Tag Archives: isa

ISA tetap kekal walaupun kerajaan bertukar tangan – malaysiakini

Ketika pelbagai pihak menggesa agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan, pemerhati politik yakin undang-undang berusia hampir lima dekad itu akan tetap kekal diguna pakai sama ada oleh kerajaan semasa atau jika negara diperintah pembangkang satu hari nanti.

Pengarah Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin berkata, biarpun banyak pihak mendesak ISA dimansuhkan, tetapi beliau pasti kerajaan tidak akan menghapuskannya dalam masa terdekat.

“Saya yakin sama ada kerajaan Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat yang memerintah negara ini mereka tidak akan memansuhkan ISA,” katanya kepada mStar Online hari ini

Jelasnya, walaupun akta tersebut memberi kebaikan tetapi ia telah digunakan untuk kepentingan politik parti pemerintah.

“Perkara seperti ini tidak wajar berlaku. ISA sepatutnya digunakan untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang aman,” katanya.

Beliau juga berpendapat bahawa ISA tidak wajar dihapuskan kerana ia merupakan senjata terakhir yang telah banyak menyelematkan negara daripada ancaman musuh.

“ISA telah banyak memberi manfaat kepada negara ini… jadi kerajaan punya sebab untuk mempertahankannya. Cuma apa yang dikesalkan adalah ia telah dipolitikkan pada hari ini,” katanya.

Semalam, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, kerajaan berpendapat ISA masih perlu bagi menjamin keamanan dan keselamatan dan kerajaan tidak bercadang menghapuskannya.

Namun pensyarah Sains Politik Universiti Sains Malaysia (USM) Dr. Azeem Fazwan Ahmad Farouk melahirkan pendapat berbeza mengenai ISA.

Tegasnya, ISA perlu dihapuskan segera kerana ia memberi kesan kepada keadaan politik semasa.

“ISA perlu dihapuskan segera kerana ia memberi kesan kepada kestabilan politik semasa,” katanya.

Jelasnya, pelbagai pihak menentang penggunaan akta tersebut kerana mereka yang ditahan di bawah akta tersebut berada dalam tahanan tanpa dibicarakan.

“Ramai yang tidak bersetuju kerana akta ini dianggap melanggar hak asasi manusia.

“Sesiapa yang ditangkap perlu dibicarakan dan mahkamah akan menentukan seseorang itu bersalah atau tidak,” katanya.

Sehubungan jelas Azeem, terdapat akta lain yang boleh digunakan bagi menggantikan ISA.

“Kerajaan boleh menggunakan Akta Hasutan, Kanun Keseksaan dan Akta Pertubuhan yang dilihat lebih adil untuk digunakan ke atas mereka yang dilihat mengancam keselamatan negara,” katanya.

Tegasnya, ISA wajar digunakan ke atas perkara yang benar-benar mengancam keselamatan negara seperti gerakan subversif dan keganasan yang membawa impak negatif kepada negara. – mstar

6 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

KDN akan pantau Anwar – Syed Hamid

Kementerian Dalam Negeri akan memantau keadaan dan suasana dalam negara termasuk tindak tanduk Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum mengambil sebarang tindakan, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Beliau berkata keselamatan dan ketenteraman awam penting bagi memastikan negara dalam keadaan aman dan mana-mana pihak yang cuba menjejaskannya boleh dikenakan tindakan.

Bagaimanapun, beliau meminta orang ramai agar jangan membuat sebarang andaian atau spekulasi mengenai tindakan kementeriannya.

“Lebih baik kita tengok suasana…bila tiba masanya jika perlu ambil tindakan kita akan ambil tindakan, tapi jangan buat spekulasi,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian Dalam Negeri (KDN) di sini hari ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam berkata Anwar kini sudah menjadi ancaman kepada ekonomi dan keselamatan negara.

“Kita akan melaksanakan tugas untuk memerintah dan mentadbir sebagai mandat yang diberikan kerajaan. Apa tindakan yang akan kita ambil, kita akan ambil bila tiba masanya tapi saya tidak mahu bincangkan perkara ini sebelum masanya tiba dan perkara itu berlaku,” kata Syed Hamid.

Syed Hamid berkata tidak ada keperluan untuk membincangkan perihal Anwar setiap hari seolah-olah Malaysia ditadbir dan dikawal oleh Anwar.

“Kita tidak perlu tiap-tiap hari bincang mengenai ketua pembangkang itu banyak lagi benda-benda yang boleh kita buat,” katanya.

Mengenai penahanan penulis blog “Kickdefella”, Syed Azidi Syed Aziz di rumahnya di Demit, Kota Baharu mengikut Akta Hasutan semalam, Syed Hamid berkata ia adalah sebahagian daripada pelaksanaan undang-undang.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata pegawainya telah menerima laporan polis yang dibuat oleh Anggota Parlimen Seputeh Teresa Kok yang kini ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Ketika ditemui pada majlis yang sama, Ismail berkata bagaimanapun, beliau belum melihat laporan tersebut.

Semalam, Teresa melalui peguamnya Sankara Nair membuat laporan polis dan menyaman akhbar Utusan Malaysia, Pengarangnya Zaini Hassan dan bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Khir Toyo kerana memfitnahnya berkaitan isu larangan azan di sekitar Kota Damansara, Sri Serdang dan Puchong Jaya.

nota: Pemantau seharusnya dibuat dari hari pertama DSAI bebas dari penjara. Apa2pun masih belum terlambat. Sebarang tindakan yang diambil demi menyelamatkan negara, penulis sokong 100%. Selamatkan negara dari sifat tamak kuasa seseorang individu. Utamakan kepentingan rakyat dan bukan diri sendiri. Allahuakbar!!!

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar Nak Jumpa Pak Lah pasal ISA

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau sedang membuat temujanji untuk mengadakan pertemuan dengan perdana menteri secepat mungkin bagi membincangkan tentang penahanan ISA dan masa depan politik Malaysia.

Beliau yang juga penasihat PKR memberitahu satu sidang media di ibupejabat PKR bahawa beliau berharap dapat bertemu dengan Abdullah secepat mungkin
Dalam sidang media itu, Anwar menjelaskan bahawa keputusan untuk berjumpa dengan perdana menteri telah dipersetujui secara bersama oleh kepimpinan Pakatan Rakyat yang bermesyuarat hari ini.

Beliau mendakwa penahanan ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok adalah salah satu cara untuk menakut-nakutkan ahli parlimen dan rakyat dan jelas ia melanggar hak asasi seseorang.

Penahanan Teresa dan dua orang lagi – Blogger Raja Petra Kamaruddin dan wartawan Sin Chew Daily Tan Hoon Cheng – dibuat menjelang tarikh Anwar merancang mengambil alih kuasa pada 16 September depan. Tan dibebaskan hari ini.

Anwar mendakwa sejumlah ahli Parlimen BN akan menyertai Pakatan – cukup untuk menubuhkan kerajaan baru.

Ditanya cadangan pertemuan dengan Anwar itu ada kaitan dengan peralihan kuasa, Anwar menjawab, ianya mengenai masa depan negara tanpa bercakap khusus mengenai peralihan kuasa.

Katanya, kepimpinan Pakatan mendesak kerajaan supaya membebaskan Teresa dan Raja Petra.

Menjawab soalan, Anwar tidak menolak kemungkinan penahanan lebih ramai pemimpin Pakatan.

Anwar juga berkata, rancangan peralihan kuasa pada 16 September tidak ada kaitan dengan penahanan ISA, apabila ditanya sama ada beliau akan menangguhkan rancangannya itu untuk meredakan ketegangan politik ekoran kemungkinan ada lagi tangkapan yang akan dibuat.

“Keutamaannya ialah kestabilan politik. Ianya bukan isu penangguhan, kita mempunyai jumlahnya untuk bergerak dan kita akan bergerak mengikut mandat. Kita tidak mahu membenarkan kerajaan mewujudkan ketidakstabilan politik dengan menggunakan isu kaum,” tegasnya.

Katanya, selain kestabilan politik, satu lagi isu utama yang perlu ditangani Pakatan ialah sejumlah besar ahli Parlimen BN berada di luar negeri, selepas mereka dihantar mengikuti lawatan sambil belajar mengenai pertanian di Taiwan.

Beliau yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh kesal dengan Umno yang didakwanya memainkan isu perkauman dan jelas mereka berada dalam keadaan terdesak.

nota: DSAI, macam mana ngan plan awal…16 Sept??? postponed ka??? nak tanya DSAI, kalau orang persenda soal agama, tak payah kena tindakan ker??? ISA kurang power ker??? kenapa tiada langsung kenyataan rasmi DSAI pasal kes RPK yang dok kutuk Nabi SAW? kenapa membisu seribu bahasa?

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Tahanan ISA zalimi diri sendiri – Ahmad Zahid Hamidi

Kerajaan tidak pernah menganiayai tiga individu terbaru yang ditahan di bawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semalam, sebaliknya mereka yang menzalimi diri sendiri apabila ada di antaranya tidak mengendahkan pelbagai peringatan yang diberikan sebelum ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, dalam tindakan itu, polis tidak menyalah gunakan kuasa mereka kerana ia bertujuan untuk menjaga dan mengembalikan keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

Sehubungan itu, beliau turut berpendapat agar polis memperluaskan lagi penahanan individu yang menyentuh isu sensitif yang mencabar Perlembagaan Persekutuan mengikut ISA dan tidak mengehadkan kepada tiga orang sahaja.

“Tidak wajar hanya dikenakan (akta ISA) ke atas tiga orang sahaja kerana yang timbulkan perkara sensitif ini ramai lagi termasuk pengendali blog.

“Polis telah beri amaran sebelum ini, tetapi tidak diendahkan dan apabila tindakan diambil, maka mereka mengatakan kononnya bahawa polis dan kerajaan zalim. Mereka yang menzalimi diri sendiri kerana tidak mengendahkan amaran,’’ katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri program Ihya’ Ramadan Tabung Haji (TH) Kelantan di Dewan Balai Islam Lundang di sini hari ini.

Semalam, polis menahan tiga individu di bawah akta itu iaitu Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, Pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin dan wartawan wanita Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng kerana mencetuskan isu perkauman dan persengketaan agama.

nota: penulis menyokong kenyataan Datuk Zahid. Tiada apa yang merosakkan diri kita kecuali kita sendiri.

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Polis Dunia panggil Duta Kita

Amerika Syarikat telah memanggil duta Malaysia ke Washington untuk membantah operasi penangkapan di bawah ISA ketika pembangkang berusaha untuk mengambil alih kuasa di Kuala Lumpur.

Ilango Karuppannan, dipanggil oleh Jabatan Negara Amerika selepas seorang ahli politik, seorang blogger terkemuka dan seorang wartawan, ditangkap di bawah ISA, yang membolehkan mereka ditahan tanpa bicara, kata satu sumber diplomatik.

Operasi itu dilancarkan ketika wujudnya kebimbangan di Kuala Lumpur bahawa kerajaan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi merancangkan melancarkan operasi penangkapan ketika ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berusaha untuk menubuhkan kerajaan baru apabila ahli-ahli parlimen BN menyertai Pakatan Rakyat.

“Pandangan dan bersuara mengenai politik secara aman merupakan satu hak asasi dan amat penting dalam demokrasi,” kata seorang pegawai Jabatan Negara kepada AFP.

“Amerika Syarikat percaya bahawa kerajaan Malaysia perlu menyediakan layanan dan proses sewajarnya, yang konsisten dengan undang-undang Malaysia dan standard antarabangsa,” kata pegawai itu yang tidak mahu namanya disebut.

“Kita mengharapkan negara-negara yang mengamalkan demokrasi yang memperjuangkan kebebasan menyuarakan pandangan politik, tidak menyekat kebebasan tersebut,” katanya.

Ini adalah kali kedua Ilango dipanggil oleh Jabatan Negara Amerika bulan ini.

Sebelum ini, beliau dipanggil selepas Anwar didakwa atas tuduhan liwat – satu tuduhan yang didakwa oleh ketua pembangkang itu, sengaja direka oleh kerajaan selepas kalah teruk dalam pilihanraya umum Mac lalu.

Menteri Luar, Datuk Rais Yatim sebelum ini mengecam Washington yang didakwanya telah campurtangan dalam urusan dalam negeri Malaysia.

Tetapi Setiausaha Negara Amerika, Condoleezza Rice berkata, Washington akan terus bersuara mengenai kes-kes yang membabitkan hak asasi manusia dan politik “dalam semangat hormatnya kepada Malaysia”.

nota” penulis tergelak dengan tindakan Amerika ini. Ibarat ketam mengajar anak berjalan. Apa beza ISA dengan Patriot Act milik Amerika? Bagaimana dengan tahanan di Guantanamo? Hak asasi mereka lebih terjamin ker? Siapa pak turut sekrang ini? Amerika atau DSAI?? lihat kenyataan ‘bold’. Amerika percaya cakap DSAI bulat2. Dasyat!!! Amerika…kalau nk ajar/suruh Malaysia ni hapuskan ISA, tutup laa guantanamo tu dulu….hapus kan patriot act tu…..bole??

sudah tentu ada rakyat yang bersorak gembira dengan panggilan ‘polis dunia’ ini. bagi mereka campur tangan kuasa asing itu satu petanda baik bagi kita. tetapi hakikatnya ia adalah petanda BURUK bagi Malaysia.

sedikit info mengenai patriot act dari wikipedia

The USA PATRIOT Act, commonly known as the Patriot Act, is a controversial Act of Congress that U.S. President George W. Bush signed into law on October 26, 2001. The contrived acronym stands for “Uniting and Strengthening America by Providing Appropriate Tools Required to Intercept and Obstruct Terrorism Act of 2001” (Public Law Pub.L. 107-56).

The act expands the authority of U.S. law enforcement agencies for the stated purpose of fighting terrorism in the United States and abroad. Among its provisions, the Act increases the ability of law enforcement agencies to search telephone, e-mail communications, medical, financial and other records; eases restrictions on foreign intelligence gathering within the United States; expands the Secretary of the Treasury’s authority to regulate financial transactions, particularly those involving foreign individuals and entities; and enhances the discretion of law enforcement and immigration authorities in detaining and deporting immigrants suspected of terrorism-related acts. The act also expands the definition of terrorism to include domestic terrorism, thus enlarging the number of activities to which the USA Patriot Act’s expanded law enforcement powers can be applied.

The Act was passed by wide margins in both houses of Congress and was supported by members of both the Republican and Democratic parties. Despite widespread congressional support, it has been criticized for weakening protections of civil liberties. In particular, opponents of the law have criticized its authorization of indefinite detentions of immigrants; searches through which law enforcement officers search a home or business without the owner’s or the occupant’s permission or knowledge; the expanded use of National Security Letters, which allows the FBI to search telephone, email and financial records without a court order; and the expanded access of law enforcement agencies to business records, including library and financial records. Since its passage, several legal challenges have been brought against the act, and Federal courts have ruled that a number of provisions are unconstitutional.

9 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Terkini mengenai tahanan ISA

1. wartawan sin chew daily mungkin dibebaskan seawal petang ini selepas keterangan beliau di ambil. penahanan beliau juga adalah kerana terdapat ancaman keselamatan terhadap beliau.

Syed Hamid menjelaskan, polis menahan wartawan berkenaan atas beberapa sebab, termasuk berdasarkan maklumat mengenai ancaman keselamatan diri Tan.

2. ‘Polis Dunia’ sudah bersuara tentang peralihan kuasa 16 Sept ini. mungkin ramai yang yang suka bila Amerika mula campur tangan urusan negara. baca sini http://malaysiakini.com/news/89619

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

ISA – dua lagi ditahan

Operasi penahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) menyaksikan tiga orang ditahan dalam tempoh 12 jam sejak tengah hari semalam.

Tiga orang itu termasuk pengedali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin, 58, yang ditahan tengah hari tadi.

Operasi itu disusuli penahanan pemberita Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng yang menulis berita bahawa Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail melabelkan masyarakat Cina sebagai pendatang dan penumpang di negara ini, bulan lalu.

Lewat malam tadi, Exco Kerajaan Negeri Selangor dan Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok pula ditahan.

Setiausaha Publisiti DAP itu ditahan kira-kira pukul 11.18 malam ketika dalam perjalanan pulang ke kondominiumnya di sini.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang dalam blognya berkata, Teresa, 44, ditahan oleh seramai 10 anggota polis ketika memasuki kondominiumnya selepas menghadiri sambutan mooncake di kawasan pilihan rayanya.

Tan, 33, ditahan di rumahnya di Taman Permai, Bukit Mertajam pukul 8.30 malam tadi. -mstar

nota: moga penahanan ini dibuat atas alasan yang kukuh.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Raja Petra ditahan di bawah ISA

Pengedali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin telah ditahan di bawah Akta Keselamtan Dalam Negeri (ISA) sebentar tadi.

Kementerian Dalam Negeri hari ini mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada tiga buah akhbar tempatan berhubung dengan laporan mereka mengenai perkembangna politik semasa.

Tiga akhbar berkenaan adalah akhbar berbahasa Inggeris, The Sun, sebuah akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily dan akhbar rasmi Parti Keadilan Rakyat, Suara Keadilan.

12 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Apa pendirian Pas?

satu rencana menarik kiriman en zulkiflee bakar di dalam utusan malaysia

PILIHAN Raya Umum Ke-12 yang berakhir Ahad lalu ternyata membolehkan Pas-parti Melayu kedua terbesar selepas UMNO menegakkan panji-panji di seluruh negara kecuali Melaka, Sabah dan Sarawak.

Kejayaan paling cemerlang bagi Pas ialah di Kedah dan Kelantan. Di kedua-dua negeri itu, Pas menerajui kerajaan negeri.

Di Kelantan, Pas bukan sahaja mengekalkan pemerintahannya malah merampas 16 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang sebelum ini dipegang oleh Barisan Nasional (BN).

Di Kedah, perjuangan bertahun-tahun Pas untuk menduduki takhta pemerintahan menjadi kenyataan apabila melalui bantuan Parti Keadilan Rakyat (PKR), mereka berjaya menguasai DUN. Pas memenangi 16 kerusi manakala PKR 4 kerusi.

Di Perak pula, Pas yang menangi enam kerusi telah membantu pakatan pembangkang menumbangkan kerajaan negeri pimpinan BN.

Namun persoalannya kini dengan DAP semakin berkuasa di beberapa negeri yang ditawan oleh pembangkang, apakah pendirian Pas dalam perjuangan Islamnya?

Sebelum ini, Pas secara tegas menyatakan bahawa mereka tidak akan bekerjasama dengan DAP tetapi berdasarkan kepada keputusan pilihan raya, Pas tiada pilihan terutamanya di Perak dan Selangor.

Jika mereka ingin melihat BN tidak bangkit semula mereka perlu kekal dalam pakatan pembangkang. Tetapi persoalannya bagaimana?

Pas mungkin bertahan di Selangor kerana kerajaan negeri dikuasai oleh PKR yang mempunyai 15 kerusi tetapi di situ juga DAP turut berkuasa apabila memiliki 13 kerusi sedangkan Pas hanya ada 8 kerusi.

Oleh itu mahu tidak mahu, di Selangor dan Perak, Pas hakikatnya hanyalah pak turut kepada kedua-dua parti berkenaan.

Persoalan lebih besar, apakah pendirian Pas dalam melayani kerenah DAP yang hari demi hari semakin menunjukkan belangnya dalam usaha mengurangkan kekuatan orang Melayu.

DAP sudah melakukannya di Kedah dan di Perak pula, DAP pasti tidak akan membiarkan Pas berkuasa biarpun memegang jawatan Menteri Besar.

Sama ada mahu menerima atau tidak, selain daripada UMNO, orang Melayu tetap mengharapkan Pas akan memainkan peranan dalam menghalang kegelojohan DAP itu kerana mereka berada dalam pakatan pembangkang yang memerintah.

Selain itu, kedudukan Pas di negeri- negeri yang ditawan oleh pembangkang dianggap ujian terbesar kepada parti itu untuk membuktikan sejauh manakah benarnya mereka menolak kerjasama dengan DAP.

Ujian

‘‘Ini ujian untuk pemimpin Pas kerana kalau mereka biarkan DAP terus memperkotak-katikkan orang Melayu sudah pasti orang Melayu akan marah.

‘‘Kita berharap Pas mempunyai strategi dalam soal ini,’’ kata seorang pemimpin muda Pas Perak ketika dihubungi di Ipoh.

Malah salah seorang pemimpin Pas yang kini menjadi wakil rakyat mengakui di peringkat akar umbi sudah wujud kekeliruan mengenai apa yang sepatutnya parti tersebut lakukan.

‘‘Kalau ikutkan hati, mereka mahu Pas tidak terlibat langsung dengan DAP, biarpun mungkin pembangkang hilang kuasa di negeri-negeri tertentu.

‘‘Saya percaya pemimpin-pemimpin Pas akan memikirkan kaitan dengan DAP ini dengan semasak-masaknya, jika tidak muktamar parti kali ini pasti ‘panas’,’’ kata pemimpin tersebut.

Ahli-ahli Pas amat memahami bahawa antara parti itu dengan DAP ia ibarat minyak dan air yang sama sekali tidak boleh bercampur.

Apatah lagi sejak dulu lagi, pemimpin- pemimpin kanan Pas sentiasa menolak sebarang kerjasama dengan DAP.

Malahan pada sidang akhbar sebelum pilihan raya umum lalu, Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan tegas menyatakan ‘‘Pas dan DAP tidak akan mempunyai kerjasama sampai bila-bila.’’

Tetapi kini keputusan pilihan raya umum seolah-olah mengubah pendirian Pas, bagaimana mungkin Pas boleh duduk semeja di Perak dan Selangor semata-mata kerana sebuah kekuasaan?

‘‘Ini yang kami keliru, pemimpin Pas sepatutnya mengisytiharkan bahawa mereka menyokong pakatan pembangkang tetapi tidak akan bekerjasama dengan negeri yang diperintah oleh DAP,’’ kata seorang lagi pemimpin parti itu di sebuah negeri di utara.

Hakikatnya, DAP awal-awal lagi sudah menunjukkan tidak ikhlas mereka untuk berkawan dengan Pas apabila meminta wakil rakyatnya di Perak tidak menghadiri majlis angkat sumpah jawatan Menteri Besar.

Walaupun arahan itu kemudiannya ditarik balik, tetapi isyarat yang diberikan oleh DAP adalah jelas bahawa mereka tidak ikhlas untuk terus bersama Pas dalam pakatan pembangkang.

Bagi DAP, dalam soal kerjasama dengan pembangkang, Pas hanya layak menjadi pak turut dan bukannya menerajui pakatan itu.

Oleh itu, mereka sudah tentulah tidak akan bersetuju kalau Pas memegang jawatan utama di negeri yang ditawan oleh pembangkang.

Di Perak contohnya, adalah jelas DAP memperalatkan Pas demi mempertahankan kemenangan pembangkang.

Walaupun hakikatnya tidak bersetuju dengan keputusan jawatan Menteri Besar disandang oleh Pas namun DAP tiada pilihan.

Terlepas

DAP memahami jika wakil rakyat Pas berpaling tadah sudah pasti kejayaan yang dicapai akan terlepas dari genggaman.

Justeru Pas harus berhati-hati dengan permainan politik licik oleh DAP. Pas harus meletakkan kepentingan orang Melayu dan Islam mengatasi segala-galanya.

Walaupun kita yakin UMNO mampu menahan kemaraan DAP tetapi peranan Pas juga penting.

Ini bukannya soal kuasa politik tetapi demi melihat hak Melayu tidak diperkotak-katikkan oleh DAP. Buat sementara ini kita bersyukur kerana Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan, Dasar Ekonomi Baru (DEB) tidak akan dihapuskan sebaliknya diperbaiki.

Semoga pendirian seumpama itu berkekalan, Pas tidak harus sama-sama menjadi sesumpah kerana janji Pas adalah untuk menegakkan Islam dan memahami mereka juga parti yang dianggotai seratus peratus orang Melayu.

Justeru jangan kerana kuasa politik perjuangan tersebut dilupakan atas alasan ‘orang sudah memahaminya’ dan sedia menggadaikan nasib bangsa sendiri.

Pemimpin dan ahli Pas tidak harus lupa kenyataan Mursyidul Am mereka, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 30 Jun 2001 iaitu, ‘‘DAP bukannya tidak mengetahui bahawa Pas sejak berpuluh- puluh tahun lagi kerja dia (Pas) ialah Islam.’’

Persoalannya dalam situasi sekarang, apakah warna sebenar politik Pas? Adakah pemimpin Pas akan membiarkan mereka dipermainkan oleh DAP? Atau mungkin kerana kuasa segala prinsip perjuangan dikorbankan? Hanya masa akan menentukan.

nota: umum tahu bahawa manifesto pas pada pilihanraya 12 ini telah mengGUGURkan impian Malaysia sebagai sebuah negara ISLAM….buat pertama kalinya manifesto bertemakan negara berkebajikan dijadikan tema manifesto mereka. Ketika pelancaran manifesto ini, di akhir majlis…seorang wartawan bertanya kepada presiden pas iaitu Dato Sri Hj Hadi Awang…mengapa tiada janji NEGARA ISLAM di dalam manifesto…sebaliknya wartawan tersebut dibidas oleh pengikut presiden PAS….penGUGURAN Islam dalam manifesto PAS mencerminkan bahawa PAS sanggup lakukan ape sahaja demi untuk mendapatkan kuasa…sindrom matlamat menghalalkan cara sehingga menggabaikan  perjuangan ISLAM mereka selama ini datang dari dua punca…1. adakah disebabkan ramai golongan profesional mempengaruhi peranan politik PAS ketika ini..di mana sebelum2 ini PAS dianggotai oleh ramai Ulama…2. adakah pemimpin muda tertinggi PAS (tanpa menyebut nama)…terkene tempias sindrom gilakan kuasa Anwar Ibrahim??….ape2pun sememangnya PRU12 amat menarik minat ramai…ada sehingga memprotes kerajaan dengan mengundi barisan pembangkang walaupun sememangnya kita tahu ideologi mereka tidak jelas berbau perkauman dan bersifat peribadi….

sehubungan dengan itu…semua bakal dan para pengundi yang akan mengundi pada PRU13 nt di harap dapat menilai mana kaca mana berlian…jgn ikut emosi kerana ia membakar diri….lihatlah rakan2 kita seperti di negeri2 lain…terlajak sampan boleh diundur tersalah undi…bangsa sendiri merana…

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Siapa MB Perlis?

Dugaan bahawa segalanya selesai setelah Datuk Seri Shahidan Kassim mendapat watikah lantikan sebagai Menteri Besar dari Perdana Menteri awal Selasa malam nyata meleset.

Sebaliknya Raja Perlis terus berkeras tidak mahu menerima Sahidan.

Hari ini baginda melantik Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Bintong,Dr Md Isa Sabu ( gambar kecil ) sebagai Menteri Besar.

Hal ini diumumkan menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Sulit Raja Perlis Mohd Adib Zakaria di Kuala Lumpur tengahari ini.Dr Md Isa diketahui umum adalah orang Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad.

Sementara itu Agendadaily difahamkan Shahidan kini sedang berada di Jabatan Perdana Menteri dalam usaha untuk menemui Datuk Seri Abdulah Badawi bagi menangani kemelut terbaru ini.

Salah seorang orang kanan beliau ketika dihubungi berkata Shahidan akan menentang tindak tanduk yang melanggar keputusan parti itu.- 14/3/2008 – dari agendadaily

nota: sesiapapun yang dilantik mb perlis…diharap dengan perlantikan beliau sebagai MB akan memperkukuhkan lagi BN dan UMNO itu sendiri di PERLIS

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda