Monthly Archives: October 2008

Majlis Media Akan Ditubuhkan – malaysiakini

Sebuah majlis media kebangsaan akan ditubuhkan tidak lama lagi bagi mengenalpasti kelemahan-kelemahan dalam media, selain mencari jalan bagi menghasilkan pemberitaan tepat, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar hari ini.
Beliau berkata idea penubuhan majlis itu telahpun dibawa ke kabinet dan disambut baik.

“Pelbagai aspek perlu dikaji dan satu siri perbincangan sedang berjalan sebelum kita dapat menggubal dasar berkenaan.

“Saya percaya ini adalah platform yang tepat, pada masa yang tepat untuk memperkukuh hubungan antara kerajaan dengan organisasi media,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kolokium mengenai Dasar Media di Malaysia di sini, Isnin.

Kolokium dua hari itu, anjuran Institut bagi Pembangunan Komunikasi (Aidcom) dan Suruhanjaya Tinggi Kanada bagi membincangkan isu-isu mengenai dasar dan kebebasan media, diikuti oleh 50 peserta.

Syed Hamid berkata penubuhan majlis itu tidak harus dilihat sebagai langkah untuk mempertingkat sekatan ke atas media, oleh kerana masa depan di negara ini ditentukan menerusi usaha kolektif.

“Menjadi tanggungjawab kita untuk menggubal satu dasar media kebangsaan yang mencerminkan identiti, nilai dan kepercayaan kita sebagai warga Malaysia.

“Satu dasar media baru perlu dikemaskini sejajar dengan trend global semasa yang memberi nilai tinggi terhadap liberalisasi dan kemajuan teknologi.

“Kita boleh bincangkan dan kenalpasti reform yang sesuai di samping mustahaknya memperkenalkan majlis media kebangsaan dengan minda terbuka,” kata Syed Hamid.

Menyentuh berita ruang siber, Syed Hamid berkata: “Kita tidak boleh lagi mengenalpasti kumpulan ini sebagai media alternatif, memandangkan permintaan bagi berita-berita mereka lebih luas dari media arus perdana.

“Ruang siber adalah platform bebas dan generasi muda lebih menyukai berita online. Malahan, media arus perdana kini turut memfokus kepada memuatkan berita mereka secara online,” ujar beliau.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar balas balik – malaysiakini

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini membidas kenyataan beberapa ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak yang mendakwa beliau mengabaikan kepentingan rakyat negeri itu sewaktu berkhidmat dalam kerajaan terutamanya ketika memegang jawatan Menteri Kewangan.

Anwar yang merupakan ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, sepanjang beliau memegang portfolio sebagai Menteri Kewangan, banyak peruntukan telah diluluskan untuk pembangunan di Sabah dan Sarawak.

“Tapi oleh kerana prasangka buruk begitu, ini semua (peruntukan) dinafikan.

“Dibangkitkan juga kononnya saya abaikan rakyat di sana…mungkin waktu itu beliau masih di bangku sekolah,” katanya.

Semalam, Salleh Kalbi (BN-Silam) mendakwa Anwar bersikap bermuka-muka dalam membela nasib rakyat Sabah dan Sarawak dan berkata sikap prihatin yang ditunjukkan bekas Timbalan Perdana Menteri itu sekarang adalah semata-mata ingin meraih simpati dan sokongan daripada rakyat negeri itu.

Anwar membuat penjelasan tersebut ketika sesi perbahasan Bajet 2009 oleh Johari Abdul (PKR-Sungai Petani).

Jelasnya, sepanjang menjadi menteri dalam kerajaan dan sejak Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia sehingga beliau disingkirkan dari kerajaan pada tahun 1998, beliau telah meluluskan peruntukan paling besar kepada rakyat negeri itu.

“Malah dalam tempoh satu tahun, ada tambahan RM800 juta kepada Sabah dan RM200 juta kepada Sarawak,” katanya.

Anwar juga menyelar tindakan beberapa ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang bersuara secara sembunyi mempertikaikan kredibilitinya sewaktu menjadi menteri dahulu.

“Mereka jerit macam pelesit, menyorok di sebalik pembesar suara…memang itu bukan pahlawan.

“Kalau benar dia itu pendekar dan pahlawan, bangun berucap dan jawab, bukan berselindung di balik meja,” katanya.

Anwar sempat berseloroh sambil berkata: “Perangai macam tu hodoh, kalau benar-benar pendekar yang mulia lagi amin, bangunlah jawab.”

Kata-kata Anwar itu menyebabkan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mencelah: “Yang itu sudah Yang Dipertua…dan cuma satu-satunya.”

Celahan Pandikar Amin itu mengundang tawa ahli-ahli Dewan.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Teresa tuntut Dr Khir minta maaf ref malaysiakini

Anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor, Teresa Kok telah mengeluarkan surat tuntutan meminta bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo memohon maaf dan membayar ganti rugi RM10 juta kerana merosakkan nama baik beliau melalui dakwaan bahawa beliau menyokong petisyen yang meminta bunyi laungan azan diperlahankan.

Bercakap kepada pemberita di luar persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor di sini hari ini, Kok berkata, beliau telah menghantar surat yang disediakan peguamnya itu bertarikh hari ini, kepada Dr Khir melalui faksimili.

Salinan surat tuntutan itu, yang diedarkan kepada pemberita, mendakwa dalam jawapan kepada satu soalan yang disiarkan dalam laman blog Dr Mohamad Khir, bekas menteri besar Selangor itu menyatakan terdapat satu petisyen daripada masyarakat Cina di Kinrara, Puchong yang meminta bunyi laungan azan diperlahankan bunyinya dan petisyen itu disokong oleh Kok.

Perkataan yang digunakan Dr Mohamad Khir menggambarkan Kok bersikap anti Islam, anti Melayu dan telah melakukan kesalahan jenayah yang serius mengikut Kanun Keseksaan dan undang-undang lain di Malaysia, menurut surat itu.

Selain menuntut Dr Mohamad Khir menarik balik kenyataannya itu, memohon maaf dan membayar ganti rugi, Kok juga mahu Dr Khir menanggung semua kos perundangan yang timbul daripada perkara berkenaan.

nota: dah jadi satu sindrom pulak sekarang ni…asal kan saman je…mesti cecah jutaan ringgit…nak jadi jutawan segera semua …

11 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Zahidi tarik diri — ref malaysiakini

Ketua Umno Bahagian Padang Besar, Datuk Zahidi Zainul Abidin hari ini mengesahkan beliau menarik diri daripada bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno.

Zahidi berkata, beliau telah bermesyuarat dengan Badan Perhubungan Umno Perlis semalam dan mereka telah bersetuju dengan hasratnya untuk menarik diri.

“Selain itu, Perhubungan Negeri juga turut mencadangkan nama saya selain Datuk Seri Shahidan Kassim untuk bertanding jawatan ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno pada pemilihan Mac depan,” katanya ketika dihubungi mStar Online, hari ini.

Zahidi berkata, setakat ini, beliau telah menerima tiga pencalonan untuk merebut jawatan dalam MT namun enggan mendedahkan Bahagian-bahagian yang mencalonkannya.

Ketika ditanya sama ada penarikan dirinya berikutan persetujuan Badan Perhubungan Umno negeri untuk mencadangkan namanya bertanding jawatan ahli MT, Zahidi berkata, ia tiada kaitan.

“Kita di Perlis ni kecil sahaja. Hanya ada tiga bahagian jadi tak bolehlah nak (bertanding) jawatan-jawatan tinggi.

“Saya perlu tumpukan kepada Bahagian saya juga jadi jika mahu bertanding (di peringkat pusat) buat masa ini, jawatan yang paling baik adalah MT,” katanya.

Zahidi telah membuat pengumuman rasmi berhubung penarikan dirinya itu dalam wawancara khas bersama Astro Awani pada pukul 9 malam tadi.

