Tag Archives: Petrol

3 Langkah Kerajaan BN Ambil Untuk Kurangkan Beban Rakyat

Tiga langkah itu ialah:

* Mengurangkan impak kenaikan harga minyak dunia bagi golongan berpendapatan rendah dengan mengurangkan pembaziran dan kerugian kesan daripada subsidi.

* Mengkaji semula pelaksanaan rancangan-rancangan ekonomi bagi memastikan manfaatnya dapat dirasai golongan yang benar-benar memerlukan.

* Kerajaan akan terus bekerja ke arah mengurangkan jurang pendapatan antara kumpulan-kumpulan etnik, dan pada masa yang sama memastikan keadilan untuk semua rakyat.

nota: diharap ketiga2 langkah di atas adalah langkah permulaan dari kerajaan Pusat di dalam membantu rakyat bagi mengurangkan beban mereka kesan dari kenaikan harga minyak dunia….semoga semua pihak baik dari kerajaan atau pembangkang dapat memberi kerjasama semoga rakyat dapat menikmati nikmat hidup yang lebih selesa.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

FAQ Pilihanraya

1. Mengapa tidak gunakan sahaja keuntungan Petronas untuk mengurangkan harga petrol, diesel dan gas?

jawapannya:

Banyak usaha telahpun diambil bagi mengekalkan harga rendah

Kenaikan harga minyak sedunia telah menjana lebih keuntungan bagi Petronas. Tapi hakikatnya, sebahagian besar daripada keuntungan ini sedang digunakan untuk mengekalkan harga produk petrol pada tahap rendah.

Disebabkan kenaikan mendadak harga minyak sedunia, harga produk petrol tidak akan dapat dikekalkan pada tahap semasa tanpa peningkatan keuntungan Petronas. Dalam tahun 2006, subsidi terus kerajaan telah menampung 31% kos sebenar setiap liter petrol yang dijual. Namun pada hari ini, subsidi terus kerajaan menampung 37% kos sebenar setiap liter petrol.

Keuntungan Petronas menyumbang lebih satu pertiga daripada pendapatan kerajaan persekutuan. Jumlah ini bukan sahaja digunakan bagi menampung subsidi yang makin meningkat, ia juga membolehkan penyediaan serta penaiktarafan pelbagai perkhidmatan asas seperti pendidikan dan kesihatan.

Mengurangkan lagi harga produk petrol akan menyebabkan perkhidmatan ini berkurangan. Ia juga membawa kepada pergantungan yang merbahaya ke atas keuntungan Petronas memandangkan potensi kehausan rizab minyak dan gas negara.

2. Mengapa BN tidak berjanji mengurangkan harga petrol seperti parti-parti pembangkang?

Hadapi cabaran dengan bertanggungjawab

Kesan kenaikan harga minyak mentah dalam beberapa tahun ini dirasai penduduk di segenap pelusuk dunia. Bagi meringankan beban rakyat Malaysia, kerajaan pimpinan BN telah cuba untuk mengekalkan harga petrol, diesel dan gas pada paras yang rendah. Harga produk-produk ini adalah antara paling rendah di Asia Tenggara ketika ini.

Para penganalisa meramalkan bahawa harga minyak dunia akan meningkat lagi dalam tahun-tahun akan datang. BN memahami cabaran ini dan mahu menghadapinya dengan cara yang bertanggungjawab.

Mengurangkan harga petrol bukan satu ‘jawapan’ yang baik. Kos yang diperlukan bagi menampung langkah ini sebenarnya lebih memanfaatkan golongan berpendapatan tinggi daripada golongan berpendatapan rendah. Adalah lebih baik jika golongan berpendapatan rendah dibantu secara terus, samada melalui bantuan kewangan atau bantuan harga.

Mengurangkan harga petrol juga menggalakkan penggunaan yang berlebihan. BN mahu membantu rakyat Malaysia mengurangkan penggunaan bahanapi berharga tinggi dengan menggalakkan penggunaan berhemat dan penggunaan sumber tenaga alternatif.

Mengurangkan harga petrol juga akan menyebabkan pergantungan berlebihan kepada daya pengeluaran minyak mentah dan gas negara. Malaysia diramalkan akan menjadi pengimpot minyak mentah, bukan lagi pengekspot, kurang sepuluh tahun dari sekarang. Kita mesti menggunakan kekayaan yang terhad ini untuk membangunkan sumber kekayaan lain bagi masa hadapan kita.

3. Apakah tindakan kerajaan BN bagi membantu rakyat menghadapi kenaikan harga barangan?

Bantuan secara menyeluruh

Sebagai sebuah kerajaan yang prihatin, kerajaan pimpinan BN telah memperuntukkan jumlah yang besar untuk meringankan beban rakyat:

  • RM34 bilion telah diperuntukkan dalam bentuk subsidi bagi mengekalkan harga petrol, diesel serta gas pada tahap yang rendah (2007)
  • RM9 bilion telah diperuntukkan dalam bentuk subsidi-subsidi lain – dari baja, tol jalanraya hingga baucar tuisyen (2007)
  • Mengekalkan kawalan atas harga barangan pada tahap yang rendah
  • Mengenakan kenaikan tarik eletrik atas penggunaan yang tinggi, sekaligus memastikan yang lebih 50% isirumah tidak menghadapi kenaikan
  • Memansuhkan yuran sekolah, mengurangkan harga cukai jalan, menyediakan kemudahan asas berkos rendah dan pelbagai lagi bantuan lain

BN juga telah membantu meningkatkan tahap pendapatan boleh-guna (disposable income):

  • Meningkatkan gaji serta COLA bagi kakitangan awam, polis dan tentera
  • Meningkatkan elaun khas bagi guru dan guru bantuan di kawasan luar bandar
  • Membolehkan pengeluaran simpanan Akaun 2 EPF bagi tujuan pembayaran pinjaman rumah
  • Pengecualian cukai sehingga RM4,000 bagi setiap seorang anak yang sedang belajar di pusat pengajian tinggi, dan banyak lagi bantuan lain

Kebanyakan langkah-langkah yang telah diambil ini mungkin tidak jelas dirasai kerana ianya menjadi kebiasaan dalam kehidupan seharian penduduk Malaysia. Namun demikian, semakin harga barangan sedunia terus meningkat, kos bagi mengekalkan bantuan tersebut juga meningkat berkali ganda. Sebagai sebuah kerajaan yang prihatin dan bertanggungjawab, BN telah berusaha mencapai keseimbangan yang terbaik antara menyediakan bantuan, dan memastikan perkhidmatan serta fungsi kerajaan yang lain tidak terganggu.

4. Mengapa Harga Barangan Meningkat?

Bahan mentah sedunia – dari komoditi pertanian, minyak mentah, hinggalah logam – telah mencapai harga tertinggi dalam beberapa tahun kebelakangan ini

Kepesatan pembangunan ekonomi negara-negara besar seperti China dan India telah menyumbang kepada kenaikan permintaan bahan mentah secara mendadak. Pada masa yang sama, pengeluaran bahan mentah ini kerap terganggu akibat cuaca buruk, kehausan sumber dan ketidakstabilan geopolitik.

Gabungan permintaan yang tinggi serta pengeluaran yang menurun tersebut mengakibatkan harga bahan mentah meningkat di seluruh dunia. Keadaaan ini seterusnya menyebabkan kenaikan harga barangan serta perkhidmatan yang berkaitan. Fenomena ini dirasai oleh penduduk di seluruh dunia.

Peningkatan harga barang di Malaysia tidak setinggi peningkatan di negara-negara lain. Walaubagaimanapun, bagi mengurangkan kesan kenaikan harga sedunia terutamanya bagi golongan berpendapatan rendah, kerajaan BN telah mengambil pelbagai langkah seperti mengekalkan harga barangan terkawal seperti beras, tepung dan petrol pada tahap yang rendah. Kerajaan BN juga telah mengambil pelbagai langkah untuk memastikan ekonomi negara berkembang pesat supaya kadar pengangguran dikekalkan pada tahap rendah.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

today’s lesson

  in one of the chapters in e-commerce syllabus, i have to cover topic about supply and demand as well as dynamic pricing.
penah dengar?i bet at least anda pernah belajar tentang this 2 topics masa kat sekolah/kolej/uni.
so….pegi pulak ke topik sains….penah dengar sumber asli?natural resources?
sumber asli ni hasil dari mother nature dan secara logika nya semakin byk korang pakai makin kurang jumlah sumber asli di muka bumi ni

ok..skang kita gabungkan 2 2 ni…..
sumber asli yg makin habis, dan supply and demand dan jugak dynamic pricing.
ambil satu contoh, petrol/minyak/bensin/bahan bakar…whatever u call it….adalah sejenis sumber asli…dan semakin berkurangan
tetapi….demand semakin tinggi…hampir setiap umat manusia memerlukan bahan bakar…..
jadi…bila permintaan tinggi, secara automatik nye harga akan naik…the rule of dynamic pricing/supply and demand

so…secara logik nya lagi skali….harga minyak di kontrol oleh negara pengeluar minyak (OPEC)….permintaan minyak amat tinggi….sudah tentu harga minyak di naikkan oleh OPEC….jadi mana rasional nya janji2 harga minyak akan turun? dongeng pak pandir semata2….
kecuali……org yg menjanjikan penurunan harga minyak itu mempunyai loji dan simpanan minyak sendiri di mana simpananya melebihi keperluan ….sbb tu dia jamin dia bole turunkan harga minyak!

itu saja lecture utk hari ini. thank you

nota: petikan di atas datang dari sebuah blog di mana pemiliknya merupakan seorang pensyarah. Ia  memberi sedikit gambaran kenapa harga minyak terpaksa dinaikkan oleh kerajaan. Sehingga hari ni parti pembangkang masih memainkan isu minyak di dalam kempen mereka khususnya Parti Keadilan. Ketika ditanya kepada PKR melalui Penasihatnya Anwar Ibrahim  apakah jaminan PKR sekiranya harga minyak diturunkan maka harga barang keperluan pengguna juga akan turun…sehingga hari ini mereka masih membisu tanpa jawapan…..umum patut mengetahui sekiranya harga minyak diturunkan sebanyak 30sen seliter…adakah harga barang keperluan juga akan diturunkan….jawapannya TIDAK….kerana rata-rata harga keperluan sudah pun naik dan sifat pembeli yang masih membeli barang keperluan ini mencerminkan kepada pembekal bahawa barangan tetap akan dibeli oleh pengguna walaupun harga dinaikkan. Sebg contoh roti canai yang harga naik dari 60-70sen kepada 90sen-RM1…walaupun harganya naik…masyarakat masih lagi gemar memakan roti canai…rata-rata pemilik kedai yang menjual roti canai masih lagi mempunyai ramai pelanggan mereka walaupun harga dinaikkan…

jadi fikir2kan…jgnlah terpedaya dengan dakyah dan janji hitam pembangkang…

bagaimana masa depan negara kita jika dipimpin oleh seorang pemimpin yang sering melanggar undang-undang negara seperti demostrasi jalanan….

adakah anda sanggup mempertaruhkan masa depan anak-anak anda?? 

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Jangan bereksperimen — Rakyat tanggung risiko jika pilih pembangkang sepenggal – PM

petikan dari Utusan Malaysia

Oleh ZULKIFLI JALIL dan HABIBAH OMAR

KEPALA BATAS 28 Feb. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memberi amaran bahawa sebarang eksperimen untuk memilih parti pembangkang memerintah, walaupun hanya sepenggal, boleh mendatangkan risiko teruk kepada ekonomi dan pembangunan negara.

Perdana Menteri menegaskan, proses menubuhkan kerajaan sebenarnya bukan sesuatu yang boleh dibuat main-main sehingga memerlukan eksperimen politik.

Beliau berkata, jika eksperimen dalam tempoh lima tahun itu tidak menjadi kenyataan, risikonya pasti ditanggung oleh rakyat.

Dalam konteks ini, beliau mengingatkan rakyat hanya Barisan Nasional (BN) boleh memerintah negara dan telah pun menghasilkan kemajuan yang terbukti hari ini.

“Nak buat eksperimen lima tahun, kalau tak jadi, bukankah teruk? Risikonya tinggi dan saya harap (idea itu) tidak dapat sambutan,” katanya.

Abdullah berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Ramah Mesra Perdana Menteri dengan Warga Pendidik Kepala Batas di Dewan Milenium di sini hari ini.

Beliau mengulas dakyah pembangkang dalam kempen Pilihan Raya Umum Ke-12 yang merayu rakyat memberi peluang kepada barisan pembangkang memerintah negara hanya sepenggal.

Para pemimpin pembangkang meminta pengundi memberi peluang sekali sahaja kepada mereka dengan alasan jika prestasi pembangkang tidak seperti yang digambarkan, rakyat kemudian boleh memilih kembali BN pada pilihan raya umum berikutnya.

Menurut Perdana Menteri, kemajuan yang dicapai hasil usaha BN diperlihatkan menerusi kemantapan ekonomi Malaysia yang mencatatkan pertumbuhan 7.3 peratus bagi suku keempat 2007.

Katanya, angka pertumbuhan itu adalah sesuatu yang di luar dugaan.

“Saya tahu ia akan lebih tinggi tetapi tak sangka angkanya 7.3 peratus. Jika dikira dari segi hitung panjang empat suku penggal sepanjang tahun itu, kadar pertumbuhan ialah 6.3 peratus.

“Ia menandakan keyakinan rakyat Malaysia terhadap keseimbangan ekonomi ekoran pelaburan yang meningkat dari negara-negara lain. Saya amat gembira dengan perkembangan ini,” katanya.

Abdullah memberitahu, pertumbuhan yang memberangsangkan itu membolehkan kerajaan merancakkan lagi kemajuan ekonomi supaya lebih banyak faedah boleh diberi kepada rakyat.

Rabu lalu, Bank Negara Malaysia (BNM) mengumumkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) mencatatkan pertumbuhan 7.3 peratus bagi suku terakhir 2007 hasil sokongan perbelanjaan penggunaan dan pelaburan yang kukuh.

Bank pusat itu berkata, kesemua sektor dalam ekonomi mencatatkan pertumbuhan kukuh, sekali gus menjadikan KDNK benar pada 2007 meningkat kepada 6.3 peratus.

nota: tidak dinafikan peranan pembangkang adalah penting di dalam sesebuah negara yang mengamalkan demokrasi.walaubagaimanapun, orang ramai dinasihati supaya berhati-hati dengan janji manis yang dibuat pembangkang. ini kerana jika dilihat dari segi kemampuan untuk mentadbir sesebuah negara dan kerajaan, sudah terbukti Barisan Nasional berjaya meneraju Malaysia dengan jayanya. Oleh itu, undilah dengan bijak dengan memilih Barisan Nasional bagi piliharaya umum ke 12 ini.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

3 Sebab Kukuh Mengapa Anda Harus Memilih Barisan Nasional

1. Sistem perkongsian kuasa yang terbukti

Perpaduan dalam menghadapi kegentingan – inilah falsafah yang didokong oleh kami sejak Kemerdekaan dan zaman permulaan parti Perikatan. Walaupun parti komponen BN diwakili pelbagai kumpulan berbeza, setiap keputusan penting dicapai dengan persetujuan ramai, bagi membuahkan hasil yang terbaik untuk Negara.

Setiap kumpulan berhak bersuara, namun matlamat muktamad ialah kepentingan Negara tetap terpelihara.

Sistem perkongsian kuasa ini menuntut kompromi dan juga kefahaman mengenai pengorbanan yang perlu bagi menjamin keselamatan, keamanan serta kemakmuran Negara. Ini memerlukan perkongsian pendapat mengenai Negara, sesuatu yang telah berjaya dicapai sepanjang perkongsian kuasa yang berdekad lamanya. Berapa banyakkah pakatan boleh mengaku mereka benar-benar bersepadu seperti ini?

2. Kerajaan yang terbukti berkesan

Kemakmuran serta keselamatan yang dinikmati sejak 50 tahun Kemerdekaan membuktikan keberkesanan kerajaan pimpinan BN. Dari agenda pertumbuhan ekonomi, hinggalah pembasmian kemiskinan, kerajaan BN telah menghasilkan kejayaan demi kejayaan.

Dalam masa empat tahun yang lepas, kerajaan BN telah terus berusaha merealisasikan mandat 2004 rakyat yang begitu tinggi harapannya. Keadaan semasa amat mencabar: harga komoditi yang kian meningkat, serangan penyakit SARS, ekonomi sedunia yang tidak menentu, harapan rakyat yang tinggi. Tetapi kerajaan BN tetap tabah, dan hasilnya Negara berjaya menempuh saat-saat genting ini dengan lebih baik berbanding negara-negara lain. Malaysia tetap mengalami pembangunan yang pesat walaupun berhadapan dengan cabaran-cabaran tersebut.

3. Keberanian menghadapi cabaran, berwawasan menghadapi masa depan

Dunia kini semakin mencabar. Kemungkinan kemerosotan ekonomi di Amerika Syarikat serta ancaman pengganas yang berleluasa telah menimbulkan ketakutan serta pandangan yang pesimis. Pada masa yang sama, Malaysia berada di persimpangan jalan. Negara kita perlu menguasai persaingan global dengan menjana ekonomi pengetahuan (knowledge economy). Rakyat Malaysia perlu maju dari segi sosial serta budaya. Kesemua ini, dan banyak lagi perkara lain, perlu dicapai tanpa mengorbankan keselamatan, keamanan serta kualiti hidup rakyat.

Setelah memimpin Negara menghadapi saat-saat genting, serta pelbaai fasa ekonomi yang beragam, kita sedar kita perlu sentiasa pragmatik dan bertanggungjawab. Kita tidak akan sekali-kali menyuarakan janji kosong atau yang merbahaya seperti yang dilakukan oleh parti-parti lain. Seperti yang telah kita kotakan sebelum ini, kita akan membuat pilihan yang betul, dan kita akan berusaha mempersediakan Negara ini untuk menghadapi masa hadapan.

Fakta Tambahan

  1. Peningkatan KDNK sebanyak 18%
  2. Pendapatan purata isirumah : RM3,617 dari RM3,249
  3. Lebih dari 1.3 juta peluang pekerjaan baru
  4. 178,000 rumah kos rendah
  5. 14 hospital baru, 22 Klinik Kesihatan dan 64 Klinik Desa
  6. Biasiswa JPA: dari 5,000 ke 10,000 orang setahun
  7. Bantuan Subsidi bahan api: RM16 bilion
  8. RM18 bilion bagi mengekalkan harga rendah bekalan gas kepada industri
  9. Lain-lain subsidi: RM9.2 bilion
  10. Subsidi elektrik: RM331 juta bagi tahun 2006 dan 2007
  11. Bantuan RM450 sebulan untuk keluarga miskin

Maklumat lanjut mengenai manifesto Barisan Nasional bagi pilihanraya ke 12…sila layari laman web di http://www.bn2008.org.my

7 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda