Tag Archives: ketuanan rakyat

Asyik kita je….

1. bile lagu negaraku diolah menjadi rap ‘negarakuku’ oleh pencipta lagu Namewee….kenapa tidak ada permohonan maaf dari rakan sebangsa Namewee….

2. bila hindraf buat kenyataan palsu ‘ethnic cleansing’ oleh kerajaan pimpinan UMNO….kenapa tidak ada wakil dari rakan sebangsa hindraf mohon maaf….

3. bila kita buat kenyataan mengenai kepentingan orang melayu..kita digelar racist….

4. dulu kes kerajaan hantar seorang Menteri untuk minta maaf daripada Kerajaan Cina kerana kononnya wanita rakyat negara Cina telah ditelanjang oleh polis dan ini direkod dalam video tapi didapati wanita itu bukan rakyat negara Cina dan bukan pun Cina Malaysia. Dia adalah seorang perempuan Melayu.

5. bila ada orang umno keluar kenyataan ‘pendatang’…kita cepat2 mohon ampun maaf….

6. bila bicara pasal perpaduan, surat khabar dan rancangan tv melayu je yang banyak keluarkan iklan…yang lain macam mana??

7. kita bukan lah racist…tapi kadang-kala terfikir juga, takkan kita sebagai melayu tak boleh nak bersuara lebih??….asyik lebih kurang je….silap-silap nanti bangsa melayu yang terkurang…bangsa lain yang lebih….atas semangat lebih kurang, tu yang ekonomi orang melayu asyik kurang….

8. bila terlalu menekan akan hak kita, dikatakan kita racist….bila bangsa lain tekan hak dorang…kita diam je…tak pula kita kata depa racist….

9. kenapa jadi begini, kadang-kala penulis berasa inilah uniknya politik Malaysia. Lain dari yang lain. Pendek kata, tidak ada pendekatan yang ‘generic’ yang digunapakai di negara lain boleh kita guna di Malaysia.

10. Kini, ada pula yang bersuara. gantikan ketuanan melayu kepada ketuanan rakyat. boleh tukar..tapi bukan sekarang. jurang antara rakyat masih ada. sabar dulu. jangan guna kan pendekatan ‘populist’ utk berkuasa. kelak yang rugi bukan dia tapi kita semua.

11. Hak melayu sama juga dengan hak bumiputra, yakni saudara-saudari kita di Sabah dan Sarawak. Jangan lah cerita pasal hak melayu je. Hapus hak melayu maka terhapuslah hak bumiputra juga.

12. Yang bercakap nak hapuskan hak istimewa orang melayu ni, pendek kata pentingkan diri sendiri. Yelah duit dah berkoyan(banyak), anak cucu cicit dia boleh ‘survive’ tanpa hak-hak ini. Macam mana dengan saudara sebangsa yang lain, boleh ‘survive’ ker??

13. Hari ni kecoh pasal kronologi pembentukan kerajaan baru yang bakal ditubuhkan 16 September nanti. Entah betul entah tidak. nanti penulis kongsikan bersama.

14. Satu persoalan, apa jaminan kerajaan baru ini kepada rakyat. Dok janji ni janji tu….kene ingat…lembu diikat pada tali..manusia diikat pada janji….tak tunai janji nt sapa yang rugi….yang dok jadi PM baru takpelah….nnt tukar kerajaan balik dia makan pencen..yang kita rakyat ni..makan apa??? makan hati???

10 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda