Tag Archives: Ezam Mohd. Noor

GEMPAR!!: Desakan MB Selangor letak jawatan!

petikan ini dari blogger aktivis reformasi nnora75reform

antara petikan dari blog di atas

Salam semua,

Bermula dengan SMS ini, Nora pada asalnya tidak mahu pergi. Hari ini ada janji dengan anak Nora, Farah untuk pergi membeli belah. Namun setelah selesai membeli belah, ada kelapangan waktu. Nora pergi untuk melihat apa yang berlaku.

Ini SMS yang Nora terima.

Semua AJK, Ahli AMK, penyokong parti dan aktivis reformasi , sila berkumpul di DIAMOND SQUARE GOMBAK jam 5pm hari ini, kita akan luahkan perasaan pada Yahya Saari, semua bahagian seluruh Selangor sila ambil tindakan/sebarkan segera dan bawa sepanduk.

Ini nyata berlainan. Ini perhimpunan yang mendesak MB Selangor untuk meletak jawatan. MB Selangor dikatakan bertindak untuk kroni baru sahaja dan mereka yang berjuang lama tidak diendahkan seolah-olah perjuangan hanya perlu ikhlas bagi mereka yang tercakar dan tercalar kehidupan menuntut reformasi sebelum ini tetapi tidak perlu ikhlas untuk mereka yang selama ini berpeluk tubuh tetapi penuh hipokrasi untuk mencelah dan mendapat habuan hasil dari pengorbanan orang lain. Adil ke macam itu. Kita bercerita mengenai keadilan bukan mempersoalkan apa yang kita dapat dan apa yang orang lain dapat. Kita selalu bercakap mengenai keadilan tetapi kita lupa mereka yang berkorban pun perlu menikmati keadilan yang mereka perjuangkan.

Amat terkejut sekali apabila ada yang berani bersumpah mengenai kenyataan MB Selangor yang berbunyi :

Kalau tidak kukuh kewangan jangan berjuang, minyak tak de, kereta rosak dan macam-macam lagi. Kalau kewangan tidak kukuh – kukuhkan dahulu lepas itu berjuang
Amat berbeza sewaktu kita mula-mula terpanggil untuk reformasi. Anwar Ibrahim dalam laungannya menjemput semua rakyat Malaysia, tidak kira siapa – pemandu teksi dan bas, nelayan dan penoreh getah, petani dan buruh termasuk mereka dari golongan profesional untuk sama-sama memperjuangkan keadilan dan memperjuangkan hak rakyat. Laungan suara rakyat suara keramat adalah laungan. Namun hari ini, MB Selangor didakwa mengatakan – orang miskin jangan berjuang. Tidak ke kurang ajar namanya! Namun ini bukan pertama kali Nora dengar MB Selangor ini dikritik. Banyak lagi suara lain seperti “ kalau nak duit pergi jual t-shirt dan topi keadilan dan mereka yang ada wang sahaja ada kuasa. Tuhan saja yang tahu mengenai kenyataan TS Khalid.”

utk bacaan sepenuhnya klik sini

8 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

“Saya tinggalkan Anwar kerana prinsip Islam” Ezam

sumber klpos

KUALA TERENGGANU: Bekas Ketua Pemuda PKR, Mohamad Ezam Mohd Nor semalam bersumpah atas nama Allah SWT dan Rasul akan menghalang Datuk Seri Anwar Ibrahim dari menjadi Perdana Menteri kerana ‘prinsip seorang Muslim”.

Ezam yang berceramah di sini, semalam dilaporkan berkata, beliau sedia untuk ‘all-out’ bagi menghalang Anwar dari menjadi Perdana Menteri ‘atas sebab-sebab tertentu’.

“Saya bukan jenis orang yang suka mengaibkan orang lain, tapi jangan cabar saya,” kata Ezam di Dewan Tunku Abdul Rahman di sini.

Dalam ceramah bertajuk ‘Mempertahankan Perjuangan Pengasas Bangsa’ itu, Ezam menjelaskan politik cara Anwar Ibrahim akan menghancurkan kestabilan negara dari segi keselamatan dan ekonomi.

Dalam ceramah sulung di pentas UMNO itu, Ezam yang pernah berkhidmat sebagai setiausaha politik Anwar berkata, tindakan beliau meninggalkan bekas boss nya itu semata-mata atas dasar prinsip.

Menurut beliau, biarpun ada dakwaan kononnya beliau disogok jutaan ringgit serta jawatan tertentu oleh UMNO, namun hakikat sebenarnya adalah beliau hilang kepercayaan pada perjuangan PKR.

“Dengan nama ALLAH saya tinggalkan Anwar atas prinsip sebagai seorang Muslim yang berpegang kepada prinsip Islam yang tidak membenarkan saya membantu beliau menjadi pemimpin dalam apa cara sekalipun,” kata Ezam.

Jelas Ezam, sejak mengumumkan menyertai UMNO, beliau menjadi mangsa fitnah pihak tertentu.

Katanya, beliau tidak gentar sama sekali dengan fitnah-fitnah tersebut bahkan beliau memberi amaran bahawa kesabarannya ada batas.

“Saya tidak suka aibkan orang, tapi kalau terus memfitnah saya akan gempur habis-habisan,” katanya.

Turut hadir dalam ceramah tersebut adalah Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wan Farid Wan Salleh.

nota: kini orang kanan dsai sudah bersuara…apakah prinsip ISLAM yang diperkatakan oleh Ezam sehingga beliau bertindak meninggalkan perjuangan DSAI itu sendiri?? Diharap saudara ezam dapat memberi pendedahan demi menyelamatkan Malaysia dari dipimpin oleh seorang yang songsang amalannya.

32 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Permohonan Ezam sertai Umno perlu kelulusan MT: Muhyiddin

sumber bharian

KANGAR: Permohonan bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamad Ezam Mohd Noor untuk menyertai Umno perlu mendapat kelulusan Majlis Tertinggi (MT) kerana beliau “ada rekod”, kata Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini.

Katanya, MT perlu membuat pertimbangan itu kerana Ezam pernah meninggalkan parti dan menyertai pembangkang dan kini memohon menyertai semula Umno.

“MT mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan taklimat mengenai tata etika Umno kepada pemimpin Umno Perlis di sini hari ini.

Muhyiddin berkata Ezam tidak boleh diterima sebagai anggota parti secara automatik kerana rekod politiknya.

“Kalau tak ada rekod tak apa. Ini (kes yang ada rekod) mesti dibawa ke MT,” katanya.

Semalam, Mohamad Ezam yang menyertai PKR pada 1999 dan meninggalkan parti itu sejak April tahun lalu menyerahkan borang keanggotaan Umno kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi selaku Presiden Umno.

Penyerahan borang serta wang yuran keanggotaan seumur hidup berjumlah RM100 itu mendapat liputan meluas media massa, termasuk stesen televisyen.

Muhyiddin hairan mengapa permohonan Ezam diberi liputan secara besar-besaran oleh media kerana menurutnya Umno adalah parti yang terbuka kepada semua orang Melayu dan Bumiputera untuk menyertainya.

“Kita tak mahu sangka buruk (kepada Ezam). Terserah kepada beliau sendiri.

“Beliau pernah jadi ahli Umno (kemudian) keluar dan masuk parti lawan. Lepas tu masuk balik. Orang kurang jelas apa sebenarnya,” katanya.

Beliau berkata, sudah pasti Mohamad Ezam akan terbeban untuk membuktikan keikhlasannya menyertai Umno untuk membantu parti kerana keikhlasan itu terletak pada beliau sendiri.

Semalam Abdullah dilaporkan berkata Mohamad Ezam menyertai Umno secara ikhlas dan tanpa syarat serta tidak akan diberi layanan istimewa. — Bernama

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Najib – Ezam tahu banyak perkara

sumber agendadaily

“Saudara Ezam tahu banyak perkara…maknanya dia tahu waktu dia dalam PKR dan dia boleh terangkan kenapa dia tidak yakin lagi dengan perjuangan PKR,” itulah reaksi Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak ketika mengulas mengenai kemasukkan semula bekas Ketua Pemuda PKR, Ezam Mohamad Nor ke dalam UMNO.

Menurut Najib, penyertaan semula Ezam ke dalam UMNO membuktikan beliau telah hilang keyakinan terhadap PKR dan sekaligus menerima UMNO sebagai wadah perjuangannya.

“Kita mengalu-alukan hasrat Saudara Ezam untuk masuk sebagai ahli UMNO. Jelas sekali Ezam yakin bahawa UMNO adalah wadah perjuangan yang sepatutnya dia sokong dan sekaligus bererti dia sudah hilang keyakinan dengan PKR,” katanya.

Ditanya mengenai bantahan daripada beberapa cabang Pergerakan Pemuda UMNO terhadap penyertaan semula Ezam dalam parti itu, Najib menegaskan, sebagai sebuah parti, UMNO perlu menerima dan membuka pintu kepada pihak yang memilih untuk menyokong mereka.

“Kita mesti faham sebagai sebuah parti kita perlu menerima dan membuka pintu kita (kepada) mereka yang ingin menyokong kita.Kalau kita bersikap untuk memilih sesetengah pihak dan setengah lain kita tak pilih masuk, bererti bahawa kita akan hilang banyak pihak yang sebenarnya ingin menyokong kita,” katanya.

Menjelaskan lebih lanjut, Najib berkata, berdasarkan sejarah perjuangan UMNO, parti itu telah menerima semula banyak pihak termasuk yang menentang UMNO dan kerajaan dan sengan itu penyertaan semula Ezam bukan merupakan satu isu.

“Walaupun dalam kes Saudara Ezam ni dia menentang kita dahulu tapi dalam sejarah perjuangan kita, kita menerima banyak pihak yang dulu menentang kita dan kemudian sudah insaf untuk menyokong parti mereka,” katanya.

Bagaimanapun beliau mengakui agak sukar bagi mendapatkan sokongan 100 peratus terhadap penyertaan semula Ezam ke dalam UMNO kerana penglibatan beliau yang menentang kerajaan dan parti itu sebelum ini.

“Saya rasa agak sukar untuk mengharapkan sokongan 100 peratus tetapi asalkan keputusan majoriti menerima… terpulang kepada Ezam untuk meraih kembali keyakinan daripada ahli-ahli UMNO yang lain,” katanya. – 28/5/2008

nota: dengan jawatan Ezam di dalam PKR sebagai Ketua AMK, sudah tentu banyak ‘rahsia’ dan kelemahan PKR berada di tangan beliau. Kemasukan beliau di dalam UMNO sememangnya amat dinantikan ramai pihak. Diharap saudara Ezam dapat berjuang dengan ikhlas demi bangsa kita. Sehingga semlm DSAI masih belum mengeluarkan apa2 kenyataan media mengenai Ezam.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

UMNO yang terbaik – Ezam

Dia pernah berada di dua parti…UMNO yang terbaik

<!—
—>

Bekas Ketua Pemuda PKR, Ezam Mohd Noor sah memohon untuk menyertai semula UMNO apabila menyerahkan borang permohonan kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi petang Rabu dengan yuran sebanyak RM100 untuk menjadi ahli seumur hidup parti itu.

Abdullah dalam sidang media selepas pertemuan kita-kira setengah jam dengan Ezam berkata, kemasukkan Ezam boleh memperkukuhkan perjuangan UMNO.

“Ya dia mohon untuk masuk UMNO… pada saya kalau masuk UMNO tentu akan membantu untuk kebaikan dan kekuatan UMNO kalau tidak buat apa masuk UMNO tentu ada niat untuk sama-sama berjuang dalam UMNO… UMNO parti politik bukan syarikat kalau syarikat tentu nak cari untung,” katanya.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan-soalan wartawan berhubung hasil pertemuan beliau dengan Ezam yang berlangsung di pejabatnya di bangunan Parlimen.

Menjelaskan kepada beberapa soalan, Abdullah berkata, Ezam ingin kembali kepada UMNO dan akan terus berjuang dalam parti sesuai dengan matlamat serta perjuangan parti itu.

Ditanya adakah Ezam akan menjadi ‘musuh dalam selimut’ kepada UMNO kerana beliau terlalu rapat dengan penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Abdullah menjelaskan “ Tak de lah, saya ingat dia ikhlas…bila dia nak masuk saya terimalah dan boring yang diserahkan akan dihantar kepada cawangan berkenaan”.

Ditanya adakah Ezam akan diberikan tanggungjawab khusus untuk menawan semula Selangor, Abdullah menjelaskan, tiada tugas khusus diberikan kepada Ezam buat masa ini.

Kepada satu soalan apakah keistimewan Ezam hingga membawa kepada penerimaanya kembali semula ke UMNO, Presiden UMNO itu berkata “Keistimewaannya dia dah berada di kedua-dua parti dan akhirnya melihat UMNO lebih baik”.

Ditanya adakah akan ada bantahan khususnya dari Pemuda UMNO terhadap penerimaan kemasukan semula Ezam ke dalam UMNO, beliau berpendapat perkata itu tidak timbul.

Terdahulu semasa tiba di bangunan Parlimen, Ezam berkesempatan bertemu dengan beberapa ahli Jawatankuasa Pengurusan UMNO. Antaranya Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Bendahari UMNO, Datuk Seri Mohd Azim Zabidi.

Ezam yang datang diiringi oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wan Farid Wan Wan Salleh.- 28/5/2008 sumber agendadaily

nota: Tahniah dan syabas buat Ezam Mohd Noor kerana membuat pilihan tepat dengan masuk semula ke dalam UMNO.

6 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Ezam serah borang keahlian sertai UMNO

KUALA LUMPUR 28 Mei – Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan, Ezam Mohd. Noor menyerahkan borang keahlian menyertai UMNO kepada Presiden, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Penyerahan borang itu disampaikan sendiri oleh Ezam kepada Abdullah yang juga Perdana Menteri di bangunan Parlimen, hari ini. – Utusan

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda