Monthly Archives: October 2011

Ceramah Isu Semasa Anjuran UMNO Ampang

Semua dijemput hadir.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Antara Elton John dan video seks…Dr Asri silap bagi gelaran pada Pemuda PAS

Dr Mohd Asri Zainul Abidin silap besar kerana mengaitkan Pemuda PAS dengan Taliban gara-gara tidak setuju mereka membantah konsert Elton John yang nak diadakan di Genting Highland pada 22 November ini.

Saya mengikuti polimek ini sejak dari awal Pemuda PAS bersuara tidak mahu konsert itu diadakan di negara ini.

Kalau rajin selak balik sejarah kita akan dapati ia sudah semacam satu rutin bagi pergerakan itu membantah konsert artis barat diadakan di negara ini.

Elton John boleh dikira seorang penghibur yang ‘ tertib’ diatas pentas tidak melalak gila-gila macam kumpulan penyanyi rock black metal dan sebagainya.

‘ Dosa’ Elton John ialah beliau seorang yang confirm gay dan mendirikan rumah tangga dengan rakan homeseksualnya David Furnish pada 21 Disember 2005.

Saya tidak berhajat nak berdebat dengan Pemuda PAS bab sifat gay Elton John.Ini kerana ia memang bertentangan dari sudut Islam dan budaya hidup rakyat negara ini.

Kita juga tidak boleh salahkan Pemuda PAS jika merasa bimbang pada bab gay Elton John boleh cetus pengaruh kurang sihat pada rakyat negara ini.

Saya kata Dr Asri silap kaitkan Pemuda PAS macam Taliban dalam bab ini kerana saya rasa mereka lebih sesuai disebut ‘ tikus mondok’ saja.

Ini kerana Taliban garang.Apa yang dirasanya tak betul dibelasahnya.

Ikut pandangan sayalah,Pemuda PAS ini lain sikit.Ia main pilih pilih.Senang cakap kuman di sebarang laut nampak tapi gajah lalu lalang depan mata tak nampak.

Siapa lagi kalau bukan tokoh besar mereka yang mendapat gelaran Anugerah Tuhan, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Saya tidak mahu menyentuh kes liwat Saiful Bukhari Azlan yang sedang dibicara di mahkamah.Itu sama-sama kita tunggu keputusan hakim nanti.

Soalnya bagaimana tentang kes video seks yang didedahkan oleh trio Datuk T?

Juga tentang rakaman perbualan berahi antara Timbalan Presiden PAS Mat Sabu dengan Normah.

Pemuda PAS pun tahu rakyat Malaysia umumnya masih tertunggu-tunggu jawapan pasti pada dua pendedahan ini.

Bagi saya kalau nak melalak tentang Elton John saja atau konsert-konsert lain…itu bukan Taliban namanya.

Kalau Taliban ia tidak wajar kecut dalam menuntut kebenaran dan bukan macam sekarang diam membisu sejuk beku tidak berani sentuh langsung hal besar yang melibatkan moral dua pimpinan besarnya sendiri.

Cuba tanya setiap anggota Pemuda PAS apakah mereka ikhlas setuju dan boleh terima kenyataan Haji Hadi yang kata video itu besi dan tidak boleh jadi bukti.

Kita ada video aksi seks yang sudah disahkan pakar 99.9 peratus tulin dan kita juga sudah lihat video CCTV aktornya naik turun lif apartmen lokasi dimana didakwa aksi itu berlaku.

Saya sendiri mempunyai rakan-rakan di kalangan anggota Pemuda PAS .Bila ditanya bab itu ada yang tersenyum malu-malu nak cakap banyak.Maklum sajalah bos atas dah cakap begitu.

Rasanya reaksi itu sudah cukup untuk agak-agak pandangan mereka tentang bab video besi.

Jadi bagi saya Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan tidak payahlah nak bercakap bergegar membelah bumi bagaimana mereka menentang kemungkaran.

Ini bab dakwaan moral rumahtangga sendiri pun boleh beres.

Kalaulah betul bagai didakwa apalah sangat Elton John yang jengah sekali ke negara ini berbanding hari-hari kita semua kena berdepan dengan dua orang ‘aktor’ sensasi yang dok berceramah sana sini macam pijak semut tak mati.

Soalnya beranikah Pemuda PAS mendesak diadakan siasataan terperinci bagi membersihkan nama dua tokoh besar mereka itu.

Kita tidak fikir Nasrudin ada darah Taliban bukan saja untuk bersuara tetapi bersungut.

Berani setakat minta haram konsert tu ‘ tikus mondok ‘ mana pun anytime sanggup ke depan.

Itu pun belum dengar lagi bisikan Pemuda DAP atau PKR yang berani backing Pemuda PAS sekat Elton John ke sini. – agendadaily

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Penyerahan Sumbangan & Majlis Gotong Royong Surau Al-‘Azim

Penyelaras DUN Bukit Antarabangsa Tn Hj Aziz Bin Derus bersama Pengerusi Surau Al-‘Azim Taman Keramat Dr Ahmad Fauzi Puasa serta Pengarah PDM Enggang Utara Encik Arief Said melawat kawasan madrasah yang perlu dibaikpulih.

Penyelaras DUN Bukit Antarabangsa Tn Hj Aziz Bin Derus menyampaikan sumbangan kepada  Pengerusi Surau A;-‘Azim Taman Keramat Dr Ahmad Fauzi Puasa

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Penyerahan Sumbangan Kerusi Roda Kepada Penduduk Taman Keramat

 

Alhamdulillah seramai 7 org telah menerima sumbangan kerusi roda dari UMNO Ampang. Sumbangna disampaikan oleh Penyelaras Parlimen Ampang Dato’ Ismail Kijo dan juga Penyelaras DUN Bkt Antarabangsa Tn Hj Aziz Derus  dan diiringi oleh Pengarah PDM merangkap Ketua Pemuda Jalan Enggang En Arief, Ketua Wanita dan Jalinan Rakyat Jalan Enggang Pn Zaleha dan Pegawai Perhubungan Awam PDM Enggang Utara En Raoh.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Perlawanan Akhir Piala Malaysia 2011 – Negeri Sembilan lwn Terengganu

semua dijemput

 

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Prestasi siapa janggal: Amrin atau Khalid?

Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang adalah seorang tenang, bersikap sederhana dan yang paling penting, bebas dari sebarang pengaruh politik.

Laporan tahunan beliau adalah “senjata” yang kerap digunakan oleh pembangkang untuk menyerang BN di atas isu-isu ketirisan dan pembaziran di peringkat Persekutuan mahupun negeri.

NONENamun tidak ada pihak di dalam BN yang mempertikaikan kewibawaan beliau, mahupun kecenderungan politiknya.

Walau pedas mana pun teguran dan pendedahan dibuat, laporan Ketua Audit Negara saban tahun diterima dengan baik dan tanpa masalah oleh Putrajaya.

Justeru, amat mengejut dan mendukacitakan apabila Ambrin menjadi sasaran Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim Selasa lalu, semata-mata kerana laporan terbaru Jabatan Audit Negara mendedahkan Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) menanggung kerugian RM122 juta ringgit tahun 2009.

Rumusan Ambrin bahawa kerugian antara lain disebabkan KDEB terpaksa menanggung kos program air percuma 20 meter padu untuk rakyat Selangor mengundang kritikan terbuka Khalid terhadap Ketua Audit Negara itu.

“Kerajaan (negeri) faham jika polisi pemberian terus kepada rakyat ini janggal kepada Ketua Audit Negara dan agensi-agensi kerajaan persekutuan yang lain,” Khalid dipetik berkata dalam satu kenyataan.

NONETuduhan Khalid bahawa Ambrin “janggal” dengan dasar-dasar kerajaan pimpinan beliau, bukan sahaja tidak professional,  malah tidak mencerminkan kebertanggungjawaban seorang pemimpin negeri.

Ungkapan janggal itu membawa maksud sama ada Ambrin tidak arif dalam memperinci penyata kewangan KDEB atau pun beliau tidak memahami pengurusan kewangan syarikat itu.

Lebih buruk jika Khalid cuba memberi gambaran kononya Ambrin tidak menggunakan standard operation prosedur (SOP) dalam menjalankan tugas beliau.

KDEB adalah syarikat pelaburan milik penuh kerajaan negeri dan dipengerusikan oleh Khalid selaku Menteri Besar.

Dengan modal berbayar lebih RM260 juta dan jumlah pelaburan beratus juta ringgit dalam pelbagai sektor, KDEB menjadi pengukur dasar-dasar pengurusan dan ketelusan yang dicanang oleh Menteri Besar dan barisan exconya.

azlanSelepas mencatat keuntungan 2007-2008, prestasi KDEB berubah suram apabila ia menanggung kerugian RM122 juta tahun 2009.

Anak-anak syarikatnya KDEB menanggung kerugian antara RM1.08 juta sehingga RM139.23 juta, menurut akaun syarikat itu. Jumlah perbelanjaan jauh melebihi pendapatan.

Perbelanjaan yang paling besar ditanggung KDEB adalah pembiayaan skim air percuma sebanyak RM131.47 juta pada tahun 2009.

Selain itu, perbelanjaan penajaan gaji Persatuan Bola Sepak Selangor yang tinggi pada tahun 2009 yang berjumlah RM4.11 juta turut menjadi faktor KDEB mengalami kerugian.

Syarikat pelaburan itu yang dipengerusikan oleh Khalid juga menanggung pelbagai belanja am dan pentadbiran yang tinggi seperti gaji dan upah, perbelanjaan peruntukan susut nilai, yuran guaman, duti setem, bonus, manfaat percutian dan pelbagai belanja yang berjumlah RM10.12 juta.

azlanKhalid nampaknya begitu sensitif apabila kerugian syarikat emas KDEB dikaitkan dengan program air percuma, justeru beliau mengkritik Amrin secara licik namun tajam.

Namun hakikat ialah Khalid tidak menjawab isu-isu yang dibangkitkan oleh Amrin mengenai program air percuma. Contohnya:

Mengapakah KDEB menanggung hutang pinjaman RM200 juta daripada kerajaan negeri bagi membiayai program air percuma itu. Program itu seharusnya dibiayai terus oleh Perbendaharaan Negeri setelah diluluskan oleh Dewan Negeri Selangor.

“Pinjaman KDEB daripada Kerajaan Negeri Selangor untuk membayar kos Program Air Percuma adalah tidak wajar kerana KDEB perlu berhutang dengan Kerajaan Negeri Selangor bagi tujuan berkenaan,” kata Amrin dalam laporannya.

Kenyataan Khalid bahawa tidak timbul soal KDEB rugi akibat program air percuma kerana, menurut beliau, skim itu dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri adalah mengelirukan.

kumpulan darul ehsan berhad kdebJika itu alasan Khalid, beliau harus menjelaskan kenapa Kerajaan Negeri meluluskan pinjaman RM200 juta dengan faedah empat peratus setahun untuk KDEB membayar Syabas.

Jika benar kerajaan negeri memulangkan hasilnya kepada rakyat, kenapa KDEB perlu berhutang kepada kerajaan negeri untuk melaksanakan program itu?

Jelas ada sesuatu yang janggal di sini. Namun yang patut membuat penjelasan ialah Khalid dan bukannya Ambrin.

Satu lagi persoalan, jika program air percuma bukan antara punca kerugian KDEB, Khalid selaku pengerusi syarikat harus memperinci faktor yang menyumbang kepada keadaan itu.

Beliau perlu menjelaskan kenapa KDEB menanggung perbelanjaan yang semakin meningkat termasuk untuk bayaran bonus dan manfaat percutian sedangkan prestasi syarikat begitu muram pada tahun 2009.

NONEMalangnya, Khalid tidak berbuat demikian dalam kenyataan medianya, Selasa lalu.

Sebaliknya beliau hanya sekadar berpaut kepada slogan lama bahawa pengurusan kerajaan negeri “telus dan mengikut prosedur yang diperuntukkan.”

Janggal – prestasi sebuah syarikat seperti KDEB boleh merudum begitu cepat, sekali pun menerima sentuhan Khalid dan pengalaman luasnya di sektor korporat.

Ya, Janggal sekali.


ULASAN ini adalah pendapat peribadi penyumbang dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi sidang pengarang Malaysiakini.

 

Jasbant Singh adalah seorang wartawan dan editor yang berpengalaman luas. Pernah berkhidmat di TV3, stesen televisyen antrabangsa Al-Jazeera dan juga dengan TV Selangor.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Isu anak Guan Eng: Niat baik TPM, diputar belit sakan…

Sesiapa sahaja yang ada dalam sidang media selepas majlis Penerangan Perdana UMNO Selangor di Dewan Besar UPM pada Sabtu lalu tahu komen Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ([B]gambar ketika sidang media Sabtu lalu[/B]) mengenai isu salah laku anak Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng adalah komen umum tanpa ada niat buruk.

Komen Muhyiddin dalam bahasa mudahnya, beliau sendiri tidak tahu mengenai tuduhan tersebut, tetapi mencadangkan supaya pihak keluarga buat laporan polis supaya perkara tersebut dapat disiasat dan membersihkan keadaan.

Komen TPM itu panjang, dan ia berasal dari soalan wartawan sebuah portal berita yang anti kerajaan, jawapan penuh Muhyiddin tidak disiarkan oleh portal ini, sebaliknya mengambil sepotong petikan dan meminta ulasan Guan Eng.

Petikan yang dimaksudkan itu adalah pada [I]part[/I] Muhyiddin suruh Guan Eng buat laporan polis sebab nafi saja tidak cukup.

Kalau kita teliti semula jawapan Muhyiddin, amat jelas beliau mengatakan beliau tidak tahu mengenai kejadian yang digembar-gemburkan tersebut.

Tujuh kali, timbalan presiden UMNO itu ulang beliau tidak tahu, tetapi meminta Guan Eng membuat laporan polis, supaya kes tersebut dapat disiasat dengan terperinci dan menjernihkan keadaan.

Hari ini, di Dewan Rakyat, Muhyiddin tegaskan lagi, bagaimana kenyataan beliau mengenai isu tersebut telah “diputar belit”  dan dilaporkan secara “tidak tepat”.

Katanya beliau tidak berniat untuk mengheret hal-hal berkaitan keluarga dan anak Guan Eng ke dalam kancah politik tetapi sebaliknya hanya memberikan saranan supaya pihak berkenaan membuat laporan polis bagi menamatkan segala tomahan berhubung isu itu.

“Sebenarnya saya tidak hendak campur dalam urusan seperti itu dan saya sedar banyak penulisan di dalam blog. Untuk heret isu keluarga dan anak dalam kancah politik itu bukan tujuan saya.

“Tetapi ia sudah diputar-belitkan,” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2012 berkaitan Kementerian Pelajaran pada persidangan Dewan Rakyat pada Isnin.

Menurut Muhyiddin, sebagai seorang bapa, dia juga memahami dan tidak akan mahu anaknya diseret ke perkelahian politik.

Niat beliau meminta Guan Eng membuat laporan polis adalah supaya perkara tersebut disiasat polis bagi mencari kebenaran [I]”once and for all”[/I]

Katanya, ahli-ahli parlimen pembangkang selama ini selalu buat laporan polis dan mahu ditubuhkan Suruhanjaya Diraja sebagai tindak balas biasa.

“Mereka mahu mendapatkan hak mereka untuk mengetahui kebenaran, tetapi mereka tidak berbuat demikian (dalam hal ini)… Biarlah mereka (polis) menyiasat dan ini akan menjelas fitnah, “katanya

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Barat) yang bertanya sama ada beliau bersedia menarik balik kenyataannya berhubung isu melibatkan anak Guan Eng itu.

Sabtu lepas, Muhyiddin telah menyarankan Guan Eng supaya membuat laporan polis berhubung dakwaan beberapa pihak terhadap anaknya itu bagi membersihkan nama anaknya memandangkan penafian tidak mencukupi.

Muhyiddin berkata demikian apabila diminta mengulas tindakan Guan Eng yang menyalahkan penulis blog pro-UMNO yang mendakwa anak lelakinya itu mencabul kehormatan seorang rakan pelajar wanita berusia 16 tahun dan cuba melepaskan diri dari hukuman.

Kenyataan Muhyiddin itu kemudian mendapat reaksi daripada pemimpin pembangkang yang menyifatkan kenyataan TPM itu mempunyai maksud tersirat.

Muhyiddin berkata beliau sendiri tidak menerima laporan berhubung kejadian itu daripada pihak sekolah berkenaan sebelum ini kerana beliau tidak bertanya kepada sekolah itu mengenai insiden tersebut.

“Saya tahu dalam semua media alternatif banyak (kenyataan) ditokok tambah sehingga dikaitkan dengan hal lain yang tidak ada kena mengena. Saya tidak kata dia (anak Guan Eng) bersalah. Saya tidak ada masalah tetapi masyarakat membuat penilaian lain.

“Kalau tidak ada, apa yang YB Ipoh Barat (Lim Kit Siang) bimbangkan,” katanya.-24/10/2011

[B]Transkrip soalan dan jawapan penuh TPM ketika sidang media di Dewan Besar UPM pada Sabtu 22 Oktober[/B]

[I]Question from Melissa, MalaysianInsider: Tan Sri can u comment on the sexual harassment claim on lim guan eng son by pro-umno bloggers…?[/I]

dont blame anybody, there is a tendency for opposition or pakatan.. and there think theres a problem, for all problem, they blame umno… we dont blame u, we dont blame anybody else, if theres a fault, we have to find out what is the main cause if it..

jadi dalam soal itu, saya pun tak tahu sebenarnya, infact i do not know, apa keadaan sebenarnya, samada betul atau tidak, jadi pihak guan eng dengan lim kit siang dan tony pua saya lihat sudah buat kenyataan very strong, defend dan buat tuduhan  pelbagai-bagai…

biasanya dalam keadaan soal begini orang kata, kalau kita nak clear everything, kita minta pihak polis siasat, kalau betul takde berlaku, apa yang kita worry? i mean that is the way orang biasa lah… supaya kita orang kata dapat bersihkan diri kita, saya tidak nak tuduh, because saya sendiri tak tahu, dan tak adillah for me to blame or whatever it is, i know and understand dia nak exploit apa yang statement yang saya gunakan, saya pun buat, im sure what im saying is..
kalau dia pikir penting bagi dia untuk dibersihkan ataupun dibetulkan maklumat itu, dia mesti buat kenyataan tegas, penafian sahaja tidak mencukupi, rakyat akan bertanya oh, dia nafi betullah dia kena nafi,  tapi kalau betul tidak ada, macam kes-kes yang lain, kita minta pihak berkuasa siasat membantu kitalah, membantu dia, membantu keluarga dia, baru itu tidak berlaku, jadi kalau dah buat begitu, baru, setakat hari ini saya boleh bercakap itu sajalah… END

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Sekitar Program Kem Kesihatan Anjuran Puteri UMNO Ampang dan UMNO Jalan Enggang

Alhamdulillah program berjaa diadakan pada 16 Oktober 2011 tempohari. Lebih dari 100 org penduduk tempat telah berjaya menjalani pemeriksaan kesihatan percuma.  Booth-booth pameran dari pihak AADK dan Kemas juga diadakan semasa program ini.

Terima Kasih buat semua yang hadir dan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua AJK yang telah mengambil bahagian.

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Soal hudud: DAP masih dirasuk Islamophobia?

Ada beberapa ketetapan yang perlu dijadikan pedoman bila menghadapi isu Islamophobia ini.  Panduan dan penyuluh jalansedia ada ini bukan peringatan baru. Ia telah dianugerahkan kepada individu Muslim, pihak berkuasa dan kerajaan Islam. Ia jadi batu sempadan yang tegap, terang dan tekal.

azlanKecurigaan, ketakutan dan kebencian terhadap Islam bukan fenomena baru. Hakikat ini amat mudah difahami oleh umat Islam hari ini. Persepsi negatif atau prasangka ini sudah digariskan Allah dalam kalam yang dianugerahkanNya kepada umat Islam sejak lebih 1,400 tahun lalu.

Pedoman pertama ialah apabila Allah memperakukan bahawa Islam adalah agama yang sempurna dan hanya satu-satunya agama yang diredhaiNya:

“…Pada hari ini telah Aku sempurnakan agamamu untukmu, dan telah Aku cukupkan nikmatKu bagimu, dan telah Aku redhai Islam sebagai agamaMu…” (Al Maidah ayat 3).

Maknanya, Islam sudah lengkap. Dan, hudud adalah sebahagian daripada ajaran Islam yang komprehensif. Bagi PAS yang menjadikan Islam dasar perjuangan, pelaksanaan hudud adalah tuntutan suci.

hajj pilgrimage haji pilgrimage 040107 masjidil haramCuma pihak yang dirasuk Islamophobia sahaja yang tidak mengerti, enggan mengerti dan tidak mungkin mengerti.

Lantas, kalimah “langkah mayat saya dulu sebelum laksanakan hudud” oleh pengerusi DAP, Karpal Singh beberapa tahun lalu, kini terngiang kembali.

Fasakhkan konsep negara Islam

Yang menjadi persoalan, adakah Pakatan akan menunggu untuk menyelesai dan mengimbangkan kecenderungan PAS dan DAP sehingga setelah berjaya menguasai Putrajaya? Jika, ini berlaku apakah ini bermakna pula PAS perlu berkompromi melunakkan konsep hudud seperti ia dengan berat hati terpaksa memfasakhkan konsep negara Islam yang diperjuangkan sebelum 2008?

Pakatan Rakyat, bak kata presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dibentuk bersandarkan persefahaman pendekatan dan strategi politik.

azlanApakah selepas strategi politik ini berjaya membantu Pakatan menakluki Putrajaya persefahaman ini boleh dileburkan begitu sahaja hanya kerana pengikat persefahaman – kebencian terhadap Umno dan BN – telah dapat dilunaskan?

Jika demikian keadaannya, tidakkah kerajaan Pakatan yang baru menapak di Putrajaya kelak akan menjadi satu malapetaka kepada rakyat Malaysia? Negara akan jadi huru-hara dan kestabilan serta kesejahteraan akan terancam bila bantrakan berlaku antara kerabat Pakatan!

Realiti ini menakutkan. Jika diselusuri prestasi kerabat Pakatan sejak 2008, yang lebih banyak mencatat kejayaan politik ialah DAP. Ia berjaya menambah bilangan kerusi parlimennya di Sibu dan menang lebih banyak kerusi berbanding kerabat Pakatan lain pada pilihan raya negeri Sarawak.

NONEJika alur trend ini berterusan, tidak mustahil ramalan dan keyakinan DAP sendiri bahawa ia akan mampu menawan 60 kerusi parlimen, akan dapat dicapai.

Jika ini berlaku, dapatkah PKR dan PAS menyaingi pencapaian itu? Jika ditakdirkan, isu hudud dapat disejukbekukan sementara memandangkan DAP sudah jadi “abang besar” dalam Pakatan bagaimanakah nasib Islam dan orang Melayu?

Ini kerana Islamophobia DAP terhadap cabang Islam – hudud – masih (dan semakin) menebal.

Rakan kerdil Pakatan

Dalam keadaan begitu, sanggupkah PAS bertahan dalam Pakatan dan menjadi “rakan kerdil” dalam Pakatan itu?

azlanPKR pula bagaimana? Umum tahu, ia sentiasa mempotretkan citra politiknya sebagai parti pelbagai fahaman dan kaum? Sanggupkah PKR masuk kancah perselisihan faham di antara PAS dan DAP ini?

PAS tegas. Hingga Sabtu lalu, Hadi tetap tegas dalam soal hudud.
DAP masih meracau dengan rasukan Islamophobia. Jika orang Islam dalam PAS, PKR dan Umno mahu kembali kepada ketetapan pertama perbincangan ini bahawasanya Islam itu sudah lengkap dan sempurna, apakah mereka tidak mahu ambil peduli peringatan Allah:

“Wahai Nabi, bertakwalah kepada Allah dan janganlah kamu menuruti (keinginan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

“Dan ikutilah apa yang diwahyukan Tuhanmu kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

NONE“Dan bertakwalah kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai Pemelihara” (Al Ahzab ayat 1hingga 3).

PAS ingin berkongsi strategi politik dengan DAP dan PKR tetapi DAP tidak ingin hukum hudud yang menjadi dasar PAS. Sementara itu, umat Islam Malaysia disergah dengan gerakan lebih aktif beberapa pihak yang ingin memesongkan aqidah umat Islam. Maka Mufti Perak, Tan Sri Harussani mengesyorkan sebuah Akta Anti-Murtad dilembagakan.

Sanggupkah atas nama Islam, PAS menyapa saudara seagama dalam PKR dan Umno untuk menimbangkan cara bagaimana membenteng keluhuran, kemurniaan dan maruah Islam dari terus disergah dan disergap oleh kawan politik yang semakin ghairah menjadi “abang besar” politik Pakatan Rakyat?

Tak akan mati

Begitu juga dengan PKR. Buat masa ini memang ia parti majmuk. Tetapi bila ada “abang besar” dalam kerabat yang homogenous bukan Melayu-Islam, tidakkah ia juga akan terbelah oleh perbedaan pandangan yang dikuasai Islamophobia?

hadi awang and pasKetegasan Hadi tidak harus dilihat dalam kerangka dan lingkaran politik PAS sahaja. Ia wajib meluas hingga melilit setiap umat Islam yang cintakan agama mereka di Malaysia.

Dengan nisbah hampir 60 peratus rakyat Malaysia hari ini ialah umat Melayu-Islam mahukah PAS, PKR dan Umno menggalas dosa memecahbelahkan kekuatan umat Islam hanya kerana menganggap diri masing-masing lebih baik, mulia dan ‘alim berbanding pihak lain?

Islamophobia tidak akan mati. Sebab itu, Allah kerap mengingatkan setiap muslim bahawa pihak kafir tidak akan berhenti menyergap dan mengepung Islam dari setiap aspek kehidupan sehingga mereka (muslimin) kembali mengikut agama mereka. – mkini

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

BUDGET 2012 : Pakatan Rakyat VS Pakatan Rakyat

Oleh Shen Yee Aun

Masyarakat Malaysia perlu lebih peka terhadap permainan politik yang cuba dimainkan oleh pemimpin Pakatan Rakyat. Hal ini disebabkan tiada bajet yang sempurna di dunia ini dan apa sahaja bajet yang akan dibentangkan oleh Perdana Menteri akan ada juga serangan yang berbeza daripada pemimpin Pakatan Rakyat.

Kini kita lihat bagaimana mereka sebenarnya menyerang antara satu sama lain tanpa disedari mereka.

Percanggahan 1 – Elaun Tambahan Kepada Ahli Parlimen

Haji Mohammad Sabu + Anwar VS Lim Guan Eng

“Elaun untuk ahli Parlimen bukanlah satu keutamaan yang perlu disegerakan tapi yang penting ialah integriti Parlimen, integriti untuk memerangi rasuah dan kelengkapan menyiapkan prasarana Parlimen itu lebih penting sekarang ini,” kata beliau yang juga Naib Presiden PAS ketika ditemui di lobi Parlimen siang tadi.

Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga ketua pembangkang pula berkata, bajet 2012 seharusnya lebih memfokuskan kepada kepentingan rakyat, bukan wakil rakyat.

“Bajet 2012, kita mahu ia lebih fokuskan kepada rakyat, bukan ahli Parlimen itu sendiri,” katanya.

VS

Sementara itu, ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng berkata, sebaiknya elaun dan kemudahan kakitangan Parlimen ditingkatkan.

“Bukan masanya untuk tambah elaun ahli Parlimen sebaliknya lebih perlu tambah elaun staf dan pembantu Parlimen,” katanya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Satu pihak mengatakan tidak perlu peningkatan elaun untuk ahli Parlimen kerana wang yang berlebihan seharusnya digunakan untuk rakyat tetapi satu pihak lagi mengatakan perlunya pertambahan elaun untuk kakitangan Parlimen.

Lagipun dalam isu ini hanya menandakan Perdana Menteri adil kepada wakil rakyat Pakatan Rakyat. Pertama kali dalam sejarah Negara terdapat lebih daripada 80 ahli parlimen Pakatan Rakyat di Parlimen. Sekirannya kerajaan sudi untuk meningkatkan elaun untuk ahli parlimen keadaan ini hanya menandakan kerajaan mesra kepada ahli parlimen Pakatan Rakyat.’

Kalau benar ikhlas ahli Parlimen Pakatan Rakyat hendak mengutamakan rakyat dan belanjawan negara maka mereka DICABAR supaya tidak mengambil pertambahan elaun tersebut. Kenyataan mereka seharusnya seiring dengan tindakan mereka sekirannya mereka benar – benar berintegriti.

Percanggahan 2 – Belanjawan Defisit

Azmin Ali vs Lim Guan Eng

Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali yang ditemui pada satu program di Shah Alam menjelaskan bajet yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam merupakan satu bajet yang tidak berhemah.

Ramai pemimpin Pakatan Rakyat mengatakan bahawa belanjawan kali ini tidak realistik , terlalu boros dan juga akan menyebabkan belanjawan defisit.

VS

Namun pada masa yang sama Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng pula mencadangkan elaun dan kemudahan kakitangan Parlimen perlu ditingkatkan.

Sana mereka mengatakan belanjawan ini merupakan belanjawan defisit dan sini pula mereka cadangkan pertambahan elaun dan kemudahan kakitangan parlimen perlu ditingkatkan.


Percanggahan 3 – Belanjawan Perdana Menteri Lebih Baik

Mahfuz Omar VS Mahfuz Omar

Semua Pemimpin Pakatan Rakyat mengatakan bahawa belanjawan yang dikemukan oleh Perdana Menteri bukanlah satu belanjawan yang baik.

VS

Ahli Parlimen Pokok Sena itu turut berkata, Datuk Seri Najib Razak dilihat ingin “berlawan” dengan Pakatan Rakyat dengan cuba mempamerkan belanjawan yang lebih baik daripada yang dibentangkan Pakatan, Selasa lalu.

“Kerajaan terdesak kerana ingin menunjukkan belanjawannya lebih baik daripada belanjawan Pakatan.

Kalau benar sekalipun kenyataan Ahli Parlimen Pokok Sena maka kenyataan beliau sudah menggambarkan beliau sudah bersetuju belanjawan Perdana Menteri adalah lebih baik daripada Pakatan Rakyat. Hendak berlawan atau tidak dan terdesak atau tidak bukanlah satu pertikaian yang penting kerana yang penting apa sahaja alasan dan sebab asalkan belanjawan Perdana Menteri lebih baik daripada Pakatan Rakyat sudah berjaya dipamerkan seperti yang dikatakan oleh Ahli Parlimen Pokok Sena.

Percanggahan 4 – Bajet Pilihanraya

Dr Dzulkifly VS Dr Dzulkifly

Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkifly Ahmad ketika diminta mengulas tentang bajet yang telah diumumkan itu menjelaskan bajet tersebut adalah lebih terjurus kepada gula-gula politik ataupun peruntukkan pilihanraya.

“Bajet yang diumumkan oleh Najib itu hanyalah lebih kepada untuk menghadapi pilihanraya yang akan datang.

VS

Beliau menambah bajet ini adalah mencedok dari apa yang telah di umumkan oleh belanjawan Pakatan Rakyat sebelum ini.

Kenyataan ini hanya menandakan Dr Dzulkifly sendiri bersetuju bahawa bajet Pakatan Rakyat juga merupakan bajet gula – gula politik dan hanyalah menjurus untuk menghadapi pilihanraya kalau benar Perdana Menteri mencedok daripada Pakatan Rakyat.

Percanggahan 5 – Bajet Untuk Kakitangan Awam

Dr Dzulkifly vs Dr Dzulkifly + Salahuddin

“Kita melihat bajet kali ini tidak diletakkan gaji minimum sebagai sasaran mereka dan secara jelas saya katakan Najib cuba mengelak untuk terus ada komitmen dengan pekerja awam mahu pun swasta. – Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkifly Ahmad

VS

“Najib hanya mengumumkan pemberian bonus dan juga kenaikan gaji pekerja awam mengikut gred-gred tertentu dan apa yang kita lihat setiap kali bonus mahupun gaji dinaikkan maka akan wujud inflasi di negara ini dan ia akan terbeban kepada semua rakyat bukannya kepada mereka yang mendapat faedah, inilah ketidak adilan yang wujud dalam bajet kali ini,” ulasnya lagi. – Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkifly Ahmad

VS

Salahuddin dalam pada itu menyifatkan pengumuman bayaran khas sebanyak RM3,000 kepada bekas anggota serta duda dan balu polis khas dan polis tambahan yang pernah berkhidmat menjaga keselamatan negara semasa zaman darurat sebagai kesedaran yang diperjuangkan Pakatan Rakyat

Pertama beliau mengatakan Najib tidak ada komitmen untuk membantu pekerja awam tetapi pada masa yang sama beliau pula mengatakan Najib mengumumkan pemberian bonus dan juga kenaikan gaji kepada pekerja awam.

Dasar Pakatan Rakyat juga hendak menaikkan gaji kakitangan awam dan sekirannya keadaan ini berlaku maka bukankah kenaikan ini juga akan mengalami inflasi dan semua rakyat akan terbeban seperti yang dikatakan oleh Dr Dzulkifly Ahmad.

Apakah rasional mereka naikkan gaji kakitangan awam maka tidak akan sesekali mengalami inflasi tetapi jika kita melakukannya pula akan mengalami inflasi?

Percanggahan 6 – Bajet Perdana Menteri = Bajet Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat VS Pakatan Rakyat

Semua kenyataan pemimpim Pakatan Rakyat mengenai Bajet 2012 sangat lemah , tidak baik , defisit , boros , tidak realistik dan sebagainya.

VS

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, sebanyak 30 peratus bajet itu diambil dari Pakatan Rakyat – buku jingga dan dokumen negara berkebajikan milik PAS.

Sementara itu, TVS melaporkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim juga mengakui  bajet 2012 dicedok dari bajet Pakatan Rakyat.

Apakah Pakatan Rakyat kini sendiri hendak memperlekehkan belanjawan mereka sendiri ?

Percanggahan 7 – Bajet 2012 Tidak Realistik

Anwar  VS Anwar

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan Belanjawan 2012 yang baru sahaja dibentangkan sebagai tidak realistik dan merupakan satu lagi helah menjelang pilihan raya umum ke-13.

“Ia tidak realistik. Amat jelas satu helah pilihan raya. Dalam 10 tahun lepas, anggaran pertumbuhan, defisit dan pelaburan asing sentiasa berbeza dengan angka sebenar,” kata Anwar.

VS

“Jelas ia merupakan helah pilihan raya,” kata ahli parlimen Permatang Pauh itu lagi yang mendakwa sebahagian daripada pengumuman dalam bajet dibentangkan perdana menteri hari ini dicedok daripada bajet Pakatan Rakyat.

Bagaimana kalau bajet yang dikatakan tidak realistik yang hendak dilakukan oleh Perdana Menteri tidak realistik tetapi pada masa yang sama Anwar mengatakan bajet ini dicedok daripada Pakatan Rakyat pula realistik ?

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda