Masjid Kinrara sokong Teresa kena ISA – Malaysiakini

Pengerusi Masjid Bandar Kinrara, yang menerima petisyen membantah penggunaan pembesar suara untuk beberapa kegiatan agama, bersetuju dengan tindakan kerajaan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke atas exco kanan Selangor, Teresa Kok.

Abdul Rahman Nasir berkata, secara umumnya, perkara sensitif membabitkan agama “tidak boleh dimainkan”.

“Perkara ini tidak boleh dimainkan. Terutama sekali di negeri Selangor ini, bukan saja (berkenaan) agama Islam, tetapi apa agama pun (tidak boleh dimainkan).”

Penahanan Teresa dipercayai mempunyai kaitan dengan petisyen sekumpulan 189 penduduk sekitar Seksyen 5, Bandar Kinrara  yang meminta pihak masjid tersebut memperlahankan penggunaan pembesar suara untuk aktiviti keagamaannya.

Perkara itu bagaimanapun dinafikan oleh Teresa, yang juga ahli parlimen Seputeh.

Bercakap kepada Malaysiakini petang ini, Abdul Rahman bagaimanapun enggan memberikan komen lanjut berkenaan isu itu kerana pihaknya cuma sebagai penerima petisyen dan tidak tahu-menahu tentang perkara lain di sebalik isu itu.

Masyarakat Islam setempat pula, menurut Abdul Rahman tidak memberikan sebarang reaksi terhadap penahanan itu dan bertindak seperti biasa.

“Kita tidak ada apa. Sudah lama dah masjid ini dibina. Itulah, persoalannya, kenapa sekarang? Kalau tidak puas hati, pindahlah.

“Dari dulu lagi waktu hendak beli rumah, pelannya sudah ada, sini masjid, sini taman permainan. Kenapa dulu beli di sini?” katanya.

Selain Teresa, pengendali blog Malaysia Today Raja Petra Kamaruddin dan wartawan Sin Chew Daily Tan Hoon Cheng turut ditahan di bawah akta kontroversi itu, Jumaat lalu.

Tan bagaimanapun dibebaskan sehari selepas itu.

Advertisements

14 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

14 responses to “Masjid Kinrara sokong Teresa kena ISA – Malaysiakini

  1. Maverick

    Fairdinkum,
    religious tolerance please !

  2. maklumlah…tak berani tangkap aku yang bantah. Kenapa kaum Muslimi perlu pembesar suara panggil pergi Solat? Kalau Benar2 suci dan ilham dan penuh keikhlasan……tak payah dipanggil pergi solat, tak payah dipaksa berpuasa, tak payah Syriah keluar Islam ala Lina Joy…..inilah Racism in Islam UMNO-PAS Cult.

    Islam Jenis UMNO-PAS ini Boleh Pergi mampus kerana Hina Allah dan Islam. Sumpah awak semua penyokong UMNO Racist kena bencana dalam bulan September ini…..Berambus & pergi balik Indonesia.

    Tak malu lagi tak bermaruah curi hak istimewah orang Asli. Orang Asli Bumiputera Tulin Malaysia…..Melayu UMNO-PAS semua Karut…..apa balasan dalam Islam kalau curi dan Fitnah??…..harap awak bakar diakhirat!!!…PengHINA ISLAM Terbesar Malaysia …Melayu UMNO!!

  3. johan

    Between Ahmad Ismail and Teresa who is the bigger trouble maker? Please answer honestly!
    How come Teresa is arrested and not the other guy?

  4. Malaysia Baru

    Hehehehehe…..

    Kalu dah pengerusi masjid tu penyokong UMNO == Bee End== memang lah dia sokong.

    Try tanya ahli jawatankuasa lain plak… try cari yg sokong pembangkang. Aci kerat jari tak sokong punya hehehehe….

    Apa punya turrrr….

  5. Mengapalah pulak Tan Hoon Cheng yang ditahan dan bukannya Ahmad Ismail yang memulakan kontroversi ini?

  6. Hidup916

    Khir Toyo yang patut di tahan…

  7. Kepada hangpa semua terutama sekali bumi non-malay!!!

    Kalau Allah itu tidak mengharamkan pertumpahan darah, aku rela s****** manusia kufur dan l***** seperti hang!! Seruan azan tu merupakan syiar yang dikembangkan sejak zaman Bilal bin Rabah..seruan yang terenak dan tersedap didengar..jadi janganlah sampai dihina dan dikaitkan dengan kesucian agama Islam..

    Kalau hang nie seorang Islam, BERTAUBAT NASUHA la..kerana kalau manusia seperti hang nie mati malam nie..dijamin dengan kekuasaan Allah, NERAKA la tempatnya untuk manusia macam hang..panggilan azan tidak ada kena mengena dengan kesucian dan keluhuran Islam..kami UMAT ISLAM tak pernah pertikaikan relevannya penggunaan loceng di kuil dan gereja..walaupun kami sedar ada persamaan dengan loceng di stesen-stesen keretapi pada zaman dahulu..ini kerana kami UMAT ISLAM masih menghormati agama lain..jangan mempermainkan agama ISLAM jika ingin sejahtera hidup hang..

    Kalau hang nie kafir harbi..satu peringatan bahawa manusia memang ada berbeza pendapat berkaitan politik dan urusan dunia yang lain, tapi aku JAMIN kalau hangpa “jentik” hal yang berkaitan dengan ALLAH & NABI MUHAMMAD S.A.W, tunggulah kami BERSATU dan masa itu, lihatlah kehancurann hangpa, kaum kafir Quraisy!!!!

    Seruan azan tidak ada kena mengena dengan UMNO-PAS cult semua..kami bukan kafir yang ada banyak2 kitab..Al Quran KEKAL isi kandungan dan hukum hakamnya dari dulu sampai sekarang..bukan mcm kitab lain yang diubah-ubah demi kesesuaian masa dan kepentingan peribadi..

    Mungkin sekarang UMNO-PAS-PKR tidak bersatu hati kerana ketentuan Ilahi yang belum memungkinkan ini terjadi…TAPI..sekiranya suatu masa nanti timbul kesedaran bahawa ISLAM IS MAIN PRIORITY, NOT RACES masa itu hangpa tengoklah kebangkitan umat ISLAM dan bangsa MELAYU..jangan dicabar harimau yang terluka..kalau kail panjang sejengkal tak payahlah mimpi nak mengail ikan kecil..nanti abang tuah mengamuk, sia2 perut kena radak dengan keris..pastu muka kena lumur cili dengan mamak haji!!!

    HIDUP ISLAM HIDUP MELAYU ALLAHUAKBAR!!!!

  8. Pro-Badawi

    Pengerusi Masjid Bandar Kinrara, bersetuju dengan tindakan kerajaan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke atas exco kanan Selangor, Teresa Kok.

    – Mana sumber cerita ini? Dah cakap Masjid tdk menerima petisyen.
    – Inilah sikap parti yg suka membohong, menghasut. Jgnlah memimpin negara, kalau tidak, 20juta penduduk menjadi kebelakangan buat selama-lamanya.

  9. Apai Ngelai

    Bumi non-malay,

    Kalau awak seorang kafir jangan sekali-kali awak berani menghina sunnah agama kami berkaitan perkara yang awak tiada ilmu tentangnya. Kami tidak sedikit pun pernah mempersoalkan apa jua ajaran agama awak. Berhati-hatilah dengan lidah awak, mudah sungguh awak mempertikaikan hak agama kami kerana kebencian politik. Jangan sampai awak dicederakan satu hari kelak!

  10. Bakal PM

    yg suka buat cerita dan berangan adalah mat jenin… so tak payah la pimpin negara takut2 rakyat pun terikut2 berangan jer… nak menipu pun agak2 la…

  11. Bumi Non-Malay

    Kan aku dah kata, sarang tebuan jangan dijolok..orang Islam nie PANTANGNYA jangan diusik perihal ALLAH, NABI S.A.W & ISLAM..yang lain tu boleh bersabar lagi..

    Padan muka dah kena sebijik dengan Apai!!!

  12. nur aida

    kurang ajar u bumi non malay….

  13. nur aida

    kurang ajar kau bumi non malay…gila kau nak ajar kami akan sunnah agama kami..kalau kau ni muslim pun mesti yg jenis makan babi yg jenis x tau mana kiblat yg x kenal tikar sembahyang..kalau kau non muslim shut uppp!!!!!!!!tgk sejarah dan perlembagaan…

  14. mok

    Bumi non-malay,

    Awak hina Islam. Awak kutuk melayu. Jenis kafir harbi yang halal diperangi ni aku dah kenal sangat-sangat, lebih2 lagi ‘Trade Mark’ halau melayu ke Indonesia dan provoke orang asli. Tok nenek aku panggil korang kominis. Tengok lambang korang, macam tengok bab*. Dalam kutuk2 melayu dan Islam.. awak tagih pula undi melayu dalam PKR dan PAS yer ? Korang tak habis2 nak berdengki dengan melayu. Dah sapu kek ekonomi sebesar-besar pun masih tak puas. Tamak haloba betul !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s