Tag Archives: mat taib

Umno cabar Anwar umum nama MP BN – malaysiakini

Umno mencabar Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya mengumumkan nama-nama Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang didakwa telah menyatakan sokongan untuk melompat ke perikatan pembangkang itu.

“Nampaknya drama Penasihat (Parti Keadilan Rakyat) PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin hari semakin tidak ada penghujungnya.

“Sepatutnya ‘drama’ tersebut berakhir pada 16 September lalu, tapi nampaknya kena disambung lagi. Itupun tidak tahu bila?” kata Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib hari ini.

Pada 1 April lalu, Anwar mengumumkan pembentukan Pakatan Rakyat dan sekali gus menetapkan 16 September sebagai tarikh membentuk kerajaan baru persekutuan.

Bagaimanapun Isnin lalu, Anwar hanya mengumumkan pihaknya sudah ada cukup anggota untuk mengambil alih kerajaan persekutuan dan mahu menemui Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bagi tujuan peralihan kerajaan secara lancar dan aman.

Abdullah telah menolak permintaan itu dan satu lagi permintaan Pakatan Rakyat, yang mahu Parlimen mengadakan sidang khas pada Selasa ini – yang hanya boleh dibuat dengan arahan Perdana Menteri.

Malah, Abdullah juga telah meminta supaya Anwar dan Pakatan Rakyat mengumumkan nama-nama Ahli Parlimen BN yang telah pun menyatakan sokongan kepada mereka.

Oleh itu, kata Muhammad yang juga anggota Kabinet, bagi menamatkan ‘drama’ tersebut, beliau memberi tempoh 48 jam kepada Anwar untuk umum atau mendedahkan nama-nama Ahli Parlimen BN yang kononnya telah bersetuju menyertai pembangkang.

“Tempoh 48 jam itu bermula semalam, Sabtu dan menjelang Isnin jika benar ada Anwar perlu mengumumkan nama-nama tersebut,” katanya.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor itu memberitahu, Anwar terus memainkan sentimen rakyat dengan menggembar-gemburkan isu Pakatan Rakyat akan mengambil alih Kerajaan Pusat, sedangkan “ia hanyalah lakonan semata-mata.”

“Kita cabar siarkan dalam tempoh 48 jam ini, siarkan kalau betul ada angka seperti mana yang dia dakwa, apa dia nak takut-takut,” kata beliau dalam blognya hari ini.

Muhammad mengakui, memang Umno dan BN tidak menafikan ada seorang dua yang akan menyertai Pakatan Rakyat tetapi jumlah itu tidak sehingga parti pembangkang boleh mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan persekutuan.

“Saya ingat yang nak ‘lompat’ pun dua tiga orang sahaja daripada parti yang telah mengumumkan keluar daripada BN, yang lain tak ada.

“Ada pula timbul cerita, kononnya Anwar akan ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri jika mendedahkan nama-nama ahli BN terbabit merupakan satu lagi gimik Penasihat PKR itu sambil menyifatkannya seperti ‘macam budak-budak’,” katanya lagi.

Sehubungan itu kata Muhammad, beliau berharap rakyat dapat menilai sendiri tindak-tanduk Anwar yang terus menggambarkan keadaan ekonomi dan politik negara ini sedang bergolak sehingga boleh melemahkan serta mencemarkan imej negara.

Tegasnya, rakyat perlu berhenti daripada melihat ‘drama’ dan mempercayai pelbagai spekulasi yang dibangkitkan pembangkang terutamanya Anwar dan memberi kepercayaan kepada kerajaan BN untuk memimpin negara ini selepas diberi mandat sekali lagi pada pilihan raya Mac lalu. – mstar

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Mat Taib tawar tanding naib presiden

dari malaysiakini

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Tan Sri Muhammad Muhd Taib hari ini menawarkan diri untuk bertanding jawatan naib presiden Umno dalam pemilihan  parti Disember ini.

muhammad muhd taibMuhammad menyertai 15 lagi pemimpin Umno yang setakat ini menyatakan hasrat bertanding jawatan itu.

“Saya ingin memperkasakan parti untuk berdepan dengan cabaran  baru khasnya membantu Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Tun Razak memulihkan kekuatan Umno menjadi saluran perdana  perjuangan orang Melayu,” katanya dalam satu sidang akhbar di Shah Alam hari ini.

Muhammad juga ketua penerangan Umno berkata Umno memerlukan pasukan kerja yang ikhlas berjuang untuk kepentingan  parti dan masa depan orang Melayu, khususnya untuk menambahbaik kehidupan orang  Melayu di luar bandar dan penyusunan semula masyarakat untuk mengeluarkan orang Melayu daripada kemiskinan.

Beliau melaporkan beliau berkata, tugas kepimpinan Umno pada hari ini adalah memperkukuhkan perpaduan Melayu  di setiap peringkat, memastikan ekonomi dan politik Melayu kembali kuat, serta mengembalikan Umno  sebagai tunjang perjuangan rakyat Malaysia.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

“Tak mustahil PAS Selangor akan keluar Pakatan” Mat Taib

Ketua Penerangan Umno Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata, beliau tidak menolak kemungkinan PAS keluar dari Pakatan Rakyat (PR) di Selangor berdasarkan masalah dalaman gabungan parti itu yang semakin meruncing.

Beliau berkata, kemungkinan itu dapat dilihat daripada program atau mesyuarat anjuran kerajaan PR di negeri itu yang banyak dipulaukan oleh PAS.

“Sekarang kepimpinan (PR Selangor) dah mula retak dan nampaknya PAS dah mula kecil hati kerana banyak majlis yang dianjurkan, PAS tak datang.

“Mereka (PR) memang mempunyai masalah dalaman,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan Hari Koperasi Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jelutong di sini hari ini.

Muhammad berkata, ketidakpuasan hati itu ditambah dengan tindakan penganjur sambutan 100 hari pemerintahan kerajaan campuran di negeri itu yang memasukkan wang sumbangan syarikat swasta bagi program itu ke dalam akaun PKR (Parti Keadilan Rakyat).

Ini menimbulkan rasa kurang senang pengerusi penganjur sambutan itu, Datuk Dr. Hassan Ali yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor, kata Muhammad.

“Ini menyebabkan parti lain iaitu PAS dan DAP amat kecewa. Oleh itu mereka sekarang berpecah belah sesama mereka.

“BPR (Badan Pencegah Rasuah) pun dah masuk siasat pegawai dia sendiri dan berlaku tuduhmenuduh sesama mereka dan ini menandakan bahawa sekarang kita tengok kerjasama antara mereka sudah mula retak, kata Muhammad.

“Lepas tu mereka juga bertelagah dalam melantik ahli majlis (Pihak Berkuasa Tempatan). Dulu kata nak lantik satu pertiga dari parti, satu pertiga dari profesional dan satu pertiga dari NGO (badan bukan kerajaan).

“Tapi bila diputuskan nampak lebih 80 peratus orang PKR, jadi rakyat tidak senang dengan tindakan mereka itu.

“Kalau macam ini cara mereka mentadbir negeri saya takut gerakan pembangunan dan ekonomi Selangor akan terjejas dan akan berlaku pengangguran, orang susah, banyak social problem bila economic wave itu tidak digerakkan dengan kencang,” katanya.

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Tan Sri Muhammad Muhd Taib kini seorang blogger

Tan Sri Muhammad Muhd Taib iaitu Naib Presiden UMNO dan Menteri Kemajuan Dan Pembangunan Luar Bandar kini juga telah memiliki laman blog beliau sendiri. Sila layari http://www.muhammadmuhdtaib.com

Diharap melalui laman blog beliau, rakyat dapat meluahkan segala apa pandangan demi kepentingan dan pembangunan rakyat Malaysia.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Perak akan jatuh ke tangan BN??

BN mungkin akan berkuasa semula di Perak dalam tempoh beberapa bulan lagi tanpa perlu menunggu pilihan raya umum akan datang berdasarkan beberapa perkembangan dan faktor semasa termasuk kerapuhan kerjasama pakatan pembangkang yang memerintah Perak.

Perkara ini dijelaskan oleh Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Muhammad Muhd Taib semasa mengadakan pertemuan dengan Ketua UMNO Bahagian seluruh Perak dan pegawai-pegawai KEMAS negeri itu hari Ahad di Sungai Siput.

Menurut beliau, bagi mencapai tujuan itu apa yang perlu ialah seluruh rakyat negeri itu khususnya kalangan ahli UMNO bersatu.

Beliau yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah turut menyentuh mengenai peranan Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) yang katanya akan dirombak agar pendekatan serta operasinya sesuai dengan realiti semasa negara pasca pilihan raya umum yang menyaksikan beberapa negeri yang dahului dikuasai oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) kini jatuh ke tangan parti-parti pembangkang.

Menurut beliau, beberapa pembaharuan perlu dilakukan oleh KEMAS khususnya dalam aspek pembangunan masyarakat agar lebih berkualiti.

Beliau turut menjelaskan pentingnya masyarakat didedahkan dengan perkembangan teknologi maklumat ekoran penyebaran maklumat dan berita melalui media yang disiarkan melalui internet seperti laman berita dan blog.

Perkara-perkara tersebut dibangkitkan oleh beliau dalam pertemuannya dengan Ketua-Ketua UMNO Bahagian dan pegawai-pegawai KEMAS seluruh negeri Perak di Pusat Konvensyen Sungai Siput hari Selasa. Turut hadir Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak, Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali.

Menurut mereka yang hadir, Muhammad yang juag Ketua Penerangan UMNO Malaysia mahukan KEMAS sebagai agensi yang berada paling dekat dengan masyarakat luar bandar melihat semula peranan serta pendekatannya agar ia benar-benar dapat membantu masyarakat luar bandar.

Pembaharuan dan pendekatan baru ini begitu penting khususnya di Perak dan beberapa negeri yang jatuh ke tangan pembangkang bagi memastikan nasib masyarakat luar bandar terbela.

Semua perubahan tersebut menurut meraka ditekankan oleh Muhammad sesuai dengan persediaan negara memasuki fasa kedua kemerdekaan negara iaitu untuk 50 tahun akan datang. – 8/4/2008

sumber agendadaily.

nota: tidak mustahil negeri Perak boleh jatuh kembali ke tangan BN tanpa menunggu PRU yang akan datang. Kedudukan orang melayu di dalam exco kerajaan negeri juga tidak berada di dalam keadaan selamat dan selesa. Kesepakatan PKR,PAS dan DAP hanya lah drama supaya pakatan ini dilihat sebagai berjaya…apapun kita tunggu dan lihat.

15 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Melayu alat asing jika pilih Anwar

sumber dari malaysiakini….

Serangan lama kira-kira sedekad lalu berulang lagi antara dua tokoh negara ini – Tun Dr Mahathir Mohamad menuduh bekas timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ejen asing yang kemudiannya akan memperalatkan orang Melayu.

anwar ibrahim and mahathir argue fight“Kita tahu orang Barat dan Eropah percaya bahawa Anwar tak lama lagi akan jadi Perdana Menteri.

“Tak lama lagi bolehlah cucuk hidung nak heret ke mana-mana,” kata bekas perdana menteri itu di sesi soal-jawab selepas merasmikan mesyuarat agung Persatuan Melayu Tanjong hari ini.

Beliau diminta mengulas laporan media luar negara yang meramalkan kemungkinan Anwar menjadi perdana menteri tidak lama lagi.

Susulan kemenangan besar-besaran pembangkang, termasuk PKR, prospek Anwar sebagai perdana menteri menjadi analisis popular di dalam dan luar negara.

Pilihanraya umum 8 Mac menyaksikan kemaraan deras pembangkang apabila pertama kali berkaya menawan lima negeri dan menafikan majoriti dua pertiga BN di Dewan Rakyat.

Dr Mahathir berkata, orang Melayu akan menjadi alat orang asing jika memilih Anwar sebagai perdana menteri.

“Kalau orang Melayu nak diheret ke sana sini oleh orang asing, sila pilih orang itu (Anwar).

“Saya minta maaflah, dia buat bagi nama saya cukup buruk di seluruh dunia kononnya saya tangkap dia, buang dia masuk penjara,” beliau dipetik Bernama sebagai berkata.

Laporan itu juga menyebut, Dr Mahathir mendakwa Anwar seorang yang pandai berkata-kata dan boleh menarik minat ramai orang daripada pelbagai golongan dan latar belakang.

“Kalau cakap berkenaan agama Islam, semua orang Islam anggap dia sebagai jaguh agama.

“Bila dia bercakap dengan orang kampung bagus juga, bila dia bercakap dengan orang buat kuil pun bagus juga.”

Sewaktu Anwar dipecat daripada kabinet dan Umno pada 1998, isu ejen asing sering dimainkan oleh media tempatan.

Pengikutnya dan pembangkang juga pernah dituduh sedemikian.

Mahathir pernah menuduh Anwar sebagai “ejen asing” sewaktu mengulas dakwaan bekas ketua pemuda PKR (dulu, Parti Keadilan Nasional) Ezam Mohd Nor bahawa beberapa kotak dokumen rasmi kerajaan disimpan di luar negara.

nota: sekiranya dakwaan bekas ketua pemuda PKR itu benar…sesungguhnya Melayu dalam bahaya

26 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar Sesuai Sebg PM Israel???

dipetik dari bigdogdotcom…

Dalam sessi soal jawab, beliau menjelaskan bahawa pemecatan Tun Salleh Abbas sebagai Ketua Hakim Negara pada 1988 ialah mengikut peruntukan Perlembagaan dan berdasarkan undang undang.Mantan Presiden UMNO juga menyifatkan Anwar Ibrahim sebagai “Man of many tongues” dan kerap berkata lain kepada lain lain kumpulan, walaupun atas isu yang sama dan bersetuju bahwa Anwar mendapat sokongan kuta Yahudi seluruh dunia. Beliau juga menambah “Anwar sesuai menjadi PM Israel”.

nota: mentor dan mantan ketua kepada DSAI sendiri mengakui bahawa mantan orang no 2 beliau adalah seorang yang mempunyai lidah bercabang…..makin banyak pendapat tentang DSAI telah diutarakan oleh bekas2 rakan beliau….kini anda sebagai rakyat Malaysia harus pandai menilai pemimpin anda…

7 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Lompat parti kerja orang tak bermaruah – Nik

KOTA BAHARU: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata perbuatan melompat parti hanya dilakukan orang yang tidak bermaruah.

Sehubungan itu, beliau yang juga Mursyidul Am PAS berharap undang-undang untuk menghalang perbuatan itu terutama dalam kalangan ahli politik yang menang pada pilihan raya umum 8 Mac lepas, digubal segera.

“Memang melompat (parti) ni bukan kerja orang politik, kerja orang makan upah…  Bukan manusia (kalau) boleh dijual beli ni,” katanya kepada pemberita ketika menghadiri majlis kesyukuran Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Mohd Zaid Ibrahim di kediamannya di sini, pada hari Sabtu.

Nik Aziz berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan Mohd Zaid yang menyarankan undangundang anti lompat parti digubal bagi mengelak perbuatan itu berlaku secara berleluasa.

Katanya, beliau sangat bersetuju dengan cadangan seumpama itu bagi mengelak wakil rakyat termasuk daripada PAS berhadapan dengan perkara seumpama itu.

Dalam perkembangan lain, Nik Aziz berharap pemimpin Barisan Nasoinal (BN) kembali bermuhasabah diri bagi melihat punca kekalahan yang dialami dalam pilihan raya umum lepas.

Dalam pilihan raya itu, PAS berjaya memenangi 26 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada 45 kerusi yang dipertandingkan di Kelantan.

BN pula memenangi enam kerusi iaitu DUN Paloh dan Nenggiri di Gua Musang; Kuala Balah dan Bukit Bunga di Jeli; Kok Lanas di Parlimen Ketereh dan dan Pengkalan Kubor dalam Parlimen Tumpat selain dua kerusi Parlimen iaitu Gua Musang diwakili Tengku Razaleigh Hamzah serta Parlimen Jeli melalui Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mustapa Mohamed. BERNAMA

 Jawatan menteri dan timbalan menteri menanti jika BN Sarawak setuju sertai pembangkang

KUCHING: Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) mengesahkan ada cubaan untuk menawarkan anggota Parlimen dari parti itu menyertai pembangkang bagi tujuan membentuk kerajaan baru persekutuan dengan menjanjikan jawatan Menteri dan Timbalan Menteri jika bersetuju menerima tawaran itu.

Naib Presiden PBB Datuk Daud Abdul Rahman berkata anggota Parlimen itu yang merupakan muka baru dihubungi pemanggil misteri malam tadi yang membuat tawaran sedemikian dengan pemanggil itu mendakwa ramai wakil rakyat Barisan Nasional (BN) Sarawak telah bersetuju untuk menyertai parti pembangkang.

“Saya telah dihubungi ahli Parlimen tersebut pukul 11.30 malam tadi dan ahli Parlimen tersebut mendakwa pemanggil tersebut mahu menarik lebih ramai wakil rakyat BN Sarawak setelah mendakwa ramai wakil rakyat BN Sarawak menyatakan persetujuan (untuk menyertai pembangkang),” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis perarakan sambutan Maulidur Rasul di Jalan Matang Jaya di sini pada hari Sabtu.

Enggan mendedahkan identiti anggota Parlimen tersebut, Daud yang juga Menteri Muda di Jabatan Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam dan Pembangunan Industri) berkata, tawaran itu ditolak oleh anggota Parlimen itu.

“Ahli Parlimen tersebut tak dapat mengenal pasti identiti pemanggil kerana panggilan dibuat menggunakan “private line” yang tidak memaparkan nombor pemanggil itu,” katanya.

Daud yakin kesemua anggota Parlimen BN Sarawak tetap setia kepada BN memandangkan mereka memenangi kerusi Parlimen masing-masing menggunakan logo BN.

Setiausaha Agung BN dan Umno yang baru, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor baru-baru ini dilaporkan berkata BN akan menghantar kumpulan perisik ke seluruh negara untuk menyiasat cubaan pembangkang membeli anggota Parlimen parti komponennya bagi menjatuhkan kerajaan pusat.

Rabu lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata beliau sedar mengenai cubaan pakatan parti pembangkang untuk membeli anggota Parlimen BN dengan menawarkan wang berjuta ringgit dalam usaha menjatuhkan kerajaan.

Sementara itu Timbalan Menteri Sains,Teknologi dan Alam Sekitar Fadillah Yusof  yang juga anggota Parlimen Petra Jaya memberi jaminan akan tetap setia dengan PBB dan BN.

“Kita akan berjuang bersamasama BN sama ada susah atau senang,” katanya ketika diminta mengulas mengenai spekulasi tersebut sambil menambah tindakan sedemikian jika benar berlaku adalah perbuatan tidak bermaruah dan tidak bertanggungjawab.

Fadillah yang juga Ketua Pemuda PBB menganggap wakil BN yang ingin melompat ke parti pembangkang merendahkan integriti wakil rakyat BN dan boleh dilabelkan sebagai menjual maruah mereka.

Dalam pilihan raya umum 8 Mac lepas, BN Sarawak memenangi 30 daripada 31 kerusi Parlimen yang dipertandingkan dengan satu kerusi dimenangi DAP. BERNAMA

nota: budaya inilah yang cuba diterapkan oleh DSAI yang amat yakin bahawa beliau akan menjadi Perdana Menteri menjelang akhir tahun ini. sumber memberitahu bahawa dana dari amerika dan yayasan yahudi telah membantu jentera pembangkang pada pilihanraya yang lalu….

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Tolak Negara Islam

DSAI secara terang menolak idea negara ISLAM dalam ceramah beliau…. Inilah hakikat yang perlu diterima oleh semua pengundi beragama ISLAM yang telah mengundi parti atau barisan pimpinan beliau.

9 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Video Tun Dr Mahathir Yang Diputarbelit semasa pilihanraya

video asal yang di manipulasi oleh mereka yang cetek akalnya.

video ini juga memuatkan jawapan Tun ketika ditanya oleh wartawan mengenai video yang diputarbelitkan oleh pembangkang….

jangan mudah terperdaya dengan dakyah hitam PKR dan PAS

18 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda