Tag Archives: NAJIB

Transkrip Penuh Pak Lah Mengenai Peralihan Kuasa

S:Kelmarin, Datuk Seri mengumumkan tarikh peralihan kuasa akan diadakan pada tahun 2010. Kenapa Datuk Seri memilih 2010 sebagai tarikh peralihan kuasa dan bukan tahun-tahun lain?

J:Itu adalah tahun penamat Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Tahun 2010 itu juga saya berharap tahun kejayaan menghapuskan kemiskinan tegar.

S:Ada yang kata tempoh dua tahun itu terlalu lama dan ada juga dalam masa yang sama berkata tak cukup untuk Pak Lah untuk menyelesaikan kerja-kerja yang hendak dilakukan?

J:Banyak yang perlu dikerjakan dan pembangunan perlu diteruskan dan kerja-kerja yang hendak saya laksanakan itu adalah kerja-kerja yang ada hubungkait dengan yang dijanjikan dalam manifesto, yang perlu saya laksanakan. Tambahan pula ada pembangunan Koridor (pembangunan wilayah) masih belum lagi dilaksanakan.

S:Jadi, pada 2010 itu Pak Lah merasakan waktu itu segala-galanya akan nampak hasil dan kejayaan?

J:Harapan saya ialah pada tahun 2010 banyak dah (kerja diselesaikan), dah pun bergerak dengan baik, itu harapan saya.

S:Dari segi kepuasan diri, adakah Datuk Seri merasakan pada 2010 segala apa yang dirancang, dibina dan dilaksanakan sudah menampakkan kejayaan dan ia satu tempoh yang mencukupi bagi semua itu?

J:Seperti saya katakan tadi, janji-janji kepada rakyat telah dibuat, janji di dalam manifesto dan antaranya ialah janji-janji yang dilihat sebagai janji saya (walaupun) manifestonya adalah manifesto Barisan Nasional. Saya rasa worth it untuk saya melaksanakannya.

S:Nampaknya dalam hati kecil Datuk Seri, masih ada rasa tanggungjawab untuk menyelesaikan kerja-kerja yang dimulakan dan janji yang dibuat.

J:Saya masih ada tanggungjawab pada waktu ini dan sebab dua tahun lamanya itu, memang saya akui memang tanggungjawab Perdana Menteri itu adalah tanggungjawab saya. Kuasa ada pada saya, dan saya perlu gunakan dengan sebaik-baiknya untuk menjayakan pembangunan dan lain-lain lagi.

S:Mungkin Pak Lah boleh jelaskan sekali lagi tentang tidak adanya sebarang tekanan luar sehingga keputusan ini dibuat.

J:Sebenarnya begini. Sayalah orang yang mula-mula sebut perkara ini iaitu pada satu pertemuan tertutup dengan pegawai-pegawai penerangan Umno dari seluruh negara. Saya sebut tentang proses peralihan kepimpinan parti sebagai proses biasa apabila tiba pemilihan parti. Seperti biasa, yang nak pergi pergilah, yang patah, patahlah tetapi yang ganti mesti ada. Inilah proses yang berlaku di dalam Umno yang dah lama, jadi, bila dah sebut yang lama itu, apa jadi pada kita? Ada yang kata you also dah berumur, dah lama, dah lama terlibat dalam parti pun, dah mula menjadi anggota parti sejak tahun 1965, mula aktif dalam pentadbiran pada 1978. Satu hari saya akan pergi juga dan saya juga mahukan proses peralihan itu berjalan dengan baik, daripada saya kepada pengganti saya. That was the one that makes the people talk (Itulah yang membuatkan orang mula bercakap).

S:Bolehkah Datuk Seri jelaskan kebaikan pelan peralihan kuasa yang diumumkan berbanding dengan jika ada pertandingan di peringkat tertinggi parti yang boleh menggugat kestabilan parti?

J:Lebih baik pada parti (jika tiada pertandingan). Orang yang bergaduh (bertanding) ni, bila lihat orang atas berkelahi, semua habis terlibat daripada cawangan sampai ke bahagian. Ini menyusahkan, dengan orang bawa macam-macam teori, pandangan.

S:Jadi, pelan peralihan kuasa yang diumumkan adalah bagi mengekalkan tradisi yang sedia ada di dalam Umno?

J:Tradisinya ialah supaya peralihan itu berjalan dengan baik, jika peralihan itu berjalan dengan baik, kita perlu rancang.

S:Apa signifikannya Pak Lah umumkan pada waktu ini apabila menjelang hanya sehari dua sebelum bermula mesyuarat Umno di peringkat cawangan.

J:Jika nak buat pengumuman, lebih baik dibuat sebelum bermulanya pemilihan di peringkat cawangan. Let’s the people get settled first (Biarkan mereka bertenang dahulu). Sebelum pemilihan cawangan, buat siap-siap, supaya semua orang tahu awal-awal, jadi inilah keadaannya. Bila ada pertandingan, yang menang tak rasa selesa, yang kalah lagi rasa tak selesa. Kita mahu pastikan pemilihan dalam parti berjalan lancar.

S:Adakah Pak Lah yakin ahli parti di semua peringkat dapat menghayati niat baik Pak Lah itu atau menghormati apa yang diputuskan oleh Pak Lah?

J:Ramai yang telahpun menunjukkan bahawa mereka puas hati.

S:Bila sebenarnya Datuk Seri buat keputusan tentang peralihan kuasa itu?

J:Bila tarikh pemilihan mesyuarat cawangan dah nak bermula, pada masa itulah pada saya ia perlu dipercepatkan.

S:Ada yang menganggap proses peralihan kuasa itu hanya satu strategi Datuk Seri untuk memberi masa memperkukuhkan kedudukan Datuk Seri sendiri?

J:Memang dah nak retire (bersara), yang pentingnya kita buat kerja. Dalam period (tempoh) ini pun, saya buat kerja, Datuk Seri Najib pun buat kerja. Dan jika kerja-kerja yang dilaksanakan bakal membuahkan hasil yang dapat dinikmati oleh rakyat yang bakal diterima baik oleh rakyat. Dengan itu, ia juga membantu menguatkan lagi parti untuk mendapat sokongan rakyat.

S:Adakah Datuk Seri Najib akan diberi peranan yang lebih dari sekarang sehingga 2010?

J:Adalah peranan-peranan yang saya akan bagi kepada dia. Saya juga perlu melakukan lebih lagi. Dalam kombinasi presiden dan timbalan, ia tentang membantu untuk memperkukuhkan parti. Ia mengenai pelaksanaan banyak perkara yang kami ingin lakukan. Kami juga perlu memperoleh sokongan daripada rakyat. Kita akan membuat kerja untuk menguntungkan mereka.

S:Adakah kemungkinan Pak Lah akan melanjutkan tempoh sebagai Perdana Menteri (selepas 2010) sekiranya sesuatu berlaku seperti krisis ekonomi atau perkara lain?

J:Saya sama sekali tidak akan berbuat demikian. Saya tidak akan pergi kepada Najib dan berkata kepadanya “Mereka sukakan saya sekarang, bolehkah anda benarkan saya teruskan untuk setahun lagi?” Kalau ada apa yang berlaku (seperti krisis ekonomi), dia yang selesaikanlah. Kalau (ada apa yang) berlaku (pada ketika itu) dan bila tiba masanya untuk saya pergi, saya akan pergi. Paling buruk, beliau perlu menanganinya. Dan dengan sesiapa sahaja yang beliau pilih untuk menjadi gandingannya.

S:Siapakah tokoh-tokoh dalam dalam UMNO yang layak untuk menjadi Timbalan Presiden yang baru kemudian?

J:Saya tidak mahu menyebut nama sesiapa. Ada beberapa orang yang akan menjadi calon yang baik.

S:Pak Lah mahu dikenang sebagai apa?

J:Tak payahlah. Saya tidak tahu. Terpulang kepada orang ramai untuk menilai. (Masih terlalu awal dan saya masih Perdana Menteri) dan dalam masa dua tahun akan datang kita tidak tahu apa yang akan berlaku. Secara jujur, I tak pernah fikir. Saya mahu bersara dengan rasa puas bahawa saya telah melakukan sesuatu.

S:Ada orang kata Pak Lah akan dikenang sebagai orang yang membawa negara ke tahap lebih demokratik?

J:Satu-satunya perkara perkara yang saya boleh beritahu anda ialah pandangan popular yang saya telah dengar.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Pak Lah Silap Langkah – Ku Li

dari mstar

KOTA BAHARU: Ketua Umno Bahagian Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan langkah Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan pelan peralihan kuasa pada pertengahan 2010 dan bertanding sebagai Presiden UMNO merupakan satu langkah yang silap.

Kata Razaleigh, jawatan Presiden UMNO itu ditentukan oleh ahli UMNO dari peringkat akar umbi dan tidak wajar bagi Abdullah untuk serahkan kuasa kepada sesiapa pun.

“Banyak pihak tidak menyedari bahawa Perdana Menteri perlu mendapatkan restu pelbagai pihak terutamanya dari Yang di-Pertuan Agong,” katanya kepada pemberita selepas pertemuan dengan ketua-ketua cawangan UMNO di jajahan Bachok di sini Khamis malam.

Beliau berkata, selama ini Abdullah merupakan “caretaker” (penjaga) kepada UMNO kerana pemilihan parti itu sepatutnya berlaku tahun lepas namun ia ditunda berikutan pilihan raya umum ke-12.

Tengku Razaleigh, Ahli Parlimen Gua Musang berkata, keputusan Abdullah itu tidak akan mengubah pendirian beliau untuk bertanding bagi jawatan presiden pada pemilihan parti yang dijangka Disember ini.

Beliau merupakan antara mereka yang mahukan perubahan kepimpinan parti sejak pilihan raya umum lalu dan menawarkan diri untuk bertanding kerusi Presiden kali ini.

nota: ramai juga berpendapat bahawa tempoh peralihan kuasa dua tahun ini adalah terlalu lama. sesetengah pihak merasakan bahawa peralihan kuasa perlu dilakukan dengan segera yakni pada pemilihan UMNO yang akan datang. walaupun terdapat banyak pandangan dan pendapat mengenai tempoh peralihan kuasa ini dan peranan YDP Agong di dalam soal perlantikan Perdana Menteri, penulis percaya Pak Lah dan Najib ada pendapat tersendiri mengenai peralihan kuasa ini.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Transkrip Soal Jawab Sidang Akhbar DS Anwar Ibrahim

Soalan:
Adakah benar kenyataan yang dibuat oleh Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Datuk Seri (Anwar Ibrahim) terlibat dalam rancangan mencemarkan imej politik beliau?

Jawapan:
Memang mereka percaya bahawa saya pernah berhubung dengan Raja Petra Kamaruddin (pengendali portal Malaysia Today) mengenai perkara ini. Mereka juga beranggapan bahawa akuan bersumpah Raja Petra adalah sebahagian daripada rancangan saya untuk jatuhkan Najib. Namun ia tidak benar.

Najib sebenarnya takut dan beranggapan saya akan gunakan kes Altantuya untuk jatuhkannya. Namun saya sangat percaya bahawa Ketua Polis Negara (Tan Sri Musa Hassan), Peguam Negara (Tan Sri Abd Gani Patail) dan Najib terlibat dalam siri terbaru menentang saya.

Soalan:
Bila Datuk lihat akuan bersumpah ini?

Jawapan:
Saya diberitahu mengenainya lebih kurang lima hari lalu. Namun saya baru melihatnya semalam.

Soalan:
Datuk berjumpa Balasubramaniam atau sebaliknya?

Jawapan:
Dia berhubung dengan (peguam) Sivarasa Rasiah (yang juga Naib Presiden PKR).

Soalan:
Adakah terdapat maklumat-maklumat lain yang berkaitan?

Jawapan:
Kami akan kemukakan maklumat yang lain dalam tempoh terdekat. Ini bukan penghujung segala-galanya. Harap bersabar. Maklumat lain akan dikeluarkan.

Perdana Menteri kata segalanya harus dilakukan dengan cara yang profesional. Beliau juga memberi jaminan kepada Datin Seri Dr. Wan Azizah (Wan Ismail) dan Nurul Izzah bahawa kes ini akan disiasat, semasa pertemuan mereka.

Namun 10 minit kemudian, Perdana Menteri buat kenyataan lain yang mengatakan bahawa dia percaya sepenuhnya dengan Ketua Polis Negara dan Peguam Negara.

Soalan:

Apa yang berlaku sebenarnya? Adakah ia melibatkan soal peribadi Datuk dan Datuk Seri Najib?

Jawapan:
Tidak! Saya tahu sesetengah pihak cuba untuk menunjukkan ia sebagai masalah peribadi. Tiada yang peribadi. Saya ada maklumat, saya akan kemukakan. Kita di sini bercakap mengenai keadilan di negara ini. Kita mahu amalan demokrasi yang sebenar diamalkan.

Soalan kepada P. Balasubramaniam

Soalan:
Mengapa ambil masa terlalu lama untuk keluarkan akuan bersumpah ini dengan bukti-bukti terbaru?

Jawapan:
Saya terkejut bila pendakwa raya tidak menanyakan sebarang soalan mengenai beberapa kenyataan yang saya buat. Semasa saya di dalam lokap, saya rasa sangat takut dan hanya memikirkan untuk pulang ke rumah.

Ketika itu sebenarnya saya berada dalam tempoh sembahyang selama 40 hari. Saya sepatutnya pergi ke India. Dalam lokap saya tidak makan makanan vegetarian yang baik.

Jadi bila polis datang ke lokap dan minta saya turunkan tandatangan pada kertas kenyataan saya, saya baca dahulu walaupun ia tidak lengkap. Saya tanya kepada mereka (polis)… tapi jika anda mempunyai pengalaman ditahan di lokap, anda pasti akan tandatangan jika disuruh berbuat demikian untuk keluar dari lokap. Saya ada tiga orang anak.

Anwar kemudiannya menambah apa yang diperkatakan Balasubramaniam:

Saya ada pengalaman ditahan di lokap. Jadi saya faham perasaan itu. Kebanyakan wartawan ini belum lagi… namun mereka tidak perlu merasainya.

Balasubramaniam menyusul:

Saya ditempatkan di lokap yang sama dengan Datuk Seri Anwar di Bukit Aman.

Lagipun mereka menahan saya di lokap tanpa sebarang alasan. Saya ditahan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Apa alasannya? Saya hanya penyiasat peribadi kepada Razak (Baginda). Saya tak sepatutnya ditahan di bawah seksyen itu.

Saya tak perlu ditahan di lokap. Mereka (polis) boleh ambil keterangan saya. Mereka boleh dapatkan kenyataan saya setiap hari.

Soalan:
Adakah anda percaya bahawa kenyataan anda telah diubah?

Jawapan:
Saya fikir begitu.

Soalan:
Bagaimana anda pastikan bahawa khidmat pesanan ringkas (SMS) Datuk Seri Najib kepada Razak adalah benar?

Jawapan:
Saya berada di sebelah Razak ketika itu. Razak memberitahu saya bahawa dia ada mengirimkan SMS kepada Datuk Seri Najib. Namun masih belum menerima jawapan. Kemudian bila kami duduk bersama lagi, dia ada menerima jawapan SMS daripada Datuk Seri Najib dan dia tunjukkan kepada saya.

Soalan:
Razak dan Altantuya memberitahu maklumat yang berbeza kepada anda. Razak menyatakan bahawa Altantuya ada hubungan dengan Datuk Seri Najib, manakala Altantuya mengakatan bahawa dia sudah berkahwin dengan Razak. Tidakkah anda terkejut dengan kenyataan-kenyataan berbeza ini? Adakah anda mendapatkan kepastian lanjut?

Jawapan:
Penguam Balasubramaniam menjawab bagi pihaknya.

Americk Singh Sidhu:
Apa yang dinyatakan dalam kenyataan bersumpah Balasubramaniam bukan kenyataan yang benar. Itu adalah kenyataan mengenai apa yang telah diberitahu kepadanya oleh Razak dan Altantuya. Itu tak bermakna apa yang dia dengar adalah betul sepenuhnya. Jadi saya rasa sangat susah untuk dia jawab soalan ini. Sama ada betul atau tidak, ia perkara lain.

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

USA Beri Amaran Dalam Kes Liwat Anwar

sumber malaysiakini

The United States said today it would oppose any politically motivated investigation or prosecution of Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim facing fresh sex misconduct charges.

dari utusan

AS tidak mahu Anwar disiasat
01/07/2008 3:33pm

WASHINGTON 1 Julai – Amerika Syarikat (AS) semalam menyatakan ia menentang siasatan atau pendakwaan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bermotifkan politik.

“Sudah pasti (kita) akan menentang sebarang kuat kuasa undang-undang atau prosedur kehakiman atau apa juga yang tidak mengikuti undang-undang.

“Perkara utama bagi kami adalah kedaulatan undang-undang mengatasi politik,” kata jurucakap Jabatan Negara AS, Tom Casey. – AFP

nota: penulis amat kecewa dengan tindakan DSAI yang lari menyembunyi di kedutaan Turki pada ahad lepas selepas laporan polis dibuat terhadap beliau. Pendapat beliau yang mengatakan pekhidmatan pihak polis diragui amat dikesali. Kini, DSAI sudah mula mengadu dan meminta perlindungan tidak langsung dari ‘polis dunia’ iaitu Amerika Syarikat. Penulis percaya ada penyokong DSAI bersorak gembira dengan kenyataan kerajaan Amerika yang cuba mencampur urusan negara Malaysia. Amat bodoh sekiranya mereka menyokong tindakan pemimpin mereka yang cuba mendapat perlindungan dari kuasa asing. Apakah pasukan keselamatan negara akan ditukar secara total akibat hilangnya keyakinan DSAI apabila beliau ditakdirkan menjadi Perdana Menteri??

Penulis menyeru supaya DSAI kembali semula ke ‘basic’ dengan mengambil Al Quran sebagai petunjuk. Kini sudah tiba DSAI membuat pengakuan bersumpah atas Al Quran sekiranya tuduhan meliwat ini merupakan satu tuduhan yang liar. Ramai rakyat Malaysia pasti menunggu saat ini. Sejak kes liwat pertama 10 tahun lepas, tiada juga pengakuan bersumpah dibuat. Mengapa DSAI tidak mahu membuat pengakuan bersumpah di atas Al Quran Al Karim kitab ulung Umat Islam sekiranya betul2 tidak bersalah?

Walauapapun ideologi perjuangan kita tidak kira dari UMNO, PAS, DAP, PKR dan sebagainya, kita seharusnya menolak segala tindakan individu yang cuba ‘menjemput’ kuasa asing mencampuri urusan negara kita. Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

13 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Ezam: DEB bukan punca rasuah

sumber malaysiakini.

Dasar Ekonomi Baru (DEB) bukan merupakan punca rasuah, kata  bekas ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Ezam Mohd Nor.

Di Indonesia, kata Ezam, tidak ada DEB tetapi lebih banyak berlakunya rasuah.

Malah, katanya, Menteri Besar Selangor,Tan Sri Khalid Ibrahim sendiri dilahirkan dari DEB.

‘Jika tidak ada DEB, tidak ada PNB (Permodalan Nasional Berhad) dan Guthrie (yang pernah diterajui oleh Khalid sebelum ini),” katanya dalam ceramah anjuran Umno bahagian Bandar Tun Razak malam tadi.

Menurutnya, mereka yang berkata DEB sebagai punca rasuah, adalah satu pengkhianatan kepada bangsa.

Beliau mengulangi dakwaannya bahawa Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menghapuskan teras Melayu dalam parti tersebut.

Ezam berkata, selepas Anwar dibebaskan dari penjara pada 2004, PKR yang berteraskan Melayu sudah tidak kedengaran lagi.

“PKR adalah parti berbilang kaum tetapi berasaskan bangsa Melayu tetapi selepas beberapa tahun Anwar dibebas, beliau tidak lagi menyebut lagi perkara tersebut.

“Ini pengkhianatan. Orang yang biadap dan tidak bertamadun yang melenyapkan asas-asas perjuangan parti, ” katanya.

nota: penulis bersetuju dengan pendapat Ezam yang mengatakan DEB bukan punca rasuah. Punca rasuah sebenarnya adalah datang dari manusia yang tamakkan harta dan mengambil kesempatan di dalam perlaksanaan DEB ini. Tidak dinafikan DEB ini bukanlah sesuatu yang sangat semput tetapi ia tidak boleh dipertikaikan kerana DEB ini juga lahir lah usahawan Bumiputra yang berjaya pada hari ini. Rasuah bukannya lahir akibat DEB tetapi ia terhasil akibat sifat tamak manusia yang mengejar keuntungan dunia semata-mata. Rasuah terdapat di mana-mana negara di dunia..walaupun ada negara yang tahap rasuahnya agak rendah seperti di Singapura..tetapi ia tetap berlaku. Terdapat beberapa ‘mindset’ si penerima rasuah ini dan yang paling popular ialah ‘mindset’ “alah kalau aku tak amik..orang atas yang amik”.

Untuk menggempur keluar rasuah ini di dalam diri seseorang amat sukar dilakukan. Ini kerana mindset individu tersebut yang rata-rata sudah sebati dengan mindset di atas. Rasuah amat sukar dibendung tetapi boleh dikurangkan secara berperingkat. Yang peliknya kebanyakan isu rasuah di Malaysia ini yang dilaporkan, dihebohkan hanya lah melibatkan orang Melayu. Adakah kaum-kaum lain bebas dari rasuah?? Persoalan ini bukanlah untuk mengundang kontroversi atau sebagainya….tetapi terimalah hakikat bahawa rasuah yang dihebohkan kebanyakannya melibatkan orang Melayu.

Mungkin disebabkan itu rating rasuah Malaysia agak tinggi berbanding Singapura yang rata-rata jawatan tinggi di dalam kerajaan mereka adalah dari bangsa cina. Penulis teringat satu kisah mengenai si penjual ketam. Didatangi kepadanya seorang pembeli yang ingin membeli 2 kilo ketam. Lalu di tanya si penjual..”En nak ketam cina atau ketam melayu”…pembeli agak hairan dengan jenis ketam tersebut lalu bertanya apa beza kedua2 ketam tersebut. “En, ini ketam cina…ini ketam kalau satu ekor mau keluar dari baldi….semua ketam akan tolong tolak naik atas…..ini ketam melayu….kalau satu ekor mau naik atas..semua ketam kasi tolong tarik dia turun bawah..” demikianlah beza ketam melayu dan ketam cina.

Bangsa lain akan membantu sesama mereka asalkan bangsa mereka berjaya…segala pekung disorok setebal yang boleh agar bangsa mereka kelihatan sentiasa kuat…..

berbeza dengan bangsa melayu yang penuh dengan perasaan hasad dengki….contoh terbaik ialah pada PRU12 yang lepas…berapa ramai calon Melayu tumbang akibat mentaliti “argh..biarkan Pak Lah dan Umno rasa..”….bukan penulis ingin mempertahankan Pak Lah…tetapi begitulah rendah lah mentaliti orang Melayu hingga bertepuk tangan melihat tumbangnya calon melayu seterusnya negeri2 yang dikuasai oleh Melayu seperti Selangor dan Perak kepada pemerintahan boneka cina di negeri terbabit.

Akhirkata ayuh lah saudara sebangsaku…buang lah perasaan hasad…amarah..demi memperkukuhkan kedudukan orang Melayu.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

RPK sudah bersumpah..anwar bila lagi?

terdapat pelbagai tuduhan terhadap DSAI seperti Agen Amerika, Agen yahudi, kes liwat dan sebagainya….
keberanian raja petra untuk membuat pengakuan bersumpah dalam isu Altantuya amat penulis pandang tinggi….sila rujuk posting awal di sini .bukan calang-calang orang yang berani membuat pengakuan bersumpah atas kebenaran maklumat yang beliau terima…..kini penulis berasakan sudah tiba masanya untuk DSAI membuat pengakuan bersumpah bagi menangkis tuduhan-tuduhan yang ditujukan ke atas beliau sekiranya tuduhan-tuduhan itu tidak berasas…masakan pokok akan bergoyang…sekiranya tiada angin atau tangan yang menggoncangkannya….

14 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Saya juga tidak akan pecah belah Umno – Pak Lah

sumber mstar
KOTA BAHARU: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini melahirkan kenyataan senada dengan timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa beliau juga tidak akan merosakkan Umno.

Jelas beliau, seperti yang dinyatakan oleh Najib yang menegaskan bahawa beliau tidak akan melakukan sesuatu yang akan merosakkan parti yang diasaskan oleh bapanya, Allahyarham Tun Abdul Razak, beliau juga tidak sekalikali akan memecahbelahkan parti keramat Umno.

“Saya tidak akan memecahbelahkan Umno. Di utara, Umno di asas oleh bapa dan datuk saya sendiri,” kata Presiden Umno pada majlis makan malam anjuran Yayasan Kemiskinan Kelantan (YKK) di sini malam tadi.

Beliau dipetik Bernama berkata, apa yang berlaku kepada Umno selepas pilihan raya umum 8 Mac lepas tidak melemahkan Umno dan parti itu tetap mempunyai kekuatan untuk bangkit semula.

Di London dua hari lalu, Najib berkata, beliau merupakan “anggota parti yang setia” dan bukannya anak lelaki yang akan memusnahkan parti, yang bapanya pernah terbabit dalam penubuhan parti itu, hanya demi kepentingan untuk memegang kuasa.

Anak sulung Perdana Menteri Malaysia kedua Tun Abdul Razak Hussein berkata, beliau “percaya peralihan kuasa (dalam Umno) perlu dilakukan secara tradisi konvensional dan bukannya dengan mewujudkan puak-puak”.

Dalam kenyataannya di sini Abdullah berkata: “Saya sedih dan terharu menerima keputusan pilihan raya yang lalu. Tetapi kita masih lagi ada tenaga, kita masih ada kekuatan.”

Merujuk kepada keputusan pilihan raya umum lepas, Abdullah berkata, anggota Umno tidak perlu merasa kecewa sehingga sanggup berbalah sesama sendiri dan akhirnya boleh merosakkan parti.

“Umno telah melalui pelbagai ujian sejak sebelum merdeka lagi sehinggalah sekarang, tetapi Alhamdulillah Umno masih kukuh dan mempunyai pejuang untuk mempertahankan bangsa dan negara.

“Sepertimana PAS di Kelantan yang pernah menang tipis tetapi kali ini kuat semula, dan saya yakin Umno juga akan seperti itu,” katanya.

Perdana Menteri berkata, dalam lawatannya ke beberapa negara lain, beliau pernah ditanya mengenai Barisan Nasional (BN) yang kini memerintah negara tanpa memprolehi majoriti dua per tiga.

Kata mereka, BN menang selesa sebenarnya dan tidak ada sebab bagi kerajaan yang ada tidak berbuat sesuatu untuk membangunkan negara dan rakyat.

“Saya berazam untuk pulihkan semula Umno,” katanya.

Menurut Abdullah, dalam lawatan seharinya ke Kelantan hari ini, beliau mendapati Umno Kelantan masih kuat walaupun kekuatannya masih belum mencukupi untuk merampas kembali Kelantan.

Sehubungan itu, beliau meminta anggota Umno di peringkat cawangan untuk lebih berusaha keras bagi memperkasakan cawangan masingmasing.

“Kuatnya cawangan kuatlah bahagian dan saya gembira perpaduan yang ada di kalangan mereka cukup kuat,” katanya.

Yang turut hadir ialah Datin Seri Jeanne Abdullah, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Tan Sri Annuar Musa serta lebih 2,000 anggota Umno.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Abdullah-Najib telah sepakat tentukan masa penyerahan kuasa

sumber utusan

KOTA BHARU 13 Jun – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini sekali lagi memperjelaskan bahawa hubungannya dengan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sememang terjalin baik tanpa sebarang masalah dan kedua-dua mereka telah sepakat dalam menentukan masa yang terbaik bagi penyerahan kuasa.

Perkara itu dibangkitkan oleh Perdana Menteri berikutan masih ada pihak yang sangsi hubungan antara beliau dan timbalannya itu termasuk ditimbulkan oleh pemimpin-pemimpin Umno Kelantan pada mesyuarat Badan Perhubungan Umno negeri itu hari ini.

“Saya dan Datuk Seri Najib dah tentukan bila masanya yang sesuai bagi saya menyerahkan jawatan kepada be liau.

“Kami tiada masalah dan hubungan kami berdua adalah baik,” katanya semasa berucap pada majlis makan tengah hari bersama pemimpin masyarakat dan pegawai-pegawai kanan kerajaan sempena lawatan seharinya ke Kelantan di sini.

Abdullah yang juga Presiden Umno berkata “bila tiba masanya nanti” penyerahan kuasa itu akan pasti berlaku.

Terdahulu, sejurus tiba di sini, Abdullah mempengerusikan mesyuarat badan perhubungan itu selama dua jam. – BERNAMA.

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Saya anggota parti yang setia – Najib

sumber utusan

LONDON 12 Jun – “Saya anggota parti (UMNO) yang setia” dan bukannya anak lelaki yang akan memusnahkan parti, yang bapanya pernah terbabit dalam penubuhan parti itu, hanya demi kepentingan untuk memegang kuasa, kata Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak.

Anak sulung perdana menteri Malaysia kedua Tun Abdul Razak Hussein berkata beliau “percaya peralihan kuasa (dalam UMNO) perlu dilakukan secara tradisi konvensional dan bukannya dengan mewujudkan puak-puak”. Timbalan Perdana Menteri berkata demikian semasa sesi soal jawab selepas menyampaikan syarahan mengenai “Malaysia dalam menghadapi cabaran baru global”

di Chatham House, yang menempatkan Royal Institute of International Affairs, pada Rabu.

Syarahan itu dianjurkan bersama oleh institut berkena an dan Forum Perniagaan Asean-United Kingdom (AU BF).

Najib berkata demikian selepas ditanya seorang peserta mengapa beliau tidak mengambilalih tampuk pemerinta han ekoran prestasi buruk Barisan Nasional (BN) dan Umno pada pilihan raya umum Mac lepas. Dalam keputu san pilihan raya ke-12, BN bukan sahaja gagal menawan Kelantan, yang dikuasai PAS, malah tewas di Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor kepada parti pembangkang serta gagal memperoleh majoriti dua pertiga.

Najib berkata orang ramai boleh memberi pandangan mereka dan beliau tidak bertindak bukan kerana beliau tidak berani atau pengecut, tetapi kerana “beliau seorang individu yang mempunyai prinsip nilai teras.” “Dan saya percaya apa yang penting, apa jua langkah yang anda ambil, ia mestilah mempunyai prinsip nilai teras peribadi kepada anda.

“Saya datang daripada keluarga di mana ayahanda saya membantu menubuhkan parti (UMNO) dan saya bukan nya anak lelaki yang memusnahkan parti. Saya mahu terus menyambung membangunkan parti ini,” kata beliau.

Najib berkata UMNO pada masa ini berada pada tahap terendahnya dan “jika anda terus bergaduh untuk merebut kuasa kepimpinan, UMNO akan terus menjadi lemah dan tidak berupaya untuk menempuhi cabaran pada pilihan raya umum.” “Apakah yang ada dengan mewarisi kedudu kan apabila anda kalah dalam pilihan raya. Saya tidak mahu memimpin parti untuk kalah?, katanya.

Terdahulu semasa berucap, Najib menyentuh tentang keperluan untuk memulihkan semula hubungan dua hala antara Malaysia dan United Kingdom yang disifatkannya sebagai “dalam keadaan dipinggirkan secara baik.” Najib berharap seorang perdana menteri British akan mengetuai delegasi peringkat tertinggi melawat Malaysia, sejak kali terakhir lawatan pemimpin utama British dilakukan sema sa pentadbiran Sir John Major pada 1993.

“Terdapat satu keperluan bagi menyatakan isyarat yang kuat dari semasa ke semasa. Ini penting. Kita amat perlu memberi tumpuan hubungan ini pada peringkat tinggi,” katanya.

— BERNAMA.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Kenyataan Media YB Dato’ Mukhriz

KENYATAAN MEDIA

YB DATO’ MUKHRIZ MAHATHIR

AHLI PARLIMEN JERLUN

EXCO PERGERAKAN PEMUDA UMNO MALAYSIA

Merujuk kepada tindakan ayahanda saya, YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad di Alor Setar, Kedah semalam, yang mengumumkan keluar dari parti sehinggalah YAB Dato’ Seri Abdulah Hj Ahmad Badawi meletak jawatan sebagai Perdana Menteri, Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional, saya dengan ini membuat kenyataan seperti berikut:

1. Saya amat faham dan bersetuju bahawa tindakan ayahanda saya adalah kerana sayangnya beliau kepada UMNO. Saya juga percaya bahawa bagi mencapai matlamat tindakan tersebut, terdapat lebih dari satu cara perlaksanaanya. Maka dengan itu, saya mengumumkan bahawa saya TIDAK AKAN MELETAKKAN JAWATAN DI DALAM UMNO,SEBAGAI AHLI PARLIMEN JERLUN MAHUPUN SEBAGAI AHLI UMNO. SAYA AKAN TETAP SETIA SEBAGAI AHLI UMNO DAN AKAN MENJADI SUARA YANG LANTANG MENEGUR KEPINCANGAN KEPIMPINAN PARTI;

2. Seterusnya, saya serta rakan-rakan yang sependirian dengan saya dengan ini MENDESAK SEKERAS-KERASNYA AGAR YAB DATO’ SERI ABDULLAH HJ AHMAD BADAWI MELETAKKAN JAWATAN SEBAGAI PERDANA MENTERI MALAYSIA, PRESIDEN UMNO DAN PENGERUSI BARISAN NASIONAL DENGAN SEGERA;

3. Kami juga mendesak agar Majlis Tertinggi UMNO MEMBUKA SELUAS-LUASNYA SEGALA RUANG DEMOKRASI PARTI YANG TERMAKTUB DI DALAM PERLEMBAGAAN PARTI yakni dalam bentuk pemansuhan sistem kuota, membenarkan Mesyuarat Agung Luar Biasa diadakan, tidak menghalang ahli-ahli UMNO untuk mengadakan majlis bersama pemimpin atau tokoh Melayu, dan tidak mengeluarkan sebarang bentuk arahan, kekangan atau larangan yang menafikan prinsip-prinsip demokrasi dalam parti; dan

4. Selanjutnya, kami MENGGESA AHLI UMNO KHUSUSNYA DAN RAKYAT MALAYSIA AMNYA, menyuarakan bantahan mereka terhadap kepimpinan YAB Dato’ Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi secara terbuka dan lantang melalui surat peribadi, sms, surat kepada media serta melalui sidang-sidang media, bagi MEMBERI TEKANAN AGAR YAB DATO’ SERI SEGERA MELETAKKAN JAWATAN SEBAGAI PERDANA MENTERI, PRESIDEN UMNO DAN PENGERUSI BARISAN NASIONAL.

Ini adalah pendirian saya pada waktu ini. Saya tidak akan teragak-agak untuk mengubah pendirian saya ini sekiranya keadaan tidak beransur pulih.

Sekian.

20 Mei 2008

sumber agendadaily.

nota: adalah diharapkan agar YB Mukhriz akan terus kekal di dalam UMNO. Perjalanan politik beliau masih panjang. Diharap dengan tindakan beliau untuk kekal di dalam UMNO dapat memulihkan kembali UMNO itu sendiri. sesungguhnya ‘there is always a room for improvement’, bagi UMNO kelantangan ahli seperti YB Mukhriz mengkritik kepincangan kepimpinan UMNO ini dapat menguatkan semula UMNO.

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda