Tag Archives: politik

Razali Ibrahim tanding Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia – Malaysiakini

Ahli Parlimen Muar, Razali Ibrahim Ahad secara rasmi mengumumkan beliau menawarkan diri untuk bertanding jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia.Beliau yang juga Ketua Pemuda UMNO Johor mengambil keputusan itu setelah kerusi itu kosong berikutan pengumuman penyandangnya sekarang Khairy Jamaluddin menawarkan diri bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia.Bercakap dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Pemuda Johor di Johor Bharu,Razal,38 memberitahu beliau beliau tidak bergandingan dengan sesiapa dalam perebutan jawatan itu dan sedia berkerjasama dengan siapa saja yang dipilih sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia kelak.Seorang lagi yang disebut-sebut nak bertanding jawatan nombor dua dalam pergerakan itu ialah Datuk Rezal Merican. – dari agendadaily

– Siapa lagi calon yang berminat? Apa2pun selamat berjaya kepada mereka yang bertanding.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Terdesak..!! PKR hantar 4 wakil ke Taiwan Pancing MP BN

Usaha Pakatan Rakyat ‘memburu’ ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) supaya melompat parti bagi membentuk kerajaan baru persekutuan menjelang Selasa ini, kini merentasi Laut China Selatan.

Esok, Parti Keadilan Rakyat (PKR), salah satu komponen Pakatan Rakyat, akan menghantar empat pemimpinnya ke Taiwan bagi menemui ahli-ahli Parlimen BN di sana.

Perkara itu disahkan oleh Pengarah Strategi PKR, Saifuddin Nasution ketika dihubungi sebentar tadi.

Mereka dijadual berlepas ke Taiwan petang esok.

Saifuddin bersama Naib Presiden PKR, Dr. Lee Boon Chye; Ketua Penerangannya, Tian Chua dan Timbalan Pengarah Pilihan Raya PKR, Fuziah Salleh akan berlepas ke Taiwan bagi meneruskan misi mereka.

“Ya memang betul kita akan ke sana (Taiwan) esok,” kata Saifuddin yang juga anggota Dewan Rakyat.

Dalam pada itu, Pengerusi Kelab Penyokong-Penyokong Barisan Nasional (BN-BBC), Datuk Seri Tiong King Sing yang kini mengetuai rombongan 49 Ahli Parlimen BN ke Taiwan berkata, beliau tidak risau dengan kedatangan pemimpin-pemimpin PKR esok, yang dikatakan bertujuan untuk ‘memburu’ dan ‘memujuk’ mereka.

“Apa nak risau…biarlah mereka datang. Negara ini (Taiwan) bebas untuk menerima kedatangan mereka,” kata beliau kepada mStar Online.

Sambil mengakui menyedari kedatangan empat pemimpin PKR itu, beliau menegaskan: “Datanglah… kita semua boleh bersalam dengan mereka.”

“Saya ada dengar sebelum ini, mereka (PKR) kata, mereka sudah ada sembilan nama Ahli Parlimen (BN), yang berada dalam rombongan kami, (kononnya) akan menyertai mereka.

“Kalau betul ada, saya harap sayalah orang pertama yang akan mereka memburu kerana mereka juga mendakwa saya sudah beberapa kali buat perjumpaan sulit dengan (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim),” katanya.

Semalam, Anwar, Ketua Umum Pakatan Rakyat berkata, beliau akan ke Taiwan, jika perlu, untuk berjumpa dengan 49 Ahli Parlimen BN yang melakukan lawatan sambil belajar ke negara itu.

Kata Anwar, beliau tidak putus hubungan dengan ahli-ahli Parlimen berkenaan dan sanggup ke pergi ke negara itu jika mereka ingin berjumpa dan berbincang dengannya.

“(Tarikh) 16 Sept akan adalah suatu realiti. Saya telah berjumpa dengan semua pemimpin Pakatan dan kami membincangkan perkara itu secara terperinci, dan memanglah kami menghadapi beberapa masalah teknikal apabila 49 Ahli Parlimen itu dihantar ke luar negara,” katanya.

Kumpulan BN-BBC akan pulang ke tanah air pada 17 atau 18 September ini.

Bagaimanapun kelmarin Anwar memberitahu bahawa jika mereka menghadapi masalah untuk menubuhkan kerajaan baru menjelang 16 September, mereka akan cuba merealisasikan sasaran tersebut pada 20 September.

nota: adakah ini strategi politik Pakatan Rakyat atau PKR?? Kenapa sampai perlu menghantar wakil ke Taiwan?? Kata 20 september pun boleh. Kalau betul acara ‘melompat’ ini direstui oleh Pemimpin Pakatan Rakyat, mana pergi wakil PAS dan DAP?? Kenapa PKR hendak dominasi Pakatan Rakyat?? Mana datang dana untuk ke Taiwan dengan secara tiba-tiba?? Tidak mustahil sekiranya MP BN melompat,PAS dan DAP akan ‘pull of the plug’ dari Pakatan Rakyat. Menangis lah orang2 PKR!!

10 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

16 September mustahil, PAS belum ‘setuju’ penuh

PAS yakin tidak mungkin berlaku perubahan kerajaan pada Selasa ini sebagaimana digariskan oleh Ketua Umum Pakatan Rakyat. Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak enam bulan yang lalu.

Pengarah Pilihan Raya Pusat PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, analisis beliau menunjukkan bahawa perubahan yang dirancang tidak akan berlaku disebabkan faktor teknikal dan politik.

“Sekarang, sepanjang Ramadan, Parlimen tidak bersidang. Dan apabila Parlimen tidak bersidang bagaimana kerajaan boleh bertukar?

“Kerana pertukaran kerajaan sedia ada kepada kerajaan yang baru mesti melalui proses demokrasi. Kerajaan yang ada mesti digulingkan, barulah sebuah kerajaan baru didirikan,” kata beliau yang Pesuruhjaya PAS Terengganu dalam temu bual dengan Harakah.

Temu bual itu akan diterbitkan dalam edisi esok.

Semalam, Anwar berkata, Pakatan Rakyat sedang menimbangkang kemungkinan beranjak jika terhadap halangan untuk merealisasikan sasaran 16 September.

Temu bual itu diadakan awal minggu ini.

Anwar berkata, jika bukan 16 September, pihaknya akan memilih 20 September bagi mencapai matlamat mereka ketika segala perancangan berjalan dengan lancar.

Meskipun Mustafa tidak lagi memegang jawatan terpenting dalam PAS, namun pandangan dan tanggapannya terhadap perkembangan politik sentiasa dinanti banyak pihak.

“Saya bercakap tidak mewakili PAS tetapi mewakili peribadi saya… 16 September akan berlaku. Tidak mungkin tarikh melompat dari 15 September kepada 17!

“Tetapi perubahan terancang tidak akan berlaku, berdasarkan dua faktor (politik dan teknikal),” kata Mustafa.

Jelas beliau, dalam keadaan Parlimen tidak bersidang tidak boleh diadakan undi tidak percaya dan kerajaan semasa tidak boleh digulingkan sekali pun bilangan wakil rakyat mungkin cukup untuk menjatuhkan kerajaan.

“Dari segi teknikal ia mungkin tidak berlaku. Saya tidak tahu siapa yang memilih tarikh 16 September,” katanya.

Malah, kata beliau, dari segi politik, timbul pelbagai spekulasi mengenai bilangan ahli Parlimen yang hendak melompat parti.

“Ada yang kata sudah ada angka 30, angka 40 dan beberapa angka lagi, yakni jumlah mereka yang akan meninggalkan BN dan akan menyertai Pakatan Rakyat.

“Saya tidak yakin sebab tidak mudah bagi seorang ahli Parlimen daripada parti yang memerintah hendak menyeberang kepada parti bukan kerajaan,” katanya lagi.

Tambah beliau, dalam sejarah negara ini, pernah berlaku cross over masa lalu iaitu daripada parti pembangkang kepada parti memerintah.

“Dan tidak pernah berlaku daripada parti memerintah kepada parti pembangkang. Berdasarkan proses demokrasi di Malaysia selama ini, ia tidak akan berlaku,” katanya.

Mengenai tarikh 16 September, beliau berkata, “dalam konteks 16 September tidak mungkin berlaku.”

“Tarikh lain kita tengok nanti. Apa yang berlaku dalam parti-parti komponen BN mempunyai dinamika tersendiri.

“Gerakan nak reviu kedudukan dalam BN. Berdasarkan pengamatan saya, Gerakan akan meninggalkan BN. Namun MCA tidak mungkin meninggalkan BN.

“MCA adalah pengasas Perikatan dahulu. Kalau kenyataan Setiausaha Agungnya boleh dipakai, MCA tidak akan meninggalkan BN. Mengenai soal lawatan, ia merupakan satu reaksi melampau dan dan panik yang tak tentu pasal,” katanya lagi.

Mengenai pendirian PAS, kata beliau, “sebenarnya saya tidak sempat kaji siapa orang dalam PAS yang ghairah dengan 16 September dan siapa yang tidak.’

Ini kerana, jelas beliau, pihaknya tidak pernah membincangkan secara serius mengenai hal berkenaan.

“Bagaimanapun, hari ini (Ahad lalu), Lim Kit Siang ada buat kenyataan, jika orang yang hendak lompat ini ada kepentingan peribadi, beliau tidak bersetuju. Karpal Singh juga pernah buat kenyataan serupa. Dari segi ini, nampak DAP juga tidak ghairah sekiranya lompat itu didorong kepentingan diri,” katanya.

8 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Ideology Politik Melayu diambang Kemusnahan Bangsa!!!

Nasionalis Melayu bermakna pencinta bangsa Melayu dan Melayu Islamis ialah Melayu yang ingin jadikan ideology politiknya mengikut sistem Pemerintahan Islam.Nationalist Melayu adalah seorang mempraktikan Agama Islam dan Ideologinya lebih bersifat sederhana dan berfahaman Demokratik Liberisma.Tetapi Idealogi seorang Melayu Islamismt adalah lebih berbentuk ideology pemerintahan Islam yang sebenar dan matlamatnya ialah melaksanakan hukum hudud dan lain-lain undang-undang syariah keatas rakyat yang dibawah pemerintahnya termasuk rakyat bukan Melayu.Memahami secara terperinci Nationalisma dan Islamisma adalah sukar sekali dan apa pulak untuk tajuk pendebatan.Tetapi pertembungan diantara kedua pihak ini seringkali berlaku.Walau pun Semenanjung Arab pada ‘amnya rakyat yang 99% Islam telah mengalami perubahan sosio-budaya pada awal tahun 1950, dengan menggulingkan Kerajaan Islamismt dengan kuasa Tentera untuk membentuk Negara bercorak Nasionalist!.Siri pengulingan kerajaan Islamist yang telah berlaku pada Negara-negara Arab seperti Mesir,Syria,Iraq,Yemen dan Algeria.Pembetukan kerajaan-kerajaan baru ini menukar sistem ideology pemerintahan dari Islamist kepada Pemerintahan Radikal atau pun Sosialist.Oleh kerana Pemerintahn dibawah kuasa Tentera pada dasarnya seringkali lemah dan tidak akan berfungsi kebanyakan negara-negara ini bertukar sistem pemerintahan memereka kepada Pemerintahan Kuku-Besi atau pun di panggil ‘Authoritarian governing’.

Namun demikian di Malaysia Orang Melayu selepas Negara Merdeka begitu lama selesa dan senang dalam keadaan Demokratik Liberisma;Kini majoriti orang Melayu mahu Negara ini diperintah mengikut Pemerintahan Islamist.Apa pun alasan mereka,sebenarnya mereka kurang jelas jenis pemerintahan Islamaist yang di anjurkan oleh parti pembangkang Khasnya Parti Pas .Parti itu sendirinya pun keliru tentang jenis pemerintahan Islamist yang perlu ikut!.Adakah Negara ini perlu diperintah mengikut Islam yang asal iaitu mengikut zaman Khalifah Rashidin terpilih? Atau nak memerintah mengikut Imam seperti Republik Islam Iran atau pun mengikut Wahabisma atau Salafisma (Salafiyya)?.Pemerintahan Whabisma adalah model pemerintahan Kerajaan Arab Saudi iaitu pemerintahan Authoritarian yang bersadur dengan Islam,Pemerintahan Khalifah dan dengan Majlis sura yang terakhir ialah Khalifah ottoman yang telah digulingkan pada tahun 1924.Sehingga kini belum ada Negara yang mengamalkan system Khalifah lagi!.Adakah Pemimpin Pas ingin Negara Islam seperti Negara Pakistan atau pun Negara Bangladesh yang digelar Negara Islam tapi bersadur dengan jenis pemikiran Barat?.Bangsa Melayu di Negara ini perlu dapatkan penjelasan yang tepat dan juga perlu ambil kira Kaum Bukan Melayu yang mencecah 49% itu.Kerana masih ramai Bumiputra yang belum memeluk Islam di Negara ini.

Pada Disember 15-18 ,2005 Patrcia Martinez dari Universiti Malaya telah secara rambang menjalankan kajian dan banci 1,000 orang Melayu dewasa tentang hala tuju Nasionalisma Bangsa Melayu di Negara ini.lebih 80% tetapi hanya 57.3% mahu hukum Hudud dan Hukuman syariah perlu diamalkan di Negara ini.Hanya 14.4% orang Melayu mahu dikenali sebagai Bangsa Malaysia.(Keputusan penuh sila rujuk NST Aug,10 & 31,2006).Pada dasarnya penyatuan Bangsa Melayu yang berpuak-puak Ideologi Politik amat berbahaya dan hasilnya boleh memusnahkan Bangsa Melayu itu sendiri di negara ini.

Kedua-dua golongan yang dipertikaikan Ideology ini perlu mengambil sikap lebih bertanggung jawab dalam menanggani isu ini tanpa memikirkan diri,Ideology atau pun kuasa dalam merealisasikan penyatuan bangsa Melayu itu sendiri.Kalau masih kita berdebat dimana nak letak agama atau negara dalam perjuangan samalah seperti kalau kita buat kajian ayam atau telur dulu?.Allah mencipatakan bumi selepas itu diciptanya Adam dan selepas di turunkan pulak Nabi,kemudian baru Al-Quran diturunkan untuk manusia sejagat sebagai agama ad-diin.Dengan itu negara adalah paling utama dalam konteks ini!.Pihak Parti UMNO dan Parti PAS perlu bersatu demi untuk masa depan Bangsa Melayu.UMNO juga perlu ikhlas dalam menerima pandangan-pandangan dan pemikiran Ulamak Pas untuk Negara ini.Perkongsian kuasa diantara kedua Parti Melayu ini perlu dibincangkan dengan serius untuk kemajuan Bangsa Melayu dan Negara ini.Natijahnya apabila Bangsa ini bersatu,orang Melayu akan merasai satu kekuatan Rohaniah yang kuat untuk maju bukan dari segi kemajuan mental tapi bersama dengan rohaniah yang memperkasa jati diri dan Iman setiap Muslim di negara ini.Akan bentuklah dengan sendirinya satu bangsa Melayu baru yang sukar diperlekehkan oleh bangsa lain didunia ini.Banyak sistem pemerintahan di dunia ini telah gagal untuk membentuk negara yang berwibawa seperti ini tapi Bangsa Melayu ini boleh lakukan.Kerana Melayu Boleh!!!Inilah satu perubahan yang rakyat kian lama menantikan dari pemimpin UMNO dan juga PAS.Semoga Allah merestui gabungan ikhlas ini dengan segera!.

-oleh Mamak Penang

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

TS Muhyiddin Sahkan Tun Ingin Kembali Ke UMNO

Tun Dr. Mahathir Mohamad yang keluar Umno empat bulan yang lalu telah melahirkan hasrat untuk kembali ke pangkuan parti itu.

Perkara itu dinyatakan oleh Dr. Mahathir kepada Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin Sabtu lalu.

Muhyiddin mendedahkan perkembangan tersebut di sini sebentar tadi berkata: “Dr. Mahathir sendiri menyatakan hasrat untuk kembali kepada Umno.”

Kata Muhyiddin, beliau telah menemui Dr. Mahathir atas permintaannya minggu lalu.

Malah, jelas Muhyiddin yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri telah menyampaikan hasrat tersebut kepada Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak semalam.

nota: Ayuh TUN!! Selamatkan UMNO dan Melayu serta Malaysia seterusnya..

1 Comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Gerakan Penang Putus Hubungan Dengan UMNO Penang

Gerakan Pulau Pinang mengadakan mesyuarat tergempar semalam ekoran sidang akhbar yang diadakan oleh ketua Umno Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail di mana seorang pemimpin Umno bertindak mengoyak gambar bekas ketua menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon.

Dalam mesyuarat tergempar itu, kata Dr Koh, Gerakan Pulau Pinang mengambil keputusan untuk memutuskan hubungan dengan Umno negeri tersebut.
Beliau turut membidas Ahmad yang didakwa membuat kenyataan yang menyinggung orang Cina kerana “telah menukar kesilapan peribadinya kepada konflik dan krisis antara parti-parti komponen BN dan yang paling teruk lagi, antara masyarakat”.
Menurut Dr Koh lagi, tindakan penyokong Ahmad menurun, mengoyak dan memijak gambarnya, bukan sahaja dilihat sebagai tindakan yang tidak menghormati dan menghina beliau, tetapi juga keseluruhan parti dan BN.

Dalam sidang akhbar pada jam 10.30 malam tadi, Dr Koh berkata, pemimpin dan ahli Gerakan amat terperanjat dan marah dengan perbuatan tersebut,

Menurutnya, mereka kecewa dan sedih kerana ramai pemimpin badan perhubungan Umno negeri yang hadir di situ, telah membiarkan kenyataan dan perbuatan yang tidak bertanggungjawab seumpama itu.

Dr Koh juga berkata, amaran Ahmad supaya masyarakat Cina tidak bersikap seperti orang Yahudi di Amerika yang mahu menguasai ekonomi dan politik, sebagai tidak bertanggungjawab dan tidak harus dibangkitkan sama sekali.

nota: penulis merasakan bahawa masalah ini merupakan masalah ‘peribadi’ di antara Koh Tsu Koon dan Ahmad Ismail. Mungkin dendam sudah lama terbuku, hanya menunggu masa utk ‘meletup’ dan kini sudah pun meletup. atau adakah ini permainan politik DSAI. sila rujuk komen pembaca (ketua bahagian) di bawah.

ketua umno bahagian
September 5, 2008 at 3:41 pm · Edit

inilah kerja umno bila ada apa-apa semua sokong…dulu masa tun pun semua sokong last2 apa jadi pada tuan….semua orang buat dia macam sampah…..dalam hal ni kita kena tau sapa sebenarnya md.ismail…dulu masa anwar jadi Pengerusi Badan perhubungan umno p.pg, dia adalah orang kepercayaan anwar…dia juga macam nak masuk dalam seluaq anwar bila anwar balik ke penang…aku percaya ini adalah strategi dia dan anwar untuk pecah MCA dan gerakan supaya masuk PR….aku blh kompom abg md.ismail ni setiap malam ada tempat anwar ceramah….

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

DAP Tolak MP Melompat

DAP menegaskan ia tidak akan menerima kemasukan mana-mana Ahli Parlimen BN ke dalam pakatan pembangkang sekiranya kemasukan mereka itu adalah semata-mata disebabkan faktor wang dan kuasa.

Penasihatnya, Lim Kit Siang berkata, parti itu hanya akan menerima kemasukan wakil-wakil rakyat BN ke dalam Pakatan Rakyat sekiranya mereka berbuat demikian atas prinsip mahu membawa perubahan demi membela nasib rakyat, dan bukannya atas dasar perjuangan ‘periuk nasi politik’ mereka.

Katanya, jika wakil rakyat BN keluar daripada parti yang selama ini memerintah semata-mata disebabkan mahu mendapatkan keuntungan kebendaan, ia merupakan satu tindakan yang tidak beretika.

“Sama ada pembentukan kerajaan baru berlaku atau tidak dalam masa sembilan hari lagi, ia bergantung kepada banyak perkara, perlu tunggu dan lihat.

“Tetapi jika mereka (wakil rakyat BN) mahu keluar parti untuk mendapat keuntungan kebendaan, ia tidak beretika dan bukan prinsip yang baik. Kami tidak akan menerimanya,” kata beliau dipetik Bernama.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas merasmikan penubuhan DAP cawangan Sungai Tong, Setiu dan Kampung Cina, Kuala Terengganu di sini hari ini dengan keahlian seramai 60 orang ahli.

Parti itu pernah membuka cawangannya di Kelantan pada tahun 1990, namun berkubur pada tahun 2002 ekoran kurang penerimaan daripada masyarakat setempat.

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Harga Minyak Turun…tapi harga barang??

1. kalau dulu masa harga minyak naik..rakyat semua mengeluh….

2. minyak naik barang naik…….itu memang satu kelaziman..masing2 nak untung…

3. dalam menanggung beban kenaikan harga petrol dan harga barang….ada orang menangguk air keruh…bagitau dia boleh turun harga minyak…..

4. dia kata…hari ini berkuasa esok harga minyak turun…semua rakyat terutama golongan muda bersorak gembira….

5. penulis tak kisah minyak naik atau turun…bukannya kaya..tapi nak tak nak kene akui..minyak bukan boleh tanam semula macam pokok…hari ni mati esok boleh tanam dan tumbuh balik….bumi dah sangat tua…manusia asyik korek merata-rata….

6. penulis pernah bertanya dengan orang yang kata “hari ini berkuasa esok harga minyak turun”, kalau harga minyak turun, harga barang boleh turun ker??

7. bukan aper…sebab kita tahu…jarang sangat kita dengar harga barang naik akan turun….

8. sampai sekarang pertanyaan tak dijawab tanpa berita….

9. hari tu harga minyak turun 15sen…dah hampir dua minggu…harga barang masih di takuk lama…takde nampak pula akan turun….apatah lagi semlm PM cakap harga minyak akan turun 15sen….

10. jadi mana penting?? harga minyak murah gila….atau harga barang murah gila??…

11. jangan pandang pada satu sudut saja…pemikiran harus dibuka…pandang jauh selamat lah semua…

11 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Ramai pemimpin kanan Gerakan tinggalkan parti…adakah Parti Gerakan sudah tidak relevan?

1. terbaru bekas pengerusi Gerakan WP pula tinggalkan Gerakan dan masuk PKR. dia kata parti politik berasaskan perkauman tak relevan lagi. Bukan kah Gerakan sebuah parti ‘multi-racial’ macam PKR? kenapa kini baru nak lompat parti? parti perkauman tidak relevan atau Gerakan itu sendiri tidak relevan?

2. Pemangku Presiden Gerakan pula berkata Gerakan sedang mengkaji kedudukannya dalam BN.

3. Pada PRU yang lepas kerusi Gerakan di Penang hampir hangus semuanya. Ini gara-gara apa?

4. Kini Gerakan kata UMNO punca segalanya. Tak lupa MCA juga sebut perkara yang sama.

5. Kena ingat, ego UMNO ada jayanya. Masih ada lebih 60 kerusi di Parlimen. Parti komponen semenanjung lain macam mana?

6. Mungkin PKR akan alami nasib serupa dengan GERAKAN. Parti beridealogi – Multi Racial – …relevan kah dengan situasi politik negara kita? mungkin relevan hanya sementara. Kelak ramai akan melompat ke UMNO semula.

5 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Teks wawancara Mohamad Sabu Dengan Malaysiakini

Tuan Haji sebut kemenangan besar PAS disebabkan peralihan undi dari bukan Melayu. Jadi, apakah makna peralihan undi ini kepada PAS?

Politik Malaysia ini lebih berdasarkan kaum, terutamanya selepas merdeka, memang parti Umno, walaupun memperjuangkan Melayu, tetapi orang-orang bukan Melayu merasakan mereka sebagai sahabat, sebagai kawan. Tetapi PAS memang ditakuti orang Melayu, terutamanya orang bukan Melayu.

Kita tahulah, pilihanraya, parti politik, ini atas persepsi. Kita boleh bercakap apa pun tetapi persepsi orang begitu, digambarkan begitu. Jadi, kita kata dua parti dominan pembangkang – PAS dengan DAP – selagi orang Melayu takut kepada DAP, selagi DAP takut kepada PAS, selagi itulah BN akan berkuasa.

Ini trend politk dalam negara kita. Sebab itu kita lihat pada tahun 1986, 1994 dan 1999, isunya banyak, tetapi kita hendak bawa orang Cina mengundi PAS, orang PAS mengundi DAP memang agak sukar, walaupun kami di peringkat pimpinan, boleh bertemu dan berbincang.
Oleh kerana berlaku peristiwa (perhimpunan besar) Bersih, Hindraf , kemudian dengan (krisis badan) kehakiman, (kes) VK Lingam, berlaku kenaikan harga minyak pada waktu tu, kenaikan harga barang, maka rakyat kali ini tidak peduli, sampai orang buat khidmat pesanan ringkas (SMS) mudah – ABU – Asalkan Bukan Umno – kita undi.

Tuan Haji lihat peralihan  undi daripada golongan Cina ini menggambarkan mereka mula menerima dasar-dasar PAS, bersifat sementara kerana tidak sukakan BN atau tanda demokrasi kita makin matang?

Saya melihat tanda demokrasi semakin matang. Perkara ini bukan jadi dengan begitu saja, walaupun ia tsunami. PAS sendiri membuat pendekatan dengan orang bukan Melayu ini secara agak agresif, bermula pada pilihanraya umum 1986 melalui Majlis Perundingan Cina (CCC). Tetapi oleh kerana badan itu kecil, ia kurang berjaya.

Kemudian, kita terus dengan DAP pada tahun 1999. Tetapi propaganda BN menyebabkan orang Tionghua sendiri takut untuk mengundi DAP. Disebarkan di Pulau Pinang (foto) Lim Kit Siang pakai serban dalam pilihanraya itu. Jadi, itu propaganda. Jadi, sampai bila rakyat Malaysia hendak berada dalam suasana itu? 

Sekarang ini rakyat Malaysia ada akses kepada internet, kepada laman-laman web, blog dan sebagainya.

Jadi, teknologi informasi membantu kemenangan PAS?

Ya, juga pendekatan PAS kebelakangan ini.

Tetapi adakah dasar-dasar PAS itu dapat diterima?

Kita tidak kata mereka menerima secara bulat. Sekarang ini mereka datang dengar penerangan langsung daripada kita. Dan saya rasa perubahan ini tidak sementara. Tetapi kita tidak boleh diam begitu sahaja. Kena teruskan pendekatan yang dibuat.

Bagaimana faktor Anwar Ibrahim memainkan peranan mengubah undi?

Faktor Anwar Ibrahim di kalangan orang bukan Melayu. Beliau hendak memperkenalkan dasar baru. Walaupun beliau tidak lagi meletakkan apakah dasar baru itu, tetapi memberi harapan kepada orang bukan Melayu.

Bagi orang Melayu, faktornya ada tetapi tidak sebesar mana. Kepada orang bukan Melayu, memberikan harapan.

Bagaimana peranan beliau menggabungkan ketiga-tiga parti dalam Pakatan?

Setakat ini, kita di peringkat jawatankuasa penyelaras. Sudah ada di peringkat pusat. Ia berjalan dengan baik di Perak dan di lain-lain negeri. Kita buat dalam bentuk mesyuarat. Pertama sekali, Pakatan ini berjalan dengan baik walaupun kita, majoritinya kecil di Perak ini, tetapi berjalan dengan baik.

Selain itu ada dakwaan PKR mendominasi Pakatan sedangkan semua parti-parti yang bergabung bersetuju tiada pihak lebih besar dalam Pakatan.

Iyalah, siapa pun mendapat kerusi lebih, jadi mereka merasa mereka hebat. Biasalah itu. Macam dalam BN, Umno kerusi terbanyak. Sekarang dalam Pakatan, dalam pilihanraya lepas, keadilan yang
terbanyak (dengan) 31 kerusi, DAP 28 kerusi, PAS 22 kerusi. Jadi, kalau orang-orang PKR merasakan begitu, tidak ada masalah. Sebab dia masa sekarang ini mendahului daripada sudut jumlah kerusi.
Tetapi dominan saya tidak nampak, tidak timbul dalam parti (PAS) ini.

Anwar Ibrahim yang dominan membuat kenyataan bagi pihak Pakatan, adakah itu juga pandangan bersama PAS dan DAP bersama?

Kenyataan Anwar dalam bentuk umum, kita kata itu pandangan beliaulah. Jadi, beliau sendiri pun jarang membuat kenyataan di atas nama Pakatan Rakyat, di atas nama peribadi dia. Tetapi kenyataan
misalnya kalau memerintah, harga minyak akan turun, walaupun itu peribadi, tetapi itu boleh diterima akal. Itu tidak ada masalah.

PAS setuju bincang dengan DAP dan masalahnya persepsi media?

Orang Melayu tidak ada masalah dah sejak tahun 1999 lagi. Tetapi kita faham masalah DAP ini, orang Cina takut kepada negara Islam. Sebab itu kita kata, persefahaman, perundingan itu banyak berlaku dan orang tengahnya adalah PKR.

Persefahaman parti-parti dalam Pakatan dikatakan sebagai “tersimpul mati”?

(Ketawa) Tidak sampai “tersimpul mati”. Itu bahasa saya. Itu hendak gambarkan perpaduan, sebab dalam politik ini, payah hendak baca. Buat masa sekarang, Pakatan itu makin baik.

Maksudnya PAS masih merisaukan hubungan dalam Pakatan di masa akan datang? Begitu? Tidak “tersimpul mati” itu maksudnya ada kerisauan lagi.

Ya, Kita kena terbukalah. Sikap parti politik ini memang begitu keadaannya.

Tetapi kerunsingan utama PAS atas dasar apa?

Politik ini adalah saingan kuasa. Dan PAS tidak dapat lari, kelangsungannya selama 57 tahun di atas dasar Islam. Sebab itu kita hendak mempertahankan dasar, dalam masa yang sama bekerjasama dengan orang lain. Bila ahli kita melihat PAS tidak lagi memperdulikan soal dasar dan sebagainya, itulah yang merunsingkan kita.

Jadi, jaminan hendak mempertahankan perlembagaan PAS, sebab apabila tandatangan saja borang PAS, kalau dia seorang cikgu, mungkin dia kena tukar. Kalau dia pegawai, mungkin tidak naik pangkat. Dan dia memilih PAS kerana dia menjunjung dasar yang kita janjikan.

Sebab dalam Pakatan, kita hendak berkawan dan bagaimana dengan mempertahankan dasar kita itu. Ini yang menjadi, bukan kerunsingan, tetapi antara cabaran yang kita kena (hadapi)…

Oleh kerana hubungan persefahaman yang kuat setakat ini, kenapa ada suara-suara dalam PAS ingin berunding dengan Umno?

Begini, berunding bukan hendak berkuasa bersama. Sebab ada di kalangan pemimpin dan ahli-ali PAS melihat orang-orang Islam berpolitik, bergaduh dalam semua perkara.

Kita lihat misalnya kalau di kalangan parti-parti politik bukan Melayu ini, ini fikiran orang yang hendak berbincang dengan Umno, kita lihat dalam isu pelajaran, DAP dan MCA berlainan parti tetapi bercakap
mempertahankan hak bangsa, kaum mereka senada. Ada juga di kalangan intelektual Melayu senada, kenapa  orang Islam tidak boleh buat begitu?

Dalam Pakatan, apa masalah lain yang dihadapi untuk ke depan?

Bagi kami, itulah, dalam hendak mempertahankan dasar Islam dan DAP yang secara terang menyebut mereka menolak negara Islam dan sebagainya, bagaimana dua kumpulan ini hendak bnekerjasama. Ini
merupakan cabaran yang besar kepada kami. Tetapi kami tidak melihat itu sebagai satu masalah yang tidak boleh selesai.

Yang paling penting sekali ialah bersedia duduk semeja berunding. Itu yang paling penting.

Macam mana hendak selesai? Baru-baru ini, dalam kongres DAP, beberapa perwakilan mendakwa PAS tidak menghargai undi bukan Melayu kerana hendak melaksanakam undang-undang Islam, sedangkan DAP tetap dari dulu hingga sekarang menolak sebarang usaha menjadikan Malaysia sebagai negara teokratik. Bagaimana kita hendak mempertemukan kedua-dua pandangan itu?

Ini satu cabaran kepada kita. (Penyelesaian objektif) A, B, C, D tidak boleh. Ini soalan kemanusiaan, soal persepsi. Bagi kita, pencapaian setakat ini pun orang PAS mengundi calon DAP, orang Cina
mengundi calon PAS. Itu sudah besar. Jadi yang lain-lain, prosesnya mesti melalui pertemuan dan perundingan. Akan ada pantang laranglah.

Setakat mana PAS boleh bertolak ansur tentang dasar, undang-undang Islam?

Sekurang-kurangnya paling minimum ialah perlembagaaan, Islam agama rasmi, kuasa Islam di peringkat negeri dan sebagainya. Dan saya rasa DAP pun tidak ada masalah. Di sini ada pertemuan. Dan kita pun sebut, kalau di peringkat persamaan undang-undang syariat, dia akan kena pada orang Islam.

Iyalah, tetapi itu pun tidak dapat diterima oleh DAP untuk penguatkuasaan undang-undang Islam itu?

Tidak mengapa. Dari masa ke semasa kita bincang teruslah, kalau kita hendak menjadi parti pemerintah. Tidak menjadi masalah kepada kita untuk terus berbincang. Macam sekarang ini, kita boleh berjalan di Perak, di Selangor.

Jadi, adakah Tuan Haji melihat sebuah jalan yang sukar oleh PAS dalam Pakatan untuk tempoh akan datang?

Sukar tetapi boleh dilalui. Sukar sebab kita mentadbir manusia. (Ketawa) Umno sama Umno pun kita tengok lagi teruk. Tidak ada benda yang tidak boleh kita cabar, benda-benda seperti ini.

Sekarang ini PAS disebut-sebut mempunyai dua aliran, pertama moderat, kedua konservatif. Apa komen Tuan Haji?

Itu biasa dalam mana-mana parti politik dan aliran pemikiran. Jadi, parti politik yang mencecah sejuta, aliran-alirannya itu adalah perkara biasa. Tetapi sudah tentu keputusan parti, keputusan muktamar itu yang didokong bersama. Aliran pemikiran tidak ada masalah.

Maksudnya wujud?

Dalam mana-mana parti politik biasalah. Macam Umno dulu, kononnya ada aliran kiri, ada aliran kanan. Tetapi mereka itu Umno-lah. Ini pun semacamlah, ada dikatakan aliran keras, ada aliran sederhana. Tetapi semuanya mendokong dasar Islam. Bagi saya berlainan pendekatan itu lumrah.

Sebenarnya, berapa aliran dalam PAS setakat ini?

(Ketawa) Satu aliran saja, aliran Islam.

Apa perbezaan antara kedua-dua aliran tadi (konservatif dan moderat)?

Kalau di sebelah Pantai Barat, tentulah kecenderungan hendak mendekatkan ideologi Islam kepada non-muslim menjadi agenda utama. Kalau di sebelah Pantai Timur, bagaimana hendak mendekatkan Islam kepada orang yang sudah Islam menjadi agenda utama.

Jadi, kalau kita lihat, secara individunya, orang-orang itu, tidak ada perbezaan sama ada satu kumpulan menerima pandangan komunis (contohnya) atau satu kumpulan pandangan Islam. Tidak ada sampai ke peringkat itu.

(Ketawa) macam kita kata, gaya belah rambut sahaja. Sama ada hendak belah tengah atau belah tepi. Sampai peringkat pertarungan ideologi dalam parti, itu tidak ada.

Tuan Haji dengar, baru-baru ini ada satu kumpulan dalam PAS dikenali sebagai Kumpulan Erdogan disebut dalam sebuah blog.  Katanya Kumpulan Erdogan ini diketuai Datu Husam Musa.  Beberapa pemimpin PAS diletakkan dalam kategori ini?

Saya berpendapat, begitulah, kalau ada, pandangan-pandangan peribadi, tetapi semuanya bekerja dalam konsep tidak lari daripada dasar Islam tadi.

Tetapi kumpulan ini wujud atau tidak dari segi kesefahaman, ideologi dan pendekatan yang serupa?

Tidak ada, tidak ada. Saya tidak nampak ada.

sumber mkini

6 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda