Tag Archives: chedet.com

Tun Mahathir tidak yakin Pak Lah lepas jawatan – Malaysiakini

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengalu-alukan tindakan ramai pemimpin Umno yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden selaras dengan amalan demokrasi yang dipraktikkan parti.

Bagaimanapun katanya, pertandingan itu perlulah berlangsung secara sihat tanpa sebarang taktik kotor.

“Baguslah… bertandinglah… kita demokrasi. Jangan main kotor sudahlah.

“Jangan bayar duit, jangan sogok. Kita tunjuk kebolehan kita, insya-Allah, orang akan pilih kita.

“Tapi kalau guna tekanan, kilas tangan orang, tarik balik kontrak, ini bukan demokrasilah,” kata beliau ketika pada majlis rumah terbukanya sempena Aidilfitri di kediamannya The Mines Resort City di sini, hari ini.

Beliau berkata, dalam pemilihan akan datang, tidak perlu wujud istilah pasukan kerana jika sesebuah pasukan itu kalah, mereka akan sukar bekerjasama dengan pasukan yang menang.

“Ini bukanlah Amerika Syarikat. Tak perlulah ada pasukan. Kalau kita menang, pasukan kita menang, nak bekerjasama dengan orang yang lawan kita itu susah.

“Kita boleh masing-masing bertanding jawatan masing-masing, dan kita harus sanggup bekerjasama dengan sesiapa saja yang menang,” katanya.

Ditanya andaiannya sama ada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan mengumumkan bertanding atau tidak jawatan Presiden sebelum 9 Oktober ini, Dr. Mahathir berkata, beliau tidak percaya selagi Abdullah belum membuat sebarang pengumuman.

“Saya dapati Pak Lah ini suka berdolak-dalih. Selagi beliau belum buat pengumuman, saya tak percaya.

“Macam-macam beliau janji, semuanya beliau tak tunaikan janji,” katanya.

Berhubung sama ada Umno memerlukan kesinambungan pemimpin lama dan baru seperti yang berlaku dalam parti MCA dan Gerakan pada masa ini, Dr. Mahathir berkata, pemimpin-pemimpin perlu mencontohi Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting yang mengundurkan dirinya pada pemilihan parti akan datang ekoran prestasi kurang memberangsangkan dalam pilihan raya umum yang lalu.

“Tapi ada sesetengah pemimpin, dah kalah teruk pun, masih kata menang… tak mahu tarik diri.

“Dulu zaman Tunku (Abdul Rahman), bila orang tak suka kat dia, dia tarik diri. Zaman Datuk Onn (Jaafar), bila orang tak setuju dengan dia, dia pun tarik diri. Ini saya dengar, orang tak cakap lain… itu saja, tapi tak mahu tarik diri,” katanya.

Berhubung keputusan beliau untuk menyertai semula Umno, Dr. Mahathir berkata, beliau sudah lama membuat keputusan itu iaitu sejak beliau keluar daripada Umno lagi tetapi ia bersyarat.

“Saya kata saya akan menyertai semula Umno tapi ada syarat… syarat tu kamu pun tahu.

“Tapi rupa-rupanya ramai yang keluar Umno setelah saya keluar. Jadi kalau saya masuk, orang-orang ini tak dapat masuk, tak adillah. Masa keluar, mereka ikut… saya masuk, mereka tak boleh ikut.

“Kita jangan lupa mereka ini punya kuasa undi. Kalau mereka berada di luar Umno dan mengundi parti lawan, Umno mungkin akan kalah,” katanya.

Dr. Mahathir berkata, kehadiran tetamu kira-kira 10,000 orang pada rumah terbukanya tahun ini agak luar biasa dan ia mungkin disebabkan beliau menguar-uarkan tentang hal itu dalam laman blognya. – mstar

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Selamat Hari Jadi Tun Dr Mahathir

Pemuda UMNO Ingin mengucapkan selamat menyambut hari jadi ke 83 kepada Ayahanda Tun Dr Mahathir Mohamed. Semoga Tun berada di dalam keadaan sihat hendakNya.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Laman Chedet.com digantung

sumber malaysiakini

Blog rasmi Tun Dr Mahathir Mohamad digantung oleh penyedia khidmat memblog Blogger.com sejak tiga hari lalu sehingga mantan perdana menteri gagal mengemaskinikannya.

Blog Chedet.com – ‘che det’ adalah nama gelaran dan nama pena Dr Mahathir – digantung dengan alasan ia dianggap sebagai “dicurigai blog spam”.

Blog itu gagal dikemaskini sejak 19 Jun yang memuatkan artikel terakhirnya ‘RapidKL: Answers to questions and SAPP’.

Komentar pengunjung di akhir artikel tersebut gagal diluluskan oleh Blogger.com.

Dalam notis kepada pengunjung yang dimuatkan di Chedet.com jam 11:09 malam ini, walaupun sudah beberapa kali usaha menghubungi Blogger.com dibuat, penyedia khidmat tersebut masih lagi “mengunci” Chedet.com.

Penyedia khidmat itu akan mengunci sesebuah blog yang dibantah oleh pengunjungnya sehingga “bahan-bahan yang dipertikaikan” itu dibuang atau setelah disiasat sendiri olehnya tidak seperti bantahan.

mahathir blog website che det dot com note to visitor 230608Blogger.com menyediakan khidmat tersebut di butang sebelah penjuru kiri atas, atau dikenali “butang bendera”, bagi bahan-bahan yang dianggap “berpotensi dipertikaikan” kerana dianggap “melanggar undang-undang atau ofensif” kepada pembaca lain.

Blog “spam” dianggap kegiatan yang tidak mengikut undang-undang.

Tidak jelas kenapa blog tersebut mengalami masalah ini, tetapi artikelnya berhubung isu perkauman dipercayai mendorong pengunjung menekan butang bendera itu berulang kali – sehingga dianggap Blogger.com sebagai blog yang “tidak disenaraikan” dalam perkhidmatannya dan oleh itu tidak dibenarkan dikemaskini.

Menurut Chedet.com lagi, blog popular itu akan dipindahkan kepada penyedia khidmat blog yang lain, antaranya yang sedang diusahakan MoveableType.com.

Tinjauan Malaysiakini selepas tengah malam ini menunjukkan usaha memindahkan blog itu masih belum berhasil sepenuhnya dan pengunjung mengalami kesulitan untuk memuatturun artikel Dr Mahathir.

Dalam artikel terakhir yang dimuatkan selepas percubaan memindahkan blog tersebut, Dr Mahathir mengulas usul undi tidak percaya kepada perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang dijangka akan dikemukakan di Dewan Rakyat esok.

“Usul undi tidak percaya yang dibawa oleh Parti Maju Sabah (SAPP) tidak akan menumbangkan kerajaan Datuk Abdullah kalaupun barisan pembangkang memberikan sokongan di belakang SAPP,” katanya dalam ‘The chorus line’ yang dimuatkan jam 11:15 malam ini.

chedet mahathir blog 020508Malah, tambahnya, pemimpin dan ahli Umno yang berjumlah kira-kira 3.5 juta orang juga tidak akan berjaya menjatuhkan Abdullah yang dikelilingi oleh anggota kabinet dan ketua-ketua bahagian Umno dan sentiasa melaung-laungkan puji-pujian kepadanya.

“Kejayaan mereka (ahli Umno) sangat bergantung kepada penyokong yang tidak menjadi ahli. Datuk Seri Abdullah tidak boleh memberi rasuah atau mengugut mereka (bukan ahli). Mereka tidak boleh dipanggil untuk diarah menyokong calon-calon BN atau dirinya sendiri,” kata Dr Mahathir lagi.

Tambahnya, walaupun anggota-anggota Majlis Tertinggi Umno dan ketua-ketua bahagian menunjukkan sokongan kepada Abdullah, ahli-ahli parti yang lain makin meluat terhadapnya.

“Mereka akan bertekad untuk tidak lagi memangkah Umno atau BN,” katanya.

Dalam keadaan tanpa pilihan, hujahnya lagi, mereka ini akan meninggalkan parti-parti itu dalam pilihanraya umum akan datang seperti ditunjukkan dalam pilihanraya 8 Mac lalu.

“Umno akan kalah dan kalah seteruk-teruknya,” kata bekas presiden Umno.

“Datuk Seri Abdullah boleh menyalahkan pengundi mensabotaj tetapi kerana Umno dan BN enggan mempedulikan rasa meluat pengundi pada (pilihanraya) 2008, satu-satunya pilihan yang mereka (pengundi) ada untuk membuang Datuk Seri Abdullah hanyalah melalui cara memusnahkan (sokongan) Umno dan BN.”

nota: setelah lebih sebulan bergelar seorang blogger, laman blog Tun Mahathir telah pun mencecah lebih dari 1.5juta pengunjung. Walaupun terdapat cakap-cakap yang mempertikaikan keaslian blog tersebut, ia tetap menjadi perhatian bagi bacaan di internet. Ada yang mengatakan bahawa blog tersebut bukannya dibina dan dikemaskinikan oleh Tun sendiri. Ini disebabkan gaya penulisan yang tidak sama seperti Tun. Walauapapun, diharap laman chedet.com dapat beroperasi secara biasa kerana ia menjadi wadah alternatif rakyat untuk mendapat maklumat mengenai isu politik semasa.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Surat Tun Mahathir kepada Israel satu Penipuan

Sumber:http://http://www.chedet.com dan pembelamelayu.com

“Letter” to Prime Minister of Israel

1. There is a letter being circulated purporting to be from me when I was Prime Minister, to Ehud Barak, Prime Minister of Israel congratulating him on his appointment and requesting for the “Clinton Fund”, for “the purpose of withstanding the onslaught of Islamic Fundamentalist in Malaysia”.

2. This letter is not from me or from my office. Firstly, the font used is not the same as the type in all my letters from the Prime Minister’s office.

3. The Malaysian Coat of Arms at the top is not similar to the one on all my letters from the Prime Minister’s office.

4. The address at the side of the Coat of Arms is not the same as on my official paper. Often no address is printed, only “Prime Minister Malaysia” on the top right-hand corner.

5. The contents of the letter is totally different from the one I sent to Ehud Barak. Unfortunately, the Government of Abdullah Ahmad Badawi refuses permission to reproduce my letters to Israeli Prime Ministers condemning them for their oppression of the Palestinians. This action by the Abdullah Government will lend credence to the letter that is being circulated.

6. I deny categorically that the letter which is being circulated with annotation “Sumbangan kakitangan JPM untuk Rakyat Malaysia” originated from me. This is the kind of dirty tricks that my detractors have to resort to because they have found nothing to blacken my name with.

imej dari pembela melayu

nota: ini bukanlah kali pertama isu yang diputarbelitkan dibuat terhadap tun mahathir. bermula dengan video clip tun mengenai anwar yang dijadikan modal oleh PR sehingga ke surat yang kononnya rasmi ini. Di mana letaknya perasaan takut kepada dosa umat Islam pada hari ini. bukankah menipu itu berdosa?

7 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Mahathir Minta Kerajaan BN Pandang Serius Ancaman Anwar


PUTRAJAYA, 7 Mei (Bernama) — Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meminta kerajaan persekutuan pimpinan Barisan Nasional (BN) memandang serius ancaman Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa Pakatan Rakyat akan membentuk kerajaan persekutuan dalam masa terdekat kerana ia telah menyakinkan lebih 30 anggota Parlimen BN untuk menyertai barisan pembangkang atau Pakatan Rakyat.

BN mempunyai 140 anggota Parlimen di Dewan Rakyat dan Pakatan Rakyat 82 daripada sejumlah 222 anggota Parlimen.

“Saya fikir ia serba berkemungkinan dan anda tidak boleh pandang ringan. Sekarang ini, ahli politik terbabit lebih berminat berapa banyak yang mereka dapat, mereka sebenarnya tidak berminat untuk berkhidmat kepada negara.

“Orang yang merasakan yang diri mereka tidak dapat apa yang mereka mahukan pada ketika ini dan mereka ditawarkan kedudukan, timbul keinginan untuk lompat parti lebih-lebih lagi bila tidak wujud kesetiaan kepada parti.

“Naluri saya kuat mengatakan (mengenainya), ia boleh benar-benar berlaku. Pada mulanya saya mahu menolak kemungkinan itu tetapi setelah mengkaji keadaan itu, saya rasa wujud ancaman besar. Sudah tentu, jika kerajaan sekarang hilang kuasa, ia tidak mempunyai kedudukan untuk mengagihkan pelbagai faedah kerana pada masa itu pengaruhnya sudah hilang,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama mengenai “Kedaulatan Negara” pada Siri Syarahan Perdana Ke-7 di Yayasan Kepimpinan Perdana, di sini.

Ditanya sama ada itu merupakan perkara yang paling dibimbanginya, beliau menjawab jika lompat parti itu berlaku, dengan itu Malaysia akan mengalami `banyak konflik”.

“Kita lihat sahaja respons orang Melayu, misalnya. Mereka telah menyenaraikan pelbagai desakan untuk itu dan ini sebagai respons kepada desakan yang dibuat pihak lain. Mereka fikir penyelesaiannya ialah dengan mengenepikan konsep demokrasi, bahawa mereka patut kembali kepada corak kerajaan feudal.

“Sudah wujud cakap-cakap di kalangan mereka…saya tidak tahu ia seserius mana tetapi hakikat yang ia disuarakan, amat merisaukan,” kata Dr Mahathir.

Ditanya sama ada terdapat kemungkinan wujud pemerintahan anarki di negara ini, katanya: “Mungkin, tetapi bukan anarki unggul tetapi pastinya wujud ketidakstabilan kerana kerajaan yang memerintah tidak akan aktif menumpukan kepada memajukan negara.”

Kepada soalan lain mengenai sama ada Pembangkang akan berjaya mendapatkan 30 anggota Parlimen berkenaan, bekas Perdana Menteri merujuk kepada Sabah dan Sarawak.

“Jika kita ambil Umno, MCA dan MIC, akar umbi mereka di sini (di semenanjung) dan bukan di Sabah dan Sarawak. Walaupun ada Umno di Sabah, ia dipindahkan dari sini ke sana. Mereka sebelum ini merupakan parti-parti kecil. Jadi dapatkah kita pastikan yang mereka akan kekal setia kepada Umno? Saya fikir tidak,” katanya.

Beliau berkata malahan di Semenanjung, mungkin akan ada anggota Parlimen yang akan lompat parti kerana mereka tahu yang mereka akan berada dalam kerajaan baru pimpinan pembangkang.

Dr Mahathir berkata tindakan lompat parti itu tidak akan menimbulkan masalah jika BN telah menang dengan majoriti dua pertiga di Parlimen dan malahan jikapun ada anggota Parlimen yang lompat parti, mereka tidak akan dapat banyak faedah kerana anggota Parlimen itu masih dengan kelompok pembangkang.

“Tetapi sekarang jika mereka lompat parti, mereka akan menyertai kerajaan lain, mereka tidak akan rugi, malahan mereka boleh buat duit,” kata bekas pemimpin berusia 83 tahun itu.

Beliau merasakan yang Pakatan Rakyat merupakan satu kuasa yang perlu diberikan perhatian, bukan kerana ia kuat atau rakyat sukakan Pembangkang tetapi kerana “perasaan kecewa”. – sumber bernama

nota: sememangnya kerajaan harus memandang secara serius ancaman MP yang ingin lompat parti ini. ini kerana ia merupakan satu langkah seperti menikam dari belakang kepada rakyat yang mana rata-rata rakyat memilih MP tersebut disebabkan oleh kewibawaan parti yang diwakili oleh mereka. sekiranya MP pembangkang lompat parti juga ia merupakan satu tindakan yang tidak bermoral dan beretika. diharap tiada insiden lompat-melompat berlaku pada masa yang terdekat ini.

12 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda