Tuanku Mizan dukacita isu perkauman terus dibangkit – malaysiakini

Kerajaan tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang cuba memecahbelahkan rakyat, titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini.

Tuanku Mizan bertitah, baginda dukacita kerana walaupun negara sudah 51 tahun merdeka, isu-isu perkauman sempit masih dibangitkan oleh pihak-pihak tertentu dan menjadi perdebatan umum.

Seri Paduka bertitah demikian ketika merasmikan mesyuarat Penggal Kedua Parlimen Ke-12 sebentar tadi.
– mstar

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

5 responses to “Tuanku Mizan dukacita isu perkauman terus dibangkit – malaysiakini

  1. hah…. tu kena atas batang hidung UMNO tu… kan selepas PRU 12 UMNO sentiasa memainkan sentimen perkauman sampai beberapa parti komponen BN sendiri pun gelisah atas tindak tanduk UMNO ni….

  2. LeeZ

    Rasanya tuanku Mizan maksudkan kepada UMNO…

  3. arjuna waspada

    DAULAT TUANKU !
    DAULAT TUANKU !
    DAULAT TUANKU !

    Menjunjung Kasih.
    changkat lobak.
    arjuna waspada.

  4. tubir

    Tiada apa yang he ndak dihairankan dan didukacitakan ,sebab selagi ada manusia yang tidak tahu berterima kasih dan saling menghormati diantara satu sama lain perkara ini tetap akan berlaku dan akan berlaku lebih teruk lagi dimasa akan datang .sebab ada diantara kita yang memainkan isu ini dan ada yang membakar hati dan perasaan ,maka timbulah bermacam macam tuntutan .Walaupun semua sudah tahu akan keujudan kontrek sosilsemasa penubuhan negara kita ini .Walaun sudah termaktub didalam perlembagaan tapi masih ada golongan yang mengangap pandai didalam undang undang masih cuba menghasut dan membakar perasaan rayaat.Bila ada pihak membakar dan menghasut mtentu ada pula pihak yang cuba mempertahankan nya.Tetapi ada juga pihak yang buat tak nampak apa yang sedang berlaku,walaupun pihak ini mempunyaai kuasa yang telah diperuntukan.Kita mesti bertegas dan jangan bertolak ansur tentang perkara yang sesensitif ini.Jangan kedaan sudah menjadi tidak terkawal baru nak bertindak ….pada masa itu banyak yang perlu dibuat dan ada kemungkinan sukar untuk dipulihkan.
    Mengapa baru sekarang perkara ini berbkit dengan kerap dangan sunguh mengugat kesabaran sesetengah pihak?Adakah perkara ini terpendam dan cuma menungu masa dimana kuasa melayu semakin berkurangan .Memang mudah untuk membuat sesatu kaum merasa terpingir , Memang mudah membuat sesatu bangsa merasa ditindas….tetapi kita harus berfikir secara terbuka dan bertanya berapa ramaikah bangsa lain telah dibunuh oleh orang melayu selama ini ?tidakkah kita hidup aman selama ini? Lihatlah orang melayu ,adakah semua orang melayu kaya .Semu bangsa didalam negara kita ini dilayan samarata oleh kerajaan,Cuma yang lebihnya orang melayu ada hak sebagai tuan rumah.Hormatilah tuan rumah jika kita bertandang kerumahnya .
    Apabila orang melayu bersuara lantang sedikit bangsa lain menuduh orang melayu perkauman.Tidak cukupkah pengorbanan yang dilakukan oleh orang orang melayu selama ini?Bolehkah orang melayu menahan sabar bila ugama dan raja raja melayu diperlekihkan oleh bangsa lain ?bangsa lain mungkin tidak tau menilai instiusi raja raja melayu sebab diaorang tiada raja .tetapi kami orang orang melayu ada raja dan kami hormat kepada raja kami.Tetapi ada juga segolongan orang melayu yang dah lupa ……dan ingin menderhaka kepada raja .Jangan diulang peristiwa lama …..sebab jebat itu bukan melayu.kalau dia melayu mana waris dan suku sakatnya ?Masakan semuanya sudah mati ditelan bumi.sedangkan sultan melaka ada keturunaya ,dan masih menjadi sultan dan raja yang memrintah.Sebab itulah timbul pepatah takkan melayu hilang didunia …….itu kata kata orang yang pernah berhidmat dan menumpahkan taat setia nya kepada raja melayu di saatu masa dahulu.Beliau melihat betapa setia dan hormatnya orang melayu kepada raja ketaatan itu bersendikan ugama islam. wasalam

  5. Kuntakinte

    sala,, bravo sdr tubir, teman sokong mike, bagi species2 DERHAKA bawa lah balik ke pangkal jalan, cuci otak, hati dengan cloroxx. dengar nasihat Tuanku!!!

    Daulat Taunku!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s