Kepala Babi yang Ketiga — malaysiakini

“Tak habis-habis isu babi di sini, entah bila akan selesai. Sejak empat bulan lalu, sudah tiga kali ia berlaku.

“Kerajaan negeri tolonglah lakukan satu tindakan tegas yang dapat menamatkan episod babi di sini yang seperti tidak pernah selesai.”

Demikian antara luahan kesal beberapa penduduk yang ditemui Utusan Malaysia di Pengkalan Balak mengenai kejadian menggantung kepala babi hutan yang berlaku buat kali ketiga di sini hari ini.

Seorang penduduk kampung tersebut, Jalimah Hassan, 49, berkata, dia dikejutkan dengan bunyi bising orang kampung yang berkumpul di bulatan jalan raya bersebelahan rumahnya kira-kira pada pukul 6.30 pagi ini.

“Masa itu, saya hendak pergi pasar untuk beli ikan dan terkejut melihat kira-kira 15 hingga 20 orang berkumpul di situ sambil menunjuk satu kain rentang dan objek tergantung di pagar sebuah sekolah.

“Walaupun keadaan masih gelap, saya terkejut bila mendapati objek itu ialah kepala babi sambil tertera tulisan di kain tersebut dan orang ramai melaungkan bantahan terhadap tindakan itu,” katanya.

Tambahnya, kerana bimbang dengan situasi itu, dia meneruskan perjalanan ke pasar dan ketika pulang pada pukul 8.30 pagi, dia mendapati orang semakin ramai termasuk kehadiran pihak polis.

Penemuan bangkai dan kepala babi itu yang ketiga berlaku di daerah ini sejak Oktober lalu.

Kali pertama ia berlaku pada 17 Oktober lalu apabila seorang pelancong menemui bangkai dan kepala babi di Pantai Kemunting, Pengkalan Balak di sini.

Kejadian kali kedua berlaku pada 14 November lalu.

oleh seorang penduduk di Kampung Ujong Padang yang menemui kepala babi dalam keadaan tergantung di pagar rumahnya ketika hendak menunaikan solat Subuh di surau berhampiran kira-kira pukul 5.30 pagi.

Sementara itu, seorang lagi penduduk, Mohd. Ibrahim, 64, berkata, dia hairan mengapa isu kepala babi di kawasan ini mengambil masa yang terlalu lama untuk diselesaikan.

“Kejadian ini terjadi berturut-turut, macam cabar mencabar pula. Saya harap isu ini dapat diselesaikan segera untuk mengelak berlakunya perselisihan kaum.

“Melaka adalah sebuah negeri pelancongan dan kejadian seumpama ini tentu sekali akan memalukan kita sendiri yang sepatutnya terkenal dengan isu-isu yang boleh dibanggakan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Melaka, Datuk Mazlan Mansor berkata, polis menerima aduan mengenai penemuan kepala babi yang digantung di sebuah sekolah berdekatan bulatan Pengkalan Balak pada pukul 8.45 pagi ini.

Beliau memberi amaran keras kepada pihak yang bertanggungjawab melakukan perbuatan tersebut supaya tidak mengulanginya selain akan mengenakan tindakan sekeras-kerasnya ke atas mereka sekiranya berjaya ditangkap.

“Hentikan perbuatan ini dan jangan gunakan kaedah ini untuk timbulkan sentimen antara kaum.

“Perbuatan ini benar-benar telah menyalahi undang-undang dan akan memastikan tindakan sekeras-kerasnya kepada mereka yang terlibat,” tegasnya.

Tambahnya, dalam kes terbaru itu, tiada penahanan suspek dilakukan dan akan perkara itu akan disiasat di bawah Seksyen 298 (a) Kanun Keseksaan kerana menimbulkan isu-isu perkauman.

– utusan
nota: kenapa sangat biadap dan kurang ajar tindakan sesetengah pihak terhadap orang Islam dan Melayu. Ini adalah insiden kali ketiga. Apa motif sebenar si penggantung kepala babi ni??
Advertisements

17 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

17 responses to “Kepala Babi yang Ketiga — malaysiakini

  1. Salam,

    kerajaan harus mengambil tindakan yang tegas terhadap pelaku-pelaku perbuatan yang sungguh menghina bangsa dan agama ini.

    Kita tidak mahu perbuatan seperti ini menjadi titik berdarah seperti peristiwa kejadian 13Mei berlaku lagi.

    Ini bukan masalah politik. Ini adalah satu provokasi perkauman dan agama. Berfikirlah masak-masak sebelum melakukan sesuatu yang boleh mengundang api marahan kaum melayu dan orang islam…

  2. jebat

    senang sahaja yang makan khinzir tak akan buang bangkai di tengah jalan.Ini adalah rancangan anasir-anasir jahat untuk melaga-laga antara kaum meletuskan rusuhan kaum.Gunakan minda fikirkan jangan ikut perasaan hati.

  3. atiqah

    apa nak jadi dgn diaorg ni? nk tiru kaum yahudi kot? mintak pihak polis dapat tangkap org yg buat kerja2 ni dengan hukuman yang setimpal. ini melibatkan agama dan kepercayaan org lain….tolonglah hormat sikit agama org. jgn nak harap org melayu je yg kena hormat & tolak ansur. org bkn melayu pun kena belajar lah hormat dan tolak ansur. sendiri pikirlah

  4. kaplababi

    Jangan kelentonglah! Ini angkara orang UMNO sendiri. Buat drama jer

  5. kula

    Saya berasa ini adalah agen provokasi yg bertindak sedemikian. Kenapa berlaku di Negeri Pakatan rakyat?

    Adakah masyarakat bukan melayu bodoh sgt hingga ingin memprovokasi golongan majoriti? sudah tentu mereka sedar bahawa tiada faedahnya berbuat demikian kecuali mengundang padah.

    Adakah ini betul kerja bangsa bukan melayu? ataupun dalangnya adalah pihak yg mempunyai kepentingan politik?

  6. dragon

    Saya tambah sedih dengan kejadian ini. Tapi polis tengah buat….membekas orang yang tak salah..seperti penggayuh basikal (jerit). Yang hairan adalah mana bahagian lain babi hutan…mungkin di makan orang di sana. tolong siasat sebelum tuduh menuduh. Saya harap polis dapat selesaikan kes ini dengan segara.

  7. Love Pork

    Kepala Babi tu salah digantung. Sepatutnya ia dikhaskan untuk digantung kat pintu masuk utama ‘Bangunan Ibu Pejabat UMNO’.

    Biar pemimpim bodoh si UMNO semua menghayati pandangan cantik kepala babi menjemput mereka masuk kedalam bangunan neraka tu.

  8. Raja Babi UMNO

    Semoga lebih banyak KEPALA BABI akan digantungkan. Tapi tolong pastikan kepala haiwan yang tercinta ini akan digantung dengan bendera UMNO diikat kat mulutnya. Bodoh punya UMNO!!!

    Apa salahnya dengan Babi??? Malaysia bukan kepunyaaan orang Melayu saja. Melayu jugak kaum pendatang yang berhijrah dai Afghanistan, Saudi Arabia, Turki dan Somalia.

  9. lili

    Apa. u ingat orang sendiri tak boleh buatkah?

  10. kuntakinte

    sdr. kpala babi, kula, love pork, raja babi umno, semua2 nya keturunan beranah tahun babi, perangai macam babi, ni mampus nanti kepala tuhan tukar jadi kepala babi… korang yang bersahabat baik dengan pembela babi nak kata UMNO yang gantung kepala babi, phuiii species JE betul lah korang ni.

    Kalau korang tuduh UMNO bermacam2 buruk semua pada UMNO, aku nak bagi tahu korang, species macam korang lagi buruk, berzina dan buat maksiat dengan China doll tu menkedarah babi kau orang tahu tak, sama je macam nutoh belakang orang yeop!!!, sebab tu perangai kou orang sejenis macam babi gila.

    Sesuai lah Teressa Fork buat BBQ babi jemput sekali species korang mengkedarah sekali, haram jadah punya jenis, sesuai lah kerajaan Selangor dan Kedah yang korang agung2 kan buat kandang babi besar2, boleh kandang sekali korang tidor sekali dengan babi.

    Apa macam ayat teman power tak, macam ayat keluar ikut jubor babi je… cakap buruk semua orang boleh cakap yeop!!!!

  11. Battleship

    Rakyat Melaka rakyat yang bijaksana, jangan dijajah lagi, kerajaan Melaka harus tutup semua kandang babi…pindah ke Selangor & Kedah. Bersih, Sistematik dan KM Melayu kat sana terlalu bodoh dan tak kisah punya.Jangan kata UMNO, budak belum baligh pun tau babi haram.
    Malaysia memang bukan kepunyaan orang Melayu, tapi kita ada perinsip yang perlu dihormati. Sebagai mana orang melayu tau pantang sebut MATI LU! kat orang Cina.

    Kita tak mahu bila bila diserahkan secara aman dan tolak ansur kepada polis untuk selesaikan tapi semakin buruk. Jangan melarat hingga Melayu Hilang Sabar. Bukan UMNO tapi CUKUPLAH…!!!

  12. ala yang suka ternak babi org PKR… Yang suka makan babi pun majoriti yang ada dalam DAP dan PKR… Yang jd tunggangan babi pulak puak2 yg xde akal yang menyokong pembangkang membabi buta… So kepala babi korang pikirla sendiri???

  13. B — Barisan Alternatif dah terkubur
    A — Anwar cover malu tubuhkan Pakatan Rakyat
    B — Belum sempat nak jd PM
    I — Ingat2la kes mahkamah x selesai lg…

  14. Putera81

    Assalamualaikum,

    Bro Kuntakinte..marah bebeno yer..hehe sabar bro..jangan dilayan sangat puak2 yang darah dagingnya dah bercampur dengan babi tu..memang segala macam mak nenek kuman ada dalam badan tu..itu sebabnya depa pikiaq macam tu..otak kena virus!!!

    Lagipun sah2 depa pun tak malu mengaku nama depa babi..semua ada babi..tak tau la anak lelaki [a/l] babi @ anak perempuan [a/p] babi..yang pasti depa semua berbangga memperkenalkan diri depa dengan ada perkataan babi..hiiiiiii kalau Putera tak mungkin Putera letakkan nama Putera serendah najis babi tu..

    Sedara Battleship..Putera bersetuju..semua bangsa ada pantang larangnya..kalau keamanan dan keganasan hanya dipisahkan oleh satu garis halus sahaja..malangnya depa nie dah mula cuba untuk memadamkan garis halus tu..jangan bermain dengan api..takut tak terpadam nanti..

    Sekarang nie pun Pakatan Rakyat dah terkulat2 bila rancangan depa nak buka ladang babi besar2an ditentang rakyat..yang menyokong cuma gembala babi dan penggemar masakan babi jer..yang menjuih lagi banyak..yang meludah lagi tak terkira..bila penyakit mula melanda, masing2 tak segan silu beratur minta bantuan perubatan kerajaan..menyusahkan!!!! Wassalam

  15. Salam,

    Bakal PM….BABI yang dimaksudkan adalah angkara Brother Anuar Bin Ibrahim agaknya….ha!ha!..sabar je yeop….wassalam.

  16. waris79

    Buang masa nak bertegang leher dengan orang yang tak tahu bersyukur… mereka dah banyak sangat makan BABI sebab itu laa susah masuk dalam kepala..
    dah lak tuh salah kan orang lain jer tau..Waris dah cakap dah masa kongress dia ari tuh buat BABI Q punyer la bosar bonar..

    p/s:musim untuk makan BABI sedunia tajaan PKR penasihat MB selangor..hehehe

  17. tubir

    salam
    macam mana nak pulaukan barangan mereka ……sedangkan program komputer yang kita guna untuk ni pun dia orang yang cipta dan pasarkan……..HEE.Kalau kita pulaukan yang ni nampaknya kita kenalah gunakan burung merpati ke ….jin ke …….atau pakai pelari laju untuk hantar berita ……hai malang nya nasib kita kan ,berdoa saja tak cukup…….sebahayang hajat saja tak cukup…….tak cukup…………..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s