Tag Archives: Saiful Bukhari Azlan

Peguam harap kes liwat Anwar digugur

Pasukan peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim berharap kes liwat terhadap bekas Timbalan Perdana Menteri itu akan digugurkan apabila ia disebut semula minggu depan.

“Kami masih mengekalkan pendirian kami bahawa memang tiada kes, tiada bukti. Kes ini merupakan pendakwaan bermotifkan politik.

“Oleh itu kami berharap kes ini akan digugurkan,” kata salah seorang peguamnya, Sankara Nair ketika dihubungi.

Kata Sankara, pihaknya telah pun menyatakan pendirian tersebut sebelum ini dan sehingga kini masih mempertahankan agar kes berkenaan digugurkan.

Ketika dihadapkan di mahkamah awal bulan lalu, Anwar, bekas Timbalan Perdana Menteri, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur terhadap tuduhan melakukan seks luar tabii terhadap bekas pembantu peribadinya, Mohamad Saiful Bukhari Azlan pada Jun lepas.

Beliau diwakili sembilan orang peguam.

Anwar, 61, dituduh melakukan perbuatan itu terhadap Mohamad Saiful, 23, pada antara 3.01 petang dan 4.30 petang 23 Jun 2008 di unit 1151 Desa Damansara Condominium, No 99, Jalan Setiakasih Bukit Damansara, Kuala Lumpur.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebat.

Anwar dibebaskan atas bon peribadi RM20,000.

Kes itu akan disebut semula pada 10 September dan kemungkinan akan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Sankara menambah, tiada peruntukan membolehkan pihaknya memfailkan agar kes berkenaan digugurkan.

Cuma, jelas beliau, pihaknya telah menyatakan wujudnya alibi dan juga kandungan akuan bersumpah doktor yang memeriksan Saiful bagi membolehkan kes berkenaan ditolak.

“Kami tidak boleh membuat permohonan rasmi. Pendakwaan mempunyai kuasa mutlak sama ada hendak mendakwa seseorang ataupun tidak,” kata beliau yang tetap yakin kes berkenaan akan diketepikan.

Malah, Anwar ketika berkempen dalam pilihan raya kecil Permatang seringkali menyatakan bahawa kes yang dibawa terhadap tidak mempunyai bukti dan ia harus diketepikan.

nota: atas dasar apa ingin kes ini digugurkan? tiada kes dan tiada bukti? siapa anda untuk tentukan?? negara ini ada sistem kehakiman, biarlah mahkamah yang tentukan.

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Komen Hadi,Najib dan calon AKIM mengenai sumpah Saiful

dari agendadaily

Bagi Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sumpah yang dibuat Saiful Bukhari Azlan di Masjid Wilayah Persekutuan petang Jumaat adalah tindakan bodoh dan tidak ikut syariat Islam.Bercakap di Ipoh Hadi anggap cara Saiful memegang al-Quran ketika lafaz sumpah seperti orang Kristian memegang kitab Bible. Sambil menyatakan PAS akan tetap sokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh beliau juga sifatkan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul yang meminta Anwar turut bersumpah sebagai orang agama yang tidak tahu mengenai agama Islam.Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pula yang diminta mengulas kenyataan Hadi itu selepas penamaan calon pilihanraya kecil Permatang Pauh anggap ia kenyataan peribadi Presiden PAS itu. “Itu pendapat haji Hadi tetapi pendapat ulama yang betul lain.Dalam perkembangan berkaitan calon AKIM – calon ketiga – dalam pilihanraya kecil itu, Hanafi Hamat sifatkan kenyataan Hadi tidak mencerminkan kehendak agama .Baginya Saiful ikut syarak dan jalan untuk cari kebenaran.Hanafi adalah mudir Pondok Padang Siam di Tanah Merah,Kelantan

24 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Teks Temuramah Saiful Dengan Wartawan

sumber mkini

Wartawan: Waktu angkat sumpah siapa saksi?

Peguam Zamri Idrus: Semua imam-imam Masjid Wilayah Persekutuan.

Wartawan: Ke mana hilang selama ini?

Mohd Saiful: Saya bukan menghilangkan diri tetapi mendiamkan diri untk mengumpulkan kekuatan kerana saya telah difitnah, dengan macam-macam, terutamanya sekali oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jadi itulah alasan saya.

Wartawan: Kenapa Saiful pilih hari ini dan di Masjid Wilayah Persekutuan?

Mohd Saiful: Saya telah lama berniat nak buat ini tetapi ia perlukan satu kekuatan mental dan juga rohani kerana bersumpah ini bukan sesuatu yang mudah dan boleh dibuat secara suka-suka kerana akibatnya dia boleh dilaknat. Alhamdulillah, Allah SWT telah memberikan saya kekuatan dan saya bersumpah pada hari ini.

Wartawan: Adakah kerana esok penamaan calon di Permatang Pauh.Mohd Saiful: Tidak, tidak, sama sekali.

Wartawan: Bagaimana perasaan Saiful lepas bersumpah?

Mohd Saiful: Alhamdulillah, saya berasa lega dan buat pertama kalinya saya dapat memberanikan diri dan diberikan kekuatan oleh Allah SWT untuk berdepan dengan para wartawan.

Wartawan: Kamu bercadang berkempen di Permatang Pauh?

Mohd Saiful: This is not a political matter (ini bukan satu perkara politik), ini adalah dakwaan kes peribadi antara Anwar Ibrahim dan saya.

Wartawan: Tetapi ingat, tuduhan ke atas Anwar adalah suka sama suka?

Mohd Saiful: Saya ingin tegaskan di sini bahawa perkara itu berlaku tanpa kerelaan hati saya.

Wartawan: Ada yang kata lebih daripada sekali.

Mohd Saiful: Itu saya akan beri keterangan di mahkamah.

Wartawan: Betul kamu buat pemeriksaan di Pusrawi?

Mohd Saiful: Itu saya akan jawab di mahkamah.

Wartawan: Kenapa pada mulanya kamu pergi ke Hospital Pusrawi?

Mohd Saiful: Itu keterangan di mahkamah nanti.

Wartawan: Tapi betul Saiful pergi ke Pusrawi hari itu?

Mohd Saiful: Keterangan di mahkamah. Saya akan bagi keterangan. Dan iyalah, saya bukan seperti Datuk Serri Anwar Ibrahim ingin melaksanankan media trial, jadi saya akan memberikan keterangan saya dan bekerjasama semasa di mahkamah nanti.

Wartawan: Ini kali pertama kamu diliwat?

Mohd Saiful: Ya, pertama kali.

Wartawan: Besok penamaan calon, kenapa hari ini… saya harap kamu faham. Saya bukan nak buat apa-apa, tanya saja.

Mohd Saiful: Saya faham, secara kebetulan saja. Kalau nak ikutkan kita pun tak tahu Anwar akan bertanding. Laporan saya itu pun 28 Jun, kita tak tahu dia akan bertanding bila. Tetapi saya ingin tegaskan di sini, saya memerlukan kekuatan dan alhamdulillah Allah SWT memberikan saya kekuatan untuk mengadakan sumpah hari ini. Dan hari ini hari Jumaat, hari yang sangat dirahmati Allah SWT.

Wartawan: Anwar kata masa itu dia ada saksi dan dia tak pernah keseorangan dengan Saiful pada masa tersebut.

Mohd Saiful: Itu kita tengoklah di mahkamah nanti.

Wartawan: Benar kamu buat laporan polis? Kamu ada salinan laporan polis?

Mohd Saiful: Saya nak tegaskan di sini, saya buat laporan polis 5.30 tetapi saya tengok dalam 6.30 dah terpapar di SMS dan lamanweb. Saya tidak tahu kenapa. Dan saya sendiri yang menulis laporan
polis tersebut.

Wartawan: Adakah kamu bertemu Datuk Najib?

Mohd Saiful: Itu saya akan jawab di mahkamah.

Wartawan: Kalau Anwar melakukan sumpah, apa pandangan kamu?

Mohd Saiful: Ok tidak apa. Saya telah melakukan tanggungjawab saya. Saya sudah lakukannya. Jikalau beliau hendak lakukan, terpulang kepada beliau sebab ia bukan tentukan sama ada salah atau tidak. Kita tengok di mahkamah nanti.

Video angkat sumpah ditayangkan.

Mohd Saiful: Jumpa 10 haribulan nanti di mahkamah. Terima kasih.

14 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

KENYATAAN MEDIA PEGUAM SAIFUL, SAIFUL BERSYUKUR

dari mstar
1) Anak guam saya Mohd Saiful Bukhari Bin Azlan bersyukur ke hadrat Allah S.W.T bahawa suspek sebagaimana laporan polis yang dibuat oleh beliau pada 28.6.2008 akhirnya akan dibawa ke muka pengadilan untuk diadili.

2) Mohd Saiful Bukhari Bin Azlan juga akan memberikan kerjasama yang sepenuhnya bagi memastikan proses keadilan berjalan lancar di Mahkamah kelak.

3) Mohd Saiful juga berharap semua rakyat Malaysia berdoa agar proses undang-undang dapat berjalan dengan lancar agar kebenaran dapat dibuktikan dengan seadilnya.

Kenyataan media bertarikh pada 6 Ogos 2008 ini telah ditandatangani oleh peguam Saiful, Zamri Idrus.

Peguamnya, Zamri Idrus berkata, Saiful bersyukur kerana Anwar akhirnya dihadapkan ke mahkamah untuk diadili.

“Anak guam saya memberi jaminan bahawa beliau akan memberi kerjasama yang sepenuhnya bagi memastikan proses keadilan dapat berjalan lancar,” kata beliau dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Saiful juga meminta semua rakyat Malaysia membiarkan proses perundangan berjalan dengan lancar agar kebenaran dapat dibuktikan.

Sementara itu, ketika ditanya, sama ada Saiful akan hadir di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur esok, Zamri berkata, anak guamnya tidak akan hadir atas sebab keselamatan.

“Saiful tidak perlu datang esok ke mahkamah dan beliau hanya akan datang sebagai saksi kelak.

“Sebagaimana yang dijanjikan Saiful akan buat akuan bersumpah di hadapan al-Quran dalam masa terdekat, tarikhnya sedang diteliti,” katanya.

Pada 28 Jun lalu, Mohd Saiful membuat laporan polis mendakwa Anwar yang merupakan bekas majikannya meliwatnya beberapa kali, termasuk kali terakhir di sebuah kondominium di Damansara dua hari sebelum laporan polis itu dibuat.

nota: penulis berharap agar orang ramai tidak menjadi ‘hakim’ dalam kes ini. biarlah mahkamah bersidang. sesungguhnya sekiranya Allah Maha Adil. Pihak yang benar pasti menang dalam kes liwat ini. Jangan kita cuba menjadi ‘hakim’ ketika perbicaraan sedang berjalan. Biarlah apa DSAI dan Saiful kata konspirasi lah, bersumpah lah dan sebagainya. Yang paling mengetahui hanyalah Allah SWT.

23 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Laporan Kesihatan Saiful Hampir Sama Dengan Yang Asal – Pusrawi

dari mstar

Hospital Pusrawi hari ini menjelaskan laporan perubatan Mohd Saiful Bukhari Azlan,23 yang diedarkan melalui internet hampir sama dengan laporan asal.

Pengarah Pusrawi, Wan Mahmood Wan Yaacob dalam sidang medianya berkata: “Laporan tersebut nampak genuine tetapi yang asli ada pada saya”.

Dalam kenyataan akhbar lima perenggan yang dikeluarkan hospital itu memberitahu, doktor hospital tersebut, Dr Muhamad Osman Abdul Hamid telah melakukan pemeriksaan ke atas pesakit Mohd Saiful berkaitan liwat.

Kenyataan tersebut menjelaskan yang Dr Muhamad Osman bukan seorang doktor pakar dan hanya seorang pegawai perubatan yang bertugas di bahagian klinik kemalangan dan kecemasan hospital.

Kenyataan itu turut menyebut, doktor tersebut telah menasihatkan Mohd Saiful supaya menjalani pemeriksaan di hospital kerajaan dan tiada pemeriksaan lanjut dilakukan berkaitan aduan liwat.

Hospital tersebut turut memberitahu, pihak mereka tidak mengeluarkan sebarang maklumat rasmi kepada mana-mana pihak berhubung laporan perbuatan terhadap pesakit bernama Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Leave a comment

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Terkini: Saiful tidak pernah diliwat

menurut beberapa sumber pada hari ini, satu laporan kesihatan Saiful Bukhari Azlan telah mendapati bahawa beliau tidak pernah diliwat. Laporan berkenaan dikeluarkan oleh Hospital Pusrawi. Sehingga post ini ditulis pihak Pusrawi tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan rasmi dan dipercayai pihak hospital sedang membuat siasatan dalaman bagaimana laporan kesihatan tersebut boleh tersebar kepada umum.

penulis berharap agar kes liwat dsai-saiful ini dapat diselesaikan dengan segera. ini kerana kes liwat ini amat memalukan sekiranya ia adalah satu dakwaan yang benar atau pun tidak.

93 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Saiful bukan seorang ‘gay’

Mohd Saiful Bukhari Azlan yang mendakwa diliwat oleh penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan seorang pengamal homoseks, kata peguamnya hari ini.

“Tidak,” kata peguam itu Zamri Idrus apabila ditanya sama ada pemuda 23 tahun itu seorang “gay.”

Zamri hari ini mengadakan sidang media bagi menjelaskan pendirian bapa pemuda itu Azlan Mohd Lazim di sebuah hotel di Kuala Lumpur.

Bapa Mohd Saiful menyifatkan Anwar seseorang yang “banyak alasan” dan suka “berdolak-dalik” berhubung siasatan kes anaknya.

“Demi membela Mohd Saiful yang menjadi mangsa bekas majikannya ini, saya dan keluarga saya menuntut dengan setegasnya kepada individu yang terlibat supaya memberikan kerjasama yang sepenuhnya dalam penyiasatan pihak polis,” katanya.

saiful bukhari azlan anwar ibrahim sodomy allegations brickfields police station 040708 02Azlan berkata, berbeza daripada Anwar, Mohd Saiful telah mengambil sikap “berani kerana benar dan beliau (anaknya) tanpa sebarang masalah telah memberikan kerjasama yang sepenuhnya bagi membantu polis membuat siasatan.”

Kenyataan lima perenggan Azlan dibacakan oleh Zamri.

Turut serta dalam sidang media itu seorang bapa saudara Mohd Saiful yang mahu dikenali ‘Uncle Pat.’

Azlan juga berkata anaknya (foto fail, kanan) sanggup bersumpah secara Islam bagi menegakkan kebenaran dakwaannya selepas polis menyelesaikan siasatan mereka.

Beliau juga menyatakan rasa sedihnya Mohd Saiful diperlakukan sedemikian oleh Anwar.

“Saiful berkali-kali menyebut kepada saya dan keluarga kami bahawa beliau bertindak begini kerana kebenaran dan saya berdoa kepada Allah supaya menunjukkan kebenaran itu.

“Yang terpenting, saya dan keluarga saya memohon kepada pihak berwajib membawa individu yang terlibat ke muka pengadilan secepat mungkin,” katanya mengakhiri kenyataan bertulis tersebut.

Menurut peguam, Azlan tidak hadir di sidang media itu kerana “ada hal lain.”

Ditanya hubungan Mohd Saiful dengan kenalan baiknya Rahimi Osman dan bekas pemimpin kanan PKR Mohamad Ezam Mohd Nor dengan seorang pemimpin negara, Zamri berkata: “Tidak, tidak, perkara ini biarlah pihak polis lakukan siasatan dahulu.”

Sumber : MalaysiaKini

nota: beliau bukan seorang gay kerana sudahpun bertunang. jadi jika bukan gay apakah status beliau?

10 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

MAHKAMAH SYARIAH PENENTU NASIB ANWAR?

sumber mstar

Kenapa Dato Seri Anwar Ibrahim merujuk kes dakwaan liwatnya ke Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan? Beliau pernah berkata dia berani bersumpah tapi dengan bersyarat? Buktikan tuduhan dahulu, katanya.

Adakah ini ‘madah berhelah’ terbaru dari Anwar atau kejujuran yang dituntut oleh penyokong-penyokongnya?

Mungkinkah Anwar akur dengan nasihat Mufti Perak, Datuk Dr Harussani Zakaria yang mencadangkan kes fitnah meliwat ini dibawa ke Mahkamah Syariah.

Persoalan beranikah Anwar mahupun Saiful bermubahalah (sumpah laknat), bersumpah guna nama Allah ataupun berani menjunjung Al-Quran masih menjadi tanda tanya?

Yang penting, cabar mencabar untuk bersumpah adalah satu perkara baru dalam senario politik Malaysia.

Akidah dan pemahaman umat Islam juga turut dicabar untuk kembali kepada apa yang pernah dibuat oleh junjungan kita Nabi Muhammad SAW apabila berhadapan dengan dakwaan Saiful Bukhari Azlan menuduh Anwar meliwatnya.

Di zaman Rasulullah, Nabi Muhammad SAW tidak sewenang-wenangnya menggunakan kaedah yang kita kenal dengan nama mubahalah melainkan seperti dilakarkan dalam tinta sejarah bilamana Rasulullah dicabar puak Najran untuk menegakkan kenabiannya.

Pelik sekali, Malaysia yang tidak beramal dengan syariah Islam tiba-tiba mengusulkan kes liwat ini dirujuk pada Mahkamah Syariah? Dan mereka-mereka yang tidak pernah mengamal apa yang dituntut oleh Al-Quran tiba-tiba mengusulkan merujuk pada Al-Quran sepenuhnya.

Mubahalah adalah jalan terbaik untuk mengadili sesuatu perkara yang melibatkan tuduhan zina, rogol atau liwat. Dan ketika kita berada dalam keadaan sangsi, ragu, buntu dan tidak percaya dengan sistem kehakiman negara kita.

Siapakah di antara Anwar dan Saiful yang berani mengungkapkan bermubahalah sumpah laknat: “Ya Allah! Jika aku lakukan apa yang dituduh ke atasku, maka laknatilah aku” manakala satu pihak lagi perlu menyebut ” Ya Allah! Jika dia tidak lakukan apa yang aku tuduh itu, maka laknatilah aku.”

Bak kata Tok Guru Nik Aziz Nik Mat, “Sumpah laknat adalah jalan terakhir!”.

2 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

Sekitar kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim

sumber malaysiakini

DSAI berlindung di Kedutaan Turki

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim kini sedang mendapatkan perlindungan di Kedutaan Turki di Kuala Lumpur.

Bercakap dalam satu sidang akhbar, Naib Presiden Azmin Ali mendedahkan Anwar berbuat demikian demi keselamatan dirinya.

“Beliau telah dihantar ke sana sejak jam 6 pagi tadi. Tidak siapa pun yang boleh menziarahi beliau kecuali isteri dan anak-anaknya,” kata Azmin.

Katanya, tidak dapat dipastikan sampai bila Anwar akan berlindung di kedutaan tersebut.

Dalam sidang akhbar sebelumnya, Timbalan Presiden PKR, Dr Syed Husin Ali berkata, usaha terbaru untuk membabitkan Anwar dalam tuduhan liwat ekoran laporan polis oleh bekas sukarelawan parti itu, menunjukkan usaha lebih serius oleh pihak-pihak tertentu untuk menutup mulutnya.

Katanya, Anwar telah menjadi sasaran bukan sahaja pembunuhan politik tetapi juga menerima ancaman terhadap nyawanya.

“Kami (dalam PKR), dan saya sendiri, telah menerima maklumat bahawa ini adalah satu percubaan bukan sahaja untuk membunuh karier politiknya, tetapi jika boleh, membunuh beliau,” kata Syed Husin dalam satu sidang akhbar di Hotel Quality di Shah Alam.

Katanya, pihak parti telah mengambil semua langkah perlu untuk memastikan keselamatan Anwar.

Menurut beliau, percubaan tersebut juga mungkin disebabkan oleh kemungkinan berlakunya pertukaran kerajaan seperti yang war-war Anwar sejak kebelakangan ini.

Semalam, pembantu khas Anwar – Saiful Bukhari Azlan, telah membuat laporan polis, mendakwa ketua umum PKR itu telah meliwatnya.

Anwar bagaimanapun menafikannya dan berkata ia adalah satu rekaan semata-mata.

Sebaliknya, beliau berkata, laporan tersebut diatur oleh pihak-pihak yang berkepentingan untuk “menyerangnya” sebagai tindak balas terhadap bukti yang diperolehinya, yang membabitkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail berhubung salahlaku,termasuk mereka bukti dalam kes-kes terhadapnya pada 1998-1999.

Kenyataan Anwar

Sementara itu, dalam kenyataannya yang dikeluarkan petang tadi, Anwar berkata beliau telah dibawa ke Kedutaan Turki awal pagi tadi demi keselamatan dirinya.

Beliau mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menawarkan bantuan kepadanya dalam masa yang memerlukan ini.

Katanya, beliau juga terhutang budi kepada Duta Turki yang bersedia menyediakan perlindungan untuk dirinya di kedutaan tersebut.

Anwar berkata, sejak pilihanraya umum 8 Mac lalu, pelbagai sumber-sumber yang layak dipercayai dari dalam kerajaan dan perisikan tentera telah memaklumkan kepadanya bawa ejen-ejen tertentu dari dalam kepimpinan Barisan Nasional telah memulakan plot untuk membawa mudarat kepada dirinya atau keluarganya atau penyokongnya,

Tindakan tersebut, katanya, bertujuan untuk mengekang rakyat dan menamatkan perubahan-perubahan yang sedang berlaku di Malaysia.

Katanya, walaupun wujud ancaman untuk menutup mulutnya, beliau berhasrat untuk mendedahkan bukti baru, yang menurutnya, membabitkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dalam perbuatan jenayah mereka bukti dalam kes-kes terhadapnya pada 1998.

Oleh itu, katanya, dakwaan yang dibuat terhadapnya semalam, adalah tidak lebih daripada ulangan apa yang berlaku pada 1998 apabila beliau dipecat dari jawatan timbalan perdana menteri, dipenjara dan dipukul, dan kemudiannya didakwa dan disabit oleh mahkamah kangaroo bagi jenayah yang tidak pernah dilakukannya.

Beliau mendakwa kepimpunan BN yang korup melakukan semua itu dengan memperalatkan kuasa yang ada termasuk menguasai badan kehakiman, pasukan polis dan media arus perdana.

Tindakan yang sama, tegas Anwar, diulangi sekali lagi hari ini untuk menekan kuasa-kuasa reform dan pembaharuan yang tercetus daripada pilihanraya 8 Mac lalu.

“Saya ingin memberi jaminan kepada keluarga saya, rakan-rakan dan para penyokong saya di Malaysia bahawa saya selamat dan kekal komited untuk meneruskan perjuangan bagi negara Malaysia yang bebas dan adil,” katanya.

Nyawa DSAI Dalam Bahaya

Parti Keadilan Rakyat (PKR) memutuskan untuk ‘menyembunyikan’ Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim di tempat yang selamat kerana nyawanya dalam bahaya.

Timbalan Presiden PKR, Syed Husin Ali berkata, apa yang berlaku bukan sahaja satu cara untuk membunuh politik Anwar tetapi “kalau boleh untuk membunuh beliau sendiri”.

Menurutnya, keputusan untuk meletakkan Anwar di tempat selamat dibuat oleh parti dan bukannya keputusan Anwar sendiri.

Ditanya mengenai desas-desus yang mengatakan Anwar berlindung di sebuah kedutaan, beliau berkata menegaskan Anwar berada dalam negara.

Katanya, Anwar menafikan dakwaan liwat terhadapnya. Syed Husin menyifatkan dakwaan tersebut sebagai “satu percubaan yang paling jelik dan hina”.

Manakala Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail juga berkata Anwar berada dalam negara dan nyawanya dalam bahaya.

“Kita akan bincang dengan peguam. Apa yang beliau hadapi adalah ancaman kematian. Perkara ini serius. Ini merupakan konspirasi politik yang kedua dalam negara kita.

Buka mata

“Sebelum ini, pada 1998. Apa mereka buat, badan kehakiman, polis. Kami keluar IPCMC, tiada apa yang berlaku. Kami dapati tiada sebab untuk percaya badan kehakiman. Jadi apa pilihan? Kami mesti membuat pilihan ini. Kami mesti melindunginya.

“Ramai rakyat Malaysia mencari pemimpinan Anwar dan kita mesti melindunginya. Bukan sebab dia suami saya dan bapa kepada anak-anak, tetapi dia pemimpin kita semua,” katanya.

Beliau yang juga isteri Anwar berkata, ketua umum PKR itu tidak percaya kepada pihak polis dan badan kehakiman.

“Kali pertama ia membuka mata bahawa kehakiman kita tidak boleh dipercayai dan polis. Bukan semua, saya tidak kata semua sebab sekarang sudah ada hakim macam Ian Chin. Pada masa dahulunya menunjukkan kita tidak boleh percayai sistem kehakiman,” tambahnya.

Wan Azizah turut mendedahkan gambar pembantu Anwar, Saiful Bahari dengan pegawai khas Datuk Seri Najib TUn Razak – Khairul Anas Yusof – yang berlatarbelakangkan pejabat timbalan perdana menteri (TPM).

Gambar tersebut diambil dari blog Malaysia Today.

Ditanya sama ada TPM terlibat dalam konspirasi itu, Wan Azizah hanya berkata: “Gambarnya berlatarbelakangkan pejabat TPM.”

nota: persoalan timbul di fikiran penulis, sekiranya tuduhan yang dibuat adalah satu tuduhan yang tidak berasas, mengapakah DSAI perlu mendapatkan perlindungan di kedutaan asing?? Tidak selamatkah beliau sekiranya memohon perlindungan dari PDRM terutama dari UTK. Pada hemat penulis, tidak ada untungnya bagi Saiful Bukhari ingin mengaibkan DSAI.Pada peringkat umur yang sangat muda, penulis percaya apa yang dilakukan oleh saiful ada kebenarannya walaupun siasatan masih dijalankan. Pokoknya sekrg, sekiranya tuduhan ini adalah betul, bertepuk sebelah tangan tiada bunyinya, masakan angin pokok akan bergoyang. Adakah keinginan melakukan sesuatu diluar tabii ini atas dasar suka sama suka?

88 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda