Harga Minyak Turun…tapi harga barang??

1. kalau dulu masa harga minyak naik..rakyat semua mengeluh….

2. minyak naik barang naik…….itu memang satu kelaziman..masing2 nak untung…

3. dalam menanggung beban kenaikan harga petrol dan harga barang….ada orang menangguk air keruh…bagitau dia boleh turun harga minyak…..

4. dia kata…hari ini berkuasa esok harga minyak turun…semua rakyat terutama golongan muda bersorak gembira….

5. penulis tak kisah minyak naik atau turun…bukannya kaya..tapi nak tak nak kene akui..minyak bukan boleh tanam semula macam pokok…hari ni mati esok boleh tanam dan tumbuh balik….bumi dah sangat tua…manusia asyik korek merata-rata….

6. penulis pernah bertanya dengan orang yang kata “hari ini berkuasa esok harga minyak turun”, kalau harga minyak turun, harga barang boleh turun ker??

7. bukan aper…sebab kita tahu…jarang sangat kita dengar harga barang naik akan turun….

8. sampai sekarang pertanyaan tak dijawab tanpa berita….

9. hari tu harga minyak turun 15sen…dah hampir dua minggu…harga barang masih di takuk lama…takde nampak pula akan turun….apatah lagi semlm PM cakap harga minyak akan turun 15sen….

10. jadi mana penting?? harga minyak murah gila….atau harga barang murah gila??…

11. jangan pandang pada satu sudut saja…pemikiran harus dibuka…pandang jauh selamat lah semua…

11 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

11 responses to “Harga Minyak Turun…tapi harga barang??

  1. merong

    2. minyak naik barang naik…….itu memang satu kelaziman..masing2 nak untung…

    6. penulis pernah bertanya dengan orang yang kata “hari ini berkuasa esok harga minyak turun”, kalau harga minyak turun, harga barang boleh turun ker??

    BETUL KATA PENULIS…

    ALANGKAH BAIKNYA JIKA PEMIMPIN KITA TIDAK MENAIKKAN HARGA SEBEGITU DENGAN HANYA MEMANDANG SATU SUDUT SAHAJA. SEPERTI KATA PENULIS DIBAWAH
    11. jangan pandang pada satu sudut saja…pemikiran harus dibuka…pandang jauh selamat lah semua…
    OLEH KERANA TAK PANDANG JAUH, KITA MERANA.

    10. jadi mana penting?? harga minyak murah gila….atau harga barang murah gila??…
    OLEH KERANA HARGA BARANG TELAH DINAIKKAN OLEH
    2. minyak naik barang naik…….itu memang satu kelaziman..masing2 nak untung…
    MAKA PILIHAN YANG ADA HANYALAH
    4. dia kata…hari ini berkuasa esok harga minyak turun…semua rakyat terutama golongan muda bersorak gembira….
    SEKURANG KURANGNYA DAPAT MINYAK MURAH….

  2. Palohotox

    Haha.. nk tergelak kawan tgk penulis terkena ptuii.. betul2 atas dahi..
    Kalau betul kerajaan hangpa tu bijak .. nape dok pi buat harga barang tu melambung2.. Kan susah nk turun..

    Wassalam..

  3. Insan

    hahahaha….tu laaa seketoiiii…

  4. BakaL PM

    Kau tu bodoh…. Pikiran singkat (Palohotox & Insan)… Yg naikkan harga barang tu tahu x sapa??? Ha… tau pun peniaga2 cina… sebab ekonomi skarang diaorg pegang… tu la bila kerajaan lancarkan DEB nak kasi org melayu bersaing dgn kaum lain korang bantah… Pertikaikan konon2nya xde hasil… Untuk kroni2 jer…. Bila Mat Jenin tu kata nak hapuskan DEB korang sanjung…. Konon2nya org Melayu dah terer x payah dibantu… Bila minyak naik komplain kerajaan dah xnak bg bantuan lg pulak…. apala pemikiran korang ni…. Kejap x pyh dibantu… kejap merintih mintak bantuan….

  5. penangkia

    Salam BakaL PM,
    Lebih baik lu pi baca byk2 dulu sblm mau tulis pasai DEB.Apa yg lu tau pasai DEB?Bila DEB dilancarkan dan oleh siapa, tujuan utama DEB dilaksanakan dan yg palin penting lu mau tau tempoh DEB dilaksanakan iaitu DARI TAHUN BERAPA SAMPAI TAHUN BERAPA?Kalau tak ckp pengetahuan, x payah cakap, buat malu kat org saja.

  6. PMK

    salam

    Penangkia,

    Tolong jelaskan apa yg terkandung dalam DEB??
    nk tau sgt ni..

  7. Insan

    entahnye bakal PM nii…suke2 hati ko bodoh kan orang ek…satu ko tunjuk org budoh 4 pegi kat ko brader…aku nak tanye ko..DEB dah brapa puluh tajun dah dilancarkan?

    aper perubahan yang die dapat buat?

    siapa yang untung?

    ko dapat untung ke tak?

    oo yee ekonomi cina pegang ek..lemah sgt laa kerajaan samapi ekonomi pon tak leh kontrol…ape guna nya DEB yang objectifnya nak kurang kan jurang ekonomi antara Kaum..?

    Jurang makin dalam kan..yang kaya terus kaya,,yang meskin terus merana…

    saudara dapat apa?tanah?

    blajar dulu ape tu DEB…emm lagi satu ni sekolah dah habis ke belum ni??

  8. Big8

    Salam semua..

    Dasar Ekonomi Baru (DEB) merupakan satu program sosioekonomi di Malaysia yang diperkenalkan pada tahun 1971 oleh Perdana Menteri ketika itu Tun Abdul Razak. Matlamat tersurat DEB adalah untuk mencapai perpaduan negara dan integrasi nasional dan ia telah digubal dalam konteks strategi serampang dua mata untuk:

    1. mengurangkan dan akhirnya membasmi kemiskinan dengan meningkatkan pendapatan dan menambah peluang-peluang pekerjaan untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum; dan
    2. mempercepatkan proses penyusunan semula masyarakat Malaysia untuk memperbetulkan ketidak seimbangan ekonomi supaya dapat mengurang dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi.

    Saudara tentu tahu peristiwa yg telah berlaku semasa DEB tiada. xkan xtahu, lain lah bakal PM..kan saudara kata dia belum habis sekolah. Yg dah habis sekolah xsemua yg pandai..dan yg xhabis sekolah xsemua yg bodoh..sesungguhnya memperkatakan kebodohan org lain menunjukkan kebodohan diri sendiri..hehe..xkan saudara dah lupa 13 Mei. salah satu sbb DEB diwujudkan. Mcm mana? nampak x hasilnya. Cuba saudara fikir kenapa pertelingkahan kaum sudah mula menular? kerana ada yg kononnya hero cuba nk batalkan DEB..HERO saudara mungkin…
    Cuba kita imbas kembali di mana bangsa melayu waktu sebelum DEB dilancarkan? dan saudara lihat sendiri diri saudara sekarang ini. Saudara masih bercucuk tanam? saudara masih kais pagi makan pagi? Saudara masih kelaparan? Cuma saudara mungkin tidak nampak semua org melayu kaya raya..hehe..adakah adil seseorg yg rajin bekerja mendapat pulangan yg sama dgn seorg yg malas. Mungkin dasar yg dibawa oleh sahabat DAP saudara begitu. Saudara, kita bukan komunis. Jadi xperlulah mempertikaikan semua itu untuk kepentingan parti yg akhirnya merosakkan bangsa dan negara. Jgn terlalu taksub dgn omongan2 perjuangan. Jauhi parti komunis(DAP). Perosak melayu sejagat.

    Penyingkiran Singapura dari Malaysia pada tahun 1965 akibat konsep “Malaysia untuk orang Malaysia” yang yang secara tidak langsung turut mempertikai kedudukan dan hak istimewa orang Melayu telah diapi-apikan oleh Lee Kuan Yew menyemarakkan perasaan anti-Cina dan anti-Melayu. Kejadian-kejadian tersebut akhirnya menyebabkan berlakunya peristiwa berdarah pada 13 Mei 1969.

    Apakah saudara masih menyokong pendekatan kotor yg dibawa oleh DAP? Apakah saudara bersedia bergelar Singapore Jr. Mungkin dgn wujudnya pemikiran seperti saudara, matlamat DAP semakin mudah dan cerah. Semoga berjaya. Jgn kerana tidak berpuas hati dgn pembahagian harta sesama saudara, habis semuanya dijual kepada org luar..ubahlah peragai melayu kampung ini..

  9. BakaL PM

    X PAYAH AKU NAK ULAS DEB… Ada pun org terangkan…. Yg dah hbs skolah td tu x payah nak komen baca jer pastu pikir2 kanla… sedar sblm terlambat….

  10. girlfriend

    hai semua,
    dulu kita hidup dengan penuh keamanan.. tk ade pergaduhan mulut.. skrg kenapa jd mcn ni.. Sesama kaum nk bergaduh..
    Kita kan orang Islam. Kita tlh diajar supaya berbaik2 sesama sendiri tk kiralh kaum cina ke india ke… kita hdp di Malaysia. Negara yang penuh dgn adat kesopanan, keharmonian, keamanan, kegembiraan…..
    GF tau, kamu semua nk menegakkan keadilan, tapi biarlh kena caranyaaaaaaaaaaa …

  11. ikankecil

    salam wat gf ku syg…..

    huhuhuuh…
    kami disini bkn untuk bergaduh atau bersengketa….tapi hanya ingin menegakkan kebenaran yg belum dapat ditegakkan………apa2pon slamat datang ke laman blog ini……..truskan sokongan anda…..

    ikankecil berenang bebas…..

    wasalam..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s