Negara Arab = Revolusi Rakyat atau Boneka Barat?

1. Mutakhir ini, ramai yg mengagumi kuasa rakyat di Mesir sehingga mantan presiden hosni mubarak terpaksa berundur.

2. Ramai org termasuk rakyat malaysia bersorak gembira apabila presiden mubarak mengumumkan perletakan jawatan beliau dan menyerahkannya ke majlis tentera mesir.

3. bermula dengan tunisia, mesir dan kini algeria, sudan, yemen, bahrain pun digegarkan dengan revolusi rakyat…itulah nama yg diberikan oleh media baik tempatan atau antarabangsa terhadap kumpulan rakyat yg menentang kumpulan pemerintah. Raja Jordan juga mengambil langkah awal bagi mengelakkan revolusi rakyat ini dengan menukar perdana menteri Jordan.

4. gerakan ‘menggulingkan’ kerajaan ini telah tersusun sgt rapi.

5. penulis terpanggil menulis artikel ini kerana rasa sedih dan terkilan, revolusi ini berlaku di negara2 yg majoriti nya umat islam.

6. ada kawan penulis bagitau…ni adalah ‘correction’ dalam ketamadunan Islam. bagi penulis sama ada ‘correction’ atau apa2pun terma bagi kebangkitan rakyat ini adalah sangat tidak wajar kerana terdapat banyak cara lain yang boleh digunakan untuk menukar sesebuah kerajaan.

7. ada teman penulis yg cakap..inilah cara terakhir dan hanya dengan cara inilah (merujuk kpd demostrasi jalanan yg mengakibatkan kesusahan puluhan ribu warga asing termasuk malaysia di mesir dan juga mengorbankan nyawa) untuk menggulingkan presiden mubarak. penulis hanya tersengih. apakah tiada cara lain yg boleh digunakan? adakah mesir terlalu mundur dizaman mubarak. kenapa sesudah 3 dekad baru nk tukar kerajaan. adakah pimpinan mubarak ini terlalu zalim?

8. Lantaran revolusi rakyat yg tak tumpah seperti jatuhan blok domino di negara2 afrika dan arab….penulis membuat sedikit kajian di internet.

9. Penulis berpendapat..revolusi rakyat ini telah berjaya ‘digerakkan’ oleh pihak barat yang ingin melihat kejatuhan Islam…

10. semasa membuat kajian…hanya satu badan yayasan yg berlegar di kepala penulis iaitu Future Foundation yg pernah dipengerusikan oleh Anwar Ibrahim.

11. sedikit sebanyak info mengenai Yayasan ini.. http://www.foundationforfuture.org/en/node/1

  1. What is the purpose of the Foundation for the Future?
  2. The Foundation for the Future was created to support civil society organizations in their efforts to foster democracy and freedom in the broader Middle East and North Africa.

  3. In what countries will the Foundation operate?
  4. The Foundation will operate in the following countries and territories: Afghanistan, Algeria, Bahrain, Egypt, Iran, Iraq, Jordan, Kuwait, Lebanon, Libya, Morocco, Oman, Pakistan, the Palestinian Territories, Qatar, Saudi Arabia, Syria, Tunisia, UAE, and Yeme

12. Future Foundation (FF) dilihat beroperasi di negara2 Arab dan Afrika yang majoritinya Umat Islam. Mengapa negara2 ini dipilih? Adakah terlalu kejam para pemimpin Islam di negara2 ini?

13. FF ini ditaja oleh pihak barat yang umum tahu bahawa amat gembira melihat kejatuhan Islam. Mengapa seorang Islam sanggup melihat saudara2 Islam yg lain ditindas?

14. Hari ini, kita dapat lihat bagaimana hasill benih2 yang ditabur oleh gerakan barat spt FF ini membuahkan hasil di Mesir, Tunisia dan tidak mustahil dibeberapa negara lain seperti yg tertera di atas.

15. Harus diingatkan….mungkin ramai gembira kerajaan bertukar…tapi pada masa yang sama mereka lupa..mereka menggadai masa depan agama ISLAM.

16. Tidak dapat dibayangkan sekiranya revolusi ini terjadi di negara Arab Saudi dimana disitu letakkan kiblat umat Islam seantero dunia.

17. Percubaan pihak pembangkang negara kita utk menyeru rakyat memulakan demostrasi jalanan bagi revolusi rakyat ini dicetuskan oleh Anwar Ibrahim. Beliau menggesa rakyat sarawak utk bangkit menentang kerajaan negeri BN dengan demostrasi ala mesir! Rujuk http://bit.ly/g4N6XI Ada kemungkinan demostrasi di Mesir, tunisia dan beberapa negara lain mutakhir ini adalah kait mengait dengan peranan beliau semasa menjadi Pengerusi FF…Wallahualam

 

3 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

3 responses to “Negara Arab = Revolusi Rakyat atau Boneka Barat?

  1. ahmad bakhtiar

    Alangkah dangkal kamu wahai penulis. Apa yang disamakan dengan Anwar Ibrahim. Semuanya telah ditulis dalam al-quran tentang kebangkitan umat islam dunia, kamu hanyalah puak UMNO yang turut takut dengan kebangkitan Islam, sama seperti Mahathir (Hosni Mubarak Malaysia). Lihatlah kebangkitan umat islam malaysia tidak lama lagi……

  2. anti kezaliman

    menjatuhkan husni mubarak yg merupakan penyokong israel dan menindas palestin adalah kejayaan seluruh org muslim… tanyalah rakyat mesir dah berapa lama mereka bersabar…

  3. ahmadi

    najib hanya kuda tunggangan mahathir…mahathir yang menjadi tulang belakang dlm arahan2 yang diberikan.namun dizahirkan menerusi najib. kikikik..persepsi seorang pejuang…

Leave a comment