Anwar Tak Layak Jadi Ahli Politik Malaysia !

sumber mykmu

Melihat kepada tindak tanduk Amwar yang rela menghancurkan negara dengan taktik rampas kuasa melalui politik lompat berlarutan hanya kerana ingin menjadi PM , maka saya rumuskan bahawa Anwar tidak layak langsung menjadi ahli politik Malaysia jauh sekali menjadi PM. Mungkin pengikut fanatik anwar akan marah berasap tetapi itu lah rumusan peribadi saya.

Seorang ahli politik mestilah seorang yang berhemah dan sentiasa mementingkan

kesajahteraan rakyat dan negara walaupun begitu bersemangat untuk membawa kesajahteraan kepada rakyat

Semua ahli politik mahukan perubahan kepada negara untuk penambahbaikan tetapi mereka tidak harus melampaui tata susila sehingga sanggup membiarkan rakyat gelisah kerana untuk menarik 30 MP untuk mengkhianati parti mereka .Anwar telah meletakkan negara dalam krisis kepimpinan berpanjangan.

Bagi Anwar, beliau melakukan nya dengan sangat seronok sekali. Anwar sanggup melakukannya dan saya anggap beliau tak layak langsung menjadi ahli politik masyarakat kerana tak mungkin seorang gila kuasa dan tidak menghormati kesajahteraan negara boleh menjadi ahli politik yang baik.

Memang mengikut pelembagaan Malaysia Anwar boleh meneruskan permainan budak budak nya sehingga dua tahun atau tiga tahun walaupun 16 september telah meletakkan nya sebagai seorang pembohong namun beliau mesti ingat rakyat dan negara ada had dan kesabaran melayan kerenah nya.Saya rasa Anwar akan terus menggunakan taktik teka teki lompak parti untuk merampas kuasa kerana beliau telah tidak ada nilai murni sebagai seorang rakyat yang perihatin.

Taktik Anwar hanyalah senang iaitu
1. Mensabotaj semua rancangan kerajaan untuk tidak mestabilkan negara
2. Menimbulkan benci orang bukan melayu kepada kerajaan sekarang
3. Tidak menamatkan cerita 30 mp bn lompat ke PR dan membiarkan teka teki berlarutan
4. Melagakan pimpinan PAS untuk memastikan PAS bukan penghalang
5. Mengutuk konsep politik mempertahankan Melayu Muslim atas alasan itu perkauman
6. Memainkan ‘play innocent game’ atau ‘ game kamu jahat aku baik’.
7. Bergabung dengan persatuan extremis china dan india untuk menimbulkan kebencian terhadap kerajaan memerintah menyamai pakatan northern alliances afghanistan

Adakah taktik Anwar ini akan berjaya. Jawapan nya ialah ‘ tidak’.

Rakyat Malaysia adalah rakyat yang matang dan Anwar sebenarnya memandang rendah kematangan budaya politik rakyat Malaysia. Fokus Anwar kepada MP Sabah Sarawak melompat parti mungkin kerana Anwar merasa orang Sabah Sarawak tidak pandai berpolitik tetapi ini tidak betul sama sekali. Orang Sabah dan Sarawak adalah bumiputera yang prihatin.

Perkara yang akan menyekat mainan politik Anwar untuk terus meracau dan mengacau keharmonian kaum ialah sejarah Malaysia itu sendiri. Malaysia telah di dirikan bersama atas persefahaman orang melayu dan bukan melayu untuk merdeka dan mereka telah melalui satu proses penyatuan yang amat hebat iaitu apabila mereka menghadapi ancaman kominis Bintang Tiga secara bersama dan kita telah berjaya menghancur revolusi bersenjata mereka di hutan belentara.

Malang sekali kita alpa bahawa socialism itu masih hidup dalam sanubari mereka yang pernah cuba menhancurkan kita.

Saya sangat yakin bahawa element yang berada di belakang Anwar adalah element socialist saki baki kominis dahulu yang mempunyai dendam lama. PAP dan DAP adalah parti dari akar socialist yang sama dan kejayaan mendapat Singapura telah menyebabkan mereka masih menyimpan rasa manisnya merampas negara ummat islam milik orang melayu. Bagi saya Anwar hanyalah pawn atau biduk percaturan politik DAP untuk merampas Malaysia.

Bagi orang Melayu Muslim , kita sebenarnya belum membuat usaha maksima untuk mempertahankan tanah air kita dari di rampas oleh orang dagang yang bertandang di sini. UMNO memanglah sudah lemah tetapi PAS tidak patut juga lemah mempertahan ummah. PAS sekarang telah menjadi king maker yang sebenarnya walau pun istillah ini di benci oleh DAP dan cuba menukarnya kepada istilah lain.

PAS sebenarnya masih terbelenggu dengan pemikiran politik lama yang menggangap umno sebagai musuh bukannya saudara yang perlu diberi tarbiyah dan di dampingi. Percaturan politik Anwar telah berjaya melagakan Ustaz nik aziz dengan Mustapa ali dan ini perlu di elakkan segera. Saya yakin sekarang telah terdapat hardcore Anwar propagandist yang bekerja siang dan malam untuk memecahkan jemaah PAS supaya PAS tidak akan menjadi penghalang kepada kerja buat Anwar yang gila kuasa.

Rumusan nya , tindakan PAS untuk tunggu dan lihat ada lah tepat dan syarat PAS meletakkan kepentingan Islam mengatasi segala gala nya adalah sangat tepat. Ini adalah garisan merah dan sesiapa yang berani melintasi nya akan terkorban.

Hasbunallah wa ni’mal wakeel
Allah hu Akbar

Advertisements

42 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

42 responses to “Anwar Tak Layak Jadi Ahli Politik Malaysia !

  1. ijam

    APER YANG KO MEREPEK NI BANGANGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BAIK KO PEGI MAIN GULI NGAN SAIFUL BUHARI TU LAGI BAGUS. SAME2 MENIPU!!!!!!!

  2. Alamak ijam… Gua tau la lu frust sebab satu malaya dah tau lu kena kencing dgn mat jenin… Org bodoh je yg kena tipu … Dan org tu adalah lu Keh… keh… keh… Kau dgn mat jenin kau terus2 la berangan…. Dah 18 september bang… Bangunla jgn tido sambil berangan… Kembung kau kena kencing hidup2… Wacayala beb … Mat Jenin ada offer kat NTV7 untuk rancangan Wakena Beb!!!! Layak la kau coz pandai menipu bukan skit tp ramai yg penat2 kerajaan siapkan subsidi untuk diaorg blajar alih2 hbs skolah senang2 diperbodohkan oleh Mat Jenin… Tu la x bersyukur & berterima kasih atas kerajaan lg sampai senang sgt diperbodohkan lg ditipu hidup2….

  3. Salam semua

    Suka Ati Akula..sebab tu gamaknya puak kafir harbi zuka sangat berkawan dengan depa nie..senang nak diperbodohkan..nak jugak tegakkan benang yang basah!!!

    Apa la bitamin depa nie makan sampai lagu nie jadinya..terang2 dah kena tipu masih tak nampak lagi tu..tak pun depa nie dah tau kena kencing tapi ego punya pasai mana mau mengaku..

    La nie aku nak tunggu 20hb pulak..pastu aku nak tunggu lepas raya dalam 5,6hb pulak..pastu aku nak tunggu 1 Jan pulak..pastu aku nak tunggu lagi sampai 31 Ogos plak..pastu aku nak tunggu lagi sampai 16 September plak..pastu…THREEEEEEEEEEEE…(tunggu punya tunggu bulan tak timbul timbul)..haha

  4. mari tengok berapa ramai yang nak bersuara yang dah kena kencing hidup-hidup

  5. darmawan

    return of DSAI

  6. Nadrah

    tengok mukapaklah……………………alahai cantik sungguh kan kan kan?

  7. Bakal PM

    tegok pulak muka Mat Jenin… Alahai dah macam ayam berak kapur kan…. Tgk muka Nadrah pulak… Alahai mcm dia pulak yg kena berak ayam kapur tu…. Malu nya aku kalau kena kencing hidup2…

  8. awat nadrah ni ..ada apa-apa ka asyik puji pak lah..pastu bengang dengan datin jane lak tu

    sekupang dua rasa ler …mungkin kecewanya macam….kwang..kwang…kwang. lagi pun yg tak puas hati dia sorang jerler pulak..pastu dia sorang pulak yang bunga nyer didalam blog ni ….hmmmm something wrongler mr KOJAK

  9. Salam sekupangduas…

    Nadrah itu pompuan…tahu jelah hatinya yang kuat cemburu kat Pak Lah!.kalau dia dah kahwin..sekiranya terjadi apa-apa dibayangkan Pak Lah pulak yang hilang berganti itu…makin meluap api kebenciannya pulak.Kadangkala Mamak kesian tengok gelagat dia kat blog ini.

    mamak rasa dia ini setia kat UMNO tapi cemburu yang membuatkan dia meluahkan perasaan sebegitu kat sini.Biarkan dia meluahkan!.Pasai pompuan mamak sikit tak ambik hati kat dia…makin lama makin sayang kat Nadrah adalah!.

  10. Nadrah

    mukapaklah kaleer biru pekat cantik kan.. cam bendera kati…hahaha….

    Mungkin kena bawa Paklah pi study trip… tengok ikan bertelur…………… study trip alahai……….. untuk bohong bebudak cam mamak, bakal penang, sekupang dua………..

    Alah mamak, ni tu lah dikatakan UMNO tu kat Penang bukan Melayu, tapi Mamak! hehehe
    Tapi kesian kat India Muslim kat Penang, apasal mereka ni tak di iktiraf lak……

  11. Nadrah

    Mamak… ni nak tanya ni…. kenapa Mamak sokong Pekembar? kan depa tu Melayu….. saya pernah tanya kat Flat Kedah Road tu ramai Melayu ker? depa nanti kata tu Flat Mamak, bukan Melayu… tu yang buat saya confius tu…. camana geng Mamak tak mau mengaku Melayu?

  12. Salam Chek Nadrah!

    Kerana Mamak sayang sangat kat chek Nadrah ini Mamak terangkan:

    Syarat-syarat Ahli UMNO ialah:

    Artikel 4 (4.2)- Ahli biasa ialah Keturunan Melayu atau Bumiputera,yang berwarga negara,umurnya 18 tahun keatas.(sorry mamak dah lupa agaknya macam itulah).O.K..yang katakan Melayu kita lupakan yang kategori Bumiputera yang pening sikit.

    Siapa yang dikatakan Bumiputera itu?

    Di Semenanjung:

    Salah seorang dari Ibu Bapa berketurunan Melayu Islam atau Orang Asli yang seperti di Atikel Perlembagaan Malaysia 160(2)Anak yang sah dari perkahwinan itu dianggap Bumiputera.(perlu pembetulan).

    Jadi Mamak ini ada dua jenis satu India Muslim dan Jawi Peranakan.Jawi Peranakan ini Mamak yang tak mengaku Mamak kerana darah percampuran Melayu lebih tebal keMelayuan.Yang India Muslim ini adalah sama seperti orang India yang berhijrah ke Malaya seperti orang cina!.mereka ini tidak dianggap sebagai Bumiputera walau pada masa ini KIMA satu persatuan India Muslim sedang bergiat dalam memohon status Bumiputera itu.Mamak tak tahu pulak pasai depa ini.

    Jadi Mamak ini Memang sokong UMNO selamanya kerana UMNO ini saja yang boleh kekalkan Islam dan majukan Negara ini.Terus teranglah Nadrah…Depa PKR ini pun klon UMNO juga..Pas ini bukan mamak tak suka mereka ini kata nak buat negara Islam denga berpandukan al-quran dan hadis betulkah itu?boleh kah mereka berjaya dalam misi ini…Mereka kata Allah akan tolong itu satu helah politik…sebagai manusia Allah dah beri kita Akal dan fikiran yang tajam…semata-mata menadah tangan adalah satu kerja sia-sia tanpa usaha dulu…bah!orang kata usaha 99.9% dan niscaya Allah bantu 0.01%.Chek tengok tuan guru depa kata apa tentang Anwar dan lompat parti ini:

    Kata-kata Tuan Guru Nik Aziz:

    “Memang melompat (parti)ini bukan kerja orang politik ,kerja orang makan upah,bukan Manusia(kalau)boleh jual beliini”.(Berucap semasa menghadiri Majlis kesyukuran Menteri Di Jabatan Menteri Senator Datuk Mohd.Zaid Ibrahim di kediamanya di kota baru pada penghujung bulan Mac Lalu)

    Kata-kata Tuan Guru Nik Aziz tentang 16 Sept.

    “Lompat parti macam Anwar lakukan adalah selaras dengan kehendak demokrasi mengikut peruntukan undang-undang dan sejajar dengan tuntutan masa dan keadaan.”Kalau Anwar tidak buat macam itu ,nak macam mana lagi,sementara menunggu pilihanraya ,buat macam ini dulu”.

    Chek tengok bolehkah depa ini boleh menegakan Islam di Negara ini…Pemimpin UMNO bukan tak cuba dulu time TDM sebut saja pasai Malaysia ini Negara Islam habis kecoh satu negara pasai itu BN kalah teruk pilihanraya masa itu!.Yang hentam kuat LKS dari DAP tapi kamu tengok depa sekongkong dengan DAP sekarang..apa nak dikato..jadi Mamak rasa cara memerintah UMNO adalah paling sesuai dengan Islam Moderate…tak ada kacau bilau senang nak niaga nasi kandak.

    Wassalam.

    p/s:Chek Nadrah kalau sampai ke Tanjung Mamak belanja nasi kandak yang best in town..ok

  13. Untuk Chek Nadrah!Kalau nak ada hati kat Mamak dan ingin nak tahu asal usul chek baca artikal tentang mamak oleh RPK kesayang awak itu.Walau pun dia kutuk Mamak ini tapi satu pengupasan terbaik mamak rasa!.

    Tentang Geng Mamak itu chek jangan samakan depa yang buat perkara mungkar punya Melayu Ori..mamak ini dah tua tak larat nak rompak..robek hati orang boleh lah…kah!kah!Teh Tarik ….oops puasa…cancel:

    Posted by Raja Petra
    Wednesday, 05 March 2008

    BY Sheikh Moinudeen Chisti Syed Abdul Kadir

    Kurma is an excellent Indian Muslim dish. The diference between a kurma and a curry is in the chilli.

    A curry is reddish because it uses dried red chillies and also dried chilli powder. A kurma does not use dried red chillies or dry chilli powder. Instead a kurma is cooked with fresh green chillies. The taste and the colour are therefore different. Both are excellent methods for cooking poultry, mutton, beef, duck and even fish.

    Kimma is of course the Kongres Indian Muslim Malaysia, which is the ‘mamak’ version of the Kongres India Malaysia or Malaysian Indian Congress or MIC which itself is a namesake of the Congress Party of India. The MIC was founded by Mr John Thivy of Ipoh in the 1940s as the Malaysian chapter of Nehru’s Congress Party of India.

    It is really ignorant of the KIMMA members to claim that they are Malays when their party is still named after the Congress Party of India. This is a case of extremely serious mamak confusion.

    An Indian Muslim can be anyone of Indian ancestry who is a Muslim. Tamils, Keralas, Punjabis, Sindhis, Mahrattas, Hydrabadis etc are all Indian Muslims. But in Malaysia a large majority of Indian Muslims are Tamil speaking. Hence the term Indian Muslim is generally applied to the Tamil speaking Indian Muslims. In Malaysia, Indian Muslims are also known as mamaks, DKK (darah keturunan keling), Kelings and Jawi Peranakan. The last one Jawi Peranakan is a strange misnomer. There is even a recent book written about the Jawi Peranakan which actually talks about the Indian Muslims.

    In contemporary Malaysia Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari, Zainuddin Mydin, Siti Nurhaliza binti “Thaarudeen”, Justice Haidar Mohd Noor, Ahmad Nawab, Akbar Nawab, P Ramlee, Man Bhai, Tan Sri Elyas Omar, Tan Sri Ali Abul Hassan are all Indian Muslims or descended from Indian Muslims. Malaysia’s first Speaker of Parliament Tan Sri CM Yusuf was a mamak. So was the permanent Chairman of UMNO Tan Sri Sulaiman “Ninam” Shah. ‘Ninam’ is actually truncated Tamil for ‘Naina Mohamed’. Former Sabah Chief Minister Dato Harris Salleh and present Chief Minister Musa Aman are all mamaks. They are not Pushtuns, Pakistanis or Yemenis.

    Among our Prime Ministers Tun Dr Mahathir Mohamad is the son of an Indian Muslim. Abdullah Badawi has mamak blood from his father’s side. Toh Puan Sharifah Radziah Syed Alwi Barakbah, the wife of our first PM Tunku Abdul Rahman, had mamak ancestry. The Tunku himself was of mixed Thai and mamak parentage. Ex DPM Dato Sri Anwar Ibrahim’s father is a mamak. The intellectuals Kassim Ahmad and Farish Noor have Indian Muslim fathers while the late Tan Sri Muhammad Noordin Sopiee had a mamak grandfather. Munir Majid is a Tamil speaking mamak and Tengku Adnan Tengku Mansor is a mamak too.

    Here it is pertinent to note the “Syed” and “Sheikh” name. Among Indian Muslims the name Syed or Sheikh is common, its no big deal. The names “Shah” and “Khan” are also very common mamak names. Other ‘Malay’ names like ‘Chik’, ‘Tamby Chik’ and ‘Keling’ are definitely of mamak origins too.

    The name ‘Shah’ is not common among the Malays but strangely enough it is very common among the Malay sultans, for example Sultan Azlan Shah and Raja Nazrin Shah. Shah is NOT an Arabic name. It originates from Persia and comes to Malaysia from India through the Indian Muslim influence. This is just more indication of the mamak ancestry of our Malay rulers.

    But among kampong Malays the name Syed and Sheikh are supposed to indicate Arab ancestry, the name Syed being associated with ‘keturunan nabi’ or lineage from the Prophet. To the kampong Malays these names are a really big deal. This is the furthest thing from the truth. Another common mamak name is ‘Maricar’. Actually it is ‘Marikiyaar’. This has evolved into ‘Merican’. Hence the thousands of Malays who bear the ‘Merican’ name today are also of mamak ancestry. They call themselves Jawi Peranakan. They are actually mamak.

    Many smart Indian Muslims realized very early on this Malay liking for Arabic names and Arab ancestry. So they started passing themselves off, (or did not object if they were referred to) as Arabs, usually of Yemeni descent. In Malaysia too many Syeds and Sheikhs from among the Malays today are actually recycled mamaks. One good example is Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari. Among the Malay elite Tan Sri Syed Mukhtar Bukhari passes of as being of Yemeni descent. His family actually comes from India. The former mayor of KL Tan Sri Elyas Omar is also of Tamil mamak origins from Penang.

    Among the Malays it is also ‘ok’ if a mamak is from Pakistani descent. Perhaps Pakistan is closer to Bollywood. So some clever mamaks claim to be from Pakistan. The former Sabah Chief Minister Harris Salleh and present Chief Minister Musa Aman are said to be ‘of Pakistan origins’ but in actual fact they are of Indian mamak ancestry, and usually Tamil speaking.

    Mamaks come in all colours and complexions from the dark skinned to the light skinned, green eyed and brown eyed types. A visit to the Masjid Kapitan Keling in Pitt Street in Penang or Masjid India in Kuala Lumpur on a Friday will witness all varieties of mamak.

    The Indian Muslims in Malaysia today can be classified as follows :

    Those mamaks who have inter married with Malays for generations and have actually become Malays. You can only know their mamak ancestry by their mamak sounding names like Merican, Shah, Syed, Sheikh etc, by their ‘Indian’ appearances – prominent nose, rounder eyes etc.
    Those mamaks who have not inter married with Malays but who have assimilated closely into the Malay culture. They can only speak Malay and have cut off almost all their links with India. These would include thousands of mamaks in Penang, Kedah, Melaka and other parts of the country. Only their DNA remains Indian. But practically, for all intents and purposes they are Malay.
    Those mamaks who are still very much Tamil and who can only speak pasar Malay. They may not have links with India but they watch Tamil movies and do not read the Malay papers or know much about the Malays. Despite being born in Malaysia they still would not know a ‘kuih talam’ from an ‘otak-otak’. Many KIMMA members fall in this category. That is why they still call themselves Kongres Indian Muslim Malaysia after the Indian Congress Party of Panditji Jawaharlal Nehru.
    Those mamaks who are still very much Tamil and who cannot even speak pasar Malay despite being born in Malaysia. They will not know ‘nasi lemak’ from a hole in the ground. They will have strong family ties to India. They watch Tamil movies and know more about Tamil Nadu politics than Malaysia politics. They read Tamil Nesan and Malaysian Nanban religiously everyday to find out what is happening in Tamil Nadu and India. Again many KIMMA members also fall into this category.
    Before 1970 the last two classes of Indian Muslims above (no.3 & 4) were usually overtly prejudiced against the Malays. Before 1970 many of them were not even citizens of the country. Their slang term for Malays was ‘valayan-katti’. This is a term invented by Tamil estate workers but which became widely used by most Tamils including Indian Muslims to describe Malays.

    A ‘valayan’ means wire. ‘Katti’ means to tie something. So ‘valayan-katti means ‘a person who ties a wire’. What does this mean? In the early days of the rubber industry, the British tried to get the Malays to tap the rubber trees. However the native Malays had problems tapping the rubber tree in the proper manner and ended up injuring the tree, reducing the output of rubber. The British had better luck getting the trees properly tapped with the Tamils from India. Malays were then delegated the simpler job of using wire (valayan) to tie (katti) the little latex cups to the rubber tree. Hence the name ‘valayan-katti’.

    Another Tamil term used for Malays is ‘naattu kaaran’ or ‘naattan’ which means ‘native’.

    Before 1970 the type 3 and 4 mamaks above and everyone else did not see much in the Malays. But post 1970 and the New Economic Policy the mamaks realized that they suddenly depended on the Malay for everything, especially the ever precious ‘Entry Permit’ to get Permanent Resident status in Malaysia. Until then few mamaks got married in Malaysia. They always went back to India to get married. After 1970 and the NEP, the trend disappeared in a hurry. The Malays refused to give Entry Permits for mamak brides and grooms from India. All of a sudden mamaks realized that they were short of wives and husbands. Hence the rate of inter marriage between mamaks and Malays increased tremendously after 1970. After 38 years of the NEP, the mamaks are even more assimilated now through marriage than ever before. Today there is rarely a mamak family which does not have a Malay son or daughter in law.

    Post 1970, the mamaks realized that real political power and with it economic largesse had shifted to the Malays. But many mamaks included in class 1 and 2 above had no problem with this shift in power because often they were the ones holding high office. For example the first Speaker of Parliament CM Yusuf, a mamak, was his own power in his day. It was only the class 3 and 4 mamaks described above who were (and still are) slow in assimilating into becoming Malaysians. The KIMMA represents many of these people.

    Hence the present scramble among them to be recognized as bumiputras, to get Malay classification in the Birth Certificate, BIN in the IC etc.

    But it is a fact that the Indian Muslims are heavily intermarried with Malays. This trend started over 600 years ago and continues until today. They and their offspring have played major roles in the history of this country. Sang Nila Utama, Parameswara, Tun Ali, Hang Kasthuri, Hang Tuah, Mani Purindan, Tun Teja, Abdullah Munshi and ALL the Malay Sultans are descended from Indian Muslims. The Perlis Royal family is almost certainly of mamak/Thai mix.

    It is also true beyond any single doubt that from their earliest history here, the mamaks have had extreme affection which the Indian Muslims have had for the Malays throughout history. This could be attributed to the similarities in religion but there are also other Muslims in the country (including from India) like Pakistanis, Punjabi Muslims, Patans and also others like the Chinese Muslims.

    Although the Indian Muslims are generally friendly with all races there is not as much intermarriage between Indian Muslims and other Muslims compared to the heavy intermixing and intermarriages between Indian Muslims and the Malays.

    And it is an established fact (evidenced by all the names mentioned above) that throughout history the Indian Muslims have always stepped forward to defend the rights of the Malays. In the process many of the Indian Muslims have lost their identity almost completely to the Malays. Who are the descendants of the Tamil educated Munshi Abdullah today? No one knows. A DNA test will reveal Indian DNA among all our Malay rulers but which Sultan can or wants to retrace his Indian ancestry? These are the mamaks who assimilated into the Malay community from generations ago.

    Fast forward to today : in UMNO there are thousands of mamaks fighting for Malay rights. In PAS there are mamaks fighting for Islam (aka Malay) rights. PAS stalwart Hanipa Mydin is a pure mamak while Deputy MB of Kelantan Dato Husam Musa may have mamak blood. In the old Keadilan ‘brother’ Abdul Rahman Othman, another mamak tulen, became party secretary general and then quit later – to join PAS. In the Civil Service and in the Melayu korporat sector there are thousands of mamaks helping the NEP ‘social engineering’ come true.

    In Penang pure Malays are a rarity. As late as the 80s, they could only be found in Sungai Ara, Balik Pulau and other places where there were no roads. In all other places in Penang, mamak blood is almost a certainty. Hence words like ‘chacha’ and ‘nana’ are a part of Penang Malay. In Kedah and Melaka the mamak ‘penetration’ of the Malay populace is much more earlier than in Penang. Which means the mamaks in Kedah and Melaka have diluted their DNA into the Malay population from much earlier (from Portugese, Dutch and British times).

    In short mamaks are a permanent feature of the Malay ‘make up’. It is the karma of the mamaks that they have become kurma in Malaysia.
    Kalau tak faham Inggeris itu tanya kawan apa mamak tulis ok…

    Posted by Raja Petra
    Wednesday, 05 March 2008

    BY Sheikh Moinudeen Chisti Syed Abdul Kadir

    Kurma is an excellent Indian Muslim dish. The diference between a kurma and a curry is in the chilli.

    A curry is reddish because it uses dried red chillies and also dried chilli powder. A kurma does not use dried red chillies or dry chilli powder. Instead a kurma is cooked with fresh green chillies. The taste and the colour are therefore different. Both are excellent methods for cooking poultry, mutton, beef, duck and even fish.

    Kimma is of course the Kongres Indian Muslim Malaysia, which is the ‘mamak’ version of the Kongres India Malaysia or Malaysian Indian Congress or MIC which itself is a namesake of the Congress Party of India. The MIC was founded by Mr John Thivy of Ipoh in the 1940s as the Malaysian chapter of Nehru’s Congress Party of India.

    It is really ignorant of the KIMMA members to claim that they are Malays when their party is still named after the Congress Party of India. This is a case of extremely serious mamak confusion.

    An Indian Muslim can be anyone of Indian ancestry who is a Muslim. Tamils, Keralas, Punjabis, Sindhis, Mahrattas, Hydrabadis etc are all Indian Muslims. But in Malaysia a large majority of Indian Muslims are Tamil speaking. Hence the term Indian Muslim is generally applied to the Tamil speaking Indian Muslims. In Malaysia, Indian Muslims are also known as mamaks, DKK (darah keturunan keling), Kelings and Jawi Peranakan. The last one Jawi Peranakan is a strange misnomer. There is even a recent book written about the Jawi Peranakan which actually talks about the Indian Muslims.

    In contemporary Malaysia Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari, Zainuddin Mydin, Siti Nurhaliza binti “Thaarudeen”, Justice Haidar Mohd Noor, Ahmad Nawab, Akbar Nawab, P Ramlee, Man Bhai, Tan Sri Elyas Omar, Tan Sri Ali Abul Hassan are all Indian Muslims or descended from Indian Muslims. Malaysia’s first Speaker of Parliament Tan Sri CM Yusuf was a mamak. So was the permanent Chairman of UMNO Tan Sri Sulaiman “Ninam” Shah. ‘Ninam’ is actually truncated Tamil for ‘Naina Mohamed’. Former Sabah Chief Minister Dato Harris Salleh and present Chief Minister Musa Aman are all mamaks. They are not Pushtuns, Pakistanis or Yemenis.

    Among our Prime Ministers Tun Dr Mahathir Mohamad is the son of an Indian Muslim. Abdullah Badawi has mamak blood from his father’s side. Toh Puan Sharifah Radziah Syed Alwi Barakbah, the wife of our first PM Tunku Abdul Rahman, had mamak ancestry. The Tunku himself was of mixed Thai and mamak parentage. Ex DPM Dato Sri Anwar Ibrahim’s father is a mamak. The intellectuals Kassim Ahmad and Farish Noor have Indian Muslim fathers while the late Tan Sri Muhammad Noordin Sopiee had a mamak grandfather. Munir Majid is a Tamil speaking mamak and Tengku Adnan Tengku Mansor is a mamak too.

    Here it is pertinent to note the “Syed” and “Sheikh” name. Among Indian Muslims the name Syed or Sheikh is common, its no big deal. The names “Shah” and “Khan” are also very common mamak names. Other ‘Malay’ names like ‘Chik’, ‘Tamby Chik’ and ‘Keling’ are definitely of mamak origins too.

    The name ‘Shah’ is not common among the Malays but strangely enough it is very common among the Malay sultans, for example Sultan Azlan Shah and Raja Nazrin Shah. Shah is NOT an Arabic name. It originates from Persia and comes to Malaysia from India through the Indian Muslim influence. This is just more indication of the mamak ancestry of our Malay rulers.

    But among kampong Malays the name Syed and Sheikh are supposed to indicate Arab ancestry, the name Syed being associated with ‘keturunan nabi’ or lineage from the Prophet. To the kampong Malays these names are a really big deal. This is the furthest thing from the truth. Another common mamak name is ‘Maricar’. Actually it is ‘Marikiyaar’. This has evolved into ‘Merican’. Hence the thousands of Malays who bear the ‘Merican’ name today are also of mamak ancestry. They call themselves Jawi Peranakan. They are actually mamak.

    Many smart Indian Muslims realized very early on this Malay liking for Arabic names and Arab ancestry. So they started passing themselves off, (or did not object if they were referred to) as Arabs, usually of Yemeni descent. In Malaysia too many Syeds and Sheikhs from among the Malays today are actually recycled mamaks. One good example is Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari. Among the Malay elite Tan Sri Syed Mukhtar Bukhari passes of as being of Yemeni descent. His family actually comes from India. The former mayor of KL Tan Sri Elyas Omar is also of Tamil mamak origins from Penang.

    Among the Malays it is also ‘ok’ if a mamak is from Pakistani descent. Perhaps Pakistan is closer to Bollywood. So some clever mamaks claim to be from Pakistan. The former Sabah Chief Minister Harris Salleh and present Chief Minister Musa Aman are said to be ‘of Pakistan origins’ but in actual fact they are of Indian mamak ancestry, and usually Tamil speaking.

    Mamaks come in all colours and complexions from the dark skinned to the light skinned, green eyed and brown eyed types. A visit to the Masjid Kapitan Keling in Pitt Street in Penang or Masjid India in Kuala Lumpur on a Friday will witness all varieties of mamak.

    The Indian Muslims in Malaysia today can be classified as follows :

    Those mamaks who have inter married with Malays for generations and have actually become Malays. You can only know their mamak ancestry by their mamak sounding names like Merican, Shah, Syed, Sheikh etc, by their ‘Indian’ appearances – prominent nose, rounder eyes etc.
    Those mamaks who have not inter married with Malays but who have assimilated closely into the Malay culture. They can only speak Malay and have cut off almost all their links with India. These would include thousands of mamaks in Penang, Kedah, Melaka and other parts of the country. Only their DNA remains Indian. But practically, for all intents and purposes they are Malay.
    Those mamaks who are still very much Tamil and who can only speak pasar Malay. They may not have links with India but they watch Tamil movies and do not read the Malay papers or know much about the Malays. Despite being born in Malaysia they still would not know a ‘kuih talam’ from an ‘otak-otak’. Many KIMMA members fall in this category. That is why they still call themselves Kongres Indian Muslim Malaysia after the Indian Congress Party of Panditji Jawaharlal Nehru.
    Those mamaks who are still very much Tamil and who cannot even speak pasar Malay despite being born in Malaysia. They will not know ‘nasi lemak’ from a hole in the ground. They will have strong family ties to India. They watch Tamil movies and know more about Tamil Nadu politics than Malaysia politics. They read Tamil Nesan and Malaysian Nanban religiously everyday to find out what is happening in Tamil Nadu and India. Again many KIMMA members also fall into this category.
    Before 1970 the last two classes of Indian Muslims above (no.3 & 4) were usually overtly prejudiced against the Malays. Before 1970 many of them were not even citizens of the country. Their slang term for Malays was ‘valayan-katti’. This is a term invented by Tamil estate workers but which became widely used by most Tamils including Indian Muslims to describe Malays.

    A ‘valayan’ means wire. ‘Katti’ means to tie something. So ‘valayan-katti means ‘a person who ties a wire’. What does this mean? In the early days of the rubber industry, the British tried to get the Malays to tap the rubber trees. However the native Malays had problems tapping the rubber tree in the proper manner and ended up injuring the tree, reducing the output of rubber. The British had better luck getting the trees properly tapped with the Tamils from India. Malays were then delegated the simpler job of using wire (valayan) to tie (katti) the little latex cups to the rubber tree. Hence the name ‘valayan-katti’.

    Another Tamil term used for Malays is ‘naattu kaaran’ or ‘naattan’ which means ‘native’.

    Before 1970 the type 3 and 4 mamaks above and everyone else did not see much in the Malays. But post 1970 and the New Economic Policy the mamaks realized that they suddenly depended on the Malay for everything, especially the ever precious ‘Entry Permit’ to get Permanent Resident status in Malaysia. Until then few mamaks got married in Malaysia. They always went back to India to get married. After 1970 and the NEP, the trend disappeared in a hurry. The Malays refused to give Entry Permits for mamak brides and grooms from India. All of a sudden mamaks realized that they were short of wives and husbands. Hence the rate of inter marriage between mamaks and Malays increased tremendously after 1970. After 38 years of the NEP, the mamaks are even more assimilated now through marriage than ever before. Today there is rarely a mamak family which does not have a Malay son or daughter in law.

    Post 1970, the mamaks realized that real political power and with it economic largesse had shifted to the Malays. But many mamaks included in class 1 and 2 above had no problem with this shift in power because often they were the ones holding high office. For example the first Speaker of Parliament CM Yusuf, a mamak, was his own power in his day. It was only the class 3 and 4 mamaks described above who were (and still are) slow in assimilating into becoming Malaysians. The KIMMA represents many of these people.

    Hence the present scramble among them to be recognized as bumiputras, to get Malay classification in the Birth Certificate, BIN in the IC etc.

    But it is a fact that the Indian Muslims are heavily intermarried with Malays. This trend started over 600 years ago and continues until today. They and their offspring have played major roles in the history of this country. Sang Nila Utama, Parameswara, Tun Ali, Hang Kasthuri, Hang Tuah, Mani Purindan, Tun Teja, Abdullah Munshi and ALL the Malay Sultans are descended from Indian Muslims. The Perlis Royal family is almost certainly of mamak/Thai mix.

    It is also true beyond any single doubt that from their earliest history here, the mamaks have had extreme affection which the Indian Muslims have had for the Malays throughout history. This could be attributed to the similarities in religion but there are also other Muslims in the country (including from India) like Pakistanis, Punjabi Muslims, Patans and also others like the Chinese Muslims.

    Although the Indian Muslims are generally friendly with all races there is not as much intermarriage between Indian Muslims and other Muslims compared to the heavy intermixing and intermarriages between Indian Muslims and the Malays.

    And it is an established fact (evidenced by all the names mentioned above) that throughout history the Indian Muslims have always stepped forward to defend the rights of the Malays. In the process many of the Indian Muslims have lost their identity almost completely to the Malays. Who are the descendants of the Tamil educated Munshi Abdullah today? No one knows. A DNA test will reveal Indian DNA among all our Malay rulers but which Sultan can or wants to retrace his Indian ancestry? These are the mamaks who assimilated into the Malay community from generations ago.

    Fast forward to today : in UMNO there are thousands of mamaks fighting for Malay rights. In PAS there are mamaks fighting for Islam (aka Malay) rights. PAS stalwart Hanipa Mydin is a pure mamak while Deputy MB of Kelantan Dato Husam Musa may have mamak blood. In the old Keadilan ‘brother’ Abdul Rahman Othman, another mamak tulen, became party secretary general and then quit later – to join PAS. In the Civil Service and in the Melayu korporat sector there are thousands of mamaks helping the NEP ‘social engineering’ come true.

    In Penang pure Malays are a rarity. As late as the 80s, they could only be found in Sungai Ara, Balik Pulau and other places where there were no roads. In all other places in Penang, mamak blood is almost a certainty. Hence words like ‘chacha’ and ‘nana’ are a part of Penang Malay. In Kedah and Melaka the mamak ‘penetration’ of the Malay populace is much more earlier than in Penang. Which means the mamaks in Kedah and Melaka have diluted their DNA into the Malay population from much earlier (from Portugese, Dutch and British times).

    In short mamaks are a permanent feature of the Malay ‘make up’. It is the karma of the mamaks that they have become kurma in Malaysia.

  14. ikankecil

    salam…….

    dah tau awal2 dah sume 2 mimpi je….
    bongok sgt percye…
    padan muke….

    hahahahahahahah

    ikankecil ketawa riang….
    wasalam…

  15. Bakal PM

    Salam Mamak Penang….
    Panjang sgt mamak tulis tu… X kesian ke kat Cik Nadrah ???Akal dia pendek jer mcm mana nak paham artikel yg panjang?? X pela Cik Nadrah baca dulu slow2 yer apa yg amak tulis… kalau x paham jgn malu nak tanya… Kami ni x suka putar belit kenyataan… mcm Nik aziz… kejap x boleh… kejap boleh lompat parti.. Kami juga x suka berbohong… Kejap kata boleh jd PM kejap kata nak jmp Pak Lah dulu… kami juga x suka berangan2…. Cik Nadrah jgn malu & jgn segan2 yer… Kami ni teramatla penyayang & berbudi bahasa lg…. Selamat Berbuka nanti…

  16. suara de kota

    Salam semua,
    Malang kita, memang dah malangpun muncul ribuan manusia yang semacam IJAM…

    Kerana ribuan manusia terutamanya yang muda-muda ni… yang tidak memperakui sejarah… kita beransur-ansur umpama burung terkukur, di mana hinggap di situ mengaku hak, tetapi semakin pemburu datang – semakin ke rimba ianya terbang, sedar-sedar telahpun berada di ‘jurang’. Renungkanlah… apa yang Melayu ada!.

  17. nuexo

    ape yg melayu ade ???
    ape yg tinggal ni la nak pertahankan…
    cuma orang2 mcm anwar dan adil…sanggup gadaikan semua…as long as … non-muslim undi…

    haram jadah….kate islamik tp munafik….lidah bercabang….rambut sama hitam…hati busok giler kuasa… sanggup bunuh bangsa sendiri …

    namewee hina azan …dorang kate bagusss… luahkan perasaan melalui seni …. bapak sesat dah dorang nih…. xde jalan pulang lagi …

  18. Kuntakinte

    Salam, mak oi…panjang nye mamak, memang hebat, hang dapat lah nadrah oi…. hang dapat dah.

    mamak dah pekena nasi kandar special tu…aku nasihat nadrah hang jangan jawab.

  19. Nadrah

    Mamak Penang

    Tapi kenyataannya……Ramai Mamak yang tak mahu mengaku Melayu… betul tak?

  20. Nadrah

    Alah…. kalu setakat ctrl C……ctrl V tok nek aku pun buleh kuntakinte….. ahakss

  21. Bakal PM

    ha… maknanya tok nek cik nadrah dah terer pakai komputer la yer???Tu la salah satu kejayaan BN yg mana tok nenek cik nadrah pun dpt blajar dan menguasai penggunaan komputer… Terima kasih buat kerajaan Bn yng sentiasa berusaha memajukan dan mengangkat martabat rakyatnya menjadi rakyat yg berilmu pengetahuan… Cuma sedihnya Cik Nadrah jer yg ilmu x masuk2 lg kat akal coz otak dah kena toksid dikencing oleh Mat Jenin… Beranganla yer sampai ke tua…

  22. nadrah

    Tok nek aku memang ler pandai belajar tapi tak macam hang asyik kena tipu… 51thn pulak tu koman betuilah bakal PM ni…….

    Tapi takpe lah sebab ko dapat banyak projek… tak ler merasa kena tipu… tapi sendiri lak yang menipu……

    PEKEMBAR dulu, kini dan selamanya menipu….
    Kabor nya Pak Lah menangis kena belasah MT betul ke?

  23. nadrah

    Mamak mengaku Melayu sebab bisnes jer…. tu je… kalau tidak… haram tak mau mengaku…………

  24. Cik Nadrah oii..

    Ada lagi si lalat taik nie yer..kalau tok nek hang tu asyik taksubkan amanat si kencing tu, hang ingat depa nie nak belajar ka IT ni..kalau depa bongok mcm hang, aku rasa tak hingin depa nak belajar benda2 “pelik” mcm komputer nie..kan bersifat duniawi tu..

    Tapi ternyata depa lagi cerdik yang nampak kemajuan yang dibawak oleh kerajaan..sayangnya kecerdikan depa tak diwarisi oleh hang Nadrah oii..hang lagi tongong dari tok nek hang..ish2 malu sungguh..sapa la yang malang ambik hang jadi staff depa..lagi malang sapa la yang jadi laki hang..hidup dengan isteri yang tongong nie payah oii..suruh masak nasik jadi buboq..suruh buat pisang goreng, jadi cekodok..sebab alasannya sama..pisang goreng dengan cekodok tetap dari pisang..nasik dengan buboq memang dari beras..lagu hang dok buat la ni la..elok mcmana kemajuan pun dari BN..tetap semua jadi buruk sebab dari BN..padahal yang hang dok lenjan komputer tu hasil kesedaran dari sapa, kalau bukan dari kerajaan yang nak rakyatnya celik IT..dasar pompuan tak tau malu…kalau kerajaan nie tak mau rakyatnya pandai komputer, tak payah nak buat kempen satu rumah satu komputer, bagi peluang beli komputer pakai duit KWSP (ordersaja)..baguih dia biaq rakyat tak reti apa itu internet, web, blog..kurang2 takdak la lalat taik mcm hang dalam blog nie!!!

    Sedarla cik Nadrah ooiii..Anwar tu brapa kali dah dok tipu hangpa..dulu masa mula2 kena tahan, cakap kena racun arsenik..rambut dengan kuku dah gugur..tapi bila buat ujian air kencing, tiba2 jadi sample “Subramaniam”..itu pun hang nak kata dia baguih tak tipu hangpa?? Power betoi ayaq kencing anwar!!!

    Lepas tu cakap mcm nak lumpuh..tak boleh berjalan..mintak belas ehsan kerajaan nak buat rawatan kat Jerman (banduan spesel nie)..pastu bila sampai sana elok pulak boleh berjalan..power betoi doktor kat sana..baru operate dah terus boleh baik!!! Sekali lagi hangpa kena kencing dengan dia..

    Pikiaq2 balik, dulu masa anwar dalam UMNO, dia cukup marah dengan Mat Sabu..dengan Karpal Singh sebab depa nie panggil dia al-juburi..tuduh dia liwat..siap cakap ada bukti lagi..tapi peliknya tetiba bila timbul kes si sepol nie, anwar lantik Karpal Singh jadi peguam dia??? Kencing tanpa berselindung lagi..

    Tapi orang mcm si nadrah nie sampai bila pun tak kan sedaq gamaknya..hati dah tepu nak terima kebenaran..akal cakap betul, hati menafikan..tak guna jugak..

  25. nadrah

    Kalu aku kena kencing pun sikit jer….

    Tapi hang kena kencing dari Tahun 1946 sampai lani…. Yang gambaq tokoh2 PEKEMBAR kat ataih tu…… Seme dah keluaq PEKEMBAR kecuali Pak Lah, ngan Allahyarham TAR jer….

    Sebenarnya TDM pun hangpa hina….

    Perjuangan PEKEMBAR hanya untuk perut-perut rakus mereka sahaja….. tidak lebih dari itu……………

  26. nadrah

    Tak lama lagi Pak Lah pun nak kuaq PEKEMBAR…. Buka bisnes Bas Ekspress Anak Menantu….

  27. Bakal PM

    ala cik nadrah… Yg penting kau dgn beberapa kerat jer suku sakat kau yg masih lembab x sedar2 kena kencing… Untuk pengetahuan korang kami penyokong2 BN bukan lah taksub dgn pemimpin … yg kami sayangkan adalah UMNO kerana UMNO yg membela nasib org2 melayu slama ni… Dari segi percakapan engkau yg datang dari otak beku kau tu kau ni memang taksub dgn mat jenin tu… Dey dia dah ada bini la…. x payah kau nak ampu lebih…. X kan dapatnya jd bini kedua… Tp kalau nak senyap bolehla kot coz dia bukan x biasa bawak lari anak dara org…. xde sapa pun antara kami kat sini nak menghina pemimpin UMNO … Kau tu jer yg sibuk mengata…. Kalau ada krisis tu biasala antara org2 peringkat atasan… tu diaorg punya hal… yg penting kebajikan dan kepentingan org melayu tetap terjaga… mat sabu pun pernah kritik Mat jenin… satu lg gelaran mat jenin tu sendiri pun Tuan Guru Hadi awang yg kasi….So bak kata Putera 81 td kau x payahla jd lalat taik kat sini… menyemak… besok2 kalau mat jenin kau dpt la naik takhta baru la kau memekak kat sini yer… tak payah memalukan diri sendiri…..

  28. Salam,

    Pelik pulak aku si lalat taik nie mengaku dak kena kencing!!!

    ” nadrah
    September 24, 2008 at 11:28 am

    Kalu aku kena kencing pun sikit jer….”

    Bodohnya pompuan nie..sanggup tahan ayaq kencing orang..Itu menunjukkan dia mengaku kena tipu dengan si mat jenin tapi biasa la orang pompuan..nak jaga saham supaya tak nampak bodoh..mana nak ngaku..

    Masuk nie dah berpuluh kali aku kata..sapa pun pemimpin tak brapa penting..asalkan dia mampu halakan UMNO dan BN sebagai yang terbaik untuk masyarakat, terutama kepada bangsa aku – MELAYU dan agama aku – ISLAM..

    Kepada si lalat taik, aku rasa tempat hang sesuai di kandang babi sahaja (atau mungkin lebih elok sedikit dari kandang babi)

  29. nadrah

    Putera81

    Mana ada pemimpin PEKEMBAR yang mampu halakan PEKEMBAR dan BN sebagai yang TERBAIK untuk masyarakat, terutama kepada bangsa MELAYU dan agama ISLAM..?

    Mana ada? Mana ada? Mana ada? Mana ada?

    Besarkan Perut ade ler…………..

    Kalau Pemimpin PEKEMBAR bangang….. HANG lagi bangang mak ngot….

  30. nadrah

    kenapa Si Muhyiddin meracau marahkan PAk LAh…? Sebab… waktu dia kempen kat P.pauh aku dengar, 20 orang jer yg dengar… jatuhlah standard dia selaku org no 3…..

  31. sekurang2nya mamak tu punya hati mulia dan jujur tapi tak macam hangpa yg busuk perut bangsa melayu yang bunuh bangsa melayu sendiri….kencing lagi

    kesian lasung tak kesian kat makcik nadrah pun dia kencing bukan sekali …tapi berkali2…mula2 16hb… lepas tu….20hb….. 23hb….. lepasa bila pulak….26hb ker? …he he he he malam 27 likur tu…..

    yang pelik yg kena kencing….tu sanggup pulak kena berkali-kali…. bahaya tu… kalau sondomi dgn cik nadrah….. patutler boleh berulang-ulang kali…

    sekupang dua bersyukur dengan pemberian tuhan masih boleh berfikir yg mana baik dan yang mana jahat….hmmm sekarang baru tau kenapa berkali…kali….. t ksh cik nadrah sebab bukak tembelang sipengencing…. hiss jijik..jijik

  32. Nadrah

    Sekupang dua

    Inflasi naik 8.5% pada bulan Ogos – yang tertinggi dalam tempoh 27 tahun. Apa yang Pak LAh Buat? Siapa yang bertanggungjawap ? Anwar?

    Siapa yang kencing?

    PEKEMBAR ker? PAS ker? PKR ker?

    Jawab ler ilmiah sikit…..

  33. Nadrah

    Setiap tahun – pada bulan Ogos – rakyat negara ini telah di tipu dan di bohongi oleh United Malays National Organisation aka PEKEMBAR tentang MERDEKA. Melalui media yang mereka miliki mereka telah memekik melolong menjaja fakta bohong tentang apa yang mereka panggil sebagai merdeka.

    Malaysia ditubuhkan BUKAN pada 31 Ogos. Jangan bohong. Pada 31 Ogos 1957 ialah hari British lari setelah di perangi oleh rakyat Persekutuan Tanah Melayu. 31 Ogos TIDAK ada sangkut paut dengan projek Malaysia.

    Malaysia di tubuhkan pada 16 September 1963. Malaysia ialah projek British.

    British menjajah Tanah Melayu ( termasuk Singapura ). Rakyat telah bangun melawan dengan mengangkat senjata. Adalah bohong apabila di tulis dalam buku sejarah dimana Untied Malays National Organisation telah mengatakan kita Merdeka tanpa tumpah darah.

    Ini bohong besar. Ribuan nasionalis telah mati berjuang melawan British.

    Rakyat Tanah Melayu telah melancarkan Perang Rakyat melawan British semenjak Jun 1948. Penjajah British memanggilnya Darurat. Ini bukan darurat. Tidak ada sesiapa pun dalam darurat. Rakyat tidak darurat sakit perut. Yang dalam darurat ialah British kerana mereka sedang di serang.

    Kesatuan Melayu Muda ( KMM), Parti Komunis Malaya (PKM), Persatuan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angakatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS ), Hisbul Muslimin adalah badan-badan politik yang lebih awal bagun berjuang untuk memerdekkan Persekutuan Tanah Melayu.

    Ini sejarah bukan kelentong.

    Di mana United Malays National Organisation aka PEKEMBAR waktu itu? Taraaak lagi.

    Pada tahun 1941 ketika badan dan parti-parti politik ini bangun bergerila menentang Jepun , United Malays National Organisation aka PEKEMBAR belum wujud. Gerakan nasionalis ini telah mula menyususn gerakan untuk menghalau British sebelum Jepun sampai. Apabila Jepun datang ke Tanah Melayu pada tahun 1941 mereka berlajar bergerila dengan bergerila. Mereka belajar perang melaui perang menentang Jepun.

    Ini sejarah bukan kelentong.

    Dimana United Malays National waktu itu? Taraaaaak lagi.

    Badan politik yang PERTAMA menuntut merdeka ialah KESATUAN MELAYU MUDA (KMM) yang di pimpin oleh Ibrahim Yacoob. Slogan parti yang ditubuhkan pada tahun 1938 ini ialah MERDEKA!

    Apa slogan United Malays National Organisation aka PEKEMBAR …. Ciiis nak cakap pun malu. Parti hampeh ini di wujudkan oleh British pada tahun 1946 sesudah semua parti Nasionalis lain diharamkan atau pemimpin merek di penjara atau dibunuh. Slogan nya ….Hidup Melayu !

    Ini sejarah bukan kelentong.

    Apabila parti nasionalis lain angkat senjata bergerila, United Malays National Organisation aka PEKEMBAR pergi berunding dengan British. Hampeh ! Ini lah pembelotan namanya.

    British kalah teruk. Untuk memastikan harta kekayaan British – lombong bijeh dan ladang getah – di jaga dengan baik British telah mengangkat United Malays National Organisation aka PEKEMBAR untuk ‘ jadi budak suruhan’.

    Ini sejarah bukan kelentong.

    Sesudah British lari dari Tanah Melayu timbul pula gerakan nasionalis di Borneo. Rakyat Sabah, Serawak dan Berunai ingin Merdeka. Mereka memanggil negara mereka Kalimanta Utara dengan gerakan gerila bernama – PARAKU – Pasokan Rakyat Kalimantan Utara.

    British melihat ini bahaya. Harta mereka di Tanah Melayu telah dapat di selamatkan kerana ada barua mereka di sini. Lalu projek Malaysia di telurkan. Malaysia ialah sebuah projek British untuk memastikan harta kekayaan mereka dapat dijaga terutama minyak di Berunai.

    Dalam masa yang sama Parti Rakyat Berunai yang anti British di bawah pimpinan Al Zahari menang dalam pilihanraya. Parti Rakyat di haramkan. Al Zahari di tangkap. Anak raja yang berumur 9 tahun ketika itu di nobatkan. Tentera British dan Ghurkha menjaga Berunai. Sultan Tua yang bersimpati terhadap nasionalis di ketepikan. Berunai menjadi tanah jajahan syarikat minyak Shell/BP. Berunai tidak masuk dalam gagasan Malaysia.

    Singapura yang semenjak beribu-ribu tahun ialah sebahagian dari Tanah Melayu keluar dari Malaysia pada tahun 1964. Ini juga projek British berjangka panjang. Singapura diperlukan untuk memainkan peranan seperti Isreal dalam dunia Arab. Singapura kini adalah ‘Israel’ dalam dunia Melayu.

    Dunia Melayu – Indonesia/Tanah Melayu/Selatan Siam – adalah sebahagian dari konsep Melayu Raya yang di bawa oleh KMM pada tahun 1938.

    Ini sejarah bukan kelentong.

    Jadi apa kena mengena 31 Ogos dengan Malaysia. Taraaaaaakkkkk!!

    Ini kelentong. Rakyat Sabah dan Serawak di paksa masuk Malaysia oleh British. Kerana itu hingga ke hari ini majoriti rakyat Sabah dan Serawak ingin merdeka dan berkerajaan sendiri. Mereka tidak ambil pot tentang 31 Ogos.

    Apabila United Malays National Organisation aka PEKEMBAR bungkus nanti – kita wajib menulis kembali sejarah perjuangan kaum agama, kaum nasionalis, kaum kiri, kaum buruh, kaum tani dan kaum komunis yang telah berjuang dan berkorban mati untuk memerdeka kan Persekutuan Tanah Melayu termasuk Singapura.

    kire ler berap tahun korang seme kena tipu………..kah kah kah

  34. penyapoo

    Salam,

    ada lagi cek nadrah tertinggal tu
    2008 , PR slogan…. hapuskan hak2 istimewa melayu 🙂

  35. uii takut aku …siap buat fakta sendiri makcik ni

    teman nasihat jangan lerlupa makan uabat cik nadrah… ehh atau pun terlebih makan ubat kot…

    nak kelentong macam ni pi lah kat penyokong sondomi (PKR) yang terang2 hang boleh corn depa ni kategori si tanggangbangang kalau kat sini buang air liur jer … camana pun terrer hang mengarang cerita no…abis tu awat tak masuk parti PKR kkkkuuunnnnuuunnnnya yang memperjuang kan merdeka.. hang bohong kat depa tunku hang kalih kata anwar yang teriak merdeka… PKR yang tuntut merdeka.. lepas tu hang bohong kata mana ada perang …mana ada british .. hang kata merdeka wujud pun hasil reformasi anwar ibrahim berarak kestadium merdeka dan terus anwar laung merdeka..merdeka.. merdeka, lepas tu hang karang ler tarikhnya …ikut suka hang la…. depa bukan susah hang suruh angguk2 geleng2 mesti setuju punya ler… lepas tu hang pun ada chan dapat jadi menteri wanita dan pemungko@ mana tau hang pun boleh try kot dapat jadi bini no 1 masa tu… tapi hang jaga lah b@nt@t hang…. meneneh lah hang

    sekupang dua terpikir hang ni bijak mengatok ayat na ..tapi kalau hati busuk…bila bercakap..lagi ler mulut busuk… cukup senang kenal cuma tuan dia yang rasa mulut dia wangi….

    cik nadrah pi cuci mulut dengan gusok gigi hang!

  36. Bakal PM

    Nadrah ngok ngek ni asyik tanya dimana UMNO ketika itu??? Aku nak tanya balik bila pulak Pakatan Rakyat ni wujud??? Masa tok nenek kau tuntut merdeka ker??? Pastu yg kau kata singapura ejen israel… kau tau x parti DAP tu serpihan PAP yg berkuasa di singapura??? So kau mcm xde akal jer bila kutuk singapura tp kau bersekongkol dgn ejen yahudi tu…. Ntahla nak kata bengap x sanggup pulak aku… kau pikirla sendiri…

  37. Bakal PM

    lagi satu kau kata apabila UMNO bungkus nanti tu kira kau ni memang pendek akal… Sebab apa UMNO x kan bungkus… Confirm… Cuba kau ingat balik yg pernah bungkus parti apa??? Aku inform yer Barisan Alternatif … ala x ingat ke… konon2 dulu bergabung nak rampas kerajaan jgk last2 bungkus… lps tu nak cover malu xnak la lg pakai barisan alternatif tukar la pulak Pakatan Rakyat…. Ni pakatan rakyat kalau bungkus jugak ntah apa lg la nama di nak taruk… harap tukar nama jela….

  38. Salam

    Oii Nadrah..buku sejarah hikayat mahawangsa mana yang hang refer nie..sampai fakta sejarah habih hang tonggang terbalik..memang patut hang ikut nasihat Sekupang Dua tu..pi gosok gigi..batal posa pun takpa..sebab bulan posa nie pun hang nak menipu lagi..

    p/s: tak baik menidakkan jasa tokoh2 UMNO dalam memperjuangkan kemerdekaan..berdosa hang nanti..

  39. Nadrah

    PEKEMBAR…. hidup Melayu…….hihihi

  40. Bakal PM

    aku rasa Nadrah ni sebenarnya jantan… Mesti dia ni Maknyah2 yg masuk pertandingan ratu mak nyah kat kelanta aritu… geli la aku dgn nadrah ni…. Awww…

  41. Nadrah

    PEKEMBAR…. hidup Melayu…….hihihi..
    lawak betul hihihi

    Ada orang tu… slogan dia hidup Melayu masa belum merdeka…. last-last mengaku tuntut merdeka konon…..

    Cuba sebab 1 nama saja kat aku…. DI ULANGI 1 nama tokoh Pekembar yang dipenjarakan sebab tuntut merdeka?

    Pasti jawapannya ” Aku tak tau ” @ yillek pochik

    renung-renungkanlah…………….

    oh ya ……..hidup melayu

  42. assalamuaikum semua!

    teman rasa orang yang sama jantan … munkin dulu nickname lain tapi dah tak boleh nak bersuara …kena hentam jer jadi dia gunalah nama lain ….ala apa susah….. senang jer sekupang dua pun boleh buat… tengokler macamana sekupangdua buat…alkononya nadrah…awww awww awwww

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s