Antara Lombok dan Pengkid – malaysiakini

1. Lombok – daerah atau satu kawasan di Indonesia…

2. Sejak kebelakangan ini, ramai gadis Malaysia dilarikan ke Lombok utk berkahwin dengan pemuda Lombok yang bekerja di Malaysia. Baru tadi berita siarkan sebuah berita berkenaan gadis kita dibawa ke sana. Sudah kurang ke jejaka Malaysia??

3. Difahamkan, adalah menjadi satu impian pemuda Lombok jika berjaya melarikan kekasih mereka dan berkahwin di Lombok.

4. Pengkid pula satu gejalan kurang sihat yang menular di masyarakat kita.

5. Kecendurangan si gadis utk berperwatakan seperti lelaki. Bukan sahaja zahir berpewatakan lelaki tetapi juga batin mereka berubah. Minat sesama jenis.

6. Baru-baru ini Majlis Fatwa putuskan bahawa pengkid itu haram.

7. Alhamdulillah harap semua pihak faham tapi bagaimana kes kawin lari di Lombok pula?

8 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

8 responses to “Antara Lombok dan Pengkid – malaysiakini

  1. Salam,
    Ramai yang Islam tapi ramai yang hanya selam dan lemas.Itulah yang paling menyedihkan umat Islam di serata dunia bukan hanya pada yang Melayu,Arab,India,Pakistan,Afganistan atau bangsa-bangsa lain di dunia.Kalau kita ambil sebahagian dan meninggalkan sebahagian yang lain kita umpama “Orang-orang Islam” yang bermaksud orang-orang adalah yang tak bernyawa dan hanya sesuai menakutkan atau digunakan untuk menghalau burung-burung yang hinggap untuk makan padi di bendang.Orang Islam lain maksudnya!.

    Ramai yang keliru diantara kebudayaan Islam dan kebudayaan Arab.Begitu juga orang Melayu tidak memahami perbedzaan di antara kebudayaan Islam dan Kebudayaan Melayu.Kebudayaan Islam adalah cara hidup Rasullulah s.a.w.!.Orang Melayu dan orang Islam di Malaysia sebenarnya keliru.Kekeliruan ini yang menyebabkan Ibu-bapa sendiri tidak dapat menerapkan nilai Islam dalam peranan asuhan anak-anak mereka.Benih-benih Islam seharusnya disemai dalam diri semasa kanak-kanak lagi.

    p/s:Bab begini perlukan penilitian dan perhatian sepenuh untuk komen.So mamak reserve my comment.Harap pakar-pakar merumuskannya!.Wassalam.

  2. he he he kalau nak tahu conrtoh terbaik pengkid …sapa lagi encik puan nadrah kita ler… he he he

  3. AbangTuah

    Salam,

    Gejala begini timbul kerana kaum Hawa dah terlebih ramai dari kaum Adam. Setelah sekian lama menunggu maka Pengkid ni pun kecewa, tiada yg masuk meminang, maka jadilah mereka PENUNGGU pula.

    Jadi marilah kita sarankan pada kaum Hawa, benarkan lah suami mereka berkahwin 4 agar dapat kami kaum Adam dapat menyelamatkan semua Pengkid tersebut.

    Pengkid selamat, kami untung dan para isteri pun taklah kesunyian dirumah, tentu ramai kawan.

    Kehkehkeh, hmmm, idea yg bernas.

  4. Kuntakinte

    Salam, contoh gambaran dunia dah semakin terbuka pemikiran manusia dah global bukan Glokal, jadi peritiswa lombok bukan apa mula2 bercinta kenal di Malaysia, tak perlu fikir banyak sangat sebab berada di negara sendiri aman , kaya, makmur dan sejahtera, cinta punya cinta terpaksa ikut si abang tercinta yang jadi PATI di Malaysia balik ke lombok, aleh2 baru sedar cinta aje tak cukup, apa hal hidup susah makan tak sehari sekali ke, 2 hari sekali ke, pakai setakat berkemban kain batik lusuh, duduk di rumah kampung berdinding kan plastik dan zink buruk, dalam keadaan tu baru teringat tanah air tercinta , baru teringatkan keluarga, ha..ha… raban tebeng le sudahnya….

    Macam tu jugak lah nasib si wanita luar yang kahwin dengan lelaki Malaysia, contoh di Kelantan kahwin dengan orang besar YB pulak tu, ikut le sang suami merantau ke Malaysia harapkan hidup terjamin almaklum le kahwin dengan YB, sang lelaki pun guna lah kabel kahwin pun pakai sijil palsu, aleh…aleh madu si wanita dah disedut kena cerai sudahnya… ish..ish… sama je jalan ceritanya 2 peristiwa satu kahwin dengan sang miskin dan sang kaya.

    apa pun nasihat teman kita tumpu kan aje hal nikah kahwin dengan warga tempatan, bersepah2 lagi wanita dan jejaka yang hansome melecun macam mamak haji dan abangtuah, pada sang wanita buka pintu seluas luas nya pada sang suami bantu warga wanita untuk berkongsi kebahgiaan jangan tamak haloba agar 2 peristiwa dapat dielakkan, sekarang ni pun dah ada budaya wanita muda tertarik sangat dengan lelaki rambut putih dan misai putih maklum le berpengalaman he..he…

  5. Salam Kunta-kinte,
    Apa dia Rambut putih & misai putih……..mcm perli mamak je ini!.Rambut putih itu bukan apa; menandakan batu nisan yang putih..kian hampir tu!……maklum sahaja “Allah berfirman:bermaksud;”Kahwinlah satu,dua,tiga dan empat…tapi satu itu lebih utama”!.Jadi mamak pegang yang satu itu lebih utama!.Kenapa wanita Umno ke?puteri Umno Ke?kenapa jarang masuk dalam blog politik?.Tak tahan kena kutuk?.Tapi Mamak lihat di setiap kali kempen PR yang di adakan berani dan bertempur di kawasan pembangkang adalah puteri UMNO dan Wanita UMNO..takat putera UMNO ini hilang selepas acara Mat rempit dan payung terjun.Entah apa mereka buat pun tak tahu…dengaq habaq yang ketua putera ini tawkey dia pun tak support dalam pencalonan ketua pemuda!.Lawan tawkey lah itu!!!.Lain kali buat macam sanusi pertandingan naik pokok kelapa dan mungkin pemuda PKR nak buat pertandingan “panjat pokok pinang antara bangsa” di ceruk tok kun,Bukit Mertajam.Mungkin Pak Nuar kita pandai panjat pokok pinang kot?.Bayangkalah kalau Pak Nuar kita tengah panjat pokok pinang…..kena sabar …kalau nak panjat pokok pinang ,bukan macam pokok kelapa….kalau tak kena gaya patah di penghujung pokok…nanti jatuh….macam nangka busuk!!!.

  6. asssalamaualaikum semua!
    bila mamak cerita pasal mat rempit ni teman teringat di permatang pauh tempohari punya banyak mat rempit siap pakai baju keselamatan merempit sanan sini… berapa bang nuar bayar tak tau ler… teringat juga MANA PEGINYA SEKARANG NI …… satu lagi bukan dema yang hilang bang nuar pun hilang …he he he dengan janjinya hilang sekali yang pelik pulak tu semu8a yang dah kena kencing pun hilang entah kemana… tak seri juga blog ni bila tak bertengkor yob ,… jangan marah gurau jer… kot ada pun komer yang kuat benor PKRnya cuba bagi blog kat teman … blog mengkomer ler tapi yang boleh kita bersuara ler macam blog ni….. boleh bersuara… kalau yang pakat tengok jer tak boleh bercakap …belambak yop …takmau ler blog bacul …

    sunyi sepi lak rasanya … tapi tenang pulak aman dah mendengor kengkawan teman macam mamak.. ( teringat teman kat miker bila makan kepala ikan … karii hmmmm tuah … kunta kinte… apa kabor yob?

    sekupang dua tengah memikior idak ke bang nuar nak derma dan sedekah pada fakir dan orang susah…kata kuat benor nak bantu nya… hindraf tak bantu orang susahker masa depavali…. he he he ehe …

  7. Kuntakinte

    Salam, teman khabor baik yeop… ai.. sekupangdua sibuk ke kempen UMNO ni, dapat ke G2 ke G7.

    Mamak, jangan takut buat pembaharuan, kena berani buat anjakan paradigma, rambut putih dgn misai putih tengah laris tambah2 tauke nasi kandar.. he..he..

  8. yop kinte teman G2 idak G7 tak tau ler tahun ni bukan tahun teman bertanding idak merebut pun idak … tapi tak tau ler pulak ada bertanding jadi kempen menejar… miker macam mana ada ker sangkut ker? selamat berjuang ler kalau nama naik

    sekupang bangga jugak bila mamak dah naik taraf… menitik air lior bila ngenagkan nasi kandak mamak… the pleasure of mamak taste is on the….NASI KANDAK…UUUUMMMP! Bro kinte tak ke kuala ker esok?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s