Gerakan kaji kedudukan dalam BN

Gerakan akan mengkaji semula kedudukan parti itu dalam Barisan Nasional (BN) sekiranya parti-parti komponennya terutamanya Umno, gagal membuat perubahan untuk mengembalikan keyakinan rakyat, kata pemangku presiden parti itu Tan Sri Dr Koh Tsu Koon hari ini.

Sambil menegaskan Gerakan bukan parti “pak turut” dalam BN, Koh bagaimanapun berkata, parti itu tidak akan tergesa-gesa dalam tindakannya dan akan memberi

“tempoh munasabah” sebelum mengambil sebarang tindakan.

Gerakan akan terus mendesak agar dilakukan perubahan dan pembaharuan dalam BN tetapi sekiranya usaha itu tidak berhasil, parti itu akan mengkaji semula kedudukannya dalam BN, katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Parti Gerakan Kelantan di sini hari ini.

Koh berkata apa yang dituntut oleh Gerakan antaranya ialah perubahan sikap dan pendekatan serta mewujudkan semula semangat bermusyawarah yang lebih adil dan saksama antara parti-parti komponen supaya suara semua parti dapat didengar, diambil kira dan dimasukkan dalam agenda BN.

“Simbol BN ialah dacing, ia menunjukkan satu konsep adil dan saksama, ia hendaklah diamalkan dalam semua bidang. Ia semangat asal BN dari dulu, tapi mungkin lama-kelamaan, kita semakin sibuk, semakin mementingkan diri sehingga kita terlupa,” katanya.

Bagaimanapun, Koh mengakui perubahan telah mula berlaku dalam BN namun parti itu menganggap ia belum mencukupi.

“Kita sudah bermesyuarat lebih kerap dalam lima bulan yang lepas ini di peringkat Dewan Tertinggi BN dan Jawatankuasa Pengurusan BN berbandiing lima tahun dahulu.

“Ia satu permulaan yang baik. Kami bincang banyak isu tapi masih perlu buat perubahan. Tapi nak buat perubahan, bukanlah dalam masa sebulan dua,” katanya.

Koh berkata pepimpin BN juga perlu mendengar luahan hati rakyat dan suara tidak puas hati termasuk yang mula kedengaran dari dalam BN sendiri.

“Bukan senang untuk saya menangani perasaan ini. Suara-suara ini mesti diambil kira,” katanya.

nota: kenapa nk salahkan UMNO?? bukan kah kegagalan menamakan KM Penang yang baru pada pru yang lepas menjadi salah satu penyumbang kekalahan Gerakan di Penang??? penulis nasihatkan agar parti gerakan ‘bermuhasabah’ lah dulu sebelum menuding jari kepada UMNO.

10 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

10 responses to “Gerakan kaji kedudukan dalam BN

  1. Big8 Jr.

    Salam semua..

    Jgn dok buat payah lah..sebenarnya dah lama dah puak2 cina jlnkan agenda depa. Kalau xpecaya cuba tgk pengundi2 cina pada PRU 12 dulu. Mungkin keputusan utk pangkah sapa2 telah dibuat masa mesyuarat persatuan depa. Pesatuan sayur la, pesatuan pemborong la, pesatuan cina buta la..macam2 la..keluaq la kalau nk keluaq..aku dah bosan dok belembut dgn puak cina ni..

  2. aberamly

    depa dah kau tim dek. pergi ke masterdedah lihat penang sebagai singapura 11. tulis lagi jangan diam….. sebab pak ah bagi kita bersuara bebas!

  3. aberamly

    lagipun dek…siapayang naikkan harga barang semua sampai tak leh kawal. siapa kawal pemasaran dan pengedaran…. itulah yang pak lah tahu tu… orang melayu penjual runcit saja dek… kena jual ikut harga pemborong. pemborong sapa? sedarlah wahai mamak dan melayu ataupun siam melayu. bukalah matamu bila PKR perintah…. mereka akan mainkan harga barang untuk dapat sesuatu tuntutan, khasnya jawatan PM! anuar? tempoleri sajalah… entah2 sehari saja jadi PM atau 5 minit!

  4. aberamly

    JANGAN KAJI LAGI… KELUAR TERUS. MASUK PAKATAN NANTI MEREKA TAK DAPAT APAPUN… TAPI JANGKAPANJANG? TAK LEH JAWAB TAKUT “PERKAUMAN/RACIST”
    ANUAR BRAPA LAMA… DIA JADI ALAT SAJA

  5. Salam,
    Kalau kita nak kenal kawan…iaitu masa kita berada dalam kesusahan mereka akan membantu kita tanpa meminta!.Kalau kita nak kenal musuh pulak semasa kita kesusahan mereka ambil kesempatan nak menyusahkan kita lagi.Dah berpuluh kali PM kata …itu adalah pandangan seorang induvidu..bukan UMNO kenapa mereka tak mahu terima hakikat ini.TPM memohon maaf kerana beliau lah ketuai operasi berkempen di Permatang Pauh..memadai sungguh lah beliau menundukan kepalanya untuk kawan-kawannya di BN…apa lagi mereka mahu..menyembah?.

    Selepas bekas KM penang ini ambil alih parti Gerakan dah jadi macam “Rumput di Tepi Jalan”,untuk mencari publisiti murahan terpaksalah beliau gunakan taktik cara ini untuk memulihkan imej partinya.Kalau kita dalam kedudukan beliau seperti ini, kita juga akan lakukan perkara yang sama ini.Bukankah kita sering gunakan sentimen kaum sebagai sandaran untuk meraih sokongan di arena politik Malaysia ini!.

    Dsai memang bijak menggunakan kelemahan parti jenis perkauman untuk meraih sokongan kaum minoriti di Malaysia dengan mengapikan slongan “Malaysia ini Cina Punya!,Malaysia ini India Punya!Bukan Melayu seorang yang Punya!.Api reformasi beliau ialah persamaan antara kaum memainkan peranan utama meraih keyakinan kaum minoriti ini untuk menyokong beliau!.Dsai telah tanamkan benih-benih hak persamaan ini disetiap otak golongan muda kaum minoriti.Ia akan bercambah dengan cepat dan sukar dibendung lagi!.Pemimpin parti PAS yang muda dan terpelajar cepat memahami konsep ini dan telah lakukan anjakan pradigmanya dengan meraih sokongan bukan Islam dengan menubuhkan ‘Kelab-kelab penyokong Bukan Islam di merata pelusuk Negara semasa PR12.Sehinggakan parti PAS mencalonkan seorang bukan Islam di negri Johor pada PR12.Pemimpin pas dari golongan muda seperti Saudara Husam banyak lakukan pembahruan dalam parti PAS.Kini ramai bukan Melayu faham yang Agama Islam memberi hak yang sama pada bukan Islam dalam negara konsep negara Islam.Mana tahu satu hari nanti bukan Islam akan jadi penyokong kuat parti Islam.Mamak seperti ahli-ahli yang kecewa terhadap UMNO nak luah mati emak …nak telan mati bapak!.Kepimpinan UMNO perlu berubah mengikut peredaran masa bukan hanya mengongkong ahli dan juga pemikiran mereka dengan menggunakan macam-macam cara!.Melayu ini memang bangsa yang tak mudah derhaka..pantang nenek moyang mereka..dengan sebab itu lah datang cerita mitos Hang Tuah dan Hang Jebat…yang mana Hang Jebat digelar derhaka walau pun panglima ini cuma nak menegakan keadilan untuk sahabat yang teramat disayanginya!.Kerana hakikat inilah pemimpin Melayu yang teratas biasanya selesa dengan kedudukan mereka…kerana mereka tahu Melayu tak akan mencabar ketuanya! dan sebab itulah cerita quota itu tidak pernah dicabar oleh sesiapa pun di peringkat atasan!.TDM terasa dia telah buat satu kesilapan besar mengadakan sisitem kuota ini tapi dah terlewat..kerana siapa yang di atas sekarang “Tak akan membuang sistem ini ..kerana ia adalah kuasa immuniti atau boleh dipanggil ‘kuasa veto’nya kerana ia akan seperti mengali kubur sendiri!!!!.UMNO kini dalam persimpangan dengan tak tahu “mana yang betul!mana salah!arah mana nak ikut dan arah yang mana tak boleh ikut”!!!!.Cuma pemimpin parti kena buat pilihan untuk kebaikan UMNO dan juga Seluruh ahli”.Ahli macam mamak ini tak ada apa yang boleh buat cuma meratap mengenangkan sistem demokrasi dalam UMNO yang telah dihaparakan oleh seorang yang ego dan futuristik!.Nak salahkan pemimpin sekarang.tak boleh!Kalau kita tanam lalang hasilnya lalang jugalah TDM!.Kenapa tak usaha bersihkan lalang-lalang yang telah semai?.Tetapi adilkah kebun yang penuhi lalang itu diberikan kepada saudara dan meminta hasilnya Padi?.Mampukah dia memberi hasil padi itu kepada kita?.Kembalilah semula bersihkan kebun yang penuhi lalang-lalang yang telah disemai itu dan jadikan ia sebagai kebun yang indah pada suatu masa dulu. !.Itulah harapan seluruh ahli UMNO yang bawah!.Wassalam.

  6. tubir

    apa lagi yang nak ditunggu kalau dah tak sehaluan …….atau dah dapat dahan baru untuk berpaut buat lah keputusan…….kami tak marah ……ini kan permainan kamu semua……
    Kepada koh su kun tak payah lah kami dah tau….apa yang tersirat ………kami akan berpesan kepada anak cucu kami nanti apa yang patut dibuat .

  7. Hensem mamak malam tadi keluaq tebi no…..

    B.N ibarat team bola yang kalah….Para pemainnya dah tension gila…salahkan sesama sendiri…Beli pemain import dari PKR(Ezam) tak menjadi…Pemain simpanan(Khairi) asyik melalak kat luaq padang je sampai penonton meluat..Pemain no.7 Koh Tsu kun marahkan Ahmad yang tersepak gol sendiri….Pak Lah striker pujaan terlena di padang….Najib a.k.a Berkam dok mamun asyik teringatkan belaian manja Victoria a.k.a Altantuya..Mukhriz nak main Hisham pulak tak bagi….habis macam mana nak main ni??? Jawab mai sat

  8. Salam FireDownBelow,

    Hang ini kerana gile bola semuanya hang pikiak macam permainan bola…Nasihat mamak:Kalau hang dah kahwin hang buatlah satu team bola..anak 11, lepas itu hang cari golkeeper reserve dan buat pemain simpanan 3 orang cukuplah!.Mamak peminat Isa Bakar,Ali Bakar dan M.Kuppan!!!.

    Wassalam.

  9. BakaL PM

    aku memang benci puak2 kafir ni skarang… Semakin hari aku semakin meluat melihat perangai buruk diaorg… Knp kepimpinan sekarang semakin lemah??? Knp org melayu mengagung2kan pendatang?? Knp kita harus tunduk pd golongan minoriti?? Baik BN mahupun Pakatan Rakyat semuanya menyanjung dan mengharapkan org cina untuk menang… Kita dah jd seperti Amerika secara kita tidak sedar yang mana pemimpin mereka begitu taksub kpd yahudi jika mereka mahu berkuasa…. sudahnya kita cuma mampu menyumpah seranah amerika sekadar didalam hati sahaja apabila saudara kita dipalestin dibunuh dan dizalimi… begitulah juga di malaysia skarang… pemimpin melayu berebut tamak kn kuasa sehingga menyembah dan mengharapkan org cina untuk mendapat kuasa….org cina bkn bodoh dari dulu lg negara ini memang mereka impikan untuk berkuasa maka apabila org melayu sendiri melutut meminta ihsan sokongan mereka maka ada la yg perlu dikorban kn oleh org melayu lg untuk mendapat ihsan mereka…. seperti untuk merdeka kita terpaksa korban kan negara ini dgn memberi kerakyatan kpd mereka dan sekarang apakah kita perlu korban kan maruah kita demi mendapatkan sokongan mereka yg x seberapa itu??? Hentikanlah dan hapuskan terus peluang untuk org2 kafir ini menuntut hak2 yng menjadi milik kita krn kelemahan kita adalah kekuatan mereka…. Kalau mereka boleh bersatu x kira pembangkang atau pun kerajaan mengapa kita masih terlena tidak sedar2 akan bahayanya politik kotor mereka… Buang duri dalam daging yang ada krn Gerakan memang tidak pernah ikhlas berkerjasama dgn BN… Mengapa ketika DR Mahatir keluar dari UMNO kita bersorak mengatakan bahawa akhirnya duri dalam dalam daging sudah keluar tetapi ketika ini GERAKAN pula mengugut untuk keluar kita nak pertahankan??? Bg sy bukannya Datuk Ahmad yg harus dikenakan tatatertib tetapi GERAKAN yang harus dikenakan tatatertib…. Sedihnya parti Sabah yg mengusulkan undi tidak percaya dulu pun x diambil tindakan… aduhai lemahnya UMNO skarang berbanding dahulu…. Sedih mengenangkan nasib bangsa ku kelak…

  10. mok

    Gerakan ni asal-usulnya pembangkang macam DAP tu. Pepatah ada mengatakan.. anjing kalau tak makan tai*, pasti akan dihidunya juga. Percayalah.. saham puak-puak ini menjatuhkan BN di Penang sama besar dengan pembangkang. Mereka yang masih ada dalam BN terliur nak keluar.. harap-harap dapat jawatan macam kat PDC tu…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s