Tag Archives: pkr

Umno cabar Anwar umum nama MP BN – malaysiakini

Umno mencabar Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya mengumumkan nama-nama Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang didakwa telah menyatakan sokongan untuk melompat ke perikatan pembangkang itu.

“Nampaknya drama Penasihat (Parti Keadilan Rakyat) PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin hari semakin tidak ada penghujungnya.

“Sepatutnya ‘drama’ tersebut berakhir pada 16 September lalu, tapi nampaknya kena disambung lagi. Itupun tidak tahu bila?” kata Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib hari ini.

Pada 1 April lalu, Anwar mengumumkan pembentukan Pakatan Rakyat dan sekali gus menetapkan 16 September sebagai tarikh membentuk kerajaan baru persekutuan.

Bagaimanapun Isnin lalu, Anwar hanya mengumumkan pihaknya sudah ada cukup anggota untuk mengambil alih kerajaan persekutuan dan mahu menemui Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bagi tujuan peralihan kerajaan secara lancar dan aman.

Abdullah telah menolak permintaan itu dan satu lagi permintaan Pakatan Rakyat, yang mahu Parlimen mengadakan sidang khas pada Selasa ini – yang hanya boleh dibuat dengan arahan Perdana Menteri.

Malah, Abdullah juga telah meminta supaya Anwar dan Pakatan Rakyat mengumumkan nama-nama Ahli Parlimen BN yang telah pun menyatakan sokongan kepada mereka.

Oleh itu, kata Muhammad yang juga anggota Kabinet, bagi menamatkan ‘drama’ tersebut, beliau memberi tempoh 48 jam kepada Anwar untuk umum atau mendedahkan nama-nama Ahli Parlimen BN yang kononnya telah bersetuju menyertai pembangkang.

“Tempoh 48 jam itu bermula semalam, Sabtu dan menjelang Isnin jika benar ada Anwar perlu mengumumkan nama-nama tersebut,” katanya.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor itu memberitahu, Anwar terus memainkan sentimen rakyat dengan menggembar-gemburkan isu Pakatan Rakyat akan mengambil alih Kerajaan Pusat, sedangkan “ia hanyalah lakonan semata-mata.”

“Kita cabar siarkan dalam tempoh 48 jam ini, siarkan kalau betul ada angka seperti mana yang dia dakwa, apa dia nak takut-takut,” kata beliau dalam blognya hari ini.

Muhammad mengakui, memang Umno dan BN tidak menafikan ada seorang dua yang akan menyertai Pakatan Rakyat tetapi jumlah itu tidak sehingga parti pembangkang boleh mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan persekutuan.

“Saya ingat yang nak ‘lompat’ pun dua tiga orang sahaja daripada parti yang telah mengumumkan keluar daripada BN, yang lain tak ada.

“Ada pula timbul cerita, kononnya Anwar akan ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri jika mendedahkan nama-nama ahli BN terbabit merupakan satu lagi gimik Penasihat PKR itu sambil menyifatkannya seperti ‘macam budak-budak’,” katanya lagi.

Sehubungan itu kata Muhammad, beliau berharap rakyat dapat menilai sendiri tindak-tanduk Anwar yang terus menggambarkan keadaan ekonomi dan politik negara ini sedang bergolak sehingga boleh melemahkan serta mencemarkan imej negara.

Tegasnya, rakyat perlu berhenti daripada melihat ‘drama’ dan mempercayai pelbagai spekulasi yang dibangkitkan pembangkang terutamanya Anwar dan memberi kepercayaan kepada kerajaan BN untuk memimpin negara ini selepas diberi mandat sekali lagi pada pilihan raya Mac lalu. – mstar

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Habuan Seks = Sedekah?? – Malaysiakini

Ahli Majlis Daerah Perak Tengah, Zul Hassan, yang menyamakan habuan seks dengan sedekah setelah mendakwa dirinya diperangkap oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) melakukan perbuatan itu dengan seorang wanita dari China, disarankan supaya bertaubat.

Ahli Dewan Undangan Negeri Perak kawasan Sungai Manik, Zainol Fadzi Paharuddin, yang terkejut dan kesal dengan kenyataan itu berkata, sebagai orang Islam, Zul seharusnya faham dan sedar ungkapan yang digunakan itu secara terang telah memalukan umat Islam.

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, beliau juga meminta ulama khususnya daripada Pas memberikan nasihat dan mentarbiyyah Zul.

“Janganlah pula selepas ini ulama-ulama Pas mencari dalil dan alasan untuk menutup perkara berkenaan,” katanya.

Zul, seorang anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR), membuat kenyataan itu selepas mengadakan pertemuan dengan Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) untuk meminta jabatan itu menyiasat dan mengambil tindakan terhadap orang tertentu yang kononnya telah memfitnah, menghina dan menganiaya beliau kerana mendakwa dia terlibat dalam skandal seks membabitkan wanita dari China itu.

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria sebelum ini berkata bahawa kenyataan Zul itu biasanya dikeluarkan oleh orang yang jahil tentang hukum agama selain merupakan satu tindakan yang cukup bodoh jika kenyataan itu bertujuan mempertahankan diri daripada kesalahan yang telah dilakukan.

Zainol Fadzi, yang juga Ketua Pemuda Umno Perak, berkata pengakuan seorang lagi anggota PKR, Fairul Azrim Ismail, 30, bahawa dia (Fairul Azrim) telah mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita China juga membuktikan amalan rasuah telah berlaku dalam sebuah kerajaan (Pakatan Rakyat Perak) yang kononnya mengamalkan prinsip kebenaran dan ketelusan.

“Malah kepada Penasihat PKR sendiri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pengakuan tersebut merupakan satu kejayaan besar kepada beliau kerana telah berjaya mendidik anakanak buahnya menjadi berani mengakui perbuatan yang dilarang dalam Islam,” katanya.

Fairul Azrim pernah ditahan BPR berhubung dakwaan rasuah dan seks membabitkan sebuah projek pembangun di Seri Iskandar dekat sini tetapi dilepaskan pada 21 Ogos lalu.

Zul pula bersama-sama juruteknik Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP), Ruslan Sahat, dan dua Exco Perak dari PKR, Kapten (B) Mohd Osman Mohd Jailu dan Jamaluddin Mohd Radzi, serta bekas Adun Bota juga dari PKR, Kapten (B) Usaili Alias, kini menghadapi 16 tuduhan rasuah yang akan dibicarakan serentak selama tiga hari bermula 11 Februari depan di Mahkamah Sesyen di sini.

PKR Perak dijadual mengadakan satu sidang akhbar berhubung kontroversi kenyataan Zul dan pengakuan Fairul Azrim itu di sini pada 10 pagi esok. – BERNAMA (mstar)

Nota: WOW !!!!……seronoknya kalau ini perumpamaan politik terbaru, sudah tentu ramai akan melakukan perkara yang sama atas ‘precedent’ yang telah ditetapkan oleh YB Zul Hassan. Apa komen MB Perak?? Janganlah matlamat menghalalkan cara. Menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal!!!

13 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Hentikan Sengketa – Raja Dr Nazri @Malaysiakini

Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah hari ini menyeru barisan kepimpinan negara supaya berhenti bersengketa sesama mereka dan sebaliknya menumpukan kepada usaha membangunkan sumber negara bagi kesejahteraan rakyat.

Baginda bertitah, dunia sedang menghadapi iklim ekonomi yang suram dengan kenaikan harga minyak dan makanan yang memerlukan kerajaan memastikan bekalan makanan terjamin, meningkatkan produktiviti, menyakinkan pelabur dan mewujudkan pekerjaan baru untuk meringankan tanggungan rakyat.

“Ia merupakan cabaran besar kepada mana-mana kerajaan sekalipun. Ia tidak akan dicapai melalui retorik politik semata-mata.

“Ia tidak akan dicapai jika di kalangan barisan kepimpinan, baik yang berada di dalam atau di luar kerajaan terus bersengketa,” titah baginda di Persidangan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMP) ke-162 di Kompleks Islam Darul Ridzuan di Ipoh hari ini, demikian menurut laporan Bernama.

Raja Dr Nazrin bertitah suasana muram ekonomi dunia memerlukan para pemimpin mentafsirkannya sebagai cabaran terhadap negara dan bangsa yang memerlukan mereka bersama-sama menumpukan fikiran dan usaha untuk melaksanakan kerja yang produktif.

“Jika cabaran berat ini gagal ditangani, dibimbangi kestabilan dan ketenteraman negara akan terjejas; segala kejayaan yang telah dicapai sejak 51 tahun merdeka akan turut hilang dan pupus,” titah baginda.

Titah Raja Dr Nazrin, semangat Ramadan sebagai asas membina akhlak mulia, disusuli semangat Syawal membina persaudaraan, hendaklah diterjemahkan dalam urusan harian berkeluarga, bermasyarakat, berkerajaan dan bernegara.

Tunjuk contoh teladan

“Begitu besar nikmat jika perpaduan dapat dipupuk, malah rahmat akan dilimpahkan di kalangan warga dan negara yang berada dalam harmoni; di sebaliknya persengketaan akan berakhir dengan perpecahan hingga kemakmuran tidak mungkin tercapai,” titah baginda.

Raja Dr Nazrin yang juga Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak turut menyeru barisan pemimpin Islam dan Melayu untuk menunjukkan sebaik-baik contoh teladan, menyemarakkan semangat persaudaraan, memperkukuhkan perpaduan, memberhentikan pertelingkahan dan menumpukan perhatian membangunkan kesejahteraan ummah.

“Perbezaan pendekatan dan kaedah, kelainan fahaman dan tafsiran, jangan sampai ke peringkat umat Islam dan orang Melayu berpecah dan terpisah, berpatah arang dan berkerat rotan, hingga yang menang menjadi arang, yang kalah menjadi abu,” titah baginda.

Terdahulu pada majlis berasingan Raja Dr Nazrin berkenan menyampaikan kurniaan daripada Yayasan Sultan Azlan Shah kepada 59 badan sukarela, pertubuhan amal dan kebajikan yang di kendalikan oleh pelbagai kumpulan agama dan etnik di negeri ini bertempat di Auditorium, Kompleks Islam Darul Ridzuan.

Raja Dr Nazrin pada majlis itu bertitah Sultan Perak Sultan Azlan Shah telah berkenan mengurniakan RM20,000 bagi setiap organisasi dengan keseluruhan kurniaan berjumlah RM1.18 juta.

Baginda bertitah enam bulan dari sekarang, setiap organisasi akan diminta mengemukakan akaun memperlihatkan bagaimana kurniaan itu telah dibelanjakan supaya urusetia Yayasan Sultan Azlan Shah dapat membuat penilaian sebelum memperakukan apa-apa kurniaan di masa hadapan.

nota: punca sengketa adalah akibat sifat rakus dan tamakkan kuasa seorang individu di barisan pembangkang. kerana beliau jugalah politik malaysia kurang stabil

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Bukan Rezeki…

1. tadi petang terima sms dari the star…Malaysia Airlines has cancelled its flights into and out of Taiwan due Typoon Sinlaku.

KUALA LUMPUR: Malaysia Airlines has cancelled its flights into and out of Taiwan due to Typhoon Sinlaku.

Its director of operations, Datuk Tajuden Abu Bakar, said the cancelled flight for Saturday were:

* MH94 Kuala Lumpur/Taipeh/Los Angeles;
* MH68 Kuala Lumpur/Kota Kinabalu/Taipeh; and
* MH69 Taipeh/Kota Kinabalu/Kuala Lumpur.

He said Flight MH69 Taipeh/Kota Kinabalu/Kuala Lumpur scheduled for Sunday is also cancelled.

Passengers could call Malaysia Airlines at its toll-free 24-hour Call Centre at 1 300 88 3000 for updates.

In Taipeh, passengers can call +886 338 34855 and in Los Angeles +1 310 646 9376.

Schools and businesses closed Saturday in Taiwan and residents stocked up on food as powerful Typhoon Sinlaku churned toward northern Taiwan and the heavily populated capital of Taipei.

According to foreign media reports, heavy rains and high winds were already pummeling the city. About 64km to the northeast, fishing boats and other craft headed for shelter as large waves pounded the coast near the port city of Yilan.

At 9.15am local time on Saturday, Typhoon Sinlaku was centred about 118km northeast of Hualien in eastern Taiwan, packing sustained winds of 171km/h, the island’s Central Weather Bureau reported.

If Sinlaku stays on course, it is expected to make landfall in northern Taiwan on Sunday morning, the reports said.

Typhoons frequently hit Taiwan between July and September, often causing casualties in mountainous regions prone to landslides and flash floods. –

2. MP BN semua dah pegi Hong Kong sebelum typhoon berlaku.

3. Wakil PKR nampak gayanya tersadai lah kat Taiwan…boleh lah try main ngan Taufan…

4. Ini dipanggil Kuasa Tuhan Pentadbir Semesta Alam.

5. Kalau dah rezeki kita, gunung tak lari dikejar.

6. Wakil PKR sampai Taiwan, MP BN pegi Hong Kong. Nak kejar ke Hong Kong taufan pula.

7. Alahai nasib badan….duduk lah berbuka puasa di Taiwan…

8. Kekawan PKr di Malaysia, hubungi lah toll free MAS, tanya macam mana ngan wakil PKr anda. SMS lah mereka, minta belikan ole-ole Taiwan untuk semua.

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

16 September mustahil, PAS belum ‘setuju’ penuh

PAS yakin tidak mungkin berlaku perubahan kerajaan pada Selasa ini sebagaimana digariskan oleh Ketua Umum Pakatan Rakyat. Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak enam bulan yang lalu.

Pengarah Pilihan Raya Pusat PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, analisis beliau menunjukkan bahawa perubahan yang dirancang tidak akan berlaku disebabkan faktor teknikal dan politik.

“Sekarang, sepanjang Ramadan, Parlimen tidak bersidang. Dan apabila Parlimen tidak bersidang bagaimana kerajaan boleh bertukar?

“Kerana pertukaran kerajaan sedia ada kepada kerajaan yang baru mesti melalui proses demokrasi. Kerajaan yang ada mesti digulingkan, barulah sebuah kerajaan baru didirikan,” kata beliau yang Pesuruhjaya PAS Terengganu dalam temu bual dengan Harakah.

Temu bual itu akan diterbitkan dalam edisi esok.

Semalam, Anwar berkata, Pakatan Rakyat sedang menimbangkang kemungkinan beranjak jika terhadap halangan untuk merealisasikan sasaran 16 September.

Temu bual itu diadakan awal minggu ini.

Anwar berkata, jika bukan 16 September, pihaknya akan memilih 20 September bagi mencapai matlamat mereka ketika segala perancangan berjalan dengan lancar.

Meskipun Mustafa tidak lagi memegang jawatan terpenting dalam PAS, namun pandangan dan tanggapannya terhadap perkembangan politik sentiasa dinanti banyak pihak.

“Saya bercakap tidak mewakili PAS tetapi mewakili peribadi saya… 16 September akan berlaku. Tidak mungkin tarikh melompat dari 15 September kepada 17!

“Tetapi perubahan terancang tidak akan berlaku, berdasarkan dua faktor (politik dan teknikal),” kata Mustafa.

Jelas beliau, dalam keadaan Parlimen tidak bersidang tidak boleh diadakan undi tidak percaya dan kerajaan semasa tidak boleh digulingkan sekali pun bilangan wakil rakyat mungkin cukup untuk menjatuhkan kerajaan.

“Dari segi teknikal ia mungkin tidak berlaku. Saya tidak tahu siapa yang memilih tarikh 16 September,” katanya.

Malah, kata beliau, dari segi politik, timbul pelbagai spekulasi mengenai bilangan ahli Parlimen yang hendak melompat parti.

“Ada yang kata sudah ada angka 30, angka 40 dan beberapa angka lagi, yakni jumlah mereka yang akan meninggalkan BN dan akan menyertai Pakatan Rakyat.

“Saya tidak yakin sebab tidak mudah bagi seorang ahli Parlimen daripada parti yang memerintah hendak menyeberang kepada parti bukan kerajaan,” katanya lagi.

Tambah beliau, dalam sejarah negara ini, pernah berlaku cross over masa lalu iaitu daripada parti pembangkang kepada parti memerintah.

“Dan tidak pernah berlaku daripada parti memerintah kepada parti pembangkang. Berdasarkan proses demokrasi di Malaysia selama ini, ia tidak akan berlaku,” katanya.

Mengenai tarikh 16 September, beliau berkata, “dalam konteks 16 September tidak mungkin berlaku.”

“Tarikh lain kita tengok nanti. Apa yang berlaku dalam parti-parti komponen BN mempunyai dinamika tersendiri.

“Gerakan nak reviu kedudukan dalam BN. Berdasarkan pengamatan saya, Gerakan akan meninggalkan BN. Namun MCA tidak mungkin meninggalkan BN.

“MCA adalah pengasas Perikatan dahulu. Kalau kenyataan Setiausaha Agungnya boleh dipakai, MCA tidak akan meninggalkan BN. Mengenai soal lawatan, ia merupakan satu reaksi melampau dan dan panik yang tak tentu pasal,” katanya lagi.

Mengenai pendirian PAS, kata beliau, “sebenarnya saya tidak sempat kaji siapa orang dalam PAS yang ghairah dengan 16 September dan siapa yang tidak.’

Ini kerana, jelas beliau, pihaknya tidak pernah membincangkan secara serius mengenai hal berkenaan.

“Bagaimanapun, hari ini (Ahad lalu), Lim Kit Siang ada buat kenyataan, jika orang yang hendak lompat ini ada kepentingan peribadi, beliau tidak bersetuju. Karpal Singh juga pernah buat kenyataan serupa. Dari segi ini, nampak DAP juga tidak ghairah sekiranya lompat itu didorong kepentingan diri,” katanya.

8 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

YB Zul Kulim Diberi Notis Sebab Bantah Forum Memeluk Islam

Inilah perjuangan PKR. Entah bertunjangkan apa pun tak tau lah. YB Zul..lompatlah ke UMNO atau PAS…lagi bagus..berikut adalah petikan dari blog beliau. Penulis menyokong tindakan YB yang mengepalai Himpunan Aman Umat Islam membantah forum anjuran Majlis Peguam pada 9 Ogos yang lalu. Tidak salah berfikiran liberal di dalam politik tetapi harus ingat tiada kompromi sekiranya ia melibatkan isu agama apatah lagi agama Islam.

Assalamua’laikum to all,
Hari ini PKR memberikan saya notis tunjuk sebab mengapa tindakan disiplin tidak boleh diambil terhadap saya kerana mengetuai Himpunan Aman Umat Islam membantah forum anjuran Majlis Peguam pada 9 Ogos.

Kesalahan yang saya didakwa lakukan adalah kerana menghalang forum “Masuk Islam: Artikel 121(1A)” yang jelas menghina Islam dan institusi Islam yang dianjurkan secara terbuka oleh Majlis Peguam walaupun bantahan jelas dibuat oleh umat Islam dari pelbagai lapisan dan latar belakang.

Saya mengambil sikap dalam keadaan Islam dihina saya akan tetap mempertahankan Islam, walaupun akan bercanggah dengan pendirian mana-mana pihak. Kalau tiba masa saya perlu memilih antara Islam dengan parti, saya tetap akan memilih Islam walaupun saya tahu akibatnya saya akan kehilangan & kerugian, tambahan dalam keadaan Pakatan Rakyat dijangka mengambil alih kerajaan pada 16 Sept. Pada saya biarlah rugi duniawi daripada rugi disisi Ilahi.
Saya pasti akan berdepan dengan Jawatankuasa ini yang dijadualkan pada 9 Sept @ 10am nanti. Insyallah yang hak tetap akan dilindungi ALLAH..

Aamantu billah summastaqim.

Adios..

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar hanya berkesan tarik undi bukan Melayu.

Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim  hanya berkesan mengubah undi bukan Melayu, tetapi kurang berkesan di kalangan orang Melayu dalam pilihanraya umum 8 Mac lalu, kata Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu.

“Faktor Anwar di kalangan orang bukan Melayu. Beliau hendak memperkenalkan dasar baru. Walaupun beliau tidak lagi meletakkan apakah dasar baru itu, tetapi memberi harapan kepada orang bukan Melayu,” kata Mohamad.

“Bagi orang Melayu, faktornya ada tetapi tidak sebesar mana. Kepada orang bukan Melayu, memberikan harapan,” katanya ketika diminta mengulas sejauhmana Anwar menjadi faktor kemenangan besar parti-parti dalam Pakatan Rakyat – termasuk PKR dan DAP — dalam pilihanraya umum lalu.

Mohamad berkata, cabaran utama PAS adalah untuk “mempertahankan dasar Islam dan dalam masa yang sama berkawan dengan parti-parti lain”.

Isu-isu seperti negara Islam, terutamanya dengan DAP dilihat masih menghantui parti itu.

“Bagi kami, itulah, dalam hendak mempertahankan dasar Islam, dan DAP yang secara terang menyebut dia menolak negara Islam dan sebagainya, bagaimana dua kumpulan ini hendak bekerjasama? Ini merupakan cabaran yang besar kepada kami.

“Tetapi kami tidak melihat itu sebagai satu masalah yang tidak boleh selesai,” kata Mohamad yang ditugaskan oleh presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk berhubung dan “tinjau-tinjau” dengan pimpinan DAP ke arah membentuk kerajaan bersama di empat negeri – selain Kelantan – sehari selepas pilihanraya umum 8 Mac lalu.

“Sukar tetapi boleh dilalui. Sukar sebab kita mentadbir manusia. (Ketawa) Umno sama Umno pun kita tengok lagi teruk. Tidak ada benda yang tidak boleh kita cabar,” kata Mohamad kepada Malaysiakini ketika diwawancara di rumahanya, di Shah Alam kelmarin.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Ahli Parlimen BN mula hantar SMS pada Anwar

Beberapa ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) didakwa menghantar SMS kepada pemimpin Pakatan Rakyat sejak Ketua Umum KeADILan, Dato’ Seri Anwar Ibrahim selepas beliau menang dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh 26 Ogos lalu.

Demikian kata Pengarah Strategik KeADILan, Saifuddin Nasution semasa ditemui Harakahdaily di Lobi Parlimen semalam.

Ujar Saifuddin, ramai yang mengucapkan tahniah dan ada juga yang mula menunjukkan minat untuk menyertai Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan baru.

Beliau percaya ramai ahli Parlimen BN yang mula berteka-teki dan berfikir untuk berhijrah kepada kerajaan baru yang akan dipimpin Anwar dalam jangka masa tertentu.

“Saya yakin semestinya mereka menantikan detik ini yang mana mereka melihat kemasukan Anwar ke Parlimen selepas 10 tahun dinafikan hak, pastinya harapan baru boleh diimpikan,” katanya.

Beliau juga melahirkan keyakinan bahawa agenda menukar kerajaan akan lebih awal berlaku dengan signal-signal awal yang diberikan ahli Parlimen BN ini.

Dengan kemenangan Anwar di Permatang Pauh, ia sebagai signal jelas rakyat yang mahukan perubahan dan menolak kerajaan BN pimpinan Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi.

“Rakyat menolak BN untuk memberikan kepercayaan kepada Pakatan Rakyat sebagai agen kepada perubahan, saya pasti ia juga signal kepada pimpinan Pakatan Rakyat agar terus bersatu menjaga amanah yang mereka berikan,” katanya.

nota: Perang psikologi PKR sudah bermula. Pihak BN tidak seharusnya memandang ringan dengan sebarang kenyataan yang dibuat oleh PKR lebih2 lagi sesudah DSAI kini sudah bergelar Ahli Parlimen dan ketu pembangkang. Sikap tunggu dan lihat tidak harus diambil oleh Pihak BN. Walaupun MP dari Sabah dan Sarawak sudah sebulat suara utk terus kekal dalam BN, bagaimanapula dengan MP di Semenanjung. Tidak dinafikan pengaruh DSAI masih kuat di dalam BN/UMNO.

Dengan keadaan politik mutakhir ini, pihak BN seharusnya bersikap lebih proaktif di dalam memastikan tiada MP BN yang melompat. Sikap proaktif di dalam memberi perhatian terhadap masalah rakyat dapat mengembalikan keyakinan rakyat terhadap BN yang pada hari ini dilihat agak luntur. Tidak dinafikan banyak isu-isu semasa seperti peningkatan kadar jenayah, masalah pengangkutan awam yang gagal dibendung oleh pihak kerajaan telah menyebabkan ramai pengundi atas pagar memilih Pakatan Rakyat.

Pendekatan politik BN juga seharusnya berubah mengikut keadaan semasa. Kegagalan memanfaatkan penggunaan IT seperti yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat, telah menyebabkan ramai pengundi muda memilih PR berbanding BN. Perkara ini tidak dapat dinafikan lagi. Kemunculan laman-laman blog pro PR sejak 3-4 tahun lepas telah berjaya mempengaruhi pengundi muda dan hasilnya mula dituai oleh PR pada PRU yang lepas. Sekiranya BN masih leka, tidak mustahil PRU 13 akan selagi lagi menyaksikan tsunami politik yang lebih dasyat.

10 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar gembira kembali ke Parlimen

Hasrat menjadikan Parlimen sebagai gelanggang yang benar-benar berfungsi untuk menyuarakan tuntutan rakyat menjadi matlamat utama bagi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen hari ini.

“Saya gembira apabila kembali semula ke Parlimen setelah meninggalkannya sedekad yang lalu. Ini adalah peluang terbaik untuk saya suarakan permintaan rakyat bersama dengan PAS dan DAP,” katanya dalam sidang media di Lobi Parlimen selepas proses angkat sumpah.

Beliau juga melahirkan rasa terharu dengan keputusan rakyat di Permatang Pauh yang berkeinginan untuk beliau kembali semua ke Parlimen sebagai wakil mereka.

“Saya sedar sejak saya disingkirkan dengan cara zalim sepuluh tahun lalu, seluruh jentera Umno dan kerajaan hingga kini mengambil segala langlah untuk menafikan hak saya menduduki kerusi ini.

“Namun dengan kebijaksanaan pengundi, saya merasa lega kerana kini saya bebas dari cengkaman sedemikian,” katanya.

4 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Anwar Kata..

beliau tidak mempunyai apa-apa masalah dengan calon BN Permatang Pauh, YB Ariff Shah, cuma calon BN ini datangnya dari UMNO, sebuah parti berasaskan perkauman.

satu persoalan ingin penulis timbulkan ialah…selama hampir 17tahun DSAI menjadi Ahli Parlimen Permatang Pauh iaitu dari 1982 hingga 1999, DSAI bertanding atas tiket apa?? Bukankah atas tiket BN/UMNO di atas kapasiti Ketua Pemuda UMNO dan beberapa jawatan kanan dalam UMNO yang di dakwa sebuah parti politik yang berasaskan perkauman?
Cuba bayangkan sekiranya dsai menjadi perdana menteri selepas tun mahathir bersara? Adakah beliau akan mengelarkan umno parti perkauman melayu? Ini adalah sentimen politik murahan dan terdesak dsai utk berkuasa. Kenapa tidak dihapuskan sahaja parti politik yg kononnya bersifat perkauman semasa beliau menjadi tpm dahulu? Kenapa sekarang dilaungkan ketuanan rakyat sedangkan dahulu beliaulah yg sangat kuat sifat kemelayuannya dan keislamannya? Mengapa sekrg beliau ingin wujudkn jawatan tpm1 dan tpm2 utk kaum lain sedangkn dahulu semasa menjadi tpm beliau tidak mencadangkan jawatan ini. Para pembaca terutama yg muda,selidiklah perjalanan politik dsai dahulu. Malu bertanya,sesat jalan. Jgn la memilih pemimpin atas dasar populariti dan simpati,kelak kita yg rugi.

Kini tema DSAI dalam kempen beliau ialah Memerdekakan Rakyat. Bagaimana pula dengan tema BN iaitu Memerdekakan Permatang Pauh dari Keluarga Anwar Ibrahim. Kerusi Permatang Pauh ini sejak dari tahun 1982 diduduki oleh keluarga DSAI sehingga isteri beliau meletak jawatan bagi kerusi terbabit pada 31 Julai yang lalu. Ada bagusnya juga tema utk memerdekakan permatang pauh dari cengkaman dsai.

30 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda