lim Kit Siang ada puji belanjawan yang dibentangkan oleh Anwar semasa beliau jadi Menteri Kewangan dulu?”

Katanya senario politik boleh berubah tetapi sejarah tetap sejarah.

“Sekarang tak perintah dia boleh janji bulan dan bintang.Tengok sudah kerajaan PKR Selangor nak tunai janji air percuma pun terhegeh-hegeh sampai jadi kontroversi baru nak buat.Dah tu banyak lagi janji pilihanraya yang belum tertunai.Cakap bolehlah…

“Anwar kata bajet yang dibentang oleh Pak Lah adalah gula-gula…jadi jangan harian menjelang 16 September ni you akan dengar macam-macam lagi gula-gula yang hendak dijualnya,”ujarnya.

Selasa Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mengadakan sidang akhbar di ibupejabat PKR mengumumkan beliau akan bentang bajet baru yang mengandongi tawaran-tawaran yang indah belaka bila melangkah masuk ke Putrajaya nanti.

Untuk menolak keraguan tentang dakwaanya mampu ambilalihkuasa menerusi ‘ pintu belakang’ itu Anwar dengan penuh yakin kata kepada para wartawan , ” Persoalannya ialah bukan ‘ jika’… tetapi ‘ bila ‘.”

Tumpuan kepada bajet ‘ kerajaannya’ kelak ialah mengurangkan defisit, turun cukai pendapatan dan koprat serta memenuhi janji pilihanrayanya mengurangkan harga minyak.

‘Falsafah ekonomi saya sentiasa “tiada cukai, tingkatkan produktiviti’, saya tidak pernah mengubah pendirian itu. Kurangkan cukai, produktiviti yang lebih baik dan lebih tinggi,” katanya.

Kata Anwar lagi sistem tender terbuka juga akan dijadikan teras pentabirannya.

Beliau memperlekehkan bajet yang bentang oleh Perdana Menteri baru ini sebagai bajet orang yang dah merasai hari-harinya semakin hampir tamat.

Ini bila beliau mendakwa bajet itu melibatkan langkah berbelanja secara tidak bertanggungjawab dan tidak menghiraukan beban yang akan ditanggung oleh generasi akan datang.

Cadangan bajet ‘ kerajaannya’ itu dibentangkan dalam sidang akhbar itu dua hari selepas beliau mencadangkan cuti umum pada 16 September di lima negeri diterajui oleh barisan pembangkang sebagai menghargai Sabah dan Sawarak.

Kerajaan Pulau Pinang dan Kelantan telah menerima cadangan berkenaan.

Beberapa pihak termasuk Cuepacs telah mempertikaikan cadangan tersebut kerana merasakan sudah terlalu banyak cuti umum lagipun ia terlalu rapat dengan 31 Ogos.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang diminta mengulas hal itu Selasa berkata kerajaan pusat tidak setuju dengan cadangan cuti umum 16 kerana sebagai sebuah negara patut ada satu sahaja hari kemerdekaan saja.


“Jadi memberi (cuti) hari yang lain boleh memberi macam-macam intepretasi, polimik dan juga tidak sihat dari segi perpaduan nasional.

Ini pendirian kita, kita pentingkan perpaduan dan integrasi nasional,” katanya.

Sesetengah pemerhati politik menilai cadangan Anwar mengenai cuti umum itu tidak lebih dari usaha ‘ main perasaan dan sentimen ’ orang Sabah dan Sarawak.

Ini mengenangkan beliau habis-habisan hendak memancing 24 kerusi Ahli Parlimen BN Sabah dan 30 di Sawarak.

Semua orang tahu tumpuan utamanya ialah memancing mereka untuk mendapat angka 30 kerusi lagi yang diperlukan oleh barisan pembangkang untuk ke Putrajaya.

“Jadi apa saja yang boleh memikat mereka termasuk tawar jawatan Ketua Menteri kepada orang Iban pun akan ditaburnya… asalkan dia dapat berkuasa,” kata salah seorang pemerhati.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Pas hipokrit!

Kerajaan Pas Kelantan tidak seharusnya bersikap hipokrit apabila hendak menjadikan 16 September sebagai cuti umum, kata Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Beliau berkata ini kerana mengikut sejarah, kerajaan Pas Kelantan telah mempertikaikan penggabungan Semenanjung, Sabah dan Sarawak bagi membentuk Malaysia.

Malah, katanya, kerajaan Kelantan Pas pernah membawa kes ke mahkamah kerana mempertikaikan penggabungan tersebut, tetapi kes itu ditolak oleh Mahkamah Persekutuan pada 14 September 1963.

“Nasib baik mahkamah telah menolaknya, kalau tidak mungkin Malaysia tidak akan terbentuk seperti yang ada sekarang,” katanya dalam satu kenyataan kepada Bernama hari ini.

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini menyatakan Kelantan setuju dengan cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadikan 16 September iaitu tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia sebagai cuti umum.

Ahmad Shabery berkata, adakah dengan sekadar mempertikaikan tarikh tersebut sebagai cuti umum, kesilapan masa lampau Pas Kelantan yang menentang usaha Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman dan pemimpin terdahulu dapat dilupakan begitu sahaja.

Katanya adakah orang seperti Tunku Abdul Rahman tidak cukup semangat Malaysianya hanya kerana tidak mengisytiharkan cuti pada masa tersebut.

“Janganlah hanya untuk mendapatkan ‘secalit perhatian’ dalam permainan politik, mereka sanggup menjadi hipokrit dengan menyatakan persetujuan cadangan itu.

“Jangan juga hanya kerana untuk mendapatkan mata dalam permainan politik, mereka lupa akan sejarah dan pendirian mereka suatu ketika dahulu,” katanya. – utusan

6 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

No more Bumis: Anwar

The Straits Times

Anwar Ibrahim said on Tuesday he would dismantle controversial positive-discrimination policies for Muslim Malays if he seizes power in the multicultural country.

He said he would replace the New Economic Policy (NEP) launched in the early 1970s with a system to boost all poor Malaysians, whether they are majority Malays or from the minority Chinese and Indian communities.

‘We will do everything in our power and disposal to help and assist the poor and the marginalised, which means the vast majority of the Malays and the poor Chinese and the poor Indians, but we do it on a needs basis,’ Mr Anwar said.

He also promised to abandon the Approved Permits (AP) scheme for importing cars, which it is claimed has corruptly enriched a small number of Malay entrepreneurs.

‘Those talking about Malay dominance would realise that the AP is a classic case where the Malays and the Malay name has been abused, raped and plundered by the few,’ he told a press conference.

Mr Anwar, a former deputy premier and finance minister who was sacked and jailed a decade ago, has vowed to topple the government with the help of defectors within weeks.

He accused embattled Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi of spending his way out of trouble with a 2009 budget packed with perks and tax cuts, and said if he comes to power he would reduce the projected 2008 budget deficit of 4.8 per cent of GDP.

‘I suspect Abdullah feels that his days are numbered, so he spends as much as possible because he knows the next government has got to deal with the debts,’ he said.

The NEP was launched two years after racial riots broke out in 1969, in an effort to narrow the wealth gap between the Chinese – who control the business sector – and Malays, who dominate government.

But critics say it has failed and that the policy’s beneficiaries have been Malay entrepreneurs who cash in on an array of perks including discounts on property purchases and specially allocated government projects.

Mr Anwar’s opposition gained unprecedented ground against the ruling Barisan Nasional coalition in March general elections, after successfully garnering support from across Malaysia’s racial spectrum.

The 61-year-old opposition leader – himself a Malay – has also had to defend himself against allegations he has sold out the interests of the majority community in return for political gains.

artikel asal di sini.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Pak Lah – Ulama dan Umara perlu bersatu elak perbalahan

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu para ulama dan umara (pentadbir) bersatu untuk mengukuhkan agama Islam sekaligus dapat mengelak daripada berlakunya perbalahan di kalangan umat Islam.

“Saya ingin lihat individu Islam bukan sahaja sebagai seorang profesional yang ada kerjaya, ada ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang, bukan setakat itu sahaja.

“Saya ingin lihat bahawa dia juga seorang yang cukup faham dalam ilmu berkaitan agamanya sendiri sedalam mungkin,” katanya pada sesi dialog Perdana Menteri bersama Ulama dan Umara anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Masjid Wilayah Persekutuan di sini hari ini.

Turut hadir Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan timbalannya Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

Abdullah berkata umat Islam perlu menghayati dan mendalami ajaran agama kerana umat yang baik tidak akan condong melakukan perkara yang tidak dituntut ajaran Islam seperti keganasan dan rusuhan.

“Tuhan tidak suka kita lakukan semua itu (keganasan dan rusuhan), kita mesti melakukan tugas dengan penuh tanggungjawab, oleh itu kita akan menjadi insan yang baik, sukakan keamanan, kejayaan dan tidak akan menjadi musuh kepada sesiapa,” katanya.

Beliau berkata tidak dinafikan terdapat pelbagai pendapat dan pandangan mengenai Islam yang boleh mengelirukan dan ia perlu dijelaskan untuk menghalang perkara seumpama itu daripada berlaku.

Oleh itu, Perdana Menteri berkata beliau memperkenalkan konsep Islam Hadhari yang mengandungi 10 prinsip dengan kesemua prinsip itu tidak bertentangan dengan ajaran agama lain.

Abdullah berkata pendidikan juga merupakan elemen utama untuk seseorang memahami ajaran Islam.

“Kalau (dapat) didikan betul, dapat nasihat yang baik maka kita akan dapat kurangkan musuhmusuh yang kita hadapi, kalau ada kekuatan ini hasrat kita untuk mengurangkan musuh itu dapat dicapai,” katanya.

Katanya kerajaan menerusi Misi Nasional turut menekankan agar masyarakat mempunyai keghairahan dan semangat ijtihad untuk menambah nilai dalam diri masingmasing.

Beliau berkata persefahaman antara golongan profesional dengan para ulama akan dapat mengurangkan perbalahan seperti mengenai liberalisme dan seterusnya dapat memperbaiki lagi kedudukan orang Islam di negara ini dan di seluruh dunia.

Majlis dialog di antara Perdana Menteri dengan para ulama, ilmuan dan badan bukan kerajaan itu menyentuh pelbagai isu agama dan cabaran yang dihadapi umat Islam masa kini. BERNAMA

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Kartun Pakatan Rakyat

dari mykmu

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Lagi blogger perlekeh logo Merdeka

selepas seruan dari seorang blogger utk memasang bendera secara terbalik bagi sambutan kemerdekaan baru-baru ini, kini seorang lagi blogger yang menunjuk ‘kepandaian’ beliau dengan memberi penterjamahan terhadap logo sambutan kemerdekaan ke 51 tempohari. Mana perginya rasa hormat terhadap pencipta bendera dan logo kemerdekaan ini??

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Kaum ‘Pendatang’ – UMNO Mohon Maaf

dari mkini

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini memohon maaf atas kenyataan yang dibuat oleh ketua Umno Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail yang telah menimbulkan kemarahan di kalangan kaum Cina.

Najib berkata, Umno akan bermesyuarat untuk menentukan tindakan yang akan diambil terhadap Ahmad.

Beliau yang juga timbalan presiden Umno memberitahu pemberita di Kuala Lumpur hari ini.

Minggu lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata beliau akan mengarahkan Ahmad supaya tidak mengulangi kenyataannya pada masa depan.

Bagaimanapun, jaminan beliau yang juga presiden Umno itu gagal menyelesaikan isu tersebut. Ekoran itu beberapa laporan polis telah dibuat terhadap Ahmad berhubung kenyataannya itu.

Ahmad didakwa membuat kenyataan berunsur hasutan itu sewaktu berceramah di Kampung Belah Dua pada 25 Ogos lalu ketika pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh.

Dalam ceramah tersebut, Ahmad didakwa berkata, orang Cina adalah pendatang yang menumpang di Malaysia dan oleh itu mereka boleh mengharap mendapat layanan sama rata. Ahmad tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komennya sejak tercetusnya kontroversi tersebut Isnin lalu.

Pemuda DAP (Dapsy) telah membuat laporan polis di Perak, Selangor, Melaka, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan terhadap perkara ini. Parti-parti komponen BN – MCA dan Gerakan – juga telah membuat laporan polis berhubung isu yang sama beberapa hari yang lalu.

nota: dimana kata azimat memperjuangkan dan mempertahankan bangsa? baru dicuit sedikit sudah mohon maaf. bukankan realiti Melayu dan Bumiputra tuan tanah Malaysia ini. Perkara ini diakui oleh dua pembesar kaum Cina dan India satu ketika dahulu. Baca di sini. Sampai bila UMNO harus bersikap defensif? Adakah keadaan semakin terdesak bagi UMNO yang amat memerlukan sokongan dari parti komponen bukan Melayu? Sekiranya YA, fikirkan apa puncanya? Ambillah langkah yang patut bagi menguatkan semula UMNO seterusnya BN itu sendiri. Kenapa disebabkan individu bernama Anwar Ibrahim, UMNO terus goncang?? Mana pergi pejuang2 UMNO?? Penulis ingin menarik perhatian bahawa sikap defensif UMNO lah yang menyebabkan ramai anak muda tidak berminat utk menyertai/menyokong UMNO. Biarlah pahit untuk ditelan, tetapi inilah kenyataan. UMNO memerlukan reformis dari dalaman!!

30 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

UPKO pula sokong 16Sept Cuti Umum

dari mstar

Presiden Pertubuhan Pasok  Momogun Kadazan-dusun Murut Bersatu (Upko) Tan Sri Bernard Dompok menyokong cadangan supaya 16 September setiap tahun dijadikan cuti umum negara ini  sebagai memperingati hari pembentukan Malaysia.

Katanya sudah tiba masanya kerajaan pusat melihat semula perkara ini yang pernah dibangkitkan di peringkat kerajaan persekutuan sebelum ini, namun tidak ada keputusan dibuat.

Beliau berkata demikian kepada  pemberita selepas menghadiri perhimpunan anggota perkhidmatan awam jabatan dan badan berkanun persekutuan di Kompleks Pentadbiran Persekutuan, Likas  dekat sini hari ini.

Dompok ketika diminta mengulas cadangan penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya 16 September setiap tahun dijadikan cuti umum untuk lima negeri yang diperintah Pakatan Rakyat sebagai memperingati hari pembentukan Malaysia.

Mengenai pendirian Upko berhubung kedudukan Parti Maju Sabah (SAPP) dalam gabungan Barisan Nasional (BN) berikutan ketetapan parti itu untuk meneruskan usaha mengemukakan usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, beliau berkata tiada keperluan untuk mengemukakan usul memecat keanggotaan SAPP dalam BN.

“Kalau kita teliti betulbetul jelas sekali usul tidak percaya (terhadap Perdana Menteri) ini bukan hanya masalah kepada SAPP tetapi masalah kepada ramai pemimpin yang lain.

“Malah dalam Umno sendiri pun ada pemimpin yang secara terang-terang menyampaikan mesej yang sama…jadi kita rasa tidak perlu ini dijadikan alasan untuk mendisiplinkan SAPP,” kata Dompok yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Mengenai kerisauan para pemimpin BN berhubung pertemuan yang diadakan antara presiden SAPP Datuk Yong Teck Lee dan Anwar sebelum ini, katanya Upko tidak melihatnya sebagai satu perkara yang boleh mengundang tindakan disiplin.

“Kita lihat selepas pilihan raya umum 8 Mac lepas, pihak Umno telah mengadakan pertemuan atau perbincangan dengan Pas untuk membentuk kerajaan campuran di Selangor dan mungkin juga di Perak.

“Jadi, kalau ini dilihat sebagai satu perbincangan yang baik untuk negara kita, maka saya tidak lihat anggota komponen BN yang lain perlu disekat untuk mengadakan perbincangan atau pertemuan dengan parti pembangkang dengan tujuan yang sama termasuk antara Yong dan Anwar,” katanya.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda