Monthly Archives: September 2011

Pakatan: Tiada kata putus untuk laksana hudud

Cadangan PAS untuk melaksana undang-undang hudud ke atas orang Islam di Kelantan masih belum dapat diputuskan oleh majlis pimpinan Pakatan Rakyat walaupun hangat dibincangkan dalam mesyuaratnya malam ini.

Bagaimanapun, ketua umum Pakatan Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, majlis pimpinan itu menghormati niat kerajaan Kelantan untuk melaksanakan undang-undang berkenaan.

Majlis itu juga menghormati pendirian DAP yang menentang keras cadangan berkenaan, kata Anwar kepada media selepas mempengerusikan mesyuarat itu di ibupejabat PAS, Kuala Lumpur.

Kesepakatan yang berjaya dicapai dalam mesyuarat selama tiga jam, lewat malam ini, hanyalah berhubung kesepakatan untuk PAS dan DAP meneruskan perbincangan bagi melaksanakan hukum hudud dan juga mempertahankan dasar-dasar bersama.

“Pendiriannya jelas bahawa DAP menentang (cadangan melaksana hudud) dan PKR serta PAS menghormatinya.

“Mesyuarat juga memperakui dan menghormati perbedaan ideologi setiap parti dalam Pakatan Rakyat sebagai permuafakatan demokratik, termasuk pendirian PAS berkenaan hukum syariah,” katanya lagi.

Jelasnya, Pakatan jelas menghormati hak dan kehendak PAS untuk melaksana hudud, namun parti Islam itu masih terikat dengan dasar bersama yang dipersetujui serta manifesto dalam Buku Jingga.

“Mesyuarat juga memperakui kewujudan Enakmen Syariah II Kelantan 1993 dan Enakmen Jenayah Syariah Terengganu 2003,” tambahnya.

Malah, kedua-dua enakmen tersebut dibentuk oleh dua negeri berkenaan ketika PAS, DAP dan PKR masih belum membentuk Pakatan, katanya lagi.

Namun, terdapat keperluan untuk merujuk perkara itu ke majlis pimpinan Pakatan Rakyat kerana ia melibatkan pindaan perlembagaan, tambahnya.

Bagaimanapun, ditanya sekiranya Pakatan akan meminda perlembagaan bagi usaha itu seandainya ia berjaya membentuk kerajaan persekutuan, Anwar berkata tiada persetujuan bersama dicapai.

Katanya lagi, mesyuarat juga telah menerima penjelasan berhubung pendirian Kelantan dalam isu berkenaan yang disampaikan anggota exconya, Datuk Takiyuddin Hassan yang mewakili menteri besar.

Turut hadir penasihat DAP, Lim Kit Siang; pengerusi DAP, Karpal Singh; presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

 

nota:

 

1. kahkahkahkah…sudah diduga…mmg tidak akan ada keputusan…sebab apa tiada keputusan..sebab semua gila kuasa..

2. kita percaya ramai umat Islam di negara ini akan menyokong mana2 pihak yang ingin melaksanakan hukum hudud ini sama ada dari pihak UMNO atau PAS atau yang berada di atas pagar

3. Disebabkan tiada kata putus ini…elok sgt PAS tukar nama parti mereka daripada terus menyalahgunakan perkataan ISLAM itu…

 

 

Advertisements

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Apa lagi Guan Eng…

KUALA LUMPUR 27 Sept. – Apakah Ketua Menteri, Lim Guan Eng akan menafikan lagi kenyataannya sendiri yang memburuk-burukkan negeri Johor semasa pertemuan dengan media asing di Singapura, baru-baru ini setelah ia terdedah kepada umum?

Pendedahan transkrip pada pertemuan itu oleh beberapa blog hari ini, mencetuskan bantahan meluas khususnya daripada rakyat Johor kerana Guan Eng sebelum ini menafikan beliau berbuat demikian .

Malah beliau yang cuba mempertahankan dirinya dengan mendakwa media sengaja memutar-belit kenyataannya dalam satu temu bual dengan Radio Australia, mahu menyaman Bernama jika agensi berita itu enggan memohon maaf.

Berikutan itu, pelbagai pihak hari ini mendesak Guan Eng agar memohon maaf secara terbuka kepada rakyat Johor dan seluruh warga Malaysia kerana tindakannya memburuk-burukkan negeri itu.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, Ketua Menteri Pulau Pinang itu tidak perlu lagi menegakkan benang basah.

“Dalam pertemuan dengan media asing di Singapura baru-baru ini, Guan Eng dengan jelas memburuk-burukkan negeri Johor apabila berkata, negeri itu berbahaya khususnya kepada rakyat Singapura. Ini satu kenyataan paling tidak bertanggungjawab.

“Sebelum ini dia menuduh media (Bernama) berbohong tetapi bukti terbaharu jelas menunjukkan dia sebenarnya yang berbohong. Kenapa dia perlu memburuk-burukkan negeri Johor?.

“Dia kena sedar, kenyataan sedemikian akan menyebabkan pelabur takut untuk melabur di Malaysia. Bukan sahaja Johor, Pulau Pinang juga akan menerima kesan jika pelabur lari ke negara lain,” katanya dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Dalam pada itu, nada sama turut disuarakan Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng yang menuntut Guan Eng agar bertindak secara ‘gentleman’ dengan mengakui kesalahannya dan menarik balik semua kenyataan tidak bertanggungjawab tersebut.

Katanya, perbuatan Setiausaha Agung DAP itu memburuk-burukkan Johor sangat melampau dan tidak boleh diterima kerana ia secara langsung turut memburuk-burukkan Malaysia di mata dunia, sedangkan selaku pemimpin, Guan Eng sepatutnya membela negara sendiri.

“Dia bukan sahaja memburuk-burukkan Johor tetapi Malaysia secara keseluruhannya. Kalau Johor tidak selamat, Pulau Pinang pun sama. Sebagai Ketua Menteri sepatutnya dia mempunyai nilai tanggungjawab yang tinggi, bukan membuat kenyataan melampau begini,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan mencabar DAP supaya mengambil tindakan tatatertib ke atas Guan Eng, sama sebagaimana hukuman yang dikenakan ke atas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M. Manoharan.

Jelasnya, jika Manoharan digantung selama enam bulan kerana mengeluarkan kenyataan biadab di laman sosial Facebook berhubung Jalur Gemilang, Guan Eng juga layak untuk menerima hukuman yang sama kerana kenyataannya lebih berat iaitu memburuk-burukkan Johor dan negara.

 

nota:

1. ke mana lagi tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi…perangai guan eng ni sama macam anwar yg sering memburuk2kan negara sendiri kat org lain.

2. ni ke jenis pemimpin yg kita nak…pthhuuiihhh

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Jangan kompromi soal Islam dan Melayu – Raja Nazrin

Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah bertitah prinsip-prinsip asas terutamanya yang menyentuh Islam dan Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan negara tidak boleh dikompromi sama sekali.

Baginda meminta semua pihak supaya tidak menggunakan sebarang alasan, muslihat dan matlamat jangka pendek hingga menggadaikan nasib ummah di hari ini.

“Ummah wajib berdiri teguh, berpendirian tegas dan tidak berundur ke belakang walau setapak sekalipun,” titah baginda pada Kongres Majlis Agama Islam Negeri-negeri seluruh Malaysia di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini, Isnin.

Bernama melaporkan, Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin berkenan merasmikan kongres dua hari itu anjuran bersama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Majlis Agama Islam Negeri Seluruh Malaysia.

Raja Dr Nazrin bertitah pentafsiran Perlembagaan dengan perspektif yang menghormati sejarah penubuhan Malaysia amat penting diperingatkan semula manakala semua persetujuan yang sudah dicapai harus dihormati.

Menurut baginda, penghakisan martabat Islam bukanlah sesuatu yang tidak mungkin terjadi atau tidak dirancang secara tersirat baik dari dalam mahupun dari luar negara.

“Jika dihalusi, usaha-usaha pencerobohan terhadap Islam bukan sahaja tampak berlaku, tetapi berlaku dalam terang lagi bersuluh.

“Ia mungkin bermula dengan satu jamuan, satu nyanyian, satu perkhemahan, satu lawatan yang mungkin bermula dengan segenggam garam-setahil emas, ia juga mungkin bermula dengan satu kalimah-satu ceramah,” titah baginda.

Menurut baginda Islam akan terhakis apabila tanggungjawab terhadap urusan Islam gagal dipantau secara tegas.

“Islam telah mula dijadikan instrumen bertujuan meraih pengaruh dan mendapatkan kuasa sehingga ke peringkat sedia berkompromi kepada perkara-perkara prinsip menyentuh aqidah.

“Hari ini nama suci Allah dilaporkan telah diguna pakai tanpa menghiraukan sensitiviti umat Islam, tanpa mengendahkan potensi yang boleh mengelirukan akidah anak-anak Islam, tanpa mempedulikan betapa terhirisnya perasaan ummah,” titah baginda.

Raja Dr Nazrin bertitah bahawa kalimah suci Allah amat tinggi di sisi Islam di mana apabila dicetak pada kertas, kalimah itu tidak boleh dipijak, dijadikan bahan bungkusan malah tidak boleh dibawa ke dalam tandas.

“Prinsip asas Islam jika diredakan untuk dijadikan bahan tolak ansur politik merupakan satu perkara yang amat bahaya,” titah baginda.

Raja Dr Nazrin mengingatkan umat Islam bahaw mereka kini berdepan dengan masalah perpaduan kerana mereka kelihatan berada dalam babak yang begitu taksub untuk “menang sorak tanpa memikirkan kampung halamannya mungkin tergadai”.

“Raja-raja Melayu sangat prihatin terhadap masalah itu dan sedang memerhatikan pendirian taksub kepimpinan politik di kalangan ummah, memilih untuk berpatah arang berkerat rotan, bergembira melihat yang kalah menjadi abu dan berpuas hati walaupun yang menang akan menjadi puntung-puntung arang.

“Pimpinan politik di kalangan umat Islam hari ini tidak lagi menghayati semangat biduk berlalu kiambang betaut,” titah baginda.

Raja Dr Nazrin mengingatkan status Islam dan ummah boleh terjejas sekiranya institusi Raja ditiadakan dan kerajaan pilihan rakyat berpegang kepada doktrin pemerintahan iaitu agama adalah urusan individu dan agama berada di luar bidang tanggungjawab negara.

“Akan berkelanalah ummah, Masjid Ubudiah (di Kuala Kangsar), begitu juga masjid-masjid lain, mungkin bertukar menjadi muzium, tempat para pelancong dimaklumkan bahawa di suatu masa dahulu, bangunan yang begini cantik seni binanya ini adalah tempat pengikut ajaran Muhammad menunaikan sembahyang,” titah baginda.

Baginda bertitah senario yang berlaku di serata dunia menunjukkan hanya negara yang masih memiliki sistem pemerintahan beraja yang dapat meletakkan Islam sebagai agama rasmi negara. “Dalam hasrat membina kekuatan ummah dan jati diri bangsa dan dalam hasrat memastikan kelangsungan ummah, kuasa-kuasa prerogratif yang kekal diperuntukkan kepada Raja-Raja wajib dirujuk secara bijaksana,” titah baginda.-26/9/2011 – agendadaily

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

DAP Ibarat Budak Kecil Takut Hantu:Nik Aziz

BERITA

Selasa September 27, 2011
DAP Ibarat Budak Kecil Takut Hantu:Nik Aziz

KOTA BARU: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata hukum Hudud yang mahu dilaksanakan di Kelantan sama sekali tidak kena mengena dengan masyarakat bukan Islam terutama DAP yang juga tiada sebab membantah undang-undang Islam itu dilaksanakan.

Beliau menyifatkan DAP seperti “budak-budak kecil takutkan hantu” sedangkan hukum Hudud sebenarnya lebih adil dan tidak membabitkan golongan bukan Islam.

“DAP nak keluar (gabungan pembangkang) pasal apa? Hudud untuk orang Islam dan apa hubungan dia (DAP) dengan orang Islam,” katanya kepada pemberita di kediaman Menteri Besar di sini, Isnin.

Semalam, Nik Abdul Aziz berkata hukum Hudud itu akan dilaksanakan di Mahkamah Syariah di Kelantan walaupun mendapat tentangan daripada DAP.

Baru-baru ini, pemimpin-pemimpin kanan DAP dilaporkan akan meletakkan jawatan beramai-ramai sekiranya terdapat usaha meletakkan matlamat menjadikan negara Islam atau melaksanakan hukum Hudud di negara ini.

Di Kuala Lumpur, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali meminta semua pemimpin Pakatan Rakyat tidak membuat sebarang kenyataan mengenai hukum Hudud sehingga mesyuarat bulanan mereka, Rabu ini.

Ia adalah persetujuan yang dicapai antara beliau dengan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifudin Nasution Ismail dan Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke, katanya kepada pemberita.

Mustafa berkata, mesyuarat pada hari tersebut yang sepatutnya membincangkan mengenai Bajet 2012 tetapi akan meletakkan isu sensitif hukum Hudud sebagai keutamaan dan satu pendirian bersama akan dibuat.

Di Tanjung Karang, Selangor, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor Datuk Seri Noh Omar berkata PAS sepatutnya menarik diri dari Pakatan Rakyat yang dianggotainya bersama DAP dan PKR jika ia benar-benar sebuah parti bermaruah yang hendak menegakkan agama Islam.

Bagaimanapun, Noh, yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, berkata biar apa pun sengketa atau sandiwara yang diketengahkan oleh PAS baik DAP dalam soal pelaksanaan hukum Hudud, beliau yakin kedua-duanya tidak akan meninggalkan Pakatan Rakyat.

“Cabar-mencabar antara PAS dan DAP hanya gimik politik, hanya nak hidupkan suasana untuk menarik perhatian rakyat bahawa mereka ada isu semasa,” katanya kepada media selepas menyampaikan sumbangan kepada 128 bakal haji dari Parlimen Tanjong Karang, Isnin.

Beliau berkata gema mengenai isu Hudud lazimnya ditimbulkan pihak pembangkang bila pilihan raya dirasakan semakin hampir.– BERNAMA

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Sekitar Rumah Terbuka UMNO Cawangan Jalan Enggang

Terima kasih kepada semua yang hadir dan kepada semua AJK yang terlibat di dalam menjayakan majlis ini.

 

 

Sebahagian AJK yg bertungkus lumus menjayakan majlis..SYABAS

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Semua pemimpin DAP Pusat ugut nak letak jawatan jika terima Hudud sebagai agenda Pakatan Rakyat

KALAU sebelum ini PAS sering mendendangkan mereka berjaya ‘dakwah’ DAP mengenai Islam kerana mahu tunjuk hubungan akrab dengan parti komponen Pakatan Rakyat itu, kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng Ahad petang, pada PAS, “bikin rosak ana punya program”.

Malah ia lebih ekstrem dari ancaman yang pernah dibuat Karpal Singh satu ketika dulu.Pengerusi DAP itu cuma menawarkan ‘ mayatnya’ seorang  dilangkah oleh PAS jika mau laksana Negara Islam di Malaysia.Sebaliknya kini seluruh pimpinan DAP bersatu suara tegas memberi amaran kepada PAS tentang isu hudud.

Manakan tidak, Guan Eng bagi kata dua pada PAS dan PKR, bahawa seluruh kepimpinan pusat parti bertunjungkan kaum Cina itu akan letak jawatan  jika pelaksanaan hukum hudud dipaksa dimasukkan ke dalam polisi Pakatan Rakyat.

Lebih mengharu-birukan lagi, bila kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang itu dibuat beberapa jam selepas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim umum Rabu depan pakatan pembangkang akan duduk semuka bincang soal Hudud.

Guan Eng yang yang ditemui pemberita selepas merasmikan Konvensyen DAP Wilayah Persekutuan berkata  bahawa Pakatan Rakyat yang dianggotai DAP, PAS dan PKR dibentuk berdasarkan dasar bersama dan persefahaman, khususnya dalam isu-isu berkaitan dengan usaha melawan rasuah dan mempertahankan keadilan.

Hukum hudud, kata beliau, tidak pernah dimasukkan ke dalam polisi bersama Pakatan Rakyat atau Buku Jingga, dan oleh itu tidak seharusnya menjadi sebahagian daripada agenda pembangkang itu.

“Oleh itu jika pelaksanaan hukum hudud digariskan dalam rangka kerja dasar bersama dan Buku Jingga, keseluruhan jawatankuasa pusat parti akan meletakkan jawatan (dari DAP),” kata beliau.

Kata mudahnya, satu bentuk penggorbanan besar pemimpin DAP, bahawa jika PR mahukan Hudud, mereka tidak akan keluar dari Pakatan Rakyat, sebaliknya letak jawatan beramai-ramai dari memimpin DAP.

“Pendirian kami jelas, kami tidak menerima hudud ataupun sebuah negara Islam,” kata Guan Eng lagi.

Sebelum ini, Pengerusi DAP Karpal Singh pada Sabtu lepas meminta pakatan pembangkang mengadakan mesyuarat tergempar membincangkan soal rancangan PAS melaksanakan hukum hudud.

Sementara itu, Bernama melaporkan, di KOTA BAHARU, Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata kerajaan PAS Kelantan akan tetap memastikan hukum hudud dilaksanakan di negeri itu melalui sistem perundangan Mahkamah Syariahnya.

Beliau berkata kerajaan negeri itu sedang menggubal Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 (Hukum Hudud).

“Usaha kami ialah mahu memasukkan enakmen hudud ini dalam Mahkamah Syariah Kelantan dan kami orang politik mahu membawa usaha ini ke arah itu (sehingga terlaksana).

“Apabila siap ia boleh dijadikan panduan oleh hakim-hakim (Mahkamah Syariah) dan hakim ini tahu bagaimana melaksanakannya. Hukum hudud ini sebenarnya tidak zalim kerana ia lebih berbentuk pengajaran dan berperikemanusiaan,” kata Nik Aziz kepada pemberita selepas merasmikan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Negeri Kelantan 2011 di pekarangan Stadium Sultan Muhammed Ke-IV.

Mursyidul Am PAS itu bagaimanapun tidak menetapkan bila pelaksanaan hukum hudud itu akan mula dilaksanakan di semua Mahkamah Syariah negeri itu.

Menteri Besar Kelantan itu turut memaklumkan beliau tidak dapat menghadiri mesyuarat pakatan pada Rabu ini kerana kesihatannya tidak mengizinkan.-25/9/2011

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Hudud: Drama terbaru dalam panggung Pakatan

MURSYIDUL Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat berdolak dalik lagi berhubung perjuangan parti itu khasnya pelaksanaan hukum hudud di bawah pentadbiran PAS, apabila kenyataan terbarunya membelakangkan keputusan muktamar PAS yang kononnya mahu menegakkan sebuah negara berkebajikan.

Selepas kejutan Jun lalu, rakyat disemaikan dengan fikiran kononnya perjuangan PAS untuk menubuhkan negara Islam dan melaksanakan hukum hudud, sudah berkubur. Bagaimanapun, edisi kenyataan terbaru Menteri Besar Kelantan itu tidak semena-mena membangkitkan semula isu lama mahu terus menunaikan niat dan janji melaksanakan hukum hudud yang terpendam sejak 20 tahun lalu.

Seperti biasa, kenyataan Nik Aziz mendapat tentangan DAP. Hanya beberapa jam selepas Nik Aziz membuat kenyataan mengenai hasratnya itu, Pengerusi DAP, Karpal Singh melenting.

Walaupun nampak tidak sekeras ugutan supaya melangkah mayatnya dulu Karpal memberi hujah politik dan undang-undang mengenai mengapa penubuhan kerajaan Islam tidak boleh dilaksanakan dalam suasana rakyat pelbagai kaum di negara ini.

Agak menarik apabila melihat Nik Aziz amat tegas dengan pendiriannya dan seolah-olah tidak kisah sekiranya Karpal meleraikan ikatan pakatan yang tidak pernah dimeterai secara rasmi. Menteri Besar itu seolah-olah mahu menghalau DAP jika parti bertunjangkan bangsa Cina itu terus membantah niat PAS menubuhkan kerajaan Islam dan hukum hudud.

Perhatian rakyat selepas ini sudah pasti bertumpu kepada reaksi DAP. Apakah ia mahu terus diheret dalam kancah konflik identiti PAS yang masih kabur antara agenda menubuhkan negara Islam atau negara kebajikan… atau membuat keputusan tegas membabitkan kerjasama dengan PAS.
Bagi PAS pula, ahlinya tersepit antara perjuangan untuk menegakkan sebuah negara Islam di kalangan golongan ulama dan agenda untuk menawan Putrajaya di kalangan pemimpin muda yang lebih liberal.

Bagi pengkaji politik, ramai melihat Nik Aziz yang disanjung sebagai ulama PAS, terus berdolak dalik berikutan kegagalan parti itu melaksanakan undang-undang Islam terutama di Kelantan. Pendirian tidak tetapnya itu menyebabkan rakyat memandang sinis terhadap kewibawaannya sebagai pemimpin serta ulama dan menganggap ia sebagai permainan atau drama politik.

Jika Nik Aziz ghairah melaksanakan hukum hudud, rakyat juga sebenarnya tidak sabar melihat sejauh mana keberanian parti itu berbuat demikian, khasnya dalam menghadapi kecaman daripada DAP.

Secara terbuka DAP sudah pun menjelaskan pendirian bahawa langkah mayat mereka dulu sebelum PAS melaksanakan sebarang undang-undang Islam, apa lagi impian mereka untuk mewujudkan sebuah negara Islam.

Daripada senario semasa, Nik Aziz tidak lagi mempunyai alasan untuk menangguhkan pelaksanaan undang-undang berkenaan, kerana orang yang disebutnya sebagai penghalang utama iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad, bukan lagi Perdana Menteri.

Baru-baru ini, Dr Mahathir secara sinis membuat kenyataan terbuka bahawa Nik Aziz tidak perlu lagi teragak-agak untuk melaksanakan hukum Islam di Kelantan.

Saya bukan perdana menteri dah, pasal apa tak laksanakan (hukum hudud). Pi la tanya Najib, kot dia nak bagi ini. Ini dia dok salahkan saya, kononnya pasal saya (PAS) tak dapat laksanakan hukum hudud, tegas Mahathir

Mungkin dalam hal ini, Najib yang telah bertolak ansur dan memberi pertimbangan serius dalam banyak isu sensitif termasuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), boleh mengkaji semula surat terbabit dan memberi kebenaran kepada Kerajaan PAS Kelantan untuk cuba membuat pindaan perlembagaan peringkat negeri.

Nik Aziz perlu diberi peluang untuk melaksanakan undang-undang, kerana kerajaan PAS Kedah di bawah pentadbiran Datuk Seri Azizan Abu Bakar tidak berani mendahului Nik Aziz dan pernah membuat kenyataan untuk melihat dahulu hukum hudud dilaksanakan di Kelantan.

Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Ariffin, pernah berkata dia pernah mendengar sendiri Nik Aziz ketika ditanya mengenai hudud dan menjawab: Jika Allah tanya saya di akhirat, saya akan beritahu Kerajaan Pusat menghalang saya melaksanakannya.

Justeru, sekiranya ditakdirkan Najib akhirnya membenarkan kerajaan PAS meneruskan usaha dalam cubaan untuk melaksanakan hudud di Kelantan rakyat sudah pasti mahu melihat sama ada Nik Aziz dan PAS boleh meyakinkan parti sekutu dan parti pemerintah untuk meluluskan undang-undang berkenaan.

Ia tidak boleh melaksanakan undang-undang Islam tanpa persetujuan semua pihak atau mendapat sokongan yang cukup dari semua parti politik.

Nik Aziz tidak boleh berkata dia mahu undang-undang hudud dilaksanakan, dia perlu menggerakkan usaha ke arah merealisasikan impian terbabit.

Tapi apa yang pasti ketika ini, pemimpin dan ahli PAS lain sudah pasti pening kerana tidak tahu sama ada mereka sebenarnya masih dalam agenda meneruskan impian untuk mewujudkan sebuah negara Islam, atau sebuah negara kebajikan… hanya Nik Aziz yang boleh memberi jawapannya.

Bagi DAP, PAS ibarat duri dalam daging kerana risiko meneruskan kerjasama dengan parti itu amat tinggi dan sekiranya tidak ditangani dari sekarang sejarah kekalahan terburuk DAP pada Pilihan Raya Umum 1999 mungkin berulang.-23/9/2011 -Berita Harian

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda