Saiful bersumpah diliwat Anwar

dari mstar

Selepas lebih seminggu kes diliwat disebut di mahkamah, Mohd Saiful Bukhari Azlan, bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim melakukan sumpah mubahalah di Masjid Wilayah Persekutuan di sini petang ini.

Saiful, 23, memilih hari Jumaat untuk menyempurnakan upacara sumpahnya.

Pada pukul 6.23 petang, Saiful yang berpakaian baju Melayu warna coklat dengan songkok sambil diperhatikan oleh ayahnya, Azlan Mohd Lazim yang berbaju Melayu biru telah melafazkan sumpah.

Turut menyaksikan upacara itu ialah Imam Masjid Wilayah Persekutuan dan bapa saudara Saiful, ‘Uncle Pet.’

Sambil memegang al-Quran, Saiful yang duduk bersila di atas sejadah sambil mengadap kiblat dan diperhatikan bapanya, telah memulakan upacara ‘bermubahalah’ dimulai dengan mengucap dua kalimah Syahadah sebanyak tiga kali dan bacaan Al-Fatihah.

“Bismillahirrahman nirrahim. Pada hari ini, 14 Ogos 2008, saya Mohd Saiful Bukhari Bin Azlan, No Kad Pengenalan 850706-01-5687 dengan ini sesungguhnya dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang berikrar dan bersumpah seperti berikut….A’uzubilahiminasyaitanirrajim. Bismillahirrahman nirrahim. Wallahi…Wabillahi….Wata’alahi. Saya bersumpah bahawa saya telah diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 26 hb Jun 2008 iaitu pada tarikh tersebut Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam lubang dubur saya. Jika saya berdusta, atas pengakuan ini, maka saya berdusta terhadap Allah dan saya sanggup menerima azab, laknat dan kutukan daripada Allah hingga ke kiamat. Wallahualam.”

Sejurus selepas upacara bersumpah itu, Saiful telah bergegas meninggalkan masjid tanpa memberi peluang kepada pihak wartawan untuk menemuramahnya.

Anwar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini pada 7 Ogos lalu terhadap tuduhan melakukan seks luar tabii terhadap Saiful pada Jun lepas.

Anwar, 61, dituduh melakukan perbuatan itu terhadap Mohamad Saiful, 23, pada antara 3.01 petang dan 4.30 petang 23 Jun 2008 di unit 1151 Desa Damansara Condominium, No 99, Jalan Setiakasih Bukit Damansara di sini.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebat.

Anwar dibebaskan atas bon peribadi RM20,000.

Kes itu akan disebut semula pada 10 September dan kemungkinan akan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

Majlis Wilayah Persekutuan terletak berdekatan dengan Kompleks Mahkamah Jalan Duta.

Upacara itu diadakan sehari sebelum Anwar mengemukakan borang pencalonan untuk bertanding dalam pilihan raya kecil kerusi Permatang Pauh.

Tinjauan mendapati sebelum itu Saiful melakukan sumpah, pihak media telah berkumpul sejak selepas Asar tadi setelah diberitahu upacara sumpah ‘mubahalah’ akan dilakukan oleh Saiful.

Dalam pukul 5.30 petang tadi, lebih kurang 30 wartawan cuba menyelinap masuk ke dalam Masjid Wilayah Persekutuan untuk melihat apa yang berlaku tetapi telah dihalau oleh pihak keselamatan pada mulanya.

Apabila ditanya kenapa wartawan dihalau, pihak keselamatan berkata itu, adalah arahan pihak atasan.

Bagaimanapun, pihak wartawan berjaya juga memasuki masjid itu.

Kelihatan dua orang pengawal keselamatan bersama seorang lelaki dan dua orang wanita sedang menunggu di hadapan pintu masuk masjid sementara di hadapan pintu pejabat pentadbiran masjid, kelihatan seorang lelaki yang memakai baju Melayu berwarna unggu sedang berbual-bual dengan pengawal keselamatan.

Difahamkan, Saiful telah ‘disorokkan’ di salah sebuah bilik dalam masjid itu.

Juga kelihatan bapa saudara Saiful, yang lebih dikenali dengan nama ‘Uncle Pet’ sedang bercakap dalam telefon bimbitnya dan dari sumber percakapan seperti mengatakan sesuatu tentang mengambil ‘wudhu.’

Sejurus selepas itu, Uncle Pat memberitahu kepada wartawan yang Saiful ada di dalam.

“Dia kat dalam…,” kata Uncle Pat tapi enggan mengulas dengan lebih lanjut.

Cadangan ‘bermubahalah’ ini pertama kali diusulkan oleh Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin Julai lalu.

Gesaan ini dibuat untuk meredakan kekalutan yang sedang berlaku sekarang di mana Anwar menghadapi tuduhan meliwat oleh Saiful Bukhari. Ini adalah kali kedua Anwar menghadapi isu dakwaan meliwat. Kali pertama ialah pada tahun 1998.

Menurut Asri, “kedua-dua mereka (Saiful dan Anwar), baik yang menuduh atau yang dituduh meliwat hendaklah bermubahalah kerana inilah cara yang pernah Nabi buat dulu.”

About these ads

69 Comments

Filed under Berita & Aktiviti Pemuda

69 responses to “Saiful bersumpah diliwat Anwar

  1. me

    best tul.i watched at buletin.la ni..tinggal si mat jenin nak jd menteri tu yg angkat sumpah.such a rubbish to become PM.eeeeeeeeeeee

  2. dizzy

    aiyyoo..mcm mana ni??saiful sudah bersumpah…ya allah,tunjukkan kebenaran….

  3. Macam mane dengan Anwar? Penyokong Anwar? … Saiful dah bersumpah… Adakah Anwar masih akan menafikannya?

  4. tuxedo mask

    tahniah kpd saiful bahri krn berani bersumpah..
    sesungguhnya ALLAH maha mengetahui…
    dan manusia itu hanya la hamba-Nya yg hina…
    semoga ALLAH memberi petunjuk kpd kebenaran.
    Semoga ALLAH memberi seksa yg cukup dasyat kpd mrk yg berkata bohong dlm kes ini…matilah ia dlm keadaan hina….Semoga ALLAH memberi petunjuk kpd hamba-Nya yg lemah…Aminn…

  5. AbangTuah

    Salam…

    Ya Tuhan apa dah jadi ni…Si Saiful bersumpahhh!!!!…terkejut…terkejut badak…terkejut berok..terkejut bangau..terkejut ayam…penyokong2 PKRRRRRRRRRRR…hari ni tak keruan…bad-day…ahli dan ketua-ketua PKR…menangis..bersedih…menyesal….termenung…termangu-mangu..terkedu-kedu…terfikir-fikir…bingung…ada juga yang nak pengsan…ada juga yang sakit jantung…ada yang menghantuk-hantukan kepala kedinding…mungkin ada juga yang tercari-cari dahan untuk mengantung diri…ada pula yang bertekat tak mahu berpolitik lagi…kerana mereka terfikir..berfikir..memikir…bahawa tak akan ada orang yang mengaku Islam yang sanggup bersumpah sebegitu…yang boleh ditimpa bencana kepada diri, keluarga dan keturunan sehingga akhirat…sekiranya memfitnah….huuu…gerun-gerun…mengeletar seluruh badan kawan mendengarnya.

    PASSSSSSSSSSSSSSSS!!!…mana PASSSSS!!!..tolonglah PKR…tolong bagi tahu dan hebohkan pada semua rakyat Malaysia..Anuar baik…bersih…clean…jujur…untuk jadi bakal PM….PASSSS tolong PKR mereka sedang nazak…sakit tenat…dah dekat sangat ajalnya…meronta-ronta mempertahankan nyawa yang dah sampai kerongkong….besok lusa puluhan ribu Ahli PKR akan menumpang bahtera UMNO..naik-naik cepat ke Bahtera UMNO selamatkan diri..tinggalkan perjuangan sia-sia…biarkan yang tinggal hanya ketua2 kamu yang hard-core sahaja yang sanggup menerima apa sahaja hakikatnya….

    PASSSSSS terimalah hakikat PKR tu sahabat kamu sehidup-semati…dan kamu kena ingat bangkai gajah tak tertutup dek daun sehelai….baunya semerbak busuknya kesegenap Malaysia…kehkehkeh..jangan marah..kawan sengaja buat lawak bodoh…lawak bangang..lawak tongong…stupid joke..just for stupid followers.

  6. SRI JAL

    CASE CLOSED -ANUAR IS NOT FIT TO BE OUR PM. AN FOR ANUWAR FANATIC SUPPORTES : NOW WHAT IS UR COMMENTS : ANOTHER CONSPIRACY ? SAIFUL BEING PAID ? OR THE IMAM INVOLVED IN THE CONSPIRACY ? OR IT IS NOT SAIFUL WHO DOING THE ‘SUMPAH’ -EVEN ITS SOUND LIKE HIM, LOOKS LIKE HIM BUT ACTUALLY IS NOT HIM ? CORRECT !CORRECT !CORRECT?

  7. AbangTuah

    Salam…

    Besok berlambak-lambak komputer pecah dan rosak diterajang..disepak…ditendang…dihempas…dilempar…dihempuk…oleh penyokong PKRRRRRRRRRR dan PASSSSSSSSSSSSS kerana angin baran dah naik sehingga tak keruan lagi apabila membaca weblog ni…

    Satu lagi lawak bodohhh untuk kamu.kehkehkhe…

  8. Salam,
    Apabila seseorang itu bersumpah kita serahkan perkara itu Allah s.w.t mengadilinya sama ada dia bohong atau pun berkata benar.Allah seorang pengadil yang sebenar-benarnya!.Dengan ini kita perlu tutup kisah saudara Saiful…dan tentang DSAI ini perkara ini masih terbuka dan boleh kita bincangkan adakah beliau ini seorang yang benar?.Jijik semua rakyat dengar lafaz sumpah ini.Malu kita dengan seorang pembesar politik dan berangan nak jadi PM!.Janganlah orang PKR pergi buat rujukan dengan Amerika dan Israel untuk kebenaran tentang ketua mereka!.Kempen pilihan raya DSAI seumpama kempen membersihkan namanya bukan memajukan Kawasan Permatang Pauh atau negara!.Kita ini masyarakat yang percaya “Biar mati anak tapi jangan mati adat”!!!.Kepada ahli-ahli parti PKR pulanglah kepangkuan UMNO…dimana kamu semua boleh mempertulkan kepincangan sedia ada daripada menjadi boneka DSAI yang hanya pentingkan diri dari Negara!.Wassalam.

  9. geli ketar sayu

    kenapa tidak dibom saja anwar tu biar hancur? Bukankan lebih senang, tak perlu melibatkan sumpah sesumpah sebegini. Confirm anwar tak akan jadi PM punya kalau sudah mati. Dimanakah ayunya saiful itu sehingga sangat memberahikan anwar? juga dimanakah kecacatan saiful yang menghalangnya daripada melawan sekiranya sebatang zakar hendak dimasukkan kedalam lubang tahinya.

    Kalaulah anwar memang perangai dia memang macam tu sekalipun, kenapa perlu paksa-paksa, kan dia terkenal, banyak wang, tentu ramai yang rela.

    Saiful pula, kalaupun betul apa yg dia sumpahkan itu, tidakkah dia berasa malu & aib nak bawak muka kesana kemari dgn muka telah diliwat(iaitu dimasukkan zakar kedalam lubang tahinya). Satu malaysia dia pergi mana pun muka ni muka kena sodom.

    Secaranya amnya, betul atau tidak saiful, akibatnya(malu atau laknat) akan dibawa sepanjang hayat. Tidak dapatlah pula dipastikan pampasan yang diterimanya cukup atau tidak untuk dibawa sampai ke mati. Manakala, rakyat malaysia yg menyokong anwar akan menjadi goyah, mungkin ada yg terus menyokong, mungkin ada yang semakin geli, segelintir mungkin semakin menyampah dengan politik yang menjijikkan ini.

    Saya meminta supaya kita sama-sama berdoa supaya diberi petunjuk, dan juga diselamatkan negara kita ini daripada kehancuran.

    -geli ketar sedih-

  10. Apai Ngelai

    Salam semua,

    Akhirnya, semua persoalan tentang kes liwat DSAI sudahpun terjawab…. Kawan rasa tak tidur laaa si DSAI termenung terkenangkan nasib diri. Pun dia masih lagi cuba nak tegakkan benang yang basah, kata pulak akuan bersumpah Saiful tu gimik politik untuk menghancurkan kempen PKR untuk pilihanraya kecil Permatang Pauh yang akan datang ni.

    Penyokongs PKR, jika DSAI masih tak berani bersumpah laknat untuk membuktikan kebenaran dirinya, tak perlulah nak mempertahankan dia lagi. Berpindahlah cepat-cepat dari kapal kaum Lut tu ke kapal-kapal lain asalkan tak sesat kat siKapal tenggelam tu aje. Sekurang-kurangnya korang selamat, tak sama kene laknat Allah sekali ngan ketua korang tu kat akhirat esok.

    Ringanlah sikit beban UMNO pasal dah kureng sket suara kelantangan Reformasi tu. Kalau masih nak lawan jugak gantikanlah dengan satu parti baru dengan semangat yang baru iaitu PRK – Parti Rakyat Kesal. Wassalam…………………

  11. anzsai

    Salam…saya ni memandang kes ni pd sudut nk cari kebenaran…persoalan yang timbul adalah:
    1.Dgn mengiktiraf Saiful bersumpah maka ini secara tk langsung menunjukkan kerajaan mengiktiraf kaedah Islam dlm membuktikan kebenaran,jika begitu mengapa pertuduhan ini dibicara mengikut kaedah sivil tp tidak syariah?
    2.Mengapa sekarang bersumpah sedangkan dia dah diliwat berbulan2 yg lepas?Kebetulan jatuh sehari sebelum penamaan calon?Tidak mustahil ini akan menimbulkan persoalan.
    3.Sekiranya Anwar bersumpah jugak adakah ini bermakna kes tk perlu dibicara….?Mungkinkah Anwar dituduh mempergunakan agama utk kepentingan diri sekiranya dia bersumpah dahulu?
    4.Mungkinkah Najib juga akan bersumpah utk menafikan penglibatan dgn kes Altantuya?
    Ayuh kawan2 kita bicarakan perkara ini secara matang demi kebaikan negara yg kita cintai…

  12. penangkia

    Dear Mamak Penang, Abg Tuah and others,
    Yes, I agree that we leave to ALLAH SWT, about the oath taken by Saiful.Let us see together the consequences in the future to both of them either in this temporarily world or in the judge day BUT I wish all of you not to punish by only totally believed on Saiful’s oath.When in 1998, when Anwar took the oath, there was not even any prime media willing to publish as what they just did during Saiful’s oath.However I still confuse when he said that he was forced by 61 years old whose suffering the pain on his backbone.He is a tall and tough young man had been forced 8 times.Really hard to believe.Malaysia could turn to Darul-Sumpah state in the future when anybody just can taking oath on any criminal charge without any strong evidence and witness. I think in the criminal case, the validity of evidence and witness should be the best method to make any justification.

  13. Yeop KK

    Terharu dengan keberanian Saiful untuk bersumpah walaupun memalukan diri sendiri.
    Syabas Saiful, salepas ini jangan engkau rasa terhina kerana kebenaran.

    Kepada pkr adakah ini satu konspirasi atau filem yg telah diubah suai? Macam klip video Tun Mahathir yg sengaja menganiaya anuar? Inilah balasan tuhan kepada orang yg menzalimi orang lain. Terimalah akibatnya.

  14. anis

    this is all bullshit.saiful even sold god 4 the sake of his total greed…shame on him.

  15. pemerhati

    pendirian ku tetap.. tidak akan sekali2 masuk umno yg kurap tak mcm dulu.. biarlah aku jadi long ranjer…. aku tetap akan jadi pemerhati…

  16. hamba Allah

    Sewsungguhnya hanya Allah yang maha Mengetahui. Kebenaran akan datang..

  17. AbangTuah

    PUISI HIKAYAT SIGILA

    Pematang Pauh, disitu pusaranya
    Tempat berakhir hikayat SiGila
    Penghujung jalan penamat cerita
    Penamat riwayat para penderhaka

    Tempat berkuburnya para pendusta
    Terbunuh dek sumpah seorang pemuda
    Hanya ketua-ketua enggan menerima
    Hakikat sebenar yang telah nyata

    Penyokong pula terpinga-pinga
    Mulut telopong terganga-ganga
    Terkedu sedih tertipu rasanya
    Rupanya semua kebatilan jua

    Perjuangan menjadi sia-sia belaka
    Mengeluh hati, jiwa dan raga
    Kekesalan amat tidak terhingga
    Terkenang akan kesilapan mereka

  18. bingung

    kenapa saiful tu bersumpah kejadian pada 26 jun 2008. tapi penulis blog pula tulis kejadian pada pukul 3.01pm ke 4.30pm 23 jun 2008. berapa kali dia kena liwat.

  19. wak

    KEJAP PAKSA KEJAP RELA SEKARANG TAK RELA PULAK.. ADOI!! MACAM TAK ADA BATU K_NEK MAMAT NIE GILE BABI BETUL MAMAT NIE..
    org yang jahil agamanyer sangup bersumpah untuk menegakkan apa yg tak benar.. say fool nie pasti dah terdesak sangat..

    Saiful: Saya diliwat tanpa rela
    Jimadie Shah Othman | Aug 15, 08 6:58pm

    kemaskini 9:25pm Mohd Saiful Bukhari Azlan mendakwa beliau diliwat secara paksa oleh penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim di kondominium mewah di Damansara.

    MARI KITA TENGOK APA KATA SAY FOOL DALAM SIDANG MEDIA:-

    Sesi soalan jawab

    Wartawan: Waktu angkat sumpah siapa saksi?

    Peguam Zamri Idrus: Semua imam-imam Masjid Wilayah Persekutuan.

    Wartawan: Ke mana hilang selama ini?

    Mohd Saiful: Saya bukan menghilangkan diri tetapi mendiamkan diri untk mengumpulkan kekuatan kerana saya telah difitnah, dengan macam-macam, terutamanya sekali oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jadi itulah alasan saya.

    Wartawan: Kenapa Saiful pilih hari ini dan di Masjid Wilayah Persekutuan?

    Mohd Saiful: Saya telah lama berniat nak buat ini tetapi ia perlukan satu kekuatan mental dan juga rohani kerana bersumpah ini bukan sesuatu yang mudah dan boleh dibuat secara suka-suka kerana akibatnya dia boleh dilaknat. Alhamdulillah, Allah SWT telah memberikan saya kekuatan dan saya bersumpah pada hari ini.

    Wartawan: Adakah kerana esok penamaan calon di Permatang Pauh.

    Mohd Saiful: Tidak, tidak, sama sekali.

    Wartawan: Bagaimana perasaan Saiful lepas bersumpah?

    Mohd Saiful: Alhamdulillah, saya berasa lega dan buat pertama kalinya saya dapat memberanikan diri dan diberikan kekuatan oleh Allah SWT untuk berdepan dengan para wartawan.

    Wartawan: Kamu bercadang berkempen di Permatang Pauh?

    Mohd Saiful: This is not a political matter (ini bukan satu perkara politik), ini adalah dakwaan kes peribadi antara Anwar Ibrahim dan saya.

    Wartawan: Tetapi ingat, tuduhan ke atas Anwar adalah suka sama suka?

    Mohd Saiful: Saya ingin tegaskan di sini bahawa perkara itu berlaku tanpa kerelaan hati saya.

    Wartawan: Ada yang kata lebih daripada sekali.

    Mohd Saiful: Itu saya akan beri keterangan di mahkamah.

    Wartawan: Betul kamu buat pemeriksaan di Pusrawi?

    Mohd Saiful: Itu saya akan jawab di mahkamah.

    Wartawan: Kenapa pada mulanya kamu pergi ke Hospital Pusrawi?

    Mohd Saiful: Itu keterangan di mahkamah nanti.

    Wartawan: Tapi betul Saiful pergi ke Pusrawi hari itu?

    Mohd Saiful: Keterangan di mahkamah. Saya akan bagi keterangan. Dan iyalah, saya bukan seperti Datuk Serri Anwar Ibrahim ingin melaksanankan media trial, jadi saya akan memberikan keterangan saya dan bekerjasama semasa di mahkamah nanti.

    Wartawan: Ini kali pertama kamu diliwat?

    Mohd Saiful: Ya, pertama kali.

    Wartawan: Besok penamaan calon, kenapa hari ini… saya harap kamu faham. Saya bukan nak buat apa-apa, tanya saja.

    Mohd Saiful: Saya faham, secara kebetulan saja. Kalau nak ikutkan kita pun tak tahu Anwar akan bertanding. Laporan saya itu pun 28 Jun, kita tak tahu dia akan bertanding bila. Tetapi saya ingin tegaskan di sini, saya memerlukan kekuatan dan alhamdulillah Allah SWT memberikan saya kekuatan untuk mengadakan sumpah hari ini. Dan hari ini hari Jumaat, hari yang sangat dirahmati Allah SWT.

    Wartawan: Anwar kata masa itu dia ada saksi dan dia tak pernah keseorangan dengan Saiful pada masa tersebut.

    Mohd Saiful: Itu kita tengoklah di mahkamah nanti.

    Wartawan: Benar kamu buat laporan polis? Kamu ada salinan laporan polis?

    Mohd Saiful: Saya nak tegaskan di sini, saya buat laporan polis 5.30 tetapi saya tengok dalam 6.30 dah terpapar di SMS dan lamanweb. Saya tidak tahu kenapa. Dan saya sendiri yang menulis laporan
    polis tersebut.

    Wartawan: Adakah kamu bertemu Datuk Najib?

    Mohd Saiful: Itu saya akan jawab di mahkamah.

    Wartawan: Kalau Anwar melakukan sumpah, apa pandangan kamu?

    Mohd Saiful: Ok tidak apa. Saya telah melakukan tanggungjawab saya. Saya sudah lakukannya. Jikalau beliau hendak lakukan, terpulang kepada beliau sebab ia bukan tentukan sama ada salah atau tidak. Kita tengok di mahkamah nanti.

    Video angkat sumpah ditayangkan.

    Mohd Saiful: Jumpa 10 haribulan nanti di mahkamah. Terima kasih.

    Mohd Saiful kemudiannya beredar melalui pintu belakang dengan peguamnya dan tidak mahu menjawab lagi soalan wartawan.

  20. penangkia

    Dear Guys,
    NA’UZUBILLAHI MINAL ZALIQ….How dare you Saiful!Anwar just returned from the holy land on the 24th as he performed the UMRAH and Saiful claimed had been sodomy on 26th .Saiful had been used or may be he himself a little bit of desperate.Saiful better repent of TAUBAT NASUHAH before its to late.Actually, taking oath with the holy book is a Christian method as they used the BIBLE even in court.Maybe most of the UMNO followers do not realize that.WELL, a bit JAHIL in religion.Hopefully, MAMAK PG, ABG TUAH and COMPANY are not in the category.

  21. penangkia

    Dear guys,
    Normally, the victims of raped or sodomy were not even published their names in the mass media. Reporters/Journalist were prohibited to publish the victims identity to protect their prides unless they were also the murder victims.BUT Saiful is totally different.He proudly told everything about himself and the photo of him was in the front page on the mainstream media, his pride was for sale.That was one of the main mistakes in this conspiracy and also the result of majority couldn’t believed the accusation.Peoples started to believe, that was the political conspiracy, and few numbers of names had been dragged, e.g. Najib,Rosmah,Anas, Mumtaz Jaafar, Shafee Abdullah and others. Am I wrong?

  22. saiful yg bodo

    korg xbc ke kenyataan tuan guru abdul hadi awang????
    sumpah pkai kitab suci nie hanye amalan org yahudi dan kristian je!!!!
    bkn amalan islam…
    so pk2 kn r wahai ‘penjilat2 buntut umno skalian’….

  23. AbangTuah

    PenangKia..

    You are the son of a PAS pig..dont you know that…haramjadah..dont ever mention my name and my member again damm shit you and all your Tuan Gurus..diverted from real muslim teaching..

    Mt last warning..if you can’t behave you self dont ever act like a good muslim..and expect me to be soft..

    And please remember I dare spit on your grave…and able to be the harshest comentator.

  24. Apai Ngelai

    Salam semua,

    Why is it so hard for DSAI to take turn say the oath in front the Mufti and press media? If he really want to show that he is innocent through Islam way.. go to the Masjid, simple is that! End of fitnah..

    People are now getting sick with his famous excuse by relating it to political gimmick alllll the time. Now, some PAS folks suggest that Saifol need to bring along 4 whitnesses in order to prosecute DSAI as well as to prove that he was speaking the truth. Gheeeee! And how in the world would that possible? Have you ever see a couple of gay ‘doing’ that kind of stuff in public? Or, in the middle of a wet market? At Singapore? I don’t know, ask Penangkia…Maybe he got something to share….

    Isn’t taking oath, one of the best option we have right now? Why the opposition gang always manipulate the issue and then easily said this is a political conspiracy, goverment set up, story fabricate, bla..bla..bla..? What the goverment got to do with all these? To both Saifol and DSAI, we don’t border, it’s PKR internal conflict after all. Don’t care who’s right, who’s wrong..!

    What I can see is, BA like to cover their weakneses by fabricating sad tales and put the Goverment as a scapegoat. The PKR, DAP and PAS can run a goverment in appropriate method? Huh, look at their respective manifesto… guess, what actually they are fighting for? Rakyat’s right? Or our homeland treasures? – notice this, because this is the loudest issue they often use as weapon against the goverment…Penangkia is one of them, watch out on all his comments……
    Wassalam.

  25. AbangTuah

    Penangkia

    Nothing was wrong with him swearing in the name of God. It was his right as a free individual. I reckon and pretty sure it’s you and your Tok Gurus who got something hidden deep in your DARK BLACKEN’S HEART…(The colour of Hell)

    I can confidently spell it out here the reason why you and your Tok Gurus strongly backing-up Anwar. It is because a desperate effort or attempt to protect your beloved party’s name from such a BIG DISGRACE being entangled with wrongful counterpart. Am I right???

    I like to ask you a simple question; if Anwar is still an UMNO’s member, would you and your Tok Gurus consider doing the same thing, I mean backing him effortlessly, hahaha… I damm sure you and Tok Gurus would spit on him and condemn him like hell, am I right again???

    Kahkahkah…so, go on with it, back him up, save him even though deep in your heart you knew very well something was not right. Sincerely, ask yourself…are you really sure Anuar is innocent because it puzzled me why quietly your top leadership summoned upon all members to watch-out and be careful with Anuar. Heiii!! Where is your party’s integrity…practising double standard ha…I guess now I had you big mouth shut real tight.

    My dear opposition…, Saiful was accompanied by his father and family and in my opinion no body who claimed himself as Muslim dares swearing in the name of God for the sake of money. So, please think acutely, if he lied the act of oath will not only expose himself to God’s curse but his whole family and generation too and lasted until the Day’s of Judgment. I don’t think he was insane enough to do it for money.

    For God sake dont twist the facts ok..he was not swearing in the name of Al-Koran as you had claimed, instead in the name of God, WALAHI, WABILAHI and WATA’ALAHI. He was holding (not with) the Al-Koran and I see nothing so wrong about it because he never mentioned the word ‘Al-Koran’ during the oath. Further more don’t be so infidel and foolish my brother, if his manner was so wrongful then all the WP Muftis present would surely advice him and won’t allow the procedure to take place…how dare you and your Tok Gurus!!

    In my opinion, he swore not because he wanted to proof his innocent as to strengthen his allegation for the coming trial or nor does he wanted to smear the political career of anybody. He did it as a man who wanted to proof to them who badly bashed him, he was innocent and telling the truth and now it up to all Malaysian to consider.

    In my opinion he is a responsible type of Muslim with pure intention of protecting his name, his family name, his religion and country. One important thing, I almost forgotten, I think most malaysian got the message that a person with such unrighteous character should not be allowed to lead this country where he might cause extensive damage to the nation stability and Islamic teaching.

    So penangkia, before I wrap-up my conclusion, I call upon you don’t again call forth Saiful to repent…it is you and your company should do so because you and your company successfully had done so much damage by smearing Saiful’s and family good name and the guy now is accumulating a great amount of deed from the abasement he received every days. May God always bless and be with him.

    So Penangkia, I like to advice next time if you write any comments don’t summon my name or any of my friends, otherwise you’ll have to get ready, we can become the harshest or the worst commentator available as what I did in some different Weblog.

    p/s: For your info went to umrah does not mean oneself already purified.

  26. keris silau

    Assalamualaikum,

    kepada sahabat2 seagama dan sebangsa dgn ku, diharap semuanya dapat bersabar dan bertindak secara rasional. janganlah angkara sesuatu perkara itu, kita saling berbalah, bermusuh, bermakian, bercacian saling fitnah menfitnah. adalah itu semua hasutan syaitan yg direjam, tidaklah Islam itu yg menang dikemudiannya. sebaliknya, syaitan dan si kafir durjana jualah yg ketawa lantaran perbuatan kita itu. inilah sebenarnya punca2 mengapa umat Islam semakin jauh daripada rahmat Allah dan semakin berjaya diKALAHkan oleh kafir laknatullah. berfikirlah secara waras dan tenang dalam berhujah dan janganlah membangkitkan amarah sesama Islam. letakkanlah Iman dan akal mendahului segala2 yg lain, kerana hanya dgn itu, KITA akan beroleh kejayaan dan mendapat rahmat Allah.

    hal berkaitan Sumpah Saiful ini, kita serahkan lah kepada Allah yg Maha Berkuasa dalam memberi kita panduan agar kita tidak saling bermusuhan yg kelak membawa kerugian kepada Islam. dia telah bersumpah, maka itu adalah hak dia. cuma agak terkilan sedikit akan mufti2 yg menyaksikan acara tersebut membiarkan amalan bersumpah dgn kitab dilakukan. sedang mereka pasti tahu itu bukanlah ajaran Islam utk bersumpah dgn Al-Quran. mungkin ianya bukan sesuatu yg salah walaupun tidak terdapat dalam Al-Quran atau Sunnah Rasulullah, maka harapannya agar sumpah itu diterima oleh Allah jua hendaknya sekiranya syarat2nya cukup. apa sekalipun natijahnya, jgnlah kita yg tidak mengetahui apa2 ini, melebih-lebih dalam hal ini hingga sanggup menjatuhkan hukum baik kpd saiful atau dsai. biarkanlah Allah yg menentukan segala-galanya dan mahkamah yg sedang membicarakan kes ini bersidang secara adil. semoga kita semua mendapat petunjuk dan rahmat dari Allah dgn kembali berpegang kepada jalan yg diredhaiNya.

    p/s: buat AbangTuah, bykkan bersabar dan beristigfar. agak keterlaluan juga bhs kau itu, kelak ia memudharatkan kau jua AbangTuah. aku baca jua tulisan Penangkia itu, tetapi tidak pula aku melihat ianya sesuatu yg keterlaluan hinggakan perlunya kau membalas dgn bahasa sedemikian. dan tidak pula aku menyokong akan tulisannya menyebut ini semua konspirasi dan mengaitkan beberapa nama dlm hal ini. jika itu fitnah, biarlah dia yg menanggung kesannya, jangan pulalah AbangTuah sama mendapat bahana angkara gelaran yg tidak sepatutnya keluar dari mulutmu AbangTuah. bersabarlah dan beristigfar lah AbangTuah dan semua kita di sini.

    wassalam….

  27. Yeop KK

    Aku dah cakap, kalau kena pada anuar, mesti konspirasi politik. Anuar tak bolih disentuh langsung, mereka tak akan percaya, baik yang jantan atau betina. mereka ini dah diibarat macam zombi, tak bolih berfikir dengan waras. Kalau aku abang tuah, usahkan ludah, aku kencing dan berak atas kubur mereka

  28. ngap sayot

    Salam sejahtera,

    Saya heranlah dengan si saiful ni.. kalau benar anwar liwat dia secara paksa.. kenapa tak bantai saje anwar tu. Bagi lebam muka dia. Kalau orang perempuan kena rogol ada lagi kemampuan untuk mempertahankan diri. Takkan lah si saiful nie tak melawan langsung. Si anwar umurnya dah 61 tahun,Jika dilihat dari susuk tubuh saya rasa si saiful nie lebih bertenaga dan gagah lagi dari anwar. Sekali anwar kena penumbuk atau kena terajang si saiful tu saya rasa terduduk dan tak terkata si anwar tu. Dan tak terliwat dia si saiful tu. Macam mana si saiful nie kena liwat cara paksa tapi tak melawan. Tak paham aku.
    Satu lagi kenapa dalam mahkamah tuduhan di ubah menjadi suka sama suka.Jangan2 si saiful nie yang tonggeng punggungnya dengan anwar.. jadi anwar terus sontotlah. Mula2 rasa seronok bila dah sedar diri tu buat dosa besar tu yang nak dakwa-dakwi tu.
    Bagi sesiapa yang tuduh anwar tu liwat si saiful… bawa2 lah bertaubat. Takut nanti perkara nie tak benar.. cuma fitnah. Kita pula yang berdosa. Tak ke niaya tu. Orang lain yang buat dosa kita pun terpalit sama. Walaupun si saiful dah bersumpah, tu tak dapat membuktikan yang anwar tu bersalah.
    Saya bukan nak sokong sapa-sapa. Tapi tak nak lah lihat rakyat Malaysia nie berdosa juga dengan mengiyakan tuduhan saiful.Maklumlah kes ni masih dalam siasatan.
    Kepada si saiful , masa kau tahu anwar nak meliwat kau, kenapa tak pasang je cctv . Biar seluruh Malaysia lihat kau kena liwat. bukan 4 saksi saja yang tengok tapi berjuta2. Tak dapat nak mengelak si anwar tu. Lain kali kalau dah di liwat 2-3 kali tu.. kali ke 4 tu pasang lah cctv. Lepas tu baru dakwa. Tak payah nak bersumpah2. Kesian anak cucu kau nanti kena laknat jika kau menfitnah. Itu pun kalau kau ada anak nanti.
    Semoga Allah menunjukkan kebenaran dan selamatkanlah Malaysia negaraku yang tercinta.

  29. AbangTuah

    Salam keris silau..

    Hehehe..kawan bukan apa dengan penangkia tu..kawan tiba-tiba hangat dia kata orang UMNO jahil agama..lepas tu perli kawan and the gang..

    Fakta dia kawan tak kisah sangat lantaklah..biasanya kalau kawan boleh ulas kawan ulasankan..kalau tak boleh kawan biarkan.

    Kawan hangat sikit semasa tu..kawan tulislah..tetapi biasanya kawan check dua tiga kali apa yang patut dilembutkan atau diperbetulkan..entah macammana computer buat slack atau kawan yang secara tak sengaja tertekan submit atau enter..jadi telepaslah kata-kata yang menyegat tu.

    Kepada keris silau dan opposition2 yang baik hati kawan terpaksa minta maaf jugalah fasal terlebih sikit…well just discard it ok.

    Tapi keris silau ni pandai diplomasilah..kawan bila baca tulisan dia tak pernah jadi marah..cool aje..memang dia pembangkang tapi dia injek slow-slow..mana belajar ni…

    Tapi kawan tetap respek pendirian keris silau..dan kawan faham keris silau pun respek pendirian kawan…ok thank for the advice.

  30. penangkia

    Dear Abg Tuah,
    Daeei MACHA!What’s wrong with you?Be cool man, it was just a very light provocation.How dare you’re going to spit on my grave.I used to read your bullshit advised to someone when he and Kuntakinte in argument.You said this is only a cyber war and we must control our emotion but you’d just shown the true color of yours.Was it wrong when “I hope U and the gang are not in the jahil category”.I didn’t write anything bad about U.That was a type of doa’.So I really don’t understand when you replied the comment with the very beautiful words.Rebut my points with the knowledgeable views.Wassalam.

  31. penangkia

    Dear YeopKK,
    When you dare to spit or shit on people’s grave, other people will do the same thing, not only on yours but may be on the family of yours.So mind your words when expressing your views.Peoples have different political stands and we have every right to deliver our views BUT it’s should have the limit. You just proved the type of yours.Unfortunately for the nations……

  32. penangkia

    Dear guys,
    In order to discuss the validity of the oath taken by Saiful, we better prepare ourself with knowledge by referring to actual source, because this is the religious issue and could lead us to the unexpected stage.I’m not so good in this field but before deliver my comments regarding religion matter, I would check with other Islamic sites.This is no longer about politics but had move ahead into the matter of religion.

  33. keris silau

    Walaikumussalam AbangTuah,

    tak mengapalah AbangTuah, walau apa pun orang nak kata pada kita, cuba tenang dan sabar. sekiranya perlu, perbetulkan apa yg sepatutnya dgn berhemah. tentang sikap kita yg kurang elok, selagi kita sedar dan ingin berubah ke arah yg lebih elok, itu pun dah dapat pahala. selain itu ia akan menjadikan kita insan yg lebih matang dan dapat memperbaiki diri. tiada manusia yg dapat lari dari kesilapan, hanya janganlah kiranya kita menjadikan ianya sebagai satu alasan utk melakukan kesilapan.
    cuma aku nak terangkan kat sini yg aku ni bukan pembangkang dan juga bukan pro kerajaan. sebaliknya aku lebih senang bersikap neutral. memberi pendapat tanpa didalangi ideologi politik dan seikhlas mungkin dalam berbicara.
    apa pun, terima kasih kerana memahami pendirian aku dan percayalah, takkan sekali aku memusuhi sebangsa dgn ku walau pendirian kita tidak sehaluan. aku lebih rela bersahabat dgn AbangTuah mahupun penangkia, tetapi jgn disangka aku ini talam dua muka yg mudah berpaling ke mana yg aku suka. sebaliknya bersahabat dalam mencari kebenaran dan sama2 membangunkan agama dan bangsa. buat baik, baik jualah balasannya. jika kita mengharapkan sesuatu yg baik, maka kita perlulah membuat perkara yg baik. Insya Allah, Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Pemberi.
    wassalam…

  34. Yeop KK

    aku ta kisah penangkia. kubur engkau dan keturunan kaupun akan aku kencing dan berak

  35. AbangTuah

    Dear penangkia

    Weii.Assoo…don’t worry my opposition friend, I am Ice cool now. Lucky for keris silau got enough brain to interupt.

    Ok, I accepted your reasoning that you always check on other Islamic web..but do check on neutral web also..then you might got a clearer picture.

    Hmmm..just wonder how a real an Islamic Party such as Akim can give ‘ok’ remarks regarding the swearing procedure. Well, ‘lain padan lain belalang…’

    Asso – mak cik in chinese

  36. penangkia

    BRAVO YEOP KK. Buat malu mat kuala kangsar saja hang ni…..!

  37. umat muhammad

    Sesungguhnya Allah apabila berkehendak merosak sesaorang hamba dicabut daripadanya rasa malu, maka apabila telah dicabut daripadanya rasa malu engkau tidak menemukannya selain sebagai orang sangat pemarah sangat dibenci, dan apabila engkau tidak menemukannya selain sebagai orang yang sangat pemarah sangat dibenci dicabutlah daripadanya sifat terpercaya, dan apabila telah dicabut sifat terpecaya daripadanya engkau tidak menemukannya selain sebagai orang yang curang yang dianggap curang dicabut daripadanya belas kasihan, dan apabila telah dicabut daripadanya belas kasihan tidak engkau temui sebagai orang yang direjam yang sangat dilaknati dicabut daripadanya ikatan Islam.

    (DAIF 943) R. Ibnu Majah dari Ibnu Umar)

  38. Daulatkan Islam, Tegakkan Kebenaran

    Pengakuan bersumpah yang dilakukan dengan menjunjung Al-Quran oleh Saiful Bukhari jelas sekali MENGIKUT BUDAYA KRISTIAN DAN YAHUDI. Islam sama sekali TIDAK PERNAH MENGAJAR UMATNYA BERSUMPAH DENGAN MENJUNJUNG AL-QURAN.

    MENGIKUT HUKUM SYARAK, orang yang dituduh (Anwar Ibrahim) TIDAK PERLU BERSUMPAH, sebaliknya PENUDUH (Saiful Bukhari) HARUSLAH MENGEMUKAKAN 4 ORANG SAKSI ADIL.

    Saya mencadangkan Saiful AGAR BERTAUBAT ATAS PERLAKUANNYA YANG MENIRU KRISTIAN DAN YAHUDI.

    ALLAH HU AKBAR!! ALLAH HU AKBAR!! ALLAH HU AKBAR!!

  39. Daulatkan Islam, Tegakkan Kebenaran

    Orang umno tak payah nak blagak tau agama.UMNO sendiri yang tindas agama islam.

    tau tak sebenarnya konsep islam hadhari dolah badawi (seolah2 pelekeh umat islam zaman nabi s.a.w)tak de akai , tak reti urus ekonomi ini dan JAHIL!!!!!

    ISLAM HADHARI VERSI DOLAH BADAWI NI

    SALAH!!!!!!!
    SALAH!!!!!!!
    SALAH!!!!!!!
    SALAH!!!!!!!
    SALAH!!!!!!!

  40. AbangTuah

    Salam..

    Aikkk…penangkia…awak berbahasa Melayu…phulamak…lagi senang nak nak bertengkar dengan awak..janganlah cepat marah..kawan memang suka buat light provokasi..kehkehkeh

  41. ikankecil

    salam…

    abg tuah jgn la dihiraukan sgt kepada penangkia 2….teruskan perjuangan murnimu ini…..insyaalah kita akan dilindungi oleh parasit2 ini….ALLAH sentiasa bersama dgn orang2 yg benar….

    ikankecil bereenang bebas….

    salam..

  42. Rakyat Biasa

    1. Sahabat RasuluLLah s.a.w, satu umat yang paling tinggi martabatnya dan imannya dikalangan manusia, tidak bersumpah menyelesaikan untuk kes-kes jenayah.

    2. Prinsip keadilan syariah Islam, memberikan keadilan berdasarkan bukti (tempat, masa, bahan etc) yanag kukuh (beyond unreasonable doubt) dan saksi yang benar. Bukan atas dasar sumpah. Islam menekankan prinsip keadilan. Bukan jadi bahan lawak jenaka dan mainan opportunist yang bermain dengan sumpah.

    3. Berapa ramai umat yang terdahulu berdusta atas nama ALLah dan RasuluLLah s.a.w dan bersumpah palsu untuk kepentingan dunia. Apatah lagi di akhir zaman ini. Suatu ketika dahulu, bekas MB (UMNO) Selangor pernah bersumpah dengan al-Quran dihadapan baginda Sultan, kononnya dia tidak pernah mengahwini anak baginda. Bukti dan saksi membuktikan sebenarnya bekas MB tersebut telah mengahwini puteri Sultan yang jelita tersebut.

    4. Bukti dan saksi memihak kepada Anwar. Laporan perubatan PUSRAWI dan saksi (alibi) adalah bukti yang cukup kukuh.

    5. Tahun 1998, Anwar pernah bersumpah, tetapi dakwaan tetap diteruskan. Jadi apa perlunya untuk bersumpah?

    6. Anwar mengikut nasihat dan pandangan ulama’ muktabar Malaysia dan dunia, supaya tidak bersumpah. Sumpah bukan landasan prinsip Islam yang sebenar dalam menegakkan kes-kes jenayah.

    7. Berapa kali sebenarnya sampai diliwat? Mengikut aduan awal, 7 – 8 kali. Kenapa diubah menjadi sekali sahaja.

    8. Bila sebenarnya tarikh kejadian berlaku? Adakah selepas berjumpa dengan pembesar Negara atau sebelum pembesar Negara?

    9. Saya percaya, jika dengan melakukan sumpah atas nama ALLah akan melepaskan seseorang penjenayah dari hukuman atau melepaskan seseorang dari tekanan hidup, ramai dengan senang hati melakukannya. Prinsip Islam, matlamat tidak menghalalkan cara.

    10. Yang saya bimbang, suatu masa nanti, umat Melayu akan dilaknat dan dimakan sumpah, kerana sumpah hanyalah satu mainan umat Melayu untuk mendapat kepentingan dunia. Justeru, agama sudah tidak ada nilainya jika dibandingkan dengan imbuhan dunia.

    Walahu alam.

  43. Yeop KK

    Penangkia,
    Kesabaran orang umno ada hadnya. Orang macam anuar dan konco-konconya tak perlu dihormati tetapi patut diludah kalau ditemui. Apa perjuangan pkr selama ini? Yang aku tau

    1. Demonstrasi jalanan untuk keadilan.
    2. Provokasi gangterisma untuk keadilah.
    3. Hasutan untuk keadilan.
    4. Fitnah untuk keadilan.
    5. Liwat, takkan inipun untuk keadilan

  44. Nak Kata Apa

    Saya bersetuju dgn Rakyat Biasa…..

  45. penangkia

    Dear Rakyat biasa,
    I totally agree with you.You just gave the clear picture to the hazy minds.Go on….friend.

  46. AbangTuah

    SUARA HATI MELAYU

    Dengarlah suara hati ni
    Saiful anak muda berani
    Tapi aku nak puisi lain hari ni
    Wahai melayu tak kira parti
    Pemimpin nak pergi
    Biar aje pergi
    Bukan sayang kat mereka ni
    Tapi sayang bangsa ini
    Bukan juga nak pilih-pilih parti
    UMNO itu tiangseri
    PAS tak matang lagi
    PKR temberang berguni-guni
    Kasilah peluang sekali lagi
    UMNO rosak kita baiki
    Tapi UMNO jangan berganti
    UMNO jangan pula mati
    Malaysia belum ready lagi
    Spesifiknya Melayu belum jadi
    Kalau UMNO pergi
    Dan berganti-ganti
    Hak Melayu tak kembali
    Terkapai2 itu gerenti
    Tak takut ke kena buli
    Tak gerun ke kena uli
    Kena tenyeh hari-hari
    Harta kurang yang ada gigi
    Akhirnya layu apalagi
    Hilang itu dah pasti
    Akhirnya tentu mati
    Kena Talkinlah apa lagi
    Nanti Cucu-cicit memaki-maki
    Tok nenek jual diri
    Tak pandai jaga negeri
    Tak mahu pula berhati-hati
    Tak kenal musuh tradisi
    Entah apa tongongnya Melayu ni
    Tak mahu nak faham-faham lagi
    Kenapa susah sangat ni
    Kenapa susah nak mengerti
    Kenapa keras sangat hati
    Ada saudara, pilih Si-Harbi
    Besok kena gulai dalam kuali
    Buat masak cili api
    Masa tu terlambat nak menyesali
    Tak Hilang Melayu Di Dunia ni
    Amanat yang tak berguna lagi

  47. AbangTuah

    Salam semua..

    Tergerak juga hati kawan untuk mengulas sumpah laknat oleh saudara Saiful. Bukanlah tujuan kawan untuk menetukan siapa yang benar atau siapa bersalah. Tetapi tujuan adalah untuk mengambarkan perasaan dan kefahaman kawan terhadap perasaan saudara Saiful Buhari.

    Semasa kawan ikuti siaran sumpah laknat tersebut, terasa meremang bulu roma ditubuh, terasa amat gerun dan gementar dihati. Barulah kawan dapat fahami akan pepatah melayu berkata ‘Berat mata yang memandang, maka berat lagilah bahu yang memikul’ Kerana kawan beranggapan tentu beliau terpaksa mengumpul segenap tenaga yang ada untuk menenangkan gegaran jiwa yang gementar serta ditambah berat lagi dengan aib yang terpaksa ditanggung disaksikan seluruh rakyat Malaysia.

    Maka justeru itu, dapatlah kawan fahami bahawa bukannya mudah untuk kita hamba yang kerdil membuat pengakuan bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar lagi Maha Pencipta serta disaksikan berjuta.

    Ketika itu terfikir juga bahawa kita sepatutnya menghargai keberanian anak muda yang berusia 23 tahun ini berjuang dan berusaha untuk membela nama baik dan maruah beliau serta keluarga dari cemuhan, kejian dan tomahan masyarakat sekeliling yang tidak langsung mengetahui akan kebenaran sesuatu.

    Pada pandangan kawan apa yang diharungi oleh beliau ketika itu adalah seberat-berat perkara untuk dilaksanakan bagi saorang yang beragama Islam.

    Jadi, usahlah kita bebani lagi anak muda ini dan keluarganya, usahlah kita seksa lagi beliau, usahlah kita berlaku zalim lagi kepada beliau.dan usahlah kita aibkan lagi beliau dengan kejian, cemuhan, makian, dan hamunan. Cukuplah, rentikanlah segalanya, kerana beliau dengan beraninya, dengan segala kemampuannya, dengan relanya berusaha membersihkan nama baik beliau dan keluarga.

    Janganlah kita terus-menerus menekan beliau dan keluarga kerana sekiranya beliau di pihak yang benar maka fikirkan lah bertapa hebatnya dugaan hidup yang sedang ditempuhi dan cubalah kita selami hati beliau yang hancur-luluh menghadapi penginayaan yang amat berat dan aib untuk selamanya.

    Tak perlu jugalah kita ungkitkan lagi prosedur melaksanakan sumpah laknat tersebut kerana tentu beliau telah mendapatkan segala keterangan serta nasihat secukupnya dari pakar-pakar agama yang ada.
    Mungkin tersilap prosidurnya tetapi tidak silap kebenaran dan kesahihan bersumpahnya.

    Had kita sekarang sebagai insan yang lemah tidak jua mengetahui kebenaran sesuatu adalah berserah sahaja kepada yang Maha Mengetahui bagi menetukan sebagai mana juga anak muda ini telah berserah kepadanya.

    Wassalam…

  48. keris silau

    Assalamualaikum sahabat2 semua,

    membaca tulisan rakyat biasa, mmg ada benarnya apa yg ditulis olehnya. walaubagaimana pun, rakyat biasa hanya memandang isu ini daripada sudut DSAI sahaja, mungkin kerana dia salah seorang yg tidak mempercayai DSAI tidak meliwat. tidak mengapalah, aku tak mengatakan ianya SALAH utk menyatakan sedemikian, cuma aku cuba menambah sedikit dari sudut seorang yg neutral.

    1. pendapat aku dalam hal sumpah saiful itu, bukanlah bertujuan semata untuk menyelesaikan kes ini. sebaliknya sumpahan itu juga dibuat bagi mempertahankan dirinya dari tuduhan ramai yg mengatakan saiful berdusta. pengadilan akan tetap dijalankan walau saiful atau DSAI bersumpah menyatakan pendirian masing2 dalam kes ini. jadi biarlah, mahkamah yg menentukan keputusannya, dan walau apa pun keputusannya dan siapa yg membuat keputusannya, ingatlah Allah jualah yg berkuasa menentukan segala-galanya.

    2. memang dalam syariah, sumpah bukanlah jalan penyelesaian utama dalam mengadili sesuatu kes. namun cuba kita lihat ianya dari perspektif yg lebih luas. Islam bukanlah agama yg tidak adil, memang perlunya saksi dalam melakukan pendakwaan, namun Islam juga mempunyai cara lain dalam menyelesaikan permasalahan yg berlaku tanpa saksi. adakah Islam itu kejam terhadap mangsa yg tidak dapat kemukakan saksi dgn menolak mentaj2 dakwaan mangsa? pastinya tidak. mungkin sumpah laknat boleh dilakukan bagi mangsa dalam menyokong dakwaan mangsa. samada sumpah itu benar atau palsu, ikhlas atau niat buruk, serahlah pada Allah SWT untuk menentukan dan mengadilinya. janganlah kita yg jahil ini membuat andaian sendiri yg kelak memakan diri sendiri.

    3. tentang hal org yg berdusta dgn nama Allah ini, biarlah Allah sahaja yg memberi balasan kerana hanya Dia shj yg Berkuasa ke atas hambaNya. Dan bukan hak kita untuk menghukum sesama makhluk.

    4. hal tentang bukti dan saksi yg menyokong tertuduh, bawalah ke perbicaraan agar semua dapat melihat dan menilai kebenarannya. janganlah sekadar bercakap-cakap kosong akan adanya saksi2 atau bukti2 yg menidakkan dakwaan andai tidak dikemukakan untuk diadili. biarlah pihak pengadilan melakukan tugasnya dan ingatlah Allah itu Maha Adil.

    5. seperti mana hujah pertama drpd rakyat biasa yg mengatakan, sumpah bukanlah dasar utama dalam penyelesaian kes2 jenayah, maka tidak menjadi kemestian untuk DSAI bersumpah. namun sekiranya DSAI menginginkannnya, ia boleh dilakukan. itu hak DSAI.

    6. sekali lagi, ulangan kepada hujah pertama. memang sumpah bukan penentu kepada kes2 jenayah.

    7. persoalan tentang brp kali diliwat, biarlah saiful menjawabnya di mahkamah nanti. itu hak dia untuk berkata benar atau bohong. yg pasti dia semestinya sedar akan akibat yg bakal ditanggungnya terhadap apa yg akan diperkatakan.

    8. sekali lagi, biarlah saiful memberi keterangan di mahkamah akan hal bila dia diliwat DSAI.

    9. ingat lah, jika kita juga tiada bukti kukuh dalam mensabitkan sesuatu pihak itu berdusta, jgnlah pula kita menuduh pihak itu melakukan sumpah semata-mata utk melepaskan dirinya. walau apa pun niat dan tujuan sumpah itu dibuat, serahkan pada Allah utk mengadilinya. bukan hak dan kepandaian kita dalam menyatakan niat atau tujuan orang kerana kita adalah hambaNya yg lemah.

    10. soalan kepada rakyat biasa, adakah kau juga akan bersumpah dgn nama Allah demi kepentingan diri dan menjadikannya mainan? sekiranya tidak, jangan khuatir, kerana kau tidak akan dilaknat Allah, namun jika ada kemungkinan kau akan buat sedemikian, bertaubatlah agar tidak dilaknat dan ditimpa bala.

    wassalam…

  49. Salam Kris silau,

    “Great Mind Think alike”.Komen yang baik dan bijak,Salute you ,kris silau!!!.Wassalam.

  50. AbangTuah

    Salam..

    Tahniah keris silau. Kawan terpaksa Tabik Spring pada penulisan/pandangan yang seimbang dan rational. Amat sukar untuk mencari seorang yang mampu memberikan pandangan sebaik awak. Banyak pengajaran dan tauladan yang dapat dimunafaatkan.

    Wassalam…

  51. keris silau

    Assalamualaikum saudara seISLAM ku…

    MamakHaji dan AbangTuah,
    aku bersyukur ke hadrat Ilahi yg telah mengurniakan nikmat menulis kepadaku. jika tiada izinnya, tiadalah jua aku dapat mencoretkan satu dua pesan kepada saudara2 ku.
    Alhamdulillah, segala puji-pujian kepada Allah yg memberi aku akal dalam berfikir dan berkata-kata.
    Subhanallah, Maha Suci Allah yg telah memberi aku nikmat Iman yg mungkin tak seberapa jika dibandingkan dengan para khulafah ar-rasyidin dan sahabat Rasulullah.
    Allahuakbar, dengan kebesaranNya dapat aku berkongsi bersama saudara-saudara.
    Semuanya dengan kehendakNya yg Maha segala-galanya.

    wassalam….

  52. Apai Ngelai

    Salam Keris Silau,

    Saya bersetuju dengan mamak dan AbangTuah. Orang seperti saudara perlu untuk menstabilkan keadaan yang keterlaluan, maklumlah sebagai manusia biasa kita juga tidak terlepas dari terikut-ikut emosi dan melakukan kesilapan. Teruskan dengan niat baik saudara.

    Wassalam.

  53. gerryTuah

    Kawan2..

    Video ni edited punya la.. Bukan live punya.. Wartawan luar xbleh buat live punya telecast masa majlis tu..
    Membe aku ada skali aritu, dia cakap si sepool tu terketar2 masa nk angkat sumpah.. Kena buat dua tiga kali recording. Nampak sangat dah..
    Pastu pegawai mesjid wilayah pun dah nafikan diorang terlibat dalam mejliss ni..

    Apa daa.. penyokong2 umno ni.. Kalau ada orang percaya pun diorang takkan balik ke pangkuan umno dah.. Lagi sesat.

  54. Yeop KK

    gerryTuah,
    Video dia edited macam pengakuan Mahathir aniaya Anuar ka?

  55. Salam,
    Video pihak kerajaan dan polis semuanya edited dan video parti pembangkang selalunya ori tapi kamu semua lupa tentang label hologram yang palsu yang digunakan parti pembangkang!.Nampak serupa tapi berlainan…perlu ada otak dan akal untuk pastikan yang mana ori dan yang mana palsu.

    Kadangkala kebenaran bukanlah setakat melihat atau pun mendengar tetapi perlu berfikir untuk mendapatkan kebenaran.Yang katakan TDM aniaya Anwar ke?Si anuar ini yang aniaya TDM dengan menjatuhkan semua kawan-kawan dalam UMNO dan merosakan imej TDM diluar negara dengan bantuan Amerika dan Yahudi!.Tak cukup dengan itu lingkupkan Bank Negara dengan Forex dan menganiaya koperat Melayu dengan memberi ruang IMF mencampuri urusan kewangan Negara!.

    Sebenarnya siapa yang aniya si anuar cuma dia aniaya dirinya kerana terlalu tamak kuasa dan tak cukup dengan apa yang ada!.Cubalah berfikir!.Wassalam.

  56. nobody

    the sumpah thingy is nonsense! mn ade dlm islam..jauh terpesong dr agama islam and sape kate benda tu btol? mufti yang dah kena suap ngan BN! hmm forget it! x bole pakai lansung mufti cam2…harap je blaja tinggi tp hampagas!

    and to you saiful, x rase bersalah ke??! sekejap je bole enjoy dgn duet and glamour tu..just think of what is more important…life now or hereafter?!

  57. AbangTuah

    nobody…

    biadap sungguh mulut awak ya mengutuk Mufti.
    Agama apa awak ni, Yahudi, Majusi?? Siapa moyang awak Abu Jahal, Firaaun?? Jangan buat perbuatan biadap itu lagi ya, setinggi mana ilmu agama awak jika dibanding dengan Mufti tu. Ingat Ulama pewaris Nabi.

    Jangan kerana perkara yang awak sendiri tak tahu dan tak mengerti awak berkelakuan begitu..

  58. ikankecil

    salam….

    nobulldy……sapa anda nk berckp mufti 2 begitu….dimana tahap anda???tgi lagi ke ilmu anda???layak ke anda klu nk dibandingkan dgn mufti????anda tau apa peranan mufti??apa kerja mufti????saya tau anda bijak pandai….tapi jgn pertikaikan ahli ilmuan yg diitiraf….anda x layak berkata begitu!!!!!pui……

    ikankecil berenang bebas…..

    p/s blagak mcm tau sgt pasal islam tp salam pown x pandai nk bagi……haprak pui pui pui….hanging je aku…

    wasalam….

  59. penangkia

    Abang Tuah,
    Dato’ Harussani pun ulama’ juga.Mufti Perak merangkap Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan pada masa kini.Sepatutnya, pada beliaulah yang patut dirujuk jika ada pandangan berbeza di kalangan ulama’ krn beliau mewakili semua ulama’ dlm mengeluarkan sesuatu fatwa.Mufti Perlis tu asalnya lecturer USM yg dipinjamkan secara kontrak kpd kerajaan Perlis.Di samping masih baru sbg mufti, beliau juga masih muda(baru 36 tahun).Sepatutnya, tak patutlah kita ambil pendapat dia sorang saja, bagaimana pula dgn mufti/ulama’ lain yg lebih senior daripada dia.Oleh krn pndpt yg lain krg menyebelahi Saiful dan kerajaan, maka tak dpt tempat di dada akhbar.Ya, saya setuju ulama’ harus dihormati dan diikuti, tetapi jgn lah kita hanya pilih ulama’ yg hanya bagi keuntungan pada kita saja ataupun hanya berpegang pada satu ulama’/mufti sahaja.Imam as-Syafei pun tak suruh buat mcm tu.

  60. hampeh

    Tuah@buah….
    sejak bila kau ni hormat pada ulama….rasanya byk komen kau sblm ni dok sanggah kata2 ulama. mgkin nobody maksudkan ulama2 umno tu… sama la macam korang kata yg ulama2 PAS tak leh pakai. so masing2 pendapat aper mau bising….adilkan.
    Si sinfool tu pun ckp berbelit2…kejap 8kali…kejap sekali….kejap pendawaan secara suka sama suka…kejap dipaksa…..sampai nak sebut tarikh pun leh salah….padalah baca teks tu….aper tak reti nak membaca ker…patutla kena keluar uniten. sinfool tu pun Flip-Flop macam ketua korang jugak.

    P/S:Kalau Flip-Flop J-K tu boleh gak pakai…ader gak gunanya.

  61. Kan sebelum ini saya ada kata kita rujuk akta mahkamah termasuk akta mahkamah syariah apa akan jadi pada Anwar jika beliau akad sumpah.Malam tadi(26 ogos)majlis fatwa kebangsaan pun dah kata Anwar tak perlu angkat sumpah tapi sayang keputusan majlis fatwa keluar lepas mengundi,tu yang buat saya heran..jadi benda ni kira selesai dan tak perlulah kita orang bawahan ni berdebat nak tunjuk pandai lagi.Bukan apa kalau silap kata boleh terpesong akidah pula.
    Apapun parti kita,kita kena hormat ulama..tak kira la ulamak dari parti kiri atau kanan

  62. AbangTuah

    Hampeh, Penangkia, Azhar Asraf.

    Begitulah aku nak contohkan kau orang ni yang selalu double standard. Kalau Ulama kerajaan kau orang hina, bila Tok Gurau kau punya hal kau sokong mati-matian. Kau orang ni sedar tak sedar dah sah tergolong dalam kategori munafikun. Aku ni sebenarnya dah masak sangat dengan perangai puak-puaka kau orang.

    Lagi satu, mana ada orang declare Tok Guru2 PAIH tu Ulama, setahu aku standard USTAD je.

    Nii..aku nak tanya puak kaum PAIH…ERDOGANPAS tu apa ke menda???

  63. Abang Tuah…
    Awat beremosi sangat ni?Kita akan lemah kalau asyik marah marah dan saya rasa Mamak Penang pun marah bila Abangku Tuah berkasar bahasa.Ilmu pendekar ajar kita hormati musuh kalau nak menang..Yang sudah tu sudahla,nak buat macam mana B.N dah kalah mungkin tadak undian sms kot.Lagi satu baru baru ni orang B.N marah bila orang Pas dan Pakatan Rakyat baca doa agar musnahkan Najib dan kuncu kuncunya tapi abang Tuah sedap sedap je kata kami ni golongan munafikun….Selama ni UMNO kutuk orang PAS kata orang UMNO kafir tapi rupanya orang UMNO macam tu jugak….kita orang melayu so biarlah saya guna pepatah Paku Dulang Paku Serpih…
    PAS ada ulama tapi apakah kita nak tunggu kerajaan iktiraf baru boleh kita panggil Ulama..Cuba ingat kembali cara jenazah Almarhum Ustaz Fadhil Noor dibawa keliang lahat…Jenazah pejuang UMNO ada dak terjadi peristiwa macam tu???

  64. AbangTuah

    Azhar Azraf,

    Kau ni selalu keluar tajuklah. Aku tanya ERDOGANPAS tu ape ke menda. OK mulai saat ini aku panggil kau orang nama tu selagi kau orang tak berikan penerangan.

    So, ERDOGANPAS, cari jawapan cepat!!

  65. zahrin zulkarnain

    assalamualaikum. Alhamdulilah hari ini kita semua masih diberi peluang oleh Allah swt untuk terus hidup menjalankan tanggungjawab kita sebagai khalifah dimuka bumi. pertama sekali ingin saya nukilkan yang kita tidak seharusnya menambahkan kekeruhan yang semakin menjadi-jadi dikalangan kita dgn cerita2 yang x berfaedah. sebagai rakan seislam, kita seharusnya menyedarkan kita sesama sendiri akan akibat mengumpat atau menghina seseorg sedg kita tidak tahu siapa dia, bagaimana perwatakannya…. tidak baik menghukum seseorg hanya sekdg mendgr khabar berita yg x tahu asal usulnya.. agaplah ia 1 kelemahannya.. kita sepatutnya menunjuk jln yg btl bknnya mencanang cerita sekeliling kmpg… sedrlah 3 glngn yg x diterima doanya salah 1nya ialah orang yang memburuk org lain dlm kehidupannya. sedarlah kiamat mkn dekat rakan2… cptlah bertaubat dan meminta maaf pd orgnya…. urusan siapa yg btl atau salah biar Allah swt yg tentukan… kita sbg saudara seislam septtnya mendoakan ia mendpt petunjuk n hidayah dari Allah… saya hanya menjalankan tgs sbgai saudara seislam sepertimana dalam surah al-imran ayat 104…” dab hendaklah ada diantara kamu satu puak yang menyeru kpd kebajikan dan menyurh berbuat kebaikan serta melarang segala keburukan dan mereka yang bersifat demikian ialah yang berjaya”. terus trg saya menyatakan ilmu didada masih kurang namun saya lakukan bagi meyedarkan kita perbuatan mencela dan menghukum bkn jalan pintas kita melepaskan kemarahan… maaf beribu maaf tak sanggup saya melihat saudara-saudari melakukan dosa yang mungkin kecil di mata anda tapi takut ia menjadi besar di pandangan Allah swt. sama2lah kita renungkan… smg kita semua ditempatkan bersama org2 yg beriman… mohon maaf jika nukilan ini mengecilkan hati anda.. saya cuma ingin meyelmtkan kita dr melakukan dosa yg mghlg kita ke syurga….

  66. Albab

    Anwar ingin menutup kebankrapannya……!!! Dalam politik untuk bergerak, untuk hidup, untuk bersuara dan sebagai seorang yang mempunyai keluarga serta saudara mara yang besar tentulah mempunyai sumber pendapatan dan punca kewangan yang besar; dari manakah datangnya sumber-sumber dan punca kewangan itu ? Sebab beliau bukanlah antara orang yang tersenarai di antara yang yang terkaya didunia malah di Malaysia sekali pun. Walaupun beliau merupakan bekas TPM dan Menteri Kewangan dan selepas itu jadi banduan.

    Lihatlah artikel berikut untuk tatapan dan penilaian yang rasional.

    Konspirasi Anwar Terdedah

    Oleh: Yahaya Ismail

    Oleh kerana ia memakai berbagai-bagai jenis topeng yang berwarna-warni untuk menyesuaikan diri dalam berbagai golongan masyarakat maka sukar bagi seseorang hendak mengetahui siapakah orang yang bernama Anwar Ibrahim ini?

    Dengan menggunakan khidmat nasihat dari Institut Kajian Dasar (IKD) dalam negara dan Asia Pacific Policy Centre (APPC) yang diketuai oleh Doughlas H. Paal yang pernah berkhidmat dengan Dewan Keselamatan Negara maka besar kemungkinan Anwar menjadi agen CIA.

    Kedua pertubuhan ini bertujuan untuk menyemarakkan lagi imej Anwar sebagai pemimpin politik bertaraf antarabangsa dengan harapan ia dapat menggerhanai ketokohan PM sendiri. Tidak pernah sebelum ini seorang Timbalan Perdana Menteri atau pun Menteri Kewangan mempunyai suatu pertubuhan tertentu untuk menjaga imej ketokohan mereka baik di peringkat nasional apa lagi internasional.

    Datuk Murad dalam keterangan bersumpahnya menyatakan Anwar telah menyumbangkan US$10 juta (RM38 juta) kepada pertubuhan ini yang beribu pejabat di Washington, USA. Anwar dilantik sebagai penaung (patron) kerana memberi sumbangan kewangan tersebut. Tujuan utama ialah untuk membawa hubungan yang mesra antara pemimpin-pemimpin politik dan bisnes Amerika dengan rakan-rakan seperjuangan di Asia Pasifik. Ia juga bertujuan untuk memberi ruang kepada Amerika untuk memainkan perasaan yang lebih besar dan kreatif di kawasan Asia pasifik yang mencakupi bidang perniagaan, politik, ekonomi dan keselamatan.

    Anih bin pelek mengapakah APPC hanya mempunyai seorang pemimpin Asia, iaitu Anwar Ibrahim, sebagai penaungnya tetapi sebahagian besar dari tenaga badan ini terdiri dari tokoh-tokoh politik dan pegawai-pegawai pentadbir Amerika yang pernah berkhidmat dalam badan keselamatan negara Amerika.

    Di sini saya senaraikan nama-nama pemimpin APPC untuk pengetahuan para pembaca sekalian. Penaungnya ialah Anwar Ibrahim. Presiden APPC ialah Douglas H. Paal, David G. Brown (Senior AssociateI, Seth R. Sulkin (Adjunct Fellow) dan James Kuhn (Programme Director). Ahli lembaga amanahnya pula terdiri dari Brent Scowcroft (bekas Penasihat Keselamatan kepada bekas Presiden George Bush dan bekas Lt. Jeneral Tentera Udara Amerika), Robery Orr (bekas duta ke Singapura dan bekas Governor Indiana), Frank Carlucci (bekas Setiausaha Pertahanan Amerika dan bekas Penasihat Keselamatan Negara kepada bekas Presiden Ronald Reagan), dan Dave McCurdy (bekas pengerusi, Democratic Leadership Council dan bekas ahli Kongres Amerika).

    Dari senarai para pemimpin APPC ternyata ia mempunyai hubungan yang rapat dengan jabatan pertahanan dan keselamatan Amerika. Malah bolehlah dikatakan APPC ini adalah sebuah front badan perisikan Amerika untuk menyebarkan pengaruh dan kuasa politik Amerika ke bahagian Asia Pasifik. Jelas kepada kita Anwar terlibat secara langsung dalam penubuhan dan pengurusan badan ini melalui sumbangannya sebanyak US$10 juta.

    Apakah muslimat Anwar untuk membiayai sebuah pertubuhan di Amerika yang didalangi oleh bekas Setiausaha Pertahanan Amerika dan beberapa orang Penasihat Keselamatan yang terkemuka itu?

    Jawapannya jelas. Anwar hendak menggunakan badan ini, selain dari hubungan peribadinya dengan beberapa pemimpin kerajaan Amerika dan Yahudi untuk membantunya melaksanakan konspirasinya bagi menjatuhkan kerajaan yang dipilih rakyat sekarang. Sebagai bekas penasihat pertahanan dan keselamatan negara Amerika tentulah mereka mempunyai berbagai cara, haram dan halal, sah dan tidak sah, untuk merancangkan penggulingan sesebuah kerajaan di mana saja di atas muka bumi ini yang tidak disenangi Amerika.

    Di samping itu badan ini juga, dengan kepakaran dan hubungannya yang terus dengan kerajaan Amerika, dapat membantu Anwar dalam berbagai perkara untuk menjayakan hasrat politiknya, iaitu menjatuhkan pimpinan Mahathir. Sememangnya Amerika membenci Mahathir tersingkir. Penggantinya sudah ada iaitu Anwar yang sanggup menjadi budak suruhan Amerika dan sanggup pula membiayai pertubuhan asing bagi kegunaannya kelak.

    Tetapi Anwar telah melampaui batas dalam tindak-tanduknya untuk menumbangkan kerajaan yang sah dan menggunakan sokongan, bantuan serta kebijaksanaan kuasa asing.

    Murad mendedahkan bahawa Anwar mahukan APPC menguruskan rezab Bank Negara Malaysia dan KWSP yang berjumlah RM50 billion sebagai membalas jasa dan perkhidmatan APPC untuknya. Ini pengkhianatan nombor wahid! Tidak pernah terdengar seorang menteri kewangan sebuah negara sanggup menyerahkan kepada orang asing menguruskan rezab simpanan negara. Bagaimanakah dia boleh membuat cadangan demikian memperjudikan wang kepunyaan rakyat dan negara Malaysia kepada sebuah pertubuhan asing, APPC, yang memberi perkhidmatan untuk menjaga kepentingan seorang individu, Anwar Ibrahim?

    Nasib baik pihak Bank Negara tidak melaksanakan hasratnya yang boleh ditafsirkan sebagai menyalahgunakan wang rakyat dan negara untuk tujuan politik peribadinya. Sikap tidak bertanggungjawab dan menjadi talibarut asing tidak membayangkan dia sebagai seorang patriot, malah sebagai pejuang Islam yang ia laung-laungkan itu. Allah masih sayang kepada rakyat dan kerajaan negara kita dan menyelamatkan kita dari belenggu asing gara-gara seorang pejuang Islam yang mengamalkan homoseks dan gila kuasa.

    Inilah sikap dan perjuangan seorang yang mendabik dada sebagai pejuang Islam yang sanggup membiayai pertubuhan asing atas usaha pemimpin-pemimpin terkemuka Amerika terdiri dari bukan Islam untuk ia gunakan bagi menjatuhkan kepimpinan Islam di negaranya sendiri! Bukankah ini pengkhianatan namanya? Apakah mereka yang menyokong Anwar masih buta matahari dan tidak dapat melihat konspirasi Anwar itu?

    Sekiranya anda patriot bangsa, pejuang Islam tulen, yang ada maruah dan berilmu sanggupkah anda menerima kepimpinan seorang rakyat Malaysia yang menjadi orang suruhan kuasa asing? Waktu Mahathir dan Musa Hitam menentang Tengku Abdul Rahman Putra Al-Haj selepas peristiwa 13 Mei 1969 mereka tidak menggunakan pertubuhan asing ataupun kuasa asing membantu mereka. Akhirnya mereka dipecat dari UMNO dan mereka tidak mengemis meminta bantuan Amerika, Britain ataupun media barat untuk menjulang mereka. Begitu juga dengan Ku Li, Rais Yatim dan bekas pemimpin-pemimpin UMNO yang mendirikan semangat Melayu 46. Mereka tidak menjilat pemimpin-pemimpin asing, khasnya barat, untuk meminta bantuan moral, politik atau pun wang ringgit bagi menentang kerajaan UMNO/BN.

    Mereka semuanya ada maruah, ada harga diri. Mereka tidak seperti Anwar yang sanggup membiayai pertubuhan asing didalangi oleh penasihat-penasihat keselamatan negara Amerika untuk membantunya. Apakah ini jenis pemimpin Islam yang dikagumi oleh para taksub yang buta mata hati? Apakah anda tidak dapat menilai antara pemimpin yang patriotik dengan pemimpin yang menjadi Sang Rajuna Tapa yang sanggup menjadi pengkhianat kepada negara sendiri? Tepuk dada tanya selera.

    Bahawa dengan adanya IKD dan APPC yang dibiayai berjuta-juta ringgit oleh Anwar menunjukkan dia mempunyai agenda politiknya? Barangkali jin afrit untuk tujuan politiknya? Barangkali jin afrit dalam lampu ajaib Aladdin sendiri pun tidak berupaya hendak membekalkan wang sebanyak itu. Apakah Amerika atau kuasa-kuasa asing tertentu yang membantunya dengan wang ringgit berbillion ringgit? Kita tidak pasti.

    Memandangkan dia mempunyai banyak sahabat yang berpengaruh di Washington boleh jadi juga Uncle Sam menghulurkan derma “ikhlas” yang lumayan kepadanya memandangkan statusnya sebagai Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan. Barangkali Amerika “melabur” pada batang tubuhnya yang kononnya akan menggulingkan Mahathir dan melantik dirinya sendiri sebagai PM yang baru yang 100% pro Amerika dan Barat!

    Besar kemungkinan RM3 billion dalam simpanan 20 master account itu diperolehi melalui tumbuk rusuk atau kick back dari projek-projek kerajaan yang diswastakan. Kroni-kroninya yang menjadi jutawan terkejut sudah pasti akan menderma secara ikhlas tetapi bersembunyi untuk membantu Anwar dalam konspirasi menumbangkan Mahathir dan kerajaan.

    Dalam surat bersumpahnya yang diedarkan kepada para wartawan Datuk Murad dengan berani mendedahkan mereka dan kumpulan tertentu yang mendapat habuan dari Anwar. Dia mengaku bahawa Anwar memberi arahan kepadanya untuk mengeluarkan wang dari master accountnya untuk dibayarkan kepada individu-individu tertentu dan juga pertubuhan dari tahun 1992 hingga 1997.

    Anwar menerima RM50 juta dari akaun tersebut, Dato (sekarang Tan Sri) Abdullah Ahmad (Bangsa-Bangsa Bersatu)- RM 5juta, Dato’ Nasaruddin Jalili – RM 10 juta, Asia Pacific Policy Centre (APPC) dan Douglas H. Paal – RM38 juta (US$10 juta), Institut Kajian Dasar (IKD) yang dipimpin oleh Kamaruddin Jaafar – RM5 juta, Aliran dan Dr. Chandra Muzaffar – RM5 juta, ABIM – RM5 juta, International Institute of Islamic Thoughts (IIIT) yang dipimpin oleh Prof Syed Naquib al-Attas – RM2 juta, sebuah yayasan Islam di Britain – RM 1 juta. Jumlah semua RM121 juta.

    Datuk Murad juga diberitahu bahawa Anwar memberi arahan kepada Tong Kooi Ong, Ketua Pegawai Eksekutif Philio Allied Berhad yang juga menguasai Phileo Allied Bank, menerima Shamsidar dan seorang Encik Rahman bekerja di syarikat Tong. Shamsidar ialah isteri bekas setiausaha sulit Anwar, Azmin Ali.

    Menurut keterangan Ummi Hafilda, adik Azmin, kakak iparnya ini mempunyai hubungan sulit dengan Anwar seperti mana yang dinyatakan dalam suratnya kepada Perdana Menteri pada tahun 1997 yang lalu. Shamsidar dikaitkan diberi gaji yang lumayan, sebuah Audi dengan seorang pemandu oleh syarikat Tong tanpa perlu bekerja sepenuh masa.

    Datuk Murad juga mendedahkan bahawa Anwar telah mengarahkannya untuk menjalankan beberapa urusan korporat bagi menjaga kepentingan kroni-kroni Anwar. Antara yang paling besar ialah pengambilalihan Sikap Power, syarikat yang memegang konsesi Independent Power Project (IPP) di Lumut Perak kepada MRCB. MRCB selepas itu memasukkan Sikap Power ke dalam anak syarikatnya Malakoff Berhad. Adakah dipercayai RM50 juta telah dimasukkan ke dalam akaun politik Anwar Ibrahim.

    Menurut Datuk Murad lagi Tong Kooi Ong diperkenalkan oleh Murad kepada Anwar hingga ia menjadi salah seorang kroni yang dipercayai dan memperolehi berbagai-bagai faedah dari persahabatan dengan bekas Menteri Kewangan tersebut. Dikatakan oleh Tong kepadanya bahawa dia, Tong, telah membuka master account untuk menyalurkan segala sumbangan kewangan untuk kepentingan politik Anwar. Akaun ini dikawal oleh Tong sendiri.

    Master account ini memperolehi berbagai-bagai hasil dari saham dan hartatanah. Pada suatu ketika Tong memberitahu Datuk Murad nilai hasil dari saham dan hartatanah master account ini sekitar RM200 juta. Tidak kurang dari 20 master account dimiliki oleh kroni-kroni Anwar untuk menjaga kepentingan politik Anwar yang hasilnya melebihi RM3,000 juta atau tiga billion!

    Inilah jenis manusia pemimpin yang julang tinggi kesucian Islam yang kononnya anti-korupsi, anti penyelewengan, tidak punya kroni dan amat telus dalam semua urusan!

    Nah, kalau Anwar berani mempertikaikan tuduhan Datuk Murad sila menafikan segala tuduhan Murad dalam statutory declaration juga.

    Seluruh rakyat Malaysia, termasuk mereka yang taksub, yang buta matahati, hendak tahu apakah pejuang Islam ini berani menyaman dan membuat kenyataan penafian secara sumpah seperti Murad. Sekiranya Anwar tidak berani membuat kenyataan bersumpah bermakna dia mengaku segala tuduhan Murad sebagai benar belaka. Sekarang dia terkulat-kulat hendak mencari jalan dan pembohongan untuk menafikan semua tuduhan Murad itu.

    Sekarang seluruh rakyat Malaysia hendak tahu pendirian Anwar. Buat kenyataan bersumpah menolak segala tuduhan Murad, dan heret Murad ke mahkamah atau tuduhan memfitnah dan lain-lain lagi. Kalau dia diam membisu, tidak membuat kenyataan bersumpah seperti Murad bermakna dia bersalah dan menjadi penjenayah kolar putih yang paling memalukan. Surat bersumpah itu boleh dijadikan bahan bukti yang kukuh.

    Sesiapa yang membuat surat bersumpah dan didapati isinya palsu maka dengan sendirinya dia akan dikenakan hukuman penjara selama tiga tahun. Justeru itu hingga saya menulis rencana ini tidak seorang pun yang namanya tersiar dalam surat sumpah Murad sanggup mengemukakan surat bersumpah seperti Murad untuk menolak tuduhan bekas penolong gavernor Bank Negara tersebut. Mereka tahu risikonya dan mereka tidak mahu mencari na’as memberi keterangan palsu secara surat bersumpah.

    Apakah politikus yang menikus ini boleh membuktikan bahawa dia seorang yang super bersih, tidak punya master account bernilai RM3 billion di mahkamah? Atau dia dan juak-juaknya akan berkata Datuk Murad membuat fitnah untuk menjatuhkan maruah pejuang Islam? Okay, kalau Murad dikatakan membuat fitnah silalah menyamannya di mahkamah. Menurut sumber-sumber yang layak dipercayai Datuk Murad dan beberapa orang lagi yang pernah diperalatkan Anwar akan tampil ke depan untuk membongkar dan melondeh segala rahsia penyelewengan yang telah dilakukan oleh bekas pemimpin ABIM ini. Kalau Anwar menganggap maruahnya tercemar dengan pendedahan itu silalah memulihkan balik maruahnya dengan mengheret Murad ke mahkamah.

    Pendedahan Murad bukan lakonan keracunan arsenik kelas filem Bollywood bermutu rendah. Sebagai seorang patriot bangsa beliau sanggup menghadapi segala risiko. Dia berasa bersalah terhadap rakyat dan juga kerajaan kerana terlalu mengagumi Anwar hingga sanggup dijadikan alat dan melaksanakan segala arahannya yang merupakan sebagai penyelewengan dan konspirasi untuk menjatuhkan kerajaan BN pimpinan Mahathir.

    Dia cepat insaf tentang mainan kongkolikong Anwar dan kini ingin menebus dosanya terhadap rakyat dan kerajaan. Dia sanggup menghadapi segala risiko dari tindakannya itu. Sebagai seorang patriot dia, Datuk Murad, yakin dengan pendedahan itu dia dapat kembali menebus segala dosanya sebagai talibarut Anwar. Inilah semangat seorang pahlawan seorang patriot, seorang kesatria yang cinta kasihnya hanya untuk tanahair yang tercinta, rakyat yang aman damai dan kepimpinan kerajaan yang banyak menabur bakti dan jasa kepada semua.

    Anwar banyak melemparkan tuduhan kononnya Tun Daim membawa keluar RM10 billion dengan kapal terbang dan meletakkan beg duit di sampingnya! Banyak lagi menteri dan juga PM yang dicemari Anwar dengan berbagai tuduhan liar tanpa bukti yang super kukuh. Nah, sekarang giliran dia pula dituduh menyimpan 20 master account yang bernilai ebih dari RM3 billion untuk tujuan politiknya. Ini bukan tuduhan liar. Ada bukti dan Datuk Murad berani menentang Anwar di mahkamah untuk membogelkan segala bahan-bahan buktinya kelak. Mengata dulang paku serpih, mengata orang sebenarnya inta yang maha lebih!

    Seperti cacing kepanasan Anwar dan para kroninya kini menjadi sorotan paling istimewa dari seluruh rakyat. Datuk Murad berkata dia juga diarah oleh Anwar untuk menyelesaikan hutang Marina Yusof dengan bank-bank tempatan sebanyak RM20 juta.

    Murad mengemukakan permohonan Marina kepada Tabung Pemulihan Usahawan untuk menyiapkan bangunannya di Jalan Tun Razak iaitu Marinara. Pada waktu itu Marina sudah keluar dari Semangat 46 dan dia banyak terhutang budi kepada Anwar yang membantunya menyelesaikan hutang-hutangnya.

    Sewaktu dalam Semangat 46 Marina pernah mengecam Mahathir dan Tun Daim yang dikatakan cuba menghalangnya dari mendapatkan pinjaman bank. Lalu secara diam-diam dia berjinak dengan Anwar untuk mendapatkan bantuan bagi menjelaskan hutangnya bernilai berjuta-juta ringgit di samping mendapatkan pinjaman bagi menyiapkan Marinara. Dengan kata lain, Marina juga ada kepentingan peribadi menyertai kabilah Anwar. Yang lucunya kedua bekas ahli UMNO ini mengecam UMNO tetapi melalui UMNO itulah kedua-duanya menjadi kaya raya. Marina juga boleh menyaman Murad dan jangan salah ibu mengandung sekiranya senjata kembali makan tuan. Tapi seperti orang lain juga nama mereka didedah oleh Murad, Marina juga tidak berani hendak menyaman Murad atau menyatakan bantahan secara surat bersumpah.

    Chandra Segaran Pillai Muzaffar, Timbalan Presiden Keadilan juga dituduh menerima habuan sebanyak RM5 juta untuk dirinya dan Aliran yang pernah dipimpinnya. Dia juga dikatakan hendak menyaman Murad. Silakan. Chandra pernah menjadi Presiden Aliran dan sangat anti kerajaan dalam majalah tersebut. Bila dia meninggalkan Aliran tiba-tiba muncul pula sebagai ketua Just World yang pada mulanya mengambil sikap anti Barat dan pro kerajaan.

    Setelah mendapat kedudukan penting sebagai pengarah pusat tamadun atas ihsan Anwar melalui seorang kroni Anwar yang menjadi salah seorang Naib Canselor di Universiti Malaya Chandra telah mengambil sikap pro Barat pula. Ini bersesuaian dengan sikap Anwar sendiri yang pro Amerika dan Barat. Chandra tidak lagi menari menurut rentak tabla tetapi sudah berjinak-jinak dengan cha cha cha. Dia juga ada kepentingan diri dan bergayut kepada Anwar kerana mengenangkan budi Anwar kepadanya. Dia dikatakan menjadi “penasihat politik” kepada Wan Azizah yang naif politik dan barangkali dengan nasihat Chandra maka Keadilan menjadi parti politik berbilang kaum seperti Gerakan tanpa mempunyai suatu garis perjuangan yang tegas dan nyata kecuali hendak memulihkan semula bang Nuar yang tercinta sebagai bakal Perdana Menteri!

    Pendedahan Murad terhadap kemungkaran Anwar sangat memeranjatkan termasuk setengah lutung, kera, beruk dan kaldai yang taksub kepadanya. Hari ini orang inginkan bukti yang kukuh bukan lemparan tohmah dan fitnah semata-mata. Jangan membuat helah ada dalang di belakang Murad untuk menyembunyikan kelemahan dan kemungkaran individu-individu yang bersekongkong dengan Anwar. Orang ramai hendak tahu yang sebenarnya. Anwar kena telus, buktikan kejujurannya bahawa dia tidak mempunyai simpanan RM3 billion seperti yang didedahkan Murad. Kalau dia pernah mengecam kepimpinan Mahathir yang dianggap korap, tidak telus, tidak demokratik, banyak kroni dan mengamalkan nepotisme, nah, sekarang Murad sanggup menghadapinya di mahkamah untuk membawa berbagai bukti mengenai penyelewengannya.

    Sebaik-baiknya tiga Abdul dalam PAS patut memujuk Anwar membuat dokumen sumpah seperti Murad dan menggesa dia menyaman Murad secepat mungkin. Kalau alim ulama PAS tahu berlaku kemungkaran, apalagi yang dilakukan oleh bakal PM kerajaan Barisan Alternatif (sekiranya Allah dan rakyat merestuinya) maka kenalah ambil tindakan secara Islam. Bukankah PAS juga anti korapsi dan inginkan keadilan yang sejati?
    Sekiranya PAS membisu (kerana terlalu terkejut dengan pendedahan itu) maka rakyat Malaysia akan menuduh PAS juga merestui penyelewengan dan barangkali tumpang sekaki.

    Nah sekiranya DAP, PAS, Keadilan dan PRM benar-benar hendak menunjukkan mereka berpegang kepada prinsip perjuangan untuk menunjukkan mereka berpegang kepada prinsip perjuangan untuk menunjukkan ketelusan dan anti penyelewengan maka mereka mestilah mendesak Anwar membuat dokumen sumpah seperti Murad menidakkan segala tuduhan-tuduhan bekas penolong gavernor Bank Negara itu. Besar kemungkinan parti-parti pembangkang akan melemparkan berbagai tuduhan terhadap Murad sebagai alat PM dan UMNO/BN untuk menghancurkan masa depan Anwar. Sebenarnya masa depan Anwar dalam politik semakin gelap sekiranya dia tidak dapat membuktikan bahawa dia super bersih, lebih bersih dari sabun feb berbuku keras.

    Mahathir membuat kesilapan besar bila melantik Anwar sebagai Menteri Kewangan. Beliau juga terpukau seperti orang lain tentang perjuangan Islam yang dipertontonkan Anwar kepada khalayak ramai. Dia tidak menyangka anak pungut dalam belentra politik jalanan sanggup menggigitnya kembali setelah diberi layanan, bimbingan dan penghormatan yang tidak ia mimpikan kalau masih kekal sebagai mudir Yayasan Anda. Sekali air bah sekali pasir berubah. Dari capal Jalan Masjid India sudah bertukar kepada sepatu kulit buatan tangan khas dari Itali yang berharga beribu ringgit.

    Ini Anwar yang angguk tunjuk taat setia kepada ketuanya di hadapan rakyat dan para perwakilan UMNO tetapi di belakang berlakon sebagai Brutus. Dia mempunyai agenda politiknya yang tersendiri sejak ia berdir megah sevagai Timbalan Presiden UMNO dan melupai goresan hati para pejuang UMNO tulen bila ia menjijak lambang UMNO di masa lalu.

    Pelanduk lupa jerat tetapi jerat tidak lupa pada pelanduk. Dia terlalu banyak menambah musuh dalam UMNO oleh kerana runtuhan nafsu untuk menguasai parti itu dan akhirnya mahu menumbangkan Mahathir yang memungutnya di masa lalu. Di abercakap tentang keadilan dan demokrasi tetapi selaku pengerusi jawatankuasa disiplin UMNO dia sendiri tidak mengamalkan keadilan dan menjatuhkan hukuman terhadap seseorang ahli tanpa dipanggil membela diri.

    Dia mengatakan Mahathir mengamalkan kronisme dan nepotisme tetapi dia berjaya mengumpul harta dan wang ringgit bernilai RM3 billion untuk tujuan politik di samping memperkayakan para kroninya sendiri. Dia mengatakan moral setengah menteri becat, membawa perempuan melalui bilik VIP di airport tetapi dia sendiri mengamalkan homoseksualiti yang dilaknati Allah. Dia berlagak sebagai pejuang Islam tetapi meminta bantuan pemimpin-pemimpin Kristian dan Yahudi untuk menumbangkan seorang pemimpin Islam yang besar jasanya kepada negara, agama dan bangsa.

    Dia menjadi imam, membaca khutbah dan menatang firman Allah dan sabda Nabi tetapi dia juga membuat hubungan homoseks dan mempunyai hubungan sulit dengan isteri orang. Kita salut Anwar kerana kehebatannya sebagai pelakon yang memakai berbagai topeng hingga dapat mengelirukan rakyat. Tidak semua pemimpin politik boleh berlakon sepertinya.

    Anwar merancang tapi Allah menghalang. Walaupun dia merancang konspirasi untuk menyingkirkan PM dan menghancurkan perpaduan dan kekuatan ummah dan menimbulkan ketegangan kaum namun dia tetap gagal. Kini rakyat sudah tahu siapa Anwar sebenarnya. Tembelangnya sudah terdedah. Rakyat Malaysia yang cinta damai dan inginkan kemajuan dan pembangunan akan tetap memberi mandat serta sokongan hangat kepada UMNO/BN. Mereka tidak mahu 42 tahun kehidupan dan kemajuan yang gemilang hendak diganti dengan gerombolan parti-parti pembangkang yang kahwin mut’ah, tidak ada track record memimpin negara dan ditonjolkan pula seorang homoseks sebagai bakal PM mereka. Nahe, nahe, wanak. No, no.

    AIDC memetik buku tulisan Yahaya Ismail bertajuk “Konspirasi Anwar Terdedah”, Penerbitan Usaha Teguh Sdn Bhd, Petaling Jaya, 1999.

  67. alamak terlebih sudaaa

    senyap jeeee kes ni…..

  68. ady_rahim

    kes banggang penah aq degar….pe punya masalah la ni…..
    harap2 ada penghujung la….ya allah beri la penyelesaian yg cepat dengan adil dan saksama dimana yg benar ttp benar,,dan yg slh perlu diperbetulkan….ssghya ko yg maha berkuasa

  69. Mantol

    Salam,
    kes dulu (SAIFUL) xtau apa pengakhirannya…dah keluar kes baru…memang terilhat sgtlah cubaan permainkan sumpah…sikit2 xboleh selesai masalah, SUMPAH… kalau betullah semuanya bersumpah kesalahan DSAI… MasyaAllah sampai sekarang xternampak lagi bala yang menimpa DSAI…

    asal ada pilihan raya keluar statement MENGAIBKAN DSAI (malu untuk saya sebutkan disini)..apa maksud tersirat disebalik semua ni?

    renung2kan lah…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s