Rais: Jangan gertak mana-mana calon —- ref Malaysiakini

Selepas 29 bahagian mengadakan persidangan sehingga semalam, bahagian-bahagian belum bermesyuarat diminta mencalonkan pemimpin-pemimpin yang belum lagi cukup kuota untuk bertanding Timbalan Presiden Umno tanpa melambakkan pencalonan untuk Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Saranan ini dibuat oleh Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim yang turut meminta agar jangan ada pihak-pihak yang cuba mendesak mana-mana pemimpin yang telah menawarkan diri untuk bertanding jawatan berkenaan agar mengundur diri sekadar disebabkan tahap pencalonan yang mereka terima setakat ini masih rendah.

“Siapa tahu, bahagian yang belum bermesyuarat lagi nanti akan mencalonkan mereka?

“Peluang mereka mungkin tipis, tetapi jangan ada sesiapa menggertak atau mendesak mana-mana calon agar menarik diri. Ini amalan yang tidak sihat.

“Demi kepentingan Umno, kita mesti benarkan sesiapa sahaja yang ingin berkhidmat kepada parti untuk bertanding.

“Sebab itulah saya teguh dengan pendirian menentang sistam kuota kerana sistem ini menyisihkan orang yang hendak beri khidmat melalui situ sistem pemilihan yang adil,” kata beliau kepada pemberita pada Rumah Terbuka Aidilfitri Kementerian Luar di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan beberapa pihak yang meminta agar tiga lagi pemimpin yang telah menawarkan diri bertanding jawatan timbalan presiden selain Muhyiddin iaitu Menteri Kemajuan Luar Bandar, Tan Sri Muhammad Muhammad Taib; Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Ketua Umno Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed agar menarik diri kerana pencalonan yang mereka terima setakat ini terlalu kecil.

Setakat ini 28 bahagian Umno telah bermesyuarat dan daripada jumlah itu, 23 telah mencalonkan Muhyiddin, tiga lagi mencalonkan Muhammad, dua mencalonkan Mohd Ali sementara Nur Jazlan belum menerima sebarang pencalonan.

Rais berkata semua pemimpin yang telah menawarkan diri untuk mana-mana jawatan mestilah diberi peluang untuk dinilai oleh perwakilan pada hari pemilihan dan mereka tidak harus disekat dengan menghadkan kuota yang mereka terima untuk layak bertanding.

Katanya, sebagai parti yang mengaku mengamalkan sistem demokrasi Umno mesti menghormati nilai demokrasi dengan tidak menyekat sesiapa daripada menawarkan diri untuk menjadi pemimpin di mana peringkat sekali pun.

Beliau juga meminta perwakilan agar memikirkan semasak-masaknya sebab-sebab mereka mahu memilih seseorang calon dan tidak hanya membuat pemilihan berdasarkan mentaliti berkumpulan serta emosi semata-mata.

“Trend memuji seseorang pemimpin mesti dihentikan kerana ia adalah amalan tidak sihat, lebih-lebih lagi jika pujian-pujian yang diberikan itu tidak ikhlas,” tambahnya. – mstar

nota: Standard la Datuk Seri, sekrg ni politik dah start ganas, kan dulu ada yang kena simbah asid….padahal utk cawangan je….berbaloi ker?? yang bagusnya lagi…dok gertak/gaduh ni sesama melayu…bila bangsa asing pekik kat melayu…..tak nak pulak balas balik.

Advertisements

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

2 responses to “Rais: Jangan gertak mana-mana calon —- ref Malaysiakini

  1. zackdanial

    baguslah Org UMNO gertak org UMNo , lepas tu tikam sesama sendiri . Apa2 pun selamat bersara KJ . Hidup mukriz

  2. tubir

    KJ mempunyaai cara kepimpinan yang kuat dan beliau mempunyaai vison ,tetapi beliau naik terlalu cepat,Beliau naik kerana orang umno juga yang menyokong beliau dulu.Pemuda umno belum matang dan masih mengamalkan sikap membodik membodik didalam parti demi aginda peribadi.Mukriz juga naik kerana sejarah bapa nya ,Tun memainkan peranan didalam kemenangan mukriz .Semua orang tau tektik tun ni.
    berilah peluang kepada semua ahli umno untuk menabur bakti dengan jujur .hapuskan sistem kouta didalam umno .Umno akan subur jika pemilihan secara telus dilaksanakan .Jika sistem sekarang ini diteruskan umno akan menjadi mandul untuk masa akan datang

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s