Zahidi sebelum ini hanya memperolehi satu pencalonan iaitu daripada bahagiannya untuk merebut jawatan Ketua Pemuda.

Dengan penarikan diri Zahidi, saingan merebut kerusi Ketua Pemuda kini tertumpu kepada tiga calon iaitu Exco Pemuda Umno, Datuk Mukhriz Mahathir yang kini merupakan satu-satunya calon yang telah melepasi kuota dengan 63 pencalonan; Naib Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin dengan 36 pencalonan dan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Dr Khir Toyo dengan 27 pencalonan. – mstar

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar Bermuka-muka – ref malaysiakini

Seorang penyokong kerajaan semalam membidas sikap Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan bermuka-muka dalam membela nasib penduduk di Sabah dan Sarawak.

Salleh Kalbi (BN-Silam) berkata ketika berada dalam Kabinet, anggota Parlimen Permatang Pauh itu tidak pernah memberi perhatian serius terhadap negeri berkenaan tetapi kini mengambil sikap yang berbeza.

Beliau berkata sikap prihatin terhadap Sabah yang kini ditunjukkan oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu adalah semata-mata mahu mendapatkan sokongan daripada rakyat negeri itu.

“Ketika saya menjadi pelajar, kami pernah bertanyakan tentang biasiswa untuk pelajar Sabah, tetapi Anwar ketika itu berkata tiada peruntukan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk pelajar Sabah,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2009 pada persidangan Dewan Rakyat di sini semalam.

Salleh turut mempersoal tindakan Anwar yang kini kononnnya mahu memperjuangkan kebajikan pelajar dari Sabah. “Kenapa sekarang baru beliau mahu menjadi hero kampung di Sabah dan Sarawak,” katanya.

Beliau berkata jelas tindakan Anwar itu mempunyai agenda tertentu apabila menunjukkan simpatinya terhadap kedua-dua negeri berkenaan – mstar

8 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Bukan Manifesto Saya-Najib ref Malaysiakini

Pejabat Timbalan Perdana Menteri semalam menegaskan, laporan portal berita Malaysiakini pada Ahad lalu berhubung manifesto yang kononnya dikeluarkan Datuk Seri Najib Razak adalah usaha terancang pihak tertentu untuk mencemarkan imej beliau.

Kenyataan media Pejabat Timbalan Perdana Menteri menyatakan, sejak pelan peralihan kuasa Umno dipercepatkan kepada Mac tahun depan, beberapa laman berita berusaha secara konsisten dan berterusan untuk mengada-ada dan menyiarkan berita bagi menjejaskan kredibiliti Najib.

“Kami harap rakyat Malaysia, terutama pembaca laman web berkenaan dapat membezakan antara yang benar dan palsu apabila membaca bahan yang diterbitkan,” kata kenyataan itu.

Laporan Malaysiakini bertajuk ‘Najib unveils manifesto for top Umno job’ (Najib mengeluarkan manifesto untuk menerajui Umno) Ahad lalu itu, mendakwa Timbalan Perdana Menteri antara lain mengutuk beberapa tuduhan terbaru terhadapnya dan berikrar akan mempertahankan ketuanan Melayu sehingga ke titisan darah terakhir.

Ia juga mendakwa Najib berjanji akan menubuhkan Majlis Penasihat Presiden yang dianggotai pemimpin lama Umno dan bekas Perdana Menteri, sekali gus menjadi asas kepada spekulasi bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad akan kembali berkuasa.

Laporan itu juga mendakwa Timbalan Perdana Menteri memberi amaran akan menggunakan apa juga cara yang ada bagi menghancurkan anasir yang mengancam kestabilan dan keamanan negara.

Bagaimanapun Malaysiakini semalam menyiarkan laporan yang memetik seorang pegawai Najib sebagai berkata, manifesto itu bukan dikeluarkan oleh Pejabat Timbalan Perdana Menteri.

Sebaliknya, Malaysiakini mendakwa manifesto itu dihantar oleh ‘kumpulan penyokong’ Najib dan di akhir laporan itu diletak nota pengarang yang menyatakan ‘Malaysiakini memohon maaf atas kesilapan itu’.

Kenyataan Pejabat Timbalan Perdana Menteri menegaskan, Najib tidak pernah mengeluarkan sebarang manifesto bagi menyokong usahanya memenangi jawatan Presiden Umno dan laporan Malaysiakini pada Ahad lalu itu jelas bohong serta mengelirukan.

“Keputusan Malaysiakini menyiarkan laporan itu amat tidak beretika kerana gagal mengesahkan perkara itu dengan Pejabat Timbalan Perdana Menteri sebelum penyiarannya. Perlakuan Malaysiakini itu amat dikesali dan tidak boleh diterima sama sekali,” katanya.

Kenyataan itu turut menyelar Malaysiakini kerana cuai dan tidak profesional dalam membuat laporan berita serta tidak menyiasat punca emel berniat jahat itu.

“Malaysiakini sudah memohon maaf kepada Timbalan Perdana Menteri berhubung perkara ini. Namun, adalah menjadi harapan kami bahawa Malaysiakini dan portal berita lain, tanpa mengira dasar mereka, akan sentiasa beretika dan profesional,” katanya.-  bharian

6 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Nurul Izzah: Optimis Pakatan bentuk kerajaan pusat, penyokong pula mahu cepat – ref malaysiakini

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang dikenali dengan gelaran “Puteri Reformasi” sejak satu dekad lalu, masih optimis sasaran ayahnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan pusat baru di bawah Pakatan Rakyat.

Malah, beliau yakin ia akan menjadi realiti, kemungkinan besar sebelum pilihan raya umum ke-13.

Nurul Izzah yang menyertai politik selepas Anwar dipecat dan dihadapkan ke mahkamah juga menolak andaian bahawa pihak pembangkang bertindak dengan “terlalu gopoh” dalam mencapai sasaran berkenaan.

“Kami sering dikritik kerana bergerak terlalu lambat… memang ramai yang mahu tarikh 16 September dilaksanakan dengan cepat.

“Kami mahu mengikut cara berhemah dan menghormati Perdana Menteri, dan mahu beliau mengadakan perbincangan dengan pembangkang,” kata beliau kepada mStar Online dalam pertemuan baru-baru ini.

Nurul Izzah yang bertanding kali pertama dalam pilihan raya Mac lalu dan menewaskan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, secara peribadi beliau yakin peralihan kuasa akan tetap berlaku.

“… tidak kira masa. Pada saya mereka boleh melakukan pelbagai cara untuk menahan, melengah-lengahkan lagi tetapi bagi saya perubahan akan tetap berlaku.

“Saya rasa kemungkinan besar (sebelum pilihan raya akan datang). Apa pun kita akan terus dengan agenda kita, teruskan usaha,” kata beliau dalam pertemuan di kediaman Anwar, yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Bukit Segambut.

Ibu Nurul Izzah, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail merupakan anggota Dewan Rakyat sehingga Ogos lalu.

Kerusi itu dikosongkan bagi membolehkan Anwar bertanding pilihan raya kecil Permatang Pauh pada 26 Ogos lalu.

Pada April lalu Anwar mengumumkan sasaran membentuk kerajaan persekutuan menjelang 16 September tetapi ia menjadi pada tanggal tersebut.

Anak sulung Anwar ini menjelaskan, usaha membentuk kerajaan baru perlu dipercepatkan bagi membolehkan perubahan-perubahan politik dan ekonomi yang diinginkan rakyat boleh dilaksanakan segera.

“Kalau hendak tunggu lama, banyak benda yang tidak boleh dibaiki lagi…. kerana itu lebih cepat peralihan kuasa (dilaksanakan), kama lebih mudahlah untuk melakukan perubahan,” katanya lagi.

Dalam temu bual ini Nurul Izzah menyentuh pelbagai aspek termasuk perjalanan kerjaya politik beliau sejak sedekad lalu.

Beliau yang turut optimis dengan arah aliran politik negara ini menekankan, rakyat Malaysia sudah mula bersedia untuk bergerakn melangkaui politik perkauman.

“Pada saya kejayaan PKR, kejayaan PKR itu, penting bukan kerana saya ini adalah pihak yang berkepentingan, tapi kerana ia menandakan bahawa Malaysia, rakyat Malaysia bersedia melangkaui politik perkauman kepada masa depan yang dapat menjanjikan… bila kita fikir politik itu, kita fikir pada isu, tak lihat ini politik untuk orang Melayu, ini politik untuk orang Cina, ini politik orang India.

“Melihat politik di luar kaca maca ras… inilah kekuatan Keadilan dan elemen itu yang perlu ada, perlu diambil oleh semua pihak,” ujar beliau. – mstar

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Senarai Jawatankuasa Tertinggi MCA – ref Malaysiakini

Presiden: Datuk Ong Tee Keat

Timbalan Presiden: Datuk Seri Dr Chua Soi Lek

Naib Presiden(4 orang):
1. Datuk Kong Cho Ha
2. Datuk Liow Tiong Lai
3. Datuk Dr Ng Yen Yen
4. Tan Kok Hong

Jawatankuasa Kerja Pusat MCA(25 orang):
1. Lee Wei Kiat
2. Wong Foon Heng
3. Tan Chai Ho
4. Tan Cheng Liang
5. Dr Hou Kok Chung
6. Lee Chee Leong
7. Gan Ping Shou
8. Yu Chok Tow
9. Wong Nai Chee
10. Lee Sing Chooi
11. Wee Jeck Seng
12. Gan Tian Loo
13. Dr Yeow Chai Thiam
14. Chong Itt Chew
15. Hoh Khai Mun
16. Ti Lian Ker
17. Liew Yuen Keong
18. Wong Mook Leong
19. Paul Kong Sing Chu
20. Edward Khoo Keok Hai
21. Tee Siew Kiong
22. Loh Seng Kok
23. Wong Siong Hwee
24. Dr Por Choo Chor
25. Loke Yuen Yow

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Tahniah TSMY ref malaysiakini

Diberitakan beliau telah melepasi kuota pencalonan bg jawatan timb presiden UMNO. tahniah!

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Bila tiba waktu yang sesuai..saya akan sertai UMNO semual —ref malaysiakini

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau hanya akan kembali menyertai Umno pada suatu masa yang tepat.

Bercakap kepada pemberita di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini semalam, Mahathir yang juga bekas presiden parti itu berkata pelbagai pihak telah berusaha meyakinkan dan memujuknya agar kembali kepada Umno.

“Saya sedang memikirkan untuk menyertai semula Umno, tetapi saya akan menentukan sendiri masa yang sesuai.

“Permohonan (untuk menyertai semula Umno) adalah satu perkara, penerimaan mereka juga harus difikirkan. Jadi saya mahu waktu yang tepat (untuk menyertai semula),” katanya.

Dr Mahathir berkata beliau didatangi oleh banyak pihak yang meyakinkan beliau bahawa beliau boleh membawa kebaikan kepada Umno, parti yang menjadi tulang belakang kerajaan Barisan Nasional, jika menyertainya semula.

Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir berpendapat penulis blog Raja Petra Kamarudin dan Anggota Parlimen Seputeh Teresa Kok tidak harus ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana mereka tidak melakukan ketegangan.

Beliau berkata adalah tidak benar sekiranya kedua-dua individu terbabit didakwa menimbulkan ancaman terhadap keselamatan negara hanya kerana meluahkan pandangan masing-masing.

Beliau mendakwa keadaan sekarang tidak begitu tegang jika dibandingkan pada 1987 yang menyaksikan 106 ahli politik ditahan dalam Operasi Lalang. BERNAMA

7 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda