Tag Archives: Ketuanan Melayu

UMNO perlu berubah dari “Hidup Melayu” ke “Melayu Unggul”?

Keadaan politik Negara kini berada dalam era perubahan yang nyata disebabkan oleh keperluan untuk merealisasikan Identiti Nasional,Perpaduan Rakyat ,Kemajuan Negara dan Hak-Hak Keistimewaan Melayu di Negara ini. Kita perlukan slongan yang baru untuk membakar semangat ahli!.Slongan “Hidup Melayu”bukanlah tak releven lagi kerana dulu pernah juga UMNO tukarkan slongan dari Asal ‘Hidup Melayu’ kepada Slongan “MERDEKA” untuk keperluan pada masa itu.Keperluan Bangsa Melayu ini dalam era baru ini ialah seperti Pak Lah sarankan “MELAYU UNGGUL” .Kita mahu Bangsa Melayu alaf ini perlu Unggul di Negara ini mahu pun dikaca mata Dunia luar.Satu imej yang baru perlu dijana kerana semangat UMNO telah menurun sejak PR12 dan juga semangat berjuang ahli parti yang semakin pudar.UMNO Sebagai Nadi Barisan Nasional perlu berubah cara pendekatan rakyat dan cara pemikiran budaya yang baru bukan hanya untuk meraih sokongan ahli parti untuk menjawat Jawatan Tinggi dalam Parti dengan mengekplotisasikan isu perkauman,hak-hak istimewa Melayu.Siapa juga kalau ingin kononnya nak jadi ‘hero’dalam isu perkauman dan mempunyai cita-cita tinggi menggunung untuk mencari pengaruh dan jawatan parti akan tersungkur sendiri dalam liptan sejarah UMNO.Pemikiran rakyat sudah pun berubah sejak PR12 ini, Cuma mereka ini sedang mencari satu pautan yang kukuh untuk menentukan senorio politik Bangsa Melayu pada masa ini.Seperti Pepatah Inggeris berkata”A drowning man will clutch at a straw”.maknanya rakyat yang dalam kesukaran untuk memileh apa saja parti yang lain selain dari UMNO!.Inilah kenyataan sebenar di hati majority rakyat negara ini.

Ramai bukan Melayu di Negara ini pada masa ini begitu keliru dengan Ucapan peribadi ahli UMNO dan ucapan seorang pemimpin Negara!.Oleh kerana UMNO meletakan Presiden dan Timbalan Presiden sebagai pemimpin Negara no.1 dan no.2 kerapkali mereka dalam keadaan sukar untuk memberi kenyataan yang tepat untuk Negara atau untuk Ahli Parti.Dalam kes terbaru ini Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri telah memohon maaf keatas ucapan seorang Ketua Bahagian yang menyentuh isu yang sengaja dianggap perkauman Adakah Perdana Menteri dan Timbalannya mohon maaf dalam kapasitinya sebagai Pemimpin parti atau pun sebagai Pemimpin Negara yang tak sanggup menghadapi berlaku insiden buruk yang akan akibatkan kemusnahan ekonomi Negara?.Begitu sukar untuk elobrasikan tindakan kedua pemimpini.Bagi pihak ahli UMNO memang tindakan mereka tak kena kerana ia menyentuh isu Melayu tapi untuk konteks Negara ia patut diucapkan!.Dengan perkara seperti ini kepopularitian pemimpin UMNO dan juga Parti akan berkurangan di mata bukan Melayu.Wal hal iaadalah satu Fakta sejarah yang perlu setiap Melayu di Negara ini mempertahankan yang mana Penduduk asal negeri ini dan juga siapa yang terima hak kerakyatan melalui kontrak social!.Dalam perkara ini pucuk Pimpinan Parti Melayu yang lain seperti PAS dan PKR senyap dan sunyi.Seolah-olah mereka telah gadaikan maruah Melayu tujuannya untuk meraih undi dari kaum bukan Melayu.Akhirnya yang mengaku salah adalah Melayu sendiri!.Bagi Ketua Bahgian itu yang telah meletakan keadaan serba-salah Pemimpinya ini patut terima hukuman setimpal.Serba-salah!.Dalam hal seperti ini Parti lain yang Cuma mengeploitasikan isu ini agar UMNO jatuh dan mereka akan memerintah lebih berkesan.Adakah mereka ini sebenarnya telah meraih kemenangan atau sengaja hancurkan maruah SaudaraMelayu Mereka.

Kini Parti-parti multi-racial dari pimpinan Melayu mula mendapat perhatian di mata rakyat.Walau pun Barisan Nasional adalah sebuah parti Multi Racial yang tidak boleh disangkal tetapi perananya lebih berkisar dalam politik perkauman.UMNO,MCA,MIC dan parti komponen yang lain harus mengambil langkah untuk mengwujudkan satu dimensi baru dalam BN dengan mengambil pendekatan BN bukan lagi berfungsi sebagai mewakili parti perkauman tetapi ia lebih memberi keutamaan untuk “Selesaikan masalah Perkauman”.Kepentingan kaum masih boleh dikekalkan dengan pemikiran liberal,menghormati hak kaum lain terutama kaum asal Negara ini tanpa memudaratkan kaum lain.UMNO perlu lakukan perubahan ini dari asyik memikirkan masalah dalaman partinya selepas PR12 ini.Malapetaka yang terjadi pada parti-parti komponen dalam BN sekarang adalah disebabkan oleh sikap yang tak tanggung jawab pada inti-pati tujuan penubuhan Barisan Nasional itu sendiri.Kekalahan teruk di PR12 ini adalah mesti dipertanggung-jawabkan oleh semua parti komponan bukan UMNO yang harus dipersalahkan.UMNO kalau ingin nak memerintah lagi pada PR13 perlu membuat perubahan drastic dalam BN dan mengemudi dengan cemerlang dari sekarang.

Dalam perkara ini TDM atau pun siapa jua dari luar tidak mampu mengendalikan keadaan sekarang.UMNO kini berada dalam keadaan susah nak pulih.Hanya peralihan kuasa yang segera mungkin akan memberi satu presepsi yang baru dan kembalikan keyakinan pada Ahli parti UMNO dan juga untuk Barisan Nasional.Rakyat kini cuma inginkan pembaharuan dalam UMNO dan negara dengan pertukaran pemimpin.Idea yang baru dari pemimpin sama tidak akan diterima tapi pengorbanan pemimpin atasan ikut kehendak ahli UMNO bawahan saja tapi keseluruhan rakyat kini menanti untuk pengunduran pemimpin yang berjiwa rakyat ini dengan segera!.Perubahan pimpinanlah yang telah menyelamatkan UMNO dan TDM yang membawa kembali kekuatan UMNO dan BN dalam PR11 dengan memenangi 90% kerusi parlimen kerana rakyat pada masa itu ketagih pembaharuan dari TDM!.Wassalam.

Mamak Penang.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Ideology Politik Melayu diambang Kemusnahan Bangsa!!!

Nasionalis Melayu bermakna pencinta bangsa Melayu dan Melayu Islamis ialah Melayu yang ingin jadikan ideology politiknya mengikut sistem Pemerintahan Islam.Nationalist Melayu adalah seorang mempraktikan Agama Islam dan Ideologinya lebih bersifat sederhana dan berfahaman Demokratik Liberisma.Tetapi Idealogi seorang Melayu Islamismt adalah lebih berbentuk ideology pemerintahan Islam yang sebenar dan matlamatnya ialah melaksanakan hukum hudud dan lain-lain undang-undang syariah keatas rakyat yang dibawah pemerintahnya termasuk rakyat bukan Melayu.Memahami secara terperinci Nationalisma dan Islamisma adalah sukar sekali dan apa pulak untuk tajuk pendebatan.Tetapi pertembungan diantara kedua pihak ini seringkali berlaku.Walau pun Semenanjung Arab pada ‘amnya rakyat yang 99% Islam telah mengalami perubahan sosio-budaya pada awal tahun 1950, dengan menggulingkan Kerajaan Islamismt dengan kuasa Tentera untuk membentuk Negara bercorak Nasionalist!.Siri pengulingan kerajaan Islamist yang telah berlaku pada Negara-negara Arab seperti Mesir,Syria,Iraq,Yemen dan Algeria.Pembetukan kerajaan-kerajaan baru ini menukar sistem ideology pemerintahan dari Islamist kepada Pemerintahan Radikal atau pun Sosialist.Oleh kerana Pemerintahn dibawah kuasa Tentera pada dasarnya seringkali lemah dan tidak akan berfungsi kebanyakan negara-negara ini bertukar sistem pemerintahan memereka kepada Pemerintahan Kuku-Besi atau pun di panggil ‘Authoritarian governing’.

Namun demikian di Malaysia Orang Melayu selepas Negara Merdeka begitu lama selesa dan senang dalam keadaan Demokratik Liberisma;Kini majoriti orang Melayu mahu Negara ini diperintah mengikut Pemerintahan Islamist.Apa pun alasan mereka,sebenarnya mereka kurang jelas jenis pemerintahan Islamaist yang di anjurkan oleh parti pembangkang Khasnya Parti Pas .Parti itu sendirinya pun keliru tentang jenis pemerintahan Islamist yang perlu ikut!.Adakah Negara ini perlu diperintah mengikut Islam yang asal iaitu mengikut zaman Khalifah Rashidin terpilih? Atau nak memerintah mengikut Imam seperti Republik Islam Iran atau pun mengikut Wahabisma atau Salafisma (Salafiyya)?.Pemerintahan Whabisma adalah model pemerintahan Kerajaan Arab Saudi iaitu pemerintahan Authoritarian yang bersadur dengan Islam,Pemerintahan Khalifah dan dengan Majlis sura yang terakhir ialah Khalifah ottoman yang telah digulingkan pada tahun 1924.Sehingga kini belum ada Negara yang mengamalkan system Khalifah lagi!.Adakah Pemimpin Pas ingin Negara Islam seperti Negara Pakistan atau pun Negara Bangladesh yang digelar Negara Islam tapi bersadur dengan jenis pemikiran Barat?.Bangsa Melayu di Negara ini perlu dapatkan penjelasan yang tepat dan juga perlu ambil kira Kaum Bukan Melayu yang mencecah 49% itu.Kerana masih ramai Bumiputra yang belum memeluk Islam di Negara ini.

Pada Disember 15-18 ,2005 Patrcia Martinez dari Universiti Malaya telah secara rambang menjalankan kajian dan banci 1,000 orang Melayu dewasa tentang hala tuju Nasionalisma Bangsa Melayu di Negara ini.lebih 80% tetapi hanya 57.3% mahu hukum Hudud dan Hukuman syariah perlu diamalkan di Negara ini.Hanya 14.4% orang Melayu mahu dikenali sebagai Bangsa Malaysia.(Keputusan penuh sila rujuk NST Aug,10 & 31,2006).Pada dasarnya penyatuan Bangsa Melayu yang berpuak-puak Ideologi Politik amat berbahaya dan hasilnya boleh memusnahkan Bangsa Melayu itu sendiri di negara ini.

Kedua-dua golongan yang dipertikaikan Ideology ini perlu mengambil sikap lebih bertanggung jawab dalam menanggani isu ini tanpa memikirkan diri,Ideology atau pun kuasa dalam merealisasikan penyatuan bangsa Melayu itu sendiri.Kalau masih kita berdebat dimana nak letak agama atau negara dalam perjuangan samalah seperti kalau kita buat kajian ayam atau telur dulu?.Allah mencipatakan bumi selepas itu diciptanya Adam dan selepas di turunkan pulak Nabi,kemudian baru Al-Quran diturunkan untuk manusia sejagat sebagai agama ad-diin.Dengan itu negara adalah paling utama dalam konteks ini!.Pihak Parti UMNO dan Parti PAS perlu bersatu demi untuk masa depan Bangsa Melayu.UMNO juga perlu ikhlas dalam menerima pandangan-pandangan dan pemikiran Ulamak Pas untuk Negara ini.Perkongsian kuasa diantara kedua Parti Melayu ini perlu dibincangkan dengan serius untuk kemajuan Bangsa Melayu dan Negara ini.Natijahnya apabila Bangsa ini bersatu,orang Melayu akan merasai satu kekuatan Rohaniah yang kuat untuk maju bukan dari segi kemajuan mental tapi bersama dengan rohaniah yang memperkasa jati diri dan Iman setiap Muslim di negara ini.Akan bentuklah dengan sendirinya satu bangsa Melayu baru yang sukar diperlekehkan oleh bangsa lain didunia ini.Banyak sistem pemerintahan di dunia ini telah gagal untuk membentuk negara yang berwibawa seperti ini tapi Bangsa Melayu ini boleh lakukan.Kerana Melayu Boleh!!!Inilah satu perubahan yang rakyat kian lama menantikan dari pemimpin UMNO dan juga PAS.Semoga Allah merestui gabungan ikhlas ini dengan segera!.

-oleh Mamak Penang

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Asyik kita je….

1. bile lagu negaraku diolah menjadi rap ‘negarakuku’ oleh pencipta lagu Namewee….kenapa tidak ada permohonan maaf dari rakan sebangsa Namewee….

2. bila hindraf buat kenyataan palsu ‘ethnic cleansing’ oleh kerajaan pimpinan UMNO….kenapa tidak ada wakil dari rakan sebangsa hindraf mohon maaf….

3. bila kita buat kenyataan mengenai kepentingan orang melayu..kita digelar racist….

4. dulu kes kerajaan hantar seorang Menteri untuk minta maaf daripada Kerajaan Cina kerana kononnya wanita rakyat negara Cina telah ditelanjang oleh polis dan ini direkod dalam video tapi didapati wanita itu bukan rakyat negara Cina dan bukan pun Cina Malaysia. Dia adalah seorang perempuan Melayu.

5. bila ada orang umno keluar kenyataan ‘pendatang’…kita cepat2 mohon ampun maaf….

6. bila bicara pasal perpaduan, surat khabar dan rancangan tv melayu je yang banyak keluarkan iklan…yang lain macam mana??

7. kita bukan lah racist…tapi kadang-kala terfikir juga, takkan kita sebagai melayu tak boleh nak bersuara lebih??….asyik lebih kurang je….silap-silap nanti bangsa melayu yang terkurang…bangsa lain yang lebih….atas semangat lebih kurang, tu yang ekonomi orang melayu asyik kurang….

8. bila terlalu menekan akan hak kita, dikatakan kita racist….bila bangsa lain tekan hak dorang…kita diam je…tak pula kita kata depa racist….

9. kenapa jadi begini, kadang-kala penulis berasa inilah uniknya politik Malaysia. Lain dari yang lain. Pendek kata, tidak ada pendekatan yang ‘generic’ yang digunapakai di negara lain boleh kita guna di Malaysia.

10. Kini, ada pula yang bersuara. gantikan ketuanan melayu kepada ketuanan rakyat. boleh tukar..tapi bukan sekarang. jurang antara rakyat masih ada. sabar dulu. jangan guna kan pendekatan ‘populist’ utk berkuasa. kelak yang rugi bukan dia tapi kita semua.

11. Hak melayu sama juga dengan hak bumiputra, yakni saudara-saudari kita di Sabah dan Sarawak. Jangan lah cerita pasal hak melayu je. Hapus hak melayu maka terhapuslah hak bumiputra juga.

12. Yang bercakap nak hapuskan hak istimewa orang melayu ni, pendek kata pentingkan diri sendiri. Yelah duit dah berkoyan(banyak), anak cucu cicit dia boleh ‘survive’ tanpa hak-hak ini. Macam mana dengan saudara sebangsa yang lain, boleh ‘survive’ ker??

13. Hari ni kecoh pasal kronologi pembentukan kerajaan baru yang bakal ditubuhkan 16 September nanti. Entah betul entah tidak. nanti penulis kongsikan bersama.

14. Satu persoalan, apa jaminan kerajaan baru ini kepada rakyat. Dok janji ni janji tu….kene ingat…lembu diikat pada tali..manusia diikat pada janji….tak tunai janji nt sapa yang rugi….yang dok jadi PM baru takpelah….nnt tukar kerajaan balik dia makan pencen..yang kita rakyat ni..makan apa??? makan hati???

10 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Ucapan bekas Presiden MCA dan MIC

utk renungan buat para pembaca. sumber dari drkhir.com

Presiden MCA, Tun Tan Siew Sin, dilaporkan dalam akhbar tempatan bertajuk “Tun Tan Answers Critics on special Previleges” dalam pada 30 april 1969, berkata:

“The Malays, through UMNO, were generous enough to relax the citizenship laws of this country to such extent that within 12 months of independence, 90 percent were still non-citizens after nearly 100 years of colonial rule in the Malay States. In return for this major concession. the MCA and the MIC agreed to continue the policy of preserving the special position of the Malays while at the same time upholding the legitimate interest of other communities.”

[Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu telah menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain.]

– Sumber Tan Sri Khalid Awang Osman, Malaysia – An Anthology, Vantage Press, New York, hal. 38-39.

UCAPAN PRESIDEN MIC merangkapMENTERI KERJAYA RAYA, POS DAN TELEKOM, TUN V.T. SAMBANTHAN DI DEWAN RAKYAT PADA 1 JUN 1965.

“Now, in 1955 we won the elections with a great majority. Then we obtained freedom in two years time. During this period, we had to discuss citizenship and various other things. Now what did the Malays do – since we are speaking on racial lines – what did the Malay leadership do? The had 88 percent of the electorate still with them. What did they do with citizenship?

If we look around in Asia and East Asia, particularly, you will find that my race the indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma. Look at my brother Chinnese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia, in all the other areas. What help do they get for citizenship in all these territories? In Burma, as we know, Indian have been send packing, in Ceylon they refused them citizenship and in Burma it is likewise. I know it, you know it. And yet in Malaya what happened? Here we found that the Malay leadership said, “We shall tkae them unto ourselves as brothers, we shall give them full opportunity to live in this country, we shall give them every opportunity to become citizens.” And so, in 1957, for the whole year, we waived language qualifications, and tens of thousand of Indians, Chinnese, Ceylonese and others became citizens…

As I said, it has been my great good fortune to have born in this country. Where else can you find a more charitable, a more polite, a more decent race than Malay race? Where else can you get such politically decent treatment for any immigrant race? Where else in the history of the world? I ask you. These are the facts. Who are you to safeguards us? I am 10 percent minority race here. But I am happy here.”

[Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian.

Dalam jangka masa itu kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh Orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu?

Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan?

Jika jita lihat di serata negara Asia dan asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Dam lihat saudara kita kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain.

Dan apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka perolehi di semua wilayah tersebut?

Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. saya tahu dan anda juga tahu. dan dalam pada itu apa yang sedang berlaku di Malaya?

Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, “Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan lehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara.”

Dan seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara.

Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain dari Bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.”] – Sumber Tan Sri Khalid Awang Osman, Malaysia – An Anthology, Vantage Press, New York, hal. 60

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

2 Usul Persidangan UMNO Cawangan Jalan Enggang

Persidangan UMNO Cawangan Jalan Enggang 208 telah diadakan pada 26 Julai 2008 pada jam 8.00 malam bertempat di Dewan UMNO , Jalan Enggang. Ia bermula dengan persidangan peringkat Pemuda Cawangan yang terpaksa diadakan sebanyak dua kali kerana kesilapan teknikal pada persidangan yang pertama. Persetujuan Pengerusi persidangan dengan persetujuan Wakil Pemuda Bahagian telah bersetuju untuk mengadakan semula persidangan Pemuda Cawangan. Alhamdulillah persidangan yang kedua berjalan dengan lancar.

Selepas tamat persidangan Pemuda, persidangan peringkat cawangan bermula dan dirasmikan oleh Naib Ketua Bahagian UMNO Ampang iaitu Tuan Azman Bin Wahid. Ahli-ahli cawangan Jalan Enggang sebulat suara mengemukakan dua usul cawangan ke peringkat Bahagian iaitu:

1. Usul pertama – mencadangkan agar UMNO Ampang mencalonkan YBM Tengku Razaleigh Hamzah sebagai calon Presiden UMNO pada persidangan agung UMNO yang akan datang. Cadangan bersama usul ini ialah supaya pemilihan ahli dari Peringkat Majlis Tertinggi UMNO hingga ke jawatan Presiden hendaklah dipilih oleh setiap ahli UMNO yang berdaftar dan tidak terhad kepada perwakilan Bahagian ke persidangan agung UMNO. Pihak UMNO hendaklah menyediakan mekanisme bagaimana cadangan ini boleh dilaksanakan seperti pengenalan smart card UMNO bagi mengelakkan pengundi ‘hantu’ semasa pemilihan ahli MT UMNO.

2. Usul kedua – mencadangkan agar sekolah jenis kebangsaan melayu diperkenalkan semula. akibat senario politik hari ini, adalah munasabah sekiranya Sekolah Jenis Kebangsaan (M) diperkenalkan sama seperti konsep Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) dan (Tamil). Ini disebabkan akhir2 ini, hak dan ketuannan melayu itu sendiri sering dicabar oleh kaum lain di Malaysia. Sikap ‘lebih-kurang’ dengan kaum lain telah menyebabkan hak dan maruah Melayu sering dicabar oleh bangsa lain. Cadangan utk memperkasakan semula tulisan jawi juga dibawa bersama usul kedua ini.

Salah seorang ahli telah membuat cadangan bagi peringkat cawangan iaitu:

1. mengadakan aktiviti penambahan ahli dengan lebih kerap dan agresif.

sekian terima kasih

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Pak Lah terima baik cadangan berbincang dengan PAS

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menerima baik cadangan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk berbincang dengan Umno mengenai isu-isu yang berkaitan dengan orang Melayu dan Islam.

Perdana Menteri berkata Umno sedia untuk berbincang dengan PAS untuk mewujudkan persefahaman supaya perbalahan yang berkait dengan Melayu dan Islam dapat dikurangkan.

“Jika ada persefahaman, maka kuranglah satu masalah yang melibatkan orang Melayu,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan mengenai golongan miskin dan berpendapatan rendah di bandar, di sini hari ini.

Namun, katanya, Abdullah apa sahaja yang perlu dilakukan untuk kebaikan orang Melayu juga perlu mengambil kira kebaikan rakyat keturunan lain.

Dalam satu temubual dengan akhbar PAS, Harakah, baru-baru ini, Hadi mengakui bahawa terdapat individu PAS mengadakan perbincangan dengan individu Umno bagi menerokai kerjasama.

Mengenai tindakan polis mengadakan sekatan jalan raya di beberapa lokasi di ibu negara, Perdana Menteri berkata pasukan keselamatan hanya menjalankan tugas, terutamanya untuk mengurangkan gangguan kepada lalu lintas akibat tunjuk perasaan  anti kerajaan.

“Kumpulan yang mahu mengadakan tunjuk perasaan ini menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk. Polis cuba menyekat kekacauan,” katanya.

Abdullah berkata demonstrasi sebegitu tidak seharusnya berlaku dalam bandar raya kerana ia menjejaskan perniagaan dan aktiviti harian orang ramai.

“Pekedai mahu berniaga dan mereka mempunyai hak terhadap jaminan tidak ada kekacauan. Oleh itu, polis mengambil langkah memastikan kekacauan jalanan tidak berlaku.

“Pada masa yang sama, penunjuk perasaan kata mereka tidak sepatutnya dihalang. Namun, polis bertanggungjawab memastikan tidak ada kekacauan,” katanya.

Abdullah berkata perhimpunan seperti itu sepatutnya diadakan di stadium supaya tidak berlaku gangguan kepada orang ramai.  – mstar

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar Penghapus Ketuanan Bangsa Melayu & Raja-Raja

petikan dari mykmu

Ancaman Anwar Ibrahim usah pandang mudah. Anwar Ibrahim hari ini seakan mendabik dada mengatakan bahawa beliau hampir pasti akan menjadi Perdana Menteri dengan Pakatan Rakyat. Adakah ini perang saraf atau benar-benar akan menjadi satu realiti. Adakah kehadiran Anwar sebagai Perdana Menteri akan memacu Malaysia tanpa batasan bangsa dan kaum lantas Melayu akan hanya tinggal sisa-sisa nama dengan rujukan utama rakyat Malaysia adalah Bangsa Malaysia.

Apa perlunya terma Bangsa Malaysia kalau Malaysia sudah tidak ada perbezaan kaum – semuanya rakyat Malaysia. Istilah Bangsa Malaysia pasti menghilangkan hak-hak keistimewaan Bangsa Melayu, Bangsa Malaysia yang di laung oleh Anwar Ibrahim adalah satu rujukan palsu untuk semua kaum-kaum di Malaysia kerana Bangsa Malaysia sebenarnya adalah sebutan bagi menggadai hak keistimewaan Bangsa Melayu dan memadamkan kedaulatan raja-raja Melayu. Inilah satu reality???.

Laungan mengenai hak keistimewaan Melayu yang mahu di pertahankan oleh Anwar Ibrahim adalah satu penipuan semata-mata, sedangkan dalam hakikatnya beliau mahu mencairkan pegangan Melayu secara terbuka untuk menakluki undi kaum lain.

Apa yang sebenarnya yang mahu diperkatakan, rasis atau realiti. Bangsa Malaysia tidak pasti wujud dalam keadaan masyarakat kita berbilang bangsa. Ia akan menjadi satu retorik palsu yang kononnya kita menolak kehadiran kaum lain dengan menggantikannya sebagai satu asimilasi kaum dan budaya. Adakah mampu itu berlaku – tidak mungkin dalam 100 tahun lagi. dalam keadaan bangsa cina menuntut lebih sekolah Cina dan mahu lebih banyak bandar komuniti Cina dan perjuangan Hindraf yang menuntut hak-hak keserataan kaum India serta lain-lain perjuangan kaum yang ada, apakah kita mahu sebut Bangsa Malaysia???
Hakikatnya kita akan tetap berlainan kaum – pokoknya hidup dalam keadaan harmoni yang akan memberi keamanan Negara. Namun dalam keadaan kita membayangkan ancaman Anwar Ibrahim yang mungkin membahayakan bangsa Melayu maka satu penelitian khusus perlu dilaksanakan untuk menyedarkan kita khususnya orang Melayu – bila ketuanan Melayu mahu diganti dengan keserataan semua Bangsa, Pastinya yang hilang adalah ketuanan kita Orang-orang Melayu.

Hakikatnya Anwar Ibrahim telah merancang untuk meragut undi popular bangsa melayu dan kaum lain. Melayu baginya biar berpecah dan dengan perpecahan ini akan menguntungkan beliau. Itu hakikat dan itu sebenarnya. PKR bukan satu parti tetapi adalah satu dominan karakter “Anwar Ibrahim”.

Justeru itu – apakah dia Bangsa Malaysia, yang yang digambarkan oleh Anwar Ibrahim adalah satu Bangsa yang mempunyi budaya yang sama, hak-hak kepada pegangan harta yang sama, dan mungkin kebebesan beragama akan sama, tiada lagi Islam sebagai Agama Rasmi Malaysia – ini amat jelas idologi Anwar Ibrahim telah membelakangkan kepentingan Bangsa Melayu, beliau hanya berhasrat untuk menjadi Perdana Menteri sahaja dan mengaut kekayaan sehingga ke 100 keturunan….

11 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Perpaduan Umat Islam dan Melayu–4 pemimpin duduk semeja?

dari agendadaily

Bayangkan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim duduk semeja bincang bagi meleraikan kekusutan membabitkan umat Islam dan orang Melayu.

Bagi pihak Menteri Besar Kelantan ia tidak jadi hal. “Lama dah kita (PAS) minta nak diadakan pertemuan seperti ini tetapi UMNO yang tidak mahu”,katanya kepada para wartawan di Kota Bharu Isnin sebagai mengulas cadangan yang dibuat oleh Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin itu.

Dr Mohd Asri Zainul Abidin mengesyorkan empat pemimpin utama Melayu itu duduk semeja bagi membincangkan kepentingan umat Islam yang kedudukannya semakin meruncing.

Nik Aziz berkata senario sekarang adalah masa yang sangat sesuai untuk diadakan pertemuan penting sebegitu kerana jika dibiarkan berlanjutan, ia akan memburukkan lagi keadaan.

“Sekarang Melayu sama Melayu dah bertengkar tetapi keikhlasan sebenarnya ada dalam PAS dan bukannya dalam UMNO selagi dia pegang kepada (konsep) nasionalis,” katanya.

“Bila pembangkang dah dapat lima negeri (selepas pilihan raya umum lalu) baru timbul nak adakan pertemuan,” katanya.

Sementara itu Ahli Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Mahathir yang ditemui lepas satu majlis di PWTC,Kuala Lumpur petang Isnin untuk mengulas hal berkenaan menyambut baik cadangan Dr Mohd Asri dan kesanggupan Nik Aziz untuk duduk semeja dengan bapanya,Perdana Menteri dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat untuk tujuan berkenaan.

Katanya beliau mengalu-alukan apa juga usaha untuk menyatupadukan orang-orang Melayu.

Menurut Mukhriz perkara tersebut pernah dibuat dalam MAPEN dulu khusus mengenai ekonomi tetapi kurang mendapat sambutan.

nota: penulis amat bersetuju sekiranya keempat2 pemimpin Melayu di atas dapat duduk semeja dan berbincang mengenai masa depan orang Melayu. Kepentingan politik harus diketepikan tatkala perbincangan ini bermula. Perbincangan ini hendaklah dibuat atas dasar ikhlas dan bukannya bagi meraih populariti politik semata-mata. Diharap pertemuan ini dapat diadakan dalam tempoh yang terdekat.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

DAP dicabar buktikan ketuanan Melayu langgar Perlembagaan

KUALA LUMPUR 27 Mei – Pihak tertentu yang masih mempertikaikan hak istimewa dan ketuanan Melayu adalah golongan yang buta sejarah dan sengaja mewujudkan sentimen bagi kepentingan politik masing-masing.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar (gambar) berkata, ia tidak sepatutnya dipertikaikan lagi kerana kedua-dua perkara itu telah dipersetujui oleh semua kaum sejak zaman sebelum merdeka.

”Jadi, hak istimewa dan ketuanan orang Melayu seperti kedudukan Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua negara dan agama Islam sebagai agama rasmi tidak harus dibangkitkan oleh mana-mana pihak.

”Kalau ada yang mempersoalkannya (ketuanan Melayu) terutama DAP, saya cabar mereka untuk buktikan bahawa konsep itu menyalahi Perlembagaan (Persekutuan) negara,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyempurnakan Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2007 Majlis Amanah Rakyat (Mara) Peringkat Ibu Pejabat, Wilayah Persekutuan dan Selangor di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan dua Ahli Parlimen DAP, Lim Kit Siang dan Dr. Tan Seng Giaw yang mengatakan konsep ketuanan dan kedaulatan Melayu kini tidak lagi relevan serta harus digantikan dengan konsep ketuanan Malaysia.

Pada persidangan Dewan Rakyat di Parlimen semalam, kedua-dua pemimpin DAP itu mendakwa rakyat negara ini sudah bosan dengan konsep ketuanan Melayu dan perkara itu diterjemahkan apabila pihak pembangkang menang di lima negeri pada pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Noh yang juga Ahli Parlimen Tanjung Karang dan Pengerusi Alumni Kelab-Kelab UMNO Luar Negara menambah, orang Melayu yang merupakan penduduk asal negara ini telah banyak berkorban terhadap hak mereka.

Menurutnya, hak-hak warganegara Malaysia yang lain seperti kebebasan memilih kerajaan dan kebebasan beragama tidak pernah disekat oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Justeru, beliau menasihatkan DAP agar tidak memainkan isu sensitif sebegitu yang hanya akan mengelirukan rakyat.

nota: Tindakan biadap DAP dengan memainkan sentimen perkauman pada pilihanraya yang lepas sememangnya membuahkan hasil utk mereka. Disebabkan itu mereka masih lagi menjadi satu-satunya parti yang memainkan isu ketuanan melayu. Slogan Undi MCA dan MIC adalah Undi UMNO merupakan sentimen perkauman yang dimainkan oleh mereka. Parti DAP ini merupakan adinda kepada parti PAP Singapura yang diketuai oleh Lee Kuan Yew yang menjadi duri dalam daging semasa terkeluarnya Singapura dari Malaysia. Penulis berasa hairan kenapa masih ada orang Melayu yang menyokong ideologi kolot parti DAP ini.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Artikel 153 Perlembagaan Malaysia, Ketuanan Melayu dan Kontrak Sosial

Salam semua,

Blog ini menerima email daripada seorang pembaca supaya artikel mengenai Ketuanan Melayu dituliskan di dalam blog ini supaya orang ramai faham mengenai perkara di atas. Ini disebabkan menurut beliau, rata-rata generasi muda melayu tidak faham mengapa ketuanan melayu harus dipertahankan. Penulis membuat sedikit carian dan kajian mengenai Ketuanan Melayu dan mendapati bahawa bukan isu mengenai Ketuanan Melayu harus dipostkan tetapi juga mengenai Artikel 153 dan kontrak sosial Malaysia harus dipostkan kerana ia saling mengaitkan antara satu sama lain. Sumber rujukan dari wikipedia dan lawnet.

Artikel 153 Perlembagaan Malaysia

Artikel 153 Perlembagaan Malaysia memberikan tanggungjawab kepada Yang di-Pertuan Agong menjaga hak keistimewaan orang Melayu dan penduduk asal Malaysia, secara kumpulannya dirujuk sebagai Bumiputera. Artikel mengspesifikkan bagaimana kerajaan pusat melindungi kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota kemasukan ke dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam. Ia juga biasanya dianggap sebagai sebahagian daripada sosial kontrak, dan biasanya dikatakan sebagai pertahanan legal bagi ketuanan Melayu — kepercayaan orang Melayu bahawa mereka adalah penduduk asal Malaysia.

Berikut adalah penyataan penuh Artikel 153 Perlembagaan Malaysia.

Perkara 153. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.

(1) Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini.

(2) Walau apa pun apa-aa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalnakan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-apa cara yang perlu untuk meindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara ini, daripada permit dan lesen itu.

(3) Yang di-Pertuan Agong boleh, bagi memastikan, mengikut Fasal (2), perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak jawatan-jawatan dalam perkhidmatan awam dan biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain, memberikan apa-apa arahan am yang dikehendaki bagi maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang baginya Bahagian X terpakai atau kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi pemberian biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain itu; dan Suruhanjaya atau pihak berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.

(4) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut Fasal (1) hingga (3) Yang di-Pertuan Agong tidak boleh melucutkan mana-mana orang daripada apa-apa jawatan awam yang dipegang olehnya atau daripada terus mendapat biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain yang dinikmati olehnya.

(5) Perkara ini tidaklah mengurangkan peruntukan Perkara 136.

(6) Jika menurut undang-undang persekutuan yang sedia ada suatu permit atau lesen dikehendaki bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka Yang di-Pertuan Agong boleh menjalankan fungsinya di bawah undang-undang itu mengikut apa-apa cara, atau memberikan apa-apa arahan am kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan di bawah undang-undang itu dengan pemberian permit atau lesen itu, sebagaimana yang dikehendaki untuk memastikan perizaban apa-apa perkadaran daripada permit atau lesen itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong; dan pihak berkuasa itu hendaklaah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.

(7) Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh berkuat kuasa untuk melucutkan atau memberi kuasa supaya dilucutkan apa-apa hak, keistimewaan, permit atau lesen mana-mana orang, yang terakru kepada orang itu atau yang dinikmati atau dipegang oleh orang itu atau untuk memberi kuasa untuk menolak pembaharuan mana-mana permit atau lesen mana-mana orang atau untuk menolak pemberian apa-apa permit atau lesen kepada waris, pengganti atau penerima serah hak seseorang jika pembaharuan atau pemberian itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan.

(8) Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, jika menurut mana-mana undang-undang persekutuan apa-apa permit atau lesen dikehendaki bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka undang-undang itu boleh membuat peruntukan bagi perizaban apa-apa perkadaran daripada permit atau lesen itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak; tetapi tiada undang-undang sedemikian boleh, bagi maksud memastikan perizaban itu—

(a) melucutkan atau memberi kuasa supaya dilucutkan apa-apa hak, keistimewaan, permit atau lesen mana-mana orang, yang terakru kepada orang itu atau yang dinikmati atau dipegang oleh orang itu; atau

(b) memberi kuasa untuk menolak pembaharuan mana-mana permit atau lesen mana-manaa orang atau untuk menolak pemberian apa-apa permit atau lesen kepada waris, pengganti atau penerima serah hak mana-mana orang jika pembaharuan atau pemberian itu mengikut peruntukan yang lain dalam undang-undang itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan, atau menghalang mana-mana orang daripada memindahkan hakmilik bersama dengan perniagaannya apa-apa lesen yang boleh dipindahkan hakmiliknya untuk mengendalikan perniagaan itu; atau

(c) jika tiada permit atau lesen dahuluya dikehendaki bagi mengendalikan pertukangan atau perniagaan itu, memberi kuasa untuk menolak pemberian permit atau lesen kepada mana-mana orang bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan yang telah dijalankan olehnya secara bona fide sebaik sebelum undang-undang itu mula berkuat kuasa, atau memberi kuasa untuk menolak pembaharuan kemudiannya mana-mana permit atau lesen mana-mana orang, atau untuk menolak pemberian mana-mana permit atau lesen sedemikian kepada waris, pengganti atau penerima serah hak mana-mana orang itu jika, mengikut peruntukan yang lain dalam undang-undang itu, pembaharuan atau pemberian itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan.

(8A) Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, jika di dalam mana-mana Universiti, Kolej dan institusi pendidikan lain yang memberikan pendidikan selepas Malaysian Certificate of Education atau yang setaraf dengannya, bilangan tempat yang ditawarkan oleh pihak berkuasa yang bertanggungjawab bagi pengurusan Universiti, Kolej atau institusi pendidikan itu kepada calon-calon bagi apa-apa kursus pengajian adalah kurang daripada bilangan calon yang layak mendapat tempat-tempat itu, maka adalah sah bagi Yang di-Pertuan Agong menurut kuasa Perkara ini memberikan apa-apa arahan yang perlu kepada pihak berkuasa itu untuk memastikan perizaban apa-apa perkadaran daripada tempat-tempat itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong; dan pihak berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.

(9) Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh memberi Parlimen kuasa untuk menyekat perniagaan atau pertukangan semata-mata bagi maksud perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.

(9A) Dalam Perkara ini ungkapan “anak negeri” berhubung dengan Negeri Sabah atau Sarawak hendaklah mempunyai erti yang diberikan kepadanya dalam Perkara 161A.

(10) Perlembagaan Negeri yang ber-Raja boleh membuat peruntukan yang bersamaan (dengan ubah suaian yang perlu) dengan peruntukan Perkara ini.

Terdapat perbezaan ketara di antara artikel 153 perlembagaan Malaysia dengan artikel 153 perlembagaan Singapura yang masing-masing menyebut mengenai hak istimewa orang Melayu. Artikel 153 (Malaysia) lebih spesifik dengan menjelaskan bagaimana hak-hak orang Melayu dan Bumiputra Malaysia dipertahankan.

Ketuanan Melayu

Ketuanan Melayu ialah konsep perkauman yang mendakwa bahawa orang Melayu adalah tuan kepada Persekutuan Tanah Melayu (sekarang) Malaysia . Orang Cina dan India di Malaysia yang dianggap sebagai pendatang (yang dibawa masuk oleh British) disifatkan terhutang budi kepada orang Melayu kerana kesanggupan dan kesediaan orang Melayu menerima mereka sebagai warganegara Persekutuan Tanah Melayu (sekarang) Malaysia sebagai prasyarat British memberikan kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah Melayu. Sebagai timbal balik kerana kesanggupan dan kesediaan apa yang disifatkan sebagai pengorbanan orang Melayu itu, perlembagaan memberi peruntukan khas kepada orang Melayu dalam bentuk hak istimewa dan ini dimaktubkan di dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (sekarang) Malaysia). Persetujuan quid pro quo atau saling beri-memberi ini biasanya dipanggil Kontrak Sosial. Konsep Ketuanan Melayu ini sering kali dijadikan retorik ahli politik Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu yang berpengaruh semenjak 50 tahun Persekutuan Tanah Melayu (sekarang Malaysia) mencapai kemerdekaannya dari British sebagai usaha meraih sokongan orang Melayu walaupun pada hakikatnya tidak ramai orang Melayu yang arif tentang konsep atau fahaman ini.

Walaupun retorik ini wujud sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan, frasa ketuanan Melayu tidak menjadi satu perkara yang disebut ramai hingga ke awal tahun 2000-an. Kebanyakan tentangan konsep ini adalah daripada parti-parti yang tidak berdasarkan kaum Melayu, seperti Parti Tindakan Demokratik (DAP), tetapi sebelum kemerdekaan orang Baba dan Nyonya juga menentang konsep ini. Konsep keulungan kaum Melayu mendapat perhatian dalam tahun 1940-an apabila orang Melayu bersatu untuk menentang penubuhan Malayan Union dan kemudian, berjuang untuk kemerdekaan. Semasa tahun 60-an, terdapat usaha yang cukup besar untuk mencabar ketuanan Melayu, diketuai oleh Parti Tindakan Rakyat (PAP) dari Singapura — yang merupakan negeri Malaysia dari 1963 hingga 1965 — dan DAP selepas pemisahan Singapura. Walaupun begitu, sebahagian Perlembagaan berkaitan ketuanan Melayu berakar umbi selepas rusuhan kaum Mei 13, 1969 yang terjadi akibat kempen pilihan raya yang menjadikan hak-hak orang bukan Melayu dan ketuanan Melayu sebagai isu tumpuan. Tempoh ini juga menyaksikan kebangkitan ultra yang mendesak agar kerajaan parti tunggal diketuai UMNO, dan pertambahan penekanan bahawa orang Melayu merupakan “orang asal” Malaysia — iaitu hanya orang Melayu boleh dianggap penduduk asal Malaysia.

Tentangan yang dimainkan oleh DAP ini sebenarnya merupakan lanjutan tentangan yang dimainkan oleh parti induk DAP iaitu parti PAP(Singapura).

Berikut adalah tentangan mengenai ketuanan Melayu di dalam fasal 153 Perlembagaan Malaysia oleh PAP.

Ahli politik Singapura, Lee Kuan Yew (kemudian menjadi Perdana Menteri Singapura) Parti Tindakan Rakyat (PAP; cawangannya di Malaysia kemudiannya menjadi Parti Tindakan Demokratik atau DAP) secara umumnya mempersoalkan keperluan Artikel 153 dalam Parliamen, dan menyeru satu “Malaysian Malaysia”. Mempersoalkan kontrak sosial , Lee telah menyatakan: “Merujuk kepada sejarah, orang Melayu telah mula untuk berhijrah ke Malaysia dalam bilangan yang banyak hanya kira-kira 700 tahun yang lalu. Dalam 39 peratus orang Melayu di Malaysia hari ini, kira-kira sepertiga secara perbandingan hanya imigran seperti setiausaha agung UMNO, Dato’ Syed Ja’afar Albar, yang datang ke Malaya dari Indonesia sebelum perang ketika berumur lebih tiga puluh tahun.

Kontrak Sosial

Kontrak sosial di Malaysia merujuk kepada perjanjian oleh bapa-bapa kemerdekaan negara dalam Perlembagaan, dan merupakan penggantian beri-memberi atau quid pro quo melalui Perkara 14–18 yang berkenaan dengan pemberian kewarganegaraan Malaysia kepada orang-orang bukan Melayu, dan Perkara 153 yang memberikan hak istimewa rakyat kepada mereka daripada kaum bumiputera. Istilah ini juga kekadang digunakan untuk merujuk kepada bahagian-bahagian yang lain dalam Perlembagaan, seperti Perkara yang mengatakan bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular.

Dalam konteks biasa yang berkaitan dengan hubungan ras, kontrak sosial telah kerap kali dibidaskan, termasuk juga oleh ahli-ahli politik dalam kerajaan campuran Barisan Nasional yang menegaskan bahawa tidak habis-habis bercakap tentang hutang orang-orang bukan Melayu kepada orang-orang Melayu terhadap kewarganegaraan yang diberikan telah merenggangkan golongan-golongan bukan Melayu daripada negara mereka. Kritikan-kritikan seumpama ini telah ditentang oleh media Melayu dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), parti politik yang terbesar dalam Barisan Nasional. Banyak orang Melayu, biasanya daripada UMNO, telah mempergunakan kontrak sosial ini untuk mempertahankan prinsip Ketuanan Melayu.

Kontrak sosial selama ini telah lama diamalkan oleh para pemimpin terutamanya pemimpin dari parti kompenen Barisan Nasional. Tidak terdapat syarat-syarat formal mengenai kontrak sosial ini. Di bawah sedikit petikan mengenai kontrak sosial.

Perlembagaan Malaysia tidak merujuk kepada sebuah “kontrak sosial” (dari segi hak kewarganegaraan dan hak istimewa) secara ketara, dan tidak terdapat sebarang undang-undang atau dokumen yang pernah menjelaskan syarat-syarat kontrak sosial secara penuh. Pembela-pembelanya sering merujuk kepada Perlembagaan sebagai mengemukakan kontrak sosial, dan bapa-bapa kemerdekaaan juga bersetuju dengannya, walaupun rujukan kepada kontrak sosial tidak dibuat dalam Perlembagaan. Sebaliknya, kontrak sosial biasanya dianggap sebagai suatu persetujuan yang memberikan kewarganegaraan kepada orang-orang bukan Melayu dan bukan orang asli (kebanyakannya orang Malaysia Cina dan Malaysia India) sebagai ganti untuk pemberian hak keistimewaan kepada orang-orang Melayu dan orang-orang asli (dirujuk secara kolektif sebagai Bumiputera). Sebuah buku teks kajian Malaysia pendidikan tinggi yang menepati sukatan pelajaran kerajaan mengatakan: “Oleh sebab pemimpin-pemimpin Melayu bersetuju untuk melonggarkan syarat-syarat kewarganegaraan, pemimpin-pemimpin komuniti Cina dan India telah menerima kedudukan istimewa Melayu sebagai penduduk asli Malaya. Dengan penubuhan Malaysia, status kedudukan istimewa itu diperluas untuk merangkumi komuniti-komuniti penduduk asli Sabah dan Sarawak.” [1]

Perlembagaan secara ketara memberikan tanah rizab Bumiputera, kuota dalam perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam, kuota untuk lesen perniagaan, dan kebenaran untuk memonopoli industri-industri yang tertentu, jika kerajaan membenarkan. Bagaimanapun pada hakikatnya, khususunya selepas pengenalan Dasar Ekonomi Baru Malaysia (NEP), akibat rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 ketika kaum Melayu hanya memiliki 4% daripada ekonomi Malaysia, hak-hak istimewa Bumiputera diperluas kepada bidang-bidang yang lain; kuota-kuota ditentukan untuk ekuiti Bumiputera dalam perbadanan awam, dan diskaun-diskaun sebanyak 5% hingga 15% untuk membeli kereta dan harta tanah diberikan.

Setengah-setengah orang mengatakan bahawa kecondongan terhadap orang-orang Melayu dalam pendidikan dan politik sebahagiannya merupakan tindak balas terhadap keupayaan orang-orang Malaysia Cina untuk memperoleh kebanyakan kekayaan negara itu. Bagaimanapaun, orang-orang Malaysia India boleh mengemukakan hujah bahawa merekalah yang mengalami kerugian yang paling banyak, walaupun ini boleh dipertikaikan.

Kerajaan ada mengundurkan sistem kuota untuk kemasukan ke universiti-universiti awam pada 2003 dan memperkenalkan dasar “meritokrasi”. Bagaimanapun, sistem baru ini dikritik secara meluas oleh orang-orang bukan Bumiputera kerana hanya memanfaatkan kaum Bumiputera yang ditempatkan dalam rancangan matrikulasi yang menonjolkan kerja kursus yang agak mudah sedangkan orang-orang bukan Bumiputera terpaksa mengambil Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Walaupun secara teori, orang-orang bukan Bumiputra boleh masuk aliran matrikulasi, ini jarang berlaku pada hakikatnya. Meritokrasi juga dikritik oleh sebilangan pihak dalam UMNO sebagai berdiskriminasi kerana ia mengakibatkan orang-orang Melayu luar bandar terkebelakang dalam kadar kemasukan universiti.

Suruhanjaya Reid yang menyediakan kerangka Perlembagaan menyatakan dalam laporannya bahawa Perkara 153, tulang belakang kontrak sosial, adalah bersifat sementara, dan menyesyorkan bahawa ia dikaji semula 15 tahun selepas kemerdekaan. Suruhanjaya juga menyatakan bahawa perkara itu dan peruntukan-peruntukannya hanya diperlukan untuk mengelakkan keadaan tiba-tiba yang tidak menguntungkan kepada orang-orang Melayu dalam persaingan dengan ahli-ahli masyarakat Malaysia yang lain, dan hak-hak istimewa yang diberikan kepada orang-orang Melayu oleh perkara itu harus dikurangkan secara beransur-ansur dan akhirnya dihapuskan. Bagaimanapun, disebabkan Peristiwa 13 Mei yang menyebabkan pengisytiharan darurat, tahun 1972 yang merupakan tahun kajian semula Perkara 153 berlangsung tanpa sebarang peristiwa.

Menurut penyokong-penyokong kontrak sosial, sebagai balasan untuk enakmen peruntukan-peruntukan yang pada asalnya bersifat sementara, orang-orang Malaysia bukan Melayu diberikan kewarganegaraan di bawah Bab I Bahagian III dalam Perlembagaan. Kecuali hak-haki istimewa Bumiputera, orang-orang bukan Bumiputera dianggap sebagai sama saja dengan orang-orang Bumiputera dan diberikan semua hak kewarganegaraan di bawah Bahagian II dalam Perlembagaan. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, sebilangan orang telah mencuba untuk membekalkan warganegara-warganegara Melayu dengan lebih banyak hak politik menurut falsafah ketuanan Melayu. Kebanyakan penyokong ketuanan Melayu memperdebatkan bahawa hak-hak tambahan ini telah ditulis dalam undang-undang dan hanya perlu dipertahankan daripada pembangkang-pembangkang.

Apabila mengambil alih jawatan presiden UMNO, Tunku Abdul Rahman (kemudian menjadi Perdana Menteri Malaysia pertama) menyatakan bahawa “…apabila kami (orang-orang Melayu) menentang Malayan Union (yang menjejaskan kedudukan hak-hak orang Melayu), kaum-kaum lain tidak mengambil bahagian kerana mereka mengatakan ini hanya merupakan masalah Melayu, dan bukan masalah mereka. Mereka juga menunjukkan bahawa kesetiaan mereka adalah kepada negara-negara asal mereka dan oleh itu, menentang Laporan Barnes yang bertujuan untuk menjadikan bahasa Melayu menjadi bahasa kebangsaan. Jika kami menyerahkan orang-orang Melayu kepada orang-orang yang dikatakan orang Malaya ketika kerakyatan mereka masih belum ditakrifkan, kami akan menghadapi banyak masalah pada masa hadapan.” Bagaimanapun, dia menambah bahawa “Bagi mereka yang mencintai dan berasa bahawa mereka terhutang kesetiaan yang tidak berbelah bagi, kami menyambut mereka sebagai orang Malaya. Mereka harus merupakan orang Malaya yang benar, dan mereka akan mempunyai hak-hak dan hak-hak istimewa yang sama dengan orang-orang Melayu.”

Ketiga-tiga di atas merupakan sentimen yang sering dimainkan oleh parti-parti politik sejak kebelakangan ini. Semangan muhibah dikalangan pemimpin-pemimpin awal negara seakan-akan dipermainkan oleh anak cucu mereka yang menjadi pemimpin parti-parti politik pada hari ini. Persoalannya ketika isu kontrak sosial dimainkan oleh pemimpin bukan melayu…di mana pemimpin-pemimpin Melayu terutama dari pembangkang tampil mempertahankan kontrak sosial yang sudah sekian lama terbina?? Adakah adil sekiranya kita membiarkan konsep Ketuanan Melayu ini dihapuskan dan diganti dengan konsep Ketuanan Rakyat (sedangkan Ketuanan Melayu juga adalah sama kecuali penekanan yang lebih diberikan kepada orang Melayu) yang belum terbukti lagi menjamin masa depan orang Melayu? Adilkah sekiranya anak-anak kita terpaksa mengharungi keperitan untuk ‘survive’ di masa hadapan sedangkan kita telah membesar dengan agak selesa sehingga apa yang kita kecapi setakat hari ini adalah hasil dari konsep Ketuanan Melayu. Diharap anak-anak muda faham akan kenapa walaupun negara kita sudah 50tahun merdeka konsep ini masih digunapakai. Konsep ini bukan lah sesuatu yang baru dan sejarah membukti bahawa terpisahnya Malaysia dengan Singapura adalah akibat perbuatan tidak bertanggungjawab pemimpin parti induk DAP iaitu PAP yang memainkan isu ketuanan Melayu ini. Adakah anda lebih gemar konsep Ketuanan Melayu ini digugurkan dan digantikan dengan konsep Malaysian Malaysia atau konsep Ketuanan Rakyat??? Bukankah pemimpin parti seperti PKR dan PAS ini merupakan anak-anak yang membesar hasil dari konsep Ketuanan Melayu ini. Cuba fikirkan di mana pemimpin-pemimpin ini berada sekiranya konsep Ketuanan Melayu dihapuskan dahulu?? Adakah mereka akan begelar pemimpin??

Terkini:

Istilah “Ketuanan Melayu” perlu dilihat dalam konteks perjuangan orang Melayu sebelum merdeka yang menganggap Semenenjung Tanah Melayu sebagai tanah pusaka (sons of the soil) seperti yang diakui oleh pihak penjajah British ketika itu. Istilah ini juga merujuk kepada situasi sebelum merdeka yang menjelaskan reaksi orang Melayu terhadap penubuhan Malayan Union yang telah menghapuskan “Ketuanan Melayu” dari segi kedaulatan, kuasa politik dan isu kewarganegaraan yang longgar. “Ketuanan Melayu” dilaungkan oleh pemimpin Melayu pada ketika itu bagi menyatupadukan orang Melayu menentang Malayan Union dan bukannya menuntut kemerdekaan. Oleh itu, konsep ini ialah peristiwa dan reality sejarah pada ketika itu dan ia dimasukkan bukan bertujuan untuk menggugat perpaduan masyarakat Malaysia.

Istilah di atas merupakan penjelasan Kementerian Pendidikan mengenai Ketuanan Melayu. Penjelasan ini dipetik dari blog LKS.

34 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda