Tag Archives: harga minyak

Minyak Turun Lagi – ref malaysiakini

Alhamdulillah, minyak turun buat kali keempat. Penurunan sebanyak 15sen seliter berkuatkuasa hari ini. Pada pandangan penulis dengan harga minyak dunia yang berlegar di sekitar bawah USD75 sebenarnya dpt meningkatkan lagi penurunan harga minyak….mungkin lebih dari 15sen…

Tetapi penurunan harga minyak jika terlalu drastik bakal merugikan kerajaan. Harap rakyat terus berdoa agar harga minyak dunia berada di paras yang lebih rendah.

Kini harga minyak sudah pun turun. Bagaimana pula dengna harga barang?? Sifat tamak pembekal terus menghantui pengguna. Walaupun beberapa hypermarket mengambil inisiatif menurunkan harga barang, diharap peniaga2 lain juga mengambil langkah yang sama.

Alhamdulillah.

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Harga Minyak Turun…tapi harga barang??

1. kalau dulu masa harga minyak naik..rakyat semua mengeluh….

2. minyak naik barang naik…….itu memang satu kelaziman..masing2 nak untung…

3. dalam menanggung beban kenaikan harga petrol dan harga barang….ada orang menangguk air keruh…bagitau dia boleh turun harga minyak…..

4. dia kata…hari ini berkuasa esok harga minyak turun…semua rakyat terutama golongan muda bersorak gembira….

5. penulis tak kisah minyak naik atau turun…bukannya kaya..tapi nak tak nak kene akui..minyak bukan boleh tanam semula macam pokok…hari ni mati esok boleh tanam dan tumbuh balik….bumi dah sangat tua…manusia asyik korek merata-rata….

6. penulis pernah bertanya dengan orang yang kata “hari ini berkuasa esok harga minyak turun”, kalau harga minyak turun, harga barang boleh turun ker??

7. bukan aper…sebab kita tahu…jarang sangat kita dengar harga barang naik akan turun….

8. sampai sekarang pertanyaan tak dijawab tanpa berita….

9. hari tu harga minyak turun 15sen…dah hampir dua minggu…harga barang masih di takuk lama…takde nampak pula akan turun….apatah lagi semlm PM cakap harga minyak akan turun 15sen….

10. jadi mana penting?? harga minyak murah gila….atau harga barang murah gila??…

11. jangan pandang pada satu sudut saja…pemikiran harus dibuka…pandang jauh selamat lah semua…

11 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Tak Jadi Turun Harga Minyak 1 September???

Kerajaan mungkin akan menurunkan lagi kadar harga minyak mengikut kadar harga di pasaran dunia bagi meringankan lagi bebanan rakyat, kata Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Jelaing anak Mersat.

“Kerajaan bercadang untuk meringankan lagi bebanan ini dan mungkin menurunkan harga ataupun mengikut kadar harga minyak setong di pasaran dunia,” katanya menjawab soalan Chong Chieng Jen (DAPBandar Kuching) pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

Chong ingin tahu sama ada kerajaan akan menurunkan lagi harga petrol dan diesel pada 1 Sept nanti seperti yang dijanjikan walaupun harga bahan api itu telah diturunkan pada 22 Ogos lepas.

Jelaing berkata harga minyak diturunkan lebih awal dari tarikh yang diumumkan kerana hendak meringankan beban pengguna lebih awal dan kerajaan akan menurunkan harga bahan bakar itu sekiranya perlu selepas menilai semula perkara itu dalam masa dua minggu atau sebulan.

nota: jika dinilai dari jawapan yang diberikan oleh YB Jelaing, harga minyak yang diwar-war akan turun pada 1 september ini tidak akan diturunkan. ini disebabkan harga bahan bakar tersebut telah diturunkan pada 22 Ogos yang lepas. sekiranya andaian ini benar, maka satu lagi kepincangan di dalam membuat keputusan terjadi di dalam pentadbiran hari ini.

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Harga Minyak Turun: Antara “flip-flop”, gula-gula, tipu lagi & realiti

berikutan pengumuman penurunan harga bahan bakar berkuatkuasa semalam, banyak pendapat diutarakan di blog2 sama ada pro kerajaan atau pro pembangkang. apa yang boleh dirumuskan dari keputusan penurunan harga minyak ini adalah:

1. Satu lagi keputusan ‘flip-flop’ pentadbiran Pak Lah – mula2 kata penurunan harga minyak 1 Sept tetapi harga diturunkan keesokan harinya. sama seperti senario kenaikan harga minyak tempohari.

2. Penurunan harga minyak ini ialah ‘gula-gula’ Permatang Pauh. Keputusan menurunkan harga minyak adalah untuk menawan pengundi pilihanraya kecil Permatang Pauh 26 Ogos ini.

3. Tipu lagi? kecoh minggu ini bahawa kerajaan akan menurunkan harga minyak pada 1 Sept berdasarkan harga purata minyak dunia sepanjang bulan ogos. Ada ‘cakap-cakap’ mengatakan 1Sept ini tiada perubahan terhadap harga minyak walaupun BN Menang di permatang Pauh

4. Penurunan harga minyak ialah realiti pasaran sekarang. Umum tahu harga minyak dunia mutakhir ini telah turun dari paras tertinggi yang melebihi USD140 setong. Memang wajar penurunan harga minyak harus dilakukan oleh kerajaan tanpa menunggu tarikh 1 Sept.

Apa-apapun rasional disebalik penurunan harga minyak ini, penulis bersyukur harga minyak diturunkan. Satu persoalan yang penulis pernah lontarkan kepada Pak Lah dan DSAI dalam laman web mereka ialah adakah penurunan harga bahan bakar dapat menurunkan semula harga barang keperluan pengguna?? Sehingga hari ini belum ada yang menjawab.

p/s: penulis guna petrol merah..murah sedikit dari RON97 . RM2.40 seliter 😀

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Harga minyak Singapura turun lagi, kali kelima dalam 20 hari

HARGA minyak petrol turun lagi semalam, sebanyak 10 sen setiap liter – penurunan terbesar sejak Ogos 2003. Ini kali kelima harga minyak petrol turun dalam masa 20 hari.

Langkah mengurangkan harga minyak petrol semalam dimulakan Shell, yang kemudian diikuti Caltex, Singapore Petroleum Company (SPC) dan Mobil.

Dengan penurunan harga itu, harga minyak petrol sebelum ditolak diskaun di kedai minyak sekarang adalah $2.110 seliter bagi petrol oktana 98, $2.036 seliter bagi petrol oktana 95 dan $2.003 seliter bagi petrol oktana 92.

Harga minyak petrol premium sebelum ditolak diskaun pula adalah $2.239 seliter bagi Shell V-Power dan $2.236 seliter bagi Caltex Platinum.

Menurut para penganalisis, harga minyak petrol turun kebelakangan ini kerana kebimbangan tentang permintaan minyak semakin reda.

Harga minyak mentah mencecah paras AS$100 setong pada awal tahun ini, sebelum meningkat ke beberapa paras rekod akibat kebimbangan mengenai permintaan minyak yang terus bertambah ekoran ketegangan antara Barat dengan Iran mengenai program nuklear Teheran.

Ketidakstabilan di Nigeria, salah sebuah negara pengeluar minyak Afrika utama, turut menjadi faktor, kata para pengamat.

Harga minyak boleh jatuh ke paras AS$70 dan AS$80 setong jika dolar Amerika terus kukuh dan kebimbangan mengenai Iran berkurangan, kata ketua Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (Opec),  Chakib Khelil, Sabtu lalu.

Berita penurunan harga minyak petrol semalam melegakan para pemandu, terutama seperti  Muhd Fuzail, yang perbelanjaan kereta beliau mencecah sekitar $500 sebulan.

‘Oleh kerana saya perlu menggunakan kereta untuk ke sana sini dalam menjalankan tugas saya, tentunya penurunan harga minyak menggembirakan saya.

‘Saya harap harga minyak akan terus berkurangan,’ kata pegawai teknikal berumur 32 tahun itu.

sumber klpos.

nota: Penulis kini menagih janji kerajaan BN yang berjanji akan menurunkan harga minyak sekiranya harga setong dikurangkan. Negara jiran Singapura sudah mula menurunkan harga minyak.Bagaimana pula dengan Malaysia??…Kepimpinan yang tidak proaktif seperti inilah punca rakyak kurang yakin dengan kerajaan BN. Sepatutnya negara kita dahulu yang turunkan harga minyak dan bukannya negara jiran yang sememangnya mengimpot minyak 100%.

17 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Tengku Razaleigh ada formula atasi kenaikan harga minyak

KOTA BHARU: Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah hari ini berkata beliau ada formula sendiri untuk mengatasi masalah kenaikan harga minyak dalam negara yang semakin menekan hidup rakyat Malaysia.

Katanya, beliau masih ada cara untuk kerajaan meringankan beban yang terpaksa ditanggung rakyat akibat lonjakan harga minyak dalam negara, tanpa perlu mengambil kira harga bahan api itu di pasaran dunia.

Sambil menegaskan ‘formula’ itu bukan mainan politik untuk meraih sokongan terutama di kalangan ahli Umno ketika beliau menawarkan diri sebagai calon Presiden parti pada pemilihan Disember ini, Tengku Razaleigh berkata apa yang diutamakan ialah kepentingan rakyat.
Bekas Menteri Kewangan itu berkata harga minyak dalam negara boleh dikurangkan kerana harga minyak seperti petrol, diesel dan minyak pelincir ditentukan oleh kerajaan, walaupun harga minyak di pasaran dunia naik.

“Harga semasa ini boleh ditimbang semula selepas dirunding, bergantung kepada keadaan semasa,” katanya pada sidang media di kediamannya di sini hari ini.

Razaleigh berkata, Malaysia mempunyai ramai cerdik pandai yang pasti mampu memberi idea bernas untuk mengatasi masalah, terutama dalam membantu untuk membangunkan ekonomi negara.

“Malaysia juga boleh jemput pakar dari luar untuk beri idea atau pandangan jika tidak memiliki kepakaran dalam negeri dalam perkara-perkara tertentu, ini boleh dilakukan, semua untuk kebaikan rakyat,” katanya.

Beliau berkata dalam keadaan politik negara yang semakin tidak menentu, kepercayaan rakyat kepada pemimpin juga perlu dikembalikan semula.

Beliau berkata, wujud satu sentimen ketika ini yang mahukan Perdana Menteri dari kalangan pemimpin dari Pantai Timur untuk membawa pembangunan dalam negara dengan pantas.

“Sepanjang saya menjelajah di kawasan Pantai Timur di Kelantan, Terengganu dan Pahang saya mendengar ramai pihak yang menyatakan bahawa mereka mahukan Perdana Menteri dari Pantai Timur,” katanya.

Razaleigh berkata perkara yang paling penting adalah pemimpin yang dipilih itu perlulah mempunyai matlamat yang ikhlas untuk berkhidmat kepada rakyat bagi memastikan negara terus kekal aman dan maju. — berita harian

6 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Debat Bersejarah Antara Wakil Kerajaan dan Pembangkang

Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan menteri penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek mengambil bahagian dalam perdebatan bersejarah mengenai kenaikan harga minyak yang disiarkan secara langsung malam ini.

Perdebatan tersebut yang bertajuk “Hari ini membentuk kerajaan, esok turun harga minyak” berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di Kuala Lumpur.

Ia bermula jam 9 malam selama sejam.

Orang ramai menonton secara langsung perdebatan tersebut di internet melalu Global Media Channel dan BernamaTV – atau di saluran-saluran televisyen yang disiarkan oleh TV9, Astro Awani dan Bernama TV.

anwar ibrahim and ahmad shabery cheek debate 150708 02Perdebatan tersebut bermula dengan Anwar dan Shabery, masing-masing diberi masa empat minit sebagai pembuka bicara. Ia diikuti dengan soalan dari moderator Datuk Johan Jaaffar yang juga pengerusi DBP.

Kemudiannya dua ahli panel yang masing-masing mewakili Shabery dan Anwar bertanya soalan kepada kedua-duanyanya – editor Siasah, Zulkifli Sulong dan naib canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Datuk Nordin Kardi.

Anwar berkata kerajaan boleh menjimatkan sekurang-kurang RM2 bilion sekiranya ia mengurangkan tahap simpanan tenaga negara daripada 40 peratus sekarang kepada 20 peratus dan dimanfaatkan untuk menurun harga minyak bagi mengurangkan beban rakyat.

Dengan itu, katanya, kerajaan dapat mengurangkan bayaran yang tinggi kepada syarikat penjana kuasa bebas (IPP) dan mengelak Petronas dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) daripada terus menanggung kerugian.

Di samping itu, katanya, lebih banyak lagi dapat diselamatkan jika dapat dikurangkan kebocoran yang berlaku, termasuk RM700 juta akibat kebocoran dan penyelewengan dalam pembekalan diesel.

Menurutnya, kerajaan juga boleh memperuntukkan RM1 bilion daripada dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar oleh Petronas kepada kerajaan untuk mengurangkan kadar harga minyak.

Berdasarkan cadangan tersebut, katanya, harga petrol boleh diturunkan sebanyak 50 sen kepada RM2.20 seliter.

“Saya minta dengan baik dan ikhlas, betulkan ini, kita boleh jimat ini,” katanya.

Dalam ucapan pembukaannya, Anwar menegaskan melalui pengurusan ekonomi yang baik dan pembasmian rasuah, penjimatan kos membolehkan harga petrol dikurangkan sebanyak 50 sen, bagi meringan beban rakyat akibat kenaikan mendadak harga bahan bakar tersebut.

Menurutnya, pengurangan pembayaran kepada IPP serta keuntungan yang dicatatkan oleh Petronas yang hampir mencecah RM100 juta membolehkan kerajaan memperuntukkan RM3 bilion untuk diagihkan kepada rakyat melalui pengurangan harga minyak.

Shabery pula menjawab kerajaan terpaksa membayar subsidi sebanyak RM50 bilion jika ia mengekalkan harga minyak pada kadar RM1.92 seliter dan akan menjejaskan peruntukan untuk pembangunan yang lain.

Lagi pula, tambahnya, harga minyak dipengaruhi oleh faktor global. Beliau mengimbau krisis global pada 1973-74 ketika rakyat menyokong tindakan Tun Razak Hussein menubuhkan Petronas, tetapi mendakwa Anwar membantahnya, seperti yang dilakukannya sekarang.

Menurut Shabery lagi, jika subsidi ditingkatkan, ia akan menguntung orang berada dan juga rakyat asing. Oleh itu, katanya, mengapa tidak wang disalurkan terus kepada rakyat yang memerlukannya.

anwar ibrahim and ahmad shabery cheek debate 150708 05Menurutnya lagi, Finland dan Norway sebagai contoh, tidak memberi subsidi dan mempunyai prestasi ekonomi yang baik.

Anwar bagaimanapun berkata, negara ini tidak boleh dibandingkan dengan Norway yang mempunyai 10 kali ganda pendapatan perkapita daripada Malaysia.

Menurutnya, kenaikan mendadak harga minyak telah membebankan golongan miskin dan terpinggir dan meningkatkan lagi beban hidup mereka.

Tambahnya, Petronas mengaut keuntungan besar dan menduduki kumpulan 10 syarikat minyak tertinggi dari segi keuntungannya.

Bagaimanapun, katanya, Petronas adalah hak rakyat dan pengurangan 50 sen harga petrol adalah langkah pertama ke arah itu. Malah, katanya, kenaikan harga minyak tidak disokong oleh rakyat, kecuali ahli-ahli parlimen BN sahaja.

Shabery kemudiannya menarik perhatian hadirin ke negara Venezuela dan Iran, yang mempunyai harga minyak yang murah tetapi kadar inflasi yang tinggi.

Tetapi di Malaysia, katanya, kerajaan berjaya menangani krisis makanan, malah menurutnya harga beras di negara ini lebih murah dari di Thailand. Jadi, katanya, tidak perlu mengadakan demonstrasi di jalan – merujuk tindakan pembangkang membantah kenaikan harga minyak.

Anwar pula menegaskan bahawa bagi setiap AS$1 kenaikan harga minyak dunia, Malaysia memperolehi RM360 juta. Dan kenaikan kadar inflasi yang tinggi akan memburukkan ekonomi negara.

Shabery kemudiannya membangkitkan bahawa IPP wujud ketika Anwar dalam kerajaan, dan mendakwa bekas menteri kewangan itu mempertahankan kontrak mereka ketika itu.

Malah, katanya, Anwar menggunakan kaedah Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk cuba menangani krisis pada 1997-98. Tambahnya, walaupun rakyat dalam kesukaran, tetapi mereka masih cukup untuk makan.

Anwar pula bertanya mengapa kerajaan memungkiri janji pilihanraya untuk tidak menaikkan harga minyak. Sebaliknya, kata beliau, kita harus melihat Malaysia sebagai sebuah negara pengeksport minyak.

Shabery kemudiannya menegaskan bahawa Malaysia bukan sebuah negara utama pengeluar minyak dan menurutnya hanya 26 peratus keuntungan Petronas datangnya dari sumber tempatan dan syarikat minyak negara itu menggunakan keuntungannya untuk mencari minyak di luar negara. Dan Petronas kini muncul sebagai sebuah syarikat minyak terkemuka.

Anwar mengakui bahawa IPP diwujudkan ketika beliau dalam kerajaan, tetapi meminta Shabery meneliti rekod mengenai perkara itu.

Beliau berkata, Tan Sri Ani Arope (pengerusi TNB ketika itu) membantah terhadap EPU (Unit Perancang Ekonomi) dan Jabatan Perdana Menteri (JPM) berhubung IPP.

Dan sebab itulah beliau meletakkan jawatan, jelas Anwar.

Menurutnya, IPP mengaut keuntungan berbilion ringgit tetapi Petronas dan TNB menanggung kerugian.

Katanya, kebocoran dan kronisme boleh ditangani dan menjimatkan sejumlah RM3 bilion. Malah, kata Anwar lagi, tindakan menaikkan secara mendadak harga minyak sekarang adalah preskripsi IMF.

Oleh itu, katanya, adalah satu fitnah untuk mengatakan bahawa beliau tunduk kepada kehendak IMF sewaktu krisis ekonomi pada 1997-98.

Anwar berkata, terdapat dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar kepada kerajaan tahun ini, dan mengapa tidak boleh diambil RM1 bilion untuk mengurangkan harga minyak. – malaysiakini

nota. Tahniah diucapkan kepada YB Datuk Shahbery Cheek dan juga Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tidak lupa juga sekalung tahniah kepada Moderator Datuk Johan Jaafar serta penganjur Agendadaily.com. Di dada internet hari ini banyak mempersoalkan siapa menang dan siapa kalah pada debat malam tadi. Pada penulis tiada pemenang mutlak pada debat khas malam ini. Ini kerana masing-masing ada kekuatan dan kelemahan sendiri. Keberanian YB Datuk Shahbery Cheek untuk muncul sebagai wakil kerajaan di dalam debat khas semalam berdepan dengan Mantan TPM,Menteri Kewangan dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim harus dipuji. Tahniah juga kepada Datuk Seri Anwar yang berani untuk berdebat walaupun sedang dihimpit dengan isu-isu politik disekeliling beliau. Bagi penulis program debat seperti ini wajar diteruskan kerana ia secara tidak langsung dapat membentuk satu sinergi di dalam arena politik tanahair kita seterusnya hasil debat ini dapat diolah oleh pihak berkenaan demi kepentingan rakyat. Tidak mustahil ada hujah2 dari DSAI yang boleh diterimapakai untuk mengurangkan beban rakyat. Walaubagaimanapun, setiap langkah yang diambil ada baikburuknya. Cuma persoalan yang bagi penulis gagal diutarakan oleh wakil pihak pendebat ialah “adakah dengan penurunan harga minyak sebanyak 50sen, ia dapat mengurangkan kembali kenaikan harga barang dan seterusnya mengimbangi kadar inflasi Malaysia?”.

Angka 50sen itu juga menggerakkan fikiran penulis utk berfikir sejenak….adakah penurunan 50sen yang dicadangkan itu diambilkira pada harga minyak runcit sekarang ataupun penuruan 50sen itu berdasarkan harga minyak sebelum pilihanraya iaitu pada RM1.92 seliter. Sekiranya penurunan 50sen berdasarkan harga semasa iaitu RM2.70, ini bermakna janji DSAI untuk menurunkan harga minyak semasa pilihanraya yang lepas merupakan satu janji kosong kepada rakyat. Sepatutnya jika dilihat dengan harga semasa RM2.7 dengan kadar 50sen yang dihanjikan sebelum pilihanraya, kadar penurunan yang sepatutnya dijanjikan oleh DSAI bukan 50sen tetapi RM1.28 seliter iaitu harga minyak sekiranya Pakatan Rakyat memerintah sepatutnya berada pada RM1.42 seliter dan bukan RM2.20.

19 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Polis: Jangan sertai himpunan Ahad

Ketua polis Selangor menasihatkan orang ramai supaya tidak menyertai perhimpunan membantah kenaikan harga minyak, yang dijadualkan Ahad ini di Petaling Jaya.

Menurut polis, perhimpunan sehari suntuk mulai 10 pagi di padang depan kompleks membeli-belah di depan Amcorp Mall merupakan perhimpunan haram.

Datuk Khalid Abu Bakar berkata, beliau telah menasihatkan menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim supaya tidak membenarkan perhimpunan itu diadakan.

Menurutnya lagi, jika masih ingin meneruskannya, ia boleh dipindahkan ke lokasi lebih sesuai seperti Stadium Shah Alam atau Stadium Malawati, juga di Shah Alam.

“Saya ada bercakap hal ini dengan menteri besar kelmarin, beliau kata akan mempertimbangkannya, namun sehingga hari ini saya belum mendapat sebarang maklum balas,” katanya kepada pemberita di Shah Alam hari ini.

Khalid berkata, penganjur perhimpunan berkenaan tidak memohon permit polis dan kawasan yang sempit itu tidak sesuai untuk penganjuran apa-apa perhimpunan.

Katanya, ia hanya akan mengundang ketidakselesaan dan kesesakan lalulintas, demikian menurut laporan Bernama.

“Jangan sertai perhimpuanan berkenaan kerana ia tidak ada permit polis dan tindakan boleh dikenakan kepada mereka yang menyertainya,” katanya.

Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak (Protes), yang terdiri daripada pertubuhan bukan kerajaan dan parti politik, mengadakan perhimpunan itu dengan tuntutan menurunkan harga minyak yang kini membebankan rakyat. – mkini

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

50 saja demo anti-minyak

Kira-kira 50 orang menyertai perhimpunan aman membantah kenaikan harga minyak yang diadakan di Masjid Negara di ibu negara selepas solat Jumaat tengah hari ini.

Selain ucapan beberapa pemimpin pembangkang, Gerakan Rakyat Anti Manipulasi Minyak (Geramm)  juga mengumpulkan tandatangan untuk diserahkan kepada menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna Datuk Shahrir Samad.

Dalam ucapannya, ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Md Akin berkata, beliau tidak boleh menerima pengumuman perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak boleh memberikan subsidi tambahan.

“Dakwaan bahawa ia (kenaikan harga minyak) kerana globalisasi tidak boleh diterima kerana harga minyak di Venezuela cuma US$16 dolar setong.

“Globalisasi boleh diterima jika negara kita pengimport minyak,” katanya, yang mengetuai gabungan baru itu.

Beliau berkata Geramm yakin akan mendapat sejuta tanda tangan sebagai tanda membantah kenaikan harga minyak awal bulan ini.

Katanya, sejak dilancarkan, kira-kira 10,000 tandatangan telah terkumpul dan berharap sasaran sejuta akan tercapai seberapa cepat yang boleh.

Manakala esok, tambahnya, Pemuda Pakatan Rakyat akan mengedarkan risalah di beberapa tempat di ibu negara mengenai kesan kenaikan harga minyak dan kesannya kepada rakyat.

“Antara kawasan yang dikenal pasti ialah KLLC, Ampang Park, dan  Bukit Bintang dan mereka berjalan sebelum berakhir di kompleks membeli-belah Sogo,” katanya.

Turut hadir, ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzzaman Mohamad.

Mereka menggesa orang ramai hadir di lapangan dengan pusat membeli-belah Amcorp Mall, Petaling Jaya pada 6 Julai.

sumber malaysiakini

nota: Tahniah kepada rakyat Malaysia yang sudah jelak dan jemu dengan aktiviti tidak berfaedah seperti demonstrasi jalanan yang sering dilakukan oleh Pakatan Rakyat. Dakyah politik mereka sudah tidak relevan dan rakyat kini sudah bijak dan pandai dari ditipu oleh NGO yang berkait dengan Pakatan Rakyat.Syabas!!!

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Protes AMK PKR Di Selangor GAGAL!!!!

dari malaysiakini

Angkatan Muda (AMK) PKR Selangor merancang mengadakan 10 bantahan serentak selepas solat Jumaat hari ini di seluruh negeri tetapi tiada sambutan.

Tinjauan Malaysiakini di masjid negeri di Shah Alam menunjukkan tiada sesiapa hadir, manakala di sebuah masjid di Ampang, hanya empat orang kelihatan mengangkat sepanduk bantahan.

petrol hike 30 cents 280206 khairul anuar ahmad zainudinBerbeza dengan sambutan 2,000 penyokong pembangkang dalam demonstrasi Jumaat minggu lalu yang diketuai ketua Pemuda PAS Salahuddin Ayub, bantahan pergerakan muda PKR disertai tidak sampai 100 orang.

Menurut kenyataan ketuanya Khairul Anuar Ahmad Zainudin semalam, masjid-masjid yang bakal menyaksikan protes pada hari ini ialah: masjid Kampung Melayu Ampang, masjid Hasanah di Bandar Baru Bangi, masjid simpang tiga di Gombak, masjid Kajang, masjid Sekincan, masjid negeri di Shah Alam, masjid bandar baru Sungai Buloh, masjid Hulu Bernam, masjid Bukit Naga di Seksyen 32, Shah Alam dan masjid di Damansara Utama.

Difahamkan tiada bantahan di Sekinchan dan Kajang – dua kawasan yang dikuasai pembangkang di negeri yang kini ditadbir Pakatan Rakyat.

Usaha AMK negeri ini dalam rangka menggerakkan kempen ‘protes sejuta rakyat’ 2008 bertempat di Petaling Jaya pada 6 Julai depan.

“Slogan yang tegas ‘turun’ dan warna merah adalah manifestasi kemarahan rakyat terhadap tindakan gila kerajaan menaikkan harga minyak yang melampau,” kata Khairul Anuar.

Protes itu, tambahnya, “pasti mendapat penyertaan dan sokongan dari segenap lapisan kelas masyarakat merentasi latar politik, kaum dan agama.”

Malaysiakini difahamkan pembangkang merancang demonstrasi besar awal bulan depan.

Namun, kegagalan kempen AMK negeri hari ini – kira-kira dua minggu lagi – dipercayai boleh membantutkan rancangan tersebut.

nota: tahniah diucapkan kepada semua rakyat yang mempunyai pemikiran warasa dan matang dengan tidak menyertai PROTES SIA-SIA yang dianjurkan oleh pakar demostrasi jalanan iaitu PKR. Diharap agar rakyat faham dan jelas mengapa harga minyak dinaikkan. Akhbar utusan hari ini melaporkan negara China juga menaikkan harga minyak mereka. Adakah mana-mana negara yang mengumumkan harga minyak mereka turun mutakhir ini?? Adalah satu janji gila oleh DSAI yang mengatakan harga minyak akan turun sekiranya beliau menjadi PM Malaysia.

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda